DIY XPEnology advies

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 11:54
Nadat ik voor familie een Synology DS214+ heb geïnstalleerd ben ik ook eens voor mezelf rond gaan kijken.
Aangezien ik naast de gebruikelijke NAS toepassingen ook graag video will gaan streamen naar mijn tv mbv Chromecast is voor mij echter videotrancoding ook van belang. Een standaard NAS van Synology of QNAP wordt dan al snel erg prijzig.

Op het moment het ik XPEnology op mijn dekstop draaien in Hyper-V en ben daar erg over te spreken. Graag zou ik dan ook nieuwe hardware gaan aanschaffen dedicated for XPEnology.

Optie 1:
Na enig onderzoek heb ik begrepen dat de HP Microserver Gen8 door vele positief wordt beoordeeld. Wel ben ik benieuwd of die mensen dan de G1610 hebben of de G2020. Laatst genoemde heeft namelijk wel weer veel effect op de prijs. Ik ben dan ook aan het twijfelen geslagen of ik een Gen8 G1610 moet aanschaffen, die ik in de toekomst wellicht kan voorzien van een upgrade (https://b3n.org/installed...2-in-gen8-hp-microserver/). En het is dan wellicht ook leuk om daar een keer een ESxi server op te laten draaien en dan XPEnology virtueel, al weet ik niet of een G1610 daar sterk genoeg voor is..

Optie 2
Of ik moet zelf iets gaan bouwen waar XPEnology hardwarematig op kan draaien (liever niet in Hyper-V of virutalbox). Ik lees dan vaak dat je compatible hardware moet hebben maar het is moeilijk terug te vinden welke hardware ook daadwerkelijk zal werken. Wel kan je met een gehele zelfbouw net iets meer power krijgen voor je geld. Alleen of ik dan moet gaan voor een i3 of de G2020 zou ik niet weten. Wellicht kunnen jullie me helpen bij deze keuze.

zelf had ik zoiets in gedachten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2020 Boxed€ 46,-€ 46,-
1ASRock H61MV-ITX€ 49,85€ 49,85
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 67,95€ 67,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 59,50€ 59,50
1Seasonic G-series 360 watt€ 53,95€ 53,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 277,25

Ben ook benieuwd wat het verschil in kosten zal zijn tussen de twee per jaar aan stroomverbruik, grofweg dan. Op dit gebied ben ik echt een Noob en weet niet of we over 10tjes of meer praten.

Wat ga ik er mee doen
Voornamelijk zal het systeem bedoeld zijn voor XPEnology en mijn personal cloud om fotos en dergelijke naar te backuppen. Daarnaast wil ik er ook een beetje mee spelen (vpn servertjes e.d.)

verdere eisen:
-Plex Media server
-Couchpotato
-Sickbeard
-streamen naar chromecast
-liefst een beetje zuinig
-minimaal 2 HDD's, uitbreidbaar tot 4.

Alvast bedankt!

[ Voor 36% gewijzigd door Redbaard op 22-02-2015 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Wij hebben ongeveer dezelfde eisen. Ik ben een gebruiker geweest van een Synology DS210J totdat ik 3 maanden geleden mijn DIY NAS heb gebouwd. Nadat FreeNas niet beviel, ben ik overgegaan naar Windows 8.1, hetgeen ook niet beviel.

Nu ben ik bezig mijn data te backuppen en vervolgens Xpenology te installeren omdat de Synology software mij gewoon uitermate goed beviel. Performance was altijd een issue, waardoor ik een DIY heb gebouwd. Nu ga ik deze zaken combineren. Dit doe ik op de volgende hardware:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 47,-€ 47,-
1ASRock AM1H-ITX€ 52,10€ 52,10
1Fractal Design Node 304 Wit€ 65,41€ 65,41
1Cooler Master NA 90€ 23,95€ 23,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,-€ 64,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 252,46

Power is voldoende, en het voordeel is dat dit bordje wordt gevoed door een externe voeding (adapter). Verbruik is redelijk laag, en het moederbord voorziet de hdd's van stroom. In het DIY NAS topic is door CiPHER reeds aangetoond dat dit bord met de ingebouwde stroomvoorziening 4 tot 5 schijven kan voeden.

Zelf zit er bij mij nu 2x 1Tb 3,5inch, 1x 120Gb 2,5inch, 1x 250Gb 2,5inch in.

Wil mijn ervaringen over compatibility etc. hier best blijven posten.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Ik heb nu ongeveer een jaar XPenology met het onderstaande systeem.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 63,65€ 63,65
1MSI H97M-G43€ 74,95€ 74,95
3Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 100,95€ 302,85
3Toshiba DT01ABA300, 3TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master N400 KKN1€ 37,95€ 37,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 59,50€ 59,50
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 53,95€ 53,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 592,85

Hiervoor had ik een DS209 en een DS211 en die bevielen mij zeer goed, alleen de performance was minder. Dit heeft mij toen overgehaald om een los NAS systeem te bouwen en ben er uitermate tevereden over. Draai Plex, TS3 server, Sickbeard, Photostation. Vriendin kan overal bij en stream naar mijn Raspberry Pi op de slaapkamer. Nu is sindskort de nieuwe DSM 5.1 oook werkend en zeer stabiel.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. De systemen die jullie hebben samengesteld zien er goed uit en ook betaalbaar. In Het grote DIY RAID NAS topic deel 3 wordt veel gesproken of een Asrock mobo wat zo rond de 200 euro kost, dat maakt het voor mij minder interessant aangezien je hele systeem dan weer rond de 400+ euro uitkomt. Dan heb ik wellicht weer liever een hp microserver.

lukt het jullie beide om met plex 1080p te transcoden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
HP MicroServertjes worden veel gebruikt voor deze toepassing (= dus goede ondersteuning daarvoor). Kant en klaar, relatief stil en zuinig, heeft ECC geheugen en 4 hotswap bays achter een deurtje. En volgens mij ben je met iets van 250 euro klaar.

edit: hmm die had je dus al gevonden, overheen gelezen 8)7 . Desalniettemin een goede optie. Als je wil transcoden zou ik wel een snellere CPU dan de Celeron nemen.

[ Voor 35% gewijzigd door spone op 22-02-2015 22:10 . Reden: linkje toegevoegd ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
Ik heb nog niet geprobeerd te transcoden. Heb je toch DLNA voor nodig? Dan kan ik dat helaas niet testen. Weet wel dat mijn CPU full-hd 1080P kon afspelen toen hij nog op Windows 8 draaide.

Ben net het installatiescherm van Xpenology voorbij. Installeren gaat in een half uurtje, en alles lijkt nu goed te draaien. Uiteraard moet ik alles nog instellen, maar ik blijf mijn ervaringen posten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-07 10:38
rikadoo schreef op zondag 22 februari 2015 @ 20:22:

Hiervoor had ik een DS209 en een DS211 en die bevielen mij zeer goed, alleen de performance was minder. Dit heeft mij toen overgehaald om een los NAS systeem te bouwen en ben er uitermate tevereden over. Draai Plex, TS3 server, Sickbeard, Photostation. Vriendin kan overal bij en stream naar mijn Raspberry Pi op de slaapkamer. Nu is sindskort de nieuwe DSM 5.1 oook werkend en zeer stabiel.
Ik ben op dit moment ook aan het kijken voor een NAS oplossing. En zoals hier al is aangegeven maakt het niet uit welk merk je neemt van de NAS je loopt toch tegen beperkingen aan.

De genoemde oplossing van de HP machine lijkt mij een mooie oplossing ;)
Ben benieuwd hoe de ervaringen hier verder zullen zijn :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
Mijn Xpenology NAS draait nu een avondje, en inmiddels heb ik SabNZBd volledig functioneel. In combinatie met SickBeard ervaar ik nog wat problemen, maar dat had ik bij mijn vorige echte Synology ook. Kwestie van tijd om alle instellingen naar wens te krijgen.

Wordt vervolgd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Wat mij te binnen schiet is het volgende.
Ik lees soms wel eens dat het handig is om je software op een usb stick te zetten ivm spindown van de hardeschijven. Is dit bij Xpenology ook een optie?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
MdO82 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 22:36:
Ik lees soms wel eens dat het handig is om je software op een usb stick te zetten ivm spindown van de hardeschijven. Is dit bij Xpenology ook een optie?
In principe doe je dit al bij Xpenology. De bootloader wordt op USB gezet, en DSM op de HDD's. Omdat de Bootloader (waar het systeem uiteindelijk vanaf opstart) op USB staat, gaan de schijven gewoon in slaapstand.

Althans, mijn DIY is behoorlijk stil als ik er even geen gebruik van maak, volgens mij zijn dan alle 4 schijven in spin-down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
@50Miles, goed om te horen! Keep us posted.

Heb er voor gekozen om een HP Microserver aan te schaffen, kon voor een mooie prijs een Gen8 G2020T kopen met 10gb ECC ram. Ik kan er nu voor kiezen om daar XPEnology op te zetten of dit virtueel te draaien met ESxi. Alleen met ESxi heb je denk ik geen voordeel van "spin-down"? Je boot software van XPEnology zal dan op die zelfde fysieke hdd staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
Ik zou sowiezo hardwarematig gaan draaien als je de server niet voor andere doeleinden gaat gebruiken. Heb je de meeste performance naar mijn idee.

Vanavond staat op de planning om Couchpotato werkende te krijgen. Volgende stap is netwerkbackup naar een andere fysieke (echte) Synology. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 15:31
MdO82 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 22:36:
Packages die je installed kunnen je schijven wel degelijk wakker houden, daarom zeker eventjes oppassen wanneer je de scantijden instelt van bijvoorbeeld Couchpotato.

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-07 08:39
ik heb hier sinds 4 weken een N40L staan die ik voor een leuke prijs heb overgenomen van een collegatweaker. transcoden gebeurt immers toch door de htpc met openelec of een raspberry pi...

Valt me qua performance ook niets tegen, moet ik zeggen

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
trekt een raspberry pi het om 1080p te transcoden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
TheIbex schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 10:12:
ik heb hier sinds 4 weken een N40L staan die ik voor een leuke prijs heb overgenomen van een collegatweaker. transcoden gebeurt immers toch door de htpc met openelec of een raspberry pi...

Valt me qua performance ook niets tegen, moet ik zeggen
? Ik veronderstel dat je het over Plex hebt, en Plex Server loopt op je N40L?
Dan gebeurt alle transcoding op je N40L, en niet op de pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:21

JT

VETAK y0

Dat wordt hem niet. Hou wel rekening met het verschil in stroomverbruik, een van de redenen dat ik toch voor een Synology heb gekozen. Zo een HP servertje verbruikt idle makkelijk 25w ofzo, laatst eens opgezocht. Stuk meer dan een Syno NAS. DS214+ doet bijvoorbeeld 12w. Zo een HP doet minimaal 25w in idle als je schijven juist downspinnen, anders meer. Scheelt 13w, op jaarbasis is dat 13 x 24 x 365 = 114kwh. Grove berekening maar je hebt het dus wel over enkele tientallen euro's :)

Er staan ook voordelen tegenover natuurlijk, zelfbouw is leuker (als je de tijd hebt), je bent flexibeler met de inzet van je hardware en de performance zal hoger zijn (ook bij een veel hoger verbruik natuurlijk). Maar na een jaar kost het je dus ongeveer 114 x 0,24ct = minimaal 27 euro extra. Zeg dat je hem 3 jaar gebruikt, dan is het 81 euro.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-06 07:04
Maar een ds214+ kan niet transcoden, een gen8 microserver wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ai...lees-faal. Je hebt gelijk.

Overigens vind ik het wel een overweging waard of je transcoding echt wil laten doen door je server, imho is het handiger om er gewoon voor te zorgen dat je een afspeelapparaat hebt dat gewoon fatsoenlijke codec support heeft.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-07 08:39
Of het transcoden betreft weet ik niet. De pi speelt het in elk geval in de meeste gevallen prima af.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
Waarom wil iedereen transcoden? Mijn mediaspeler trekt de MKV bestanden gewoon van een SMB/NFS share en speelt ze af.

Transcoden heeft toch alleen betrekking op DLNA? Dan heb je weer geen subtitles. Mijn AM1 NAS zou dit makkelijk moeten kunnen, maar ik zie de toegevoegde waarde niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:09
De enige reden waarom ik sporadisch transcode is om op een chromecast bij vrienden of familie eens wat af te kunnen spelen van mijn server. Daar draait mediabrowser op, zelfs ondertitels werken dan.

Thuis inderdaad alles via SMB. Maar goed, dat zal voor iedereen anders liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
ik heb inderdaad ook Chromecast thuis. De reden dat ik wil kunnen transcoden is dat ik dacht 'dan maar gelijk een goede'. Het is wellicht goedkoper om inderdaad een mediaspeler aan te schaffen die meer codecs ondersteund ;)

Maar nu ik die gen8 ga draaien kan ik naast xpenology ook nog andere dingen virtueel draaien. 'Nodig hebben' blijft natuurlijk altijd een beetje omstreden, het is ook gewoon leuk.

@JT, bedankt voor het inzicht mbt het stroomverbruik. Valt me opzich nog mee als je bedenkt dat ik door deze oplossing 30 euro per jaar meer kwijt ben on

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
davasch schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:18:
De enige reden waarom ik sporadisch transcode is om op een chromecast bij vrienden of familie eens wat af te kunnen spelen van mijn server. Daar draait mediabrowser op, zelfs ondertitels werken dan.

Thuis inderdaad alles via SMB. Maar goed, dat zal voor iedereen anders liggen.
En dat doe je dan via internet? Bij vrienden iets afspelen terwijl je server thuis staat :*) . Ik voel weer een uitdaging voor mijn DIY Synology/Xpenology aankomen :P :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
50Miles schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:24:
[...]

En dat doe je dan via internet? Bij vrienden iets afspelen terwijl je server thuis staat :*) . Ik voel weer een uitdaging voor mijn DIY Synology/Xpenology aankomen :P :9
Dat is wel wat een bekende van mij doet ;) Weet niet of glasvezel dan een vereiste is maar dan kunnen we gewoon films kijken die bij hem thuis staan. Schijnt ook met TV streams te kunnen als je een decoder hebt.. maar hoe dat werkt is voor mij nog rocketscience

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Simontjee schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:24:
@JT, bedankt voor het inzicht mbt het stroomverbruik. Valt me opzich nog mee als je bedenkt dat ik door deze oplossing 30 euro per jaar meer kwijt ben on
Als jij praktische meerwaarde hebt voor een zelfbouw NAS en je (reken wat ruimer want in gebruik zal het verschil nog iets groter zijn) vindt het prima om daar 50e per jaar extra voor neer te leggen dan is het goed. Ik vind alleen dat mensen snel voorbij gaan aan dat verschil :) Uiteindelijk heb ik mijn NAS nooit voor meer willen gebruiken dan een NAS, ik heb sinds kort een Pi om mee te pielen (wat makkelijker dat die ook alleen daarvoor is en dat die zo klein en USB powered is). Ik heb mijn NAS nu zeker 2 jaar dus het zou mij voor niks 60-100e extra gekost hebben :P

Overigens heeft Synology wel een hele goede hibernate modus waardoor die nog maar 2,5w verbruikt in hibernate zonder dat je hem handmatig weer aan moet zetten; zodra die iets moet doen gaat de Syno gewoon weer aan. Zo werkt standby op je eigen server niet :) Heeft ook betrekking op het stroomverbruik maar telde ook extra mee bij mij.

Edit: als ik een Pi 2 in ga zetten als recorder voor mijn IP cam dan kan mijn syno s' nachts uit en overdag een groot deel van de hibernate...dat heb ik er aan stroom na 1,5 jaar uit...nieuw projectje :D

[ Voor 8% gewijzigd door JT op 24-02-2015 12:59 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:09
50Miles schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:24:
[...]

Ja, en dat werkt eigenlijk prima. Heb wel een redelijke upload (20 Mb/s), maar zeker geen 'glasvezelsnelheden'. In mediabrowser kan ik een maximale bitrate instellen, ook met wat minder upload is dat dus nog wel te doen.

Ik draai MB zaal op FreeNAS maar ik zie dat er wellicht zeer binnenkort ook ondersteuning voor Synology aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Volgens mij (maar kan het ontzettend mis hebben) is transcoding alleen maar handig voor diegene die bijv. een Apple tv hebben.
Deze speelt vnl. .mp4 bestanden af.
Hier hoef je dan geen rekening mee te houden welk formaat je op de NAS hebt staan deze zet het dan om voor je.

Maar nogmaals het kan zijn dat ik het beeld van transcoding verkeerd voor me heb ;)

2250 WP Zuid PVoutput

• Redbaard
Vandaag voor het eerst met me microserver gen8 aan de slag geweest. Mijn eerste indruk is goed! Vooral iLO is een leuke feature, wel jammer dat voor de advanced features een license nodig is maar wellicht is dit het wel waard.

Wil eigenlijk direct ESxi gaan draaien en dan XPEnology virtueel draaien. Dit had ik op aardig wat fora gelezen alleen zie ik nu pas dat ook hier een aparte en erg dure license voor nodig is? Klopt dat? Als ik zo naar de prijzen kijk kan ik me niet voorstellen dat particulieren dit draaien.

• H00GiE
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-06 16:32
Simontjee schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 22:32:
Vandaag voor het eerst met me microserver gen8 aan de slag geweest. Mijn eerste indruk is goed! Vooral iLO is een leuke feature, wel jammer dat voor de advanced features een license nodig is maar wellicht is dit het wel waard.

Wil eigenlijk direct ESxi gaan draaien en dan XPEnology virtueel draaien. Dit had ik op aardig wat fora gelezen alleen zie ik nu pas dat ook hier een aparte en erg dure license voor nodig is? Klopt dat? Als ik zo naar de prijzen kijk kan ik me niet voorstellen dat particulieren dit draaien.
ESXi is "gratis"
Wat ze niet toelaten is exorbitant veel hardware in een machine.
En ze laten commercieel gebruik van hun software niet toe. (esxi gebruiken om vps machinetjes te verkopen)
In princiepe ben je gewoon "heel lang aan het testen om vSphere te gaan aanschaffen, voor een bedrijf."
Om de "gratis" (test) licentie te kunnen bemachtigen, schrijf je jezelf in op de website van vmWare.
als je dan je hele account hebt geactiveerd dan klik je deze link om ESXi aan je account toe te voegen:
Klik hier!
(dan krijg je ook direct je serial key) en als laatste download de HP versie van ESXi via deze link:
HP ESXi ISO 5.5 Update 2
vmWare is zo klein dat je deze software ook op een MicroSD kaart of (interne) USB stick kan installeren.
Let wel op dat ESXi 5.5 (2GB RAM bij 5.1) minimaal 4GB RAM nodig heeft (aangezien de HP geheugen toewijst aan videokaart en andere dingen heb je technisch gezien ook echt meer nodig dan die 4GB, of je moet veel moeite doen om langs die check heen te kruipen)

ILO licentie is eigenlijk wel een must als je zonder beeldscherm (headless) wil installeren/beheren.
In princiepe kun je prima af met gewoon een beeldscherm en toetsenbord/muis, maar je kan op vele manieren een (goedkope) licentie voor ILO bemachtigen. O-)

Dan gebruik je de tutorial van xpenology voor vmware en heb je in 3 minuten xpenology draaien.

[ Voor 9% gewijzigd door H00GiE op 26-02-2015 23:10 . Reden: details ]

"Wat gebeurt er als ik ook dit knopje dr...."

• Redbaard
Homer1983 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 22:59:
[...]

ESXi is "gratis"
Wat ze niet toelaten is exorbitant veel hardware in een machine.
En ze laten commercieel gebruik van hun software niet toe. (esxi gebruiken om vps machinetjes te verkopen)
In princiepe ben je gewoon "heel lang aan het testen om vSphere te gaan aanschaffen, voor een bedrijf."
Om de "gratis" (test) licentie te kunnen bemachtigen, schrijf je jezelf in op de website van vmWare.
als je dan je hele account hebt geactiveerd dan klik je deze link om ESXi aan je account toe te voegen:
Klik hier!
(dan krijg je ook direct je serial key) en als laatste download de HP versie van ESXi via deze link:
HP ESXi ISO 5.5 Update 2
vmWare is zo klein dat je deze software ook op een MicroSD kaart of (interne) USB stick kan installeren.
Let wel op dat ESXi 5.5 (2GB RAM bij 5.1) minimaal 4GB RAM nodig heeft (aangezien de HP geheugen toewijst aan videokaart en andere dingen heb je technisch gezien ook echt meer nodig dan die 4GB, of je moet veel moeite doen om langs die check heen te kruipen)

ILO licentie is eigenlijk wel een must als je zonder beeldscherm (headless) wil installeren/beheren.
In princiepe kun je prima af met gewoon een beeldscherm en toetsenbord/muis, maar je kan op vele manieren een (goedkope) licentie voor ILO bemachtigen. O-)

Dan gebruik je de tutorial van xpenology voor vmware en heb je in 3 minuten xpenology draaien.
Super! bedankt voor de info, heb hier blijkbaar overheen gelezen. Toen ik het net opstarten zag ik dat ik een license nodig had maar nu is het gelukt. Las wel dat ik er nog twee updates moest installeeren vanwege beveiligings issues.

Heb het trouwens geinstalleerd op een 16gb micro-SD.

Wat betreft iLO moet ik nog even uitzoeken hoe ik een (goedkope) licentie kan bemachtigen. Kan je me wellicht een prive bericht sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Het is nu wachten op me Hardeschijven, die zullen vandaag of morgen aankomen.

Installeren de meeste van jullie XPEnology gewoon op de hardeschijven of op ander intern geheugen of een SSD?

Met de microserver heb je de keuze uit interne micro-SD, usb of een SSD erin te zetten. Of natuurlijk gewoon op de hardeschijven zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
Je bent dus een stapje verder. Het wordt dus definitief Xpenology ;)?

Ik heb zelf een 16Gb Sandisk Nano-USB waar ik de bootloader op heb te staan. Vervolgens wordt DSM op je HDD's geinstalleerd. Draai het dus hardwarematig. Tot dusver zeer tevreden. CPU en RAM gebruik komt niet boven 15% tenzij onder zware load uiteraard :). Systeem is enige overkill, maar draait heerlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door 50Miles op 27-02-2015 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
ja ben een stapje verder :) Leuk speelgoed in huis gehaald waar ik ook weer veel van leer.

USB zal wel tikje sneller zijn dan die micro sd kaart dus wellicht dat ik dat ook doe of een SSD. Dan kan ik DSM nameljik wel op SSD installeren. Maar kan DSM dus niet op de sub installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
DSM wordt niet op de usb geinstalleerd inderdaad. Een SSD zal ook niets toevoegen, zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamanl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-07 11:10

Lamanl

So little done, so much to do

DSM word geinstaleerd op alle schijven/volumes, en de bootloader heb ik op een super klein 8GB usb stickje.

Ik draai nu 4 maanden op xpenology 5.0 en ga binnen kort eens kijken hoe stabiel 5.1 is.
Iemand al ervaring met Xpenology 5.1?

Plex codeert zonder problemen met 1 stream, heb het nog niet met meerdeere geprobeerd.

DSM 5.0 werkte meteen zonder problemen met mijn hardware.
Alles 2e hands gekocht behalve de harde schijven
Het was even puzzelen met de Cooler Master Elite 130 en de 8 harde schijven maar het paste wel :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3240 Boxed€ 54,50€ 54,50
1ASRock H87M-ITX€ 114,61€ 114,61
2WD Black SATA 3 Gb/s WD5001AALS, 500GB€ 0,-€ 0,-
1WD Green SATA 3 Gb/s, 500GB€ 0,-€ 0,-
1WD Green WD20EARX, 2TB€ 0,-€ 0,-
2WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB€ 93,-€ 186,-
2WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 116,95€ 233,90
1Cooler Master Elite 130€ 37,95€ 37,95
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 30,95€ 30,95
1Kingston KVR13N9S8/4€ 32,05€ 32,05
1Highpoint RocketRAID 2300€ 124,90€ 124,90
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 52,95€ 52,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 872,47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-05 21:29
Ik heb sinds een paar dagen de stap naar 5.1 van 5.0 gemaakt en werkt bij mij gewoon goed onder ESXI. Nieuwe bootloader geïnstalleerd gekozen voor upgrade tijdens het booten van de bootloader. Daarna via de assistent 5.1 installeren.

Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
is het van belang dat die bootloader op een snel medium staat, dus liever een snelle micro-sd of usb. staat nu op class4 micro-sd. of zal dit niet veel performance winst bezorgen.

@Lamanl, dat je dat er allemaal in hebt gekregen haha.

Wellicht dat ik xpenology ook op de hardware direct ga draaien om te vergelijken maar eerst via ESxi proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamanl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-07 11:10

Lamanl

So little done, so much to do

Het zal misschien een paar seconden schelen met het laden van de bootloader
maar daarna start hij DSM gewoon van de schijven

En ik heb het halve binnen werk van de Elite 130 er uitgehaald en zelf een 2x4 bay hdd tray in gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
Simontjee schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 12:08:
ja ben een stapje verder :) Leuk speelgoed in huis gehaald waar ik ook weer veel van leer.

USB zal wel tikje sneller zijn dan die micro sd kaart dus wellicht dat ik dat ook doe of een SSD. Dan kan ik DSM nameljik wel op SSD installeren. Maar kan DSM dus niet op de sub installeren?
De nieuwe lexar en samsung evo/pro micro sd's kunnen 48MB/s en of 104MB/s Gen8 heeft support voor MicroSD U1 (en volgens mij ook U3 (104MB/s)) bovendien heeft Lamanl gelijk scheelt alleen in de laad tijd van bootloader.

Ik heb een virtuele 16GB schijf gemaakt in ESXi op een SSD voor xpenology en daarna 2x2tb toegewezen (mechanische schijven) als shares.
Misschien is het een idee om een MicroSD te gebruiken als bootloader, de SSD te gebruiken als 1e disk, voor DSM en de apps/scripts (zoals Plex en downloadstation), en dan na de reboot de mechanische schijven bijplaatsen als daadwerkelijke gedeelde opslag.

[ Voor 5% gewijzigd door H00GiE op 28-02-2015 05:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Homer dat dacht ik dus ook alleen het schijnt dat DSM op alle hardeschijven wordt geinstalleerd. Zie het bereicht van Lamanl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
Simontjee schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 21:52:
Homer dat dacht ik dus ook alleen het schijnt dat DSM op alle hardeschijven wordt geinstalleerd. Zie het bereicht van Lamanl
Ik geloof direct dat DSM op alle hardeschijven word geïnstalleerd, maar ik zie alleen activiteit op de SDD tijdens opstarten, inloggen en updates. (ik had ook ALLEEN de SSD hardeschijf aangesloten bij installatie, en later pas de 2x2tb toegevoegd toen was DSM al helemaal geïnstalleerd, misschien is dat de oorzaak/oplossing.)
En bij package center kun je gewoon kiezen waar DSM de applicaties zal installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Dan ga ik dat toch eens proberen.

Wat betreft ESxi, ik wil eigenlijk naast XPEnology ook nog een windows server proberen te draaien. niet standaard aan maar gewoon om eens mee te spelen. zal ik daarvoor in ESxi twee storages aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Vrijdag lukte het niet dus dacht doe het vandaag nog eens op mijn gemak. Helaas krijg ik weer onderstaande foutmelding. Lijkt er op dat de boot file niet wordt gevonden. Heb de tutorial van XPEnology nog eens na gelopen maar kan niet achterhalen welke stap ik ben vergeten. Jullie een idee?
Afbeeldingslocatie: http://i1369.photobucket.com/albums/ag228/JuztSimon/error_zpslxpfbyz1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-05 21:29
Je VM probeert in elk geval vanaf het network te booten. Heb je stap 16 t/m 26 van deze howto http://www.xpenology.nl/vmware-esxi-installatie/ gedaan?

Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Ja die heb ik uitgevoerd. Kan het vanmiddag nog eens proberen..

Afbeeldingslocatie: http://i1369.photobucket.com/albums/ag228/JuztSimon/Esxi_zpsdvh6v6zr.png

Afbeeldingslocatie: http://i1369.photobucket.com/albums/ag228/JuztSimon/esxi2_zpsa8z3j0nx.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
Simontjee schreef op zondag 01 maart 2015 @ 10:06:
Dan ga ik dat toch eens proberen.

Wat betreft ESxi, ik wil eigenlijk naast XPEnology ook nog een windows server proberen te draaien. niet standaard aan maar gewoon om eens mee te spelen. zal ik daarvoor in ESxi twee storages aanmaken?
Zo'n storage is in princiepe een lege "kast", in die lege kast kun jij "laden" duwen tot de "kast" vol is.
Elke "la" is één virtuele hardeschijf die bruikbaar is voor virtuele machines. Hoeveel virtuele hardeschijven je wil ligt aan de soort storage (SSD of NON-SSD) en aan wat je wil.

Ik heb per fysieke schijf (of raid set) één storage gemaakt voor ESXi (SSD(Samsung SSD), DATA (Raid 2x2tb), BACKUP(1x500gb)) En elk virtueel OS heeft één OS schijf op de SSD, en de data komt van de DATA storage (Raid set). OS heeft gemiddeld maar tussen 20 en 40GB nodig. dus ik kan dan 5 á 6 virtuele machines vanaf SSD laten opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
Simontjee schreef op zondag 01 maart 2015 @ 12:32:
...Kan het vanmiddag nog eens proberen..
Na volledige installatie, kreeg ik ook deze melding. |:(
  • Installeer met bootloader XPEnoboot 5.1-5022.2 VMDK. en één 16GB disk (op SSD)
  • klik direct bij opstarten de console aan en zorg dat je zo snel mogelijk de pijltjes indrukt om de installer te starten.
  • ga naar de webinterface en doe een custom install, selecteer de DSM 5.1-5022 (Main) pat file (niet de update)
De nas zal vanzelf opnieuw gaan opstarten, soms verschijnt er dan deze fout dan WEER. -O-
  • Als deze foutmelding WEER komt, Schakel deze virtuele server dan uit en vervang de VMDK van XPEnoboot 5.1-5022.2 (die van 16MB) upload opnieuw en laat het origineel overschrijven!
    (dit kan via datastore browser)
Start dan weer normaal de VM je zal zien dat het dit keer wel lukt. d:)b
  • Vanuit de updatefunctie in DSM zelf kun je weer klikken op Handmatig DSM bijwerken om te kunnen updaten naar update 2 en herstart na update.(selecteer de update 2 PAT file niet de main)
  • Start een 2e keer op zodat DSM je hardeschijf herkent.
  • Voeg nu (pas) de data disk(s) toe (de schijven die je wil delen.) en initialiseer ze in Opslag-Beheer
  • Start daarna nog 2 keer op zodat DSM je hardeschijven allemaal herkent. (ja dit is een bekende bug)
De bug hoeft niet ALTIJD voor te komen kan zijn dat het allemaal goed gaat. maar soms krijg je een "unexpected error" en dan "all disks are unmounted" schrik niet, dit is die bug.

[ Voor 13% gewijzigd door H00GiE op 02-03-2015 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Het is gelukt! Nog geen SSD in de server, eerst even kijken hoe het allemaal bevalt.

mijn boot bestand was corrupt, denk iets mis met de download. Opnieuw gedownload en alles even opnieuw gedaan en werkt nu top!

Omdat ik nu de RAID array heb aangemaakt op een lager niveau zie ik maar 1 (virtuele) schijf in XPEnology. Ik maag dan toch wel gebruik van RAID 1 mocht er 1 schijf kapot gaan? Alleen niet op XPEnology niveau.. Hoe zit dit precies als er 1 schijf mee ophoudt.

Update: Genoeg gespeeld voor 1 avond. Ik kan alle packages downloaden en installeren. Als ik de NAS echer via EZ internet wil configureren stuit ik wel op een probleem met de netwerkomgeving. Is dit normaal als ik het via ESxi draai?

[ Voor 56% gewijzigd door Redbaard op 02-03-2015 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ienni1983
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-07 09:10
Bij mij op de zaak draaien we met een HP server die dus elke dag een LTO-5 Ultrium backup maakt.

Sommige dagen kan dus de backup tape niet verwisseld worden omdat ik de enige ben die het dus doet,
al vraag ik aan de dames van de administratie om het te wisselen, deze vergeten het gewoon.

Nu heb ik dus een systeem aangeschaft om incremental backups te maken.

Er zitten in totaal 12 bays voor harde schijven 4x 2,5 en 8 3,5

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock QC5000-ITX/WiFi€ 80,75€ 80,75
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,95€ 57,95
1Highpoint RocketRAID 2720SGL€ 175,01€ 175,01
1Silverstone DS380€ 152,25€ 152,25
1WD Red SATA 6 Gb/s WD60EFRX, 6TB€ 271,95€ 271,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 737,91

Deze had ik eerst met Windows draaien, nu ik in feite zelf ook binnenkort een harde schijf erbij wil plaatsen voor eigen gebruik ben ik overgestapt op Xpenology.

Alleen windows zo draaien en xpenology via een virtual machine draaien is niet zo geslaagd, dus ben ik maar xpenology meteen kaal erop gaan zetten.

Backups via SSH naar de xpenology en een eigen mail server ook daar naartoe.

het SSH lukt nog niet zo maar daar hebben we nog genoeg tijd voor aangezien ik nog niet op vakantie ga :)

http://tinyurl.com/5sdar8p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Leuk een Xpenology topic ! Ik draai sinds een paar weken ook dit system op een eigenbouw server van oude onderdelen en het werkt uitstekend. Sinds vandaag in Raid 5 met 3 schijven. Op DSM 5022 update 3.

- Amd X2-255 met 4GB (kan ook met minder maar heb ik niet liggen op het moment)
- Asus M5A78L/Usb3 bordje
- Oudere voeding met 4xSata aansluitingen
- 2x samsung en 1x toshiba 2TB drives
- Alleen de kast is"duur" Aerocool QS202

Copy snelheid vult het gigabit netwerk tot de aanslag en ik draai nu nog slechts een paar plugins ; Media server, Sabnzbd en Phyton. Werk allemaal super.

Server staat alleen aan "on demand" dus het stroom gebruik is minder belangrijk. Mocht hij langer aanstaan dan vervang ik het bordje wel door zo'n J1900 bordje van 70 euro en verkoop de oude amd zaken.

Na waardeloze mycloud en een NSA320 met kuren lijkt dit het wel te zijn, kan het aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Hee homer, jij had XPEnology ook onder ESxi draaien en ik was benieuwd hoe jij het hebt gedaan met het netwerk. XPEnology zegt namelijk dat hij achter 2 routers hangt, dat klopt want naast me fysieke ziggo router hangt ie achter de virtuele switch. Kan niet vinden hoe je die switch/router brigded om zo netwerk problemen te voorkomen.

Op het moment als ik EZ internet op start op de XPEnology dan krijg ik een rood symbootlje voor netwerk. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
Ik meld mij ook weer even :).

Heb inmiddels netbackup volledig functioneel te draaien. Couchpotato, Sickbeard en SabNZBd zijn ook operationeel.

Afsluiten via de app werkte nog niet (DSFinder), afsluiten dia webbrowser gaat wel goed. Zijn dus wel een aantal dingen die nog nader moeten worden bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
Simontjee schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 21:24:
Hee homer, jij had XPEnology ook onder ESxi draaien en ik was benieuwd hoe jij het hebt gedaan met het netwerk. XPEnology zegt namelijk dat hij achter 2 routers hangt, dat klopt want naast me fysieke ziggo router hangt ie achter de virtuele switch. Kan niet vinden hoe je die switch/router brigded om zo netwerk problemen te voorkomen.

Op het moment als ik EZ internet op start op de XPEnology dan krijg ik een rood symbootlje voor netwerk. :(

[...]
Ik heb mijn HP (met esxi) direct aan het glas"modem" hangen, en pfsense (virtuele machine op dezelfde ESXi host) IS mijn router...
EZ internet heeft overigens nog nooit voor me gewerkt, altijd handmatige config gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Simontjee schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 21:24:

[...]
Zou het kunnen dat je in ESXi de switch een NAT functie hebt gegeven? Zit je XPE in hetzelfde netwerk als bijv. je modem? (192.168.178.X bijv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
ja hebben allemaal 192.169.178.XXX,
weet niet of ik een NAT functie heb meegegeven.. Weet eigenlijk ook niet de gevolgen van het feit dat er een rood symbooltje voor Netwerkomgeving staat, vanaf buiten kan ik hem gewoon bereiken.
Heb nu windows server + xpenology draaien maar twijfel of ik niet xpenology gewoon op de hardware zal draaien. Wellicht dat het dan ook zin heeft om een power schedule in te stellen in XPEnology als ie direct op de hardware draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
Simontjee schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 09:18:
...Weet eigenlijk ook niet de gevolgen van het feit dat er een rood symbooltje voor Netwerkomgeving staat, vanaf buiten kan ik hem gewoon bereiken.
Waar staat dit rode symbool??
Kun je een volledige screenshot maken waar je dit ziet?
Want ik kan eigenlijk nergens een rood symbool zien bij netwerken, maar ook niet zomaar een groene of andere kleur...
(behalve systeem integriteit > ok)

En over het gebruik van de gen8, heb je andere wensen voor je gen8? (ik las dat je een windows server hebt draaien) als je eigenlijk alleen XPE wil gebruiken op je server dan kun je dat prima zo doen haal ESXi eraf en installeer XPE op je server. Ikzelf hou van iets wat mijn baas "pielen" noemt: Ik klooi wat af met virtuele servers, binnen ESXi en weet dat naast mijn router en XPE mijn gen8 prima nog andere dingen kan doen...
Ik merk ook niet dat als ik mijn server voor andere dingen gebruik dat XPE er onder lijd ofzo.
Weet ook dat ESXi speedstep en dergelijke ondersteund.

En over hardeschijven uitzetten zijn veel mensen oneens met elkaar toch denk ik dat dit van toepassing is:
"Attribute #4 of S.M.A.R.T. is Start/Stop Count, which seems to indicate that start/stop count DOES play a role in disk fitness and when to expect a failure."

[ Voor 45% gewijzigd door H00GiE op 19-03-2015 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
Iemand die ook problemen ondervind met de laatste versie van XPenoboot in Virtualbox te booten?
Krijg een 'no bootable device found' error met die iso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
Nindustries schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 14:52:
Iemand die ook problemen ondervind met de laatste versie van XPenoboot in Virtualbox te booten?
Krijg een 'no bootable device found' error met die iso.
Ja dat gebeurde bij Simontjee en mij ook.
Na installatie van dsm 5.1 (main) de bootloader (XPEnoboot_DS3615xs_5.1-5022.3 vmdk) vervangen,
dat was voor mij de oplossing. (dit werkt in esxi, vmware workstation en virtualbox voor mij hetzelfde.)
http://smallbusiness.chro...mdk-virtualbox-28847.html

(meer info en originele oplossing... -> Homer1983 in "DIY XPEnology advies" )

[ Voor 20% gewijzigd door H00GiE op 21-03-2015 19:26 . Reden: vriendelijker :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
Homer1983 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:26:
[...]

Ja dat gebeurde bij Simontjee en mij ook.
Na installatie van dsm 5.1 (main) de bootloader (XPEnoboot_DS3615xs_5.1-5022.3 vmdk) vervangen,
dat was voor mij de oplossing.

(maar dat was ook al eerder in dit topic gezegd... -> Homer1983 in "DIY XPEnology advies" )
Excuses, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Laat maar weten als het is gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Vandaag XPEnology op de hardware maar eens proberen te installeren. Eigenlijk heb ik dan de internalSD-kaart niet nodig toch? Of kan ik hier beter synology opzetten. Heb nog geen SSD, alleen een SD + 2 HDD's

Heb gelezen dat de RAID functies van Synology goed zijn, zal ik dan RAID instellen in DSM of toch op server niveau?

[ Voor 22% gewijzigd door Redbaard op 20-03-2015 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
Simontjee schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 14:43:
Vandaag XPEnology op de hardware maar eens proberen te installeren. Eigenlijk heb ik dan de internalSD-kaart niet nodig toch? Of kan ik hier beter synology opzetten. Heb nog geen SSD, alleen een SD + 2 HDD's

Heb gelezen dat de RAID functies van Synology goed zijn, zal ik dan RAID instellen in DSM of toch op server niveau?
Ik heb Xpenology geinstalleerd door op USB de bootloader te zetten. DSM vervolgens op de HDD('s). Gebruikte voorheen altijd de Synology Raid, die attendeert je dan ook op een mogelijk defect. Inmiddels heb ik 4 single volume's aangemaakt en doe ik een net-backup naar een externe synology om mijn belangrijke bestanden te backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Met de bootloader bedoel je dan de ISO die je van de XPEnology site afhaalt? Maar je kan toch geen locatie kiezen tijdens de installatie. Ben even de weg kwijt ;)
50Miles schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 15:20:
[...]

Ik heb Xpenology geinstalleerd door op USB de bootloader te zetten. DSM vervolgens op de HDD('s). Gebruikte voorheen altijd de Synology Raid, die attendeert je dan ook op een mogelijk defect. Inmiddels heb ik 4 single volume's aangemaakt en doe ik een net-backup naar een externe synology om mijn belangrijke bestanden te backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
http://www.xpenology.nl/boot-images/

En dan heb ik zelf de Xpenoboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
ja precies, die staat dan op de SD kaart als het ware en configureer ik dan als boot device toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Ja die kun je dan op een SD kaart zetten of USB stick en dan met windiskimager de .img op de SD of USB stick zetten.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Volgens mij gaat het prima. Maar wat ik alleen niet snap is dat ik met Intelligent Provisioning van HP een Raid 1 Array heb gemaakt en ik DSM vervolgens toch twee losse schijven zie waarvan ik een RAID volume kan maken. Ben er niet helemaal in thuis maar is dit de juiste manier? want tijdens het booten van de server zegt ie ook er is 1 logical volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
In je raid settings van je server hoef je niets te doen. Het is gebaseerd op software raid. Dus gewoon je hdd op ahci zetten in de BIOS en je raid set maken in xpenology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
oke, maar dan kan ik dus ook beter die Raid array eraf halen in de server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Simontjee schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 21:16:
oke, maar dan kan ik dus ook beter die Raid array eraf halen in de server?
ja gewoon op ahci zetten dan haalt die de raid vanzelf wel uit elkaar, of niet. Maakt verder neit uit. in XPenology (DSM) worden de schijven geformateerd en herpartitioneerd en ingesteld in de desgewenste RAID setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
De b120i in de Gen8 (in AHCI mode) werd bij mij enorm traag. (max 10MB/s write speed)
<edit> write cache enable in bios zou dit op moeten lossen</edit>
Ik weet niet of xpenology de drivers voor de b120i er wel in heeft zitten, maar als je 2 schijven ziet word de controller niet of onvoldoende ondersteund. (waarschijnlijk dus een driver probleem)
drivers zijn te krijgen, waar en hoe kun je beter in het eigen forum van xpenology opzoeken en laat die nu net offline zijn gehaald/gegaan.
<edit> Forums zijn weer bereikbaar, en er was al een volledig topic op xpenology forums toegewijd aan de Gen8 microserver. </edit>

http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=1748

Je kan met de b120i in raid mode ook gewoon elke harddisk afzonderlijk definiëren als logisch volume.
en dan
in XPE gaan spelen met software raid. (werkt goed) <edit> link naar youtube filmpje in gelinkt forum topic. </edit>

Daarnaast lees ik meerdere berichten dat de Gen8 in AHCI mode de fan sneller laat lopen (voor de zekerheid) iets met het uitlezen van temperaturen... hier weet ik dan weer het fijne niet van.

Software raid bovenop raid sets gedefinieerd in de B120i, is inderdaad niet aan te raden.
(met of zonder juiste ondersteuning/drivers.)

<edit>Achteraf gezien ben ik erg blij dat ik voor de ESXi methode heb gekozen, wat is het een ge*** om XPE fatsoenlijk draaiende te krijgen als bare metal installatie.</edit>

[ Voor 21% gewijzigd door H00GiE op 21-03-2015 19:40 . Reden: forums kwamen weer online dus ben ik even gaan zoeken. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Thanks voor de info, zal het topics eens doorspitten. De reden waarom ik het nu zo probeer is dat ik dan makkelijk kan instellen dat de server tussen bepaalde tijden uitgeschakeld wordt en dat de NAS niet denkt dat het achter een tweede router hangt.

EDIT:
Als ik AHCI mode selecteer lukt het me niet meer om van de internal SD te booten.

[ Voor 65% gewijzigd door Redbaard op 22-03-2015 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kan iemand vertellen waar DSM geïnstalleerd word?
Heb op de pc op een ssd schijf Windows draaien met daarlangs een gewone HD met data.
Xpenology geboot via USB stick. Maar als ik dan bij nu installeren kom. Krijg je de opmerking dat de harde schijf gewist word. Maar welke? Wil niets kwijtraken. En kan ook niets kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Gratje schreef op zondag 22 maart 2015 @ 18:32:
Kan iemand vertellen waar DSM geïnstalleerd word?
Heb op de pc op een ssd schijf Windows draaien met daarlangs een gewone HD met data.
Xpenology geboot via USB stick. Maar als ik dan bij nu installeren kom. Krijg je de opmerking dat de harde schijf gewist word. Maar welke? Wil niets kwijtraken. En kan ook niets kiezen.
Alles word gewist, word op alle schijven geinstalleerd. Als je het wilt gebruiken zou ik niet je hoofd pc doen. Maar een los systeem of via VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
hi,

Ik heb op dit moment een N40L voor een kleine opslag 8x1TB 2,5 + 4x 1TB, draait op een srv2012r2.

Riad config: Raid5 voor de 2,5 disk via P410 en raid1 voor de 4 disks... mijn vraag is, zou het niet zinvol om alles om te gooien naar XPEnology zo ja, hoe pak ik het best aan.

XPEnology nativeop de de N40L installeren of via virtueel via esxi of server2012 daarop VMware workstation..

Ik dacht aan de volgende config:

USB voor de boorloader en alle disk op non-raid zetten alles via DSM configueren qua raid config?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Persoonlijk vind ik XPEnology erg fijn. Het ligt denk ik ook aan het type data dat je wilt opslaan. Ik experimenteer nog met XPEnology maar heb ook niet echt belangrijke data op de NAS staan, misschien ik de toekomst.

Had het vrij vlot draaiend op ESXi alleen wil toch even kijken hoe het draait op de hardware zelf. Dacht dat die N40L het out of the box ook wel prima deed. Voordeel van ESXi is natuurlijk dat je er nog een VM naast kan draaien mocht je hardware het aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
Nog een laatste kaping van dit topic; iemand zin om "Het grote XPenology topic" aan te maken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-07 21:31
Strak plan :-) XPenology is een interessante oplossing voor de Tweakers thuis als je het mij vraagt. Bij het zelfbouwen van een storage systeem met XPenology is het mogelijk om een systeem neer te zetten met goeie specs en veel opslag ruimte tegen een "fractie" van de kosten van een echte Synology NAS. Wie o wie voelt zich geroepen om een mooie OP te maken? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Mocht er iemand leuke banners in photoshop kunnen maken voor het topic, wil ik er wel wat tekst en handige informatie in maken. Word wel vanmiddag/vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik vraag mij eigenlijk af of het wel verstandig is om je data op een XPNOLOGY te zetten? is dit safe betrouwbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutus de Bruut
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-06 14:52
+1 voor een XPEnology topic, gisteren mee begonnen (XPEnology niet het topic)
en dus op zoek naar veel info

[ Voor 15% gewijzigd door Brutus de Bruut op 24-03-2015 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 01:06
Heb het een tijdje gedraaid maar vind de voordelen ( snelheid) niet groot genoeg. Ik vind mijn 214+ snel genoeg voor wat ik ermee doe. Ik heb wel een VM klaar staan om de meeste taken over te nemen mocht het zover komen dat mijn NAS het begeeft en ik tijdelijk zonder zit.

Het is wel een leuke ontwikkeling in een grijs gebied. Hoe zit het met de copyright?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
rikadoo schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:20:
Mocht er iemand leuke banners in photoshop kunnen maken voor het topic, wil ik er wel wat tekst en handige informatie in maken. Word wel vanmiddag/vanavond.
Bedankt, maak je mij mede-auteur? Dan schrijf ik ook wat bij.

Een leuk idee voor de banner zou nog zijn van pics van ieder zijn server te verzamelen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-07 21:31
Chadi schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 11:38:
Heb het een tijdje gedraaid maar vind de voordelen ( snelheid) niet groot genoeg. Ik vind mijn 214+ snel genoeg voor wat ik ermee doe. Ik heb wel een VM klaar staan om de meeste taken over te nemen mocht het zover komen dat mijn NAS het begeeft en ik tijdelijk zonder zit.

Het is wel een leuke ontwikkeling in een grijs gebied. Hoe zit het met de copyright?
Grootste voordeel is denk ik dat je veel vrijheid hebt qua hoeveelheid hardeschijven die je wilt gebruiken.... Als je meer wilt dan 4 schijven ben je voor een Synology minimaal € 671,- kwijt volgens de Pricwatch.... Voor minder schroef je zelf iets heel leuks in elkaar met betere specs.

[ Voor 45% gewijzigd door Robsta86 op 24-03-2015 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
Robsta86 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 14:22:
[...]

Grootste voordeel is denk ik dat je veel vrijheid hebt qua hoeveelheid hardeschijven die je wilt gebruiken.... Als je meer wilt dan 4 schijven ben je voor een Synology minimaal € 671,- kwijt volgens de Pricwatch.... Voor minder schroef je zelf iets heel leuks in elkaar met betere specs.
Ook een leuk voorbeeld is mijn build; ik heb een 12-drive ZFS Xeon server met XPenology virtueel draaien.
De gemakkelijkheid van DSM met de veiligheid van ZFS. :P
Enja, inderdaad ook de prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Prijs was voor mij de doorslag. Die HP Microserver Gen8 is qua specs echt vele malen beter dan een Synology. Daarnaast, als ik er ooit iets anders mee wil doen dan Synology kan dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
Robsta86 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 14:22:
[...]

Je loopt wel achter wat betreft updates en je bent afhankelijk van een partij die dat commercieel niet hoeft te doen.
En inderdaad ik zit ook met schijfruimte waar ik tegenaan loop maar als ik zie wat zo'n server verbruikt aan energie tegenover wat de originele NAS verbruikt is dat ook geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
Simontjee schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 17:09:
Prijs was voor mij de doorslag. Die HP Microserver Gen8 is qua specs echt vele malen beter dan een Synology. Daarnaast, als ik er ooit iets anders mee wil doen dan Synology kan dat ook.
Die zijn toch best duur als je er een andere processor in wil gooien zoals de 1220L of zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Chadi schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 08:42:
[...]

Die zijn toch best duur als je er een andere processor in wil gooien zoals de 1220L of zo
Ik heb nu een Microserver Gen8 G2020T en 10GB Ram
via marktplaats (met garantie) geshopt voor 400. Vergelijkbare hardware van synology/qnap was/is een stuk prijziger.

[ Voor 45% gewijzigd door Redbaard op 25-03-2015 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-06 07:04
[...]
Die HP Microserver wordt er niet duurder van. ;)

Het totaal wordt duurder maar ook steeds minder te vergelijken met een synology. De basis uitvoering met de 1610t kan meer dan eigenlijk elke 4/5 bay synology die je kunt kopen en is goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Nindustries schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 14:21:
[...]

Bedankt, maak je mij mede-auteur? Dan schrijf ik ook wat bij.

Een leuk idee voor de banner zou nog zijn van pics van ieder zijn server te verzamelen,
topic is aangemaakt Het Grote XPenology Topic.

Meer informatie word met de tijd wel aangevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
[...]

Je loopt wel achter wat betreft updates en je bent afhankelijk van een partij die dat commercieel niet hoeft te doen.
En inderdaad ik zit ook met schijfruimte waar ik tegenaan loop maar als ik zie wat zo'n server verbruikt aan energie tegenover wat de originele NAS verbruikt is dat ook geld.
Uhm update 4 DSM 5.1 had ik volgens mij dezelfde dag als iedere andere DSM gebruiker... xpenology of synology dat maakt volgens mij niet zoveel meer uit... ook gebruikt xpenology de gewone methode van updates (er zijn na eerste installatie geen aanpassingen voor de update bron (server is nog gewoon de synology server), dus ga ik er zelfs een vanuit dat we de reguliere DSM updates doorkrijgen.)

Met speedstep aan valt de stroomverbruik van de Gen8 in het zelfde straatje als de virtuele DS3615xs die word nagebootst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeng
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-07 09:10
Vandaag mijn Xpenology server in elkaar gezet. Dat werkte gelijk als een tierelier.

In DSM van de Nas staat dan ik een core I3-4130 met de 2 cores zou hebben, maar er zit een core I5-4570S met 4 cores in.
In de bios van de Nas krijg ik wel de juiste processor te zien.

Heeft iemand hier een verklaring voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Ja, komt omdat de software die je gebruikt hebt een DS3615xs is, en daar zit een i3 in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeng
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-07 09:10
rikadoo schreef op zondag 10 mei 2015 @ 13:07:
Ja, komt omdat de software die je gebruikt hebt een DS3615xs is, en daar zit een i3 in.
Maar DSM maakt nu toch wel gebruik van de snelheid van mijn core I5?

[ Voor 7% gewijzigd door aeng op 10-05-2015 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdabom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:12
Gaat dit topic ooit weer open ?

Het Grote XPenology Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:56
De site lijkt weer te functioneren, geen goodbye op de homepage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Aangezien het grote topic nog steeds gesloten is vraag ik het hier maar even.

De website/forum is een grote warboel waar je topic na topic doorgestuurd word zonder uiteindelijk de installatie bestanden te vinden. De vraag dus... heeft iemand voor mij de meest recente bestanden om het virtueel te draaien in VMWare Workstation?

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:56
Leo1010 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 23:49:
Aangezien het grote topic nog steeds gesloten is vraag ik het hier maar even.

De website/forum is een grote warboel waar je topic na topic doorgestuurd word zonder uiteindelijk de installatie bestanden te vinden. De vraag dus... heeft iemand voor mij de meest recente bestanden om het virtueel te draaien in VMWare Workstation?
Ik zie dat de manier van installatie wel veranderd is, als je een boot wilt moet je naar de engelse xpenology.com gaan
Deze moet je volgens mij hebben: http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=5026
Pagina: 1 2 Laatste