water cooling met auto radiator

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel1512
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-02 22:23
hallo mensen van tweakers

ik ben heer nieuw op het forum
en ik had een vraag over water cooling
want het gezerten met water cooling is bigger is better
en nu had ik het idee om een auto radiator te gedruken om 2 computers
te koelen
is dat een goed idee of niet ;) graag u recatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Het kan, maar voor je temps is het nutteloos en onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Bespaar jezelf de moeite, en koop voor het geld gewoon 2 kant en klare kitjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:05

mrc4nl

Procrastinatie expert

Groter is niet meteen beter, ik wel wel een mensen het zien doen maar die haalden niet opeens betere temperaturen dan een goede standaard setup.

Als je alle spullen in huis hebt kan je het proberen, maar moet je nog dingen als een pomp etc aanschaffen zou ik echt de moeite besparen en een watercooling set kopen die gemaakt is voor pc gebruik

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:15

HugoBoss1985

Xenotech

Waarom dan niet gelijk een vrachtwagen radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel1512
hed ik niet ligen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel1512
ik vraag me af wat er zaw geduren als ik een radiator van een grooten mining truck plaats
Afbeeldingslocatie: http://media.merchantcircle.com/3907797/793%20Cat%20Radiator%203-20-08%20001_full.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UgotHeinzzd
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

Het enige voordeel wat je uit een groot koeloppervlak halen kan is dat het stil(er) kan, misschien zelfs wel passief. Ik zou alleen geen gebruikte radiateurs nemen, weet jij hoe de binnen kant eraan toe is? En een nieuwe is de moeite niet echt, tenzij je van uitproberen houdt. Heb laatst nog een nieuwe gehaald voor een oude gti, die was €35,-

[CiP] Aqueum initium TJ09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-07 22:29
Ik heb het wel eens gedaan. Maar dan met de kachelradiator van de sloop.
Goed schoonmaken met zoutzuur en dan werkt het best goed.

Je moet wel goed opletten welk metaal je gebruikt.
Alle metalen onderdelen in je circuit moeten namelijk van hetzelfde metaal zijn. Anders vreet het hoogwaardige metaal het lagere op.

Ik had toen koperen koelblokjes. En heb best wat moeite moeten doen voor een koperen radiator. De meeste auto's hebben namelijk Alu.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

met luchtkoeling/waterkoeling kom je toch nooit lager dan de omgevingstemperatuur, wil je daar onder zitten dan gebruikt met over het algemeen een peltier element in combinatie met waterkoeling. daarmee kom je wel aardig ver.

ik snap niet dat je zoveel moeite wil doen voor die paar graad die zon grote radiator aan winst zou kunnen geven.

[ Voor 23% gewijzigd door mrc4nl op 21-02-2015 13:41 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackwolf-nl
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-05 17:56
even zien we zitten op tweakers.... check
we zitten in het cooling gedeelte ... check
we hebben een hoop negatieve reakties... check

nu dan de uit komst.................
er worden hier vragen gesteld en het is bewezen domme vragen bestaan niet.
domme antwoorden wel ....
kun je de rad gebruiken ja, helpt het ja hij koelt.
werkt het beter nee of zeer minimaal.
is het leuk om te experimenteren, zeer zeker daar voor zitten we hier.
en als TS nu er ook nog een vette build mee maakt is het tweakers plaatje weer rond.

dus als er gewoon om input gevraagd word laat je fles azijn eens voor de verandering in de kast staan !!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel1512
egenlik was de deboelig om de auto radiator duten te zetten en er 2 of meer pc aan te sluten want als mijn
computers bezig zijn lijkt het wel of ik in de sauna zit en het raam open zeten helpt niet zelfs in de winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel1512
ps het leek mij een deter idee als een dekenden youtuber ge dan heft
het 5 groten radiator's aan elkaar te maken in plats van 1 grooten

Afbeeldingslocatie: http://www.weebly.com/uploads/2/7/2/0/27200651/178492_orig.png

[ Voor 23% gewijzigd door wessel1512 op 21-02-2015 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
leuk idee, maar waarom?

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel1512
intresen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Als belangrijkste antwoord op je vraag: het is niet interessant. Je wil 2 computers op 1 radiator aansluiten, prima, maar dat betekend dat je beide PC's ook nooit verplaatsen kunt, want ze zitten vast aan elkaar.

Tweede punt is dat het dan moet gaan om een zelfbouw waterkoeling setup. Zoals je weet is dat niet even plug en play, het materiaal moet van gelijkwaardige kwaliteit zijn, anders krijg je corrosie, of vreet het uiteindelijk door het zwakste materiaal heen met lekkage als gevolg.

Daarnaast kost het mogelijk meer aan custom materiaal om zoiets samen te stellen, dan het kopen van een kant en klare kit. De kant en klare kits van vandaag doen het prima, zijn stil en bieden veel 'koelvermogen' en kunnen jaren mee zonder refill of dat het materiaal bezwijkt.

Bedoel een unit met dubbele of driedubbele radiator (3x 120mm) biedt al voldoende om een hele PC inclusief crossfire of SLI te koelen. Waarom zou je dan moeilijk doen en naar iets willen gaan dat veel meer kosten en moeite vergt.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Ultimate Corsair H100 Cooling Mod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel1512
het was ook niet de be doelin om het waar hijt te maken teminsten niet nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel1512
ps ik den pas dezig met sparen voor mijn eersten pc die niet ge maakt is van onderbelen van 3 xp pc
Afbeeldingslocatie: http://www.weebly.com/uploads/2/7/2/0/27200651/948558_orig.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-07 08:24
Tja het is vrij simpel.

kan het? JA!
Moet je het willen? NEE!

Als je buiten een radiator hangt om je pc te koelen moet je dus ook leidingen door de muur boren (of door een permanent openstaand raam hangen) en aan 2 pc's koppelen. Ivm de lange weg die het water zal moeten afleggen zul je stevige waterpompen nodig hebben. En je hebt dan natuurlijk 2 pc's die volledig onverplaatsbaar worden.

Je wint er niet veel mee om een vierkante meter aan radiator op te hangen. Ja dan kan het passief draaien, maar dat lukt waarschijnlijk ook al aardig met en normale auto radiator. Het effect van vergroten wordt steeds minder.

Ik zou eerder kijken naar andere oplossingen

edit:
Niet lullig bedoelt, maar je reacties zijn echt bijna onleesbaar.

edit2:
Voor zo'n opstelling zou ik al helemaal niet gaan voor zo'n dure waterkoeling setup. Ik weet niet wat je met de pc van plan bent, maar een custom waterkoeling systeem zoals jij voorstelt gaat waarschijnlijk meer kosten dan die hele pc.
Dergelijke koelingsoplossingen zijn in theorie interessant als je een multi GPU rendering pc hebt die 24/7 aan de bak moet ofzo. Maar de hoeveelheid warmte die van dit systeem afkomt is bij lange na niet interessant voor zo'n systeem.

[ Voor 29% gewijzigd door timberleek op 21-02-2015 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-07 12:28
Komop mensen, van alles mogelijk.
Ik zou geen autoradiator pakken maar een grote pc radiator (die bestaan ook in hele grote oppervlaktes).

Als je dan aan beide pc's zelf een normale radiator inbouwt voor het standaard koelen, en je werkt met afkoppelbare koppelingen blijven de pc's verplaatsbaar. Ook heb je daarmee de mogelijkheid om, als het hee koud is buiten de boel af te koppelen om condens te voorkomen.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Je hebt nogal wat flow nodig voor een auto rad... weet niet of je zo'n fan wel eens hebt gehoord.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-07 22:29
Je radiator buiten hangen kan niet zomaar.

Zeker in de winter heb je dan een grote kans dat het koelwater kouder is dan kamertemperatuur. Dan krijg je condensvorming op de buitenkant van je slangen en koelblokjes. En dan gaat je PC stuk.

Als je kamer in de winter met het raam open als een sauna voelt... Dan is het tijd om een thermometer te pakken. Je hebt waarschijnlijk enorm hoge koorts.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-07 08:24
Boefmans schreef op zondag 22 februari 2015 @ 11:51:
Komop mensen, van alles mogelijk.
Ik zou geen autoradiator pakken maar een grote pc radiator (die bestaan ook in hele grote oppervlaktes).

Als je dan aan beide pc's zelf een normale radiator inbouwt voor het standaard koelen, en je werkt met afkoppelbare koppelingen blijven de pc's verplaatsbaar. Ook heb je daarmee de mogelijkheid om, als het hee koud is buiten de boel af te koppelen om condens te voorkomen.
Voor het voorgestelde systeem (ik ga even uit van 2x dat systeem) is dat totaal overbodig.
zoveel warmte genereert dat niet.

Zo'n enorme stellage gaan maken met diverse wel en niet aankoppelbare radiatoren enzo is dan gewoon idioot imo. normale koeling en in het ergste geval een open raam is meer dan zat.
Voor die paar hete zomerdagen dat een open raam geen verkoeling biedt zal zo'n koelsysteem dat ook niet doen. Dan kun je beter voor een paar tientjes een mobiele airco van marktplaats plukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Ik heb even een aantal reacties vewijderd die niets aan het topic toevoegden. Iemand persoonlijk aanvallen is absoluut not-done. Dat gezegd hebbende is er echter wel een punt gemaakt met betrekking tot wessel1512's posts. Ik wil je dan ook vriendelijk verzoeken om de leesbaarheid zo goed mogelijk te maken, desnoods door er een ander naar te laten kijken alvorens op submit te klikken.

PC1: 9800X3D + RTX 5080
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
timberleek schreef op zondag 22 februari 2015 @ 15:35:
[...]

Voor het voorgestelde systeem (ik ga even uit van 2x dat systeem) is dat totaal overbodig.
zoveel warmte genereert dat niet.

Zo'n enorme stellage gaan maken met diverse wel en niet aankoppelbare radiatoren enzo is dan gewoon idioot imo. normale koeling en in het ergste geval een open raam is meer dan zat.
Voor die paar hete zomerdagen dat een open raam geen verkoeling biedt zal zo'n koelsysteem dat ook niet doen. Dan kun je beter voor een paar tientjes een mobiele airco van marktplaats plukken.
klopt, het is niet bepaald een hitte genererend systeem. Het idee is echter welleuk toch? ik kan me een buildlog herinneren van iemand die 1080 rad buiten had gehangen en condens problemen kreeg in de winter. Met afkoppelbare koppelingen is dat op te lossen natuurlijk.
Als je twee systemen hebt die totaal misschien 400 watt in het water dumpen, tja, vooral voor de fun.

Autoradiatoren kan maar zijn er niet voor gemaakt, je krijgt wat tecnisch gedoe met de aanlsuitingen, de pomp, het schoonmaken en de fans die je erop kunt zetten. Je kunt ook sympelweg een normale custom set maken met een 280 rad ofzo, dat koelt prima. De vraag is wel f het je de kosten waard is, ik zou personlijk daar liever eerst een betere en snellere bak voor bouwen.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
wessel1512 schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 14:12:
ps het leek mij een deter idee als een dekenden youtuber ge dan heft
het 5 groten radiator's aan elkaar te maken in plats van 1 grooten

[afbeelding]
als je naar de prijzen kijkt, kun je beter een mega rad kopen dan dit. Die foto, mits een goed merk en beetje dikte, is al meer waard dan jouw pc.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-07 23:23

Fordox

00101010

Kan het? ja :)
Is het leuk? ja :)
is het veel gedoe? ja :)
Kost het veel geld? ja :(
Is het de moeite waard? nee :(
Kun je beter al die tijd/geld/energie ergens anders in steken? ja :D

Van mij mag je best alles uitproberen, maar de vraag bij mij is of het je wel gaat lukken.

Voor zo'n grote rad heb je veel vloeistof nodig, dus een grote pomp. Duur geintje voor zoveel vloeistof (vooral als je hem buiten wilt hangen). Dat is zon 150 euro of meer.
De rad moet goed schoon zijn van binnen. Dit kan aardig goedkoop door hem lang en vaak te spoelen met een goed aantal liters azijn. kosten azijn: ongeveer 30 euro of meer. tijdsduur? Een week continu spoelen denk ik.
Dan de koelblokken voor je cpu en gpu. Deze krengen zijn duur en ik weet niet eens of er wel een mooi blok is van een midrange gpu als die van jou. kosten per blok? zo ongeveer 2x 75 euro, dus 150 euro verder.
Dan ook nog: Auto radiatoren zijn tegenwoordig van aluminium vanwege milieu redenen. Als je een auto had van voor 1980 (of ergens in die tijdsperiode), had je misschien een messing/koperen radiator gehad. Als je een standaard koelblok voor je CPU en GPU koopt, is deze vaak van koper/nickel. Dat wordt aangetast wanneer je aluminium in je loop hebt. Daar wordt je niet blij van. Je kan dit tegen gaan om elke 3-4 weken je loop schoon te maken en je vloeistof te vervangen.
Dan weer een ander punt: Vloeistof. met zon ~10 euro per liter is het niet goedkoop om elke maand je loop te verversen, vooral als het een grote wordt.
Nog een probleem: Condensvorming als je rad buiten hangt. Spreekt voor zich.
en al dat gedoe met lektesten en flow problemen etc. etc. wil je gewoon niet. Vooral als je geen greintje ervaring hebt met waterkoeling.

En nu heb ik het nog alleen over een loop voor 1 computer. Het is leuk om te doen, maar om grofweg de 1000 euro die je erin pompt (pun intended) is dom als je daarvan een veel betere pc kan kopen.

Wij als Tweakers geven geen negatieve reacties, wij wijzen alleen alle problemen aan waar je zelf niet aan denkt. Als je zelf een idee in je hoofd hebt, dan ben je niet de eerste die dat idee had. Waarom het nooit gedaan is, is puur omdat niemand het wilt doen. al is het idee nog zo leuk.
Dit soort projecten werken alleen wanneer je zeker weet waar je mee bezig bent. Dat iemand al enorm makkelijke vragen stelt over zon ingewikkeld onderwerp, dan moet hij er eerlijk gezegd er nooit aan beginnen.
Ik stel mijzelf nog niet eens capabel om een project als dit 100% succesvol te laten verlopen.

En als je Linus hebt bekeken met zijn whole room watercooling project (leuke serie), weet je wat voor gedoe dit is. Hij heeft al een goed aantal ervaringsjaren en systemen achter zijn naam staan en dannog heeft hij catastrofale problemen gehad met zijn loop. (En hij had de hulp van een loodgieter nodig)

Het idee is zeer leuk en van mij mag je je er volledig op storten :) alleen het kans van slagen schat ik niet enorm hoog. Maa al is het een gefaalt project, dannog is het leuk om te doen en leer je er ontzettend veel van :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
pak dan deze:
http://www.highflow.nl/ra...ernova-1260-radiator.html (180 euro)

met 9x 140mm fans (100 euro ongeveer)
dan doe je voor de pcs zelf nog 2x een 240 rad (totaal 100 euro)
dan een boel koppelingen enzo (snel rond de 100 euro ) en 1 of 2 sterke pompen (100-200 euro).
dan de blokjes nog (schatting minimaal 250 totaal)

en nog wat dingetjes links en rechts, dit gaat je sowieso over de 800 euro kosten.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Boefmans schreef op maandag 23 februari 2015 @ 12:12:
pak dan deze:
http://www.highflow.nl/ra...ernova-1260-radiator.html (180 euro)

met 9x 140mm fans (100 euro ongeveer)
dan doe je voor de pcs zelf nog 2x een 240 rad (totaal 100 euro)
dan een boel koppelingen enzo (snel rond de 100 euro ) en 1 of 2 sterke pompen (100-200 euro).
dan de blokjes nog (schatting minimaal 250 totaal)

en nog wat dingetjes links en rechts, dit gaat je sowieso over de 800 euro kosten.
En dan bekijk je nog even welke setup wessel1512 heeft [afbeelding]
[list]
• G3220

Een heuse pentium, overclocken wordt hem toch niet. dus plaats gewoon een luchtkoeler, ding wordt toch niet heet.
• GTX 750
Ook maar een instappertje die maximaal 55 watt gebruikt.

Als dit de pc is waarvoor wessel1512 waterkoeling wil gebruiken is dat echt verspilling. hij heeft het gewoon niet nodig

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
dat was inderdaad mijn punt, daarom zet ik het op een rijtje.

Overigens heb je in principe zelden waterkoeling 'nodig'. Net zoals je zelden overclocken 'nodig' hebt. Ik heb zelf een vrij overdreven build gemaakt (aan waterkoeling een stuk meer dan die 800 euro) gewoon omdat het leuk is en kan.
Maar de TS kan beter van dat geld eerst een snellere build maken,

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel1512
als juli kijken zal dit niet geduren teminsten niet de komenden 4 jaar

ps als ik wat geld heb zal ik het ist uit geven aan een (Intel Core i5 4430 Boxed) en een
(Gigabyte GV-N760OC-2GD (rev. 2.0)

pps goeden tip voor di water cooler ik zal dezen instaleren na dat de i5 er in zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318843

wessel1512 schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 12:21:
nu had ik het idee om een auto radiator te gedruken om 2 computers te koelen
'Tuurlijk kan dat. Ik vind het zelfs een heel goed idee en leuk om zelf te maken. Pas wel op dat je radiator en je koelblokken van koper zijn anders krijg je problemen met galvanische corrosie.
Dit is mijn setup met een radiator uit een airco:
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/oifvqx.jpg
Voordelen
- ongekend koelvermogen
- geen fans dus geluidloos

Nadeel: niet een-twee-drie verplaatsbaar
Pagina: 1