Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:00
Beste mede Tweakers,

Binnen kort ga ik een eigen Watercooling Loop aan sluiten, ik vroeg me af wat voor vloeistof ik hier voor het beste kan gebruiken.

Mijn loop bestaat uit 1x zalman reserator 1 plus en 1x v2, hier naast heb ik nog een:https://www.freezinghardw...ekt-O-Matic_-_zilver.html staan.
Ik ga alleen mijn Cpu (FX-9590) hiermee koelen ^^

Demi water is aan te raden, kan/moet dit nog gemixt worden met auto koelvloeistof tegen corrosie en algen ?
Of gewoon volledig auto koelvloeistof draaien ?
( bij de persoon waar ik de zalman reserator v2 bij op hebt gehaald had hem helemaal op auto koelvloeistof lopen en was er zeer tevreden over )
Demi water met anti corrosie spul ?

En een strookje zilver, ook aan te raden ?

Hierom vraag ik informatie wat het beste werk en/of wat jullie bevindingen zijn :) O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Waarom koelvloeistof van een auto? Daar zit ook anti-vries in, heb je niet nodig. Dat is namelijk meer stroperig en zorgt er dus voor dat je niet de beste temps krijgt.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HengelNL
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-08 15:41
In de meeste kant en klare vloeistof zit meestal alle aditiven al in.

zelf heb ik de Feser One Cooling Fluid gebruikt. werkt perfect:)

8700K @ 5.2 1080 @ 2180 full custom loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UgotHeinzzd
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

MB113 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 22:44:
Waarom koelvloeistof van een auto? Daar zit ook anti-vries in, heb je niet nodig. Dat is namelijk meer stroperig en zorgt er dus voor dat je niet de beste temps krijgt.
Stroperig? Ik weet niet wat jij voor koelvloeistof in je auto knikkert, maar stroperig hoort het absoluut niet te wezen. Het is wat vettig, dat kan verder helemaal geen kwaad, ook niet in een koelsetup van een PC. Al is het wel materiaal afhankelijk (aluminium of koper). Je zou je verder wel kunnen afvragen wat nou echt de meerwaarde ervan is. Gedemineraliseerd water met bv een kill coil of een biocide is ruim voldoende.

ps. het 'mixen' van een auto koelvloeistof moet je nooit willen.

[ Voor 10% gewijzigd door UgotHeinzzd op 21-02-2015 01:09 ]

[CiP] Aqueum initium TJ09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:41
Het nadeel van autokoelvloeistof is ook dat er niet altijd een antibiocide middel in zit! Ik zou gewoon voor een oplossing als Feser zoals HengelNL zegt:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UgotHeinzzd
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

Gijs schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 01:12:
Het nadeel van autokoelvloeistof is ook dat er niet altijd een antibiocide middel in zit! Ik zou gewoon voor een oplossing als Feser zoals HengelNL zegt:)
Dat heb je bij het gebruik van bv G12+ ook helemaal niet nodig. Maar het gebruik ervan is ook verder niet echt de moeite in een pc setup zonder extreme. Ik vind het onderwerp over toevoegingen sowieso vaak ernstig vergroot wordt. Ik heb probleemloos met gedemineraliseerd water gewerkt met daarin alleen een kill coil. In producten zoals Feser zie ik ook geen meerwaarde, tenzij je een kleurtje of van je geld af wilt.

[ Voor 8% gewijzigd door UgotHeinzzd op 21-02-2015 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

UgotHeinzzd schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 01:03:
[...]

Stroperig? Ik weet niet wat jij voor koelvloeistof in je auto knikkert, maar stroperig hoort het absoluut niet te wezen. Het is wat vettig, dat kan verder helemaal geen kwaad, ook niet in een koelsetup van een PC. Al is het wel materiaal afhankelijk (aluminium of koper). Je zou je verder wel kunnen afvragen wat nou echt de meerwaarde ervan is. Gedemineraliseerd water met bv een kill coil of een biocide is ruim voldoende.

ps. het 'mixen' van een auto koelvloeistof moet je nooit willen.
Oke stroperig is misschien wat overdreven, maar het heeft wel een hogere viscositeit dan gewoon demiwater. Hoe groter de viscositeit van een stof hoe 'stroperig' de stof zich gedraagt.

En het glycol dat vaak toegevoegd wordt als antivries bij het koelvloestof heeft een hogere viscositeit dan water.
1.61 × 10−2 N*s/m2 voor C2H6O2 en 8.94×10−4 N*s/m2 voor H2O allebei voor 25 graden Celsius.
Het smeermiddel en andere troep die vaak wordt toegevoegd zal het ook niet helpen.
Tja het wordt natuurlijk niet zoals honing, maar omdat je pc koelen toch net iets delicater is dan een auto kan ik me voorstellen dat dit al enig negatief effect heeft wat je makkelijk kan voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UgotHeinzzd
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

MB113 schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 01:49:
[...]

Oke stroperig is misschien wat overdreven, maar het heeft wel een hogere viscositeit dan gewoon demiwater. Hoe groter de viscositeit van een stof hoe 'stroperig' de stof zich gedraagt.

En het glycol dat vaak toegevoegd wordt als antivries bij het koelvloestof heeft een hogere viscositeit dan water.
1.61 × 10−2 N*s/m2 voor C2H6O2 en 8.94×10−4 N*s/m2 voor H2O allebei voor 25 graden Celsius.
Het smeermiddel en andere troep die vaak wordt toegevoegd zal het ook niet helpen.
Tja het wordt natuurlijk niet zoals honing, maar omdat je pc koelen toch net iets delicater is dan een auto kan ik me voorstellen dat dit al enig negatief effect heeft wat je makkelijk kan voorkomen.
Haha, je hoeft Wiki niet te copy & paste hoor. Ik weet wat koelvloeistof is. Zoals je verder ook lezen kan, zie ik verder niet echt in waarom iemand het in een pc gebruiken wil. Maar het kan, dat zou het wel eens kunnen zijn ;). Ik geef de voorkeur aan gedemineraliseerd water met bv een kill coil of een biocide, zo min mogelijk rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
Iedereen bedankt voor de reacties, na alles doorgenomen te hebben ga ik voor gedemineraliseerd water met een kill coil.
Mijn vader heeft nog een zilveren ring (93.5), kan dit ook ipv een kill coil van 99.9 zuiverheid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

UgotHeinzzd schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 13:02:
[...]

Haha, je hoeft Wiki niet te copy & paste hoor. Ik weet wat koelvloeistof is. Zoals je verder ook lezen kan, zie ik verder niet echt in waarom iemand het in een pc gebruiken wil. Maar het kan, dat zou het wel eens kunnen zijn ;). Ik geef de voorkeur aan gedemineraliseerd water met bv een kill coil of een biocide, zo min mogelijk rommel.
Tja, jij viel over dat woord (terecht hoor), dan voel ik mij genoodzaakt om dat te verklaren, niet omdat ik dacht dat jij niet wist wat koelvloeistof was ofzo. Voor de rest, zoals jij kunt lezen, had ik ook niks tegen de rest van je post hoor, ben het er ook mee eens. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:27
MB113 schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 01:49:
[...]

[...]
Water van 20°C heeft per definitie een viscositeit van 1 mPa*s. Bij 25 graden is het (blijkbaar) 0.8 mPa*s en voor ethylene glycol (EG) geldt 16 mPa*s. Maar dan hebben we het over de pure substantie. Koelvloeistof bestaat vaak uit 60:40 v:v EG en water. Daarmee daalt het vriespunt van water van 0 naar -25 ongeveer.

De reden dat EG handig is voor in je PC waterkoeling, is dat EG een betere warmteoverdracht heeft dan water. Je kan dus efficienter koelen. Het heeft iig niet met het verlagen van het smeltpunt van water te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Jolke schreef op zondag 22 februari 2015 @ 15:17:
[...]

Water van 20°C heeft per definitie een viscositeit van 1 mPa*s. Bij 25 graden is het (blijkbaar) 0.8 mPa*s en voor ethylene glycol (EG) geldt 16 mPa*s. Maar dan hebben we het over de pure substantie. Koelvloeistof bestaat vaak uit 60:40 v:v EG en water. Daarmee daalt het vriespunt van water van 0 naar -25 ongeveer.

De reden dat EG handig is voor in je PC waterkoeling, is dat EG een betere warmteoverdracht heeft dan water. Je kan dus efficienter koelen. Het heeft iig niet met het verlagen van het smeltpunt van water te doen.
Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/7zwg6knal/Knipselja.jpg
Dat is dus niet waar, water heeft een veel hogere thermische geleidbaarheid dan etheenglycol en dus ook in geen punt een betere warmteoverdracht dan water.
Water 0.609 W/(m*K) etheenglycol 0.258 bij 26.85 graden Celsius.
En over het verlagen van het smeltpunt had ik niet over maar dat is inderdaad niet van belang bij waterkoeling.

[ Voor 9% gewijzigd door MB113 op 22-02-2015 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
MB113 schreef op zondag 22 februari 2015 @ 16:13:
[...]

En over het verlagen van het smeltpunt had ik niet over maar dat is inderdaad niet van belang bij waterkoeling.
Dat sprak ik toch ook niet tegen. :)

Maar water heeft dus idd een hogere thermische geleidbaarheid dan EG, maar ook een specific heat capacity (klinkt niet in het NL) waardoor het beter de warmte vasthoudt dan EG: dat wil je niet in je koelsysteem. je wilt dat het water de warmte opneemt en zo snel mogelijk op een andere plek weer afgeeft.
Analoog aan koper, wat een factor 10-30x kleinere specific heat capacity heft dan een vloeistof.

Bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Jolke schreef op zondag 22 februari 2015 @ 16:24:
[...]

Dat sprak ik toch ook niet tegen. :)

Maar water heeft dus idd een hogere thermische geleidbaarheid dan EG, maar ook een specific heat capacity (klinkt niet in het NL) waardoor het beter de warmte vasthoudt dan EG: dat wil je niet in je koelsysteem. je wilt dat het water de warmte opneemt en zo snel mogelijk op een andere plek weer afgeeft.
Analoog aan koper, wat een factor 10-30x kleinere specific heat capacity heft dan een vloeistof.

Bron.
Dat klopt inderdaad dat de soortelijke warmte (klinkt toch prima? :P ) van water hoger is dan die van etheenglycol.
Maar ik ben het juist niet mee eens dat je dat niet wilt in waterkoeling.
Ten eerste heeft koper, zoals veel metalen, een veel hogere geleidbaarheid dan water of etheenglycol of een andere mix. Met het feit dat koper, zoals veel metalen, een lage soortelijke warmte hebben en dus niet veel warmte kunnen opslaan, is het handig om een stof te vinden dat een hoge geleidbaarheid heeft om zo effectief gebruik te kunnen maken van het koper. Water is daar veel beter in, zoals ik in mijn vorige post al zei.
Ten tweede wil je zo makkelijk mogelijk de warmte transporteren, een stof met een hoge soortelijke warmte is dus handig omdat je meer energie per volume-eenheid kan transporteren, water is hier ook beter in zoals jouw bron ook aangeeft.

Ik snap niet waarom je denkt dat een mix met bijvoorbeeld etheenglycol beter is, je hebt veel meer volume nodig, dus grotere slang en of snellere stroming nodig om eenzelfde hoeveelheid energie te transporteren dan water. En verder het kan de energie ook nog eens minder snel opnemen/afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:00
UgotHeinzzd schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 13:02:
[...]Ik geef de voorkeur aan gedemineraliseerd water met bv een kill coil of een biocide, zo min mogelijk rommel.
+1

Gebruik al bijna 8 jaar gedemineraliseerd water (Kruidvat, €0,45 per liter) met een Killcoil en een paar drupjes Petra's Tech PT_Nuke. Die Killcoil is een eenmalige 'investering'.

Ongeveer elk jaar nieuw water erin, kost me een euro per jaar. (2 L), nog nooit algvorming of aanslag gehad in zowel mijn blokken als slangen (puur koper /geen aluminium, Tygon tubes).

[ Voor 13% gewijzigd door Source90 op 27-02-2015 02:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 10:50

Deem

Ontcijfer mij!

Ik heb exact dezelfde ervaring als de meneer hier boven mij.

Ik zou niet voor autokoelvloeistof gaan, aangezien de kans dat je algen gaat krijgen aanzienlijk is. De koelvloeistof in je auto wordt zo warm, dat dat daar geen probleem is. Je WC gaan die temperaturen niet halen.

"May our framerates be high and our temperatures low."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Gewoon gedestilleerd water met een beetje koelvloeistof is prima. Hoef je ook nooit meer naar om te kijken. De koelvloeistof smeert de pomp en zorgt voor het doden van de bacteriën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UgotHeinzzd
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

Miks schreef op maandag 02 maart 2015 @ 14:50:
Gewoon gedestilleerd water met een beetje koelvloeistof is prima. Hoef je ook nooit meer naar om te kijken. De koelvloeistof smeert de pomp en zorgt voor het doden van de bacteriën.
Ik zie in jou combinatie de meerwaarde niet, net als het argument dat het je waterpomp smeert. Het zal pomp afhankelijk zijn of je te maken hebt met een as aangedreven rotor/schoep. Bij mijn pomp gebeurd dit niet door een as maar door magnetisme, daar walt weinig aan te smeren. Ik heb met mijn eerder aangegeven combinatie (gedemineraliseerd water met bv een killcoil of een biocide) nog nooit last gehad van wat voor aanslag dan ook. De pomp loopt nog altijd fluisterstil en soepel.

@ de TS

Koop gewoon een killcoil of een biocide en gebruik geen zilveren ring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
Bedankt voor de info, ik zal vandaag nog een killcoil bestellen.

De WC setup draait nu al een week probleemloos, tijdens bf3/4 worden de temps na 4 uur non-stop game niet warmer dan +- 60 graden.

Na 6 uur prime95 is de Cpu 70 graden en blijft hij daar op, de cpu draait trouwens standaard nu op 5Ghz :)

De zalman watercool torens staan nu parallel naast de kast, ik ben hier zeer tevreden over ^^
Alleen nog eens een andere full cover cpu block.

Foto's: https://www.dropbox.com/s...RT6fj4hmVnzA3IgmvEma?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
dylan111111 schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 14:05:
Bedankt voor de info, ik zal vandaag nog een killcoil bestellen.

De WC setup draait nu al een week probleemloos, tijdens bf3/4 worden de temps na 4 uur non-stop game niet warmer dan +- 60 graden.

Na 6 uur prime95 is de Cpu 70 graden en blijft hij daar op, de cpu draait trouwens standaard nu op 5Ghz :)

De zalman watercool torens staan nu parallel naast de kast, ik ben hier zeer tevreden over ^^
Alleen nog eens een andere full cover cpu block.

Foto's: https://www.dropbox.com/s...RT6fj4hmVnzA3IgmvEma?dl=0
Dat zijn prima temperaturen, daar houd je het wel mee uit verder.
Pagina: 1