Ik heb een actieve subwoofer met een 'standaard' ingang voor de aansluitkabel met RCA. Nu wil ik een nieuwe (langere) kabel hiervoor aanschaffen. De beschikbare subwooferkabels zijn vaak te kort of te duur. Wat maakt een dergelijke kabel bijzonder ? Is het niet gewoon een standaard hifi-kabeltje met RCA, maar dan enkelpolig in plaats van dubbel? Ik heb ook nog een lange digitale coax kabel liggen (uiteraard met RCA plug). Is die hiervoor geschikt?
Ik zou meer eerst even die digitale coax proberen ,want die hebben vaak een veel betere afscherming en een veel hogere frequentie bereik dan een standaard rca kabel!
Soms weet ik het ook niet meer.........
Je hebt overal gradaties in natuurlijktita_tovenaar schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 10:38:
Ik zou meer eerst even die digitale coax proberen ,want die hebben vaak een veel betere afscherming en een veel hogere frequentie bereik dan een standaard rca kabel!
@ tita_tovenaar:? Waar heb je het over? Dit gaat over een analoog signaal naar de subwoofer, er komt niks digitaals bij kijken. Eigenlijk bestaat er niet eens zoiets als digitaal coax; een kabel is een kabel. Of er een analoog of digitaal signaal overheen gaat is een tweede maar een kabel is niet digitaal of analoog. Het is een kabel, een tastbaar goed. En een dergelijke kabel heeft al zeker geen frequentiebereik ofzo.
Wat een dergelijke kabel bijzonder maakt zijn de mythes er omheen. Snellere bas, helderder geluid, meer detail, opener, betere soundstage. Het bijzondere is dat alle voorstanders dit niet kunnen/willen bewijzen dmv een dubbel blindtest. Hier kun je meer vinden: zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 . Het is een eindeloze discussie.
Wat een signaal wel slecht kan maken: slecht contact tussen de plug en de kabel. Daarnaast kan er door sterke electronische velden bijvoorbeeld een brom op de lijn komen. Dus een kabel met gewone afscherming is wel gewenst.
Ik heb eventueel nog wel wat nieuws voor je liggen voor een fatsoenlijke prijs. Ooit gekregen, nooit nodig gehad
Stuur maar een DM als je geinteresseerd bent.
Wat een dergelijke kabel bijzonder maakt zijn de mythes er omheen. Snellere bas, helderder geluid, meer detail, opener, betere soundstage. Het bijzondere is dat alle voorstanders dit niet kunnen/willen bewijzen dmv een dubbel blindtest. Hier kun je meer vinden: zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 . Het is een eindeloze discussie.
Wat een signaal wel slecht kan maken: slecht contact tussen de plug en de kabel. Daarnaast kan er door sterke electronische velden bijvoorbeeld een brom op de lijn komen. Dus een kabel met gewone afscherming is wel gewenst.
Ik heb eventueel nog wel wat nieuws voor je liggen voor een fatsoenlijke prijs. Ooit gekregen, nooit nodig gehad
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Ik heb zelf een paar jaar geleden een Fisual Havana kabel gekocht. Dit vanwege het feit dat ik ook een afwijkende maat nodig had en deze kabel met fatsoenlijke pluggen en triple shielding wordt geleverd. Prijs was iets van 30-40€ voor een 6,5 meter kabel.
Hier gekocht destijds: http://www.audiovisualonl...tom-made-subwoofer-cable/
Hier gekocht destijds: http://www.audiovisualonl...tom-made-subwoofer-cable/
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Jullie? Hoezo jullie? Ik reageer alleen door te zeggen dat een coax (ik zeg geen digitale coax, maar noem het gewoon coax) over het algemeen genomen beter is, juist door zijn afscherming. Niks geen fabeltje of wat dan ook hoor.JT schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 11:26:
Waar hebben jullie het over? Dit gaat over een analoog signaal naar de subwoofer, er komt niks digitaals bij kijken. Eigenlijk bestaat er niet eens zoiets als digitaal coax; een kabel is een kabel. Of er een analoog of digitaal signaal overheen gaat is een tweede maar een kabel is niet digitaal of analoog. Het is een kabel, een tastbaar goed. En een dergelijke kabel heeft al zeker geen frequentiebereik ofzo.
Ik heb eventueel nog wel wat nieuws voor je liggen voor een fatsoenlijke prijs. Ooit gekregen, nooit nodig gehadStuur maar een DM als je geinteresseerd bent.
Mocht je overigens een L + R aansluiting op je sub zitten, is het adviseerbaar om alle 2 gebruiken d.m.v een Y- splitter kabel.
bron : http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=159948
[s]Daar ergens. :)[/s
This is the science behind it:
There are two formulas used to find the db ratio between sound levels.
The first is used ONLY FOR POWER (watts): 10 . log (P2/P1). This formula is used when comparing Sound Intensity, measured in watts.
The second is used ONLY FOR VOLTAGES (and SPL levels): 20 . log (V2/V1). This formula is for voltage relationships and Sound Pressure Levels.
Using a Y adapter will add two correlated signals. When you sum two equal correlated audio signals (i.e., mono sources from sub output on the receiver/preamp), you will get twice the signal level (A1 + A2 = 2A1, since A1=A2).
Therefore , since V2 = 2 V1 and the log (2) = 0.30103, it follows
20 . log (2V1/V1) = 20 . log (2) = 6dB gain in voltage.
For power, it will be
10. log (2P1/P1) = 10 . log (2) = 3dB increase in power.
These are a few advantages (some real and some claimed) to using a Y adapter:
If you leave one of the RCA inputs open, dirt may get in there.
Using a Y adapter may add a few dbs to the subwoofers's output.
Some claim that the subwoofer works better at lower levels with the Y-cable.
The auto-off mode of some older subwoofers (e.g, Velodyne CH-12) may not come on at lower levels without the use of a Y-cable.
Some older subwoofers may actually need a Y cable because the left channel L may not default to mono signal.
Another benefit of using a Y-cable at the sub input jacks may be for reducing the amount of Radio Frequency (RF) and Electomagnetic (EM) interference, because you are not leaving the other input open and active. Subwoofers can be affected by annoying buzzes and hums.
Conclusion: Since Y adapters cost a few dollars and there is no significant risk involved, I would recommend using a Y adapter (2 male, 1 female) at the subwoofer's RCA input jacks. Make sure you use a good quality Y adapter that is shielded. Otherwise, you may hear hum and noises.
[s]Daar ergens. :)[/s
This is the science behind it:
There are two formulas used to find the db ratio between sound levels.
The first is used ONLY FOR POWER (watts): 10 . log (P2/P1). This formula is used when comparing Sound Intensity, measured in watts.
The second is used ONLY FOR VOLTAGES (and SPL levels): 20 . log (V2/V1). This formula is for voltage relationships and Sound Pressure Levels.
Using a Y adapter will add two correlated signals. When you sum two equal correlated audio signals (i.e., mono sources from sub output on the receiver/preamp), you will get twice the signal level (A1 + A2 = 2A1, since A1=A2).
Therefore , since V2 = 2 V1 and the log (2) = 0.30103, it follows
20 . log (2V1/V1) = 20 . log (2) = 6dB gain in voltage.
For power, it will be
10. log (2P1/P1) = 10 . log (2) = 3dB increase in power.
These are a few advantages (some real and some claimed) to using a Y adapter:
If you leave one of the RCA inputs open, dirt may get in there.
Using a Y adapter may add a few dbs to the subwoofers's output.
Some claim that the subwoofer works better at lower levels with the Y-cable.
The auto-off mode of some older subwoofers (e.g, Velodyne CH-12) may not come on at lower levels without the use of a Y-cable.
Some older subwoofers may actually need a Y cable because the left channel L may not default to mono signal.
Another benefit of using a Y-cable at the sub input jacks may be for reducing the amount of Radio Frequency (RF) and Electomagnetic (EM) interference, because you are not leaving the other input open and active. Subwoofers can be affected by annoying buzzes and hums.
Conclusion: Since Y adapters cost a few dollars and there is no significant risk involved, I would recommend using a Y adapter (2 male, 1 female) at the subwoofer's RCA input jacks. Make sure you use a good quality Y adapter that is shielded. Otherwise, you may hear hum and noises.
[ Voor 82% gewijzigd door Lip op 20-02-2015 12:17 ]
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Niks geen gezever over die magische engeltjes kabel.
Ik had het misschien wat anders moeten formuleren en moeten schrijven dat de dempingsfactor in de LF(0.001dB) zo nihil is dat je dat op een paar meter helemaal niet merkt!
Ik had het misschien wat anders moeten formuleren en moeten schrijven dat de dempingsfactor in de LF(0.001dB) zo nihil is dat je dat op een paar meter helemaal niet merkt!
Klopt, gecorrigeerdmvds schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 11:51:
[...]
Jullie? Hoezo jullie? Ik reageer alleen door te zeggen dat een coax (ik zeg geen digitale coax, maar noem het gewoon coax) over het algemeen genomen beter is, juist door zijn afscherming. Niks geen fabeltje of wat dan ook hoor.
Ok, dat haalde ik er niet uittita_tovenaar schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:09:
Niks geen gezever over die magische engeltjes kabel.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Kun je even kort onderbouwen waarom, of waar dat precies staat. Ik vind het wel intrestant maar kan het zo snel in je lap tekst niet vinden en nu geen tijd om goed te zoeken. L + R en y-splitter zoeken leverde iig niks op.Lip schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:06:
Mocht je overigens een L + R aansluiting op je sub zitten, is het adviseerbaar om alle 2 gebruiken d.m.v een Y- splitter kabel.
Daar ergens.
Levert meestal iets van 3-6dB meer bass op. Verder is het geheel zinloos natuurlijk want is toch intern doorgelust.garriej schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:14:
Kun je even kort onderbouwen waarom, of waar dat precies staat. Ik vind het wel intrestant maar kan het zo snel in je lap tekst niet vinden en nu geen tijd om goed te zoeken. L + R en y-splitter zoeken leverde iig niks op.
Nickname does not reflect reality
Hmm, oke. Ik heb namenlijk ook 2 aansluitingen op mijn sub zitten, maar wist nooit waarom. Maakt het nog iets uit op welke je hem aansluit?Brad Pitt schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:17:
[...]
Levert meestal iets van 3-6dB meer bass op. Verder is het geheel zinloos natuurlijk want is toch intern doorgelust.
Ik merkte geen verschil.
[ Voor 3% gewijzigd door garriej op 20-02-2015 12:18 ]
Als je er 1 gebruikt (wit) L (in theorie)
[ Voor 18% gewijzigd door Lip op 20-02-2015 12:26 ]
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
De linker klinkt meestal veel en veel strakkergarriej schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:18:
Hmm, oke. Ik heb namenlijk ook 2 aansluitingen op mijn sub zitten, maar wist nooit waarom. Maakt het nog iets uit op welke je hem aansluit?
Er zijn nog wel wat andere dingen die kúnnen meespelen maar de meeste vind ik een beetje mwaaa:
• If you leave one of the RCA inputs open, dirt may get in there.
• Using a Y adapter may add a few dbs to the subwoofers's output.
• Some claim that the subwoofer works better at lower levels with the Y-cable.
• The auto-off mode of some older subwoofers (e.g, Velodyne CH-12) may not come on at lower levels without the use of a Y-cable.
• Some older subwoofers may actually need a Y cable because the left channel L may not default to mono signal.
• Another benefit of using a Y-cable at the sub input jacks may be for reducing the amount of Radio Frequency (RF) and Electomagnetic (EM) interference, because you are not leaving the other input open and active. Subwoofers can be affected by annoying buzzes and hums.
Je maakt wel efficiënter gebruik van de versterker in de sub en gebruikt onnodig minder stroom.Brad Pitt schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:17:
[...]
Levert meestal iets van 3-6dB meer bass op. Verder is het geheel zinloos natuurlijk want is toch intern doorgelust.
Dat laatste lig ik met een 65 inch plasma er naast niet écht wakker vanLip schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:21:
Je maakt wel efficiënter gebruik van de versterker in de sub en gebruikt onnodig minder stroom.
Als je een ekele sunwoofer uitgang hebt. die aansluiten met een y kabel.
Open ingangen zijn wat gevoeliger voor storingen
Maar de kabel naar de sub toe hoeft echt geen high tek elfen kabel te zijn.
Gewoon een leuk goedkoop kabeltje zoeken
Open ingangen zijn wat gevoeliger voor storingen
Maar de kabel naar de sub toe hoeft echt geen high tek elfen kabel te zijn.
Maar 1 die niet even dik is , als een naaidraad, of dunne schoenveter.Fish schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:23:

of

http://www.kabel-kusch.de/Koaxkabel/RG214U/rg214engl.htm
Maar dit hoeft ook weer niet
[ Voor 19% gewijzigd door tita_tovenaar op 20-02-2015 12:34 ]
de TS zal een stuk wijzer geworden zijn.
De volumeknop op een sub is een input trim (eigenlijk elke volumeknop). Een versterker heeft altijd een vaste versterking. Je kunt dus meer input signaal geven dmv een y-splitter en vervolgens het volume wat zachter zetten om te compenseren dat het niet te hard is, maar dat maakt voor de versterker niet uit. Hooguit is het handig voor het circuit dat ervoor zit zoals eerder genoemd met auto stanby, ruis, etc.Lip schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:21:
[...]
Je maakt wel efficiënter gebruik van de versterker in de sub en gebruikt onnodig minder stroom.
Daar heb je wel een punt eigenlijk.
* Lip vraagt zich af waarom een versterker eigenlijk een versterker heet, en geen signaal verzwakker o.i.d.
* Lip vraagt zich af waarom een versterker eigenlijk een versterker heet, en geen signaal verzwakker o.i.d.
[ Voor 63% gewijzigd door Lip op 20-02-2015 12:42 ]
/me Zo kun je je ook afvragen waarom je een versterker niet uit kan smeren in je haar en daar stevigere haren van kan krijgen
Omdat die versterker er vervolgens wel 30dB gain opzet ofzoLip schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:40:
Daar heb je wel een punt eigenlijk.
Het zal weinig uitmaken of je wel of geen y split kabel gebruikt. Welke kabel je gebruikt maakt ook niet veel uit. Een standaard rca kabel volstaat. Als je je er beter bij voelt koop je een dikkere / gebruik je een coax kabel
RCA capje er overBrad Pitt schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:20:
[...]
• If you leave one of the RCA inputs open, dirt may get in there.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Pagina: 1