Werkt een Dell RAID Controller op een Intel Server Board

Pagina: 1
Acties:

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-01 14:47
Misschien een hele domme vraag, maar voor een project gaan we zelf een server in elkaar knutselen en daar gaat dit moederbord in: pricewatch: Intel Server Board S2600CP4

Gaat een Dell Raid Controller hierop werken? Deze: pricewatch: Dell PERC H310 Integrated RAID Controller Full Height (405-12172)

Op de website van het Intel bordje staan bij ondersteunde raid controllers (ergens wel te verwachten) alleen maar raid controllers van Intel zelf. Maar die zijn peperduur i.v.m. Die Dell.
Het lijkt mij dat het gewoon zou kunnen werken (?) immers het zou raar zijn als een onderdeel alleen spul van het eigen merk 'slikt' toch? Dat Intel de compatibiliteit niet garandeerd (want het is niet hun spul) is te begrijpen. Maar zou het 'per definitie' niet werken?

Nogmaals, misschien domme vraag maar dit wordt een van mn eerste wat serieuzere server builds :)

https://freight.associates

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:57
Integrated niet nee.

• Daffie
Die snap ik niet. Als je bedoelt dat het (alleen) niet werkt in combinatie met de on-board raid functionaliteit van het Intel bord dan is dat geen probleem.
Of bedoel je iets anders?

• DukeBox
Je mist het uefi deel.. vandaar de naam integrated.

• Daffie
Volgens de specs sheet van de controller hierzo kan hij ook ge-manage'd worden via UEFI.

Of snap ik nu (nog steeds :P) iets helemaal verkeerd? :/

• DukeBox
Het uefi deel van dell zit niet op dat intel board. Zie hcl.

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-01 23:45
De H310 uit de pricewatch heeft eigenlijk de verkeerde foto. Indien je doorklikt bij één van de winkels krijg je namelijk deze te zien:

Afbeeldingslocatie: http://be02.cp-static.com/objects/high_pic/d/dcb/1042533_raid-controllers-dell-perc-h310-405-12172.jpg

Dit is inderdaad de integrated versie die niet zal werken. Onderstaande "normale" versie van de H310 zal wel gewoon werken mits je hem flasht naar IT firmware (zie Google) en zie je dan ook vaak terugkomen bij NAS builds:

Afbeeldingslocatie: http://www.serverpartsmall.com/media/catalog/product/3/p/3p0r3.jpg

Dit is een trouwens een interessant topic voor jou: Het grote DIY RAID NAS topic deel 3 ;)

• Daffie
Ahh, kijk, daar was ik niet van op de hoogte! Nu snap ik ook de opmerkingen van DukeBox :P

Okay, goed om te weten, dan moet ik even op zoek naar een (web)shop waar ze de 'gewone' verkopen. Heeft iemand een idee?

Verder, ik lees dat je de kaart moet flashen. Op zich is dat geen probleem, maar ik wil even een 'out-of-the-box' scenario als alternatief hebben. Kennen jullie een andere aan te bevelen RAID kaart die gewoon out of the box werkt? De enige eisen zijn eigenlijk:
- 2x SAS SFF 8087
- Low Profile
- Ondersteuning voor in ieder geval RAID1 en RAID5

Zou deze bijvoorbeeld wel werken? pricewatch: Areca ARC-1320-8I. Heb gelezen in het DIY NAS topic dat Areca goeie dingen maakt :P
Is wel een stukje duurder, maar goed.
Verder heb ik ook deze gezien: pricewatch: HP Smart Array P410/512 BBWC 2 Int ports, die is normaal meer dan €400 maar een tweetal webshops bieden hem aan voor rond de €160.

Bedankt tot dusver in ieder geval! :D

[ Voor 29% gewijzigd door Daffie op 20-02-2015 09:06 ]

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-01 23:45

• DukeBox
Daffie schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 08:37:
Verder heb ik ook deze gezien: pricewatch: HP Smart Array P410/512 BBWC 2 Int ports, die is normaal meer dan €400 maar een tweetal webshops bieden hem aan voor rond de €160.
Misschien 2e hands een optie ?

[ Voor 27% gewijzigd door DukeBox op 20-02-2015 09:34 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:20

_Arthur

blub

Wat heb je nodig? Hoeveel poorten? Hoeveel schijven (en welke grote) ga je er aanhangen? En welke raid-level wil je gaan gebruiken.

Wat komt er op te draaien? VM's? NASje?

• Daffie
@SanderH_: Die had ik inderdaad ook al gezien. Ziet er inderdaad goed uit, alleen om daarmee RAID-5 te kunnen draaien, moet je een aparte 'ServeRAID M1000 Series Advanced Feature Key' hebben. En die kost ook nog eens €100 - €110.

Dan kunnen we in ieder geval uit de voeten met RAID-1, maar voor RAID-5 moet er dan zo'n module bij geprikt worden.

@DukeBox: Heb net even zitten kijken. Er staat inderdaad wel het e.e.a. tussen, maar aangezien de server weggezet gaat worden bij een klant uiteindelijk, zullen mijn collega's niet staan te springen om 2e hands spul. Is een waarde oordeel en hoeft nergens op te slaan, maar da's de realiteit helaas :(

@_Arthur: Zie mijn vorige post. Vooralsnog zijn 2 SAS aansluitingen genoeg, we gaan er voorlopig niet meer dan 8 schijven aan hangen. Het idee is om voorlopig 2 SSD's in RAID-1 te zetten, en 2 HDD's in RAID 1. Hier komt CentOS op, en deze server gaat ingezet worden voor monitoring doeleinden (Zabbix, voor degenen die het kennen).
Om de toekomstige groei het hoofd te kunnen bieden willen we de mogelijkheid hebben om later nog extra SSD's en HDD's te kunnen plaatsen. Bijvoorbeeld nog 2 SSDs + HDDs, zodat de 4 SSDs en 4 HDDs in RAID-5 kunnen komen.

De opties op dit moment zijn dus:
- pricewatch: Dell PERC H310 Integrated RAID Controller Full Height (405-12172) --> Maar dan niet de Integrated versie. Flashen met andere firmware en gaan!
- pricewatch: IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x --> Kan out-of-the-box alleen RAID-0, RAID-1 en RAID1+0 aan. Voor RAID-5 en anderen moet er een pricewatch unsorted: IBM ServeRAID M1000 Series Advance Feat Key ServeRAID M1000 Series Advance Feat Key 46M0832 bij voor een dikke €100,-
- pricewatch: HP Smart Array P410/512 BBWC 2 Int ports --> Is eigenlijk best duur maar 2 webshops bieden hem aan voor ~€150.

Meest 'simpele' keuze lijkt de IBM kaart met die advanced feature key, de goedkoopste oplossing die Dell en dan gewoon flashen, de betrouwbaarste (?) optie is die HP, hoewel het maar de vraag is of die webshops ook voor die prijs gaat leveren.

• DukeBox
Daffie schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 09:42:
Meest 'simpele' keuze lijkt de IBM kaart met die advanced feature key, de goedkoopste oplossing die Dell en dan gewoon flashen, de betrouwbaarste (?) optie is die HP, hoewel het maar de vraag is of die webshops ook voor die prijs gaat leveren.
De discussie wat het simpelst / goedkoopst / betrouwbaars is zal ik wel achterwege laten maar persoonlijk zou ik niet afwijken van de HCL en bijv. voor de RS3DC040 gaan.
Maar wil je goedkoper uitzijn dan is een board incl. hba vaak nog goedkoper.

Oftewel, dat wat hieronder staat dus...

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 20-02-2015 10:13 ]

• _Arthur

_Arthur

blub

Dit Intel bord heeft zelf natuurlijk meer dan genoeg supported oplossing. Bv alleen de eigen poorten gebruiken in een software Raid-1 oplossing.

Andere optie is, om een Intel Integrated RAID Module aan te schaffen, 1 van deze bv;
Intel® Integrated RAID Module RMS25PB040
Intel® Integrated RAID Module RMT3PB080
Intel® Integrated RAID Module RMS25CB080
Intel® Integrated RAID Module RMS25CB040
Intel® Integrated RAID Module RMT3CB080
Intel® Integrated RAID Module RMS25JB080
Intel® Integrated RAID Module RMS25JB040
Intel® Integrated RAID Module RMS25KB080
Intel® Integrated RAID Module RMS25KB040

Zeker als het systeem bij een klant komt te staan, zou ik weg blijven van 'pruts' oplossingen. Leuk voor thuis, of als test bak voor je zelf, maar bij een klant zou ik zelf de voorkeur hebben voor een gesupporte oplossing.

Hier vind je de manual en dan pagina 109 welke Storage Modules er ondersteund worden; http://download.intel.com...600cp_p4000cp_sg_r1_0.pdf

• Daffie
Ik begrijp het. En ben het er ook wel mee eens eigenlijk. Beter inderdaad iets wat gewoon supported is.

Maar, dan kom ik tot de conclusie dat het gekozen moederbord + RAID controller setje wel aardig duur gaat worden. Rond de €1000 voor alleen die twee onderdelen.

Dus, om te kijken of het over een heel andere boeg gegooid kan worden, zijn er andere moederbord + RAID controller combinaties die wat goedkoper zijn?

De eisen aan het moederbord zijn:
- Er moeten 2 CPU's in kunnen (vooralsnog gaat er maar 1 in, maar het is wenselijk dat uitbreiding hiervan mogelijk is)
- Er moeten minimaal 8 RAM-sloten op zitten. Er gaat nu 2x8GB in, en mocht het nodig zijn dan is het wenselijk dat hier makkelijk extra RAM bij geprikt kan worden.
- Het moet uiteraard bestand zijn tegen 24/7 gebruik, dus wel gewoon 'server-grade' spul
- Het liefst 4 NIC's, maar toch wel minimaal 2 NIC's, Hoewel dat altijd uit te bereiden is met PCI(-e) netwerkkaarten.

Als ik in de pricewatch kijk kom ik heel veel Supermicro tegen. Is dat een betrouwbare optie, die, i.c.m. een ondersteunde RAID controller goedkoper kan zijn?

Leuk joh, je eerste server build :P :/
Voelt alsof ik m'n eerste PC in elkaar zette :P

• _Arthur

_Arthur

blub

24/7 gebruik bij een klant. Hoe erg is het als het systeem een dag niet werkt (omdat je zelf achter de onderdelen aan moet). Of moeten er support-contracten worden afgesloten?

Kijk eens rond bij een 'kant en klaar' systeem van bv HP, Dell, IBM of anderen.

• DukeBox
Als de HBA of het mainboard defect is.. hoe snel heb je een nieuwe geregeld ? Kun je dezelfde nog krijgen ? Enz.. ik zou niet snel een zelf build ergens neerzetten. Een server met die specs is helemaal niet veel duurder dan zelfbouw.. zeker niet als je vervolgens al het hardware support kan uitbesteden aan de leverancier.
hmm toch weer de discussie aangegaan :P

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 20-02-2015 10:44 ]

• Daffie
Hmm. Mee eens. Jammer! Dacht eindelijk een 'legit excuse' te hebben om eens een zelfbouw project te doen, maar het klopt inderdaad dat het beter is om een 'van de plank' oplossing te nemen.

Awel, aangezien ik wel een kléin beetje ervaring heb met het gebruik van HP servers, is mijn oog gevallen op een HP ProLiant DL380p Gen8. Deze schaf je aan voor een kleine €2000 ex btw, er zit dan al een Xeon E5-2640v2 in, met 8GB RAM. Verder heeft hij ook gewoon 4x gigabit LAN en natuurlijk andere leuke dingen. En garantie!

Maar goed, dat ding wordt geleverd zonder HDD's/SSD's. Daaruit vloeien twee vragen voort:
1. Kan ik 'gewoon' willekeurig HDD's en/of SSD's erin stoppen? Zo te zien kunnen er alleen 2,5" schijfjes in, maar maakt het verder uit welk merk? Moet dat HP spul zijn?

En, dan kom ik toch weer op de vraag van welke RAID controller. Op de website van Beat-IT, waar ik ook deze DL380 zie, staan bij de accessoires welke enkele Smart Array's, maar ik zie door de bomen het bos niet meer! :O

• DukeBox
Waarom weer besparen op HDD's ?

Ja, ik snap het wel.. maar gaat dat bedrag over de levensduur van de server nog echt wat uitmaken ?
Reken het eens uit naar centen per dag wat de server meer kost (bij 3 jaar 24/7). Je gooit per dag meer weg aan wc papier..

En bel ook Dell eens op nadat je iets hebt samengesteld.. beetje vergelijken kan echt geen kwaad.
Daarnaast heeft Dell zich ook gecommit om centos te supporten zover mogelijk (het blijft een community driven project).

[ Voor 30% gewijzigd door DukeBox op 20-02-2015 10:59 ]

• Daffie
Het is niet zozeer alleen de 'besparen' factor. We hebben hier een stapeltje Samsung 850 Pro's liggen, dus natuurlijk is het altijd mooi als we die gewoon kunnen gebruiken. Daar zit ook gewoon 10 jaar garantie op. Maar ik heb ook gewoon geen idee hoe 'besloten' dat systeem is. Natuurlijk is het voor de hand liggend om gewoon alles bij HP af te nemen, maar als het, los van support, niks uit maakt of er nou een HP SSD in zit of een Samsung SSD (of een Action SSD wat dat betreft), maar je er wel veel meer voor betaald, dan is dat zonde in mijn ogen.

Dus ja, het is deels de centen, maar ook de 'waarom', en het feit dat we al e.e.a. hebben liggen.

Overigens weet de klant dat dit ook een 'pilot' is. Voor alle business crucial zaken besteden wij de servers en configuratie daarvan ook gewoon nog altijd uit, maar dit leek ons een leuk projectje om eens te kijken wat we zelf kunnen regelen.

• _Arthur

_Arthur

blub

Daffie schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 10:50:
Dacht eindelijk een 'legit excuse' te hebben om eens een zelfbouw project te doen, maar het klopt inderdaad dat het beter is om een 'van de plank' oplossing te nemen.
Wij kunnen natuurlijk niet beslissen voor je wat belangrijk(er) is: uptime en goede support, of een machine voor zo weinig mogelijk (en dus inleveren op support doorgaans).

Zet beide eens op een rijtje en weeg de voor en nadelen af tegen elkaar.

Zoiets zou b.v. al een nette basis kunnen zijn: https://www.spareit.nl/servers/servers-2/tower/736974-425 (zelfde machine op de HP site; http://www8.hp.com/be/nl/...oid=5407289#!tab=features )

Het grootste voordeel van 'alles gesupport' is dat je niet zelf hoeft te sleutelen als het stuk gaat. Want als 1 van die 850's stuk gaat; zullen jullie zelf in de auto moeten stappen & naar de klant toe rijden (wat natuurlijk ook tijd/geld kost).

Daarnaast denk ik dat die 850 Pro's prima gaan werken in doorgaans elk systeem / elke controller wel.

[ Voor 18% gewijzigd door _Arthur op 20-02-2015 11:08 ]

• Daffie
Heb nu een vraag uitliggen bij Central Point, voor een 'complete' configuratie, dus gewoon alles wat we nodig hebben, en een zo kaal mogelijke optie, dat we er zelf nog de CPU + RAM + schijven in moeten doen. Ofwel, een configuratie met eigenlijk alleen de case, moederbord, voeding en raid controller.

Had net iemand aan de lijn van Central Point, en mij leek de Dell PowerEdge R520 wel een goede optie, maar volgens die medewerker is dat 'lastig' want de HDD's/SSD's moeten in speciale brackets en die levert Dell niet dus is het 'heel moeilijk' om andere schijven erin te doen anders dan originele Dell schijven.

Maar, even google'n, en ik kom dit tegen.

Dan is dat toch eigenlijk een prima optie? Zo te zien wordt die R520 geleverd zonder harde schijven, maar als ik er zelf een paar van die tray caddies bij bestel en er wat SSD's in prop, dan hoeft er alleen nog een RAID controller bij en misschien wat RAM. Kan dan de initiele RAID controller deze dan wel? Aangezien dit een Dell server is.

EDIT: Dezelfde server staat ook bij Beat-it. Als ik dan de volgende onderdelen bij elkaar optel:
- PowerEdge R520
- 4x Dell brackets
- 16GB RAM ECC kit
- Dell PERC H310 RAID controller
- (de SSD's hebben we al, maar voor het plaatje) 2x Samsung 850 Pro 256GB
- 2x WD Black 1TB

Dan komt dat totaal op net geen 2100 ex btw uit. En dan ben ik er geloof ik, toch?
Dat is inderdaad wel wat aantrekkelijker dan zelf prutselen :P

Maargoed, mocht die RAID controller niet kunnen/passen en moet er weel zo'n 600-euro geval in dan is dat natuurlijk een domper... :(

[ Voor 82% gewijzigd door Daffie op 20-02-2015 12:23 ]

• _Arthur

_Arthur

blub

Daffie schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 11:47:
mocht die RAID controller niet kunnen/passen
Wat zei de handleiding daar over?

• Daffie
_Arthur schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:25:
[...]

Wat zei de handleiding daar over?
http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/poweredge-r520/pd

Bijna onderaan die pagina:

RAID
Interne controllers:
PERC S110 (Software RAID)
PERC H310
PERC H710
PERC H710P

Externe hostbusadapters (RAID):
PERC H810

Externe hostbusadapters (niet-RAID):
6 Gbps SAS-hostbusadapter

• _Arthur

_Arthur

blub

Zou zelf voor een controller met BBU en cache gaan.

• Daffie
_Arthur schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:47:
Zou zelf voor een controller met BBU en cache gaan.
Hmm. De server hangt in een serverhok waar alles in aangsloten op UPS's, en wat is de meerwaarde van cache? Niet oneerbiedig bedoelt hoor, maar geen idee hoeveel invloed dat heeft op prestaties? Zo'n controller is wel rond de 300 euro incl BTW in plaats van 100 euro incl BTW.

Had net gebeld naar Dell om even naar die compatibiliteit te vragen van de RAID controllers, werd ik automatisch doorverbonden naar Central Point. Zij gaven aan dat ze misschien zelfs goedkoper zijn dan wanneer je direct bij Dell samenstelt. Dus ik heb de configuratie nu naar Central Point gestuurd, ben benieuwd naar de offerte.

[ Voor 27% gewijzigd door Daffie op 20-02-2015 13:05 ]

• DukeBox
Daffie schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 13:02:
Niet oneerbiedig bedoelt hoor, maar geen idee hoeveel invloed dat heeft op prestaties?
Het simpele antwoord.. de €200 meerprijs waard.
Wil je meer info, zie benchmarks. Denk al snel aan een factor 100 in write IO performance bij normale HDD's en/of zwaardere (lees: raid penalty) arrays.

nofi, maar als je dit soort dingen niet weet vraag ik me echt af of je wel de juiste persoon bent om een server samen te stellen / installeren.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 20-02-2015 13:23 ]

• Daffie
DukeBox schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 13:22:
[...]

Het simpele antwoord.. de €200 meerprijs waard.
Wil je meer info, zie benchmarks. Denk al snel aan een factor 100 in write IO performance bij normale HDD's en/of zwaardere (lees: raid penalty) arrays.

nofi, maar als je dit soort dingen niet weet vraag ik me echt af of je wel de juiste persoon bent om een server samen te stellen / installeren.
Kan me je 'zorgen' voorstellen, maar voor alles een eerste keer toch? Wij hebben helaas niet de positie dat ik eerst een poos mee kan kijken met een collega die al langer in deze wereld zit, want, sja, die collega is er niet. En ach, het wordt mij ook gevraagd. Ik handel gewoon naar beste weten. En als het dan niet goed gaat dan is dat zo.

Ik ga in ieder geval de R520 met de PERC H710p bestellen bij Dell zelf.
Zeer bedankt voor alle hulp hier! Als we tweakers toch niet hadden :P

• _Arthur

_Arthur

blub

Daffie schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 14:25:
Vergeet het support contract niet.

• DukeBox
Daffie schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 14:25:
Goede keuze.

• Daffie
Ja, heb me even een kléin beetje ingelezen over RAID arrays en de prestaties van verschillende kaartjes. Ik denk inderdaad dat het de investering wel waard is :P

Enige jammere is dat je bij de Dell configurator alleen de PERC h810 kan mee bestellen maar dat is over the top en erg duur (>€600). De h710p kun je wel bij enkele wat bekendere webshops bestellen (azerty, max ICT, SiComputers, etc) maar allemaal hebben ze een erg lange levertijd.

Maargoed, daar zullen we aan moeten wennen. Het is niks geks als je een paar weken moet wachten op server spul. En als het om consumenten componenten gaat worden we al boos als het de volgende dag nóg niet op de mat ligt :P

• DukeBox
Dell levert meestal binnen een week mits je niet hele vreemde wensen hebt. Het blijft build to order dus op het moment van bestellen bestaat ie nog niet.

• Daffie
Er wordt nog volop (zeggen ze...) overlegd of het allemaal akkoord is. Intussen ben ik me wat verder aan het verdiepen, maar nu valt het mij op dat de H710p twee 'internal mini-SAS SFF8088' heeft. De H310 had geloof ik de SFF8087. Van die laatste heb ik op meerdere plekken kabels gevonden van SFF8087 naar bijv. 4x SATA. Maar van de SFF8088 kan ik er geen vinden. En dan nog, ik heb eigenlijk geen idee op welke manier/met welke kabel ik een H710p verbind met de Hard drive backplane van een PowerEdge R520.

Ik heb wat gegoogle'd en ik kom onder andere bij de handleiding van Dell, maar die zegt doodleuk 'verbind kant A met de RAID controller en kant B met de backplane'. Ja, maar welke kabel is dat :/

Pagina: 1