Op 18-2 heb ik een spaarrekening geopend en € 0,01 overgemaakt. Hetzelfde heb ik voor mijn vrouw gedaan. Als derde rekening heb ik een en/of-rekening geopend op naam van mijn vrouw en mijzelf. Om het overzicht te behouden, heb ik bij alle aanvragen hetzelfde e-mailadres gebruikt. Op 18-2 kreeg ik vier berichten: 1x naar mij vanwege mijn aanvraag, 1x naar mijn vrouw vanwege haar aanvraag, plus 1x naar mijn vrouw en 1x naar mijzelf vanwege onze gezamenlijke aanvraag. De opbouw van elk van deze berichten was als volgt: u hebt een rekening aangevraagd en deze hebben wij voor u geopend. Maar u moet nog wel de voorwaarden accepteren. En om de voorwaarden te accepteren moet u eerst inloggen. En om te kunnen inloggen hebt u een gebruikersnaam en wachtwoord nodig. Tamelijk omslachtig geformuleerd, maar de vervolgstappen werden wel netjes uitgelegd.
Nu hanteert ASR geen duidelijke onderwerpen in de mailberichten, maar hebben alle berichten het onderwerp ‘U hebt een bericht van ASR Bank’. Om het nog wat ingewikkelder te maken is het daadwerkelijke bericht niet in de tekst van het e-mailbericht gestopt, maar in een pdf-bestand in een bijlage. Dat resulteert in een tamelijk overzichtelijke lijst mailberichten:
Op 20-2 stuurde ASR een mailbericht naar mijn vrouw. Haar identiteit kon niet worden vastgesteld aan de hand van onze Rabobank tegenrekening, omdat de tenaamstelling van de rekening te lang was om haar naam te controleren. Die tegenrekening staat op de naam
[A.B. Tomatoman en/of C.D.E. Tomatoman-Meisjesnaam]. Niet zo raar dus dat ze haar naam niet konden controleren, want bij overschrijvingen wordt de tenaamstelling altijd afgekort tot iets als
[A.B. Tomatoman en/of C.D.E. Toma]. Maar het verwonderde mij wel - dit is toch een probleem dat ASR al talloze malen moest zijn tegengekomen? Nadat ik een kopie van mijn vrouws rijbewijs en een kopie van een rekeningafschrift (met daarop de complete naam en onze adresgegevens) had gemaild, verliep het proces om de rekeningen te openen met enige vertraging op de normale manier.
Gisteren had ik voor mijzelf 1x een gebruikersnaam ontvangen, maar mijn vrouw nog niet. Daarom heb ik maar eens naar ASR gebeld om te vragen hoe ze het voor zich zien dat ik binnen de actieperiode (18 t/m 24 februari) die rekeningen in gebruik moet nemen als ze er zelf niet in slagen om de aanvraag tijdig af te handelen. Op die vraag kreeg ik geen antwoord, maar de hulpvaardige dame aan de telefoon stuurde mijn vrouw en mijzelf wel twee mailberichten met een tijdelijk wachtwoord. En in de loop van de dag kwam er ook een mailbericht met de gebruikersnaam van mijn vrouw. Ik begreep op dat moment niet waarom er maar twee maal en niet vier maal een gebruikersnaam en wachtwoord werden verstuurd, maar heb alles maar even laten rusten tot gisteravond.
Bij thuiskomst bleek voor mijzelf inmiddels ook de brief met het tijdelijke wachtwoord te zijn gearriveerd, dat afweek van het tijdelijke wachtwoord dat ik per e-mail had ontvangen. Geen post voor mijn vrouw. Met het wachtwoord uit de e-mail kon ik mijn rekening activeren en toen werd mij opeens ook duidelijk waarom ik voor mijzelf maar één gebruikersnaam en wachtwoord had ontvangen: die bleek ik te kunnen gebruiken voor beide rekeningen. Handig

. Na het inloggen moest ik eerst 1x de internetvoorwaarden van ASR accepteren en vervolgens voor beide rekeningen afzonderlijk de productvoorwaarden. Vervolgens logde mijn vrouw in. Zij moest eveneens de internetvoorwaarden accepteren, plus de productvoorwaarden voor haar eigen rekening, maar niet de productvoorwaarden voor onze gezamelijke rekening, kennelijk omdat ik die al voor ons beiden had geaccepteerd. Kun je het nog volgen?
Vervolgens hebben we gisteravond naar elk van de drie rekeningen een fatsoenlijk bedrag (> € 250) overgeboekt. Niet omdat dat moest, maar omdat dat in de geest is van wat ASR met de actie wil bereiken - driemaal een cadeaubon is leuk, maar ik vind dat ASR best een tegenprestatie van ons mag verwachten.
Zojuist zag ik op mijn rekening dat de storting nog niet is bijgeschreven, maar wel de aanvankelijke storting van een cent. Toen ik na een tijdje inactiviteit weer verder wilde browsen kreeg ik een foutmelding: door een storing wat er iets fout gegaan. Volgens mij betekende dit dat ik vanwege een periode van inactiviteit automatisch was uitgelogd.
We hebben nu drie rekeningen, gekoppeld aan twee gebruikersaccounts, waarvoor bij het openen in totaal 14 mailberichten werden gestuurd , waarvoor we de internetvoorwaarden tweemaal en de gebruikersvoorwaarden driemaal moesten accepteren. Al met al is alles uiteindelijk gelukt, maar het openen van de rekeningen is niet erg intuïtief. Elk van de afzonderlijke stappen is best begrijpelijk, maar alles tezamen maakt een niet al te doordachte indruk.
[
Voor 75% gewijzigd door
Tomatoman op 25-02-2015 12:56
]
Een goede grap mag vrienden kosten.