Tanden van kettingbladen afbreken gebeurt niet bij normaal gebruik. Met m'n vorige fiets met derailleur heb ik c.a. 40.000 km afgelegd. daarbij 7 kettingen versleten 7 achtercassettes, 4 trapassen, 3 crankstellen om over remblokjes voor de velgremmen maar niet te spreken (de originele velgen zaten er na al die km's nog onder). In die Km's heb ik 1 keer met pech stil gestaan. Dat was een gebroken ketting (brak tijdens een sprint de ringdijk bij schiphol-rijk op). Ontstaan door achterstallig onderhoud. Ik wist dat die ketting versleten was. Maar ik heb toen het onderhoud te veel uitgesteld.ejabberd schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 08:17:
Mijn laatste kettingfiets was een Batavus en een Giant heb ik ook gehad. De andere merken weet ik niet meer maar het waren sowieso geen goedkope "supermarktfietsen".
Bij m'n huidige fiets na 7000km crancstel, cassette derrie wieltjes en ketting vervangen. Ketting was nodig. Crankstel en andere vertanding van de cassette gedaan om overbrengingsverhouding aan te passen. Die is dus op klein spul na ook weer klaar voor de volgende 5000-7000km.
Ik zie het verschil met batterij verlichting niet. Het zachter branden van m'n voorlicht op batterijen zie ik ook al tijdens het rijden en het zachter branden van het achterlicht op batterijen zie ik ook bij thuiskomst. Ik heb trouwens oplaadbare batterijen (LSD NiMh's) in al m'n batterij verlichting. Het bijna leeg zijn van batterijen zie je ruim van te voren aan komen.ejabberd schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 09:54:
Als mijn naafdynamo geen stroom meer zou leveren, dan zie ik dit direct aan het voorlicht kan ik mijn rijstijl in realtime aanpassen. Is de bedrading naar het achterlicht stuk, dan zie ik dit direct bij aankomst omdat de condensator dan niet is opgeladen en er dus ook geen fel licht is.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320