Fiets met riemaandrijving

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-04 00:28
Wie heeft er ervaring met riemaandrijving op een fiets? Bestaan er ook zulke fietsen met een "backupriem"; dus 2 riemen naast elkaar, 1 zwakkere die harder is aangespannen en dus eerst springt en een robuustere riem die losser is aangespannen en die in noodsituaties de aandrijving garandeert?

Ik denk er aan om op termijn een veilige reservefiets te kopen (cfr. de minstens jaarlijkse ontdekking dat je fiets weer eens lek in de stalling staat) en ik zou willen weten of een fiets met riemaandrijving een veilig alternatief kan zijn voor m'n cardanasfiets. Alle kettingfietsen komen sowieso niet in aanmerking (*) en als ik enkel naar cardanasfietsen moet kijken is de keuze erg beperkt.

(*) Als de weerstand op je pedalen plots wegvalt door afgebroken tandjes bij een kettingfiets waardoor je een pijnlijke val maakt en het geluk hebt enkel vol schaafwonden te staan, dan sta je nadien open voor alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:44
Wielaandrijving? Al mijn fietsen hebben wielen? ;)

Maar hoezo ben je bang voor het springen/breken van de riem? Die dingen krijg je echt niet zomaar stuk, een ketting is kwetsbaarder/kan kwetsbaarder zijn.

Of ze ook met backup riem bestaan durf ik niet te zeggen, ik ken ze niet in ieder geval van de modellen die ik wel eens heb gezien en op heb gereden... maar wetende dat die riemen best wel robuust zijn lijkt het mij niet meer nodig dan dat je ook geen fietsen hebt met dubbele ketting. Zo'n riem is eigenlijk niet veel meer dan een smalle versie van de distributieriem die ook in je auto zit... en die breken ook echt niet zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:09

-tom-562

Oliesjeik

Waarom zouden ineens de tanden van je tandwiel afbreken :? Kwestie van onderhoud

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:02

heuveltje

KoelkastFilosoof

Tanden breken niet tegelijkertijd af zonder reden.
Dan ben je al redelijk tijd wat piepen knarsen kraken en tikken aan het negeren :P
MicGlou schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 12:16:
Zo'n riem is eigenlijk niet veel meer dan een dunne distributieriem die ook in je auto zit... en die breken ook echt niet zomaar.
Er is een anders wel een reden waarom de fabrikant zegt ze om de x Jaar te vervangen/ongeacht of er iets aan de riem te zien is :P

[ Voor 58% gewijzigd door heuveltje op 17-02-2015 12:25 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:03

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Heb geen geluid hier, maar ik zie nog gewoon een ketting zitten ?
Ah nee, is een tandriem.

Edoch dan nog zou ik niet weten waarom kettingen/tandwielen wel kunnen breken, maar dit niet ?

[ Voor 18% gewijzigd door heuveltje op 17-02-2015 12:27 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:48
Die belt drives gaan dus niet stuk, dat is het voordeel.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
heuveltje schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 12:25:
[...]

Heb geen geluid hier, maar ik zie nog gewoon een ketting zitten ?
Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/ksr/assets/002/271/980/fc4eb50e6c5e0365c33a7f8a0664ec42_large.jpg?1405220830 ?

ff wat naar beneden scrollen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Mathijs14 op 17-02-2015 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:17

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Iets in mij zegt dat een rubberen riem sneller stuk is dan een ketting.

De kans dat zo een riem plots in 2 klapt lijkt mij groter dan een ketting dat faalt.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

mathijs55 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 12:27:
[...]

[afbeelding] ?

ff wat naar beneden scrollen ;)
Idd te vroeg gesproken :)
Leuk systeem.

Maar dan nog zie ik niet waarom dit onbreekbaarder zou zijn dan een ketting :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-04 16:05
heuveltje schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 12:30:
[...]

Idd te vroeg gesproken :)
Leuk systeem.

Maar dan nog zie ik niet waarom dit onbreekbaarder zou zijn dan een ketting :?
Het is waarschijnlijk minder breekbaarder dan een traditionele ketting, omdat de snaar geen losse schakels heeft ten opzichte van een ketting. En hoe minder dingen er hoeven te bewegen in een overbrenging, hoe minder er stuk kan.

Ik kende het nog niet voor dit topic er was, het klinkt wel interessant. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:39
Er bestaan ook fietsen met een cardanas ipv een riem of ketting: Beixo (http://www.beixo.nl/)
Oeps, startpost niet goed gelezen. :9

[ Voor 17% gewijzigd door rimave op 17-02-2015 12:35 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
heuveltje schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 12:23:
Dan ben je al redelijk tijd wat piepen knarsen kraken en tikken aan het negeren :P

[...]

Er is een anders wel een reden waarom de fabrikant zegt ze om de x Jaar te vervangen/ongeacht of er iets aan de riem te zien is :P
Om het punt van falen te voorkomen, puur een voorzorgsmaatregel... zo'n riem kan in die tussentijd wel 80.000 tot 100.000km mishandeling verdragen! En een riem die altijd goed geconditioneerd is geweest doet zo het dubbele... de riem slijt namelijk vooral door de verschillende weersomstandigheden die de kwaliteit van het rubber beïnvloeden. Diezelfde methode kan je dus ook gewoon aanhouden voor de fiets... gewoon om de twee jaar of zoveel kilometer vervangen.

@Jellable? En waarom 'denk' jij dat? Het is een gegeven dat zo'n riem in de meeste gevallen betrouwbaarder is dan een ketting: de riem heeft geen schakels, de riem kan 'wokkelen/twisten' en rekken zonder dat dit invloed heeft op de kracht van het materiaal... maar een keer een goede tik op een ketting vanaf de zijkant en de ketting is al snel gebroken en dat kan onmogelijk bij zo'n riem. Plus dat het moment van falen van een ketting niet zichtbaar is, die breekt in 1x af... zo'n riem zal doorgaans eerst duidelijk slijtage vertonen alvorens te breken... uitzonderlijke situaties daargelaten, maar die gaan op voor beide systemen... falen kan iets altijd.

[ Voor 4% gewijzigd door MicGlou op 17-02-2015 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 11:08
rimave schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 12:34:
Er bestaan ook fietsen met een cardanas ipv een riem of ketting: Beixo (http://www.beixo.nl/)
Oeps, startpost niet goed gelezen. :9
Die heeft hij dus al. Ik vind het zelf een heerlijk systeem, rij zelf op een Brik

Afbeeldingslocatie: http://www.brikfietsen.nl/files/BRIK-Sec-Heren-Matzwart-3V.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

MicGlou schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 12:35:
[...]

@Jellable? En waarom 'denk' jij dat? Het is een gegeven dat zo'n riem in de meeste gevallen betrouwbaarder is dan een ketting: de riem heeft geen schakels, de riem kan 'wokkelen/twisten' en rekken zonder dat dit invloed heeft op de kracht van het materiaal... maar een keer een goede tik op een ketting vanaf de zijkant en de ketting is al snel gebroken en dat kan onmogelijk bij zo'n riem. Plus dat het moment van falen van een ketting niet zichtbaar is, die breekt in 1x af... zo'n riem zal doorgaans eerst duidelijk slijtage vertonen alvorens te breken... uitzonderlijke situaties daargelaten, maar die gaan op voor beide systemen... falen kan iets altijd.
Onderbuik gevoel. :)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-04 10:55

vhal

ಠ_ಠ

heb je hetzelfde bij een auto?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

vhal schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 12:44:
[...]

heb je hetzelfde bij een auto?
Eigenlijk wel ja, want er zijn meer problemen met een distributieriem dan ketting, dat dit aan slecht onderhoud ligt laat ik in het midden.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Die riemen van de fiets zijn tegenwoordig vaak van carbon, niet van rubber. Shit is sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:18
Wat nu carbon is zal vroeger wel staal geweest zijn, een belt van puur rubber lijkt me geen goed idee.

Maar goed, duur, niks mis met een gewone ketting. Je moet het wel heel bont maken wil dat breken.

[ Voor 33% gewijzigd door haarbal op 17-02-2015 12:55 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04 22:47
Volgens mij had je gewoon een keer pech met je ketting. Om die reden alle fietsen met een ketting meteen af schrijven vind ik een beetje overdreven. Ik rij al meer dan 6 jaar door weer en wind met de originele ketting en zonder problemen. Van anderen die ook veel fietsen heb ik ook nooit gehoord dat tandwielen kapot gaan.

offtopic:
En als je valt doordat de weerstand op je pedalen wegvalt dan doe je ook wat fout volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:45
Ronald8 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 12:58:
Volgens mij had je gewoon een keer pech met je ketting. Om die reden alle fietsen met een ketting meteen af schrijven vind ik een beetje overdreven. Ik rij al meer dan 6 jaar door weer en wind met de originele ketting en zonder problemen. Van anderen die ook veel fietsen heb ik ook nooit gehoord dat tandwielen kapot gaan.
Dit.

Bij normaal gebruik is de kans zeer klein dat je ketting zomaar breekt. Helemaal omdat het je al een keer overkomen is zal een 2e keer echt niet snel meer voorkomen. :+

Daarnaast kent een aandrijf riem ook wel wat nadelen:
-Piepende riem
-Aanbod van riemen is kleiner. Je kan niet bij elke zaak snel ff een riem halen. Vaak is het bestellen en een paar dagen wachten waardoor je dus ook een paar dagen je fiets niet kan gebruiken
- Prijzig. De riem zelf gaat langer mee. Maar het gehele systeem is wel een paar 100 euro duurder ivm een ouderwets ketting systeem.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Jellabie schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 12:47:
[...]

Eigenlijk wel ja, want er zijn meer problemen met een distributieriem dan ketting, dat dit aan slecht onderhoud ligt laat ik in het midden.
Dat moet je juist niet in het midden laten liggen want daar draait het voornamelijk om... dat ligt normaal gesproken aan slecht onderhoud en/of slechte kwaliteit riem of een onbekwame monteur die de riem al tijdens het monteren heeft beschadigd.

Maar in dat soort uitzonderlijke gevallen kan een distributieketting ook breken, mis gaan kan het altijd. Vanuit de normaal situatie is er geen probleem en is zo'n riem geheel betrouwbaar en zijn er zeker niet meer problemen dan met een ketting.

Maar een ketting heeft overigens onderhoud nodig, als dat niet wordt bijgehouden gaat de betrouwbaarheid met grote passen achteruit... daar heb je met een riem geen last van. Als jij bijvoorbeeld een ketting niet goed smeert dan istie ook zo kapot, maar ook een ketting kan defect e.d. Onlangs heeft VW bijvoorbeeld nog een terugroep actie gehad voor Diesel Polo's omdat de ketting niet betrouwbaar zou zijn... en de Fiat Punto blijkt eenzelfde euvel te hebben... de ketting zou naar verlopen van tijd wat oprekken. En als een ketting breekt dan is de kans op nevenschade ook een flink stuk groter. Voor- en nadelen die in het voor- en nadeel van beide spreken.

Overigens om op de kapotte tandwielen te reageren... tandwielen slijten uiteraard ook, maar op een fiets gaat dat niet zo hard. Als een tandwiel van een fiets echt 'kapot' gaat dan heeft dit meestal een specifieke oorzaak: het is een goedkope fiets geweest waarbij inferieur staal is gebruikt, maar er kan ook een verkeerde ketting op hebben gezeten die aan het tandwiel heeft lopen vreten... maar de meest voorkomende is heel eenvoudig: smeer je ketting! Dan krijgt het tandwiel ook minder op de lazer...

[ Voor 15% gewijzigd door MicGlou op 17-02-2015 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-10-2024
Riemen gaan ook niet eeuwig mee, waarom denk je dat de distributieriem van een auto vervangen moet worden?

Ik heb nog nooit last gehad van een gebroken fietsketting. Als je een goede kwaliteit fiets koopt (met een goede ketting en tandwielen) lijkt dit me geen probleem.

Dan zou ik nog eerder gaan voor een cardanas fiets. Een rubberen riem slijt namelijk ook net als een distributieriem.

(Ik heb geen ervaring met andere fietsen behalve kettingfiets. Maar dit lijken mij punten om rekening mee te houden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:11

Fiber

Beaches are for storming.

MicGlou schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 13:23:
[...] maar de meest voorkomende is heel eenvoudig: smeer je ketting! Dan krijgt het tandwiel ook minder op de lazer...
En dat is direct het grote voordeel van de getande riem, die hoef je niet te smeren... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 11:03

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Fiber schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 13:29:
[...]

En dat is direct het grote voordeel van de getande riem, die hoef je niet te smeren... :)
Daar kan ook gewoon zand en zut in komen en zoals ik de constructie zie, kan die er ook gewoon vanaf schieten. Breekt misschien minder snel (alsof een ketting snel breekt), maar lijkt me niet dat deze ook helemaal geen last heeft van slijtage.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Woohoo, verlaag je kans op aandrijf-breuk van 0,0000000000174 %/km naar 0,0000000000161 %/km! Goed gedaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astrix
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 31-03-2022
De voordelen:

1 - Schoon

Een conventionele ketting moet gesmeerd worden, maar vermengd met zand kan er een schurende pasta ontstaan, waardoor de ketting extra snel slijt en de roestwerende laag verdwijnt. Een tandriem heeft geen smering nodig en blijft zo mooi schoon en bovendien kan deze niet roesten. Modder en sneeuw wordt tussen de tanden van de speciaal opengewerkte tandwielen door geperst. Een fiets met tandriem heeft geen ontsierende en zware kettingkast nodig.

2 - Duurzaam

Tijdens duurzaamheidstest werd aangetoond dat de tandriem een 2 tot 3 keer zo lange levensduur heeft als de meest duurzame conventionele ketting. Zo heeft Santos het record rond-de-wereld-fietsen met een tandriem gehaald en zijn er veel successen geboekt in loodzware marathon-wedstrijden als de Australische Crocodile Trophy.

3 - Efficiënt

De soepele carbon draden, de speciaal afgestemde steek van de tanden en het uitgekiende tandprofiel maken de riem net zo efficiënt als een standaard ketting. Onafhankelijke tests hebben aangetoond dat de Gates Carbon Drive™ een even hoge vermogensoverdracht heeft als een nieuwe standaard rollenketting. Het rendement van een conventionele ketting kan snel verminderen door vuil en slijtage. In tegenstelling tot de ketting treedt bij de tandriem in de loop der tijd geen vervorming en nauwelijks slijtage op en daarmee ook géén rendementsverlies. Over de gehele levensduur is de tandriem dus efficiënter dan de conventionele fietsketting.

4 - Onderhoudsvriendelijk

Een tandriem hoeft niet gesmeerd te worden en dus hoeft u ook nooit meer in de weer met ontvettingsmiddeltjes, borstels en poetsdoeken. Zo af en toe het grove vuil met de tuinspuit wegspoelen is voldoende. Als u de fiets een beurt geeft en het frame met siliconenspray behandelt, dan kunt u de tandriem hier ook gerust eens mee inspuiten om hem extra vuilafstotend te maken.

U heeft geen speciaal gereedschap als een kettingpons meer nodig. Het vervangen van de tandriem gebeurt heel eenvoudig met een inbussleuteltje.

Een kettingkast is bij een tandriem niet nodig en dat maakt het uitnemen van het achterwiel in geval van een lekke band veel eenvoudiger.

5 - Stil

Geen zanderig gekraak van metaal op metaal, gerammel of andere geluiden.

6 - Snaarstrak

De tandriem rekt dankzij de carbon kern niet op en biedt dus, in tegenstelling tot de conventionele rollenketting, gedurende zijn gehele levensduur een nagenoeg constante spanning. Na een inrijperiode wordt de riem vaak even nagespannen en daarna nauwelijks meer.

5 - Lichtgewicht

Een reguliere fietsketting weegt ca. 300 gram. De tandriem heeft, afhankelijk van de lengte, een gewicht van slechts 70 tot 80 gram. Inclusief voor- en achtertandwiel weegt de tandriem-aandrijving 300 gram. Daarnaast wordt het gewicht van een kettingkast uitgespaard. Met name vakantiefietsers hebben voordeel van het lagere gewicht van de tandriem, want zij hoeven op hun lange tochten geen zware reserveketting en kettingpons meer mee te nemen. Een reserveriem en een inbussleuteltje zijn voldoende voor het geval de riem breekt.

gates-tandriem

De nadelen:

1 - Niet universeel

Een tandriem kan alleen gecombineerd worden met versnellingsnaven. Niet met een derailleursysteem. Je zal derhalve enkel tandriemfietsen tegenkomen in combinatie met Rohloff en Shimano versnellingsnaven.

2 - Speciaal frame nodig

Een tandriem is een gesloten geheel en kan dus niet, zoals een ketting, opengemaakt worden om door de achtervork te leggen. Er is dus een speciaal frame nodig met een achtervork die je open kan maken.

De technische randvoorwaarden waar een framebouwer zich aan dient te houden zijn zeer streng. De achtervork moet perfect uitgelijnd zijn om de riem goed recht te laten lopen en daarnaast stelt Rohloff strenge stijfheidseisen aan het frame om de lagers in de naaf niet te zwaar te belasten. Je zult de riem dus vrijwel uitsluitend op fietsen van topklasse-fabrikanten tegen komen die een constante constructiekwaliteit kunnen waarborgen.

3 - Enige voorzichtigheid is geboden

De carbon kerndraden van de tandriem mogen niet beschadigen en daarom is het belangrijk erop te letten dat de riem niet geknikt wordt, verkeerd gebogen of klem komt te zitten. Gates stelt voor alle zekerheid strenge voorwaarden, maar diverse testrijders hebben de riem al opzettelijk mishandeld en beschadigd en zij ontdekten dat het probleem minder groot is dan Gates omschrijft.

4 - Niet repareerbaar

Als een tandriem breekt, dan is het niet mogelijk deze te repareren, zoals bij een ketting wel het geval is. Na beschadiging dient de riem dus in z'n geheel vervangen te worden. Een nieuwe tandriem is niet zomaar in ieder dorp verkrijgbaar en dus is het raadzaam op lange tochten een reserveriem mee te nemen.

5 - Prijzig

Door de bovengenoemde strenge constructie-eisen kost een tandriem-frames meer dan een gelijksoortig frame met ketting-aandrijving. De meerprijs voor een tandriem ligt gemiddeld tussen 300 en 500 Euro. Verder worden fietsen met tandriem voornamelijk aangeboden in combinatie met een Rohloff-naaf, welke zowiezo in de topklasse van de markt gepositioneerd zijn.

Het klinkt misschien vreemd, maar rijden met een fiets met tandriem is eigenlijk heel saai... Een tandriemfiets doet namelijk gewoon wat 'ie moet doen: rijden! Het rijdt heel vertrouwd, maar dan wel lekker soepel en stil,
.
Bron: http://www.bongersbikes.nl/beltdrive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Osiris schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 13:53:
Woohoo, verlaag je kans op aandrijf-breuk van 0,0000000000174 %/km naar 0,0000000000161 %/km! Goed gedaan :D
Exact mijn punt.

Bij normaal gebruik is het verschil tussen belt drive en een gewone kettingaandrijving te verwaarlozen. Ik heb mijn hele leven nog nooit een gebroken ketting gehad op een fiets en ik rijd geen auto, doe echt alles op de fiets en heb ook heel wat fietsen flink mishandeld.

Dit soort uitvindingen zijn superleuk voor de 'novelty value', maar ze komen niet of nauwelijks tegemoet aan een werkelijk bestaand probleem. Het is niet alsof het afleggen van afstanden van 1000+ km per fiets pas mogelijk werd na de uitvinding van de belt drive, om het zo maar even te zeggen.

[ Voor 10% gewijzigd door nare man op 17-02-2015 14:06 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
nare man schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:05:
[...]

Exact mijn punt.

Bij normaal gebruik is het verschil tussen belt-drive en een gewone kettingaandrijving te verwaarlozen. Ik heb mijn hele leven nog nooit een gebroken ketting gehad op een fiets en ik rijd geen auto, doe echt alles op de fiets en heb ook heel wat fietsen flink mishandeld.

Dit soort uitvindingen zijn superleuk voor de 'novelty value', maar ze komen niet of nauwelijks tegemoet aan een werkelijk bestaand probleem.
Ik doe... ehhh deed ook heel erg veel op de fiets en ik heb helaas wel eens een gebroken ketting gehad. Gebeurde een aantal dagen na een kleine botsing met een scooter, toen was er ongemerkt toch een hele kleine kink in de ketting gekomen en die brak op het moment dat ik met redelijk wat snelheid op de trappers stond om een hoge brug op te komen... ik heb toen een harde smakker gemaakt, kon 2 dagen niet lopen omdat mijn been helemaal lam was geslagen door de klap. Dit was nooit gebeurd met die riem...

Maar na alle woorden die ik er al over heb gezegd sluit ik mij verder aan bij jou... het maakt voor dagelijks gebruik eigenlijk geen ene donder uit. Als je de fiets goed onderhoud mag je dezelfde prestaties van beide verwachten... enige echt twee praktische voordelen van de riem is het geluid of het gebrek aan daarvan en dat de riem niet roest. En misschien zou je nog kunnen zeggen dat de fiets er een fractie lichter van wordt, maar ook dat is in de praktijk verwaarloosbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door MicGlou op 17-02-2015 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

MicGlou schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:11:
[...]
ik heb toen een harde smakker gemaakt, kon 2 dagen niet lopen omdat mijn been helemaal lam was geslagen door de klap. Dit was nooit gebeurd met die riem...
Dat is een aanname (voor zover ik kan zien).
Als door die botsing de riem beschadigd was, kan die net zo goed scheuren.

Voor de rest heb ik ook wel eens een ketting (of trapper :X) gebroken in mijn jongere jaren toen ik nog voor alles fietste. Maar dat had vast iets te maken met mijn gewoonte om met mijn 100+ kilo vanuit stilstand weg te fietsen in de zwaarste versnelling :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
nare man schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:05:
[...]

Exact mijn punt.

Bij normaal gebruik is het verschil tussen belt drive en een gewone kettingaandrijving te verwaarlozen. Ik heb mijn hele leven nog nooit een gebroken ketting gehad op een fiets en ik rijd geen auto, doe echt alles op de fiets en heb ook heel wat fietsen flink mishandeld.
Denk ook aan de honderdduizenden studenten die de grote steden rijk zijn.. En denk aan ál die ralle fietsen die er rondrijden.. :X

Het feit dat ik als student op een fatsoenlijke fiets rondreed was echt uitzonderlijk (gratisch van m'n vader, die kon na 3 jaar alweer een nieuwe 'kopen' via zo'n Fiets-Privé-Plan :D). En mensen die me niet kenden maakten er geregeld opmerkingen over "Gut, wat een mooie fiets.. :? [rml]:o[/]"

Met ál die studenten en ál die belachelijk slecht onderhouden fietsen zou je toch minimaal 1x per jaar tijdens het in spits-uur van/naar de uni fietsen wel eens een ketting zien springen! Of er iets over horen in al die jaren studie..

Nope: nog nóóit van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
heuveltje schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:16:
[...]

Dat is een aanname (voor zover ik kan zien).
Als door die botsing de riem beschadigd was, kan die net zo goed scheuren.
Hahaha... wat jij nu doet is tekstboek aanname doen :+

Hoe moet die kink er anders in zijn gekomen? Scooter reed op mij in ter hoogte van mijn kettingbeschermer... en een fietsketting buigt nou eenmaal niet alle kanten op. Dat mag jij een aanname noemen, maar er heeft zich geen andere situatie voorgedaan waarbij de ketting beschadigd had kunnen raken. Het was verder nog een vrij jonge en goed onderhouden fiets... En een ketting breekt toch ook niet zomaar spontaan? Dat mag jij een aanname noemen, maar bij mij is dat 1+1=2.

Die riem had zeker niet gebogen want die had gewoon meegegeven want die is een heel stuk flexibeler. Er had wel een snee oid in kunnen komen, maar dat was dan wel direct zichtbaar geweest. En ik had die kink misschien ook wel kunnen zien, maar was mij niet opgevallen tijdens een snelle inspectie en ook niet voelbaar tijdens het fietsen.

Eigenlijk wel een beetje vreemd dat je daar aan twijfelt, heb je geen enkele reden toe... of was jij erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Meer ter vermaak, dan echt een serieuze suggestie, maar:
YouTube: Uitpakparty Mando Footloose

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:11

Fiber

Beaches are for storming.

Dat kettingen breken komt inderdaad niet zo heel veel voor, al heb ik het persoonlijk ook wel eens meegemaakt. Maar dat kettingen er af lopen en of veel te los of veel te strak zitten komt helaas veel vaker voor.

Geen idee hoe dat bij de getande riem zit, maar het lijkt mij dat die daar toch een voordeel heeft.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Fiber schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:36:
Dat kettingen breken komt inderdaad niet zo heel veel voor, al heb ik het persoonlijk ook wel eens meegemaakt. Maar dat kettingen er af lopen en of veel te los of veel te strak zitten komt helaas veel vaker voor.

Geen idee hoe dat bij de getande riem zit, maar het lijkt mij dat die daar toch een voordeel heeft.
Ik neem aan dat die ook wel bij gebruik enigszins rekken en dus de boel gesteld moet worden.

Het enige wat ik wel weet is dat in o.a. de tour de france bijzonder weinig kettingbreuken zie ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Standeman op 17-02-2015 14:42 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

MicGlou schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:30:
[...]

Hahaha... wat jij nu doet is tekstboek aanname doen :+

Die riem had zeker niet gebogen want die had gewoon meegegeven want die is een heel stuk flexibeler. Er had wel een snee oid in kunnen komen, maar dat was dan wel direct zichtbaar geweest. En ik had die kink misschien ook wel kunnen zien, maar was mij niet opgevallen tijdens een snelle inspectie en ook niet voelbaar tijdens het fietsen.

Eigenlijk wel een beetje vreemd dat je daar aan twijfelt, heb je geen enkele reden toe... of was jij erbij?
Ik bedoel, de aanname is dat de riem later niet gebroken zou zijn.
(Haar)scheurtjes zie je echt niet zomaar, iig zeker niet makkelijker dan een verbogen schakel in een ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Standeman schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:42:
[...]

Ik neem aan dat die ook wel bij gebruik enigszins rekken en dus de boel gesteld moet worden.
Foute aanname. Dat ding is van carbon jongens, hou eens op met al die ongeinformeerde aannames of vergelijkingen met autoriemen. Pfff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 409298

Edit: zie nu pas dat alles wat ik te melden heb al beter verwoord is door Astrix een paar posts terug

Kijk eens voor meer informatie bij een van de bekendste fiets riem-aandrijvingen: http://www.gatescarbondrive.com/ .

Persoonlijk denk ik dat een riem technisch superieur is aan een ketting (voor stads/tour fiets gebruik althans).
Helaas is het nog erg duur vergeleken met een simpele ketting en nog lang niet zo algemeen geaccepteerd en verkrijgbaar. Ook heb je, omdat de riem uit 1 stuk bestaat, een deelbaar frame nodig.
Dus wacht ik rustig nog een paar jaartjes 8)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 409298 op 17-02-2015 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

MrAngry schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:45:
[...]

Foute aanname. Dat ding is van carbon jongens, hou eens op met al die ongeinformeerde aannames of vergelijkingen met autoriemen. Pfff
Zo'n vreemde aanname is het anders niet, aangezien vrijwel alle materialen (ja, ook carbon) rekken wanneer er voldoende spanning op staat. Dan kan je wel vrij hooghartig reageren, maar daar mee jaag je medegebruikers alleen maar mee in het harnas. Overigens zie ik je het ook nergens onderbouwen :)

Overigens, van de website van Gates:
Robust carbon tensile cord combines minimal stretch with extraordinary strength and load carrying capacity, while absorbing shock and surge loads.
Ze rekken dus wel. Echter, zo minimaal dat het tijdens de levensduur geen invloed heeft op het gebruik.

[ Voor 21% gewijzigd door Standeman op 17-02-2015 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
MrAngry schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:45:
[...]

Het wordt al genoemd... maar vanuit welke kennis doe jij die aanname? Carbon is een verzamelnaam, je hebt vele soorten carbon, ook soorten die kunnen rekken. Eigenlijk is het zelfs een beetje fout om de term 'carbon' zo algemeen te gebruiken.

En om maar een praktisch voorbeeld te geven waarbij Carbon wordt ingezet vanwege de flexibiliteit

http://cen.acs.org/articl...istors-Help-Displays.html

Maar als je zelf misschien een klein beetje logisch nadenkt had je zelf ook wel kunnen bedenken dat die dingen gewoon flexibel zijn want hoe kan je er ander in hemelsnaam mee fietsen als het zo rigide zou zijn? Dat lossen ze bij een ketting op met schakels, maar de riem is uit 1 stuk... die riem rekt en trekt standaard rondom de aandrijving.

[ Voor 4% gewijzigd door MicGlou op 17-02-2015 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

[...]

Het enige wat ik wel weet is dat in o.a. de tour de france bijzonder weinig kettingbreuken zie ;)
Volgens mij krijgen die heren elke etappe nieuwe onderdelen...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Standeman schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:55:

Ze rekken dus wel. Echter, zo minimaal dat het tijdens de levensduur geen invloed heeft op het gebruik.
Och gaan we weer even tweakers gelijk halen? "MrAngry: Ik sta stil. Tweaker: Nee je bevind je in een baan om de zon met 30km/sec".
Praktisch rekken ze dus niet uit. Je kan me wel hooghartig noemen, maar dit hele topic staat van begin tot eind vol bullshit aannames die met twee woorden in google te onkrachten zijn. Dat zou je meer moeten storen dan mijn houding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

MrAngry schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 15:10:
[...]

Och gaan we weer even tweakers gelijk halen? "MrAngry: Ik sta stil. Tweaker: Nee je bevind je in een baan om de zon met 30km/sec".
Praktisch rekken ze dus niet uit. Je kan me wel hooghartig noemen, maar dit hele topic staat van begin tot eind vol bullshit aannames die met twee woorden in google te onkrachten zijn. Dat zou je meer moeten storen dan mijn houding.
Nee, wat jij doet is de discussie doodslaan door met krachttermen te smijten en oneliners. m.a.w. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
MrAngry schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 15:10:
[...]

Praktisch rekken ze dus niet. Je kan me wel hooghartig noemen, maar dit hele topic staat van begin tot eind vol bullshit aannames die met twee woorden in google te onkrachten zijn. Dat zou je meer moeten storen dan mijn houding.
Volgens mij heb ik net een linkje gedeeld die het tegendeel bewijst van jouw bewering... dan kan je uiteraard heel geïrriteerd doen, maar je zou ook je eigen advies van die twee woorden in google zelf even kunnen opvolgen zodat jij jezelf van het tegendeel kan overtuigen. Want als jij zo stellig bent waar is je informatie dan?

Ik zie eerder iemand die heel koppig is en vooral van zijn eigen gelijk overtuigd is dan een tweaker die bijdehand probeert te doen. Neem dan ook zelf even de moeite om je beweringen op de weegschaal te leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 28-04 23:20

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

ejabberd schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 12:12:
Wie heeft er ervaring met wielaandrijving op een fiets? Bestaan er ook zulke fietsen met een "backupriem"; dus 2 riemen naast elkaar, 1 zwakkere die harder is aangespannen en dus eerst springt en een robuustere riem die losser is aangespannen en die in noodsituaties de aandrijving garandeert?

Ik denk er aan om op termijn een veilige reservefiets te kopen (cfr. de minstens jaarlijkse ontdekking dat je fiets weer eens lek in de stalling staat) en ik zou willen weten of een fiets met riemaandrijving een veilig alternatief kan zijn voor m'n cardanasfiets. Alle kettingfietsen komen sowieso niet in aanmerking (*) en als ik enkel naar cardanasfietsen moet kijken is de keuze erg beperkt.

(*) Als de weerstand op je pedalen plots wegvalt door afgebroken tandjes bij een kettingfiets waardoor je een pijnlijke val maakt en het geluk hebt enkel vol schaafwonden te staan, dan sta je nadien open voor alternatieven.
Om even terug on-topic te gaan: als je een back-up fiets met riemaandrijving wil dan zou ik de Strida aanraden, dit is een slim ontworpen vouwfiets die weinig onderhoud nodig heeft en makkelijk op te bergen is en ook geen scherpe of uitstekende delen heeft.

Met de eenzijdige wielophanging is het overginds ook supermakkelijk om een band te verwisselen.

Afbeeldingslocatie: http://www.strida-europe.com/english/images/stridalt/lt_wit.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Johnny op 17-02-2015 15:41 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-04 22:17
MicGlou schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:11:
[...]

Ik doe... ehhh deed ook heel erg veel op de fiets en ik heb helaas wel eens een gebroken ketting gehad. Gebeurde een aantal dagen na een kleine botsing met een scooter, toen was er ongemerkt toch een hele kleine kink in de ketting gekomen en die brak op het moment dat ik met redelijk wat snelheid op de trappers stond om een hoge brug op te komen... ik heb toen een harde smakker gemaakt, kon 2 dagen niet lopen omdat mijn been helemaal lam was geslagen door de klap. Dit was nooit gebeurd met die riem...

Maar na alle woorden die ik er al over heb gezegd sluit ik mij verder aan bij jou... het maakt voor dagelijks gebruik eigenlijk geen ene donder uit. Als je de fiets goed onderhoud mag je dezelfde prestaties van beide verwachten... enige echt twee praktische voordelen van de riem is het geluid of het gebrek aan daarvan en dat de riem niet roest. En misschien zou je nog kunnen zeggen dat de fiets er een fractie lichter van wordt, maar ook dat is in de praktijk verwaarloosbaar.
Een ketting die knapt wordt meestal veroorzaakt door te veel kracht te zetten op een moment dat de ketting het niet aankan.
Lees: tijdens het schakelen zelf, dan moet je wat oppassen.

Dus ik denk eerder dat de fout niet bij de scooter ligt - als er een knik in had gezeten had je dat normaal wel moeten voelen. - of horen.

Dat je viel toen de ketting brak geeft ook al wel aan dat je vrij veel kracht aan het zetten was.

Maar in normale omstandigheden gaat een ketting echt niet zo snel breken - of het ding zou nooit onderhouden moeten worden natuurlijk, dan gaan roest en vuil toch al wel snel een risico vormen.

Een riemaandrijving is relatief duur voor wat het is.
Je spaart er wat smeerwerk mee uit ... woehoe :+

Voor een ketting is het ook mogelijk om gewoon een missing link mee te nemen - ben je bij kettingbreuk binnen een paar seconden terug op weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
chime schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 15:24:
[...]

Een ketting die knapt wordt meestal veroorzaakt door te veel kracht te zetten op een moment dat de ketting het niet aankan.
Lees: tijdens het schakelen zelf, dan moet je wat oppassen.

Dus ik denk eerder dat de fout niet bij de scooter ligt - als er een knik in had gezeten had je dat normaal wel moeten voelen. - of horen.

Dat je viel toen de ketting brak geeft ook al wel aan dat je vrij veel kracht aan het zetten was.

Maar in normale omstandigheden gaat een ketting echt niet zo snel breken - of het ding zou nooit onderhouden moeten worden natuurlijk, dan gaan roest en vuil toch al wel snel een risico vormen.

Een riemaandrijving is relatief duur voor wat het is.
Je spaart er wat smeerwerk mee uit ... woehoe :+

Voor een ketting is het ook mogelijk om gewoon een missing link mee te nemen - ben je bij kettingbreuk binnen een paar seconden terug op weg.
toon volledige bericht
Wie probeer je nou te overtuigen? Sorry hoor... ik was er volgens mij als enige bij hier, doe eens eventjes normaal. Ketting is beschadigd door de aanrijding... hoe anders? Er zat toch aantoonbaar een hele kleine vouw/kink in meerdere van de schakels? Waarom twijfel jij daar aan?

Dit is juist wel heel erg typisch gedrag, omdat er in jouw hoofd zit dat een ketting niet zomaar breekt kan het dus niet? Ik vertel dat ik een lullig ongeval mbt een gebroken ketting heb gehad en dan roept er zomaar iemand 'dat kan niet, dat moet een andere oorzaak hebben'... 8)7 Ja joh, laten we het meest waarschijnlijke maar als onwaarschijnlijk benoemen en een vage andere oorzaak benoemen... ik zal wel te hard hebben getrapt :+

Nu ik moet juist de eerste persoon nog tegenkomen die een ketting zo weet te breken... want een ketting breekt echt niet zomaar en zeker niet zomaar door het beetje kracht wat jij als mens daarop kan uitoefenen. Was de ketting verroest/versleten dan wil ik het nog wel wat geven... maar een goed gesmeerde ketting op sowieso al een vrij goed gebouwde fiets breekt niet zomaar, daar moeten 'vreemde krachten' bij gekomen zijn waarmee ik bedoel dat er spanning op het metaal is geweest zoals het niet is bedoelt.

Zullen we nu stoppen met mij indirect uit te maken als iemand die dingen verzint? Jij hebt het nog niet meegemaakt zeg je, maar dat betekent toch niet dat het dan eigenlijk ook vrijwel niet mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Laatst online: 28-04 22:17
Ik heb op verschillende mountainbike toertochten toch al kettingen weten/horen breken.
Ook bij een kameraad - daar was de ketting vrij nieuw ... die had zijn vorige toen ook recent kapot getrapt.

Een andere had een kapotte ketting na het afspuiten - vraag me niet hoe, maar de ketting heeft het blijkbaar tot dan uitgehouden.

Als je schakelt en je zet teveel kracht dan blokkeert je ketting - zet je dan teveel kracht / slechte hoek / zwakke schakel - dan kan die gewoon kapot springen.

Die blokkeringen kan je ook krijgen bij wat versleten tandwielen - bij mtb vaak nog met modder.
Bij een versleten tand krijg je braampjes waar je ketting achter kan blijven haken zodat die ook blokkeert.

Een scheve schakel ga je ook normaal wel horen - daar spreek ik wel uit ervaring. Dus dan zou je dat moeten hebben gehoord in de dagen na het ongeluk.

Dus ik geloof best dat een ketting kan breken - maar ik denk niet dat de oorzaak bij dat ongeval met scooter ligt - maar eerder bij teveel kracht zetten op het moment dat de ketting het nog niet aankon.

Ik heb ook wel geen idee hoe een riemaandrijving omgaat met de krachten op het moment dat je schakelt.
Maar gezien die niet met een derailleur werken kan ik me wel voorstellen dat die ook wat minder bloot staan aan het risico van breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-04 22:48

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Schindelhauer is ook een fabrikant uit duitsland die deze techniek gebruikt. Heb er toen ook naar gekeken en het blijkt goed te werken.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Johnny schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 15:23:
[...]

Om even terug on-topic te gaan: als je een back-up fiets met riemaandrijving wil dan zou ik de Strida aanraden, dit is een slim ontworpen vouwfiets die weinig onderhoud nodig heeft en makkelijk op te bergen is en ook geen scherpe of uitstekende delen heeft.

Met de eenzijdige wielophanging is het overginds ook supermakkelijk om een band te verwisselen.

[afbeelding]
Ja die heb ik, en 3x raden: de riem is een keer gebroken :D _o-

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Fiber schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:36:

Dat is gewoon onderhoud 8)7 Ketting vervangen dus...

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Niet online
Atlas schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 16:02:
[...]
Ja die heb ik, en 3x raden: de riem is een keer gebroken :D _o-
Er zit ook wel verschil in kwaliteit tussen riemen. Je wilt het gates systeem hebben.

Lees deze blog eens.
http://www.sintchristopho...al-tandriem-voor-rohloff/
Bij het testen van de CenterTrack riem kwamen we echter tot hele andere conclusies. De testen wezen uit dat de CenterTrack riem 2 tot 4 keer korter mee gaat dan de Original riem. We testen de CenterTrack nog steeds, inmiddels al meer dan 100.000km. In weer en wind, op reisfietsen, forenzenfietsen en mountainbikes, zomer en winter. We komen steeds tot dezelfde conclusie: met de Original riem rij je veel meer kilometers dan met de CenterTrack riem.
http://www.santosbikes.com/santos/riemaandrijving

Ik heb zelf een Santos Race Lite, en bevalt erg goed. Zo nu en dan schoonspoelen met water en beetje siliconen spray.

//edit
Hier nog iemand die een snee in de riem had gemaakt:
http://www.vakantiefietse...ture-met-riemaandrijving/

[ Voor 6% gewijzigd door DRaakje op 17-02-2015 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04 18:21
Lol wat een discussie. Er wordt een behoorlijk dure fiets overwogen als reservefiets die je 2 dagen per jaar gaat gebruiken vanwege een lekke band en omdat je een kans hebt van 0,0001% dat er eens een ketting breekt 8)7 .

Voor het geld dat je van plan bent meer uit te geven kun je 10 jaar lang jaarlijks een nieuwe ketting laten plaatsen...

Tsja als je zo bang bent om eens tegen de grond aan te ketsen kan je misschien maar beter je huis niet meer uit komen. En de trap ook vermijden want het risico dat je daar vanaf klettert is een stuk groter.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

DRaakje schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 16:16:
[...]

Er zit ook wel verschil in kwaliteit tussen riemen. Je wilt het gates systeem hebben.

Lees deze blog eens.
http://www.sintchristopho...al-tandriem-voor-rohloff/
Strida gebruikt ook het Gates-systeem, het systeem van Continental i snog maar net op de markt en heft zocht nog niet echt bewezen. Maar alles kan kapot. Je kan pech hebben met een productiefout, of hem op een andere manier beschadigd hebben, en uiteindelijk is er altijd nog slijtage.

Dat geldt ook voor de hele discussie over kettingen, iedere ketting heeft een zwakste schakel, vaak is dat de schakel waarmee de ketting is dichtgemaakt. Over het algemeen zijn single speed ketting zijn dikker (en dus zwaarder en sterker) dan multi-speed kettingen.

Kettingen speciaal voor BMX-fietsen zijn dikker en sterker dan normale single speed kettingen maar passen ook op een omafiets.

Voor een fixie of fiets met enkel een terugtraprem is een gebroken ketting levensgevaarlijk, als je twee werkende remmen hebt met remgrepen moet je wel erge pech hebben als ketting breekt en je dan alsnog crasht.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even los van de discussie riem vs ketting vs cardan (die trouwens ook levendig speelt in het motortopic :P ) verbazen me de verhalen van mensen die zo keihard onderuit gingen als ketting knapte. Ik schijn nogal destructief te zijn met mijn fietsen. Ik heb meermaals meegemaakt dat ik trappers eraf trap, vaak genoeg dat ketting eraf vloog, een keertje gebroken ketting en een zelfs een keer dat de frame doormidden brak 8)7
En trouwens een gefaald cardan op de motor - sta je daar 5k toeren te maken en geen cm vooruit te komen :o

Toch geen van die keer onderuit gegaan - ondanks dat ze stuk voor stuk gebeurde bij max belasting (meest recente trapperincident bij opfietsen van A'damse grachtenbrug, de gebroken frame bij beklimming heuvel in Belgie). Heb zo'n vermoeden dat wat dan ook de ongelukken veroorzaakt minder in de ketting zit dan in hoe er gefietst wordt ofzo...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

Voor degenen die zowel riem- als kettingaandrijving niks vinden zijn er ook nog alternatieven:

Afbeeldingslocatie: http://hollandbikeshop.com/images/EW200.jpg

Afbeeldingslocatie: http://hollandbikeshop.com/images/qu-ax-eenwiele-gentlemen-bike---2-zwat.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekdernatuur
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-04 22:19

Freekdernatuur

Kracht door Eenvoud

Ik heb sinds half 2009 een fiets met een belt drive, de trek district.
Deze gebruik ik in weer en wind om naar min werk heen-en-terug te gaan. (Per dag ca 15 km.)

Mijn bevindingen zijn de volgende:
  1. 1. Het ziet er gaaf uit
Afbeeldingslocatie: http://www.pricy-spicy.com/wp-content/uploads/2008/12/trek-district-bike-cop.jpg
Geen toelichting nodig lijkt me :-)
  • 2. In principe is hij doodstil
Na verloop van tijd kan hij wat gaan piepen/snerpen. Dit gebeurt met name nadat de snaar nat geweest is en weer is opgedroogd (met vuil er op).
Dit kan ook komen doordat ik een van de eerste belt-drive systemen heb. Ik heb gelezen dat Gates tegenwoordig een ander soort coating op haar belts gebruikt
Mede bepalend voor het snerpen is of de riem wel super-mega-ultiem recht is uitgelijnd (voortandwiel vs achtertandwiel). Zie ook punt 4.
  • 3. Onderhoud is minimaal
Ik maak hem niet vaak schoon en opzich blijft hij redelijk schoon. Alleen als het snerpen me de keel uit komt, dan maak ik hem even schoon met een oud Hema t-shirt.
  • 4. Goed afstellen van de belt is veel werk.
Omdat er bij mij aan beide zijden van het achterwiel per kant 4 variabelen zijn, is het perfect recht uitlijnen van je achter(tand)wiel ten opzichte van je trapas (voortandwiel) veel werk. Maar omdat dit bij mij direct van impact is op het geluid dat hij maakt na een natte dag ontkom ik hier dus niet aan. (zie ook plaatje).

Afbeeldingslocatie: http://www.ozskier.com/mmp/wp-content/uploads/2010/08/trek-district-bicycle-2.jpeg
  1. Concluderend
Ik ben zeer tevreden met deze fiets met belt.
Als ik nu weer een nieuwe (extra) fiets zou moeten kopen, dan zou ik er denk ik een kopen met een mooi gesloten kettingkast met ketting. Maar als we even back in time zouden gaan dan zou ik weer deze kopen met de kennis die ik nu heb.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:07
Kijk aan, hier ook een beltdrive-fietsert :)

Sinds 2008 in het bezit van een Trek Dublin. Eerste generatie beltdrive. Gebruik 'em als stationsfiets voor naar het werk (gemiddeld 7 km/dag). Mijn ervaringen in de lijn van mijn bovenbuurman:

1. Het ziet er idd gaaf uit. Ik hou wel van excentrieke dingen en deze fiets viel daar wat mij betreft ook onder.

2. In het begin was ie doodstil. Maar na 6 jaar weer-en-wind is de fiets niet meer zo stil als voorheen. Het snerpen is momenteel ook niet om aan te horen. Maar ik ben te lui om er met een doekje overheen te gaan :P

3. Tja, de fiets zelf valt van ellende bijna uit elkaar, maar hij gaat nog steeds vooruit :) Wel een jaar of twee terug de riem omgedraaid. Als gevolg van slijtage waren de 'tanden' aan 1 zijde zodanig afgesleten, dat ie bij iedere stevige trap oversloeg. Was niet handig bij de hellingen in m'n fietstraject. Tot dusver gaat het nog goed, maar de slijtage aan de 'verse' tanden is intussen zichtbaar.

4. Afstellen heb ik 2x gedaan. Heb niet de indruk dat het in axiale richting t.o.v. de wielassen heel nauw komt... Overigens blijkt fietsen in de sneeuw geen succes. Sneeuw blijft tussen de tanden plakken en wordt bij iedere omwenteling bij het achterste tandwiel verder aangedrukt, zodat niet veel later de riem zo strak staat, dat ie niet meer in beweging is te krijgen. Nu scheelt het dat er de laatste jaren niet zoveel sneeuw is gevallen :P

Conclusie:
Prima fiets als je 'em netjes onderhoudt. Maar de volgende wordt er wel 1 met cardan-aandrijving (ook een soort van excentriek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Nadeel van een cardan aandrijving is dat je relatief veel kracht wegtrapt in de dubbele haakse overbrenging. Verder weet ik de kwaliteit van die dingen niet zo maar slijten doet het ook. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
GoldenSample schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 20:12:
Nadeel van een cardan aandrijving is dat je relatief veel kracht wegtrapt in de dubbele haakse overbrenging. Verder weet ik de kwaliteit van die dingen niet zo maar slijten doet het ook. ;)
Maar wel gesloten en in de olie, scheelt wel qua slijtage natuurlijk. Heb mijn brik te kort om daar wat over te zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Is dit toeval of niet? Had nog nooit van een cardanfiets gehoord. Plaatje gezien en dacht van WTF. Loop ik even buiten een rondje en de eerste fiets die ik geparkeerd zag...was een cardanfiets p.

Ziet er wel erg typisch uit..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

418O2 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 20:16:
[...]

Maar wel gesloten en in de olie, scheelt wel qua slijtage natuurlijk. Heb mijn brik te kort om daar wat over te zeggen
Jup, hangt er sterk vanaf wat de kwaliteit, het formaat en de nauwkeurigheid van de tandwielen is ;)
Nu weet ik eigenlijk niet of z'n ding in olie zit? draait ie niet gewoon in vet?

Ook het vergelijk met een ketting (je verliest zo 5% kracht tov. een ketting) hangt er maar net van af, een schone, niet versleten ketting met genoeg goede olie is een stuk efficienter. Een versleten erg roestige ketting is weer een ander verhaal.

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 17-02-2015 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
GoldenSample schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 20:21:
[...]

Jup, hangt er sterk vanaf wat de kwaliteit, het formaat en de nauwkeurigheid van de tandwielen is ;)
Nu weet ik eigenlijk niet of z'n ding in olie zit? draait ie niet gewoon in vet?

Ook het vergelijk met een ketting (je verliest zo 5% kracht tov. een ketting) hangt er maar net van af, een schone, niet versleten ketting met genoeg goede olie is een stuk efficienter. Een versleten erg roestige ketting is weer een ander verhaal.
Dacht olie, maar dat weet ik niet zeker.

Heb eigenlijk geen idee van het verlies. Trapt niet erg zwaar ofzo. Heb wel het idee dat de weerstand wat gelijkmatiger is dan met een ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
heuveltje schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 12:23:
Het hoeven er niet zo veel te zijn; als je maar voldoende kracht zet, dan vliegt je ketting af het tandwiel en gaat je kracht recht naar de grond...
Als je ook in de regen over een Belgisch fietspad rijdt, dan komt er genoeg slijkwater uit de plassen in je kettingkast om ook gekraak te horen... Ik ben overigens niet de enige met kettingproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Misschien kan je ook eens hier kijken voor ervaringen met de verschillende typen aandrijving: Ik fiets ook naar mijn werk

Ik vind persoonlijk een riemaandrijving wel mooi, maar voor de paar keer dat ik mijn fiets gebruik per jaar vind ik het een nogal dure oplossing. Ik heb (ook met matig onderhoud) nog nooit een kettingbreuk gehad, dus ik zie de noodzaak er niet zo erg van in. Ik zou in de categorie onderhoudsarm eerder voor een cardan gaan, maar die heb je nu blijkbaar al. Waarom wil je eigenlijk van cardan naar riemaandrijving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
ChojinZ schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 13:08:
Bij normaal gebruik is de kans zeer klein dat je ketting zomaar breekt. Helemaal omdat het je al een keer overkomen is zal een 2e keer echt niet snel meer voorkomen. :+
Ik heb gebroken tandjes gehad op 3 fietsen (steeds op het tandwiel aan de pedalen). Telkens beweerde de fietsenverkoper dat dit niet kon met de nieuwe fiets. Als je dan op de 3e fiets een zware val maakt hierdoor, dan laat je je niet meer zomaar overhalen.
Daarnaast kent een aandrijf riem ook wel wat nadelen:
-Piepende riem
Mooi, dan hoef ik de fietsbel niet te gebruiken als er tragere fietsers voor mij zijn! :+
-Aanbod van riemen is kleiner. Je kan niet bij elke zaak snel ff een riem halen. Vaak is het bestellen en een paar dagen wachten waardoor je dus ook een paar dagen je fiets niet kan gebruiken
Ok, dus best een reserveset aanschaffen als ik uiteindelijk een riemfiets zou kopen. Of verduren die riemen na verloop van tijd?
- Prijzig. De riem zelf gaat langer mee. Maar het gehele systeem is wel een paar 100 euro duurder ivm een ouderwets ketting systeem.
Op veiligheid staat geen prijs. Toevallig heb ik vorige week de niet-standaard remmen "terugverdiend" die ik op mijn fiets had laten zetten tegen een meerprijs; een dame die met haar wagen de straat wilde oprijden vond het niet nodig om te kijken of er geen fietsers aankwamen (met nota bene een goed werkende naafdynamo-LED-verlichting). De achterrem had mijn fiets al voldoende afgeremd zodat ik niet spectaculair over kop ben gegaan bij het toesmijten van de voorrem. Enkele schrammetjes op mijn handen en hopelijk ook een mooie kras op de hopelijk van haar baas geleende wagen. >:) Leve de duurdere remmen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
Bij veldrijden beslissen kettingproblemen regelmatig de uitslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
Dat zien er erg interessante links uit..die ga ik de volgende dagen eens lezen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ejabberd schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 22:25:
[...]

Bij veldrijden beslissen kettingproblemen regelmatig de uitslag.
Als afgetrainde topsporter materiaal dat gemaakt is om zo licht mogelijk te zijn afbeulen in de bagger is iets anders dan over verharde wegen naar je werk rijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Over riemaandrijving en betrouwbaarheid heeft o.m. De Va
kantiefietser (fietsen om een wereldreis mee te maken!) al veel geschreven:
http://www.vakantiefietse...rijving-gates-belt-drive/

[ Voor 5% gewijzigd door bombadil op 17-02-2015 23:19 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
MrFl0ppY schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 16:25:
Lol wat een discussie. Er wordt een behoorlijk dure fiets overwogen als reservefiets die je 2 dagen per jaar gaat gebruiken vanwege een lekke band en omdat je een kans hebt van 0,0001% dat er eens een ketting breekt 8)7 .
Ik zou dan beide fietsen waarschijnlijk ongeveer even vaak gebruiken en in principe zouden ze allebei dan ook veel minder snel verslijten en dus langer meegaan...

Het klopt ook dat ik bereid ben om meer geld te betalen voor een veiligere fiets. Dat zouden IMO meer mensen moeten doen zodat de fietsen die op de markt worden gebracht net dezelfde intensieve veiligheidstesten en -opvolging krijgen als bij eender welke auto. In een noodsituatie kunnen vitale fietsonderdelen die het begeven of onvoldoende reageren of functioneren levensbedreigend zijn.

Ik kan me bijvoorbeeld ook soms enorm storen aan de veiligheidscampagnes van scholen/politie hier in Vlaanderen waar men kinderen aanmoedigt/verplicht om fluohesjes te dragen. Maak gewoon de combinatie naafdynamo+LED vooraan (géén batterij)+LED achteraan (géén batterij)+condensator achteraan+lichtsensor verplicht op kinderfietsen. Fietsverlichting is eindelijk op het kwaliteitsniveau van de autowereld! Je krijgt dan echte goede en betrouwbare zichtbaarheid i.p.v. een vals gevoel van zichtbaarheid; hier niet in investeren is oerdom als het voor jezelf is en misdadig als het voor je kind is. Ouders die hun kinderen op de weg sturen met een fluohesje maar geen fiets kopen met dergelijke verlichting zouden zich moeten schamen. Bespaar op dat fluovestje en desnoods op voeding. Liever een ondervoed kind, dan een dood kind.

Dit allemaal geheel terzijde :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
dion_b schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 16:55:
Toch geen van die keer onderuit gegaan - ondanks dat ze stuk voor stuk gebeurde bij max belasting (meest recente trapperincident bij opfietsen van A'damse grachtenbrug, de gebroken frame bij beklimming heuvel in Belgie). Heb zo'n vermoeden dat wat dan ook de ongelukken veroorzaakt minder in de ketting zit dan in hoe er gefietst wordt ofzo...
Zoals de meeste mensen heb ik wel vaker gehad dat de ketting eraf liep zonder daarbij te vallen en dan sta je daar verder niet bij stil. Die ene keer dat ik die pijnlijke val maakte was toen ik net vertrokken was en na enkele seconden op de trappers te staan, net op volledige snelheid was gekomen en de laatste duw wilde geven. Als op dat moment de ketting eraf schiet doordat er tandjes blijken te ontbreken, dan doet dat pijn en die pijn doet je nadenken. Als je sommige straten oversteekt en je aandrijving valt plots weg, dan hoef je niet te vallen opdat dat fataal kan zijn. Ik kan me best voorstellen dat een heleboel dodelijke verkeersongevallen te wijten zijn aan een vitaal fietsonderdeel dat niet meer (voldoende) reageert op de reacties van de fietser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
Gideon schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 19:38:
Overigens blijkt fietsen in de sneeuw geen succes. Sneeuw blijft tussen de tanden plakken en wordt bij iedere omwenteling bij het achterste tandwiel verder aangedrukt, zodat niet veel later de riem zo strak staat, dat ie niet meer in beweging is te krijgen. Nu scheelt het dat er de laatste jaren niet zoveel sneeuw is gevallen :P
Zijn er nog riemfietsers met dit probleem? Lijkt mij nuttig om mee rekening te houden als ik zo'n fiets koop: sneeuwdag = cardanfietsdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ejabberd schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 23:26:
[...]

Ik zou dan beide fietsen waarschijnlijk ongeveer even vaak gebruiken en in principe zouden ze allebei dan ook veel minder snel verslijten en dus langer meegaan...

Het klopt ook dat ik bereid ben om meer geld te betalen voor een veiligere fiets. Dat zouden IMO meer mensen moeten doen zodat de fietsen die op de markt worden gebracht net dezelfde intensieve veiligheidstesten en -opvolging krijgen als bij eender welke auto. In een noodsituatie kunnen vitale fietsonderdelen die het begeven of onvoldoende reageren of functioneren levensbedreigend zijn.

Ik kan me bijvoorbeeld ook soms enorm storen aan de veiligheidscampagnes van scholen/politie hier in Vlaanderen waar men kinderen aanmoedigt/verplicht om fluohesjes te dragen. Maak gewoon de combinatie naafdynamo+LED vooraan (géén batterij)+LED achteraan (géén batterij)+condensator achteraan+lichtsensor verplicht op kinderfietsen. Fietsverlichting is eindelijk op het kwaliteitsniveau van de autowereld! Je krijgt dan echte goede en betrouwbare zichtbaarheid i.p.v. een vals gevoel van zichtbaarheid; hier niet in investeren is oerdom als het voor jezelf is en misdadig als het voor je kind is. Ouders die hun kinderen op de weg sturen met een fluohesje maar geen fiets kopen met dergelijke verlichting zouden zich moeten schamen. Bespaar op dat fluovestje en desnoods op voeding. Liever een ondervoed kind, dan een dood kind.

Dit allemaal geheel terzijde :+
toon volledige bericht
For the record: ik heb gewerkt/afgestudeerd in de fiets industrie als ontwerper/ontwikkelaar maar echt: je overdrijft.. Zo hightech is het echt niet..

En daarbij dingen als kettingen heeft een fietsfabrikant amper invloed op. Ook een turbo deluxe xxl ketting is maar beperkt sterk. Je zit gewoon met standaard componenten en ren standaard frame in 99% vd gevallen.

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 18-02-2015 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
vhal schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 20:16:
Is dit toeval of niet? Had nog nooit van een cardanfiets gehoord. Plaatje gezien en dacht van WTF. Loop ik even buiten een rondje en de eerste fiets die ik geparkeerd zag...was een cardanfiets p.

Ziet er wel erg typisch uit..
Zie je tegenwoordig wel vaker in het straatbeeld. Zie bijvoorbeeld: https://www.velo-antwerpen.be/nl/onze-fietsen. Werkt wel aardig en mijn aandrijving is tot nu toe nog nooit weggevallen. Het is zeker niet de snelste aandrijving, maar dat is ook niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 20:49

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Niet een Gazelle Primeur met SRAM-versnellingen uit 2000 hebben. :')

[ Voor 3% gewijzigd door MedionAkoya op 18-02-2015 00:20 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
418O2 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 20:39:
[...]

Dacht olie, maar dat weet ik niet zeker.
Bij mijn Beixo is er binnenin olie en op de tandwielen achteraan smeer ik vet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
gwystyl schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 21:52:
Ik zou in de categorie onderhoudsarm eerder voor een cardan gaan, maar die heb je nu blijkbaar al. Waarom wil je eigenlijk van cardan naar riemaandrijving?
Ik wil niet per se naar riemaandrijving maar ik wil gewoon wat meer keuze. Mijn huidige cardanasfiets is custom built omdat ik ook op andere vlakken wat wensen had maar dat drijft de prijs de hoogte in. Zo heb ik bijvoorbeeld andere remmen, een andere fietsverlichting en een niet-inklapbaar stuur en pedalen (wat tegenwoordig ook de standaard is geworden bij Beixo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
GoldenSample schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 00:09:
[...]

For the record: ik heb gewerkt/afgestudeerd in de fiets industrie als ontwerper/ontwikkelaar maar echt: je overdrijft.. Zo hightech is het echt niet..
Ja, ik overdrijf. Maar zou het niet goed zijn als kinderfietsen zonder dergelijke verlichting niet meer verkocht raken zodat er iets gaat bewegen in de fietsindustrie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
GoldenSample schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 22:46:
[...]

Als afgetrainde topsporter materiaal dat gemaakt is om zo licht mogelijk te zijn afbeulen in de bagger is iets anders dan over verharde wegen naar je werk rijden ;)
De fietspaden in België hebben nochtans vaak veel gelijkenis met een veldritparcours ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ejabberd schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 00:38:
[...]

Ja, ik overdrijf. Maar zou het niet goed zijn als kinderfietsen zonder dergelijke verlichting niet meer verkocht raken zodat er iets gaat bewegen in de fietsindustrie?
Degelijk is ook relatief,
Hoe ik mijn dagelijkse fiets gebruik wil ik geen naaf dynamo (trap je altijd kracht in weg ook als ie uit staat) doe mij maar een licht met een batterij. De bedrading gaat bij ruw gebruik vroeg of laat ook wel naar de knoppen. Dus ja het is persoonlijk.

Hoewel ik zeker onderschrijf dat veel troep verkocht wordt.

En voor de rest, voor een degelijke fiets, kijk eens bij Azor, zo willen ze fietsen maken en ik sta achter (de meeste van) hun producten en waardeer hun filosofie. Ben blij dat ik er heb kunnen afstuderen.

[ Voor 18% gewijzigd door GoldenSample op 18-02-2015 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Niet online
ejabberd schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 00:08:
[...]

Zijn er nog riemfietsers met dit probleem? Lijkt mij nuttig om mee rekening te houden als ik zo'n fiets koop: sneeuwdag = cardanfietsdag.
Je leest wisselende reacties, sommige komen zonder problemen door 6 inches sneeuw, terwijl andere meteen vastliepen. Denk dat het een beetje van de omstandigheden afhangt.

Kwa piepen en knarsen en afstelling, weet ik wel dat rohloff strenge eisen heeft mbt frame stijdheid. Spannen van de riem zou ik wel zorgen dat het via een excentrische trapas gaat (heel makkelijk), in dit systeem blijft er maar 1 variabele over kwa uitlijning.

[ Voor 23% gewijzigd door DRaakje op 18-02-2015 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
GoldenSample schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 00:54:
[...]

Degelijk is ook relatief,
Hoe ik mijn dagelijkse fiets gebruik wil ik geen naaf dynamo (trap je altijd kracht in weg ook als ie uit staat) doe mij maar een licht met een batterij. De bedrading gaat bij ruw gebruik vroeg of laat ook wel naar de knoppen. Dus ja het is persoonlijk.
Ik had het over kinderfietsen. Als volwassenen vinden dat die enkele %'en niet-voelbare weerstand zwaarder doorwegen dan de betrouwbaarheid van hun verlichting, dan is dat hun beslissing. Op mijn fiets zit de bedrading op de meeste plaatsen in het frame en daarbuiten is hij zonder enige speling met colsonbandjes tegen het frame bevestigd. Dat zie ik niet zo snel stuk gaan.

Nadelen van batterijverlichting:
  • Losse lampjes raken kinderen (en volwassenen) snel kwijt zodat ze op dat moment volledig zonder verlichting zitten.
  • Losse lampjes vallen vaak op de grond bij kinderen (en volwassenen).
  • Batterijverlichting moet je doorgaans manueel aan- en uitzetten. Onder een donkere brug, in een donkere straat, of als het onderweg (plots) donkerder wordt, heb je dus niet automatisch licht. Het kind (en volwassene) moet er dus steeds aan denken om dit aan en af te zetten.
  • Als een bijna lege batterij heeft kunnen "rusten" en je steekt de verlichting aan in een verlichte garage of fietsenstalling, dan zie je dit niet. Na enkele minuten wordt het licht echter te flauw. Bij aankomst in de andere verlichte garage of fietsenstalling, ziet de fietser niet altijd dat het licht te flauw is. Je hebt dan van die fietsers die lange tijd rondrijden met verlichting waarbij je pas op enkele meters afstand kunt zien dat ze technisch "in orde" zijn.
Dat laatste vind ik de belangrijkste reden om zelf nooit voor dergelijke verlichting te kiezen. Als fietser zou je naar mijn mening steeds de controle moeten hebben over je verlichting zodat je altijd weet hoe zichtbaar je bent voor andere weggebruikers waardoor je onmiddellijk kunt ingrijpen.

Als mijn naafdynamo geen stroom meer zou leveren, dan zie ik dit direct aan het voorlicht kan ik mijn rijstijl in realtime aanpassen. Is de bedrading naar het achterlicht stuk, dan zie ik dit direct bij aankomst omdat de condensator dan niet is opgeladen en er dus ook geen fel licht is.
En voor de rest, voor een degelijke fiets, kijk eens bij Azor, zo willen ze fietsen maken en ik sta achter (de meeste van) hun producten en waardeer hun filosofie. Ben blij dat ik er heb kunnen afstuderen.
Bedankt voor de tip, ze hebben zelfs meerdere dealers in mijn nabije omgeving. Ga ik zeker bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Je kunt er ook té neurotisch over doen. Bij elke vorm van verlichting geldt dat je zelf een redelijke mate van oplettendheid en zorgvuldigheid aan de dag moet leggen om te checken of het allemaal nog goed werkt. De reden dat zoveel mensen zonder licht of met slecht licht fietsen, is vooral gelegen in de totale laksheid waarmee de gemiddelde Nederlander (en wellicht ook Belg) met zijn fiets omgaat.

Zelf heb ik nog nooit problemen gehad met de verlichting van mijn fietsen, maar ik let er dan ook wel op. Op de stadsfiets (tourhybride) gewoon een Shimano-naafdynamo. Dat-ie x% weerstand opwekt ook al staat-ie uit, zal mij worst zijn, dat merk ik toch niet. Op de racefiets heb ik een Cateye-kanon met een paar honderd lumen, daarmee kan ik ook prima fietsen in onverlichte polders. Maar ook daar geldt, gewoon blijven opletten, en als-ie leeg wordt, aan de (USB) lader leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:00

ericplan

5180 Wp PV

Heb nu 14 jaar ervaring met een Son naafdynamo, Magura HS33 hydraulische remmen, Rohloff naaf. Tot november op een Utopia Silbermöwe met een gesloten kettingkast, sinds kort op een Santos met riemaandrijving. Fiets ca 100 km. per week. Combinatie heeft zich bewezen als onderhoudsarm. Twee keer ketting vervangen, wel regelmatig nieuwe banden en remblokjes.
Nieuwe fiets is een Santos Travel Lite. Santos heeft speciaal een deelbaar frame gemaakt, waar een passtukje uitgenomen kan worden om de riem te vervangen. Zo kan je zonder wrikken de riem doorvoeren. Bij andere merken moet je vaak de achtervork naar buiten trekken om ruimte te maken. Dat is minder fraai. Spannen van de riem gaat met een eccentrisch bracket. Kwestie van een paar inbusjes losmaken. Ook deze fiets met bedrade verlichting. Dan zie je zelf ook nog iets in het donker. Ondanks stationsstallingen nooit problemen gehad met remkabels (hydraulisch) of lichtsnoertjes. De fiets doet gewoon wat hij moet doen, z'n berijder van A naar B brengen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 637061

Ik zelf bezit sinds een klein jaartje een smart(ja van daimler-mercedes benz) ebike, magura remmen, ergon handgreepjes, en niet te vergeten de bionx aandrijving die regeneratief kan remmen(zoals het heurt met elektrische voertuigen) en zoals de OP's titel fiets met riemaandrijving Gates carbon belt. prijstechnisch een leuke fiets. maar kleine verfijnde details is de spuitafwerking van de fiets, de usb poort onder de voorlamp, het enige nadeel is dat het een mountainbike zit is(tegen meerprijs is er een ander hoger stuur te krijgen en is dat nadeel verdwenen) de enige fiets die ik persoonlijk mooier vind is de Sypker Areoblade by Koga miyata(Ja Het automerk spyker) helaas kostte deze toen zo'n 12.500 euro. weer even on-topic als je een fiets maakt/koopt zorg dat de ketting/riem een Gates carbon belt is echt ideaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 637061 op 15-03-2015 03:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 620028

Ben met zelfbouw elektro fiets bezig. Ga distrubutieriem gebruiken. Heeft vlakke rubber tandjes. En dan nokkenas wiel als tandwiel gebruiken. En spanrol als spanner. Kan 80.000 hebben, ken ik ff vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

ejabberd schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 23:59:
[...]

Zoals de meeste mensen heb ik wel vaker gehad dat de ketting eraf liep zonder daarbij te vallen en dan sta je daar verder niet bij stil. Die ene keer dat ik die pijnlijke val maakte was toen ik net vertrokken was en na enkele seconden op de trappers te staan, net op volledige snelheid was gekomen en de laatste duw wilde geven. Als op dat moment de ketting eraf schiet doordat er tandjes blijken te ontbreken, dan doet dat pijn en die pijn doet je nadenken. Als je sommige straten oversteekt en je aandrijving valt plots weg, dan hoef je niet te vallen opdat dat fataal kan zijn. Ik kan me best voorstellen dat een heleboel dodelijke verkeersongevallen te wijten zijn aan een vitaal fietsonderdeel dat niet meer (voldoende) reageert op de reacties van de fietser. de onkunde of de desinteresse van de fietseigenaar, om fatsoenlijk onderhoud te plegen.
Fixed that for you ;)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
Alsof dat alles zou oplossen. Het probleem is dat fietsen door de fabrikant gemaakt worden met goedkope onderdelen die te snel en plots stuk kunnen gaan zodat de fietsenverkopers/fietsenmakers geld kunnen verdienen met onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Een ketting breekt écht niet zomaar, en van een tandwiel breken ook niet spontaan de tanden er af...

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04 22:47
ejabberd schreef op maandag 16 maart 2015 @ 08:08:
[...]

Alsof dat alles zou oplossen. Het probleem is dat fietsen door de fabrikant gemaakt worden met goedkope onderdelen die te snel en plots stuk kunnen gaan zodat de fietsenverkopers/fietsenmakers geld kunnen verdienen met onderhoud.
En waarom zouden fabrikanten van fietsen met riem/cardan aandrijving anders zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-04 21:32
Ik heb niet alle reacties volledig gelezen, maar met wat snel zoeken kon ik niet vinden op wat voor fietsen die tandwielen en/of kettingen stuk zijn gegaan. Zelfs niet eens wat voor versnellingssystemen je daarop gebruikte.

Een ketting- en de tandwielen op een derailleur fiets zijn minder sterk dan op een fiets met versnellingsnaaf. Daarbij heb je ook nog eens geharde kettingbladen. Ik heb op mijn mountainbikes ook wel eens een ketting doormidden getrapt. Daardoor overigens nooit gevallen of iets dergelijks, wel bij gebrek aan missing links een paar keer naar huis moeten lopen. Als ik dan kijk naar mijn normale fiets met ketting en Rohloff naaf (Gaastra Fyts 4.14) dan constateer ik dat die spullen allemaal veel steviger zijn. De Gaastra wordt echt niet ontzien, gemiddelde snelheid ligt richting de 30 km/h en ik maak het er geregeld wielrenners moeilijk mee. Afgelopen week ben ik over de 6000 km heen gegaan, de fiets is nog geen jaar oud. De kettingkast is van een dermate kwaliteit dat de hele aandrijfhandel nog zo goed als nieuw is. Ik heb de kast wel eens opengemaakt en er komt echt nauwelijks vuil of stof bij de ketting. Behalve dat de fiets zelf goed vies wordt maken mij de omstandigheden waarin ik fiets ook weinig uit. Sneeuw: geen probleem. Ben er ook wel eens mee over een mountainbikeroute gereden. Niet verstandig om vaak te doen vanwege rammelen en andere beschadigingen maar het kan technisch prima en levert geen problemen op.

Mijn punt dus: neem een fiets met fatsoenlijke onderdelen en geen derailleur als je bang bent voor gebroken tandjes of kettingen. Verder goed onderhouden en dan zie ik niet in waarom die spullen kapot zouden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:34

DjVe

Hatsaflats!

Je kan natuurlijk ook een fatsoenlijke kettingkast monteren? Scheelt in ieder geval een hele hoop onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Als je een vergelijking wilt trekken tussen derailleur en naaf op het vlak van duurzaamheid, vergelijk dan wel in dezelfde prijsklassen. Het is natuurlijk niet heel nuttig om een Gaastra Fyts met Rohloff-naaf, die bij mijn weten tussen de 2500 en 3000 euro kost, te vergelijken met een standaard fietsje van de bouwmarkt met Alivio/Acera-afmontage. Dan moet je ook vergelijken met een fiets die 2500-3000 euro kost en die dan waarschijnlijk zal zijn afgemonteerd met XT/XTR.

Dat geharde kettingbladen voorbehouden zou zijn aan fietsen met naafversnelling volg ik niet, net zomin als de stelling dat je regelmatig een ketting doormidden trapt op een fiets met derailleurversnelling. YMMV natuurlijk, maar de suggestie dat gebroken kettingen en afgebroken tanden een dermate vaak voorkomend fenomeen zijn bij fietsen met derailleurversnellingen dat het een reële factor is bij verkeersongelukken, is natuurlijk grote kul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
nare man schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 16:03:
Als je een vergelijking wilt trekken tussen derailleur en naaf op het vlak van duurzaamheid, vergelijk dan wel in dezelfde prijsklassen. Het is natuurlijk niet heel nuttig om een Gaastra Fyts met Rohloff-naaf, die bij mijn weten tussen de 2500 en 3000 euro kost, te vergelijken met een standaard fietsje van de bouwmarkt met Alivio/Acera-afmontage. Dan moet je ook vergelijken met een fiets die 2500-3000 euro kost en die dan waarschijnlijk zal zijn afgemonteerd met XT/XTR.
Klopt, daarom vraag ik ook op wat voor een fiets de spullen stuk zijn gegaan. Maar goed, om jouw vergelijking in te vullen, Shimano Deore XT spullen heb ik wel vaker stuk gehad. Tot doormidden gebroken derailleurs aan toe.
Dat geharde kettingbladen voorbehouden zou zijn aan fietsen met naafversnelling volg ik niet, net zomin als de stelling dat je regelmatig een ketting doormidden trapt op een fiets met derailleurversnelling. YMMV natuurlijk, maar de suggestie dat gebroken kettingen en afgebroken tanden een dermate vaak voorkomend fenomeen zijn bij fietsen met derailleurversnellingen dat het een reële factor is bij verkeersongelukken, is natuurlijk grote kul.
Neem voor de gein eens een ketting en kettingbladen van een derailleurfiets en van een fiets met naafversnellingen en vergelijk ze met elkaar. Je zult zien dat kettingbladen en ketting veel dikker en robuuster zijn uitgevoerd op een fiets met naafversnellingen. Hoeft niet direct een probleem te zijn, maar verschil is er wel degelijk en als je de kans wil minimaliseren dan kan hier best naar gekeken worden. Die opmering van geharde bladen was ook meer algemeen gericht, op een fiets met derailleurs maakt dat natuurlijk ook verschil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
duw er een knappe motorketting op van het een of andere 1000cc sport modelletje. die zijn gebouwd voor 200pk ipv. 0,2pk. ik heb voorheen een lekkere vreemde rijstijl gehad. wat inhield dagelijks 2x 11km totaal ~30-35k op dezelfde kettingset. waarbij ik geen constante snelheid aanhield maar tussen de 15 en de 40km/u waartussen de ketting even over de bodem van de kettingkast getrokken werd. en daarna weer keurig van de bodem afkwam als ik op snelheid was.

met de motor ook een keertje mijn kettingset aan flenters gereden. dacht nog wel even naar huis te rijden vanuit zuid spanje. meermaals opnieuw gesteld. tot de maximale stand. uiteindelijk begon hij met hard optrekken. en uiteindelijk op de snelweg met 130km/u over mijn voortandwiel te trekken. uiteindelijk was die rond gedraaid. en was het ever met de aandrijving. nieuwe tandwielen en ketting. zoals bij motoren standaard samen vervangen worden. (JT tandwielen met een DID ketting)

als je gewoon een knappe kettingkast hebt en zo nu en dan een paar druppels olie over de ketting laat lopen gaat hij niet stuk. op zijn eind gaat hij doorhangen. en dan moet je regelmatig bijstellen. dat betekend gewoon dat het tijd is om te vervangen. maar afbrekende tandwielen klinkt mij als bouwmarkt. of van een firma met super geharde kettingbladen die geen slijtage vertonen tot ze breken. en doordat ze geen slijtage vertonen vreten ze je ketting op.

en over het breken van kettingen tijdens veldrijden en mountainbike. als het zo slecht is waarom rijden ze niet met een belt? een ketting kan veel meer hebben dan een belt. en voor een ketting knapt gaat er veel aan vooraf. net zoals jou tandwiel. heb je eens foto's van je gesneuvelde materiaal?

en over je kranten artikel. dat zal gaan over afgelopen kettingen die nooit gespannen zijn. ofwel derailleur versnellingen die de ketting eraf lieten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

GH45T schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 16:12:
[...]

Klopt, daarom vraag ik ook op wat voor een fiets de spullen stuk zijn gegaan. Maar goed, om jouw vergelijking in te vullen, Shimano Deore XT spullen heb ik wel vaker stuk gehad. Tot doormidden gebroken derailleurs aan toe.

[...]

Neem voor de gein eens een ketting en kettingbladen van een derailleurfiets en van een fiets met naafversnellingen en vergelijk ze met elkaar. Je zult zien dat kettingbladen en ketting veel dikker en robuuster zijn uitgevoerd op een fiets met naafversnellingen. Hoeft niet direct een probleem te zijn, maar verschil is er wel degelijk en als je de kans wil minimaliseren dan kan hier best naar gekeken worden. Die opmering van geharde bladen was ook meer algemeen gericht, op een fiets met derailleurs maakt dat natuurlijk ook verschil ;)
Dikker betekent niet per definitie sterker ;) Als het van dik pisbakkenstaal is, blijft het slap pisbakkenstaal. Een derailleurketting is ook niet per definitie dunner, hij is vooral smaller. En vergeet niet, de kracht (en zwakste punt) bij een ketting zijn de pinnen. Die zijn van gehard staal bij een goede ketting en breken niet. Als ze kapot lopen, is dat omdat door slijtage als gevolg van slecht onderhoud waardoor de pennen loskomen van de schakels.

Ik heb heel wat jaren met een derailleurfiets gereden, en heb nog nooit een ketting kapot getrapt, en ik ging er ook niet zuinig mee om. Als er al iets faalde, dan was het een ketting die over de tanden sprong (ook niet heel fijn btw).

En dat distributiekettingen onbetrouwbaar zijn... Tja, daarom draait mijn auto zeker pas 3 ton met dezelfde ketting ;) De problemen bij de modernere motoren is verkeerde bezuiniging. Een ketting heeft een bepaalde sterkte, en als je die te krap berekend, tja, dan kan je overmatige slijtage krijgen. Dat is niet omdat een ketting slecht is, maar gewoon een ontwerpfout. Een riem is daar net zo gevoelig voor.

Is een fiets met riemaandrijving het ei van Columbus? Ik geloof het niet. Een riem kan slippen, is ook aan slijtage onderhevig, verouderd (droogt uit), niet universeel, etc.

Wil je zeker weten dat je ketting niet breekt, smeer hem dan regelmatig en vervang hem preventief elke 2 jaar, samen met het achterste tandwiel. Zorg voor een goede kettingkast en smeer is ook geen issue meer.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Tsja, dit is een beetje een nondiscussie aan het worden eerlijk gezegd. Kijk, een Rohloff-naaf heeft zeker voordelen, met name voor degenen die gewicht en efficiëntie minder belangrijk vinden en gewoon een mooi systeem willen dat altijd goed werkt en niet of nauwelijks onderhouden hoeft te worden. Maar de stelling dat je beter weg kan blijven van derailleurfietsen omdat je anders geheid last krijgt van gebroken kettingen en kettingbladen, hetgeen dan wordt onderbouwd met de ervaring van één poster (die bovendien een enorme adept is van Rohloff-naven omdat hij er zelf één heeft) heeft gewoon een te hoog n=1 gehalte. Met alle respect natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Je maakt er zelf een non-discussie van. Ik vroeg gewoon wat informatie over de fietsen waar TS problemen mee heeft gehad. Daarbij blijft gewoon het punt dat je op een derailleur fiets vaker problemen hebt met kettingbladen en kettingen, ook bij de betere en duurdere systemen.

Verder uitdiepen over technische zaken zie ik niet zitten. Er zijn toch altijd mensen welke er anders over denken en zo heb ook ik een mening en mijn eigen n=1 ervaring inderdaad. Maar dat was het punt ook helemaal niet. Als je op een nieuwe fiets van 100 euro de tandwielen of ketting kapot trapt verbaast mij dat niet. Wellicht kocht TS wel gewoon een slechte kwaliteit fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
Als je op een nieuwe fiets van 100 euro de tandwielen of ketting kapot trapt verbaast mij dat niet. Wellicht kocht TS wel gewoon een slechte kwaliteit fiets.
Mijn laatste kettingfiets was een Batavus en een Giant heb ik ook gehad. De andere merken weet ik niet meer maar het waren sowieso geen goedkope "supermarktfietsen".
Pagina: 1 2 Laatste