Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verbruik 5 volt apparatuur op een 12V accu

Pagina: 1
Acties:

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:39
Ik heb een zooi kleinschalige discoverlichting die ik tijdens meerdaagse festivals in onze partytent wil ophangen op festivalcampings. Nu werkt veel daarvan op 12V & 5V. Een daarvan is een laserding met de volgende specificaties: 5V 1.5A. Voor het gemak laat ik even buiten beschouwing dat een 12v naar 5v omvormer altijd nog wat extra verlies geeft.

Zoals ik het heb geleerd is de formule om het vermogen uit te rekenen P = U x I.

Het vermogen zou dan 5 x 1.5 = 7.5W zijn.

Klopt het dan dat het amperage op 12 volt (7.5 / 12) 0.62A is? En dus van een 12V accu dan 0.62A per uur neemt?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Terrz schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 11:44:
Klopt het dan dat het amperage op 12 volt (7.5 / 12) 0.62A is? En dus van een 12V accu dan 0.62A per uur neemt?
Ja.

[ Voor 27% gewijzigd door Proton_ op 17-02-2015 11:51 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-11 17:07
Ja hij neemt 0.62A op. Of hij neemt 0.62Ah per uur op :P

Tip: hou rekening met tot max 50% ontladen voor een gewone accu of dieper ontladen bij tractie accu's

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Verwijderd

Hij zal 62 ampere verbruiken!!

• Terrz
!null schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 11:53:
Ja hij neemt 0.62A op. Of hij neemt 0.62Ah per uur op :P

Tip: hou rekening met tot max 50% ontladen voor een gewone accu of dieper ontladen bij tractie accu's
102AH semi-tractie accu :7. Gebruiken we ook om telefoons op te laden & een zelfbouw boombox van stroom te voorzien.

Dus met een 12V -> 230V is het ook mogelijk om een 230V 50W lamp aan te sluiten. Alleen zou die op 12V dan 50/12= 4.1 ah nemen, dan gaat het wel hard.
OEI

[ Voor 11% gewijzigd door Terrz op 17-02-2015 12:05 ]

• !null
Ik weet niet waar Jeenster het over heeft, want bij 62 ampere * 12V heb je het over 744 Watt :P
Terrz schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 12:04:
[...]

102AH semi-tractie accu :7. Gebruiken we ook om telefoons op te laden & een zelfbouw boombox van stroom te voorzien.

Dus met een 12V -> 230V is het ook mogelijk om een 230V 50W lamp aan te sluiten. Alleen zou die op 12V dan 50/12= 4.1 ah nemen, dan gaat het wel hard.
Ik weet niet wat voor lamp het is, maar misschien te vervangen door LED?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:43
Omzetting met 75% efficiëntie is echt niet moeilijk, veel kans dat je 85% efficiëntie haalt.

Ik zou je wel sterk afraden om een 230V lamp te gebruiken, die omzetting is veel duurder en zal dus doorgaans minder efficiënt zijn. Er zijn meer dan genoeg 12V lampen, zowel goedkoop (autosloop) als efficiënt (ledspotjes).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

@Hierboven: Het ging over het aansluiten van 5V apparatuur op een 12V accu? Dat is heel wat anders dan 230V apparatuur..

• Terrz
Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 12:13:
@Hierboven: Het ging over het aansluiten van 5V apparatuur op een 12V accu? Dat is heel wat anders dan 230V apparatuur..
In eerste instantie wel ja. Ik opperde dat 230V apparatuur dus ook mogelijk is, maar dat is wegens het verbruik niet interessant.

Ik heb een paar kleine aldi lampjes waar 3AA batterijen ingaan (4.5V totaal dus). Ik ga eens kijken of ik die ook op 5V kan krijgen :).

[ Voor 16% gewijzigd door Terrz op 17-02-2015 13:16 ]

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-11 10:09
Even een noob-vraag (kenners, niet schrikken! ;) ) :

P=U*I, maar ook: I=U/R. Hangt de stroom dus niet van de weerstand van het apparaat (lampjes) af?

Dit is iets wat me nog steeds niet helemaal duidelijk is. Bij natuurkunde-opgaven werd in een eenvoudig circuitje altijd gesproken van een V-bron, bijv 12 V. En een weerstand van bijv 2 ohm. Bereken de stroom! Oké, 12/2=6 A. Maar is het niet zo dat het niet alleen om een spanningsbron maar eigenlijk om een energiebron gaat, die een maximum aantal amperes door het circuit zal sturen? (vaak ook te lezen op zo'n bron maar dan in Ah.)

De vervolgvraag, hoe werkt het dan? Bijv: bij een energiebron van 12V, die 6A kan leveren, en een weerstand van 2 ohm in de kring, wat is I? Lijkt voor de hand te leggen. :)
Maar wat als de bron is 12V & kan 3A leveren, weerstand 2 ohm?
En wat als de bron is 12 V, kan 12A leveren, en de weerstand is 2 ohm?

There's nothing moister than an oyster.

Verwijderd

@ Hierboven; in mijn optiek is dat et verschil tussen wat er daadwerkelijk door je circuit gevraagd wordt aan stroom en wat je spanningsbron aan stroom kan leveren.

• zeegerd
@r-vos Dus in bovenstaande situaties zal de stroom respectievelijk zijn: (1) 12/2=6A, (2) 12/2=6A, echter begrensd door de capaciteit van de bron, dus I=3A, (3) 12/2=6A. Klinkt logisch.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Terrz schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 13:01:
[...]

Ik heb een paar kleine aldi lampjes waar 3AA batterijen ingaan (4.5V totaal dus). Ik ga eens kijken of ik die ook op 5V kan krijgen :).
Diode ertussen, die hebben vaak een spanningsval van 0,6V.

Of uitrekenen wat voor weerstand er tussen moet en die er tussen zetten.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
voor mijn offgrid setje, gebruik ik auto sigaretten omvormers naar 5v (usb)

deze kun je voor € 2,70 bij action halen, ik power hier ook ledjes mee aan waar 3aaa tjes ingaan (zonder diode of wat dan ook)

Mijn Dect basis (gigaset) heb ik zo ook gepowered, laders van tablets en telefoons gaan ook via 12volt >>5volt usb adapters

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Terrz
ThinkPadd schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 15:15:
[...]

Diode ertussen, die hebben vaak een spanningsval van 0,6V.

Of uitrekenen wat voor weerstand er tussen moet en die er tussen zetten.
Denk je dat een diode echt nodig is? Volgens mij werkt die meuk ook wel op 5 volt namelijk.
shure-fan schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 15:42:
voor mijn offgrid setje, gebruik ik auto sigaretten omvormers naar 5v (usb)

deze kun je voor € 2,70 bij action halen, ik power hier ook ledjes mee aan waar 3aaa tjes ingaan (zonder diode of wat dan ook)

Mijn Dect basis (gigaset) heb ik zo ook gepowered, laders van tablets en telefoons gaan ook via 12volt >>5volt usb adapters
Dat is wel een goed idee! Ik moet nog even een systeem uit bedenken om meerdere lampen met behulp van stekkers op een 'hoofd 5 volt lijn' te knopen die dan weer aan een omvormertje gaat. Die Aldi disco lampjes gebruiken nagenoeg niks en kunnen volgens mij wel door een auto sigaretten omvormer worden gevoed.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Terrz schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 16:39:
[...]

Denk je dat een diode echt nodig is? Volgens mij werkt die meuk ook wel op 5 volt namelijk.

[...]
Waarschijnlijk zijn het gewoon een aantal LED's in serie, die met een weerstandje op de batterijen zijn aangesloten. Je kunt ze op 5V gooien, maar die goedkope meuk is vaak al krap gemaakt qua specificaties.
Diode/weerstand is nou ook niet echt dat je zegt duur :P 10 cent ofzo.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

zeegerd schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 10:17:
(2) 12/2=6A, echter begrensd door de capaciteit van de bron, dus I=3A
Er zijn in de praktijk een paar mogelijkheden:
* (minst waarschijnlijk) de spanningsbron is begrensd op 3A en wordt dan een stroombron, in dat geval meet je 6V en 3A.
* (meest waarschijnlijk) de spanningsbron levert kort 6A waarna een beveiliging en/of magic smoke aanspreekt, je meet dan 0V en 0A.
In beide gevallen geldt I=U/R.

Houd er ook rekening mee dat de meeste belastingen die je in het wild tegen komt niet als een lineaire weerstand werken.

@leds: hang ze aan een labvoeding, als de stroom gelijk blijft of afneemt als je van 4.5V naar 5V gaat is het OK, als de stroom toeneemt niet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:03
zeegerd schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 13:35:
Even een noob-vraag (kenners, niet schrikken! ;) ) :

P=U*I, maar ook: I=U/R. Hangt de stroom dus niet van de weerstand van het apparaat (lampjes) af?

Dit is iets wat me nog steeds niet helemaal duidelijk is. Bij natuurkunde-opgaven werd in een eenvoudig circuitje altijd gesproken van een V-bron, bijv 12 V. En een weerstand van bijv 2 ohm. Bereken de stroom! Oké, 12/2=6 A. Maar is het niet zo dat het niet alleen om een spanningsbron maar eigenlijk om een energiebron gaat, die een maximum aantal amperes door het circuit zal sturen? (vaak ook te lezen op zo'n bron maar dan in Ah.)

De vervolgvraag, hoe werkt het dan? Bijv: bij een energiebron van 12V, die 6A kan leveren, en een weerstand van 2 ohm in de kring, wat is I? Lijkt voor de hand te leggen. :)
Maar wat als de bron is 12V & kan 3A leveren, weerstand 2 ohm?
En wat als de bron is 12 V, kan 12A leveren, en de weerstand is 2 ohm?
Een accu heeft ook een interne weerstand. Zolang die relatief klein is in vergelijking tot je belasting, dan kun je doen alsof je accu een ideale spanningsbron is.

Start voor de grap eens je auto terwijl je lampen aan staan. Zeker weten dat ze dimmen. ;)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:58

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Paul C schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 17:27:
[...]

Start voor de grap eens je auto terwijl je lampen aan staan. Zeker weten dat ze dimmen. ;)
Of ze dimmen voorgoed door de pieken van de startmotor (tegen-emk) :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• zeegerd
@Proton_ / @Paul C, bedankt ook. Klopt, van die koplampen ken ik uit de praktijk al. ;)

• !null
Zo worden er ook wel eens startaccu's met camperaccu's doorverbonden (plus aan plus) met simpele bootaccu schakelaars (die makkelijk een paar honderd Ampere aan kunnen, zijn daarom gespecced, hele grove verbindingen met accu kabels)
Ik vroeg me altijd af hoe dat goed kon gaan, maar de tractie/camperaccu's hebben hogere interne weerstand.

Pagina: 1