Laag gpu gebruik bij bepaalde games

Pagina: 1
Acties:

• magusviper
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-04-2025
Hallo,

Ik heb 4 maanden geleden een r9 280x gekocht. Heb deze tot nu toe gebruikt en heb veel problemen gehad. Om te beginnen heb ik minimaal elke week artifacts. Daar kan ik me dan wel over heen zetten, maar ik zeg het maar even. Mijn grote probleem is mijn gpu verbruik. In sommige games zoals watch dogs of battlefield is mijn gpu verbruik laag. Wat mij dan opvalt is dat in middle earth shadow of mordor mijn gpu verbruik vrijwel de hele tijd 98 procent is, maar mijn cpu 50 procent. Dit is een goed resultaat dus. Bij black ops 2 zombies hetzelfde verhaal. Alleen bij cpu gevoelige games zoals watch dogs of battlefield 4, zodra mijn cpu 80 of 90 procent begint te gebruiken gaat mijn gpu naar 40 procent gebruik.

De temperaturen zijn gewoon normaal, mijn r9 280x gaat nooit hoger dan 65 graden celcius. Mijn cpu nooit hoger dan 61 graden. Mijn cpu clockt niet terug. Mijn gpu ook niet. In watch dogs wordt er maar 2gb vram gebruikt van de 3.

Hier het hele systeem:
i5-2500k (Niet overclockt)
msi r9 280x gaming 3g (clock speed 1050 mhz)
8gb ram
crucial m4 128gb ssd
500 gb western digital hdd
2 tb seagate hdd
cooler master gx 650w
gigabyte z68x-ud3h-b3

Nou weet ik ook dat de voeding niet erg goed is. Misschien kan het hier ook aan liggen?
EDIT: oh ja, mijn vriend heeft een soortgelijk systeem met een fx 6300 en msi r9 280x. Als hij watch dogs speelt is zijn cpu gebruik ook tussen de 80 en 90 procent, maar zijn gpu blijft op de 98 procent zitten.

Alvast bedankt,
magusviper.

[ Voor 7% gewijzigd door magusviper op 17-02-2015 11:04 ]

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-01 17:45

Esumontere

Floep, banaan.

Artifacts zouden door de overgeklokte videokaart kunnen komen, met name van het geheugen. Probeer dat eens wat omlaag te klokken.

Je voeding zou dit, denk ik, wel kunnen veroorzaken; hij trekt het niet om je gpu en je cpu tegelijk volledig te voeden. Maar dit zorgt eerder voor uitvalverschijnselen dan voor laag verbruik. Hoe oud is je systeem, en met name je voeding?

Daarbij; zie je ook fps-drops?

[ Voor 4% gewijzigd door Esumontere op 17-02-2015 11:21 ]

• magusviper
Esumontere schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 11:21:
Artifacts zouden door de overgeklokte videokaart kunnen komen, met name van het geheugen. Probeer dat eens wat omlaag te klokken.

Je voeding zou dit, denk ik, wel kunnen veroorzaken; hij trekt het niet om je gpu en je cpu tegelijk volledig te voeden. Maar dit zorgt eerder voor uitvalverschijnselen dan voor laag verbruik. Hoe oud is je systeem, en met name je voeding?

Daarbij; zie je ook fps-drops?
Bedankt voor de reactie.
Hij is niet overclocked. Mijn systeem is ongeveer 2 jaar oud, behalve mijn videokaart, die is nu 4 maanden oud. Hiervoor had ik een gtx 650 ti, die werkte wel goed maar dat is misschien omdat dat een minder zware gpu is. En ja, ik zie zeker fps drops.

Dus een nieuwe voeding kopen zou dit misschien kunnen fixen? Welke voeding raden jullie dan aan?

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

magusviper schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 12:43:
[...]

Bedankt voor de reactie.
Hij is niet overclocked. Mijn systeem is ongeveer 2 jaar oud, behalve mijn videokaart, die is nu 4 maanden oud. Hiervoor had ik een gtx 650 ti, die werkte wel goed maar dat is misschien omdat dat een minder zware gpu is. En ja, ik zie zeker fps drops.

Dus een nieuwe voeding kopen zou dit misschien kunnen fixen? Welke voeding raden jullie dan aan?
Je hebt hem zelf misschien niet overgeklokt, maar dat heeft de fabrikant al voor je gedaan. Je kunt hem in CCC weer wat terugklokken.

• magusviper
Esumontere schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 12:45:
[...]

Je hebt hem zelf misschien niet overgeklokt, maar dat heeft de fabrikant al voor je gedaan. Je kunt hem in CCC weer wat terugklokken.
Goed, gedaan. Ik zal wel kijken of ik het probleem nog krijg. Maar even terug op mijn vorige vraag, welke voedingen raad je dan aan? Liefst max 70 euro.

[ Voor 6% gewijzigd door magusviper op 17-02-2015 13:01 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Hoewel die voeding niet de beste is, is 2 jaar zelfs voor dat ding niet oud. Het zou mij verbazen als dit je huidige problemen gaat oplossen.

• magusviper
br00ky schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 13:03:
Hoewel die voeding niet de beste is, is 2 jaar zelfs voor dat ding niet oud. Het zou mij verbazen als dit je huidige problemen gaat oplossen.
Nou, reviews geven hem niet bepaald een goede tijd :P
http://www.hardocp.com/ar...ply_review/9#.VOMuOvmG8wo

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
True, ik kwam die review ook tegen, maar ik vraag me af of dit je problemen verklaart. Mij lijkt shut down dan bijv. aannemelijker.

• magusviper
br00ky schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 13:10:
True, ik kwam die review ook tegen, maar ik vraag me af of dit je problemen verklaart. Mij lijkt shut down dan bijv. aannemelijker.
Oke, bedankt. Nog andere ideëen dan?

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-12-2025
Voedingen die het (net) niet trekken kunnen rare dingen veroorzaken. Een filnke CPU, een dikke GPU, 2 disks en een SSD hebben best wel wat juice nodig. Onderschat dit a.u.b. niet. Als de review niet best is van dat ding, dan zou ik zeggen koop een nieuwe PSU, voordat er ergere dingen met je hardware gebeuren.

• magusviper
Kosh66 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 13:43:
Voedingen die het (net) niet trekken kunnen rare dingen veroorzaken. Een filnke CPU, een dikke GPU, 2 disks en een SSD hebben best wel wat juice nodig. Onderschat dit a.u.b. niet. Als de review niet best is van dat ding, dan zou ik zeggen koop een nieuwe PSU, voordat er ergere dingen met je hardware gebeuren.
Oke, zal ik doen dan, bedankt voor de tip. Maar hebben jullie nog andere suggesties?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Drivers al eens "hardhandig" verwijderd met DDU en opnieuw geïnstalleerd?

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

magusviper schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 13:46:
[...]

Oke, zal ik doen dan, bedankt voor de tip. Maar hebben jullie nog andere suggesties?
pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W

• magusviper
br00ky schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 13:51:
Drivers al eens "hardhandig" verwijderd met DDU en opnieuw geïnstalleerd?
Jazeker, heeft helaas niks geholpen.

• Kosh66
Die is single rail en lijkt mij minder vermogen te bieden dan zijn huidige, maar dat moet hijzelf maar beslissen...

• magusviper
Kosh66 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 13:55:
Die is single rail en lijkt mij minder vermogen te bieden dan zijn huidige, maar dat moet hijzelf maar beslissen...
Welke zou jij dan kopen?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Mwa, 520W is meer dat zat. Een systeem als dit gebruikt onder volle load ~350W. Verder zegt rails ook niet alles, Voeding advies en informatie topic - Deel 30. Voorkeur wel, niet per se slecht.

[ Voor 26% gewijzigd door br00ky op 17-02-2015 14:00 ]

• Kosh66
Een dual rail, zodat je de GPU los van juice kan voorzien. Zeker weer een 650W versie.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Kosh66 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 13:59:
Een dual rail, zodat je de GPU los van juice kan voorzien. Zeker weer een 650W versie.
Onzin. Dan moet je het vermogen dus verdelen over 2 rails, waardoor je effectief per rail minder vermogen hebt. Gelul dus.

Ik heb de M12II (modulaire versie) 520W. Ik draai hierop een overgeklokte HD7970 (=280X), een i5 4670, HDD en een SSD. Ding trekt maximaal uit het stopcontact 350W (Furmark + Prime95 tegelijk). 520W is dus ruim voldoende.

• Kosh66
Suit yourself.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Het klopt dat de Seasonic minder vermogen heeft dan de voeding die de TS nu heeft. Maar hij heeft zoveel vermogen ook niet nodig. Kan dus makkelijk een paar tientjes besparen door een voeding met lager wattage te kopen. En dat verhaal over 'dual rail zodat de gpu los gevoed kan worden' is gewoon incorrect.

• magusviper
Geen probleem, desnoods koop ik de 620w versie. Maar nu even terug naar het originele probleem, want sommigen zeggen dat een nieuwe voeding niks zal doen. Zijn er dan echt geen andere mogelijkheden?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Benchmarks gedraaid en gekeken wat die dan doet?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Hell, ik heb een 1100T + R9 290 + 3 HDD's en totaal 6 fans [3x Case, 1x cpu, 2x GPU] eraan hangen en dat gaat prima.

Klinkt eerlijk gezegd niet als een voedingsprobleem, dat zou idd eerder zorgen voor plotseling uitvallen.

Misschien een probleem in de drivers? Al lijk je daar al naar gekeken te hebben. Al wat oudere drivers geprobeerd? Hoewel Omega erg stabiel lijkt te zijn, kunnen er altijd problemen zijn.

Op welke clockspeeds [dus VRAM en GPU zelf] draait de videokaart in die games?

People as things, that’s where it starts.

• magusviper
Heaven benchmark doet het gewoon goed, maar daar is mijn cpu gebruik ook maar 20 tot 30 procent en mijn gpu gebruik is pas laag zodra mijn cpu 80 to 90 gebruik.

@VasZaitsev
Hoop dat je hier wat aan hebt:
http://nl.tinypic.com/r/28tbzag/8
http://nl.tinypic.com/r/s5fqm9/8

Settings staan op high. Ik spawn naast de bunker waar heel weinig gebeurt. Geen npc's enz. Mijn cpu verbruik is daar rond de 75, en mijn gpu verbruikronde de 80. Zodra ik in de stad rijdt, gaat mijn cpu tussen 80 en 90, en mijn gpu soms naar 38. Temperaturen zijn voor de rest goed.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Tenzij W_D inmiddels (hevig) is gepatched zou ik daar overigens vrij weinig waarde aan hechten. Ik heb die game ook gespeeld en kreeg eigenlijk nooit lekkere fps met een 290 op FHD.

• magusviper
br00ky schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:44:
Tenzij W_D inmiddels (hevig) is gepatched zou ik daar overigens vrij weinig waarde aan hechten. Ik heb die game ook gespeeld en kreeg eigenlijk nooit lekkere fps met een 290 op FHD.
Weet ik, maar is het dan niet raar dat mijn gpu zo weinig gebruikt zodra mijn cpu 80 to 90 procent gebruikt? Zoals ik eerder al zei, mijn vriend met een fx 6300 en r9 280x heeft wel constant 98 procent gpu usage en 80 tot 90 cpu, en heeft dus betere fps. Zelfs mijn andere vriend met een i5 3330 en een r9 270 heeft hogere fps.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Ik denk dat het een goed idee is om met DDU de drivers eens helemaal te verwijderen, en ze vervolgens opnieuw erbij te zetten. Of, om Windows eens opnieuw te installeren. Klinkt als een software-issue.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:16

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Waarom duw je de kaart niet even bij die vriend erin, waardoor je meteen doorhebt of de problemen zich verplaatsen naar zijn systeem of niet, dat kost niets enkel wat tijd, en blijkt de vga kaart dan in orde, dan zou ik geld gaan uitgeven om het probleem uit te sluiten...?!

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• magusviper
Esumontere schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:50:
Ik denk dat het een goed idee is om met DDU de drivers eens helemaal te verwijderen, en ze vervolgens opnieuw erbij te zetten. Of, om Windows eens opnieuw te installeren. Klinkt als een software-issue.
DDU heb ik eergisteren nog geprobeerd, geen resultaat. Windows opnieuw installeren kan wel, maar dat zal wel weer ff duren dan. Zijn er nog andere opties of is dat het enige wat je me nu nog kan aanraden, mijn windows opnieuw installeren?

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Ik ben een beetje door mijn ideeën heen. Een GPU die gaat throttlen zodra de CPU vol belast wordt... Heel vreemd.

EDIT: Probeer eens Prime95 tegelijk te draaien met Furmark? Die combi is een stresstest voor zowel cpu als gpu. Als dat goed gaat, dan ligt het ergens softwarematig.

[ Voor 42% gewijzigd door Esumontere op 17-02-2015 14:57 ]

• magusviper
Heb nu eens battlefield 4 geprobeerd. Cpu verbruik is hier bijna altijd 98 procent, dit is normaal voor battlefield, en gpu boven de 90. Op de beta van bf hardline gedraagde mijn gpu hetzelfde als in watch dogs, maar dat is misschien omdat het een beta is. Vreemd, want een paar weken terug gedraagde mijn bf4 ook zo. Ik zal alsnog eens windows opnieuw installeren om te kijken of dat iets helpt bij watch dogs.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Ah. Het is een veelvoorkomend probleem in W_D. https://www.google.nl/sea...r&ei=REnjVOjoFKKL7Aa334F4

• magusviper
In de bf hardline beta zal het wel zo zijn omdat het een beta is, ten minste dat hoop ik dan toch. Voor watch dogs is er niet echt een fix te vinden geloof ik. Nou ja, allemaal bedankt voor jullie hulp d:)b
Pagina: 1