Vraag DTS/Dolby Digital met Harman Kardon AVR 255

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-04 23:25
Beste allemaal,

Ik heb een vraag met betrekking tot de AVR 255 van Harman Kardon. Mijn vader is nu al maanden aan het klooien, en ik wil het nu een keer goed hebben geregeld, maar ik kom er gewoon niet uit.

Wat is het probleem?
Wanneer er via de versterker naar de PC wordt gekeken (PC > HDMI > Versterker > Toslink > TV), krijgen we geen zuiver audiospoor doorgifte. Wat ik hiermee bedoel is dat de versterker eigenwijs er een ''Logic 7 Movie'', ''DTS: Neo'' etc. Ik kan van alles kiezen, behalve voor het zuivere audiospoor dus gewoon dat de versterker de boel met rust laat, en de afgespeelde .mkv het bijbehorende audiospoor normaal afspeelt (hetzij Dolby Digital, DTS). We gebruiken een geluidsskaart (Asus Xonar 1.3 HDMI version). Wellicht dat hier wat in zit, de drivers zijn (met veel moeite) geïnstalleerd omdat de kaart eigenlijk niet geschikt is voor Windows 7.

Als we TV kijken (ingebouwde smartcard), krijgen we wel dit Dolby Digital signaal. Maar de versterker blijft eigenwijs volhouden dat zodra hij op PC staat (Mediacenter), het geluidssignaal omgevormd moet worden. Ik heb uiteraard de handleiding al tig keren doorgelezen, maar ik word er gewoon niet wijzer van. Wat doen we verkeerd? Hoe krijg ik die hele vervorming van Logic 7 modussen (movie/music) etc. uitgeschakeld? Qua softwarematige settings staat volgens mij alles wel goed. Media Player Classic in combinatie met de ingebouwde LAV filters (DD/DTS, alles staat aangevinkt in LAV). Ook in het Geluidsmenu in Configuratiescherm staat de instelling op 5.1.

De TV is optisch TOSlink aangesloten op de versterker, waarna de versterker via HDMI gekoppeld wordt aan de betreffende PC (Nvidia 8600GT). Een oudje, maar het zou prima moeten werken. Met mijn eigen Yamaha versterker (vx471) kan ik gewoon kiezen voor een dergelijke optie als ''Passthrough'', en dan stopt de versterker met de eigen indeling en geeft hij zonder zeuren DD/DTS/DTS-hd/DD-hd door. Er moet toch ergens een optie zijn om dit in de Harman Kardon ook te regelen? Ik word zo langzamerhand gek! Misschien dat er iemand hier ervaring heeft met mijn opstelling.

Hier is de handleiding die ik tevergeefs heb geraadpleegd: http://www.harmankardon.c...R%20355%20%28Dutch%29.pdf
Ik kijk onder: Surround Modes/ Audio Effects, maar ik zie nergens de functie om dit uit te schakelen.

Ik ga zo nog even omschakelen van Toslink naar HDMI, maar ik denk niet dat het probleem hier in zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Royeboi op 16-02-2015 21:47 ]

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Even voor de helderheid. Aan welk stuk computer hardware hangt nu de HDMI-kabel die vanaf de PC naar de receiver gaat? Waar komt nu het video en audio signaal uit?

Edit: heb je de juiste Asus audio kaart vermeld? Er zijn Windows 7 (en 8 ) drivers beschikbaar?
http://www.asus.com/Sound...Deluxe/HelpDesk_Download/

Edit2: Ik lees op de Asus website dat het video signaal via de Asus audiokaart dient te gaan? Dus Video uit > Asus HDMI in > Asus HDMI uit > Receiver.

[ Voor 55% gewijzigd door hardware-lover op 16-02-2015 22:01 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Ik heb het nu zo ingedeeld: 8600GT > HDMI > Asus Xonar IN > Asus Xonar OUT > HDMI > Versterker IN > Versterker OUT > HDMI > TV.

Beeld is prima, maar Harman Kardon staat nog steeds Logic 7 Movie modus.

De Asus Xonar kaart werkt wel met Windows 7, maar zodra je de drivers probeert te installeren geeft hij aan: ''Voer het apparaat in''. Alsof hij dus niet aangesloten staat. Terwijl dit wel het geval is, want in Geluidsopties uit het Config scherm is te lezen: Asus Xonar. En het geluid werkt ook wel, alleen niet met de doorgifte van de juiste signalen. Al met al een zeer irritant probleem dat me al zo lang elke keer een middagje bezighoudt, en dan houden we er weer mee op uit frustratie :P.

Het is trouwens niet de Deluxe versie, maar de HDAV 1.3 Slim: http://www.asus.com/Sound...erters/Xonar_HDAV13_Slim/

Getest met versie 1792 van de Xonar kaart, nu een oudere versie proberen. Ik kan me herinneren dat ik twee jaar geleden ook liep te klooien met de versienummers (ik had zelf ook zo'n geluidskaart) en uiteindelijk werkte een oudere versie wel. Maar dat lost bovenstaande probleem van Logic 7 / Dolby Cinema IIx Pro Logic nog niet op.

[ Voor 25% gewijzigd door Royeboi op 16-02-2015 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 16:44
DTS:Neo en Logic 7 zijn functies voor stereo bronnen, de kans is groot dat de instellingen van je computer (of je playback software) alsnog niet goed staan en je stereo geluid uitstuurt. Niet zozeer een probleem van de H/K dus.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Dat klinkt inderdaad plausibel. ;)

Wanneer ik namelijk nu in Configuratiescherm 5.1 opstelling test, dan hoor ik wanneer ik op linksachter klik, geen geluid uit de linker surround speaker, maar van de linker front speaker. Hetzelfde geldt voor de rechterkant. Het geluid staat dus niet goed ingesteld, terwijl de setting wel op 5.1 staat. Wat gaat er nou mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:34
Wat je nodig hebt is een geluidskaart met ondersteuning voor 'Dolby Digital Live' of 'DTS Connect'.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Je moet in je afspeel software aangeven dat het geluidsignaal 1 op 1 wordt doorgegeven (digital passthrough). Of een soortgelijke setting, het is werkelijk altijd gekloot met dit soort dingen. De Windows instelling staat hier weer los van.
Je kunt het ook op de computer decoderen en multichannel uitsturen, de H/K moet dan zoiets aangeven (multichannel LPCM ofzoiets). Of mijn favoriete oplossing: een losse high end mediaplayer die alles afspeelt zonder gedoe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Oké, maar als ik het even zonder die Xonar probeer (dus gewoon interne onboard geluidskaart, ALC1200), dan blijft de H/K nog gewoon Logic 7 Movie weergeven, dat wil ik er gewoon uit hebben. Met mijn Yamaha is dit allemaal prima en overzichtelijk te regelen, maar deze Harman Kardon heeft echt een draak van een interface zeg. Sloom, afstandsbediening is non-responsief zo'n 20% van de tijd. Ik zie waarschijnlijk echt een heel klein lullig dingetje over het hoofd.

@ShittyOldMan, Mijn vader gebruikt MPC-HC, en in de Interne Filters staat alles onder 'Bitstreaming' aan. DD/DTS/DTS-HD, alles. Een andere Passthrough optie kan ik niet vinden. Heb toch het idee dat iets op de Harman Kardon gewoon niet op diezelfde passthrough staat, maar lekker eigenwijs op Dolby PLII Music staat (afhankelijk van wat je afspeelt, verandert dit ook).

Jouw favoriete oplossing is leuk, maar deze man is al tijden bezig met z'n setup en heeft net een 'nieuwe' PC in elkaar geknutseld die in principe alles vloeiend zou moeten afspelen (Q6600 ipv oude Dual Core, 4GB ipv. 3GB, 8600GT ipv oude Radeon). Het blijft lekker Tweaken, maar het project mag nu wel eens klaar zijn en gewoon lekker zonder geklooi werken :P.

Bedankt voor alle hulp dusver trouwens, is wel fijn om even te sparren met wat andere mensen. We zitten ondertussen alweer drie uurtjes te k*73ten met het systeem.

Voor het overzicht, zo is het nu aangesloten, nu niet meer op SPDIF maar via HDMI van PC videokaart uit > Versterker > TV. Allen via HDMI.

Wanneer ik nu in Geluidsregeling kijk, zie ik alleen 'Stereo' staan. Ik kan dus niet meer kiezen voor 5.1. We hebben de Realtek HD audio codecs al gedownload. Raar toch?

[ Voor 16% gewijzigd door Royeboi op 17-02-2015 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Ja het kan ook een rare weergave zijn van de H/K, bijv dat het wel degelijk een 5.1 signaal ontvangt, maar er zelf nog Logic7 processing op los laat om daar 7.1 van te maken alleen dit niet goed weergeeft op het beperkte display. Echter DTS:Neo is echt alleen voor stereo bronnen, dus zolang je die optie kunt kiezen ontvangt de receiver een stereo input en ligt het probleem in de computer.

Of misschien gaat er iets mis met de HDCP? Dat is dacht ik een vereiste om bitstream door te geven voor HD audio.

[ Voor 13% gewijzigd door ShittyOldMan op 17-02-2015 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Ik heb de laatste HD audio codec drivers van Realtek geïnstalleerd, maar in Geluidsregeling van Windows is nu echt alleen maar "Stereo" als optie. Dan toch maar weer de Xonar kaart proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Als ik de handleiding goed begrijp heb je die bijgeleverde Arcsoft TotalMedia player nodig voor HD passthrough, anders werkt alleen de s/pdif out.
Maar hier een guide om het in andere software werkend te krijgen, echter moet TotalMedia wel geinstalleerd zijn.

http://forum.team-mediapo...with-xonar-hdav1-3.76344/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Zou het misschien geen optie zijn om een gering bedrag te investeren en een nieuwe videokaart te kopen waardoor het mogelijk in een keer kan worden opgelost? Voor zo'n €30,- tot €40,- ben je dan klaar, mocht de 255 zich niet koppig blijven gedragen. Dus de Xonar en 8600GT eruit en een andere, alles in één, oplossing er voor in de plaats?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Als je er voor zorgt dat je een geluidskaart neemt met Dolby Live of DTS Connect heb je altijd 5.1 geluid en niet alleen bij films. Dan ben je van het hele geklooi af en kan je tevens in hogere kwaliteit je muziek beluisteren dan de standaard stereo digitale verbinding over de COAX / Toslink.

Zonder Dolby Live of DTS Connect:
- Films met 5.1 geluid via passthrough.

Met Dolby Live of DTS Connect:
- Films met 5.1 geluid via DDL of DTS Connect.
- Games met 5,1 geluid via DDL of DTS Connect.
- Muziek met 5.1 kanaals kunnen worden afgespeeld, stereo uiteraard ook via DDL of DTS Connect.
- Hogere bitrate, dus betere geluidskwaliteit.

Mocht je willen shoppen heb je hier een lijst van Creative met geluidskaarten die DDL en of DTS Connect ondersteunen:
The Dolby Digital Live and DTS Connect work with the following Sound Blaster equipped with Digital Out.

Sound Blaster Z Series
•Sound Blaster Z
•Sound Blaster Zx
•Sound Blaster ZxR

Sound Blaster Recon3D Series
•Sound Blaster Recon3D Fatal1ty Champion*
•Sound Blaster Recon3D Fatal1ty Professional*
•Sound Blaster Recon3D Professional Audio*
•Sound Blaster Recon3D PCIe*

* Dolby Digital Live Encoder only

Sound Blaster X-Fi Series
•Sound Blaster X-Fi Titanium HD
•Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty® Champion Series
•Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Professional Series
•Sound Blaster X-Fi Titanium Professional Audio
•Sound Blaster X-Fi Titanium
•Sound Blaster X-Fi Surround 5.1 Pro*
•Sound Blaster Omni Surround 5.1*
•Sound Blaster X-Fi
XtremeGamer Fatal1ty Professional Series (optional purchase) •Sound Blaster X-Fi Platinum Fatal1ty Champion Series (optional purchase)
•Sound Blaster X-Fi XtremeMusic (optional purchase)
•Sound Blaster X-Fi XtremeGamer (optional purchase)
•Sound Blaster X-Fi Platinum (optional purchase)
•Sound Blaster X-Fi Fatal1ty (optional purchase)
•Sound Blaster X-Fi Elite Pro (optional purchase)
•Sound Blaster X-Fi (optional purchase)

Sound Blaster Audigy Series
•Sound Blaster Audigy including Platinum and Platinum eX series* (optional purchase)
•Sound Blaster Audigy 2 including Platinum, Platinum eX and Value series* (optional purchase)
•Sound Blaster Audigy 2 ZS including Platinum and Platinum Pro series* (optional purchase)
•Sound Blaster Audigy 2 ZS Notebook PCMCIA* (optional purchase)
•Sound Blaster Audigy 4 and Audigy 4 Pro* (optional purchase)

* Dolby Digital Live Encoder only

[ Voor 96% gewijzigd door Sir_Hendro op 17-02-2015 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-03 19:32

Mikayu

.srt

Hogere bitrate staat niet gelijk aan hogere kwaliteit, het is en blijft (her)compressie dus het zal hooguit van zelfde kwaliteit zijn als de bron is en misschien zelfs iets minder.

Maar verder heb je voor gamen ed zo een ding nodig als je 5.1 over spdif wil :)

Voor films ben je beter af met een videokaart die hdmi en audio doet, anders heb je geen DTS-MA/TrueHD
Als je versterker het ondersteund kan je ook tot 8 kanaals pcm over dat ding heen sturen, wat prima gaat werken in games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Je kunt DTS-MA/TrueHD nog steeds gebruiken naast de DDL en DTS Connect encoders via pass through. Als je veel FLAC en andere hoge kwaliteit muziek files hebt merk je wel dat de bovengenoemde encoders betere resultaten geven als de standaard 2.0 digitale verbinding. Ook als je geen pass through gebruikt bij films behoud je de volledige dynamiek van het geluid die verloren gaat bij de 2.0 stereo variant. om eerlijk te zijn gebruik ik zelf geen pass through voor mijn mkv films want het verschil met Dolby Live en DTS Connect merk ik vrijwel niet. het wordt echt heel netjes overgezet. Daarbij is het ook erg gemakkelijk want je zet DDL of DTS-C aan en je hoeft er nooit meer naar om te kijken. Dus niet constant moeten schakelen tussen verschillende encoders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Op een degelijke HiFi is het verschil als dag en nacht.. tijd om te upgraden :P ook werkt DTS-MA/TrueHD niet over spdif, dus moet je schakelen naar hdmi
HDMI doet ook je meerkanaals muziek en games zonder het eerst te coderen naar lossy formaten, maar dan moet die amp het wel ondersteunen.

Voor (stereo)muziek over spdif is 2.0 pcm het beste resultaat en kan je bij voorkeur een dsp overheen plakken

1x je software goed afstellen en je kijkt er nooit meer naar om

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
DD Live of DTS Connect is in geen geval beter dan multichannel via HDMI (wat de TS probeert te bereiken), en is ook niet beter dan 2.0 via spdif voor muziek. Alles wordt namelijk opnieuw ge-encodeerd naar een lossy formaat (soort van mp3). Los van welke bitrate dan ook, de extra vertaalslag maakt het minder goed. Of het hoorbaar is, is een tweede. En het is absoluut makkelijk.
De huidige Xonar ondersteunt zover ik kan zien ook DD live dus een nieuwe kaart zou niet nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Ik vind het toch vreemd dat het met de 8600GT ook niet lukt. Dit zou toch op z'n minst 5.1 Dolby Digital door moeten kunnen geven. Voor de Realtek chip gebruik ik overigens R2.75 HD audio codec. Alle overige drivers zoals die van Xonar heb ik er even afgegooid.

Wanneer ingesteld op TV, geeft de receiver wel passthrough voor Dolby Digital 5.1 op de HD zenders. Zodra ik schakel naar een ander kanaal (MTV SD), gaat de versterker mooi op Dolby ProLogic IIx Music, dat werkt dus wel prima.

DTS-HD is leuk, maar ik ben nu al tevreden als ik überhaupt 5.1 over de receiver en de speakers kan laten lopen. Ik ga wel kijken voor een goedkoop tweedehands geluidskaartje op Marktplaats met een Optical Out voor nu. M'n vader wil niet altijd de receiver aan hebben als de PC op de TV staat aangesloten, omdat hij niet altijd geluid afspeelt en de Harman Kardon een heethoofd is die zorgt voor veel warmteontwikkeling in de kast.

Ik ga er nog even mee klooien vanavond en kom er op terug. Thanks all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 129319

Heb je op het moederbord geen SPDIF out? Je moet de SPDIF out van het moederbord koppelen aan de SPDIF in van de 8600GT. Zo kan hij de audio meesturen via HDMI. Heb je de Xonar niet nodig. Heb je normaal DD5.1 en DTS, geen DTS-HD aangezien dat niet gaat over SPDIF. De software die je gebruikt om bestanden af te spelen moet inderdaad op bitstream staan maar dat had je al goed dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Ligt eraan welke 8600GT het is. Elke versie die ik heb gehad moest ik de spdif onboard doorverbinden. Een andere 8600GT van een maat van me deed wel audio over hdmi met standaard windows drivers, en dat was weer verdwenen bij een nvidia driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Aangezien jouw Asus Xonar alles via 1 HDMI kabel kan verwerken moet je deze volledig installeren, Dolby Live aanzetten en klaar is kees. Voor films kijken zou ik nog de codec pack downloaden met de classic media player. Deze ondersteund alle formaten en kun je dus ook de films zowel origineel van DVD / BluRay als downloads met DTS / DD afspelen.

Drivers vind je hier:
http://www.asus.com/nl/So...Deluxe/HelpDesk_Download/

//edit
Ik weet alleen niet hoe het zit met gamen. Volgens mij is het niet mogelijk om het beeld van de 8600 uit de Asus te krijgen wat dan zou betekenen dat je de hdmi kabels soms moet wisselen, maar ik weet dat niet zeker.

[ Voor 34% gewijzigd door Sir_Hendro op 17-02-2015 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murdah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:08
Royeboi schreef op maandag 16 februari 2015 @ 22:48:
Dat klinkt inderdaad plausibel. ;)

Wanneer ik namelijk nu in Configuratiescherm 5.1 opstelling test, dan hoor ik wanneer ik op linksachter klik, geen geluid uit de linker surround speaker, maar van de linker front speaker. Hetzelfde geldt voor de rechterkant. Het geluid staat dus niet goed ingesteld, terwijl de setting wel op 5.1 staat. Wat gaat er nou mis?
Bekend probleem van Windows. Ik heb, ware het niet, ook een HK AVR255 icm een 'Asus Xonar HDAV1.3 Slim | 90-YAA0D0-0UAN00Z' een aantal jaren gedraaid. Je moet in Windows de uitvoer op 7.1 zetten. Don't worry, de AVR255 zet de surround back rear & left automatisch om naar de surround rear & left - het geluid raakt dus niet "verloren". Zodra het op 7.1 staat in Windows, zou de AVR255 (na een korte delay) de invoer op Multi-Ch PCM zetten. Tevens moet je ook de Arcsoft software installeren om verdere tweaks daarmee in te stellen. Dit is een vereiste om het juist te laten werken.
Ik draai mijn desktop niet mee en zou helaas niet 123 meer kunnen zeggen wat ik nog meer destijds heb getweakt. Het was in ieder geval niet zo makkelijk - zoals je ook al hebt gemerkt :P
Verder heb je het correct aangesloten lijkt het. Ik neem aan met =>HDMI1.3a kabels?

Succes verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Kabels zou ik niet weten eerlijk gezegd, is een mengelmoesje van allerlei eBay kabels. Dus dat zou idd ook nog een probleem kunnen vormen. Pa is nu in elk geval blij, het is niet altijd codeergetrouw (DTS/DD5.1 wordt soms nog steeds omgezet maar Prologic) maar het geluid klinkt volgens hem nu prima, en daar gaat het uiteindelijk om.

De arcsoftware is inderdaad ook niet geïnstalleerd meen ik, ik zal daar nog eens een blik op werpen. Het is inderdaad niet gemakkelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Kabel versie :O

Mijn 10+ jaar oude HDMI kabel (1.0 denk, geen spec) doet het prima over een 1.4 interface met oa 3D
Pagina: 1