Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb nu een Panasonic TZ7, ik wil graag overstappen op een spiegelreflexcamera.

Nu heb ik wat gezocht op internet, er zijn best wat leuke (en goede) instapmodellen te koop voor een leuke prijs. (<500). Er wordt echter wel vermeld dat deze bijna net zo veel instellingen hebben als de duurdere modellen, maar dat dit allemaal softwarematig in moet worden gesteld. Met oog op de toekomst lijkt me wellicht beter om een wat geavanceerder model te kopen. Je weet immers maar nooit.

Nu vroeg ik mij het volgende af:
Zijn de oudere camera's, die bijvoorbeeld in 2013-2014 echt topmoddelen waren. Beter dan nu bijvoorbeeld een Nikon D3300 of een Canon 1200D? En zijn die prijzen ook acceptabel?

Alvast bedankt.

Verwijderd

Over is een topmodel van 1 a 2 jaar oud beter dan een instapmodel die nieuw is.
Wat acceptabel is hangt maar net aan je eisen en je budget.

Voor de toekomst hoef je het niet te doen overigens. Je kan beter geld investeren in glaswerk dan een topmodel body waar je wellicht in de toekomst eens echt mee aan de slag gaat. Tegen die tijd dat je zo ver bent is er namelijk al wel weer beter op de markt. De ontwikkelingen gaan best aardig in cameraland.

Verwijderd

Topicstarter
Maar zijn die dan nu ook betaalbaar? En heb je een voorbeeld van zo'n topmodel die voor nu nog goed is.

Met glaswerk bedoel je de lens lijkt me? Ik heb me daar nog niet echt in verdiept aangezien ik nog geen goede site heb gevonden waar dit op een makkelijke manier staat uitgelegd.

Verwijderd

Dit is natuurlijk een heel makkelijk forum waar je al je vragen kwijt kan en waar je antwoorden uit vele invalshoeken zal krijgen.

Met glas bedoel ik de objectieven (ook wel lens genoemd). Bij de meeste camera's krijg je een standaard kitobjectief. Veelal een zoom met beperkte lichtsterkte. Prima objectief vaak om mee te beginnen en om te kijken wat jou ligt qua fotografie.

Camera's dalen in prijs naarmate ze ouder worden. Dit gebeurd ook bij alle andere elektronica zoals bijvoorbeeld TV's en computers. De topmodellen worden niet elk jaar opgevolgd door een nieuwere versie maar daar gaat vaak een aantal jaar overheen. Instapmodellen worden wel vaker opgevolgd door een nieuwer model. De veranderingen zijn dan echter vaak niet schokkend.

Ik ben niet zo heel erg thuis op de markt van dSLR daar ik enkel interesse heb in systeemcamera's (camera's met verwisselbare objectieven maar zonder de spiegel die wel in een dSLR zit) en dan ook nog eens enkel van het merk Olympus (relatief klein merk).

Als ik naar mijn eigen situatie kijk. In 2010 begonnen met een instapmodel de E-PL1. met bijbehorende kitlens. Al vrij snel een tele-objectief bijgekocht. (als je gaat kijken naar camera's zie je ook vaak setjes met 2 objectieven dat kan een aantrekkelijke aankoop zijn als je ook tele bereik wil). Vervolgens begon ik mij te storen aan het gebrek aan knoppen/wieltjes. Alles was wel goed in te stellen, maar een wieltje waar je met een vinger aan kan draaien gaat een stuk sneller. Toch heb ik eerst wat andere objectieven gekocht omdat objectieven eerder de creativiteit stimuleert. Later eens in de zware opruiming de E-P3 gekocht. Die was toen al vrij verouderd maar wel een voormalig 'top' model met wieltjes.

En nu kijk ik eens langzaam aan naar een E-M5. Een camera van 3 jaar oud waarvan de opvolger vorige week is aangekondigd. Ik hoop dat die flink in prijs gaat zakken. :)

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:09
Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2015 @ 12:48:
...
Met glaswerk bedoel je de lens lijkt me? Ik heb me daar nog niet echt in verdiept aangezien ik nog geen goede site heb gevonden waar dit op een makkelijke manier staat uitgelegd.
Have your pick ;). Vooral het bovenste artikel van Cambridge is erg goed.

Zorg in ieder geval dat je deze termen begrijpt:
  • Focal Length
  • Aperture
  • Lens Mounts
  • Zoom / prime lenses

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-01 16:07
Alles hangt er natuurlijk vanaf wat je ermee wilt of moet.

Bij de overstap van een TZ-7 is "alles beter" als je tenminste het grote zoom-bereik kunt missen. De foto's worden scherper en de kleuren vaak beter als de sensor groter wordt. Dan maakt het niet uit of de camera nu 1, 2 of 3 jaar oud is. De TZ-7 is een jaar of 5 oud. De AF daarvan is naar huidige maatstaven niet bijzonder, dus ook daar wordt je eigenlijk alleen maar beter van.

Voor de megapixels hoef je in principe niet te gaan. Een goede 16 is vrijwel net zo goed als een 24. Bij sommige merken zelfs beter door bijvoorbeeld het ontbreken van een AA filter. Daarnaast is de beeldprocessor van belang. Die maakt er bijvoorbeeld de JPEG's van. Daar zit namelijk ook nog redelijk wat verschil in en resulteert in "mooie" of "lelijke" foto's die je dan misschien als RAW moet nabewerken om ze alsnog mooi te krijgen. Eigenlijk is de boodschap: cijfertjes van de specs zeggen maar heel weinig...

Je zou ook kunnen overwegen om een instapmodel van een jaartje of 1 -2 aan te schaffen en meteen ook een goed objectief erbij te nemen. Aan een mooi objectief kun je "je hele foto leven" plezier hebben. Camara's wissel je in de praktijk sneller en vaker. Vaak zit er eenzelfde soort sensor in als in de "top" camera's maar minder mogelijkheden die je als "beginner" toch niet nodig hebt of waarvan je het bestaan en de functie eerst nog moet leren.

De denkrichting gaat kennelijk naar een DSLR. Dat is een flinke stap qua gewicht als je van je TZ-7 afkomt. Mag / kan het ook een systeemcamera zijn? Die maken namelijk wel de quantumleap qua beeldkwaliteit maar niet qua gewicht.
Leuke instappers voor rond de € 400,= met redelijke (soms matige) kitobjectieven zijn bijvoorbeeld de Fuji X-M1, Sony a5000 of de Olympus Pen PL6e even verder zoeken op internet en je krijgt misschien nog wel strakke prijzen. Zelf zou ik voor de Fuji gaan, maar ja, wie ben ik.
Je zou ook voor bijvoorbeeld de X-E1 kunnen gaan. Geen instapper, maar een beetje overjarig medium/ top model. Erg mooie en degelijke camera, een mooie start van een fraai systeem (ben er ook bij Fuji mee begonnen) en ook redelijke geprijsd http://www.cameratools.nl...tdetail=FUJIEX1185550230Z , EVF, een super kit-objectief en een redelijke tele erbij voor het geval (die is overigens niet zo goed als het kitobjectief). De sensor is erg goed, de AF een beetje matig, maar geweldige JPEG's.

Verwijderd

Doe jezelf een plezier en kijk eerst of je iemand in de buurt hebt met een spiegelreflex. Kan je wat aanrommelen en minstens de beginselen wat onder de knie krijgen.

Verder heb ik geen budget gelezen en heb je het over 'oude topmodellen'.

Dit is een oud topmodel:

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1dsmarkiii

En zit rond de 1300-1500,- tweedehands.

Kortom: je moet echt veel specifieker zijn want ik gok dat de kans klein is dat je voor dit spul wilt gaan ;)

Wil je het overigens gelijk 'goed doen' dan is dit een leuke advertentie met gelijk een goede lens:

V&A aangeboden: Canon EOS 60D Zwart met Canon 24-105 L IS USM

Maar afgaande van de modellen die je hebt genoemd kan je ook vast prima uit de voeten met een Canon 1000/1100D. Prijstechnisch m.i. ook prima te doen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2015 14:41 ]

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-01 11:31
Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2015 @ 14:38:
Doe jezelf een plezier en kijk eerst of je iemand in de buurt hebt met een spiegelreflex. Kan je wat aanrommelen en minstens de beginselen wat onder de knie krijgen.

Verder heb ik geen budget gelezen en heb je het over 'oude topmodellen'.

Dit is een oud topmodel:

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1dsmarkiii

En zit rond de 1300-1500,- tweedehands.

Kortom: je moet echt veel specifieker zijn want ik gok dat de kans klein is dat je voor dit spul wilt gaan ;)

Wil je het overigens gelijk 'goed doen' dan is dit een leuke advertentie met gelijk een goede lens:

V&A aangeboden: Canon EOS 60D Zwart met Canon 24-105 L IS USM

Maar afgaande van de modellen die je hebt genoemd kan je ook vast prima uit de voeten met een Canon 1000/1100D. Prijstechnisch m.i. ook prima te doen.
Gelijk voor een fullframe gaan lijkt me net een stap te ver en een Canon EOS 1DS helemaal. Vooral gezien de investering in lenzen. Ik denk dat TS beter naar een topmodel met APS-C formaat kan kijken, zoals de Nikon D7000 of Canon EOS 7D. De 60D van marktplaats lijkt me niet heel geschikt voor een beginner, aangezien 24mm niet een hele fijne lengte is op een 60D. En de Canon 24-105 komt niet echt tot z'n recht op deze camera qua scherpte en je zeult best een hoop gewicht extra mee. Dan zou een betere optie een 60D/70D/7D met een 15-85mm zijn, zoals deze advertentie.

Mijn advies: de topmodellen kunnen zeker wel meerwaarde bieden. Denk hierbij aan bediening, betere (spatwaterdichte) body en ergonomie. Zoek hier een leuke lens bij uit en dan heb je zeker iets dat beter is dan een instapmodel en ben je niet gelijk honderden euro's extra kwijt.

[ Voor 10% gewijzigd door tommyz op 15-02-2015 16:14 ]

Flickr

Verwijderd

Weet ik. Met de openingspost kan je alle kanten op ;) Maar ik was wel wat flauw want hij noemde al 2 modellen waardoor het segment waarin hij wat wilt hebben duidelijk was :)

Marktplaats ontwijk ik liever, vandaar de advertentie van de 60D die van Tweakers af komt.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2015 16:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties, erg handig.

Natuurlijk wil ik graag voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, ik weet natuurlijk dat dit met elektronica niet zo werkt. Het is goed om te weten waar je ongeveer naar moet zoeken en waar je op moet letten. Er zijn ook zoveel specs die mooi lijken maar er eigenlijk niet echt toe doen. Als leek op gebied van fotografie is het lastig het overzicht te behouden.

Mijn Panasonic TZ7 was toen echt een topkeuze, ook nooit een moment spijt van gehad dat ik deze aan heb geschaft. Toch blijft fotografie mij boeien, het handmatig instellen van de verschillende opties is leuk maar moet ook niet teveel worden.

Een systeemcamera heb ik nog niet echt overwogen, voor mijn gevoel is dat een TZ7 met een grote lens er op. Zijn deze foto's en de opties te verglijken met een spiegelreflex?

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-01 16:43

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2015 @ 21:37:
Bedankt voor jullie reacties, erg handig.

Natuurlijk wil ik graag voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, ik weet natuurlijk dat dit met elektronica niet zo werkt. Het is goed om te weten waar je ongeveer naar moet zoeken en waar je op moet letten. Er zijn ook zoveel specs die mooi lijken maar er eigenlijk niet echt toe doen. Als leek op gebied van fotografie is het lastig het overzicht te behouden.

Mijn Panasonic TZ7 was toen echt een topkeuze, ook nooit een moment spijt van gehad dat ik deze aan heb geschaft. Toch blijft fotografie mij boeien, het handmatig instellen van de verschillende opties is leuk maar moet ook niet teveel worden.

Een systeemcamera heb ik nog niet echt overwogen, voor mijn gevoel is dat een TZ7 met een grote lens er op. Zijn deze foto's en de opties te verglijken met een spiegelreflex?
Ja die zijn er zat, maar uiteindelijk kan je wel een spiegelreflex nemen maar als je dan alles op de automaat gaat schieten heb je er nog niet veel aan :)

Ik ben zelf begonnen met de 1100D met kitlens:
pricewatch: Canon EOS 1100D + EF-S 18-55mm IS II Zwart

Deze kan eigenlijk alles al wat je in het begin nodig. Daarna omdat ik op afstand ook foto's wou maken heb ik er een telelens bijgekocht. Deze:
pricewatch: Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III

Mijn probleem vooral was dat deze geen stabilisator had, oftewel alles wat ik nam moest met een statief.
Uiteindelijk heb ik mijn telelens ingeruild voor een Tamron 18 - 270
pricewatch: Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD (Canon)

Deze heb ik nu als standaard lens nog op mijn 1100D zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Maar dan heb je een lens die even duur is als de camera zelf. In het geval van de Tamron lens.

Is het niet van belang wat voor sensor er in de camera zit? De lens is belangrijker? Of is dat echt van belang voor professionals?

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2015 @ 21:37:
Ja de beeldkwaliteit is niet anders dan die van een spiegelreflex. Alleen het gewicht en het formaat zijn kleiner, omdat er geen spiegel meer in zit.

Kijk er ff naar, zodat je kan afwegen of het iets voor jou is. Wees erop beducht dat de discussie tussen mirrorless en dSLR net zo gevoelig ligt als de discussie tussen Android en iOS, of Apple en Windows. Dat maakt het wat lastiger om een neutraal beeld te krijgen van mirrorless camera's.

Puur prijstechnisch is een spiegelreflex vaak gunstiger; lenzen en accessoires voor Canon en Nikon zijn vaak goedkoper en stukken makkelijker tweedehands te krijgen, omdat ze een groter marktaandeel hebben.

Nog even een algemeen advies: lenzen zijn altijd het belangrijkste onderdeel van een camera, bodies zijn 'expendable' - ze verouderen snel en zijn minder relevant voor de beeldkwaliteit. Immers, sensors worden vaak gedeeld tussen de topmodellen en de lagere modellen.
Ik zou dus een goedkope body kiezen met een goede sensor (de Olympus e-pl5 heeft bv. dezelfde sensor als de veel duurdere e-m5) en het overgebleven geld steken in beter glaswerk. Geld stoppen in nutteloze functies als wifi, touchscreen etc. is zonde wanneer het glaswerk daaronder lijdt.
Tegelijkertijd vind ik persoonlijk een viewfinder wél noodzakelijk, en minstens één draaiknop (voor exposure compensation). De rest is allemaal overbodige luxe wanneer je een strak budget hebt.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• xleeuwx

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2015 @ 21:57:
Maar dan heb je een lens die even duur is als de camera zelf. In het geval van de Tamron lens.

Is het niet van belang wat voor sensor er in de camera zit? De lens is belangrijker? Of is dat echt van belang voor professionals?
De lenzen zijn belangrijker als de camera :)

Verder is een spiegelreflex veel zwaarder (met lens) als een systeem camera.

ik heb even in me archief gekeken. Dit was maandje terug:

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/fdwyu8.jpg
Deze foto is overigens niet bewerkt ;)

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
xleeuwx schreef op zondag 15 februari 2015 @ 22:01:
[...]

ik heb even in me archief gekeken. Dit was maandje terug:

[afbeelding]
Deze foto is overigens niet bewerkt ;)
Die foto zegt niks; de compressie die facebook toepast maakt het onmogelijk om de kwaliteit te beoordelen. Ook is 'ie onderbelicht en bevat 'ie weinig detail om de kwaliteit van de camera/lens te bepalen.

offtopic:
(overigens vind ik 't sowieso nogal apart om hier je foto's te plaatsen als demonstratie van de capaciteiten van je camera.. komt nogal opschepperig over.)

Om toch wat vergelijkend materiaal te laten zien, kijk naar deze foto's: .

Goede lenzen:
Systeemcamera: http://www.photographyblo..._18_review/sample_images/
Spiegelreflex: http://www.photographyblo...1_8_review/sample_images/

Standaard lenzen:
Spiegelreflex: http://www.photographyblo..._ii_review/sample_images/
Systeemcamera: http://www.photographyblo...sph_review/sample_images/

Je kan op de foto's klikken om helemaal in te zoomen, zodat je scherpte en ruis kan beoordelen. Zoals je kan zien, zijn de foto's van de spiegelreflex niet beter dan die van de systeemcamera.

[ Voor 67% gewijzigd door link0007 op 15-02-2015 23:16 ]

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• xleeuwx

xleeuwx

developer Tweakers Elect
link0007 schreef op zondag 15 februari 2015 @ 22:54:
[...]

Die foto zegt niks; de compressie die facebook toepast maakt het onmogelijk om de kwaliteit te beoordelen. Ook is 'ie onderbelicht en bevat 'ie weinig detail om de kwaliteit van de camera/lens te bepalen.

offtopic:
(overigens vind ik 't sowieso nogal apart om hier je foto's te plaatsen als demonstratie van de capaciteiten van je camera.. komt nogal opschepperig over.)
Voor mij ging het alleen om aan te geven dat je met een goedkope body toch relatief goede foto's kan nemen.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:19

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

xleeuwx schreef op zondag 15 februari 2015 @ 23:17:
[...]

Voor mij ging het alleen om aan te geven dat je met een goedkope body toch relatief goede foto's kan nemen.
Kwalitatief valt je foto op zo'n formaat niet te beoordelen en pusht dit de body allerminst tot zijn uitersten om aan te geven wat je met zo'n body kan bereiken. Niet lullig bedoeld en het is een prima plaat, het voegt alleen weinig toe :)
link0007 schreef op zondag 15 februari 2015 @ 22:54:
[...]

Je kan op de foto's klikken om helemaal in te zoomen, zodat je scherpte en ruis kan beoordelen. Zoals je kan zien, zijn de foto's van de spiegelreflex niet beter dan die van de systeemcamera.
Je kan vergelijken tot je een ons weegt maar zo simpel is die conclusie niet. Als je net begint en je je eerste DSLR koopt dan is het sowieso moeilijk een vergelijking te trekken en is álles wel een upgrade als we het over mirrorless en DSLR hebben.

Het zijn de specifieke zaken waar ze in verschillen en ook het lensaanbod is best een verschil tussen beiden. Maargoed, dan moet je wat jaren verder zijn wil je daar misschien mee te maken krijgen, dan kun je altijd nog zien ;)

Neem ook een kijkje in het [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6 :)

[ Voor 20% gewijzigd door Ventieldopje op 15-02-2015 23:26 ]

www.maartendeboer.net

• Sodela
Volgens mij komt het ter overweging geven van een systeem camera als antwoord op het automatisme van een DSLR als upgrade.
Het gaat er inderdaad om eerst en beeld te krijgen wat je wilt, kunt of moet en dan breed op de markt te kijken. Een DSLR is aardig, maar zeker niet meer vanzelfsprekend en soms gewoon de verkeerde keuze (een systeemcamera kan dat overigens ook zijn). Het adagium dat een DSLR het enige is dat telt/ als enige bestaansrecht heeft klopt al een tijdje niet meer.

Nu heeft de vragensteller ze zelf in de arena gegooid, maar toch. Hij heeft een paar postings geleden al aangegeven dat hij kennelijk een bepaald beeld had over systeemcamera's dat naar mening van velen hier niet helemaal klopt. Vandaar dat we nu bezig zijn met nuanceren.
Laten we het voor hem er even op houden dat de theoretische beeldkwaliteit bij gelijke sensorgrootte niet significant verschilt tussen een DSLR of een systeemcamera. De verschillen zitten dan in de kwaliteit van de beeldprocessor en de objectieven. Daarnaast speelt dan vooral de bediening een belangrijke rol en is een groot verschil, per soort en per merk.

Laten we Roland dan ook een beetje op weg helpen een beter perspectief op de mogelijkheden/ wensen te krijgen voordat hij een verkeerde/ ongelukkige keuze maakt. Of die keuze nu uiteindelijk DSLR of systeem/mirrorless is maakt eigenlijk niet zoveel uit. Als hij tevreden is zouden wij dat ook moeten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
link0007 schreef op zondag 15 februari 2015 @ 21:59:
[...]
Ja de beeldkwaliteit is niet anders dan die van een spiegelreflex. Alleen het gewicht en het formaat zijn kleiner, omdat er geen spiegel meer in zit.

Kijk er ff naar, zodat je kan afwegen of het iets voor jou is. Wees erop beducht dat de discussie tussen mirrorless en dSLR net zo gevoelig ligt als de discussie tussen Android en iOS, of Apple en Windows. Dat maakt het wat lastiger om een neutraal beeld te krijgen van mirrorless camera's.
Zoals eerder vermeld, het gaat misschien ook over persoonlijke voorkeur. Ik zie wel dat systeemcamera's in mijn ogen wel erg duur zijn in verhouding. Als ze dezelfde kwaliteit leveren kan ik misschien beter goedkopere body met 2 leuke/goede lenzen er bij kopen.

Ik heb me verdiept in de Canon 1100d en de Nikon d3200 en d3300. Wat specs betreft valt de Canon meteen af. Deze staan niet in verhouding tot die van de Nikon. De d3300 is iets beter maar nog wel aanzienlijk duurder. (http://snapsort.com/compare/Canon-1100D-vs-Nikon-D3200)

Zijn er nog andere dSLR die ik over het hoofd zie? Of zie ik een "goedkope" systeemcamera over het hoofd?

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
De d3200 is een prima camera. Als je echter veel meer gaat doen met fotografie dan kunnen de beperkte knoppen wel tegen gaan vallen. Je moet redelijk vaak het menu in. Op zich niet erg, maar mijn d7100 is een stuk fijner :) Qua beeldkwaliteit zijn beide camera's nagenoeg gelijk overigens.

Verwijderd

Roland, wat is jouw budget? Nu loopt iedereen op de zaken vooruit...

Staar je niet blind op de specs van de camera. Het gros van de functies zal je toch niet gebruiken.

Verwacht ook geen wereldwonderen tov de Panasonic. Je gaat echt niet opeens veel mooiere foto's maken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit zelf te denken aan een body met standaard lens voor zo'n 400-500 euro. Dan zou ik er een zoomlens van ±100 bij willen kopen. Het budget is dus maximaal €600, maar dan zou ik wel het gevoel willen hebben dat ik iets goeds heb gekocht :)

Ik heb een Canon EOS M1 gezien, is dit een goede systeemcamera? En zijn daar ook goede zoomlenzen voor de krijgen? Ik heb tot nu toe nog niet echt grote zoomlenzen voor een systeemcamera gevonden.

Daarnaast zie ik allemaal systeemcamera's met heel weinig knoppen. Is dat niet een heel groot nadeel of maken deze camera's gewoon betere foto's op de "automatische" stand?

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Interessant al deze info.
Sta zelf voor de keuze om dit jaar eens een goede camera aan te schaffen.
Ik hou dit topic goed in de gaten :)

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Probeer eerst gewoon eens even wat camera's uit in de winkel. Zo merk je precies het verschil tussen systeemcamera's en DSLR's. Kies één favoriete categorie uit en ga daarbinnen zoeken naar een aantal modellen.

Ik zou je aan willen raden om van wat body + lens-combinaties een schema van te maken met prijs, voor- en nadelen. Bekijk wat reviews van die modellen, verdiep je iets meer in de stof en schrijf onduidelijkheden/vragen op. Probeer ze ook vooral even uit in de (foto)winkel, dan pas merk je echt of de verschillen merkbaar zijn en of ze de meerprijs waard zijn. Eventuele vragen kan je stellen in dit topic (of gewoon hier: [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6), zo kunnen we je daadwerkelijk een gefundeerd, persoonlijk advies geven. Nu meldt iedereen vooral algemene tips en persoonlijke voorkeuren. Vragen als "zijn daar ook goede zoomlenzen voor?" kan je prima zelf beantwoorden door een beetje op Google te zoeken.

Je noemt nu de EOS M1 "omdat je die gezien hebt". Waarom trekt dat model je precies aan? Als je op internet gaat lezen, dan zie je dat de reviews er tamelijk negatief over zijn (komt vooral door de hoge introductieprijs). Tegenwoordig zijn ze wat gematigder en komen er meer lenzen voor op de markt, maar het is een controversiële keuze, om het zo maar te noemen. Als je 'm noemt vanwege de lage huidige prijs, dan zou ik je willen adviseren om te zoeken vanuit je wensenlijst, niet vanuit je budget.

Veel knoppen betekent vaak makkelijker handmatige instellingen aanpassen, maar dat is natuurlijk wel afhankelijk van waar de knopjes voor zijn. Verschillen in automatische stand zou ik me niet zo in verdiepen, aangezien je (zeker als je van lenzen gaat wisselen) waarschijnlijk snel wat meer dingen zelf in wil stellen op de camera. Hoe minder knopjes, hoe meer gericht op de consumentenkant (mensen die van een compactcamera afkomen) en hoe minder gericht op de semi-professionele en geavanceerde hobby-fotografen. De kwaliteit op de automatische stand is vaak gewoon gelijk. Je doet jezelf (en je foto's) een groot plezier door zo snel mogelijk te leren uit die automatische stand te gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door tobiasvs op 16-02-2015 11:06 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:23

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Een zoomlens van €100, dat wrodt een krap verhaal. Beetje instaptelelens is al snel €200 nieuw, ik neem namelijk aan dat je een telelens bedoeld als je zegt zoomlens. In principe is iedere lens die in en uit kan zoomen een zoomlens. De standaardlens is óók een zoomlens ;) In het geval van onderstaande sony namelijk van 16mm tot 50mm (equivalent 24-75mm)

Canon EOS m1 zou ik niet nemen. Heeft een hele trage focus ten opzichte van de andere systeemcamera's. Het is gewoon een beetje omdat-het-moet-model van Canon. Kijk dan dan naar zoiets: pricewatch: Sony Alpha 5100 + E PZ 16-50 mm F3.5-5.6 OSS Zwart. Sony, Panasonic

Qua knopjes, zover ik weet hebben systeemcamera's en instapmodellen ongeveer evenveel knoppen. Vaak 1 draaiwiel en een soort shift knop zodat het draaiwiel 2 dingen kan bedienen. Dan nog een apart knopje voor iso en witbalans en dan heb je het wel gehad. Voor 2 wieltjes moet je al snel een flinke stap hoger en dan kom je uit bij iets als bovengenoemd, 60D en 7D tweedehands om in je budget te passen.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Sodela
Tsja, de Canon M1... Niet echt een goede vertegenwoordiger van mirroless.

Op zich is de Canon M1 geen slechte camera, hij is alleen een beetje oud en traag. Toen die geïntroduceerd werd liep die al behoorlijk achter op de concurrentie en Canon heeft die lijn ook nog eens ernstig verwaarloosd. Ze verdienen een grote geld met DSLR's en hebben de M1 geïntroduceerd en dat was het dan. Tot voor kort zat er helemaal geen schot in dat systeem, sinds een paar weken is er opeens een M3. Het is nu de vraag of ze "er echt voor gaan" of dat het weer pappen en nathouden is. Ook de nieuwe camera lijkt nog niet echt mee te kunnen komen met de buren en is alweer te duur geprijsd.

Systeem camera's hebben vaak minder knoppen, dat hoeft gaan nadeel te zijn. De duurdere modellen hebben overigens wel weer wat mee knoppen (Olympus en Fuji) en die brengen het "oude handwerk" terug zoals het vroeger was. Maar wees gerust, ook daar kun je alles automatisch laten doen ;).

• tommyz
Zoals Sodela zegt: De M1 is niet best, die zou ik overslaan.
Ga eens naar de winkel (niet de media markt, maar een goede fotowinkel waar ze de tijd voor je nemen) en laat je adviseren. Houd een paar camera's vast en bepaal wat je zelf belangrijk vindt. Als je voor mirrorless wilt gaan, denk ik dat je je het beste kan verdiepen in Sony en Olympus. Het is denk ik wel belangrijk van te voren een beetje onderzoek te doen naar wat je wilt, zodat je niet thuiskomt met iets waar je spijt van krijgt.

Flickr

Verwijderd

Topicstarter
De M1 was ook meer als voorbeeld. Omdat er wordt gezegd dat de lens de camera maakt. Het is echt lastig om te kiezen. Ik moet het idee loslaten dat een systeemcamera hetzelfde is als mijn Panasonic TZ7. Het lijkt gewoon echt hetzelfde terwijl een dSLR in mijn ogen "meer" lijkt omdat je ook meer vast hebt.

Zijn er echt professionele fotografen die werken met een systeemcamera? Ik zal toch niet de enige zijn die het idee heeft dat dit "minder" is.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:19

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Die zullen er vast zijn, iedereen heeft zo zijn voorkeur en daarbij maakt het niet uit of je het professioneel doet of niet ;)

Je moet een mirrorless niet verwarren met een compact camera (zoals je panasonic). Mirrorless camera's hebben vaak minimaal een APS-C sensor, van het zelfde formaat als in veel consumenten DSLR's. High-end mirrorless camera's hebben zelfs een fullframe sensor.

Wat dat betreft doet de mirrorless dus niet veel onder, het is het glas dat het verschil maakt. Op een DSLR kun je makkelijker groter en zwaarder glas gebruiken dan op een mirrorless omdat het op een DSLR beter in balans is. Als je een mirrorless wil dan heeft het dus ook geen zin om DSLR lenzen te gaan gebruiken maar zou je echt voor lenzen moeten gaan die voor mirrorless bedoeld zijn en vaak iets kleiner zijn.

Als je net je eerste DSLR/mirrorless koopt is het belangrijk om ze naast elkaar te leggen en te kijken wat een compleet pakket je kost en ook wat extra glaswerk je gaat kosten. Het eerste wat mensen na hun aankoop er bij kopen is vaak een extra lens omdat ze merken dat ze wat bereik missen, macro willen of toch iets lichtsterkers willen hebben. Houd daar dus rekening mee ;)

www.maartendeboer.net

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Het nadeel van mirrorless is vaak wel dat de lenzen best prijzig zijn in verhouding tot dslr-lenzen.

• tommyz
Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2015 @ 11:31:
De M1 was ook meer als voorbeeld. Omdat er wordt gezegd dat de lens de camera maakt. Het is echt lastig om te kiezen. Ik moet het idee loslaten dat een systeemcamera hetzelfde is als mijn Panasonic TZ7. Het lijkt gewoon echt hetzelfde terwijl een dSLR in mijn ogen "meer" lijkt omdat je ook meer vast hebt.

Zijn er echt professionele fotografen die werken met een systeemcamera? Ik zal toch niet de enige zijn die het idee heeft dat dit "minder" is.
Er zijn genoeg fotografen die dit doen, maar dat hangt uiteraard helemaal van het type fotografie af. Als reisfotograaf kan je beter met een mirrorless lopen, terwijl een sportfotograaf beter een DLSR kan hebben.

Ik denk dat je als eerste een keuze moet maken tussen een DSRL of een mirrorless, anders blijven er veel te veel opties over en zie je door de bomen het bos niet meer. Zet eens een paar setjes mirrorless naast een paar setjes DSLRS en bepaal wat je belangrijk vindt en vergelijk de prijs.

Als je eenmaal een keuze hebt gemaakt, kan je veel gerichter zoeken :)
Sj44k13 schreef op maandag 16 februari 2015 @ 11:46:
Het nadeel van mirrorless is vaak wel dat de lenzen best prijzig zijn in verhouding tot dslr-lenzen.
Klopt inderdaad! Ook iets om rekening mee te houden :)

Flickr

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2015 22:38 ]

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-01 20:43
Ik heb het zelf ook hoor. Bij ons thuis wordt de Nikon d5200 gebruikt en ik zou absoluut niet zo 1-2-3 de overstap maken naar een systeemcamera. Al is het puur voor de ergonomie. Ik heb zeer grote handen en dat zie ik echt niet comfortabel werken met een systeemcamera. Maar aan de andere kant is de licht gewicht wel mooi meegenomen. Wat wel een struikelblok is voor mij.

De meest nuttige tip die ik aan jou zou geven is inderdaad langs een winkel te gaan om aan te voelen hoe alles zit en werkt. Ik moet bijvoorbeeld niet aan denken om alles in te stellen via verschillende menu's. Wat wel is bij sommige functies met de d5200. En inderdaad het complete plaatje berekenen (body + gewenste lens).

Ik merk dat hier op tweakers vaak geadviseerd wordt om de systeemcamera's te ontdekken. Alhoewel ik de voordelen zie, zijn er geen 'echte' winnaars. Kies wat je wilt. Als je hart liever een dSLR wilt, neem een dSLR. Anders ga je altijd denken "had ik nu maar een dSLR genomen". Mocht je na een tijdje toch achter komen dat dSLR niets is of te zwaar kan je altijd nog verpatsen op marktplaats en gaan voor een systeemcamera.

Toen ik (na reactie van tweakers) de Olympus systeemcamera voorstelde, kreeg ik van mijn vriendin al gelijk een reactie (canon liefhebber) van no-f**king-way. Puur slechte ervaring + zeer beperkte en dure lenzen. Alles draait stiekem om voorkeur (als ik het zo lees) en beetje wat je er mee wilt gaan doen.

Verwijderd

Kort gezegd: Lees je in, laat je voorlichten (door verschillende partijen) en koop de camera die je wil gebruiken.

Verwijderd

Ik zou eerder investeren in een tweedehands body (+/- 200-250,-) en de rest, 350-400,-, in een goede lens.

Een professionele fotograaf zal met een iPhone mooiere foto's maken dan jij met de duurste dikke full frame camera + dikke lens. Je moet je denkwijze loslaten.

Body:

Kijk eerst naar de serie, Canon xxxxD/ Canon xxxD. Ik weet niet hoe groot je handen zijn maar de xxxD serie is best klein.

Lens (Canon vatting):

V&A aangeboden: Tamron SP AF 17-50mm f/2,8 XR Di-II VC LD ASP IF (Canon)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties tot zo ver, heel fijn dat mensen mee willen denken.

Gisteren ben ik naar de MM geweest om gewoon eens te voelen hoe de verschillende camera's in de hand liggen en hoe de bediening is.

Ik moet zeggen dat de systeemcamera's mij erg tegenvielen. De camera's voelen goedkoop aan, het inzoomen lijkt meer op digitaal zoomen en het meest "last" had ik van de zware lens (zoom) voor op een kleine camera. Het lijkt gewoon niet in balans.

De dSLR camera's die er voor mij uitspringen zijn allemaal van Nikon. De d3300, d5200 en de d5300.

Eerst heb ik de d3300 en de d5200 met elkaar vergeleken, de d5200 lijkt mij de betere. Ook het kantelbare scherm vind ik een voordeel.

Nu ben ik aan het twijfelen of de d5300 niet een betere keuze is. Deze heeft GPS en Wifi en filmt in 1080P met 60fps. De d5200 haalt "slechts" 1080i. Ook de lens die standaard bij de d5300 zit schijnt beter te zijn dan die van de d5200. Er zit echter wel een groot verschil tussen qua prijs, eerder werd mij nog aangeraden een goedkopere body te kopen met een goede lens.

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-01 08:00

Isniedood

nee, echt niet!

Moet je eens een Fuji mirrorless proberen. Meest solide camera die ik in mijn handen heb gehad. Ik kom van een pentax k-5.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

• tommyz
Hier staan ze op een rijtje. Qua sensorprestaties zijn ze ongeveer even goed allemaal. Ik kan voor jou niet bepalen of je GPS, WiFi en 1080P belangrijk vindt :)

Uiteindelijk leveren ze qua beeldkwaliteit vergelijkbare (lees: gewoon goede) prestaties. Dan is het aan jou om te bepalen of je meer wilt betalen voor de extra features.

Flickr

Verwijderd

Wat tommyz zegt. Als je niet veel filmt zou ik voor de d5200 met een betere lens gaan. Persoonlijk vind ik de d5200 voordelen hebben tov de d3200/d3300, het draaibare scherm en de betere autofocus. Maar je kunt ook voor de d3200/d3300 gaan. Je zult in fotokwaliteit niets tussen deze bodies merken en wel veel van een betere lens.

Verwijderd

Topicstarter
De d5200 is even duur als de d3300. Dus wat dat betreft ga ik voor de d5200, dan koop ik daar een andere lens bij.

Wat zijn de echte voordelen van wifi en gps op een dSLR? Het filmen is een mooie bijkomstigheid, echte denk ik dat 1080i op 60fps meer dan voldoende is voor wat ik er mee wil doen. filmen op 720p is bijna net zo goed.

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

WiFi is leuk voor het overzetten van je foto's van camera naar telefoon (bijvoorbeeld op vakantie zonder een laptop bij je te hebben), maar dat werkt vaak alleen met JPEG's en niet met RAW. Tevens is je telefoon via WiFi te gebruiken als afstandsbediening. Beiden geen zaken waarvoor ik extra zou willen betalen (via een kabeltje werkt 't immers ook gewoon), maar in deze tijd is het voor velen wel een voordeel.

GPS op een DSLR is handig voor geotagging: de locatie van je foto's kan worden weergegeven in (bijvoorbeeld) Google Maps. Handig als je later nog een keer terug wil naar die exacte plaats om de foto opnieuw te maken. In mijn ogen meer een batterijvretende gimmick die je nauwelijks gebruikt, maar ook dat is persoonlijke voorkeur.

Filmen in 1080i60 vind ik zelf niet zo mooi (zoek maar eens op wat het verschil is tussen 1080i en 1080p), maar als je niet van plan bent ermee te gaan filmen, dan kan je prima uit de voeten met 1080p24 of 720p60.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 12:30:
De d5200 is even duur als de d3300. Dus wat dat betreft ga ik voor de d5200, dan koop ik daar een andere lens bij.

Wat zijn de echte voordelen van wifi en gps op een dSLR? Het filmen is een mooie bijkomstigheid, echte denk ik dat 1080i op 60fps meer dan voldoende is voor wat ik er mee wil doen. filmen op 720p is bijna net zo goed.
Flauw: als je de voordelen niet weet dan zal je het ook niet missen ;)

Als ik jou was dan zou ik een tweedehands (zgan) body van Marktplaats afplukken zodat je een groter budget voor een lens hebt.

Met zoomlenzen maak je echter altijd concessies, vergeet dat niet. Ook zal evt. beeldstabilisatie bij de goedkopere lenzen niet optimaal werken. Tot 300mm in kunnen zoomen lijkt mooi maar probeer dan maar eens zonder statief een haarscherpe foto eruit te krijgen.

Je hebt trouwens software waarmee je je foto's kan analyseren op hoeveel mm ze gemaakt zijn. Als je Lightroom hebt/gebruikt dan kan het daarin ook. Wellicht dat anderen gratis alternatieven weten.

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 15:52:
[...]

Je hebt trouwens software waarmee je je foto's kan analyseren op hoeveel mm ze gemaakt zijn. Als je Lightroom hebt/gebruikt dan kan het daarin ook. Wellicht dat anderen gratis alternatieven weten.
Bedoel jij deze software misschien?

In Windows 7 kun je het ook zien als je de foto aanklikt. Zie je het in eigenschappen. Staat er allerlei info.
In mijn geval alleen zie ik het staan als ik de foto's, op harde schijf, bekijk genomen met mijn telefoon. Op de oudere foto's staat al die info niet op.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Verwijderd

Het lijkt mij juist heerlijk om bijvoorbeeld op een heldere winterse nacht mijn camera buiten op statief te zetten en binnen in de warmte via de tablet rustig de instellingen te doen en vele dingen te proberen. Met een afstandsbediening red je het dan niet.

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ik moet eerlijk toegeven dat ik van die invulling nog nooit had gehoord :P Wel grappig idee, maar zou het zelf niet zo snel doen, denk ik.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-01 20:32

Garyu

WW

Sepp14 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 16:20:
[...]

Bedoel jij deze software misschien?

In Windows 7 kun je het ook zien als je de foto aanklikt. Zie je het in eigenschappen. Staat er allerlei info.
In mijn geval alleen zie ik het staan als ik de foto's, op harde schijf, bekijk genomen met mijn telefoon. Op de oudere foto's staat al die info niet op.
Het is alleen niet leuk meer als je dat voor elke foto apart moet gaan zitten doen. Ik zou eerder kijken naar ExposurePlot, die na een tijdje gerateld te hebben de resultaten netjes grafisch weergeeft: http://www.vandel.nl/exposureplot.html :+

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Ventieldopje schreef op zondag 15 februari 2015 @ 23:24:
[...]

Kwalitatief valt je foto op zo'n formaat niet te beoordelen en pusht dit de body allerminst tot zijn uitersten om aan te geven wat je met zo'n body kan bereiken. Niet lullig bedoeld en het is een prima plaat, het voegt alleen weinig toe :)

[...]

Je kan vergelijken tot je een ons weegt maar zo simpel is die conclusie niet. Als je net begint en je je eerste DSLR koopt dan is het sowieso moeilijk een vergelijking te trekken en is álles wel een upgrade als we het over mirrorless en DSLR hebben.

Het zijn de specifieke zaken waar ze in verschillen en ook het lensaanbod is best een verschil tussen beiden. Maargoed, dan moet je wat jaren verder zijn wil je daar misschien mee te maken krijgen, dan kun je altijd nog zien ;)

Neem ook een kijkje in het [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6 :)

Verwijderd

@Sepp14:

Nee, alhoewel ik die jaren terug wel eens voorbij heb zien komen.

Verwijderd

Topicstarter
Na veel wikken en wegen voel ik het meest voor de Nikon D5300. Ik heb het gevoel dat ik daar een hele tijd meer vooruit kan.

Nu moet ik nog kiezen welke lens ik er bij neem. Standaard is hij uitgerust met een 18-55mm VR II lens. Er zijn ook kits met een 18-140mm lens. Deze is aanzienlijk duurder.

Op internet heb ik ook een volgende set gezien: 18-55mm VR II + 55-200mm VR lens. Dit voor slechts €630.

Ik lees dat de meesten erg fan zijn van de 18-140mm, toch heb ik meer opties met de 18-55 en de 55-200 lenzen. Iemand ervaring / advies?

Verwijderd

Die 18-140 geeft een leuk bereik maar vaak (dit specifieke geval ken ik niet) gaat het wel ten koste van de optische kwaliteit. Ik heb zelf niet zoveel bezwaar tegen het wisselen van lensen dus zou voor de kit gaan met de 2 lenzen.

Welke keuze je ook maakt, veel plezier er mee. De D5300 is een mooie camera in een uitgebreid systeem waarin je haast onbeperkt kan groeien.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:28

Fiber

Beaches are for storming.

Tja, iets meer bereik versus betere bouw en geen lenzen wisselen. Ik zou voor de 18-140 gaan... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:09
Als je het in een keer goed wilt doen: Neem een Sigma 17-50mm f/2.8 of Sigma 17-70mm f/2.8-4. Beide erg lichtsterke en scherpe lenzen, waarbij de eerste nog iets lichtsterker is en de tweede iets meer bereik heeft.

Bij een goede camera hoort een goede lens. Je kan beter een D5200 / D3300 met een van deze twee lenzen nemen dan een D5300 met kitlens.

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Laten we zeggen dat er ook geen pro's werken met de instappers die je vermeld hebt. Met 600 EUR komt je gewoon niet in de buurt van die klasse. Het is dan ook een foute vraag en de wens om van een compact meteen dé camera te kopen is evenseens verkeerd, zeker met een budget van 600E.

Mijn advies is om (als 't persé een dslr moet zijn maar geldt ook voor mirrorless) om een instapper te kiezen. Waarom? Je bent een instapper. Over 2 jaar ben je geen instapper meer en kan je wél gefundeerde keuzes maken.

Ik heb zelf een jaarlang getwijfeld en gewikt en gewogen (en dus veeeel tijd achter laptop gezeten om te lezen, te herlezen, te vergelijken etc... ipv foto's te maken) en toendertijd getwijfeld tussen een 600D -> 650D -> d5100/d7100 om uiteindelijk een oude 40D aan te schaffen (250E incl cf kaartjes). Hoewel ik nu een Canonian ben, heb ik 't gevoel dat Canon op dit moment een beetje wezenloos achterblijft op de concurrentie.

Tot slot: de reden dat glas belangrijker is dan sensoren ligt in het feit dat je kwaliteitsglas meer kost dan je camera en dat het veel langer meegaat. Je camera (dat oude topmodel of die moderne instapper) vervang je binnen enkele jaren toch. Wil je alsnog flexibel zijn qua merk/systeem-keuze, dien je dus best niet meteen een hele sloot glas aan te schaffen.

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor het advies. Ik heb het volgende aangeschaft:

Nikon D5300, dit voelde voor mij het best na het lezen en vergelijken van reviews en sites.

Nikon 18-55mm vr II kitlens zit er bij, goede dingen over gelezen en leuke starter. (pakket 500 euro)

Tamron 70-300 vc usd lens (voor 200 euro, zo goed als nieuw gekocht)

Nogmaals bedankt!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Super hoor! Nu de volgende stap: nabewerken. Ik neem aan dat je in RAW gaat schieten..? Of i.i.g. JPG + RAW? Al is dat trouwens bij nader inzien misschien meer een discussie voor F&V Workflow... :)

• XanderL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:52
Ik zou zeggen een ouder Top Model.

Zelf schiet ik al jaren met een Nikon D700 en het enige waar ik in geïnvesteerd heb is steeds wat beter glaswerk. Ook de nieuwe instappers hebben tegenwoordig een dusdanige resolutie dat je al snel afgestraft wordt als je met mindere kwaliteit glaswerk foto's gaat maken.
Pagina: 1