Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk laat nog maar 1 apparaat toe

Pagina: 1
Acties:

• Octobersveryown
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-04-2024
Beste Tweakers,

Ik zit met een probleem,

Mijn netwerk laat nog maar 1 apparaat toe welke op internet kan. We maken gebruik van een technicolor upc modem/router, deze is via een switch doorverbonden met een netgear rangemax v2. Deze netgear is ingesteld als accespoint met uitgeschakelde dhcp. Deze set-up deed het meestal ok, op wat onstabiele momenten na. Nu wilde ik vandaag een instelling wijzigen op de netgear (namelijk geen B apparaten meer toestaan in de hoop op meer stabiliteit). Daarnaast wilde ik de technicolor in de bridge mode zetten en de netgear weer als router gebruiken,

Nu het volgende: de set up zoals hierboven beschreven uitgevoerd, dus bridge mode en aparte router. Toen gaf het netwerk alleen mijn windows laptop internet, mijn macbook en iphone niet. Met de UPC helpdesk weer beide routers naar fabrieksinstellingen gezet. Maar nu geven beide apparaten alleen mijn macbook internet toegangen en de rest weer niet. Iphone kan helemaal niet verbinden en de windows laptop kan soms connecten maar krijgt geen toegang tot het netwerk. Bij de helpdesk stonden ze ook voor een raadsel, heeft hier iemand een idee?

Alvast bedankt!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat je beschrijft is exact wat je zou verwachten bij een modem in bridge mode die maar 1 publieke IP uitdeelt en verder alleen layer 2 zooi (switches, APs etc) erachter.

Simpele check: die ene apparaat die wel op internet kan - heeft dat een privaat IP of een publieke?

Indien publiek, dan is simpeste om bridge mode uit te zetten op de modem. Normaliter doet een factory reset dat, dus ik gok dat in dat geval de factory reset niet goed gegaan is. Je moet echt iets van 15 sec een paperclip in dat gaatje houden tot alle LEDs uitgaan. Mocht dat niet werken, inloggen op de GUI (in bridge mode iirc benaderbaar op standaard DOCSIS IP: 192.168.100.1) en handmatig bridge mode uit.

Indien privaat is er iets anders aan de hand en zou ik in eerste instantie naar je Netgear apparaat kijken. Als je daar hulp mee wilt, aub aangeven exact welke Netgear (marketingblaat als "Rangemax v2" zegt weinig, iets van WPN824v2 of WNR3500v2 oid zegt een stuk meer).

Oslik blyat! Oslik!

• Octobersveryown
Bedankt voor de snelle hulp!

Hoe kan ik op mijn macbook checken of ik een privaat IP of een publieke toegewezen krijg? Het is trouwens een wpn824 v2

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tig plekken. In een terminal ifconfig zou mijn eerste keus zijn (evt moet je er sudo voor zetten, weet niet uit m'n hoofd of dat op MacOS/Darwin nodig is voor alleen uitlezen), maar via de GUI kun je het ook zien.

Gewoon kijken naar IP. Is dat een van de private ranges? Dan is het privaat. Is het iets anders? Dan is het publiek.

En die WPN824v2 is een museumstuk, WiFi-g only en 100Mbps LAN. Wel bijzonder goede antennes - enige consumentenapparaat met een antenna-array van Ruckus. Jammer dat Netgear de relatie zo verneukt heeft dat Ruckus zich daarna permanent van consumentenmarkt teruggetrokken heeft...

Oslik blyat! Oslik!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

http://www.wikihow.com/Find-Your-IP-Address-on-a-Mac

heel kort door de bocht, als je adres niet met 10, 192, of 172 zit je niet achter een router. als hij met 169 begint kun je geen conclusie trekken.

Je kunt er rustig vanuit gaan dat je internet router nog in bridge mode staat. als die in route rmode gaat, dan zou je weer meer apparaten kunnen aansluiten.

vervolgens is er iets fout gegaan bij de router (..b.v.. kabel naar upc wel in WAN poort gestopt ipv LAN?, of toch in access point mode)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Octobersveryown
leuk_he schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 23:40:
http://www.wikihow.com/Find-Your-IP-Address-on-a-Mac

heel kort door de bocht, als je adres niet met 10, 192, of 172 zit je niet achter een router. als hij met 169 begint kun je geen conclusie trekken.

Je kunt er rustig vanuit gaan dat je internet router nog in bridge mode staat. als die in route rmode gaat, dan zou je weer meer apparaten kunnen aansluiten.

vervolgens is er iets fout gegaan bij de router (..b.v.. kabel naar upc wel in WAN poort gestopt ipv LAN?, of toch in access point mode)
En als hij met 64. begint? :P Welke conclusie kan ik dan trekken? Ik heb niet aan de kabels gezeten naar de upc. Die technicolor heeft een coax ingang. Op het accespoint komt de kabel binnen via een LAN.

Probleem is dat ik geen adapter heb om mijn mac aan de kabel te gooien zodat ik op de upc kan inloggen. Als ik via de wifi en browser wil inloggen staat er dit in het inlog scherm (Klantenondersteuning heeft de WAN-interface geactiveerd. Een ogenblik geduld.)
En die WPN824v2 is een museumstuk
Ik weet het ik weet het, maar mn huisgenoten zijn gierig en willen niet investeren in iets nieuws.

[ Voor 11% gewijzigd door Octobersveryown op 14-02-2015 23:56 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
64.x.y.z klinkt als een adres van UPC, je modem staat dus in bridge. je zal op je router DHCP aan moeten zetten, en je modem op de WAN (internet) poort van je router moeten knopen ;)

404 Signature not found

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
Bij de helpdesk stonden ze ook voor een raadsel, heeft hier iemand een idee?
Rare helpdesk. De gemiddelde helpdesk vraagt je toch allereerst om de boel eens te resetten? Dan staat 't ding ongetwijfeld weer in routing mode.

Niet wat je zoekt, maar het had je probleem wel 'opgelost'.

• Octobersveryown
Thralas schreef op zondag 15 februari 2015 @ 00:06:
[...]

Rare helpdesk. De gemiddelde helpdesk vraagt je toch allereerst om de boel eens te resetten? Dan staat 't ding ongetwijfeld weer in routing mode.

Niet wat je zoekt, maar het had je probleem wel 'opgelost'.
Ze stonden voor een raadsel omdat ze wel degelijk de upc router/modem in naar fabrieksstand hebben proberen terug te zetten. De netwerk naam en wachtwoord waren wel gereset.

• Octobersveryown
SMSfreakie schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 23:59:
64.x.y.z klinkt als een adres van UPC, je modem staat dus in bridge. je zal op je router DHCP aan moeten zetten, en je modem op de WAN (internet) poort van je router moeten knopen ;)
Is dan hiermee het probleem opgelost met dat er maar ruimte is voor 1 ip/ apparaat?

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:53

thof

FP ProMod
Is dit ineens veranderd of is dit de begin situatie en heb je alleen een modem van UPC gekregen i.p.v. een met een router? Just to be sure.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• SMSfreakie
  • Niet online
Octobersveryown schreef op zondag 15 februari 2015 @ 00:15:
[...]

Is dan hiermee het probleem opgelost met dat er maar ruimte is voor 1 ip/ apparaat?
je krijgt maar 1 Adres van UPC, die zal je router moeten krijgen, en die verwacht het op zn WAN ( internet ) poort :P niet op een LAN poort

404 Signature not found

• Octobersveryown
thof schreef op zondag 15 februari 2015 @ 00:18:
Is dit ineens veranderd of is dit de begin situatie en heb je alleen een modem van UPC gekregen i.p.v. een met een router? Just to be sure.
UPC heeft een modem/router (2 in 1 dus) geleverd, maar het bereik daarvan is heel slecht. Dus heb ik onze oude router er aangehangen (als accespoint) om het bereik te vergroten. Omdat hij niet stabiel was er ik online las dat het beter was om die UPC meuk maar helemaal in bridge mode te zetten en een andere router zijn werk te laten doen probeerde ik dat om te zetten.

• Octobersveryown
SMSfreakie schreef op zondag 15 februari 2015 @ 00:20:
[...]

je krijgt maar 1 Adres van UPC, die zal je router moeten krijgen, en die verwacht het op zn WAN ( internet ) poort :P niet op een LAN poort
Ga ik hem nu weer helemaal resetten want inloggen via de wifi pakt hij niet. Waarschijnlijk omdat de dhcp uitstaat?

• SMSfreakie
  • Niet online
Octobersveryown schreef op zondag 15 februari 2015 @ 00:24:
[...]

Ga ik hem nu weer helemaal resetten want inloggen via de wifi pakt hij niet. Waarschijnlijk omdat de dhcp uitstaat?
op je router bedoel je dan? dat klinkt vrij logisch dan :+

404 Signature not found

• Octobersveryown
SMSfreakie schreef op zondag 15 februari 2015 @ 00:25:
[...]

op je router bedoel je dan? dat klinkt vrij logisch dan :+
Ja op de router die nu accespoint is

• SMSfreakie
  • Niet online
Octobersveryown schreef op zondag 15 februari 2015 @ 00:27:
[...]

Ja op de router die nu accespoint is
lijkt me een goed idee, gezien deze nu niet goed ingesteld is ;)

404 Signature not found

• Octobersveryown
SMSfreakie schreef op zondag 15 februari 2015 @ 00:29:
[...]

lijkt me een goed idee, gezien deze nu niet goed ingesteld is ;)
Accespoint gerest naar router functie met dhcp. Als ik dan het kabel die van de upc router in bridge mode naar de nieuwe router in WAN doe krijg ik op geen enkel apparaat internet. Als ik de kabel weer terug in een LAN duw kan ik op mijn macbook wel op internet. Maar mijn windows laptop en Iphone 4 en 4s krijgen niks.

Laptop zegt dat de DNS-configuratie een probleem heeft. Iphones kunnen wel connecten maar maken geen verbinding met internet. ;w

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Octobersveryown schreef op zondag 15 februari 2015 @ 00:22:
[...]

UPC heeft een modem/router (2 in 1 dus) geleverd, maar het bereik daarvan is heel slecht.
Van de Technicolor TC7200? Nee hoor, dat ding kan rustig 300m ver reiken. Sowieso, WiFi is tweerichtingsverkeer, je probleem is nagenoeg nooit hoe hard een AP kan zenden, het is hoe goed het signalen van client devices kan ontvangen :o

Wat bij jou fout gaat op dat vlak is vrijwel zeker dat het niet op een ideale locatie staat voor WiFi. Voor een deel kun je rustig 10dB winnen door slimmere plaatsing (niet onder de TV-meubel maar erop, of in de meterkast niet tussen de leidingen - en hoe dan ook zorgen dat er geen kabels over het apparaat hangen) - maar aangezien de modem in eerste instantie modem is en dus aangesloten moet zijn op je eerste aansluitpunt kun je niet enorm flexibel zijn. Zeker bij een meterkastsituatie ontkom je niet aan een AP in een bewoond deel van het huis.
Dus heb ik onze oude router er aangehangen (als accespoint) om het bereik te vergroten.
Yep, dat is de manier om het aan te pakken.
Omdat hij niet stabiel was er ik online las dat het beter was om die UPC meuk maar helemaal in bridge mode te zetten en een andere router zijn werk te laten doen probeerde ik dat om te zetten.[/quote]
Zucht. Dat soort napraterij is verantwoordelijk voor meer topics hier over internetproblemen dan wat dan ook anders :X

Je eerste setup was prima, indien niet stabiel gewoon dat troubleshooten. Al zou je het met een 8-jaar oude (!) router stabiel werkend krijgen, dan nog heb je enkel WiFi-g en (erger) 100Mb Ethernet op je LAN. De Technicolor laten doen waar hij voor gebouwd is levert je iig in de buurt van de modem WiFi-n op en (belangrijker) Gb Ethernet op de LAN.

Maar goed, als ik het zo lees is welgeteld een keer een poging gedaan tot factory reset, was om onduidelijke redenen half lukte. Ik heb je in m'n vorige post uitgelegd hoe je dat alsnog kunt proberen (>15 sec paperclip in 'reset' gat als de modem aan staat) en hoe je als dat ook niet lukt de modem handmatig uit bridge mode kunt halen (via 192.168.100.1). Heb je een van die twee zo niet beide al geprobeerd?

Oslik blyat! Oslik!

• Octobersveryown
dion_b schreef op zondag 15 februari 2015 @ 10:03:
[...]

Van de Technicolor TC7200? Nee hoor, dat ding kan rustig 300m ver reiken. Sowieso, WiFi is tweerichtingsverkeer, je probleem is nagenoeg nooit hoe hard een AP kan zenden, het is hoe goed het signalen van client devices kan ontvangen :o

Wat bij jou fout gaat op dat vlak is vrijwel zeker dat het niet op een ideale locatie staat voor WiFi. Voor een deel kun je rustig 10dB winnen door slimmere plaatsing (niet onder de TV-meubel maar erop, of in de meterkast niet tussen de leidingen - en hoe dan ook zorgen dat er geen kabels over het apparaat hangen) - maar aangezien de modem in eerste instantie modem is en dus aangesloten moet zijn op je eerste aansluitpunt kun je niet enorm flexibel zijn. Zeker bij een meterkastsituatie ontkom je niet aan een AP in een bewoond deel van het huis.
De technicolor behoort zo dicht mogelijk op de coax kabel te hangen als mogelijk is toch? Daarvoor zijn bij ons in huis maar twee plaatsen, ene meteen waar hij binnen komt en de andere een goede 10 meter verder. Beide niet in de buurt van een meterkast. Het verschil met de netgear is altijd behoorlijk geweest en geeft afhankelijk van de locatie in huis zo'n 2 tot 3x sneller internet.
Je eerste setup was prima, indien niet stabiel gewoon dat troubleshooten. Al zou je het met een 8-jaar oude (!) router stabiel werkend krijgen, dan nog heb je enkel WiFi-g en (erger) 100Mb Ethernet op je LAN. De Technicolor laten doen waar hij voor gebouwd is levert je iig in de buurt van de modem WiFi-n op en (belangrijker) Gb Ethernet op de LAN.
Er zaten soms dagen tussen dat we niet meer dan 1mbps trokken terwijl op een goede dag hij 15mbps tot 20 mbps aankon. Troubleshooten gaf geen foutmelding en even 10 seconden stroom van beide apparaten hielp niet of voor maar een paar minuten.
Maar goed, als ik het zo lees is welgeteld een keer een poging gedaan tot factory reset, was om onduidelijke redenen half lukte. Ik heb je in m'n vorige post uitgelegd hoe je dat alsnog kunt proberen (>15 sec paperclip in 'reset' gat als de modem aan staat) en hoe je als dat ook niet lukt de modem handmatig uit bridge mode kunt halen (via 192.168.100.1). Heb je een van die twee zo niet beide al geprobeerd?
Deze router/modem staat op een kamer welke op slot is. Inloggen via wifi kan op mn macbook maar dan krijg ik deze melding (Klantenondersteuning heeft de WAN-interface geactiveerd. Een ogenblik geduld.) Als ik mijn windows aan de kabel leg geeft hij een time out bij het benaderen van de router (waarschijnlijk doordat hij geen ip toegewezen krijgt?)

Maar zou alles niet moeten werken als de router/modem nog in bridge mode staat en in er de tweede router op aansluit met dhcp aan en de kabel van de upc in bridge mode in de WAN stop van de router zoals iemand hierboven aangaf? Want dan krijg ik namelijk op het enige apparaat wat internet krijg ook geen internet. Dat zou dus betekenen dat die hele brigde mode niet werkt?

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:48
Octobersveryown schreef op zondag 15 februari 2015 @ 00:56:
[...]
....
Laptop zegt dat de DNS-configuratie een probleem heeft. Iphones kunnen wel connecten maar maken geen verbinding met internet. ;w
Wat je kan proberen is de DNS servers handmatig in je AP instellen. Vul dan de adressen van de UPC DNS servers in. Je kan ook een publieke DNS server proberen (bijv. Google 8.8.8.8 )

Ik zit bij Ziggo en was altijd gewend om in apparaten (AP's, NAS, etc) het modem IP adress als DNS server in te stellen. Jaaaaren goed gewerkt en plots konden TV, NAS en mediaplayer niet meer het internet op.
Lang verhaal kort: In alle apparaten handmatig de DNS servers van Ziggo ingevuld, en probleem opgelost.

• Octobersveryown
Masimo schreef op zondag 15 februari 2015 @ 11:24:
[...]

Wat je kan proberen is de DNS servers handmatig in je AP instellen. Vul dan de adressen van de UPC DNS servers in. Je kan ook een publieke DNS server proberen (bijv. Google 8.8.8.8 )

Ik zit bij Ziggo en was altijd gewend om in apparaten (AP's, NAS, etc) het modem IP adress als DNS server in te stellen. Jaaaaren goed gewerkt en plots konden TV, NAS en mediaplayer niet meer het internet op.
Lang verhaal kort: In alle apparaten handmatig de DNS servers van Ziggo ingevuld, en probleem opgelost.
De DNS heeft alleen wel automatisch gewerkt. Als ik op mijn iPhone kijk krijgt hij wel al een DNS toegewezen. Als ik op mijn windows laptop het publiekelijke DNS invul krijgt hij geen verbinding.

[ Voor 5% gewijzigd door Octobersveryown op 15-02-2015 11:33 ]

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:48
Wild guess!
Heb je de mogelijkheid het MAC-adres van het apparaat dat nu wél internet heeft (je Macbook nu toch?) in je AP te spoofen?

• Octobersveryown
hij geeft aan: ifconfig: Igrep: bad value

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:15
Octobersveryown schreef op zondag 15 februari 2015 @ 00:56:
[...]

Accespoint gerest naar router functie met dhcp. Als ik dan het kabel die van de upc router in bridge mode naar de nieuwe router in WAN doe krijg ik op geen enkel apparaat internet. Als ik de kabel weer terug in een LAN duw kan ik op mijn macbook wel op internet.
Heb je daar ergens tussendoor het modem al eens een keer gereboot, en daarna de router als eerste en enige apparaat aangesloten?

Kijk dan ook eens in de webinterface van de router of deze een publiek IP krijgt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Octobersveryown schreef op zondag 15 februari 2015 @ 11:14:
[...]

De technicolor behoort zo dicht mogelijk op de coax kabel te hangen als mogelijk is toch? Daarvoor zijn bij ons in huis maar twee plaatsen, ene meteen waar hij binnen komt en de andere een goede 10 meter verder.
Nou nee, max een van de twee is eerste aansluitpunt. Andere zit net zo goed tig meter coax tussen :o
Beide niet in de buurt van een meterkast.
Zie dus waarom ik het over woonkamersituatie vs meterkastsituatie heb. Je weet nooit op voorhand waar de overnamepunt is (oudere huizen meestal in woonkamer, nieuwere meestal in meterkast, maar je komt ze zelfs in de kruipruimte tegen 8)7 )
Het verschil met de netgear is altijd behoorlijk geweest en geeft afhankelijk van de locatie in huis zo'n 2 tot 3x sneller internet.
Dan klopt er meer niet. Die Netgear heeft inderdaad beste WiFi-g implementatie die je bij consumentenapparatuur aantreft, maar het blijft WiFi-g en gaat dus echt nooit boven de 38Mbps in praktijk uitkomen, en ws daar max helft van. De Technicolor heeft vrij gemiddelde WiFi-n implementatie, die kan in 5GHz 200Mbps halen, maar zelfs op 2.4GHz is 100Mbps vlakbij de TC7200 haalbaar. Als er meer muren/vloeren tussen zitten gaan de betere antennes van de WPN824v2 hun meerwaarde bewijzen, maar vlakbij de TC7200 zou je (op zelfde kanaal...) met gemak twee keer prestatie van de WPN824v2 moeten halen. Zo niet gok ik dat de instellingen nogal brak zijn, of dat je appels en peren zit te vergelijken (vlakbij de WPN824v2 vs TC7200 door meerdere muren, bijv)
[...]

Er zaten soms dagen tussen dat we niet meer dan 1mbps trokken terwijl op een goede dag hij 15mbps tot 20 mbps aankon. Troubleshooten gaf geen foutmelding en even 10 seconden stroom van beide apparaten hielp niet of voor maar een paar minuten.
"Troubleshooten" is niet een druk op de knop in Windows, maar stap voor stap dingen uitsluiten om te kijken wat er fout gaat. Dit klinkt als ernstige interferentie, waar de WPN824v2 ondanks goede antennes niets aan kan doen.
[...]

Deze router/modem staat op een kamer welke op slot is. Inloggen via wifi kan op mn macbook maar dan krijg ik deze melding (Klantenondersteuning heeft de WAN-interface geactiveerd. Een ogenblik geduld.) Als ik mijn windows aan de kabel leg geeft hij een time out bij het benaderen van de router (waarschijnlijk doordat hij geen ip toegewezen krijgt?)
Dat je maar met een gebruiker per boot ingelogged kunt zijn is een bekende 'feature' van de TC7200. Maar even heel flauw: zorg alsjeblieft ervoor dat je bij alle relevante apparatuur kunt voordat je hier om hulp komt vragen - of laat iemand die wel toegang heeft dat doen.

In dit geval moet je om erin te komen de modem rebooten - wat je niet kunt omdat je er niet bij kunt - en/of moet je een tweede poging tot factory reset doen met paperclip - wat je ook niet kunt omdat je er niet bij kunt. Schiet niet bepaald op zo :/
Maar zou alles niet moeten werken als de router/modem nog in bridge mode staat en in er de tweede router op aansluit met dhcp aan en de kabel van de upc in bridge mode in de WAN stop van de router zoals iemand hierboven aangaf? Want dan krijg ik namelijk op het enige apparaat wat internet krijg ook geen internet. Dat zou dus betekenen dat die hele brigde mode niet werkt?
Op dit moment is overduidelijk iets niet lekker. Maar zonder mogelijkheid om dingen uit te sluiten kan ik alleen constateren dat je de middelen nu niet hebt om hier verder mee te komen :o

Oslik blyat! Oslik!

• Octobersveryown
dion_b schreef op zondag 15 februari 2015 @ 12:12:
[...]

Dat je maar met een gebruiker per boot ingelogged kunt zijn is een bekende 'feature' van de TC7200. Maar even heel flauw: zorg alsjeblieft ervoor dat je bij alle relevante apparatuur kunt voordat je hier om hulp komt vragen - of laat iemand die wel toegang heeft dat doen.

In dit geval moet je om erin te komen de modem rebooten - wat je niet kunt omdat je er niet bij kunt - en/of moet je een tweede poging tot factory reset doen met paperclip - wat je ook niet kunt omdat je er niet bij kunt. Schiet niet bepaald op zo :/

[...]

Op dit moment is overduidelijk iets niet lekker. Maar zonder mogelijkheid om dingen uit te sluiten kan ik alleen constateren dat je de middelen nu niet hebt om hier verder mee te komen :o
De UPC helpdesk kan er nog wel op inloggen meen ik. Is het dan voldoende als zij hem opnieuw terugzetten naar factory of is met een paperclip toch beter?

[ Voor 40% gewijzigd door Octobersveryown op 15-02-2015 13:30 ]

• Octobersveryown
Het probleem is opgelost. Doordat de upc helpdesk persoon blijkbaar nog ingelogd was op de upc router kon ik er niet in op afstand. Opnieuw gebeld, maar ze konden mij niet doorschakelen naar die persoon. Omdat ik geen zin had om misschien wel een hele dag te wachten de desbetreffende stop van de kamer waar ik niet bij kon omgegooid. Toen kon ik wel inloggen. De router stond inderdaad nog in brigde mode. Alleen omzetten naar router mode deed de truc al en alle apparaten kunnen er weer op. Bedankt!

Nu nog een aanvullende vraag, omdat onze Netgear als antiek wordt bestempeld . Wat zou een goed advies zijn als acces point? Zo'n Ubiquiti Unifi is nog redelijk betaalbaar, tenzij ik een dual band moet kopen.

Verwijderd

Met de zoekfunctie vind je in NT waarom dion_b de pricewatch: Netgear WNDR4300 aanbeveelt als betaalbaar alternatief voor echte accesspoints. Zie bijvoorbeeld: dion_b in "Ziggo Wifi Thuis". Voordeel is dat je dan voor een vergelijkbare prijs dualband 802.11n hebt.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-11 17:36

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

lol niemand samengewoond ?

Ethernet adapter properties, sharing, er staat waarschijnlijk bij iemand ingesteld, allow other users to connect through this computers internet connection. Je kan het in windows 8 ook aanvinken dat een andere computer dat uberhaubt kan regelen.

• Octobersveryown
Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2015 @ 14:48:
Met de zoekfunctie vind je in NT waarom dion_b de pricewatch: Netgear WNDR4300 aanbeveelt als betaalbaar alternatief voor echte accesspoints. Zie bijvoorbeeld: dion_b in "Ziggo Wifi Thuis". Voordeel is dat je dan voor een vergelijkbare prijs dualband 802.11n hebt.
Dus dualband is wel aan te rade? We zitten in het centrum van een stad en hebben veel netwerken om ons heen. Tevens zitten er veel apparaten tegelijk op.
caanova1984 schreef op zondag 15 februari 2015 @ 14:58:
lol niemand samengewoond ?

Ethernet adapter properties, sharing, er staat waarschijnlijk bij iemand ingesteld, allow other users to connect through this computers internet connection. Je kan het in windows 8 ook aanvinken dat een andere computer dat uberhaubt kan regelen.
Ik mis even wat dit voor mijn probleem van doen zou zijn?

Verwijderd

Octobersveryown schreef op zondag 15 februari 2015 @ 17:10:Dus dualband is wel aan te rade? We zitten in het centrum van een stad en hebben veel netwerken om ons heen. Tevens zitten er veel apparaten tegelijk op.
Die situatie (veel netwerken in je omgeving) vraagt nadrukkelijk om dual band, de 5 GHz band is lang niet zo drukbezet als de 2,4 GHz. Aangenomen dat je clients redelijk modern zijn (recente laptops, actuele smartphones) is er vrijwel geen enkele reden om nog single band 2,4 GHz AP's of routers aan te schaffen (behoudens voor legacy toestellen).

• SMSfreakie
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2015 @ 18:49:
[...]
Die situatie (veel netwerken in je omgeving) vraagt nadrukkelijk om dual band, de 5 GHz band is lang niet zo drukbezet als de 2,4 GHz. Aangenomen dat je clients redelijk modern zijn (recente laptops, actuele smartphones) is er vrijwel geen enkele reden om nog single band 2,4 GHz AP's of routers aan te schaffen (behoudens voor legacy toestellen).
Precies, en vooral die -N meuk op 2.4ghz die gewoon meer dan 50% van het beschikbare spectrum gebruikt... ( 40mhz! )

in mn appartement haal ik met 20mhz -N op 2.4ghz betere resultaten dan met 40mhz..

m'n AC draait wel op 80mhz breed.. omdat er toch geen andere AP's in de 5ghz band te vinden zijn...

404 Signature not found

• Octobersveryown
En is die Netgear WNDR4300 dan sterk genoeg om 4 verdiepingen van internet te voorzien? De oude netgear die er nu hangt had voor zover ik begreep hele sterke antennes. Of zal ik met meerdere acces points moeten gaan werken?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Octobersveryown schreef op zondag 15 februari 2015 @ 19:54:
En is die Netgear WNDR4300 dan sterk genoeg om 4 verdiepingen van internet te voorzien?
Hou eens op over "sterk" :o

Zoals ik al eerder aangaf, daar gaat het niet om, het gaat juist om kunnen luisteren.

Experiment: regel een megafoon. Stuur een van je huisgenoten naar bovenste verdieping achter een deur. Jij schreeuwt door megafoon. Probeer een gesprek te voeren. Gaat niet he? :z

Je hebt niets aan een megafoon aan een kant van de verbinding.
De oude netgear die er nu hangt had voor zover ik begreep hele sterke antennes. Of zal ik met meerdere acces points moeten gaan werken?
Niemand kan je dat vertellen zonder dat je (eindelijk eens) zelf op onderzoek uitgaat en kijkt naar de twee relevante factoren:

- hoe sterk wordt het signaal in verschillende kamers ontvangen (RSSI, in dBm)
- hoeveel ruis is er in dat signaal per kamer (SNR in dB als je het kunt meten, anders speedtest doen en op basis van resultaten terugredeneren vanaf RSSI)
- wat gebeurt er als je naar de andere kanalen kijkt (iig 1, 6 en 11 testen).

Als je als vuistregel neemt dat je minimaal -65dBm wilt hebben voor een robuuste en snelle verbinding kom je snel genoeg erachter hoeveel AP's je nodig hebt. Qua SNR is het moeilijker getallen te geven, maar onder de 25dB is iig foute boel. Als je dat niet trekt moet je zeker naar 5GHz - en dan ga je bijna altijd meer AP's nodig hebben (5GHz penetreert minder dan 2.4GHz). Zorg voor DFS-support om dat te beperken; met DFS kun je de high-power kanalen gebruiken waar beide kanten van de verbinding 1W ipv 200mW mogen zenden. Dat is reden dat ik elders die WNDR4300 aanraad - het is de eenvoudigste router/AP die ik ken die netjes de hele 5GHz band ondersteunt incl DFS-kanalen.

Oslik blyat! Oslik!

• Octobersveryown
Oke, ja zoals je inmiddels wel gemerkt heb is dat ik gewoon het algemene consumenten verstand heb van wifi en het lastig is om echt wijzer te worden, omdat iedereen zowel online als via helpdesks altijd een ander verhaal wordt opgehangen die elkaar soms tegenspreken.

Is er een goedkopere optie om naast die WNDR4300 een 2e acces point te kopen ipv 2x een WNDR4300?Want met een ga ik het nooit redde als ik van de 5ghz gebruik wil maken met ons 1289 m3 huis. Over de telefoons op wifi maak ik mij niet zo druk. Zolang de laptops maar gewoon de normale dingen kunnen doen zoals een filmpje streamen.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:03

Felyrion

goodgoan!

Om de juiste manier van denken over wifi aan de gemiddelde consument duidelijk te maken probeer ik altijd een vergelijking te trekken met geluid.

(neem dit met een korrel zout ;) )
Wifi signaal gedraagt zich vergelijkbaar met geluidsgolven. Zet je een speaker in de meterkast en doe je de deur dicht, kun je er misschien nog wel wat van horen, maar geweldig zal het geluid niet zijn. Zelfde als ahcter de bank of in een kastje tussen andere spullen.
Zelfde verhaal als de wifi kanalen in je buurt erg vol zitten: als je drie radiozenders tegelijk hoort is het ook lastig om één programma te volgen.

In grote lijnen werkt wifi ook zo en moet je troubleshooten een beetje op dezelfde manier aanpakken.

Ik zag laatst nog een aardig documentje van Ziggo voorbijkomen over wifi:
https://www.ziggozakelijk...s/Wi-Fi_Optimalisatie.pdf

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Octobersveryown schreef op zondag 15 februari 2015 @ 21:48:
Oke, ja zoals je inmiddels wel gemerkt heb is dat ik gewoon het algemene consumenten verstand heb van wifi en het lastig is om echt wijzer te worden, omdat iedereen zowel online als via helpdesks altijd een ander verhaal wordt opgehangen die elkaar soms tegenspreken.
Er wordt erg veel nagepraat er doen erg veel klok-klepelverhalen de ronde - maar dat is niet het enige: er wordt vaak te weinig info gegeven en mensen die reageren verschillende aannames doen. Vooral dat laatste kan je de das om doen. De een neemt aan dat je vooral interferentieproblemen hebt en geeft relevant advies, de ander neemt aan dat je vooral dempingsproblemen hebt en geeft daar relevant advies voor. Die antwoorden spreken elkaar tegen maar zijn beide correct, alleen niet voor zelfde probleem :o

Dat is hier zeker ook aan de hand: je hebt nul meetwaardes gegeven in dit topic tot nu toe. Mijn aanname op basis van je beschrijving is vooral interferentie, maar het is niet meer dan een aanname. Oplossing voor het probleem is dan ook die aannames aanpakken en zorgen dat we situatie weten. Je zult dan zien dat de oplossingen die mensen voorstellen een stuk meer op elkaar gaan lijken ;)
Is er een goedkopere optie om naast die WNDR4300 een 2e acces point te kopen ipv 2x een WNDR4300?Want met een ga ik het nooit redde als ik van de 5ghz gebruik wil maken met ons 1289 m3 huis. Over de telefoons op wifi maak ik mij niet zo druk. Zolang de laptops maar gewoon de normale dingen kunnen doen zoals een filmpje streamen.
Helaas voor jou heb je met 1289m^3 en veel zware gebruikers een aanzienlijk ingewikkeldere situatie dan de 'algemene consument'.

In ieder geval kan (zie m'n stuk hierboven) niemand jouw vraag beantwoorden zonder harde meetwaardes.

Nu, dat is geen rocket science. Enige wat je hoeft te doen is een site survey, en dat is niet meer dan met een apparaat dat WiFi doet door je huis heen lopen en in de kamers waar je dekking wilt hebben meten hoe sterk je signaal nu is en als het even kan wat de SNR is.

Makkelijkste IMHO is een android telefoon die de app WiFi SNR draait (gratis in Play Store). Dat ding doet niets anders dan de twee waardes die je nodig hebt ophoesten.

Als je hulp hier wilt is een duidelijke kaart van het huis ook geen overbodige luxe. Ook voor jezelf kan het helpen.

Vuistregel is dat je RSSI ("signal strength" in WiFi SNR) minimaal -65dBm moet zijn en dat je SNR minimaal 17dB moet zijn (WiFi SNR rekent SNR negatief, dus daarin maximaal -17dB...).

Als je problemen hebt door interferentie zal de RSSI hoog (genoeg) zijn, maar de SNR te laag. Als je problemen hebt door demping zal de RSSI laag zijn. En het kan zijn dat je van beide last hebt.

Voor de goede orde zou ik ook een tweede meting doen in alle ruimtes met dezelfde waardes vanaf de TC7200 modem.
En een derde als je die TC7200 in 5GHz-modus zet.

Met die drie waardes kunnen we (per ruimte!) haarfijn aangeven wat je probleem nou is en een behoorlijk onderbouwde inschatting doen van welke extra hardware je nodig hebt.

Oslik blyat! Oslik!

• Octobersveryown
Dat wordt nog een hele kluif dan. Is er ook zo'n app voor de iPhone? Het is deze week vakantie dus de meeste mensen zijn op vakantie dus kan niet overal bij.

Verwijderd

Voor iOS ken ik er geen - ik meen dat dat iets met wardriving en Apple die dat niet wil ondersteunen, door dergelijke software in de App Store niet toe te laten, heeft te doen (maar mogelijk heb ik hier een klepel te pakken en weet niet waar de klok hangt :D).

Laat ik je nog eens aan de hand nemen ( je hebt op deze site echt meer succes als je zelf al gezocht hebt, daar iets over vertelt en aangeeft waarom je bijv. moeilijk een keuze kunt maken tussen twee of meer alternatieven).
Heb je een Windows laptop tot je beschikking? Acrylic WiFi lijkt me wel wat (geen praktijk ervaring er mee, al zal ik mijn laptop met Vista eens afstoffen en het uitproberen om zelf een plattegrond te maken vanwege een stervende router), en met enkele simpele zoekwoorden vind je legio gratis software ('free WiFi SNR scanner <insert jouw favoriete besturingssysteem>').

Update.
Mijn geheugen liet me niet echt in de steek: in 2010 verwijderde Apple inderdaad zulke handige software (http://www.macworld.com/article/1146906/wifi_stumblers.html).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2015 21:36 ]

• Octobersveryown
Ik heb de tekeningen gemaakt, zal morgen gaan meten. Er zijn inmiddels meerdere alternatieve wua apparaten voorbij gekomen maar daarbij is het onduidelijk of deze voor mijn situatie geschikt zijn.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

iOS kun je inderdaad vergeten. Stupide, maar bewust gedaan. Enige wat je kunt doen is volgende keer een toestel kopen van een vendor die dat soort beperkingen niet oplegt. Of bij Tim Cook klagen ofzo...

Enfin, op laptop kan ook prima, al is het soms lastiger om SNR te vinden (en zo'n apparaat is lomper meedragen...). Ik zie het bijv bij die Acrylic WiFi niet terug. Voor Windows zou ik momenteel Nuts about Nets NetSurveyor aanraden:
http://nutsaboutnets.com/netsurveyor-wifi-scanner/
Daar heb je niet alleen RSSI ("Beacon strength") en SNR ("Beacon quality). Dat laatste is niet echt SNR, maar komt in de buurt.

Voor Mac(Book) is het nog makkelijker, geen extra sw nodig:
http://www.computerworld....-fi-diagnostics-tool.html
Hier kun je dus RSSI en noise uitlezen. En RSSI-noise=SNR :)

Oslik blyat! Oslik!

• Octobersveryown
Dan ga ik morgen met mijn macbook aan de slag, kan helaas niet in iedere kamer omdat de meeste met de vakantie naar huis zijn.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien dan beter idee om te wachten tot ze terug zijn...

Dit soort onderzoek valt in de categorie 'als je het dan doet, doe het ook goed'.

Misschien dat de kamers van de ontbrekende huisgenoten prima vergelijkbaar zijn met de kamers waar je wel bij kunt. Misschien niet. Dat weet je voor de tweede keer als je het de eerste keer grondig aanpakt.

Oslik blyat! Oslik!

• Octobersveryown
dion_b schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 00:26:
Misschien dan beter idee om te wachten tot ze terug zijn...

Dit soort onderzoek valt in de categorie 'als je het dan doet, doe het ook goed'.

Misschien dat de kamers van de ontbrekende huisgenoten prima vergelijkbaar zijn met de kamers waar je wel bij kunt. Misschien niet. Dat weet je voor de tweede keer als je het de eerste keer grondig aanpakt.
Ja ik meet nu gewoon bij de mensen die thuis zijn en dan telkens weer als er iemand weer thuis komt.

Ik kreeg toevallig een aanbieding om het volgende over te kopen:
- Netgear D6300B
- Netgear N750 (wnrd 4000)
- Netgear Universal Wifi Range Extender WN3000RP
- TP-Link TL-WA850RE Wifi range extender

In 1 koop over te nemen voor €90,-. Nu is het meten natuurlijk nog niet klaar, maar zou dit misschien een goede deal zijn?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De eerste is een ADSL-modem, daar heb je weinig aan.
De WNDR4000 (neem aan dat je die bedoelt) is vergelijkbaar met de WNDR4300, maar dan met een Broadcom chip ipv de Atheros van de WNDR4300. In de US heeft het iig DFS support, allicht ook in EU, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
De WN3000RP is een repeater die ook als wireless bridge kan werken, maar niet als AP. Heb je dus weinig aan. Idem voor de TL-WA850RE

Kortom, je koopt hier eigenlijk een WNDR4000 met wat spullen waar je verder niets aan hebt. Dat lijkt me geen goede deal. Sterker nog, ik gok dat de verkoper ontdekt heeft hoe weinig hij eraan had, daarom dat hij het doorverkoopt voor een zachte prijs :z

Oslik blyat! Oslik!

• Octobersveryown
dion_b schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 18:50:
De eerste is een ADSL-modem, daar heb je weinig aan.
De WNDR4000 (neem aan dat je die bedoelt) is vergelijkbaar met de WNDR4300, maar dan met een Broadcom chip ipv de Atheros van de WNDR4300. In de US heeft het iig DFS support, allicht ook in EU, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
De WN3000RP is een repeater die ook als wireless bridge kan werken, maar niet als AP. Heb je dus weinig aan. Idem voor de TL-WA850RE

Kortom, je koopt hier eigenlijk een WNDR4000 met wat spullen waar je verder niets aan hebt. Dat lijkt me geen goede deal. Sterker nog, ik gok dat de verkoper ontdekt heeft hoe weinig hij eraan had, daarom dat hij het doorverkoopt voor een zachte prijs :z
Meeste spul zat nog in het seal, maar dan sta ik het af. Is het trouwens bij het meten beter om alles op 1 moment te doen. En moet ik het op een moment doen dat het internet goed is of juist als hij zo traag is om echt achter het probleem te komen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Best op moment dat het fout gaat, inderdaad om het probleem op heterdaad te betrappen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Octobersveryown schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 18:14:
[...] Nu is het meten natuurlijk nog niet klaar, maar zou dit misschien een goede deal zijn?
Verstandig dat je er vanaf ziet. Aanleggen is een ding, maar je zult je netwerk ook moeten onderhouden. Denk daarbij aan security- & firmware-updates. Afgezien van de router zou ik niet meer dan één model accesspoint in een thuisnetwerk willen hebben. Scheelt een hoop werk & lezen van manuals, nog afgezien van eventuele incompatibiliteiten.

Maar goed, e.e.a hangt natuurlijk ook af van het budget dat jij en je medestudenten ervoor willen vrijmaken (of mag je de rekening doorschuiven naar de huisbaas?). En omdat dat samenhangt met wat en hoeveel je nodig hebt, maak je die plattegrond.

• Octobersveryown
Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 20:20:
[...]
Verstandig dat je er vanaf ziet. Aanleggen is een ding, maar je zult je netwerk ook moeten onderhouden. Denk daarbij aan security- & firmware-updates. Afgezien van de router zou ik niet meer dan één model accesspoint in een thuisnetwerk willen hebben. Scheelt een hoop werk & lezen van manuals, nog afgezien van eventuele incompatibiliteiten.

Maar goed, e.e.a hangt natuurlijk ook af van het budget dat jij en je medestudenten ervoor willen vrijmaken (of mag je de rekening doorschuiven naar de huisbaas?). En omdat dat samenhangt met wat en hoeveel je nodig hebt, maak je die plattegrond.
Internet is helaas helemaal voor onze eigen rekening. Zowel het maand abbo als het onderhoudt. Er is ooit door een vorige bewoner wat standaard apparatuur aangeschaft wat UPC te bieden had en daarna heeft er nooit iemand naar omgekeken. Nu moet ik ze een voorstel gaan doen om nieuwe apparatuur aan te schaffen en welke kosten er aan zitten. Gelukkig kunnen we het wel door 12e delen.

• Octobersveryown
Hier mijn meet resultaten. Ik heb alle kamers op 2 na kunnen meten. Ik heb de hoogste en laagste waarden genoteerd die tijdens het meten verschenen in 1 a 2 minuten. Alle kamers op kamer 7e na zijn gemeten tijdens een internet dip. Het accespoint gaf niet meer dan 5Mbps terwijl deze normaal tussen de 15 en 20 Mbps zit.

-De benedenverdieping. De winkel maakt geen gebruik van ons internet en heb ik dus ook niet gemeten.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/33u94hz.jpg

De waardes van kamer 1 waren:

UPC router 1 2,4GHz (N only)

SNR (-15/-1)
dBm (-66/-79)

Netgear accespoint 2 2,GHz (G only)
SNR (-14/-21)
dBm (-75/-80)

-Verdieping 1. Hier staat de UPC router in kamer 2 en de Switch die hangt boven de ingang van de badkamer

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/s24al5.jpg

De waardes van kamer 2 waren: heb ik helaas nog niet kunnen meten

Kamer 3
SNR (-12/-22)
dBm (-84/-74)

Netgear accespoint 2 2,4GHz (G only)
SNR (-62/+25) --> hier zaten echt enorme ups en down in 8)7
dBm (-60/-67)

- Verdieping 2. Hier hangt de Netgear die is ingesteld als accespoint. Ik heb hier alleen kamer 5 niet kunnen meten.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/egu3vl.jpg

Kamer 4
SNR (-18/-29)
dBm (-45/-55)

Netgear accespoint 2 2,4Ghz (G only)
SNR (-9/-13)
dBm (-78/-80)

Kamer 6
SNR (+25/+3)
dBm (-50/-56)

SNR (+5/0)
dBm (-71/-64)

Kamer 7* deze is later gemeten toen het netwerk wat hogere snelheid gaf
SNR (+10/+15)
dBm (-51/-49)

SNR (-1/8)
dBm (-62/-60)

- Verdieping 3

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/6q8lfq.jpg

Kamer 8
SNR (-1/+1)
dBm (-71/-63)

SNR (-20/-9)
dBm (-91/-84)

Kamer 9
SNR (+14/-6)
dBm (-49/-60)

SNR (-8/-2)
dBm (-88/-74)

Kamer 10
SNR (+15/+20)
dBm (-50/-56)

SNR (-5/0)
dBm (-76-73)

Kamer 11
SNR (-2/+7)
dBm (-72/-80)

SNR (-3/0)
dBm (-79-82)

De 5 GHz van de upc router heb ik niet overal gemeten. Dit omdat hij eigenlijk alleen in kamer 2 (neem ik aan) kamer 1, kamer 7 en kamer 6 bereikbaar is om te connecten. Op verdieping 3 schommelt de SNR tussen de +4 en de -84 als ik er recht boven sta :P

Mocht er nog aanvullende info nodig zijn dan hoor ik het wel.

[ Voor 19% gewijzigd door Octobersveryown op 22-02-2015 00:49 ]

Verwijderd

Je plaatjes werken werkten niet. Op fora dien je het alternatieve formaat
code:
1
[img=640,478]http://i57.tinypic.com/33u94hz.jpg[/IMG]
te gebruiken.

Voorbeeld van je 1e plaatje:
weggehaald

Pas je je bericht even aan?

Overigens vermeld je heel consequent 2,5ghz, waar je bedoelt te schrijven: 2,4 GHz (in SI-eenheden en de bijbehorende voorvoegsels maakt een hoofd- of kleine letter verschil; het kan letterlijk ordegroottes uit elkaar liggen - vgl. 'M' en 'm'). En dat terwijl je de overige eenheden (dBm, Mbps) zo zorgvuldig noteert. :)

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2015 21:32 . Reden: Plaatjes doen het inmiddels. Thx (moderator?). ]

• Octobersveryown
Pas je je bericht even aan?

Overigens vermeld je heel consequent 2,5ghz, waar je bedoelt te schrijven: 2,4 GHz (in SI-eenheden en de bijbehorende voorvoegsels maakt een hoofd- of kleine letter verschil; het kan letterlijk ordegroottes uit elkaar liggen - vgl. 'M' en 'm'). En dat terwijl je de overige eenheden (dBm, Mbps) zo zorgvuldig noteert. :)
[/quote]

Bedankt voor de tip, ik heb het aangepast!

Edit; ik heb een nieuw topic aangemaakt, omdat de vraag toch wel heel anders in dan waarmee dit topic begon. Hier is de nieuwe -> Wifi netwerk verbeteren/ vervangen advies gevraagd

[ Voor 15% gewijzigd door Octobersveryown op 22-02-2015 19:40 ]

Pagina: 1