Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi netwerk verbeteren/ vervangen advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• Octobersveryown
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-04-2024
Ik heb even een nieuw topic aangemaakt, nadat duidelijk werd dat onze huidige apparatuur aan vervanging was bij een ander probleem een topic. Ik heb daarom een kaart van onze situatie gemaakt en diverse metingen verricht naar de signaal sterkte. De bedoeling is om met nieuwe apparatuur onze huidige situatie van wifi snelheid en stabiliteit te verbeter. Daarom graag advies over welke apparatuur ik nodig heb, waar er problemen zitten etc.

Hier mijn meet resultaten. Ik heb alle kamers op 2 na kunnen meten. Ik heb de hoogste en laagste waarden genoteerd die tijdens het meten verschenen in 1 a 2 minuten. Alle kamers op kamer 7e na zijn gemeten tijdens een internet dip. Het accespoint gaf niet meer dan 5Mbps terwijl deze normaal tussen de 15 en 20 Mbps zit.

-De benedenverdieping. De winkel maakt geen gebruik van ons internet en heb ik dus ook niet gemeten.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/33u94hz.jpg

De waardes van kamer 1 waren:

UPC router 1 2,4GHz (N only)

SNR (-15/-1)
dBm (-66/-79)

Netgear accespoint 2 2,GHz (G only)
SNR (-14/-21)
dBm (-75/-80)

-Verdieping 1. Hier staat de UPC router in kamer 2 en de Switch die hangt boven de ingang van de badkamer

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/s24al5.jpg

De waardes van kamer 2 waren: heb ik helaas nog niet kunnen meten

Kamer 3
SNR (-12/-22)
dBm (-84/-74)

Netgear accespoint 2 2,4GHz (G only)
SNR (-62/+25) --> hier zaten echt enorme ups en down in 8)7
dBm (-60/-67)

- Verdieping 2. Hier hangt de Netgear die is ingesteld als accespoint. Ik heb hier alleen kamer 5 niet kunnen meten.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/egu3vl.jpg

Kamer 4
SNR (-18/-29)
dBm (-45/-55)

Netgear accespoint 2 2,4Ghz (G only)
SNR (-9/-13)
dBm (-78/-80)

Kamer 6
SNR (+25/+3)
dBm (-50/-56)

SNR (+5/0)
dBm (-71/-64)

Kamer 7* deze is later gemeten toen het netwerk wat hogere snelheid gaf
SNR (+10/+15)
dBm (-51/-49)

SNR (-1/8)
dBm (-62/-60)

- Verdieping 3

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/6q8lfq.jpg

Kamer 8
SNR (-1/+1)
dBm (-71/-63)

SNR (-20/-9)
dBm (-91/-84)

Kamer 9
SNR (+14/-6)
dBm (-49/-60)

SNR (-8/-2)
dBm (-88/-74)

Kamer 10
SNR (+15/+20)
dBm (-50/-56)

SNR (-5/0)
dBm (-76-73)

Kamer 11
SNR (-2/+7)
dBm (-72/-80)

SNR (-3/0)
dBm (-79-82)

De 5 GHz van de upc router heb ik niet overal gemeten. Dit omdat hij eigenlijk alleen in kamer 2 (neem ik aan) kamer 1, kamer 7 en kamer 6 bereikbaar is om te connecten. Op verdieping 3 schommelt de SNR tussen de +4 en de -84 als ik er recht boven sta :P

Mocht er nog aanvullende info nodig zijn dan hoor ik het wel.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OK, veel data :)

Die SNR metingen schommelen zoveel dat ik verder niet naar de waardes ga kijken, maar het moge zeer duidelijk zijn dat er stevige interferentie is. 5GHz is dus een must.

Verder mbt signaalwaardes. Om te beginnen met de UPC modem: ik gok dat je WC betegeld is, en de keuken allicht ook :P

Waarom? Omdat sommige tegels WiFi zeer grondig tegenhouden en het frappant is dat je veel beter signaal van de UPC modem hebt in kamer 6 en 7 (verdieping hoger) en zelfs in sommige kamers op 3e verdieping dan in kamer 3 op dezelfde verdieping pal tegenover de modem.

Conclusie is dus dat die modem op een uitermate slechte plek staat voor een AP. Bovendien kun je er niet bij in geval van storing omdat het in iemands kamer zit. Dat is ook een uitermate slechte plek...

Dan de Netgear... daar snap ik weinig van wat ik zie. Ik zou in kamers 3, 4, 6, 8 en 9 erg sterk signaal verwachten, maar van die reeks heeft alleen 6 enigszins fatsoenlijk signaal en 4, direct achter dat geval, heeft juist nagenoeg geen signaal ervan. Kan bijna niet anders dan dat deze AP bovenop een metalen plaat (misschien metalen framedeel achter gipsplaatwand) gemonteerd is die z'n signaal om zeep helpt. Hier zou een paar cm verplaatsen al veel kunnen betekenen.

Maar goed, ik zou eigenlijk beide als verloren beschouwen. Op basis hiervan zou ik het volgende voorstellen:
- je hebt minimaal twee AP's nodig, bijv op verdieping 1 waar de switch staat (tip: vervang switch door AP met ingebouwde switch) en op verdieping 3 in de hal, bijv op de muur van kamer 10.
- die AP's moeten dualband zijn, want naast zwak signaal heb je last van interferentie en die ontloop je alleen door naar een hogere band te gaan.
- als je pech hebt, heb je nog een derde AP nodig. Die kan dan op verdieping 2, ergens in de buurt van (maar niet op exact zelfde plek als) de huidige AP. Maar probeer het eerst met twee AP's.
- idealiter zou je de modem in de gang willen monteren, net buiten de deur van kamer 2. Dat is binnen 2 meter van eerste aansluitpunt (ervan uitgaande dat dat ding in kamer 2 waar het nu aan bevestigd is 1e aansluitpunt is!) en wel bereikbaar door hele huis in geval van problemen. Misschien wel op plek waar switch staat...

Dus stappenplan:
1) Twee dualband AP's kopen. De WNDR4300 blijft een goede keus, maar een willekeurige andere dualband geval met DFS-support is prima geschikt.
2) Modem uit kamer 2 naar gang verplaatsen.
3) Aangezien de WNDR4300 toch een router is: modem in bridge mode zetten. Eerste WNDR4300 in router mode (dus via WAN-poort) ermee verbinden. Vervolgens alles wat nu in de switch zit in de LAN-poorten van die WNDR4300 steken.
4) Tweede WNDR4300 op verdieping 3 plaatsen. Inloggen en eigen IP veranderen van default 192.168.0.1 naar 192.168.0.254. Schrijf dit op stuk afplaktape en plak dat op de WNDR4300. DHCP ook uitschakelen. Dan via LAN-poort bedraad met de eerste WNDR4300 verbinden.
5) WiFi config doen.

Gemeenschappelijk:
2.4GHz 20MHz only
5GHz 40MHz
Beveiliging WPA2 (only!)
Encryptie AES (only!)
2.4GHz op beide zelfde SSID en key
5GHz op beide zelfde SSID (maar niet zelfde als 2.4GHz) en key

Beneden (192.168.0.1):
2.4GHz kanaal 1
5GHz kanaal 100+104

Boven (192.168.0.254)
2.4GHz kanaal 11
5GHz kanaal 108+112

Mocht er nog een derde nodig zijn, stel die dan in op 192.168.0.253 (en ook hier documenteren en op AP plakken), zet het in 2.4GHz op kanaal 6 (of zet 2.4GHz helemaal uit als alleen 5GHz tekort schiet) en in 5GHz op kanalen 132+136.

Oslik blyat! Oslik!

• Octobersveryown
Hartstikke bedankt voor je advies! Je zegt dat iedere dual band met DFS-support voldoet. Nu zit er prijstechnisch wel een verschil (vooral als we er 3 zouden aanschaffen) in. Is de TP-Link TL-WDR4300 ook een optie? Of raad je die af? Ga er vanuit dat als ik het nu vervang er de komende jaren niks meer aan zal gebeuren.

Verder nog een vraagje. De technicolor die er nou staat heeft een coax ingang en dient als modem/router in 1. Moet ik bij het verplaatsen dus de Techniocolor behouden als modem maar een vervangend AP zijn router functies over laten nemen? En die er dus naast hangen en verbinden met een UPT kabel vanaf de technicolor naar het nieuwe AP?

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Octobersveryown schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 12:52:
Hartstikke bedankt voor je advies! Je zegt dat iedere dual band met DFS-support voldoet. Nu zit er prijstechnisch wel een verschil (vooral als we er 3 zouden aanschaffen) in. Is de TP-Link TL-WDR4300 ook een optie? Of raad je die af? Ga er vanuit dat als ik het nu vervang er de komende jaren niks meer aan zal gebeuren.
Laatste keer dat ik keek had de WRD4300 geen DFS-support. Als dat inmiddels wel op orde is, vooral doen. Ding heeft vorig jaar niet voor niets Tweakers award gekregen. Zo niet: niet. Met meerdere AP's ga je met jezelf interfereren (of van 40MHz naar 20MHz kanaalbreedte moeten downgraden).
Verder nog een vraagje. De technicolor die er nou staat heeft een coax ingang en dient als modem/router in 1. Moet ik bij het verplaatsen dus de Techniocolor behouden als modem maar een vervangend AP zijn router functies over laten nemen? En die er dus naast hangen en verbinden met een UPT kabel vanaf de technicolor naar het nieuwe AP?
De TC7200 moet in ieder geval modem blijven, de W(N)DR4300 ernaast in ieder geval AP. Welke je router laat zijn mag je helemaal zelf weten. Ik zou lichte voorkeur geven aan de WNDR4300, maar de TC7200 is op zich ook een competente router, zij het met minder toeters en bellen dan een mid-range geval als de WNDR4300.

Dus opties:
1) modem in bridge mode, WNDR4300 als router.
2) modem in router (NAT) mode, WNDR4300 als AP

Oslik blyat! Oslik!

• Octobersveryown
dion_b schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 13:07:
[...]

Laatste keer dat ik keek had de WRD4300 geen DFS-support. Als dat inmiddels wel op orde is, vooral doen. Ding heeft vorig jaar niet voor niets Tweakers award gekregen.
Dit kan ik dus niet zo makkelijk terug vinden op de websites die hem aanbieden?

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Octobersveryown schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 14:19:
[...]

Dit kan ik dus niet zo makkelijk terug vinden op de websites die hem aanbieden?
Nope, en vrijwel geen reviewer neemt de moeite om dat te vermelden. TP-Link doet er zelf ook ongelofelijk onduidelijk over- in de specs staan netjes de 5GHz frequenties vermeld, waaronder 5400-5700MHz, met sterretje dat het afhangt van lokale wetgeving. Maar niets over hoe dit specifieke apparaat ermee omgaat.

M.i. goede reden om het niet te kopen (slechte marketing afstraffen met je portemonnaie) en iets te kopen wat het wel expliciet kan. Op dit moment is de Netgear WNDR4300 de goedkoopste waar ik dat zeker van weet.

Oslik blyat! Oslik!

• Octobersveryown
Bedankt, dan ga ik daarmee aan de slag! Ik zal hier posten als ze hangen.

Verwijderd

DFS? Dat is toch oorspronkelijk bedoeld om mogelijke interferentie met radarsystemen te voorkomen? DFS is zelfs verplicht in Europa, tenzij je als fabrikant een speciale ETSI versie van de firmware van je apparatuur aanbiedt waarin de kwetsbare kanaalblokken uitgeschakeld zijn op wifi a/h op de 5GHz band.

Waarom een ander SSID voor je 5GHz gebruiken? Puur voor jezelf, zodat je je 5GHz netwerk hoger in de voorkeursvolgorde kunt zetten? (Zodat je apparaat dus altijd met 5GHz zal verbinden, tenzij dit echt niet beschikbaar is.)

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:39
Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 14:46:
Waarom een ander SSID voor je 5GHz gebruiken? Puur voor jezelf, zodat je je 5GHz netwerk hoger in de voorkeursvolgorde kunt zetten? (Zodat je apparaat dus altijd met 5GHz zal verbinden, tenzij dit echt niet beschikbaar is.)
Dat dus.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Octobersveryown
Oke ik heb tot nu toe 1x WNDR4300 op marktplaats kunnen kopen voor € 30,- en een WNDR4500 voor € 50,- (zat nog in het seal en leek te zonde om die te laten liggen, maar als jullie deze afraden in mijn set-up kan ik hem altijd nog doorverkopen). Als er in de komende dagen geen WNDR4300 meer voorbij komt 2e hands voor een leuke prijs koop ik er 1 nieuw.

Vraagje nog voor jullie, Dion spreek over de Technicolor in NAT mode zetten zodat hij alleen fungeert als modem. Nu weet ik dat ik via de set up van die alleen kan kiezen voor router of bridge mode. Moet ik deze NAT functie ergens anders aanzetten?

[ Voor 26% gewijzigd door Octobersveryown op 25-02-2015 17:10 ]

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 13:02
Octobersveryown schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 17:08:
Vraagje nog voor jullie, Dion spreek over de Technicolor in NAT mode zetten zodat hij alleen fungeert als modem. Nu weet ik dat ik via de set up van die alleen kan kiezen voor router of bridge mode. Moet ik deze NAT functie ergens anders aanzetten?
Bij Ziggo moet je de helpdesk bellen om hem alleen als modem te laten functioneren.

[ Voor 28% gewijzigd door tweegroenethee op 25-02-2015 17:55 ]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Octobersveryown schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 17:08:
Oke ik heb tot nu toe 1x WNDR4300 op marktplaats kunnen kopen voor € 30,- en een WNDR4500 voor € 50,- (zat nog in het seal en leek te zonde om die te laten liggen, maar als jullie deze afraden in mijn set-up kan ik hem altijd nog doorverkopen). Als er in de komende dagen geen WNDR4300 meer voorbij komt 2e hands voor een leuke prijs koop ik er 1 nieuw.

NAT uitzetten, wat je doet door het in bridge mode te zetten ;)
Daan87423 schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 17:55:
[...]

Bij Ziggo moet je de helpdesk bellen om hem alleen als modem te laten functioneren.
Uhuh, maar het gaat hier om UPC en daar kun je het gewoon zelf in de modem aanpassen.

Oslik blyat! Oslik!

• Octobersveryown
Ahh oke daar las ik even overheen. Vreemde was wel dat die Technicolor gewoon blijft uitzenden in bridge mode. Die moest ik apart uitzetten. Hopen dat dit nu goed gaat en er niet weer maar 1 IP kan worden toegekend.

De WNDR4500 (V2) is dat ook goed ipv de WNDR4300? Daar kan ik namelijk makkelijker aankomen voor een leuke prijs die vergelijkbaar is met de WNDR4300.

[ Voor 16% gewijzigd door Octobersveryown op 25-02-2015 20:42 ]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Octobersveryown schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 19:39:
Ahh oke daar las ik even overheen. Vreemde was wel dat die Technicolor gewoon blijft uitzenden in bridge mode. Die moest ik apart uitzetten. Hopen dat dit nu goed gaat en er niet weer maar 1 IP kan worden toegekend.
Hele idee van bridge mode is dat er maar een (publiek) IP toegekend kan worden en dat die publieke IP vervolgens op de WAN van je router terecht komt.
De WNDR4500 (V2) is dat ook goed ipv de WNDR4300? Daar kan ik namelijk makkelijker aankomen voor een leuke prijs die vergelijkbaar is met de WNDR4300.
Ken ik verder niet. Op smallnetbuilder.com (die ik meestal enigszins vertrouw) krijgt het positieve reviews en presteert het beter dan de WNDR4000, dus echte troep zal het niet zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• Octobersveryown
Edit *zie update hier onder*

[ Voor 177% gewijzigd door Octobersveryown op 26-02-2015 23:13 ]

• Octobersveryown
Huidige situatie

Technicolor gekoppeld aan de WNDR4500. De Netgear gebruiken als router ging niet, de technocolor in bridge mode kende alweer maar 1 apparaat toe in het netwerk. De WNDR4500 ingesteld als draadloze AP, dit is een vaste setting. Vast ip toekennen zoals in je handleiding lukte niet. Sub Mask werd niet herkent. Bij het koppelen deed hij het eerst niet? Maar naar een uurtje konden apparaten er wel ineens draadloos met internet connecten.Geen idee hoe dit kan. Vanaf mijn kamer 1 verdieping hoger zat ik bijna aan de maximale snelheid via 5GHz _/-\o_

Op verdieping 2 hangt de oude Netgear nog, nieuwe WNDR4500 krijg ik morgen binnen.

Op verdieping 3 hangt de WNDR4300 als draadloze ip. Het zelfde ingesteld als het AP op verdieping 1. Hier heb ik dus ook nog geen vast ip laten toekennen want dit lukte niet. Hij krijgt er nu automatisch een toegewezen. Ook hier kan ik nu nog geen verbinding met het internet maken? Hij connect wel maar internet ho maar. Misschien dat dit over 2 uur ook veranderd, maar dit zou natuurlijk niet de bedoeling moeten zijn.

Any advice?

[ Voor 4% gewijzigd door Octobersveryown op 26-02-2015 23:15 ]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Octobersveryown schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 23:09:
Huidige situatie

Technicolor gekoppeld aan de WNDR4500. De Netgear gebruiken als router ging niet, de technocolor in bridge mode kende alweer maar 1 apparaat toe in het netwerk.p.
Correct, dat is exact wat het hoort te doen. Dan moet je router NAT doen en DHCP doen voor apparaten erachter, wat het blijkbaar niet deed...
De WNDR4500 ingesteld als draadloze AP, dit is een vaste setting. Vast ip toekennen zoals in je handleiding lukte niet. Sub Mask werd niet herkent.
Als het op die manier niet lukte zul je het op andere manier moeten doen, gewoon beetje puzzelen. Iig wel belangrijk dat je het een IP geeft waarop het benaderbaar is, anders kun je niets instellen :o
Bij het koppelen deed hij het eerst niet? Maar naar een uurtje konden apparaten er wel ineens draadloos met internet connecten.Geen idee hoe dit kan. Vanaf mijn kamer 1 verdieping hoger zat ik bijna aan de maximale snelheid via 5GHz _/-\o_
Klinkt alsof hij op een DFS-kanaal zat en dus voordat hij mocht zenden 1 of 10 minuten moest luisteren. Check welk 5GHz-kanaal het gebruikt. Ws 52 of hoger.

Op verdieping 2 hangt de oude Netgear nog, nieuwe WNDR4500 krijg ik morgen binnen.

Op verdieping 3 hangt de WNDR4300 als draadloze ip. Het zelfde ingesteld als het AP op verdieping 1. Hier heb ik dus ook nog geen vast ip laten toekennen want dit lukte niet. Hij krijgt er nu automatisch een toegewezen. Ook hier kan ik nu nog geen verbinding met het internet maken? Hij connect wel maar internet ho maar. Misschien dat dit over 2 uur ook veranderd, maar dit zou natuurlijk niet de bedoeling moeten zijn.[/]
Waar zit dat ding op aangesloten? En wat voor IP krijgt het?

Klinkt alsof je erg veel moeite hebt met DHCP in je netwerk...

Oslik blyat! Oslik!

• Octobersveryown
dion_b schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 02:11:
[...]

Correct, dat is exact wat het hoort te doen. Dan moet je router NAT doen en DHCP doen voor apparaten erachter, wat het blijkbaar niet deed...
Dan laat ik voor nu de Technicolor wel het router werk doen. Ik ging er vanuit de de WNDR4500 in de router mode dit wel zou oppakken omdat hij veel instellingen automatisch doet.
Als het op die manier niet lukte zul je het op andere manier moeten doen, gewoon beetje puzzelen. Iig wel belangrijk dat je het een IP geeft waarop het benaderbaar is, anders kun je niets instellen :o
Is dit daarwerkelijk nodig? Ik kan met alle AP's apart connecten, via www.routerlogin.net benaded hij dat automatisch het AP welke voor het netwerk zorgt ook al staan die ingesteld als draadloze AP.
Klinkt alsof hij op een DFS-kanaal zat en dus voordat hij mocht zenden 1 of 10 minuten moest luisteren. Check welk 5GHz-kanaal het gebruikt. Ws 52 of hoger.
Dit is voor mij onduidelijk. Als ik inlog op de AP's van Netgear kan ik op 5GHz alleen kiezen uit kanaal 36, 40, 44 of 48? Op 2GHz (die moet ik wel aanlaten staan omdat niet alle laptops en smartphones 5GHz aankunnen) kan ik wel gewoon kiezen uit kanaal 1 t/m 13.

Op verdieping 3 hangt de WNDR4300 als draadloze AP. Het zelfde ingesteld als het AP op verdieping 1. Hier heb ik dus ook nog geen vast ip laten toekennen want dit lukte niet. Hij krijgt er nu automatisch een toegewezen. Ook hier kan ik nu nog geen verbinding met het internet maken? Hij connect wel maar internet ho maar. Misschien dat dit over 2 uur ook veranderd, maar dit zou natuurlijk niet de bedoeling moeten zijn.[/]

Waar zit dat ding op aangesloten? En wat voor IP krijgt het?

Klinkt alsof je erg veel moeite hebt met DHCP in je netwerk...
Ik heb nu alle AP's aan het lopen. Denk dat het de oude Netgear was die voor problemen zorgde. Ik heb nog 1 probleem over en dat is de WNDR4500 op verdieping 2. Dit is een wat ouder model en niet de WNDR4500V2 zoals op verdieping 1 hangt. Deze is niet te benaderen via www. routerlogin.net, dus het zou hier wel handig zijn als ik een vast ip kan toekennen.

Als ik 192.168.0.253 instel. Welke Netmask/Gateway/DNS moeten daar dan bij?

Tweede probleem met deze AP is dat de 5GHz niet zichtbaar wordt nadat ik hem ingesteld heb. Kan dit puur een probleem zijn van een verkeer kanaal kiezen waar een van de andere AP's al op zitten? Hier kan ik namelijk wel vrij een kanaal kiezen ipv 36, 40, 44 of 48 zoals op de andere twee AP's. 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Octobersveryown op 27-02-2015 19:06 ]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Octobersveryown schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 12:28:
[...]

Dan laat ik voor nu de Technicolor wel het router werk doen. Ik ging er vanuit de de WNDR4500 in de router mode dit wel zou oppakken omdat hij veel instellingen automatisch doet.

[...]

Is dit daarwerkelijk nodig? Ik kan met alle AP's apart connecten, via www.routerlogin.net benaded hij dat automatisch het AP welke voor het netwerk zorgt ook al staan die ingesteld als draadloze AP.
Grrr, AP's zouden layer 2 apparaten moeten zijn die volledig transparant zijn, vooral voor dingen als DNS. Ben er totaal geen voorstander van dat het zo werk - maar als het voor jou goed gaat vooral zo laten :)
[...]

Dit is voor mij onduidelijk. Als ik inlog op de AP's van Netgear kan ik op 5GHz alleen kiezen uit kanaal 36, 40, 44 of 48? Op 2GHz (die moet ik wel aanlaten staan omdat niet alle laptops en smartphones 5GHz aankunnen) kan ik wel gewoon kiezen uit kanaal 1 t/m 13.
:r

Blijkbaar doet de WNDR4500 dus geen DFS, waar de WNDR4300 dat wel doet...

Kijk of je er alternatieve fw (bijv DD-WRT) op kunt zetten die dat wel doet, want met 3 AP's wil je zeker niet tot non-DFS veroordeeld zijn.
[...]

Ik heb nu alle AP's aan het lopen. Denk dat het de oude Netgear was die voor problemen zorgde. Ik heb nog 1 probleem over en dat is de WNDR4500 op verdieping 2. Dit is een wat ouder model en niet de WNDR4500V2 zoals op verdieping 1 hangt. Deze is niet te benaderen via www. routerlogin.net, dus het zou hier wel handig zijn als ik een vast ip kan toekennen.

Als ik 192.168.0.253 instel. Welke Netmask/Gateway/DNS moeten daar dan bij?
Jouw netwerk, dat moet jij bepalen :P

Doorgaans zijn private netwerken die met 192.168 beginnen /24 netwerken, dus netmask 255.255.255.0. Niets dat je daartoe verplicht, maar ik zou gezien je kennis niet echt aanraden daarmee te gaan spelen tot je wat meer geoefend hebt :z

Gateway bepaalt je router. Die TC7200 doet per default 192.168.0.1.
DNS mag je zelf weten. Je provider (UPC) heeft vast wat adressen, je kunt OpenDNS gebruiken of Google (8.8.8.8 is uitermate makkelijk te onthouden). Bedenk dat ze allemaal andere dingen doen met failed lookups, meestal in de categorie "search tips" oftewel betaalde advertenties. Kies wat je het minst ergerlijk vindt.
Tweede probleem met deze AP is dat de 5GHz niet zichtbaar wordt nadat ik hem ingesteld heb. Kan dit puur een probleem zijn van een verkeer kanaal kiezen waar een van de andere AP's al op zitten? Hier kan ik namelijk wel vrij een kanaal kiezen ipv 36, 40, 44 of 48 zoals op de andere twee AP's. 8)7
Welk kanaal kies je en waar wordt het niet zichtbaar?

Kanalen vanaf 52 zijn DFS kanalen. Een AP moet verplicht een minuut wachten en luisteren voor het z'n beacons mag broadcasten op zo'n kanaal. Kan het zijn dat je te snel gaat zoeken?
Vervolgens natuurlijk de vraag of je client met die DFS kanalen overweg kan. Wat zie je op andere clients?

Oslik blyat! Oslik!

• Octobersveryown
Beetje ingewikkeld. heb uiteindelijk een andere WNDR4500 V2 op de kop getikt en nu doet alles het zonder problemen. 2,4Ghz blijft bij ons wat onstabiel maar dat is niet vreemd in zo'n dicht bewoond gebied. Deze router is een stuk stabieler dan wat er eerst hing en dat scheelt al aardig wat. 5GHz is echt een uitkomst en rete snel overal in het huis.

Wat ik zo kan zeggen na een paar dagen de WNDR4500 v2 en WNDR4300 naast elkaar, is dat het beide prima apparaten zijn. De WNDR4500 v2 is een stuk groter dan de WNDR4300, maar heeft iets meer bereik. Instellen gaat beide heel makkelijk. Al is de WNDR4300 makkelijker te monteren aan de muur.

Nu vreemde is wel dat er nog aardig wat apparaten zijn die 5Ghz niet ondersteunen. Zoals de iPhone 4 en 4S, zelf een spik splinter nieuwe windows laptop die 1 van mijn huisgenoten net had aangeschaft.
Pagina: 1