Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpitjes
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-08 12:46
Hallo Tweakers,

Mijn vraag is zoals ik in de titel heb vermeld: Kan je overklokken zonder schade?

Ik heb een AMD A8-6600k 3900 MHz 2 cores 4 logische processors
En mijn grafische kaart is een XFX Radeon 7850 2B

Thijs W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 22:53

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Als je weet wat je doet wel, daarvoor zou ik je eerst inlezen. Als je dat had gedaan dan had je dit geweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpitjes
Ik heb vooral artikelen gelezen waarbij een intel of nvida graphic card word overgeclockt en zou het veilgi zijn om over te klokken met amd catalyst control center

Thijs W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Intel en nvidia zijn beter geschikt om over te klokken inderdaad, AMD worden bij het overklokken vaak snel heet.

Waarom wil je overklokken? Denk je hier veel winst mee te halen o.i.d? Heb je goede koeling buiten de standaard processorkoeler?

Wil je het volledig veilig doen zou ik jezelf eerst heel goed in lezen over dit onderwerp of het gewoon laten.

[ Voor 32% gewijzigd door Lawwie op 13-02-2015 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpitjes
Niet veel maar zou graag weten of het op lange termijn schade zou toebrengen. ik wil de graag de opleiding ICT gaan doen en zou dan fijn zijn om ervaring te hebben met oveklokken.

Thijs W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpitjes
er zit een 650 watt voeding in dus ik zit veilig.
Het enigste wat ik bij zou willen leren is overklokken omdat ik later een eigen pc wil bouwen en dit zou handige informatie kunnen zijn

Thijs W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 21:31
Voor de hobby is 't leuk. En weten wat het inhoudt is ook wel aardig. Maar op een ICT opleiding ga je niet veel aan overclocking hebben denk ik.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:34

Umbrah

The Incredible MapMan

Een CPU gewoon aanzetten is al per definitie onveilig. Zelfs zonder over te klokken. Je riskeert elke seconde schade, en je riskeert slijtage.

Ga eens opschrijven wat er stuk kan gaan, en wat de oorzaak is. Je zult onderwerpen tegenkomen als
* Slijtage
* Elektronenlek
* Kortsluiting
* Doorsmelten

Kort door de bocht kan doorsmelten een teken zijn van slijtage, en slijtage kan door hitte ontstaan, en je CPU/GPU is natuurlijk niet het enige component: je VRM, voeding, en het plastic van je moederbord is zelfs al een factor.

Zoals Lawwie al zei: wat wíl je. Wat wéét je, en wat is je definitie van schade? Echte overklokkers proberen de terrahertz te draaien, en die zijn al blij als op basis van vloeibaar helium er lang genoeg stabiliteit is om "Pi" uit te rekenen.

En uiteraard: er is geen gouden regel om schade te voorspellen. Binnen één CPU reeks kan er zelfs verschil zijn: de ene AMD Barton 2500+ ging sneller dan de andere bijvoorbeeld! En mijn kristallen bol zegt op het moment: "SIGNAL OUT OF RANGE".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpitjes
Ah oke, Wou het idd voor de hobby gebruiken maar wat ik lees is het toch meer beter om hem op de oorspronkelijke snelheid te laten.. ;)

Thijs W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Geloof me, ik heb eerst een MBO 3, daarna 4 en nu uiteindelijk een HBO opleiding aan het doen, aan overclocking heb je helemaal niets binnen je opleiding. Ik weet niet welk onderwijs je nu geniet? VMBO? Havo?

Ik heb misschien 1 of 2 keer een computer op het MBO 3 ICT in elkaar geschroefd, de rest van de tijd zul je hier niet mee bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:59

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Appelpitjes schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 16:07:
Ah oke, Wou het idd voor de hobby gebruiken maar wat ik lees is het toch meer beter om hem op de oorspronkelijke snelheid te laten.. ;)
Als je niet weet wat je doet en je hebt (zo te zien) geen zin om je in te lezen, dan lijkt me dat idd de verstandigste keuze ;)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpitjes
Lawwie schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 16:07:
Geloof me, ik heb eerst een MBO 3, daarna 4 en nu uiteindelijk een HBO opleiding aan het doen, aan overclocking heb je helemaal niets binnen je opleiding. Ik weet niet welk onderwijs je nu geniet? VMBO? Havo?

Ik heb misschien 1 of 2 keer een computer op het MBO 3 ICT in elkaar geschroefd, de rest van de tijd zul je hier niet mee bezig zijn.
Oh oke bedankt voor de tijd :D

Thijs W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpitjes
FooLsKi schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 16:08:
[...]

Als je niet weet wat je doet en je hebt (zo te zien) geen zin om je in te lezen, dan lijkt me dat idd de verstandigste keuze ;)
Oh oke bedankt!! :)

Thijs W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

FooLsKi schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 16:08:
[...]

Vooral dit ^. Wil je iets doen, waar je in dit geval als je niet weet wat je doet snel schade aan kunt richten, is het misschien beter om je eerst goed in te lezen en daarna zelf tot de conclusie te komen wat je echt wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 21:31
Nouja, goed. Je kunt eens proberen hoe hij zich houdt op bijvoorbeeld 4ghz of 4.2ghz.

Kijk eerst naar je temperaturen na een potje gamen/videobewerking of half uurtje stresstest. Dan verhoog je de snelheid in kleine stapjes en kijk je weer hoe hij zich houdt...

Als de temperaturen te hoog worden moet je een stapje terug, of investeren in betere koeling.

Maarja, zoals hierboven al vermeld is, moet je je wel inlezen en weten waar je mee bezig bent. Nu was ik daar ook niet altijd van bewust toen ik 15/16/17. Maar de hardware van tegenwoordig zal niet zo 123 doorbranden als dat een duron 1300 dat kon... :9

[ Voor 26% gewijzigd door TheIbex op 13-02-2015 16:13 ]

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 09:58
* Biersteker gooit even een linkje in het topic
Overclocking & Tweaking FAQ

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpitjes
Ik gebruik mijn pc vooral voor bf4, als ik hem overklok zou hij dan veel beter prestaties hebben?

Thijs W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Even een quote uit het topic wat biersteker hierboven post:
Overklokken is namelijk niets anders als je hardware buiten de specificaties van de fabrikant laten werken. Dit neemt als risico mee dat het dus stuk kan gaan en je ook geen garantie meer hebt. Houdt hier dus rekening mee als je met overklokken gaat beginnen. Ook zal je systeem sneller kunnen crashen of vastlopen, je zal dus de afweging moeten maken wat je belangrijker vindt, een willekeurig verslag wat je kwijt raakt door een crash of die paar extra Mhz.
Ga je die 5 extra FPS die je wint merken denk je?

[ Voor 4% gewijzigd door Lawwie op 13-02-2015 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpitjes
En zou je betere prestaties krijgen als je de ventilator op bijv 100% zet? staat nou op 51% zou hij dan ook minder lang mee gaan?

Thijs W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Appelpitjes schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 16:23:
En zou je betere prestaties krijgen als je de ventilator op bijv 100% zet? staat nou op 51% zou hij dan ook minder lang mee gaan?
Google is your best friend ;)

Onderzoek, onderzoek, onderzoek.................

[ Voor 8% gewijzigd door Lawwie op 13-02-2015 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 18:52
Appelpitjes schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 16:23:
Dit levert alleen betere prestaties op als je GPU momenteel te warm wordt en daardoor zich underclocked... Google even eerst voordat je simpele vragen rondstrooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpitjes
hahah ik zal eens kijken

Thijs W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02 12:43
Om even een antwoord te geven op je originele vraag:

Nee, je CPU beschadigt niet van overklokken in de meest simpele zin van het woord (frequentie verhogen). Als hij instabiel wordt maakt hij gewoon een fout, snapt de software er niets meer van en crasht. Voltage verhogen daarentegen kan je CPU vrij gemakkelijk beschadigen. Als je een goede overklok wilt halen zul je je voltage ook hoger moeten zetten in verband met stabiliteit. Google gewoon even op de veilige grenzen van je chip en ga daar simpelweg niet overheen. Speel met de instellingen in je bios totdat je op één van de grenzen stuit. Dit is in de meeste gevallen de temperatuur van je CPU of je FETs.

[ Voor 7% gewijzigd door Rickkamminga op 13-02-2015 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

* Frozen gaat ook met linkjes strooien: Algemeen GPU Overclock Topic #1
Voor als je graag je videokaart wilt overclocken.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Wat ook belangrijk is, is welk moederbord je hebt...zonder vrm koeling kom je niet ver. En een 650w voeding zegt ook niks. Ik zou graag het moederbord merk + type weten en ook de voeding. Een ms-tech voeding zou ongeveer 300-350W kunnen leveren terwijl er 650W op staat...ook niet te vergeten, welke koeling je nu hebt op de processor.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Pagina: 1