[Ervaringen] Medion desktops

Pagina: 1
Acties:

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-06 11:46

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Doordat er geen echt centraal ervaringentopic over Medion desktops is, heb ik er zelf een geopend.
Medion is natuurlijk een merk dat bij weinig tweakers in huis te vinden is.

Medion is van oorsprong een Duits computerbedrijf, opgereicht in 1982.
In 2011 heeft Lenovo Medion overgenomen. De hoofdkantoor van Medion bleef wel in Duitsland.

De systemen zijn het bekends als Aldi-computers of supermarkt-PC.
De systemen zijn ook in de Mediamarkt te vinden en op Medion.nl.

Website MEDIONshop
Website mediamarkt (medion desktops)

Medion maakt zelf geen onderdelen. Wel produceren andere bedrijven onderdelen voor Medion
De componenten voor de systemen worden onder andere geproduceerd door MSI (moederbord en videokaart), Samsung (geheugen en DVD-branders).
ECS (moederbord, videokaart) en Nanya (geheugen) in minder mate.
De processor is vaak AMD of Intel.
Voeding is bijna altijd van FSP Fortron. (De erazer series kunnen andere voedingen hebben).
De systemen worden in Duitsland geassembleerd. Dat is het enige Duitse aan Medion. 8)7

De systemen met AMD hebben vaak geen losse videokaart. maar ze zijn vaak ook goedkoper. De IGP van AMD is ook beter dan die van Intel.
Systemen met Intel hebben vaak Nvidia Geforce videokaart (goedkopere intel-pc's hebben geen een, maar gebruiken de IGP van Intel).

Software dat Medion vaak bij deze computer levert zijn proefversies van Office en Antivirus (Kaspersky of McAfee) Volledige versies van Ashampoo en Cyberlink PowerRecover word er ook vaak bijgeleverd. (meeste gebruikers verwijderen dit en zetten PhotoShop, VLC, volledige versie van Office en etc op.
De besturingssysteem dat er bij bij de computers word geleverd is bijna altijd Windows (de nieuwste versie. Ze zijn niet zoals Dell dat ze optioneel de vorige versie van Windows erbij leveren).

Meeste computers hebben een modelnaam dat begint met een MD of met P en met D eindigd.
Voorbeeld: "MD8825" en "P5225 D"

Ik heb nooit van de garantie hoeven gebruikmaken, dus ik heb nog geen ervaring hoe Medion defecten aan systemen oplost.

Onder de lijn lees je een subjectieve tekst

Zelf heb er 3 systemen thuis liggen (die inmiddels niet meer leverbaar zijn).

Medion Akoya E2210D in december 2011
Geen link beschikbaar meer (ook geen foto).
i3-2130, 4GB Samsung, Geforce GT 530, 1,5 TB HDD ,450 watt

Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/nx5fq8rnp/slisho1.jpg

Medion Akoya P5225 D in maart 2013 gekocht.
http://aldi.medion.com/md8825/nl/?refPage=medion
i5-3350P, 4GB Nanya, Geforce GTX 650, 1 TB HDD, 450 watt

Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/iocloa9p7/Medion_PC.png

Onlangs nog de Medion Akoya P2210 D (MD 8863) gekocht.
http://aldi.medion.com/md8863/nl/?refPage=medion
i3-4160, 8 GB Samsung, Geforce GTX 750, 2 TB HDD, 350 watt

Allen hebben een aansluiting voor een externe harde schijf van Medion.

Ik wil wel zeggen dat Medion vaak ongebalanceerde systemen maakt (vaak is er geen mid of high end videokaart in de kast te vinden).
Als je voor Medion gaat moet je goed kijken wat de specificaties zijn (en natuurlijk afgeprijsd zijn, anders moet je in de BBG kijken). .

Ik wil wel zeggen dat allen een FPS Fortron voeding hebben. Niet bekend of het gecertificeerde voedingen zijn.
Moederbord bij twee systemen zijn door MSI gemaakt (OEM natuurlijk). En bij één systeem door ECS.
Idem voor videokaarten.
Alle systemen hebben een harde schijf van Seagate, twee hebben 7200.14 (1 TB en 2 TB) en één systeem heeft 5400 (1,5 TB).

En Medion heeft natuurlijk zijn beperkingen.
1-Er is meestal plek voor twee reepjes RAM en die poorten zijn altijd bezet. Behalve bij P2210 D die plaats heeft voor een extra reep doordat het single met een reep van 8 GB geplaatst is.
2-Er is slechts één 16x PCI-E aansluiting op de moederbord die bezet is, wel zitten er 2 vrije PCI-E 1x aansluitingen op. :')
3-Van de drie systemen heeft één systeem meerdere USB 3.0 aansluitingen en dat is P5225 D
4-Bij aankoop had een van de systemen problemen met dubbelgelaagse DVD's te lezen. Gelukkig heeft Medion bij nieuwere systemen van een ander DVD-speler voorzien die wel dubbelgelaagse dvd's lees. _/-\o_
5-Bij het plaatsen van een DVD-speler moet de frontcase eraf zonder dat de plastic klemmen breken. En dan moet je de metalen plaat voor de drive bay verwijderen. Bij het plaatsen kom erachter dat de ferriet ring van de voeding in de weg staat. (oplossing geen brander maar een speler plaatsen want is minder lang) |:( Des te vervelender, de P2210 heeft geen plaats voor een tweede DVD-drive.

-Het blauwe licht van de Medion bij de frontcase is irritant. Dit gelukkig weg bij P2210 D (nieuwe ontwerp case) :(
-En wat vervelend is, maar toch handig om te weten. Stop nooit je dimmer in de zelfde groep als de Medion computer. De dimmer kan ervoor zorgen dat je computer uitvalt of niet opstart. :(

Gelukkig kan er wel een tweede harde schijf of SSD bij deze systemen. De SSD heeft natuurlijk wel brackets nodig.

En het belangrijkste bij een computer, geen enkele Medion desktop heeft het laten afweten. (rookvrije ruimte en 1x per half jaar stof verwijderen). Een systeem heeft volgens Speccy sinds 2011 300 dagen gedraaid. _/-\o_

videokaart-upgrades heb ik nooit overwogen. 8)7

[ Voor 31% gewijzigd door MedionAkoya op 16-02-2015 18:12 ]

Trein?

• Huaw
  • Registratie: Oktober 2014
  • Niet online
MedionAkoya schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 20:37:
Hallo Tweakers,
En Medion heeft natuurlijk zijn beperkingen.
1-Er is meestal plek voor twee reepjes RAM en die poorten zijn altijd bezet. Behalve bij P2210 D die plaats heeft voor een extra reep doordat het single met een reep van 8 GB geplaatst is.
2-Er is slechts één 16x PCI-E aansluiting op de moederbord die bezet is, wel zitten er 2 vrije PCI-E 1x aansluitingen op. :')
3-Van de drie systemen heeft één systeem meerdere USB 3.0 aansluitingen en dat is P5225 D
4-Bij aankoop had een van de systemen problemen met dubbelgelaagse DVD's te lezen. Gelukkig heeft Medion bij nieuwere systemen van een ander DVD-speler voorzien die wel dubbelgelaagse dvd's lees. _/-\o_
5-Bij het plaatsen van een DVD-speler moet de frontcase eraf zonder dat de plastic klemmen breken. En dan moet je de metalen plaat voor de drive bay verwijderen. Bij het plaatsen kom erachter dat de ferriet ring van de voeding in de weg staat. (oplossing geen brander maar een speler plaatsen want is minder lang) |:( Des te vervelender, de P2210 heeft geen plaats voor een tweede DVD-drive.

-Het blauwe licht van de Medion bij de frontcase is irritant. Dit gelukkig weg bij P2210 D (nieuwe ontwerp case) :(
-En wat vervelend is, maar toch handig om te weten. Stop nooit je dimmer in de zelfde groep als de Medion computer. De dimmer kan ervoor zorgen dat je computer uitvalt of niet opstart. :(

videokaart-upgrades heb ik nooit overwogen. 8)7
Prima TS maar al deze dingen zijn gefocust op jouw 3 medion's
Prima dat jij goede ervaringen heb met medion's maar dit is absoluut geen objectieve TS

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
Huaw schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 20:54:
[...]

Prima TS maar al deze dingen zijn gefocust op jouw 3 medion's
Prima dat jij goede ervaringen heb met medion's maar dit is absoluut geen objectieve TS
Want? ik heb alleen desktops. Natuurlijk heb ik in het verleden ook Dell's gehad (Dimension 1100 en 5150 en Vostro 1720 laptop). En die waren ook niet slecht, behalve dat ze luidruchtig zijn en harde schijven kapot gingen (behalve Vostro 1720 waarschijnlijk omdat er een harde schijf van Hitachi in zit).
nieuws: Onderzoek: harde schijven van Hitachi zijn het betrouwbaarst

Trein?

• Huaw
  • Registratie: Oktober 2014
  • Niet online
Probeer gewoon een objectieve TS te maken met bijv info over het bedrijf Medion.
Ik heb ook ervaring met medion pc's als ik die in een forum zou zetten kreeg je helemaal een klaagzang ,
maar dan over hoe slecht medion's zijn.
Ieder zn mening natuurlijk maar probeer een minder generaliserde TS te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 526712

Lijkt op verkapte promotie. De objectiviteit spat gelukkig ook van de gebruikersnaam af van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
Anoniem: 526712 schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 22:30:
Lijkt op verkapte promotie. De objectiviteit spat gelukkig ook van de gebruikersnaam af van TS.
Zal ik min naam anders veranderen in DellDimension? :(

Ik vind gewoon jammer dat men zo negatief uitlaat over Medion. Natuurlijk zijn andere merken zoals Dell desktops ook erg goed. (betere bouwkwaliteit dan Medion). Maar het allerbeste desktops van Dell zijn van die Optiplex en Vostro's. Ze hebben een hele langere levensduur dan de meeste kant en klare pc's. (Harde schijf blijft bij Dell een zwaktepunt). Van Medion heb ik geen defecten opgemerkt. _/-\o_

Zal ik anders naar Hardware.info overstappen?
Daar worden Medions vaker besproken dan Dell en andere desktops.

[ Voor 12% gewijzigd door MedionAkoya op 15-02-2015 12:57 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Beste MedionAkoya,
Een erg mooi initiatief van je om een discussietopic te starten over dit type pc's, echter hebben de mensen die hier gereageerd hebben wel een punt. Je openingstopic is nu verre van objectief. Wil je een discussie/ervaringentopic goed beginnen, zul je een cleane, objectieve openingspost moeten neerzetten, die eigenlijk gestript is van alle persoonlijke ervaring.

Neem bijvoorbeeld de openingspost van [TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 20. Je kunt er donder op zeggen dat Kid Jansen persoonlijke ervaring heeft met meerdere schermen, maar het enige wat er hier gedaan wordt is beginnen met objectieve informatie. Meer is er op dit moment niet nodig.

Je zou eens die opzet kunnen gebruiken voor deze OP! Er valt echt wel te discussiëren, maar de openingspost zet alleen neer waar je over gaat discussiëren of ervaringen uitwisselen. Uiteraard kan je dan zelf ook aanhaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 526712

MedionAkoya schreef op zondag 15 februari 2015 @ 12:54:
[...]

Zal ik min naam anders veranderen in DellDimension? :(

Ik vind gewoon jammer dat men zo negatief uitlaat over Medion. Natuurlijk zijn andere merken zoals Dell desktops ook erg goed. (betere bouwkwaliteit dan Medion). Maar het allerbeste desktops van Dell zijn van die Optiplex en Vostro's. Ze hebben een hele langere levensduur dan de meeste kant en klare pc's. (Harde schijf blijft bij Dell een zwaktepunt). Van Medion heb ik geen defecten opgemerkt. _/-\o_

Zal ik anders naar Hardware.info overstappen?
Daar worden Medions vaker besproken dan Dell en andere desktops.
Als het niet te veel moeite is, graag. :P

Zover ik zie, is er maar 1 persoon met negatieve ervaring. Waarom is dat jammer? hij mag toch een slechte ervaring delen? bij een ervaring topic, wil je juist lezen, het positieve en negatieve van een product

Moet bekennen dat ik wel degelijk interesse heb in Medions. Ze zijn de goedkoopste onder de complete systemen. Service schijnt alleen niet zo goed meer te zijn t.o.v. paar jaar terug.
Pagina: 1