[SSD] MX100 256GB wordt geregeld niet meer herkend

Pagina: 1
Acties:

• Wekkie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-01 15:13
Ik gebruik sinds van de zomer een systeem met een Crucial MX100 256GB SSD, en heb geregeld (ik schat nu zo'n ~3x per week) een crash waarbij de SSD niet meer wordt herkend. Mijn applicaties lopen vast omdat ze de SSD niet meer kunnen benaderen (alles wat op dat moment in het RAM zit werkt nog wel), en bij een reboot via de reset knop krijg ik een no disk found melding. Pas na een powercycle boot de pc weer zonder problemen.

Op het Crucial forum zijn er meer mensen met het probleem van een spontaan niet herkende MX100 drive.

Zijn er Tweakers die hier ook problemen mee hebben gehad? Ik ben bang dat dit een gevalletje garantie wordt, maar gezien de populariteit van deze schijf hoor ik graag of iemand anders dit ook heeft meegemaakt.

Ik draai Windows 7 op een Gigabyte G1 Sniper B5 moederbord. Ik heb al een ander SATA slot geprobeerd, maar het probleem blijft zich voordoen.

I've got a feeling...

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Laat de smart waarden eens zien.

• Wekkie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-01 15:13
Reepje schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 14:31:
Laat de smart waarden eens zien.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/stZhaDF.png%5D

Edit: Wat in elk geval niet klopt is de power on hours, dat getal moet veel groter zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Wekkie op 10-02-2015 14:42 ]

I've got a feeling...

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Smart waardes zien er goed uit. Ook geen sata kabelproblemen.
Dan verdenk ik eerder de power-kabel, voeding, geheugen, moederbord, biosversie etc.

Je hebt overigens wel heel veel naar dat ding geschreven in die paar weken dat dat ding draaid (365 uur is 15 dagen).

Wat je kan doen, is alles eens optimaal laten draaien:
sluit hdd af
sluit ssd aan op sata-0 en installeer windows
draai alle windows updates erdoor

en kijk dan of het probleem er nog steeds is.

[ Voor 52% gewijzigd door Reepje op 10-02-2015 14:48 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:56
Of, zoals TS zelf aanvoert, firmware troubles.

De M550 heeft dezelfde controller en onlangs de volgende firmware update gehad:
Version MU02 includes the following changes:
Improved stability, Efficiency, and Performance during power state transitions
Improved handling of environments with unstable power supplies
Improved handling of environments with SATA interface signal integrity issues
Het zou zomaar kunnen dat issues in de MX100 hiermee ook verholpen worden. Kwestie van wachten of er voor de MX100 ook een update uitkomt.

Geen idee wat de gedachte van Crucial achter de update voor enkel de M550 is. Of de MX100 had al nieuwere firmware, of ze gebruiken de M550 als beperkte testset om hun flagship buiten schot te houden als de boel klapt ;)

• Koekoeksclocker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-01 22:56
Ik heb hetzelfde probleem - random Windows crashes en bij een herstart wordt de MX100 vervolgens niet gevonden. doe je dan een koude herstart, san is de drive plots wel beschikbaar. bij mijn vorige computer had ik dat probleem trouwens niet - daarin werkte een MX100 maandenlang zonder probleem als opstartschijf. De mu02 firmware update heeft dit probleem alvast niet opgelost bij mij.

Verwijderd

Koekoeksclocker schreef op woensdag 15 april 2015 @ 00:17:
Ik heb hetzelfde probleem - random Windows crashes en bij een herstart wordt de MX100 vervolgens niet gevonden. doe je dan een koude herstart, san is de drive plots wel beschikbaar. bij mijn vorige computer had ik dat probleem trouwens niet - daarin werkte een MX100 maandenlang zonder probleem als opstartschijf. De mu02 firmware update heeft dit probleem alvast niet opgelost bij mij.
Google even op dissappearing ssd (in het engels) het komt namelijk erg veel voor en niet alleen met crucial ssd's, maar wel erg vaak met de Mx100.
Ik heb namelijk hetzelfde probleem, wat ik al (uitgebreid) beschreven heb als reactie in een ander topic
van nog iemand met eenzelfde probleem "BillSpaarbank"
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1632805

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb inderdaad vergelijkbare problemen en hetzelfde moederbord. Het lijkt erop dat er iets in de intel storage driver niet fris is.

Ik heb de mijne momenteel vervangen voor een 250 GB samsung evo 850. En tot op heden geen probleem meer gehad.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Pagina: 1