Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken voor een nieuwe laptop ter vervanging van mijn Macbook Pro uit 2011. Ooit aangeschaft zodat ik ook iOS apps kon gaan ontwikkelen, maar dat komt er eigenlijk niet van en ik gebruik er voornamelijk (heiligschennis) Windows 8.1 op :). Dit werkt in mijn ogen echter niet vlot genoeg voor de zaken die ik wil gebruiken al typt het ding verder lekker!

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Hij zal op Windows 8.1 moeten gaan werken en (redelijkerwijs) geschikt voor Windows 10 als deze uit komt. Meest gebruikte applicaties zullen toch zijn: PHPStorm / Vagrant & VirtualBox (er zullen 1 tot 3 linux VM's moeten kunnen draaien), Verscheidene browsers met veel (!) tabs open, Photoshop (meer voor slicen dan voor echt eigen design werk) en allerlei development tools als MySQL workbench, putty, filezilla, etc. etc. Daarnaast zou het leuk zijn om er af en toe een game op te kunnen spelen, al hoeft dat niet op de highest settings o.i.d. als je maar wat kan draaien zonder een FPS van < 30 :). Hij is voornamelijk zakelijk bedoeld het gamen is voor erbij.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ongeveer € 1.500 - € 2.000, bij echt goede redenen kan dat bedrag omhoog.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Hij moet mee kunnen, het is een laptop. Hij hoeft echter niet ultra portable o.i.d. zijn, zeker niet als dat ten koste gaat van al te veel performance. 2kg of 3kg maakt mij niet zo veel uit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Ik zat te denken aan een HP Zbook 15 G2 (pricewatch: HP Zbook 15 G2 J8Z45ET) of de 15u G2 versie of een Lenovo T550 (deze is volgens mij nog niet verschenen, dus moeilijk te vergelijken (nieuws: Lenovo toont ThinkPad-laptops met Intel Broadwell-chips)). Andere suggesties zijn echter welkom!

Ong. 15.6 inch, niet kleiner, maar eigenlijk ook niet veel groter; dan ga ik wel achter mijn desktop zitten. Ik twijfel echter of de Zbook 15 G2 overkill is (wat is nodig voor een paar VM's en gewoon vlot kunnen programmeren?) of dat ik mezelf toch in mijn vingers snijd met een Broadwell i7 U5500 bijv. (te langzaam uiteindelijk?). Als een "gewone" i7 voldoende zou zijn, bij voorkeur well van de nieuwe Broadwell generatie i.v.m. batterijduur etc.
Geen specifiek voorkeur voor merk, maar liefst bovengemiddelde kwaliteit... geen wankele scharnieren omdat het een 2-in-1 is o.i.d. Laptop functionaliteit voor alles.

Touchscreen: Zeker leuk, maar geen keiharde eis.
Aansluitmogelijkheden: Voldoende voor bijv. presentaties bij PHP usergroup meetings ;)
Toetsenbord: Véél typen, dus van goede kwaliteit, liefst backlit
En bij voorkeur mogelijkheden om zelf wat te sleutelen zoals bij de Zbook (harddisk, geheugen, e.d. moet verwisselbaar zijn al dan niet heel makkelijk)

Ik hoop dat ik er niet een te lang verhaal van heb gemaakt :*) ik licht graag nog het één en ander toe indien nodig.

Mijn dank voor jullie input! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wow, die batterij van Lenovo T550 klinkt ultiem. Ik heb zojuist ook een topic aangemaakt en zie dat we redelijk in dezelfde range zitten qua specs, al ben jij iets realistischer qua prijsrange. Misschien is het voor jou ook nuttig om mijn topic in de gaten te houden (High-end laptop, lange batterij duur, krachtige berekeningen). Dank voor jouw tip wbt de Lenovo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Graag gedaan Lieke :). Wellicht kunnen we elkaar inderdaad helpen, alhoewel ik iets minder focus op grafisch zwaar werk. Alleen vervelend dat er niet veel meer bekend wordt over een release date van die T550 (behalve "ergens" in februari). Dat is soms wat lang als je staat te springen om een nieuwe laptop ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker, ik werd er ook maar onrustig van de niet-weten-en-willen-hebben positie. Ik heb Lenovo daarom vandaag een Facebook berichtje gestuurd met de vraag wanneer we hem in NL kunnen kopen, en ze zijn het aan het na vragen. Ik laat het je weten als ik het antwoord binnen heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Via Twitter zijn ze een stuk trager, die vraag staat al weken open :). Maar dan blijft toch de vraag... broadwell U (Lenovo T550), of toch meer richting desktop processors. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Haswell-E maakte het makkelijker voor de desktop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit met hetzelfde vraagstuk wat betreft de processor. En er lijken wel steeds nieuwe bomen bij te komen in deze zoektocht, elke keer als je net denkt het bos op je duimpje te kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi lieke. Had jij nog wat vernomen over de Lenovo T550?

Is er verder nog iemand die mij kan uitleggen wat je ongeveer mag verwachten van bijv. een i7-5600U processor? (in de trend van VM's e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Waarom geen bto?? Kun je alles naar wens samenstellen, een i7 die tot 4Ghz gaat (500 meer prijs). 32gb ram...hallo overkill haha. Maar toch, bto maakt goede laptops en d behuizingen zijn helemaal niet slecht zoals anderen zeggen.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste pwillemske, dat is de reden juist, de nogal wisselende reacties op de kwaliteit van BTO. Maar uiteindelijk is het altijd een "gok", een Lenovo of HP kan ook tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
Bij de term professioneel moet ik denken aan "zakelijk". En bij een zakelijke laptop hoort goede en snelle support. Dat mis ik nu wel in je eisen. In hoeverre kan jij de laptop missen als deze stuk is? 4 weken reperatie tijd is geen uitzondering. Eerder regelmaat.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan de laptop op zich missen. Hij wordt inderdaad zakelijk gebruikt, maar mijn desktop PC blijft het belangrijkst. Ik werk als ZZPer vanuit een kantoor aan huis en wil de laptop vooral gebruiken om ook op een fijne manier in de woonkamer / tuin te kunnen werken in de avond of bij mooi weer (en soms even gamen om de stress weg te werken ;)).

Als die laptop dus een tijdje niet beschikbaar is, dan is dat geen ramp; bij klanten of op reis kan ik ook een iPad of juist nog die oude MacBook mee nemen om ad-hoc problemen op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:26
Zou een Dell XPS 15 geen goede optie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi ppatrick, bedankt voor de suggestie. Ik ben hem nu even aan het bekijken (deze: http://www.dell.com/nl/be...=nl&l=nl&s=bsd&cs=nlbsdt1).

Ziet er op het eerste gezicht goed uit, portable, maar toch een HQ processor, 16GB geheugen 512GB SSD.

Ik zoek er even wat reviews van op, was er niet net een nieuwe versie uit die wel in de US al beschikbaar is maar nog niet hier? (Ik las althans zoiets over de 13 inch variant, zou wel jammer zijn als je volgende week een nieuwe variant hebt ;)).

Edit: Lijkt in eerste instantie een erg mooi systeem... wat minder makkelijk componenten vervangen maar het IS mogelijk. Wel lijkt het toetsenbord niet ideaal, wel goed mee te typen, maar page down buttons die je met functie toetsen bereikt moeten worden is wat jammer net als de kleine escape en delete knoppen bovenaan. Maar dat is tot noch toe eigenlijk het enige nadeel wat ik zie... volgens mij staan bij dell.nl nu ook de laptops die bij CES 2015 zijn gepresenteerd?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2015 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
Je kunt het nieuwe model herkennen aan dat een 4k scherm is zit het oude model was dit net niet. Voordeel van Dell is wel dat je tot 4 jaar garantie aan huis hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste ppattick en anderen, het is uiteindelijk toch deze Dell XPS 15 geworden: http://www.dell.com/nl/be...=nl&l=nl&s=bsd&cs=nlbsdt1

Ik kan nog langer wikken en wegen, maar dat heb ik al te lang gedaan ;). Gezien de goede reviews en de goede componenten (iets oudere grafische kaart lijkt het maar voor mij meer dan voldoende schat ik) heb ik de sprong gewaagd.

Jammer dat hij pas, naar schatting, 25 februari verzonden zal worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
Heb je hem al besteld? Anders vergeet niet de vip korting te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Te laat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
Je kunt ze misschien even bellen, je mag volgens mij altijd bestelling annuleren toch en nieuwe plaatsen. Voor dit geld kun je het altijd proberen toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waar kan ik die VIP code dan vinden? Want ik ben daar niets over tegen gekomen (wel account aangemaakt). Bedankt voor je hulp zoverre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah 10% is volgens mij voor consumenten, ik heb de laptop op naam van de zaak aangeschaft.
Maar wederom bedankt voor de info!
Pagina: 1