• melly
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-03-2023
Ik zit te dubben met m'n lenskeuze en ik zou graag jullie mening willen horen of ik de juiste keuze gemaakt heb.

Even kort het verhaal,ik ben gevraagd om foto's te schieten op een trouwerij.
Morgen is de plechtigheid in het gemeentehuis en zaterdag het feest.
In eerste instantie heb ik het aanbod beleeft afgeslagen omdat dit absoluut niet mijn ding is en ik ook geen ervaring met dit soort situaties heb.
Echter hun gaven aan dat ze geen fotograaf willen inhuren en anders wegwerp camera's op tafel leggen zodat de gasten zelf foto's maken.
Ok,als dit het niveau is waar ze al tevreden mee zijn dan durf ik het aan dus ik heb ja gezegd.

Morgen gaan ze dus trouwen in het gemeentehuis in Zeist.
Het is de gratis versie en dat betekent een kleinere zaal,echter heb ik geen idee hoe groot/klein deze zaal is.
Ook heb ik geen idee van het aanwezige licht.
Dus geen idee of het proppen wordt..toch genoeg ruimte...meteen met flits werken..dit zie ik morgen pas.
Echter ik moet op voorhand wel de juiste lenzen opgeschroefd hebben en hier zit ik wat mee te worstelen.

Ik neem 2 body's mee die ik tegelijk bij mij draag.
De Canon 5DIII en de 7D(mark I)
Beide hebben een flitser gemonteerd (430EXII en 580EXII)
De 7D begrens ik op ISO 1600 en kom ik te kort dan de flitser aan en flitsen als het kan via wand of plafond.
De 5DIII begrens ik op ISO 3200 en kom ik te kort dan ook bij flitsen.
Echte welke lens ik op welke body schroef vind ik een lastige.
Ik zie het zo voor mij dat er geen tijd is om te wisselen tussen tele en groothoek.
Er zijn 3 lenzen die ik morgen mee neem..de Tamron 17-50 F2,8VC , Canon 24-70 F2,8 , Canon 70-200 F2,8II.
Zo snel kan ik 3 opties bedenken.

-Het liefst zou ik de 70-200 F2,8 op de 5DIII schroeven en daar alles mee schieten.
De ISO prestatie en algehele beeldkwaliteit van de 5D icm de scherpte en dof van de 70-200 vind ik super. Deze combo schiet zulke mooie platen!!
Echter heb ik ook groothoek nodig en dat zou kunnen met m'n 7D icm de Tamron.
Helaas wel snel ruis van de 7D en ook de Tamron is wat soft ,maar als ik de lens wat kan afstoppen is het best ok. (Echter beduidend minder dan de 5D+70-200)
Echter vrees ik dat ik dan weinig mijn 5D kan gebruiken omdat de 70-200 te beperkt is waardoor ik merendeel op de 7D+Tamron ben aangewezen en dat is nou net niet de bedoeling. Deze camera is meer als aanvulling en de 5D zal het meeste werk moeten doen. (Als iemand andere ervaring heeft wat betreft de inzetbaarheid van de 70-200 hoor ik dit graag)

-Of ik schroef de Canon 24-70 F2,8 op de 5D,wijdopen wel wat soft vind ik en ook wat minder trefzeker dan de 70-200 maar algeheel geeft het toch wat mooiere platen dan de 7D+Tamron.
De Tamron krijgt dan de 70-200. Helaas dan wel een minder scherpe foto,wat meer missers en ook een wat minder dof dan deze lens+5D.

-Of toch de 7D+Tamron,de 5D als eerste met de Canon 24-70 en tijdens de plechtigheid kijken of ik af en toe de 70-200 op de 5D kan schroeven.
Nadeel is natuurlijk hectisch en kans op missers.
Echter het voordeel is wel dat ik bijna alleen met de 5D schiet en de 7D echt alleen gebruik voor de momenten dat ik met de 70-200 schiet.

Voor nu lijkt mij optie 2 de meest slimme.
Nadeel vind ik dat ik in deze setting niet 1 ideale combinatie heb wat betreft camera en lens.
Beide camera's zijn dan wat soft wijd open en de 70-200 is wat minder "mooi" dan op de 5D.
Maar ik verwacht wel dat ik hiermee als uitkomst heb dat ik de 5D het meest kan gebruiken,en altijd ben ingedekt qua tele en groothoek en niet verder hoef te wisselen van lenzen.

Graag hoor ik jullie mening of ervaring over m'n keuze.
Misschien mede fotografen die uit ervaring kunnen spreken?

Verwijderd

Je wordt er niet voor betaald, dus gebruik het lekker als een kans om te experimenteren. :)

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-01 14:01
offtopic:
[quote]melly schreef op zondag 08 februari 2015 @ 18:00:
Echter hun gaven aan dat ze geen fotograaf willen inhuren en anders wegwerp camera's op tafel leggen zodat de gasten zelf foto's maken.
[/quote]

Los van dit alles, vind ik dat wel een zeer leuk idee... en dan gewoon voor 'erbij'.
Tenzij je leuke vrienden hebt die de camera mee naar het toilet nemen :9

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:56

Bonbridge

35-85

Het ligt compleet aan je fotografeer stijl natuurlijk. Ik zelf gebruik twee FF body's en al mijn lenzen op een trouwerij. Maar de laatste die ik schoot waren voor 80% gedaan met de 35 en 70-200 combo. Vooral de 35 vond ik vaak echt perfect voor de meeste situaties.

Ze verwachten niks van jou en dat maakt alles erg gemakkelijk. Je kunt gewoon de lens die je het hardst nodig hebt bij bepaalde situaties op je 5D3 draaien en de andere op de 7D.

Ookal schiet ik met twee body's ik wissel elke trouwerij vrij vaak mijn lenzen. Ik heb nog nooit een belangrijk moment gemist. Je kunt zelf vaak wel inschatten wanneer het nog wel of niet kan.

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-01 13:08

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik zou de 17-50 lekker thuis laten, dat dekt de 5D met 24-70 wel. De 70-200 gewoon in de tas laten en mocht je nou op de locatie zien dat je veel van afstand moet werken dan zorg je gewoon dat je snel kan wisselen, zo lang duurt dat niet.

www.maartendeboer.net

• melly
Bedankt voor jullie reacties 😉
@woutoud: je hebt gelijk,van hun kant is er geen druk of verwachtingspatroon. Maar uiteraard leg je de lat voor jezelf hoog. Ik wil toch graag met de mooiste foto's op de proppen komen en niet wegens een verkeerde combinatie met missers of een mindere eindresultaat zitten 😏
@bonbridge: wat is jouw ervaring wat betreft de 70-200+5D?
Is deze redelijk inzetbaar in een kleinere zaal of toch meer geschikt voor een enkele close-up.
@ventieldopje: mee nemen doe ik hem sowieso,maar idd is de 24-70 de tegenhanger van de Tamron. Het wordt dan ook of de 17-50 of de 24-70.
Maar jij schuwt wisselen dus niet? In mijn beleving verlies je dan tijd en kan je net een mooi moment missen omdat je de verkeerde lens er op hebt zitten. Maar dit is wat ik zo kan bedenken,jij hebt er blijkbaar ervaring mee en niet ik 😉

Verwijderd

Er zijn natuurlijk een aantal momenten die je niet wilt missen, maar er zijn ook zat momentjes dat er even niets gebeurd. Die laatste moet je gebruiken om je voor te bereiden op de momenten die je niet wilt missen.
Maak dus voor jezelf een lijstje van die momenten en bespreek even wanneer en hoe die plaats gaan vinden, dan weet je redelijk goed wanneer je waar moet zijn met welke lens.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2015 @ 18:23:
Je wordt er niet voor betaald, dus gebruik het lekker als een kans om te experimenteren. :)
Ja. 100% mee eens. Ik mocht zelf 1x opdraven op een bruiloft (en ik was ook nog eens gast lol) nadat de officiële fotograaf klaar was. Serieus waar hartstikke leuk en met name acceptabele foto's in minder goed verlichte ruimtes maken vond ik super om te doen. Schijt aan de ruis in zo'n geval. Puur 'aanklooien', echt ontzettend leerzaam.

Schiet zoveel als je kan, denk niet al teveel na als foto's niet goed zijn en geniet ervan. Wie weet wat er na de bruiloft uit voortvloeit. Mensen vinden het altijd spannend als ze mensen met een grote camera en wat lenzen aan het werk zien. Dan ben je al semi-pro ;)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:23

Barrycade

Through the...

Dat gratis trouwen is meestal in een vloek en een zucht voorbij, dus reken niet op tijd voor uitgebreid wisselen.
Tenzij ze geluk hebben en het in de grote zaal is, kan het gewoon in een kantoortje zijn.
Hoop voor je dat je wat buitenlicht hebt. Maar zou je 5D en de 24-70 gebruiken en je 7D met de 50 1.4 uitrusten voor wat extra isolatie, maar denk dat je met je 5D gewoon weg komt.

Ik heb de trouwerij van mijn schoonzus en zwager met een crop en een 17-50 2.8 gedaan. 50 is op crop lang zat voor de wat kleinere zaaltjes. Want de fotograaf kan en moet gewoon overal bij.

• melly
@woutoud:eigenlijk is er bij mij weinig bekent wat mij te wachten staat en welke momenten ik niet wil missen. Het "ja" woord,de kus,ringen en uiteraard de handtekening.En elk moment leent zich goed voor een ander lens (zoals ik het nu kan bedenken).
Maar bedankt voor je tip.
@Sirius: ik denk doordat ik de enige fotograaf ben ik toch onbewust een hele druk ervaar. Ook al gaven ze aan dat hun verwachtingen laag zijn.
Op voorhand leek het mij heel gaaf,maar nu begin ik hem aardig te knijpen 😄
@Barrycade: idd had ik dit zo ongeveer al begrepen. Vandaar heb ik het gevoel dat er geen tijd voor wisselen zal zijn. Het is voor de ambtenaar gewoon even alles er doorheen rammen. Idd verwacht ik ook zoiets qua locatie. In dat geval is de 70-200 uitgesloten en gaat de 24-70 op de 5D. Ik zou idd de 50mm 1,4 op de 7D kunnen schroeven voor een mooi effect maar ik heb erg veel missers met deze combinatie. Op de 5D presteert de 50mm weer wel goed

Verwijderd

melly schreef op zondag 08 februari 2015 @ 21:16:
[....]
Op voorhand leek het mij heel gaaf, maar nu begin ik hem aardig te knijpen.
[....]
Geloof me, dat is nergens voor nodig. Iedereen is op zo'n dag in een goede stemming. Als je daar in mee gaat, lekker foto's schiet en af en toe adequaat brutaal bent, dan komt het helemaal goed.
Waar ik mee op zou passen, als ik jou was, is flitsen. Ik ervaar het in ieder geval als storend als een fotograaf door dit soort plechtigheden heen flitst.

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Beter flitsen dan het moment niet registreren.

Zorgen dat je op tijd bent om het licht even te bekijken en wat voor sluitertijden je kan halen. En of je nog wat met je lichtbalans moet doen (maar kan ook natuurlijk achteraf in Lightroom, maar voorkomen is beter dan genezen). En hoe en waar het gaat gebeuren.

En vraag het gewoon om bv bij de belangrijke punten even je momentje.

Dus bijvoorbeeld minimaal 1tje met de handtekening en dat ze met de pen in de hand even opkijken. Ook voor de getuigen.
Bij de ringen omdoen etc etc.

Even de trouwakte en het boekje van dichtbij.

Pak even wat blikken (van het bruidspaar, maar ook van ouders) overzichtje van de rest van de aanwezigen.

Ambtenaar voor het paar etc.

Ik ben op zich bij relatief weinig bruiloften geweest, maar het verloopt meestal recht toe recht aan.

En kon er met mijn beperkte kennis en ervaring toch een rapportage van maken waar kennissen van het bruidspaar vroegen of ze toch een prof hadden genomen :D

Je bent last minute gevraagd, dus no swet ;). Onder stress werken is niet nodig.

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:28

Speedmaster

Make my day...

Zorg inderdaad voor een telelens, hiermee kan je gezichten en emotie van mensen vast leggen zonder dat ze er direct erg in hebben. Foto's van mensen die emotie, in welke zin dan ook, tonen laten de werkelijke persoon zien op dat moment. Probeer indien mogelijk zonder flitser te werken, foto's worden minder hard. En inderdaad "het moment" even vooraf afspreken dat je dat graag goed wilt vastleggen.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:07

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

NeutraleTeun schreef op zondag 08 februari 2015 @ 18:26:
offtopic:
[quote]melly schreef op zondag 08 februari 2015 @ 18:00:
[/quote]

Los van dit alles, vind ik dat wel een zeer leuk idee... en dan gewoon voor 'erbij'.
Tenzij je leuke vrienden hebt die de camera mee naar het toilet nemen :9
Leuk idee, zeer crappy resultaat. Heb het veel gedaan zien worden op bruiloften omdat het online veel genoemd wordt als "leuke tip", maar de foto's zijn voor 80% onbruikbaar omdat ze onscherp zijn of geheel zwart of naja..op een manier mislukt. En dan heb ik het dus niet over ruis of iets onscherp, maar over onbruikbaar verprutste foto's.

Voor de TS, je hebt veel meer tijd dan je nu denkt volgens mij, ik heb alle tijd om te wisselen hoor tijdens bruiloften, ook tijdens de ceremonie. Ik vind het vervelend om met meerdere body's te werken en heb dus 1 camera die ik gebruikt met meerdere lenzen. En in een ceremonie heb ik ruim tijd om een 17-40, 35, 85, 24-70 en 70-200 te gebruiken, allemaal. En dus alle tijd om te wisselen wat mij betreft. Vergeet niet, de ceremonie duurt normaal 45 minuten. Nu is dit zo'n gratis dag, daar heb ik dan weer geen ervaring mee. Maar als daar ook 45 minuten voor staat, dan heb je alle tijd vind ik :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hier stond iets wat niet hier hoorde.

[ Voor 80% gewijzigd door CH4OS op 09-02-2015 01:05 ]

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-01 13:08

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

melly schreef op zondag 08 februari 2015 @ 18:53:
[...]

@ventieldopje: mee nemen doe ik hem sowieso,maar idd is de 24-70 de tegenhanger van de Tamron. Het wordt dan ook of de 17-50 of de 24-70.
Maar jij schuwt wisselen dus niet? In mijn beleving verlies je dan tijd en kan je net een mooi moment missen omdat je de verkeerde lens er op hebt zitten. Maar dit is wat ik zo kan bedenken,jij hebt er blijkbaar ervaring mee en niet ik 😉
Paar keer goed oefenen dan heb je het zo onder de knie! :) Ik gebruik zelf een schouder strap wat het allemaal een stuk makkelijker maakt:

- Tas open en lens pakken die ik wil gaan gebruiken
- Dopje er af draaien en even vasthouden met je mond
- Body pakken en met links vasthouden
- Lens los klikken van body en in linker hand pakken
- Met pink of andere vingers die je over hebt de body op zijn plek houden (tegen je aan bijv.)
- Lens er op draaien
- Camera langs je neer hangen en dopje op lens doen
- Lens weer in tas
- Vreugdedansje ©

Lijkt lastiger dan het is! Het gaat nog sneller als je een lens koker aan je broek hebt hangen. Zelf vind ik dat nooit zo fijn omdat ik vaak in wat ruigere omgevingen sta maar ik heb er wel een voor als het kan :)

www.maartendeboer.net

• melly
Iedereen bedankt voor jullie reacties.
Ik ben er wel uit.
70-200 op de 7D (7D dient meer als veredelde lensdop) 24-70 op de 5D.
Wil ik de 70-200 gebruiken ga ik toch voor het wisselen en komt hij op de 5D.
Mocht ik direct tele nodig hebben en geen tijd voor wisselen ,dan pak ik hem met de 7D.
Pfewww...ik vind het behoorlijk spannend. 😄
Vandaag vuurdoop 😉

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:59
Succes! Het blijft sowieso een beetje improviseren. Heb je veel/weinig licht, grote/ruimte, genoeg bewegingsvrijheid ook dat kan er voor zorgen dat je ineens toch wel dichterbij komt te staan. Maar denk dat je met de 24-70 echt een heel eind gaat komen.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-01 17:00

Deathchant

Don't intend. Do!

@melly, ook niet geheel onbelangrijk: sta je meestal dichtbij of veraf? Want mijn antwoord zou namelijk neigen naar de 5D+70-200. Je kunt hoger in de iso (en meer DR), je hebt een stil zoekerbeeld, en je kunt vaak zorgen dat er minder crap op de foto staat, bijvoorbeeld een leuning van een kerkstoel, of een storende kaars in beeld wanneer je alleen een bust-shot wilt van het bruidspaar, of wanneer je een foto wilt kaderen van die lange bruidsjurk.
En dit alles zonder dat je je camera in iemands snuit duwt ;)

Overigens ik ben absoluut geen expert in bruiloften, ik heb er pas 2 gedaan, en ik was helaas beperkt met een 17-55 en een 10-22, en ik wenste juist dat ik een langere brandpunt had en dat op een 40D.
Het zal er natuurlijk ook aan liggen hoé je fotografeert; de een houdt ervan om iets dichter erop te staan, de ander juist van veraf, afhankelijk wat het bruidspaar het prettigst vindt.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Psst: het is een maandagochtend bruiloft op het stadhuis :)

Verwijderd

Doe wat je zelf denkt dat de beste lens is in de situatie. Ik denk dat 70-200 meestal te krap zal zijn. Ik heb zelf bruiloften gedaan met 35, 50, en 85 primes en een enkele body. Meeste heb ik toch de 35 gebruikt eigenlijk, en de 50 en 85 met de portretten samen. Denk dat je het liefst je 24-70 op je 5d wilt hebben, en de 70-200 voor portretten kan gebruiken in in de kerk/gemeentehuis, waar je misschien niet zo dicht bij kan staan? Gebruikte zelf de 85mm in de kerk, en bewoog mij stilletjes een beetje in goede posities om foto's te maken zonder iemand in de weg te zitten :)

Tip om snel lenzen te wisselen, gewoon los in je tas stoppen zonder voor of achterdoppen te gebruiken en oefen even met de lens met 1 hand in 1 beweging los te koppelen. Dan wissel je zo binnen enkele seconden van de ene naar de andere lens wanneer nodig. Volgens mij wissel ik wel 100 keer per dag de lens met een bruiloft :)

Succes, bruiloften zijn altijd behoorlijk hectisch vind ik zelf, het gaat aan een stuk door non stop van s'morgens tot s'avonds. Als je groepsfoto's moet maken zorg dan even dat je iemand hebt die de mensen bij elkaar optrommelt die op de foto's moeten, is geen doen om zelf de mensen bij elkaar te zoeken.

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Bonbridge schreef op zondag 08 februari 2015 @ 18:30:
Ze verwachten niks van jou en dat maakt alles erg gemakkelijk.
Mijn ervaring (heb het zelf voor redelijk wat vrienden gedaan) is dat trouwende stellen die "helemaal niets verwachten" achteraf toch wel teleurgesteld zijn als je niet alle momenten in beeld gebracht hebt. De mensen die wel verwachtingen hebben, kijken precies meer naar de kwaliteit van wat je wel aflevert.

Mijn advies voor iemand die er wat minder ervaring mee heeft is dan ook om eens te polsen of er niemand anders in de vriendengroep ook zin heeft om dat mee te doen.

Als ik nog een trouwerij doe is het analoog met de Rolleiflex en lever ik een album met een 20-tal 30x30 of 40x40 vergrotingen die ik kies af. Veel leuker voor mij omdat ik kan concentreren op mooie beelden (en van de paar belangrijke momenten heb ik altijd al een idee hoe ik dat ongeveer wil hebben) en omdat de nabewerking toelaat van elke foto iets te maken. Receptie is nog wel leuk; openingsdans ook; de rest van het avondfeest valt naar mijn ervaring weinig mee te doen...

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:55
En vooral... Hoe is het afgelopen?
Stress voor niks? of zijn alle foto's bewogen door de trillende handjes? ;)

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Jammer dat ik dit topic nu pas zie, want ik zie wat dingen die IMHO echt gruwelijk verkeerd zijn en je echt mee moet uitkijken :
melly schreef op zondag 08 februari 2015 @ 18:00:
Ook heb ik geen idee van het aanwezige licht.
Hoef je ook niet te hebben :
- Camera's mee.
- Je beste lenzen meenemen : f/2.8 of f/4 of f/5.6 maakt niet uit. Gewoon roeien met wat je hebt!
- Indien f/2 of f/1.4 primes aanwezig : Gewoon meenemen!
Ik neem 2 body's mee die ik tegelijk bij mij draag.
De Canon 5DIII en de 7D(mark I)
Beide hebben een flitser gemonteerd (430EXII en 580EXII)
De 7D begrens ik op ISO 1600 en kom ik te kort dan de flitser aan en flitsen als het kan via wand of plafond.
De 5DIII begrens ik op ISO 3200 en kom ik te kort dan ook bij flitsen.
Niet alleen flitsen als je licht tekort komt!

Met de flits kan je een aantal dingen doen :
- Onderwerp bevriezen door direkt te flitsen. Hierbij is je flits vaak ook je hoofdlichtbron!
- "Bijflitsen" om de schaduwen weg te werken. Kan zowel direkt als gebounced.
Denk aan tegenlicht en dergelijke waarbij je onderwerp in de schaduw staat of je een overbelichte achtergrond probeert te voorkomen.
- Het aanwezige licht en de output van de flits proberen te balanceren om een zo natuurlijk mogelijk ogende foto te krijgen. <= Dit is wat ik 9 van de 10 keer doe met een flits! :P

Dat laatste is vaak van toepassing op feestjes en bruilofts en dergelijke dus doe jezelf een lol en gebruik die flits niet alleen als je ISO te hoog moet, maar gewoon... ALTIJD! ;)

Verder is een prime op je tweede body soms ook best leuk voor net dat klein beetje extra isolatie!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• melly
Ronde 1 zit er op.
Ik kijk terug met gemixte gevoelens.
Gelukkig heb ik een ruime 200 fotos kunnen overhandigen waar ze heel erg blij mee zijn en dat is wat telt.
Echter echt trots ben ik niet 😏
Ik was erg gestrest op voorhand en was tijdens de shoot zo gefocust op "geen moment missen" dat ik totaal niet naar mn settings gekeken heb.
Hierdoor zijn veel fotos geschoten met 1/20 sec en uiteraard bewogen.
Nee,dit is echt regel nr 1 en die ben ik vergeten...neem mij dat best kwalijk. Een hoop mooie momenten zijn hierdoor onbruikbaar.
@hypz: het is idd gegaan zoals jij al zei. 20 man opgepropt in een klein kantoortje met een tafel in het midden en hier moest ik omheen manoeuvreren. Ik was nog bezig net de settings goed te zetten en ik hoorde de ambtenaar al zeggen "wil het bruidspaar gaan staan?!" M.a.w. het ging heel snel in een hele kleine ruimte. Het was voor mij meer schieten in Panicmode daar en ook hier veel missers.
De 70-200 is die dag ook niet veel gebruikt aangezien het taart snijden in hun huis gebeurde wat ook vrij krap was.
@mad-co: helaas heel veel bewogen. Ik denk idd trillende handjes,stress,en een veels te lage sluitertijd. 😏
@nero235: jij zegt altijd met flits? Eigenlijk heb ik dit ook gedaan. Flitsen via het plafond. En de ISO op 2000. Meestal zat ik rond de F3,2.
Maar gisteren heb ik de fotograaf gesproken waar ik mn 24-70 van gekocht had en die adviseerde juist om zonder flits te werken 😄
Ik vond ISO 2000 al hoog maar hij zegt dat ISO 3200 of hoger makkelijk kan.
Ik kreeg als richtlijn hoge ISO,geen flits,wijd open of op F3,2 en sluitertijd rond de 1/100 minimaal houden.
Nu moet ik zaterdag het feest fotograferen dus ik sta open voor elke tip die ik krijgen kan.
Ik heb gemerkt dat een bruiloft dotograferen toch even anders is dan ik gewent ben.

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:31
Jammer dat de foto's tijdens de plechtigheid niet goed zijn gelukt. Gelukkig waren ze toch wel blij met de 200 foto's die je hebt afgeleverd. Aan jou nu de taak om het op het feest helemaal goed te maken.

Ik ben zelf meer van de landschap foto's en gebruik mijn flitser niet super vaak. Die paar keer dat ik hem tijdens een verjaardag/feest heb gebruikt was ik dan ook niet erg tevreden met het resultaat. Zeg maar kapot geflitste foto's of toch nog teveel beweging en onscherpte.

Afgelopen zomer vroeg mijn broertje of ik tijdens zijn bruiloft op het feest wat foto's wilde maken. De fotograaf die hij had ingehuurd zou er namelijk alleen overdag zijn. Ik had hetzelfde een jaar eerder bij zijn zwager gedaan en die waren toen wel tevreden over het resultaat (ik niet!!).

Ik ben gaan zoeken op internet en kwam uiteindelijk op deze pagina van photography-on-the.net uit.
Party Shots

De persoon in dat topic gebruikt bewust een hoge iso waarde, een groot diafragma en gebruikt de sluitertijd om zijn achtergrond goed te belichten. De flitser staat op ETTL en zorgt voor de correcte belichting van de personen op de voorgrond.

Nogmaals ik maak niet vaak gebruik van mijn flitser en ben zeker geen partyfotograaf maar het bovenstaande topic heeft mij erg goed geholpen. Ik zal later wel een foto posten die ik tijdens het feest van mijn broertje heb gemaakt.

• melly
@superkneus: bedankt voor je reactie en link. Dit was wat de fotograaf die ik gisteren sprak een beetje ook aangaf. Hij probeerde de flitser in eerste instantie te vermijden door ISO 3200 of zelfs 6400 te gebruiken. Maar als de flitser nodig was idd ds ISO toch hoog houden om veel omgevingslicht mee te pikken.
Ik zelf verklaarde hem voor gek met zn ISO 6400 maar hij heeft wel gelijk met zn uitleg. Ik (wij) zitten de foto op een groot scherm en op 100% te beoordelen op scherpte en ruis. De klant drukt ze hooguit af in een fotoboek of bekijkt ze op een ipad. Daar zal de ruis nagenoeg niet te zien zijn. En dat klopt idd. De fotos die ik geschoten heb op ISO 2000 vind ik op mn scherm veels te veel ruis vertonen. Maar op de ipad zie je er idd niks van terug.

Net even de fotos bekeken in je link maar ik vind ze eerlijk gezegd niet echt mooi. Wel scherp maar volgens mij heeft hij direct geflitst.

[ Voor 8% gewijzigd door melly op 11-02-2015 09:51 ]

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Het is maar te zien wat je op beeld wil. Als je in P-stand fotografeert zou ik je aanraden om -1 onder te belichten en -1 flitscompensatie toe te passen. Nooit meer platgeflitste beelden :). Als het licht niet bijster veel wijzigt in de zaal kan je ook in M schieten natuurlijk, overigens met hetzelfde concept.

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat je doet bij je nabewerking. Ik heb als standaard preset +0,35 aan exposure, dus doe standaard -1/3 stop flitsbelichting. Als je dan ook nog in een donkere ruimte fotografeert (en de flitser standaard overbelicht voor een "correcte" belichting), heb je aan -2/3 tot -1 stop flitscompensatie inderdaad een mooie balans :) Of je werkt gewoon in manual, dat werkt bij flitsen binnenshuis vaak toch het fijnst.

[ Voor 10% gewijzigd door tobiasvs op 11-02-2015 11:19 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:31
@melly Je moet ook even de reactie's en foto's van andere in dat topic lezen / bekijken. Daar zie je nog betere resultaten.

Verwijderd

melly schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 09:47:
@superkneus: bedankt voor je reactie en link. Dit was wat de fotograaf die ik gisteren sprak een beetje ook aangaf. Hij probeerde de flitser in eerste instantie te vermijden door ISO 3200 of zelfs 6400 te gebruiken. Maar als de flitser nodig was idd ds ISO toch hoog houden om veel omgevingslicht mee te pikken.
Ik zelf verklaarde hem voor gek met zn ISO 6400 maar hij heeft wel gelijk met zn uitleg. Ik (wij) zitten de foto op een groot scherm en op 100% te beoordelen op scherpte en ruis. De klant drukt ze hooguit af in een fotoboek of bekijkt ze op een ipad. Daar zal de ruis nagenoeg niet te zien zijn. En dat klopt idd. De fotos die ik geschoten heb op ISO 2000 vind ik op mn scherm veels te veel ruis vertonen. Maar op de ipad zie je er idd niks van terug.

Net even de fotos bekeken in je link maar ik vind ze eerlijk gezegd niet echt mooi. Wel scherp maar volgens mij heeft hij direct geflitst.
Je hebt iig een paar wijze lessen geleerd. Leergeld! Ondanks dat ging het ook opeens te snel voor je begrijp ik. Die zenuwen raak je dan niet zo gauw kwijt. Dat van die lange sluitertijd is echter wel erg slordig. Goed dat je dat zelf inziet. Zelfkritiek is goed! Heb je niks op je schermpje gecontroleerd?

Wat de voorbereiding betreft had vantevoren duidelijk mogen zijn in wat voor ruimtes (oppervlakte) je foto's moest maken. Informeren bij het gemeentehuis had bijv. gekund. Bij hun thuis wist je dat de 70-200 sowieso niet kon....toch?

Vergeet niet dat het feest aanmerkelijk moeilijker zal worden (licht!) dus zorg dat je veel trial&error doet. In het begin zijn mensen toch rustig. Pak een paar proefobjecten en zorg dat je vantevoren houvast hebt wat bepaalde instellingen betreft. Ervaring genoeg op dit forum.

Je Mark III (die heb je niet voor niets dus zoek lekker de grenzen op wat hoge iso betreft) trekt mooie hoge iso's, die lekker op het feest gebruiken. Zonder flits op iso6400....met wat geluk kan dat en heb je nog een redelijke sluitertijd. Afhankelijk van het licht.

Goede ingeflitste foto's zijn lastig als je hier geen ervaring mee hebt. Je moet je bezig houden met de foto's, instellingen moeten zo goed als automatisch gaan. Wellicht kan je thuis wat oefenen.

Waar wordt het feest gehouden?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2015 11:38 ]

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Jammer dat je jezelf zo gestressed hebt gevoeld.
Maar zoals al een paar keer aangegeven je bent een ervaring rijker.

Ik weet niet wat je normale onderwerpen zijn, maar gezien je andere topic over de groepsfoto zijn dat niet mensen. Is niet erg, maar denk voor je stress gehaltes beter als je je realiseert dat iedereen het moet leren.

Ik weet niet of je dat kan instellen op je camera, maar op mijn Nikon D7000 kan ik met auto ISO een bovenlimiet aangeven aan ISO en een minimale sluitertijd.
Dit in combinatie geeft me houvast dat ik qua sluitertijd en ISO in ieder geval in een werkbaar gebied blijf tijdens momenten dat ik niet veel tijd aan settings kan besteden.

Maar zou eens gaan oefenen in een donkere huiskamer en je huisgenoten voor het feest en wat rommelen met je settings en flitser op basis van tips of gewoon kijken waar je uitkomt.

Als je weet waar het feest is, even kijken of je voor zaterdag er langs kan. En kijken hoe je uitkomt zonder dat je op de avond zelf het moet uitvinden.

• melly
Nu hoor ik een aantal goed bedoelde tips qua setting maar ik vrees dat dit voor mij op zo'n korte termijn te veel onzekerheid geeft.
Ik zou graag jullie mening willen weten of het idd acceptabel is om met zulke hoge ISO's te schieten.
3200 durf ik nog aan,maar 6400?
Mocht ik zelfs met hoge ISO nog sluitertijd te kort komen dan flitser op ETL en flitsen via het plafond ?

@superkneus: dat ga ik thuis dan even doen. Hier heb ik slecht bereik en het kijkt toch anders zo op je mobiel. Maar bedankt 😉
@Sirius: klopt,ik was veels te stressy waardoor ik totaal niet meer keek naar mn info. Echt een grote blunder waar ik me naar hun toe ook voor schaam. Dit had niet mogen gebeuren. Ik had echter wel van te voren via Google gekeken hoe de trouwruimtes er uit zagen en daar zag je de mooiste zalen 😏
Ik had niet verwacht dat het zo'n zaal zou worden naar zo krap had ik niet verwacht.
Eigenlijk verwacht ik dat het feest wat gemakkelijker wordt.
Ten eerste door mn les die ik nu geleerd heb (mag ik tenminste aannemen)
Maar ook ondat het midden op de dag gehouden wordt. Het mooi weer wordt zaterdag. En de ruimte schijnt rond om van glas te zijn.
Het kan slechter zou ik zo denken.
Neemt niet weg dat ik dit soort blunders van mij nu uit wil sluiten en daarom graag jullie mening/adviezen hoor.
Vanavond komt mn vriendin langs en dan is zij even een proefobject. Hoge ISO.. Met flits...zonder flits.. Uitzoeken wat wel of niet werkt en ook kijken hoe het resultaat uitpakt in Lightroom.
@Barrycade: idd zijn groepen mensen niet mijn ding.
Soms mn kids,maar veel momenten,natuur..
In iedergeval onderwerpen en situaties waar ik niet onder druk ata en snel moet kunnen handelen.
En ik heb mij ook eerlijk gezegd er op verkeken.
Wat jij uitlegt over je Nikon heeft dd 5D idd ook en deze heb ik ook ingesteld staan.
Maar welke minimale sluitertijd je ook opgeeft,als je ISO begrenst is op 2000 en je komt licht te kort dan zal de sluitertijd inkakken. Ongeacht je ongestelde waarde. Tenminste,zo gaat dat bij mijn 5DIII
Idd ga ik wat oefenen op mn vriendin. Helaas kan ik niet even op de locatie zelf kijken aangezien het een aardig stuk rijden is.

• __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:55
Bij een 70D kun je een zogenaamde veiligheidsshift (met C.Fn I -6) instellen, oftewel je kunt aangeven wat de camera moet overschrijden als ie geen standaard belichting kan vaststellen: of iso overschrijden of sluitertijd onderschrijden.

Zit zoiets niet ook op een 5diii?

Edit: typo

[ Voor 3% gewijzigd door __Erik__ op 11-02-2015 13:28 ]

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

• melly
@erik: goede tip,dat moet haast wel op de 5DIII zitten lijkt mij. Dit is een setting die ik zelf nog nooit eerder gebruikt heb. Hier ga ik zeker even naar kijken. Thx 👍

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

ISO 6400 op een 5D3 moet makkelijk kunnen! Ruis is weg te poetsen in post, een beetje ruis in de foto is echt niet erg. Een bewogen foto krijg je echter niet terug.

Flitsen via het plafond werkt alleen als het plafond niet al te hoog is en wit van kleur is. Een zwart plafond weerkaatst niet, een groen plafond geeft een groene kleurzweem over je foto's. Indirect flitsen is inderdaad wel te verkiezen boven direct flitsen, het resultaat wordt een stuk natuurlijker. Heb je een omnibounce op je flitser zitten? Dan is naar boven flitsen helemaal mooi: het merendeel van het licht wordt weerkaatst via het plafond, maar een klein beetje komt direct op je onderwerp als invullicht.

Heb je straks genoeg licht binnen (overdag met allemaal glas om je heen zal dat wel zo zijn), dan hoef je niet te flitsen. Kán natuurlijk wel. Let wel even op dat je goed metert (via spot?), belichtingscompensatie toepast of gewoon in manual fotografeert. Doe je dat niet, dan krijg je straks allemaal silhouetten van het bruidspaar met een perfect belichte achtergrond, dat zou jammer zijn. Voordeel van flitsen in dat scenario is dat je je niet druk hoeft te maken om silhouetten: de flits zal de schaduwen van personen binnen waarschijnlijk gewoon opvullen.

[ Voor 7% gewijzigd door tobiasvs op 11-02-2015 13:35 ]

• melly
@tobiasvs: makkelijk zeg jij zelfs 😄
Ok,ik ben misschien te huiverig voor ruis en heb volgens mij nog nooit serieus een foto geschoten op 6400. Maar meer ook omdat ik mij al stoorde aan de ruis op 3200,ondanks de nabewerking.
Maar ik denk dat ik mijn manier van fotos bekijken los moet laten.
Je info over het flitsen was mij al bekent maar toch bedankt voor de uitleg.
Mn 430II heeft een omnibounce.
Anders schroef ik die op mn 5D ipv de 580II?
Spotmeting vond ik wat tricky,heb daar toch vaak vreemde belichtingen mee gekregen. Het zal dan eerder belichtingscompensatie worden. Maar idd had ik hier ook aan gedacht ,dat ik moet oppassen voor silhouetten met al dat glas. Maar bedankt 👍

Verwijderd

Teveel ruis op 3200? Met je 5D? dat soort gedachtes tussen de oren kan je makkelijk (ha) oplossen. Pak er 1 die naar jouw mening teveel ruis bevat, verklein 'em naar 2000 pixels aan de lange zijde (18x13 cm op 300dpi is +/- 2000x1500p) en beoordeel deze..

Overdag = lekker zonder flits!

Je zegt dat de ruimte rondom van glas schijnt te zijn....als je de locatie weet dan kan je wellicht vantevoren even langsgaan. Informatie is macht ;) Trouwens....voordat de gasten komen zou ik, als ik jou was, beginnen met testfoto's.

Leer je camera goed kennen en oefen veel. De 'fouten' die nu zijn gemaakt horen je m.i. niet te beïnvloeden op zo'n dag. Focus moet liggen op het zien van momenten en vervolgens goed vastleggen. Sowieso moet je niet passief zijn (afhankelijk van de gasten) en dat houdt dus ook communicatie met die gasten in.

• melly
@Sirius: nu vanavond wezen testen op 6400 en idd is dit nog prima te doen.
Helaas kan ik niet langs de locatie gaan,te ver rijden op dit moment.
Wel ben ik ruim een uur daar voordat alles begint al aanwezig dus absoluut alle tijd om te bekijken en te proberen.
Bedankt voor je tips :)

Verwijderd

Zeker! Als je een dikke Lamborghini hebt dan zou het zonde zijn als je nooit gebruik maakt van de capaciteiten van de motor ;)

In dat uurtje kan je echt alles testen wat je maar wilt. Zolang je thuis maar alvast een plan van aanpak hebt dan gaat het helemaal goed komen en verwachten wij dat je zondag met een paar foto's komt waar je trots op bent :p

• moozzuzz
  • Niet online
Ik voel een testcase komen :p. Ik mag enkel dromen van ISO 6400 op m'n oude 40D :P. Als het licht ietwat gelijkmatig verdeeld is in de ruimte zou ik M stand gebruiken. Met het glas rondom in het achterhoofd lijkt me dat je de (semi) automagische standen anders zal verwarren (veeeel licht buiten door 't glas), relatief weinig licht binnen. Succes!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:59
Overdag met een glazen ruimte kan ik me niet voorstellen dat je flits nodig hebt. Als je het wel doet goed opletten dat je jezelf en je flitser niet op de achtergrond ziet.

Zou me niet te druk maken, mijn ervaring met bruiloftsgasten fotograferen is erg positief. Iedereen is vrolijk en blij en gaat graag ff in de houding staan :) Stukjes zijn ook vaak mooie fotomomenten, zowel van de uitvoering als van de reacties van het paar zelf. Daarna waarschijnlijk nog eea alcohol dus gaan mensen nog wat gek doen enz :p

Verwijderd

@melly:

Let ook op de lichtinval door de ramen heen he! Afhankelijk daarvan kunnen mensen schaduwpartijen krijgen.

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik prober ook een duit in het zakje te doen:

Het is vooraf een kwestie van heel veel doen en daaruit je beste ervaringen halen.

Zelf houd ik het volgende in de gaten bij het fotograferen van een feest of receptie:

Sluitertijd minimaal op 1/60 (bij 35mm) Liever nog korter, zeker bij beweging.
Meestal kies ik voor auto-iso als ik niet flits (800-6400)
Diafragma zo groot mogelijk, maar wel opletten dat bij bijvoorbeeld groepen de hele groep scherp blijft. Ik kies daarom graag voor bijvoorbeeld (F=4 of 5.6 op een crop)

En tenslotte maak ik vaak gebruik van flits (-2/3 compensatie) om zo de gezichten goed te kunnen belichten. Vaak direct en bij een goed plafond soms via bounce. Als ik flits zet ik de auto iso uit en kies ik voor een vaste waarde van 800 of 1600. Als die auto-iso aan blijft staan wil hij nog wel eens overbelichten.

Tussendoor ben ik wel steeds aan het bijsturen afhankelijk van de situatie of het resultaat, maar aan het einde merk ik toch dat veel foto's met deze instellingen prima overkomen.

In ieder geval succes en ik vond het leuk de terugkoppeling op de eerste sessie te lezen.

Verwijderd

Let dan ook maar wat op je ademhaling. In het gemeentehuis schoot je per ongeluk op 1/20 en was alles bewogen. Bij zo'n sluitertijd incl. vaste hand (die ontbrak ook ;)) zou dat toch ook wel voltreffers op mogen leveren.

De scenario's die wouter3 schetst zijn perfect. Zorg dat je sowieso weet wat je moet doen mocht je de flitser toch gaan gebruiken.

Maar goed, melly heeft een uurtje de tijd om testjes te doen. Komt zeker goed!

• melly
Bedankt voor de reacties. Kan even niet beter reageren maar dat volgt 👍

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:22

Garyu

WW

Ik denk dat de tips redelijk allemaal dezelfde kant oplopen: niet bang zijn voor te hoge iso en niet bang zijn om (lichtjes) te flitsen. Een iets over- of onderbelichte foto is nog best te redden, ruis hoef je je met een 5D3 sowieso niet echt zorgen over te maken. Maar een te lange sluitertijd kiezen is not-the-way-to-go: bewogen foto's kan je praktisch weggooien.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• melly
@Jip-86:Ik ga ook er van uit dat het zonder flits moet lukken.
Echter zal het feest vrij tam zijn vrees ik waardoor de momenten die ik vast kan leggen niet echt knallen.
@Sirius/wouter3:Idd hou ik de settings die wouter3 beschrijft zo ongeveer aan en probeer ik het in eerste instantie zonder flits.
En idd wouter3 moet ik nu wel checken en mn settings aflezen tijdens het schieten.
Dit is eigenlijk ook wat maandag hoofdzakelijk fout gegaan is..puur door de stress blind aan het knallen gegaan en alleen maar zoeken naar leuke momenten om vast te leggen.
Ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat ik zo'n fout zou maken.
Hele wijze les geweest en zeker een fout die ik zaterdag niet zal maken.
Aan de hand van jullie tips weet ik in ieder geval genoeg om het zaterdag te laten lukken.
En idd Sirius,ik heb nog een uur om rustig proef te schieten,missers zal ik heus wel hebben.maar als ik weer zo blunder dan stap ik over op sigarenbandjes verzamelen ;)
Bedankt voor het mee denken :)

Nog 1 vraag aan wouter3,jij zegt flitsen met -2/3 compensatie
Maar ik neem aan dat je deze compensatie alleen gebruikt als je direct flitst en niet via het plafond?

[ Voor 10% gewijzigd door melly op 12-02-2015 21:13 ]

• moozzuzz
  • Niet online
idd melly, dit is ivm rechtstreeks flitsen: je camera meet nl het licht en past zijn sluitertijd aan en je ttl-flits meet zelf ook het licht en past z'n sterkte aan. De combinatie geeft een 1 stop te veel licht oftewel de typisch platgeflitste foto.

• wouter3
  • Niet online
melly schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 21:08:
Nog 1 vraag aan wouter3,jij zegt flitsen met -2/3 compensatie
Maar ik neem aan dat je deze compensatie alleen gebruikt als je direct flitst en niet via het plafond?
Een en ander zal mogelijk een beetje afhangen van je cameramerk en de sterkte van je flitser. De waarde gold inderdaad voor direct flitsen. Als je via het plafond flitst, wordt veel licht verspreid. De batterijen van je flitser zullen dus ook sneller leeg zijn.

TTL kan er overigens ook goed naast zitten als je bijvoorbeeld veel wit of zwart in je foto hebt. Je ontkomt niet aan af en toe bijsturen. Het is handig om dat dus snel te kunnen doen en daarbij te weten wat je doet.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Trouwens als ik flits dan schiet ik altijd in de M stand : Niet klooien met Tv/Av/P/of iets anders...

Ik zit dan ook vaak als een idioot aan de wieltjes te draaien constant, maar hey... daar zijn die krengen voor :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• melly
Hahahaha...ja,idd. Daar zijn ze voor 😄
Maar wederom bedankt voor jullie reacties.
Zaterdag gaat het zowiezo beter worden dan zaterdag,dat was een zure maar wijze les .
Volgens mij krijg je ook een wat meer zachtere belichting als je dat geruite klepje voor je flitser klapt voor direct flitsen. Klopt dat?
Direct flitsen...ook iets wat ik nooit eerder gedaan heb,altijd simpel weg vermeden omdat ik prima weg kwam met flitsen via het plafond. 😏

• wouter3
  • Niet online
Dat geruite klepje zorgt ervoor dat het licht wordt verspreid en dat is bijvoorbeeld handig als je op de groothoekstand fotografeert. Omdat het licht wordt verspreid verbruik de flitser dus ook meer energie en zijn je batterijen sneller leeg. Als je via het plafond flitst zou ik het er niet op doen. Als je direct flits kan het handig zijn bij overzichten op de groothoekstand. Ik heb zelf niet gemerkt dat het licht er zachter van wordt. Dat heeft echt met de oppervlakte van je lichtbron te maken.

[ Voor 25% gewijzigd door wouter3 op 13-02-2015 08:27 ]

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ik zou oppassen met direct flitsen, je moet dat echt héél subtiel doen anders krijg je van dit soort plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://www.bluephoto.biz/blog/wp-content/uploads/2009/12/Nikon-SB-400-Bounce-Direct-Flash-Compared-2.jpg
(links = gebounced, rechts = direct).

Buiten kan je 't wel gebruiken met flitscompensatie op -2 tot -3 stops (bij invullen van harde schaduwen in zonlicht bijvoorbeeld) maar binnen zou ik toch echt voor indirect flitsen gaan.

• melly
Met direct flitsen heb ik ook geen ervaring en zal dit in princiepe ook vermijden. Als ik het zonder bounch niet afkan dan direct maar dan gaat er een kleine softbox op de flitser.

Verwijderd

@tobiasvs:

Ik vind de rechter wel erg vreemd belicht ;) Thuis zal het plafond ook aanmerkelijk lager zijn dan op het feest.

@melly:

Hoe was het en hoe ging het?

ucheucheuche

• melly
Allright ... De plechtigheid werd gehouden in een beachclub.
Mooie chique tent overigens zeg.
Licht was er genoeg dus de flits was niet nodig.
Maar idd wat te verwachten was,met automatische belichting allemaal donkere silhouetten voor het raam.
2 Stops overbelichten gaf een juiste belichting maar lastig was het wel.
Een iets andere compositie en de fotos waren overbelicht.
Dus veel terug kijken en opnieuw bijstellen.
Op een gegeven moment wist ik aardig welke shot meer of minder overbelichting nodig had maar ik ben blij dat alles in RAW geschoten werd wat genoeg ruimte gaf voor de nodige nabewerking.
Wederom een leerzame en leuke dag en ditmaal kijk ik wel met een meer tevreden gevoel terug. Nog steeds zijn er missers en zie ik thuis bij het bekijken punten waar ik de volgende keer op moet letten. Maar algeheel past het resultaat bij mijn ervaring met dit soort fotoshoots.
Nu nog alles nabewerken 😳😏
Iedereen bedankt voor de hulp en meedenken. 👍👍👍

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:22

Garyu

WW

melly schreef op zondag 15 februari 2015 @ 18:46:
Allright ... De plechtigheid werd gehouden in een beachclub.
Mooie chique tent overigens zeg.
Licht was er genoeg dus de flits was niet nodig.
Maar idd wat te verwachten was,met automatische belichting allemaal donkere silhouetten voor het raam.
2 Stops overbelichten gaf een juiste belichting maar lastig was het wel.
Een iets andere compositie en de fotos waren overbelicht.
Dus veel terug kijken en opnieuw bijstellen.
Op een gegeven moment wist ik aardig welke shot meer of minder overbelichting nodig had maar ik ben blij dat alles in RAW geschoten werd wat genoeg ruimte gaf voor de nodige nabewerking.
Wederom een leerzame en leuke dag en ditmaal kijk ik wel met een meer tevreden gevoel terug. Nog steeds zijn er missers en zie ik thuis bij het bekijken punten waar ik de volgende keer op moet letten. Maar algeheel past het resultaat bij mijn ervaring met dit soort fotoshoots.
Nu nog alles nabewerken 😳😏
Iedereen bedankt voor de hulp en meedenken. 👍👍👍
Tip voor de volgende keer, gebruik spot-metering om in moeilijkere situaties in ieder geval je onderwerp goed belicht te krijgen, je camera gebruikt dan alleen maar een beperkt oppervlak van je onderwerp om te berekenen hoeveel licht er nodig is, waardoor het wel kan zijn dat de omgeving te licht of donker is, maar je onderwerp wel goed. Ook een flitser (lichtjes inflitsen) helpt je enorm in dit soort situaties met hoog contrast tussen voor- en achtergrond. Maar dan moet je wel over flits-fobie durven stappen natuurlijk ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Zoals Garyu ook al aangeeft, waarom niet spotmetering? Of had je dat al geprobeert? En onderdaad fill-in flash is voor dat soort zaken ook handig. Maar de 5D heeft volgens mij niet een pop-up toch?
Die zijn daar handig voor zonder dat je rondloopt met een toeter van een flitser bovenop.

Maar kwestie van vaker doen op andere gelegenheden dan kom je er vanzelf achter wat het beste voor je werkt.

Verwijderd

Canon heeft nog kleinere flitsers dan de 430EX, dat zou dan ideaal zijn.

• melly
@garyu: spotmeering had ik ook geprobeerd. Echter is dit een instelling die ik nooit gebruik. Ik ben gewent te werken met belichtingscompensatie.
In het uur dat ik er al was ben ik hier dus mee bezig geweest en zag al snel dat dit zeer wisselende resultaten gaf. 1 persoon staat voor het raam,je doet een focus en dan een recompoos en de hele belichtings zit er naast. Nu had ik de lichtmeting ook moeten locken met het sterretje maar ik durfde het niet aan om op die dag een methode te gebruiken die ik nog niet eerder gebruikt had.
@barrycade: idd heeft de 5D geen flash. Maar een flash had gekunt.
Het zou dan wel direct flitsen worden aangezien het plafond uit schuine kanten bestond. Flash output op -2/3. Softbox er op. Maar eigenlijk geldt ook hiervoor hetzelfde. Ik weet theoretisch hoe het werkt maar geen echte ervaring ermee. En om op die dag iets aan te halen wat onbekent is vond ik te tricky.
Dus of het de beste keuze is weet ik niet maar ik ging voor belichtingscompensatie. En eerlijk ... Op een paar fotos na zijn ze ook goed te gebruiken (lang leve RAW+Lightroom) 😉
Pagina: 1