Toon posts:

(Soort van) gaming pc voor langere termijn

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gaming, photoshop en standaard surfen

Wat mag het systeem gaan kosten?
€500-€600

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alleen een PC, heb al monitor/keyboard/muis/audio

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Met het beetje research dat ik heb gedaan lijken een i5 processor, GTX 960 en 8GB RAM redelijk goede keuzes. Voor merken geen voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Moet zeker 5 jaar mee kunnen gaan

Ga je overklokken?
Nee

Hallo mensen,

Het zit zo: recentelijk is mijn (8 jaar) oude PC gestorven, dus ik heb nu op zeer korte termijn een nieuwe nodig. Ik heb zeer weinig verstand van computers en heb de kunde noch de tijd om zelf een nieuwe in elkaar te zetten, dus ik ben eigenlijk op zoek naar een pre-built desktop, of naar een bedrijf/site die er eentje voor je in elkaar zet. Ik vroeg me dan ook ten eerste of er uberhaupt pre-built pc's aan te raden zijn (hoor vrijwel iedereen zeggen dat pre-built pc's overpriced en heel ''ongebalanceerd'' zijn), en ten tweede of er in Nederland ook sites zijn waar je PCs kunt bestellen die voor je in elkaar worden gezet.

Anyway, ik ben op zoek naar een PC vooral voor gaming, maar dan wel wat meer retro-games. Ik hoef niet de nieuwste AAA spellen met 120 FPS te spelen, maar ik zou wel graag games pre-2010/2012 degenlijk kunnen draaien. Daarnaast ben ik ook van plan om de PC een redelijk lange tijd te gebruiken, dus als hij niet binnen 2 jaar een uitgebrande grafische kaart heeft dan zou dat fijn zijn.

Van wat ik heb gelezen op het internet lijken een i5 processor, GTX 960 en 8GB RAM goede componenten om naar te zoek in een PC, maar ik weet niet hoeveel desktops zulke componenten hebben? Welke desktop PC merken staan uberhaupt goed aangeschreven, en waar moet ik verder nog voor uitkijken? Zijn er bijvoorbeeld bepaalde combinaties processor/GPU/CPU die totaal niet werken? Ik heb geen idee namelijk.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Hallo,

Zou je even punt 4 (heb even geen linkjes, excuses) van het DAA beleid willen lezen. Dit staat boven aan de lijst van alle topics. Wil je het daarna eventjes alle producten die je wil in je wenstlijstje zetten, als je dat hebt gedaan, klik je op genereer rml, dat doe kopieren en hier plakken. Dan heb je zo'n tabel en zie je meteen de totaalprijs en de producten.

Succes!

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-01 19:13

GS88

π raat

Alternate en Informatique hebben beide wel eens een pc op verzoek in mekaar gezet (resp. 6 en 4 jaar geleden).. dat was in de fysieke winkel, de pc kon +/- een week later worden opgehaald. (weet overigens niet of ze het nog steeds doen, kan je ze het beste even voor bellen).

Rotterdam

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-03 13:44

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Waar is je lijstje?
Een GTX 960 is te duur op dit moment
Lees even de DAA beleid nog door, daar ver kom je onodige fouten

Review QNAP TS-230 NAS

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:05

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Je kunt hiervoor de verschillende topics in dit subforum doorzoeken en de recente Best Buy Guide van september, november en januari.

Tevens vind je veel waardevolle informatie in [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen. Met de Handleiding Pricewatch kan je vervolgens een mooi lijstje maken. Met die informatie kan er ook gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Succes!

• Symo
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-11-2024
Als je omgeving Leeuwarden woont, wil je ik wel je pc in elkaar zetten. Altijd beter dan 60 euro betalen.

Verwijderd

Topicstarter
@br00ky en pwillemske: volgens mij begrijpen jullie mij verkeerd. Mijn eerste vraag is of er pre-builts zijn die redelijk zijn, of dat er geen enkele aan te raden zijn. Tijd is ook van belang, ik probeer losse onderdelen kopen en er zelf een in elkaar te zetten dan ook te VERMIJDEN; zie mijn eerste 2 vragen.

@dutchredgaming: Ja klopt, maar het leek me redelijk handig met het oog op de toekomst. Wat zouden anders redelijke alternatieven zijn met een betere prijs-kwaliteitverhouding? De namen die ik tegenkom zijn de R9 280 en R9 270X, maar ik weet niet hoe goed die zijn omdat ik regelmatig hoor dat Nvidia beter is dan AMD? De GTX 660 misschien?

@GS88: Dank voor de tip. Vraag me af waarom zoiets niet heel populair is, een winkel waar je losse onderdelen kunt kopen die vervolgens door hun ook in elkaar worden gezet, lijkt me prima business.

@Symo: Ik woon in Groningen.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:05

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 13:51:
@br00ky en pwillemske: volgens mij begrijpen jullie mij verkeerd. Mijn eerste vraag is of er pre-builts zijn die redelijk zijn, of dat er geen enkele aan te raden zijn. Tijd is ook van belang, ik probeer losse onderdelen kopen en er zelf een in elkaar te zetten dan ook te VERMIJDEN; zie mijn eerste 2 vragen.
Prebuilds zijn vaak slecht gebalanceerd, hebben een matige voeding en zijn (te) duur. Met assemblage ben je in ieder geval zeker dat punt 1 en 2 niet aan de orde zijn. Het is uiteraard wel iets duurder dan zelf in elkaar zetten (er wordt rond de 50 euro voor geregend gemiddeld).
@GS88: Dank voor de tip. Vraag me af waarom zoiets niet heel populair is, een winkel waar je losse onderdelen kunt kopen die vervolgens door hun ook in elkaar worden gezet, lijkt me prima business.
Die zijn er genoeg, azerty, afuture, sicomputers etc. doen dat allemaal en sturen het keurig op in een grote doos ;).

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 14:06:
[...]

Prebuilds zijn vaak slecht gebalanceerd, hebben een matige voeding en zijn (te) duur. Met assemblage ben je in ieder geval zeker dat punt 1 en 2 niet aan de orde zijn. Het is uiteraard wel iets duurder dan zelf in elkaar zetten (er wordt rond de 50 euro voor geregend gemiddeld).

[...]

Die zijn er genoeg, azerty, afuture, sicomputers etc. doen dat allemaal en sturen het keurig op in een grote doos ;).
Aha, ik zie het, bedankt voor de tip! Ik zie dat deze webwinkels ook hun eigen 'custom' PC's aanbieden die er redelijk goed uitzien. Hoe staan deze aangeschreven? Beter dan standaard pre-builts van Asus/Acer/et cetera?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Wel wat beter dan de OEM's, maar vaak nog steeds behoorlijk matig gebalanceerd.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb toch maar even wat rond gekeken, en ben hier op uitgekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 93,95€ 93,95
1Gigabyte GA-970A-UD3P€ 74,90€ 74,90
1MSI Radeon R9 280 Gaming 3G€ 195,-€ 195,-
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 50,95€ 50,95
1Antec GX500€ 37,95€ 37,95
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 18,25€ 18,25
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,-€ 62,-
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 12,57€ 12,57
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 55,90€ 55,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 601,47

Hoe lijkt dit? Met nog €50-€60 aan assemblage kosten lijkt me dat op een redelijke prijs uit te komen. Ik heb er verder alleen geen verstand van, dus ik weet verder niet hoe het allemaal werkt. Zijn al deze onderdelen compatible met elkaar? Past alles op het moederbord? Past het allemaal in de case? Levert de voeding genoeg Watt? Is de koeling goed genoeg? Mis ik nog een onderdeel?

En wat is het algemene consensus over deze CPU en GPU? Is een i3 of een i5 het toch waard? Of zijn een R9 270(X) of GTX 670 ook wel goed genoeg? Ik verwacht er over 5 jaar niet meer op te gamen, maar ik zou dan graag nog wel hem voor normale dingen willen kunnen gebruiken (photoshop/meerdere middelmatig zware programma's aan tegelijk/et cetera).

Ook vroeg ik me af wat het nut is van SSD's. Is een 128GB SSD hebben het waard? Het ziet er nogal prijzig uit....

Elk advies wordt geapprecieerd.

• Ramellose
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-09-2025
Het verschil tussen een HDD en een SSD is het verschil tussen een kind op een driewieler en een Ferrari. Als je een SSD hebt gehad wil je niets anders meer. Met dit budget denk ik alleen wel dat je dan teveel in zal moeten leveren op de rest van de onderdelen. Je zou er altijd later eentje in kunnen zetten, het is niet zo moeilijk.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor de info. Een SSD lijkt me niet noodzakelijk voor mij.

Iemand anders nog advies?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Niet noodzakelijk klopt, een zoveel dingen zijn niet noodzakelijk bij een pc[is een pc wel noodzakelijk] maar een SSD is toch wel een zeer fijne toevoeging, het zorgt ervoor dat je pc in 20 sec na het indrukken van de knop 100% klaar is, en niet na 3-4 minuten. Ook voelt windows in zijn geheel veel sneller aan, net als al het grut wat op de HDD staat.

Zeker als je 1 HDD hebt is je pc eigenlijk erg traag, want bijna iedere actie van je HDD zal random wezen. Pas als je meerdere HDD's hebt, waaronder 1 met eigenlijk alleen je OS, begint een SSD wat minder nuttig te worden, maar is zelfs dan nog een welkome aanvulling.

• Tribits
  • Laatst online: 12:38

Tribits

Onkruid vergaat niet

Ik denk dat het een keuze is tussen een systeem dat nu helemaal af is maar misschien per saldo wat minder lang meegaat of een systeem dat wat meer toekomst heeft maar op de korte termijn dus wel een (SSD) upgrade nodig zal hebben. Daarnaast hangt het er een beetje vanaf of je jezelf comfortabel voelt bij het herinstalleren/verplaatsen van Windows, niet erg lastig maar ook niet volledig zonder risico. Mooiste is natuurlijk een grenzeloos budget maar ondanks jaren zoeken ben ik dat nog niet tegengekomen :9.

Los daarvan schijnt het een beetje af te hangen van je gaming requirements, persoonlijk stoor ik mezelf niet zo aan wat laadtijd maar ik heb begrepen dat het bij multiplayer wel eens het verschil tussen leven en dood kan zijn ;)

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Verwijderd

Topicstarter
Huh? Wat bedoel je met dat laatste? Of je een spel op een HDD of een SSD hebt staan heeft invloed op de online interacties ervan?

Ik denk verder nog steeds dat ik geen behoefte heb een SSD. Of de PC in 4 minuten of in 20 seconden opstart maakt me totaal niet uit, het is niet een laptop o.i.d. die ik soms tussendoor snel wil gebruiken, het is een computer waar ik langere tijd achtereenvolgens gebruik van maak. Maarja, ik kan er later alsnog een SSD inzetten als ik dat wil met de componenten die ik nu heb toch?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Nou, in BF4 is het verschil tussen een SSD en geen SSD als eerste in een tank wegrijden/in een heli wegfladderen, of lopen naar de eerste vlag/wachten tot eindelijk iets spawnt in de basis. Dat is 1 potje niet erg, maar als dat ieder potje weer gebeurd, begint het kut te worden.

Nu is BF4, en BF:H, een extreem voorbeeld, ik ken werkelijk geen ander spel wat zulke lange laadtijden heeft, op zwaar gemodde games na, maar het is gewoon iets waar je rekening mee kan houden.

Dé manier om toch een SSD erin te krijgen, is een tweedehands videokaart te kopen, de HD7950/HD7970/R9 280/R9 280x zijn spotgoedkoop tweedehands, 100 euro voor een HD7950 is een normale prijs, en dan heb je nagenoeg dezelfde kaart als je nu in je lijstje hebt staan. En dan past opeens een 256GB SSD in het budget.

Wel zul je die videokaart zelf moeten plaatsen, maar dat is zo simpel, dat durf ik mijn neefje van 3 nog te laten doen.

Een ander idee is vragen of een lieve tweaker in de buurt je wellicht uit de brand wilt helpen, is zeker veel goedkoper dan de imo knap absurde 60 euro die menig webshop vraagt voor louter alles in elkaar knutselen, een simpele build als deze staat in een uur op/naast/onder/boven/tussen je bureau. En met het bespaarde geld van geen fabricage + alles bij de goedkoopste kunnen bestellen, kan er wel weer een 256GB SSD vanaf.

[ Voor 4% gewijzigd door RobinHood op 08-02-2015 20:09 ]

Pagina: 1