Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een?
camera, doet er niet toe wat voor als de kwaliteit van foto's maar goed is.

Wat is je budget?
max. 200 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Komende zomervakantie hoop ik op vakantie te gaan naar canada en een rondreis te gaan maken door de rocky mountains.
bij zo'n rondreis hoort natuurlijk 'mooie plaatjes schieten' bij, hierom ben ik ook op zoek gegaan naar een niet al te prijzige camera die mooie plaatjes maken kan.
ik zie dat er veel aanbod is in spiegelreflex camera's maar ook digitale camera's...
ik ben niet echt een camera kenner dus ik heb hierbij wel wat advies nodig.

Wat heb je zelf al gevonden?
ik ben al een beetje op zoek gegaan en heb bij de aldi een mooie digitale camera gevonden (MEDION P44-029 CMD 86929) maar ik was eerst van plan om voor een spiegelreflex camera te gaan, bijvoorbeeld een 2e handse nikon d3100 met een lens van 18-55 mm erbij.

Welke vragen heb je hier nog over?
ik heb hiervan de specificaties van vergeleken, hier kwam uit dat de specificaties van de digitale camera verreweg beter zijn.
mijn vraag is nu: welke camera zou nou beter zijn? En heeft u misschien advies voor een andere/nog beter toestel rond de zelfde prijs? Die nikon d3100 camera is al wel een ouder model als ik het al goed begreep dus er zullen al wel betere modellen op de aarde rondgaan. (voor dezelfde prijs-kwaliteit verhouding)

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik zou die Medion maar laten liggen. De 3100, of zelfs een nog oudere camera, is duizenden malen beter.

Een andere optie is een Olympus E-pl1 met 14-42 kitlens. Die zal ongeveer hetzelfde presteren als de Nikon, maar is stukken compacter.

Maar even terzijde, waarom heb je niet gewoon in dit topic je vraag gesteld: [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6 ?

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:55
Ik ben ook wel oprecht benieuwd welke specifcaties precies beter waren?
Kijk je alleen naar megapixels?
Of ook iso-waardes / zoom bereik etc.?

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Met link0007. Kijk even rond in het starterstopic en vergeet niet dat je nog zo'n goede camera kan hebben, als je niet weet hoe je ermee om kan gaan krijg je niet de beste foto's. Een boek of cursus kan zeker evenveel invloed hebben op je foto's als de camera zelf!

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Verwijderd

Topicstarter
sorry dat ik niet in het juiste topic begonnen ben. Ik heb totaal geen verstand/ervaring met camera's, laat staan dat ik weet wat een dSLR/ILC inhoud.
Mijn doel is gewoon om wat mooie fotos te kunnen maken, de camera zal ik verder ook niet veel meer gebruiken.
dus het is beter om te gaan zoeken voor die Olympus?
En de lenzen, is dat ook een beetje te doen voor plekken als de rocky mountains? dus niet voor close-up fotos?

Ik hoor graag van u,

• link0007
  • Niet online
Als je niets wil doen met fotografie verder, zou ik voor de e-pl1 gaan. Zeer goedkoop te vinden op marktplaats, goede beeldkwaliteit, en omdat de bediening erg veel lijkt op die van een compactcamera, zal je niet veel moeite hebben ermee.

Misschien heb je er wat aan om van beide even te bekijken hoe ze eruit zien en hoe ze werken:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=S_LP1c27qU0]

edit: misschien is deze advertentie wat voor je? V&A aangeboden: Olympus PEN E-PM1 + 14-42mm 3.5-5.6 II R + 40-150mm 4.0-5.6 Bruin

[ Voor 21% gewijzigd door link0007 op 06-02-2015 22:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie! Hier heb ik zeker wat aan :)
Ik zal alles even uitzoeken, zoals ik dit nu zie ziet het er goed uit! Mooie camera ook, ik hoor over die nikon d3100 met die 18-55 mm lens erbij ook niet veel goede verhalen.
die olympus zal ik even uitspitten.
ik denk dat ik nu wel verder komen zal!

• Promax GTX
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-08-2021
Met een budget van max. 200,- denk ik dat het handiger is om een digitale camera te kopen. Een spiegelreflex zoals de D3100,D3200 of zelfs D5100 (met kantelbaar scherm, ook erg handig) is wel beter, maar met een 18-55mm lens lijkt het me niet de beste optie.

Als je een keer ver in wilt zoomen dan hang je al, een 18-250mm lens zou dan al een stuk beter zijn, maar ook een stuk duurder. Samen met de camera kom je dan ruim boven je budget.

Een digitale camera met een flinke zoom is in dat opzicht beter. Echter, wil je alleen met grote hoeken gaan fotograferen, is een spiegelreflex met standaard (18-55mm) lens de betere optie in mijn mening

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:55

Cheezus

Luiaard

Voor een rondreis door de Rocky Mountains zul je veel landschapfoto's maken (groothoek) - hierbij zal een dSLR of ILC over het algemeen de beste resultaten geven. Maar waarschijnlijk zul je ook een hoop wildlife op de foto willen zetten waarvoor een flinke tele-lens (inzoomen) gewenst is, bij de eerder genoemde dSLR/ILC zit je dan al ver buiten je budget.
Een ander nadeel is het formaat en gewicht van een dSLR, dit zorgt er misschien voor dat je deze niet altijd mee wil nemen.
Een zogenaamde travelzoom camera is denk ik erg geschikt voor jou, zoek eens naar reviews van bijvoorbeeld een sony HX50 of een canon SX700 en kijk of de beeldkwaliteit goed genoeg is voor jou. Dan heb je een toestel wat in je jaszak/broekzak past en erg veelzijdig is.

Verwijderd

Topicstarter
Voor een eenmalige vakantie is een camera van meer dan 200 euro naar mijns inzien zeker overbodig, de camera uit de advertentie is misschien nog wel een optie om te overwegen. Nu ik hoor dat er ook een grote lens met meer mm beter is en bij die camera er ook wel een 150 mm aanwezig is kan dit dan af en toe nog wel goed uitkomen.

Ik zal voor de rest nog wel even uitzoeken of het nu echt noodzakelijk is om ipv een digitale camera te gaan voor een spiegelreflex camera zonder echt veel van de kwaliteit in te leveren.

nog een flink uitzoek werk zie ik al wel.
Misschien dat ik dan ook wel gewoon beter kan gaan voor een camera met een lens van 18-55 mm want dit is denk ik ook wel de foto's waar het om gaat.

• link0007
  • Niet online
Een travelzoom zoals cheezus aanraadt heeft meer zoom, maar dramatisch slechtere beeldkwaliteit. Let daar goed op..
Daarnaast zit er bij de advertentie die ik gaf ook een telelens. Meer dan dat bereik ga je echt niet nodig hebben.

Zoals je zelf al zegt: Je zal vooral de normale lens gebruiken, en je belangrijkste eis is beeldkwaliteit.

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-01 16:07
Als je al zo een reis maakt en kunt betalen zou ik desnoods iets meer investeren in een camera waarmee je achteraf je herinneringen weer kunt ophalen. Een mooie 2e handse of uitloopmodel van die Nikon zou ik zelf altijd prefereren boven een wat vage Medion. Een systeem camera als de Olympus kan een kleiner/ lichter alternatief zijn.
Zelf zie ik voor landschapsfotografie meer heil in wat groothoek en blijft de tele bijna altijd thuis of in de tas. Veel foto's maak je ook met de zonsopgang of ondergang. Ook dat zou spreken voor een camera met en grotere sensor (minder ruis) en iets van 18-55 mm. De verschillen qua merk zijn beperkt als je niet teveel extra wilt investeren in objectieven en dergelijke.

Verwijderd

Als het toch voor een eenmalige vakantie is en je verder niet met fotografie bezig gaat zijn hoeft budget toch niet zo'n issue te zijn? Koop via marktplaats iets goeds wat leuk werkt op de volautomatische stand en verkoop 'm daarna weer door, dan maak je vast iets verlies maar heb je wel foto's met goede beeldkwaliteit. Calculeer een verlies van 200 euro in en je zit op hetzelfde budget.

Bijvoorbeeld:
http://www.sony.nl/electr...pacte-cameras/dsc-rx100m3

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2015 01:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle snelle reacties! Ik zie dat er nog veel aanbod voor me is! Camera's zoals die travelzoom ben ik niet van plan te gaan kopen, mij gaat het echt om de landschapsfoto's die ik moet kunnen maken; dus een camera met een grote hoek lens erbij zal du ideaal zijn.
zoals 'refused' zegt (camera kopen en daarna verkopen) lijkt mij dat ook wel een optie.
ik weet in ieder geval nu wel dat ik zeker niet voor een digitale camera gaan moet (een beetje goede digitale camera valt veelste duur uit) en dat ik op zoek moet gaan naar de categorie van de bovengenoemde camera's.

Die Olympus lijkt mij opzich een hele mooie camera, hier wordt hij me ook aangeraden dus misschien dat het een goed plan is om daar naar op zoek te gaan.

Een set met een grote hoek lens en een kleine hoek lens zal dus de juiste keus voor mij zijn.

Verwijderd

Topicstarter
voor diegene die het nog weten wil:

ik heb een mooi compleet set gekocht(18-55 mm SAM II lens, pro 1 UV-filter en cameratas) met een sony a58, ik kwam wel een stuk duurder uit maar dat moet ik er maar voor over hebben.

de eerste indruk voor mij: een geweldige camera wat wel wat ervaring nodig heeft ;)

ik heb nog een paar maandjes om er mee te gaan experimenteren!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:40
Ik heb de titel even veranderd, want ook de Nikon D3100 is een digitale camera ;)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Als je niet echt veel verstand hebt van fotografie zoals ikzelf en je wilt het liefst alles op automatisch zetten dan is momenteel de Canon Powershot SX700HS een hele goede keus .
Voordelen van deze compact camera is / lekker compact / gebruiksvriendedelijk / Wifi en NFC dus draadloos overzetten / 30 keer optische zoom / en €199,00 voor deze camera is een mooie prijs .
Ik heb dezelfde 1 week geleden gekocht bij Kamera Express.nl .
Zeker een goede keus .
Pagina: 1