Toon posts:

Nieuwe simpele PC voor m'n vader

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag allemaal, ik ben op zoek naar een nieuw systeem voor mijn vader en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen. Hieronder staan een aantal voorwaarden/eisen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Afentoe browsen op het internet en gebruik maken van Word/Excel etc

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 400 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, toetsenbord, beeldscherm en printer heb ik al.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
N.V.T.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC mag niet te verwarren zijn met een tractor wat betreft het geluidsniveau

Ga je overklokken?
Nee

Alvast bedankt voor de hulp!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Bijna goed!

Het is wel de bedoeling dat je met een eigen lijstje/voorstel komt.
En hoe maak je nu zo'n leuk lijstje?

De Best Buy Guide is een goed uitgangspunt.

Succes!

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Verwijderd

Intel NUC?

Verwijderd

In dit geval zou ik gewoon gaan voor een simpele Dell of HP pc. Voor de zaken die je met de pc wilt doen is eigenlijk iedere nieuwe hardware setup voldoende. De instapmodellen van Dell en HP bieden dan out of the box alles wat je nodig hebt.

• JT888
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-12-2025
Zoiets is als dit is prima als internet office pc.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 50,99€ 50,99
1ASRock H81M-HDS€ 42,-€ 42,-
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,95€ 30,95
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 33,-€ 33,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Crucial MX100 256GB€ 96,95€ 96,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 284,84

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:06
En als je er nog wat vanaf wil snoepen (want hey, office/internet).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 33,95€ 33,95
1Crucial M550 2,5" 128GB€ 57,-€ 57,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 90,95

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:06
Zoals hierboven, maar dan in een kleiner kastje en een moederbord met een betere layout. Een mATX moederbord in een grote kast staat voor geen meter.

Ik heb er Windows en een optische drive bij gedaan omdat je niet hebt aangegeven of je dat al hebt.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H81M-E34€ 46,91€ 46,91
1Fractal Design Core 1000 USB 3.0€ 31,95€ 31,95
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 92,-€ 92,-
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,95€ 29,95
1LG GH24NSB0 Zwart€ 11,56€ 11,56
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Crucial M550 2,5" 128GB€ 57,-€ 57,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 334,27

• JT888
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-12-2025
Ik heb zelf een Core 1000 hier staan en is prima alleen zit de voeding bovenin i.p.v onderin.
Er word slechts 1 front fan meegeleverd. De achterste fan is dus optioneel en moet je er los bij kopen indien gewenst. Matx bordje is enigzins lastig erin te zetten past echt precies vanwege de drive bays. Had verder geen specifieke reden om voor de Cooler Master kast te kiezen had een random pick gedaan van een populairder kastje hier op tweakers.

[ Voor 30% gewijzigd door JT888 op 07-02-2015 01:04 ]

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-03 13:44

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Misschien nog een HDD erin? pricewatch: WD Blue WD10EZEX, 1TB

Review QNAP TS-230 NAS

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-03 21:09
waarom zo'n grote kast, kijk eens naar dit voorstel van brooky

br00ky in "Systeem Collega"

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Idd. Gewoon een kant en klaar systeem is het beste, zit windows en andere meuk standaard bij. Hier zou ik echt geen moeite van een zelfbouwsysteem voor doen tenzei je het maakt met 2de hands onderdelen.
bijv: http://www.dell.com/nl/p/..._id=inspiron-3847-desktop

[ Voor 19% gewijzigd door Madrox op 07-02-2015 10:50 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:08

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zou kijken naar een pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYKH en een pricewatch: Crucial MX100 256GB inbouwen. Klaar ;)

Wil je het iets duurder dan zou ik eerder voor een systeempje gebaseerd op een pricewatch: ASRock Q1900-ITX of een Socket AM1 bordje nemen. Het klinkt niet alsof je vader veel baat heeft bij een celeron systeem.

youtube.com/@hisrep

• Rrob
DeNachtwacht schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 12:10:
Ik zou kijken naar een pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYKH en een pricewatch: Crucial MX100 256GB inbouwen. Klaar ;)

Wil je het iets duurder dan zou ik eerder voor een systeempje gebaseerd op een pricewatch: ASRock Q1900-ITX of een Socket AM1 bordje nemen. Het klinkt niet alsof je vader veel baat heeft bij een celeron systeem.
waarom zou je een duurder systeem nemen dat minder krachtig is?! iedereen heeft baat bij een echte cpu ipv een atom cpu met een celeron stikker (of de amd variant) zeker als het ook nog eens goedkoper is.

madrox> die dell is alleen voordelig als je nog geen windows hebt en er niet goedkoop (via werk of studie) aan kunt komen. Daarnaast heb je met zelfbouw de keuze voor bv. een kleinere kast, stillere/zuinigere/betere voeding of een ssd ipv een hdd

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Rrob schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 12:55:
waarom zou je een duurder systeem nemen dat minder krachtig is?! iedereen heeft baat bij een echte cpu ipv een atom cpu met een celeron stikker (of de amd variant) zeker als het ook nog eens goedkoper is.
Omdat dat niet klopt. Een processor van zo'n 1 a 2Ghz is voor basistaken snel zat. De NUC of die andere alternatieven bieden voordelen als energiezuinigheid, compact formaat en geen geluidsproductie. Met alleen browse-, mail en desktopgebruik kan dat dus doorslaggevend zijn. In je smartphone of iPad wil je ook geen snellere cpu hebben: omdat daarmee je mail, websites en youtube app precies 0% sneller werken. Dat geldt dus net zo goed voor een desktop waar je deze taken mee doet.

[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 07-02-2015 13:25 ]

youtube.com/@hisrep

• Rrob
DeNachtwacht schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 13:19:
[...]
Omdat dat niet klopt. Een processor van zo'n 1 a 2Ghz is voor basistaken snel zat
alleen de MHzen zeggen niets. Een atom op 2 GHz is echt een stuk trager dan een laptop cpu of desktop cpu met dezelfde kloksnelheid. Net zoals een atom van 2GHz een stuk sneller is dan een tablet of smartphone cpu van 2 GHz
. De NUC of die andere alternatieven bieden voordelen als energiezuinigheid, compact formaat en geen geluidsproductie.
alleen de nuc is iets zuiniger en erg klein (maar daar lever je ook snelheid voor in en betaal je flink voor). Die j1900 en am1 zijn idle minder zuinig dan een celeron systeem en zijn net zo groot. Die j1900 is idd passief gekoeld, dat is een voordeel
Met alleen browse-, mail en desktopgebruik kan dat dus doorslaggevend zijn. In je smartphone of iPad wil je ook geen snellere cpu hebben: omdat daarmee je mail, websites en youtube app precies 0% sneller werken. Dat geldt dus net zo goed voor een desktop waar je deze taken mee doet.
Als het OS na een aantal jaren van updates en 'vervuiling' wat trager wordt wil ik dolgraag een snellere cpu in mijn smartphone! En dat geldt zeker ook voor een desktop!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Sorry hoor, maar je praat nu gewoon om het inhoudelijke argument heen. Waar heb ik ooit gezegd dat alleen megahertzen belangrijk zijn?

Het enige punt dat ik maak is: als je niks hebt aan meer dan pakweg 2Ghz (ruim voldoende voor basistaken), zijn alternatieven als de NUC, J1900 of AM1 het overwegen meer dan waard.

youtube.com/@hisrep

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Rrob schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 12:55:
[...]
madrox> die dell is alleen voordelig als je nog geen windows hebt en er niet goedkoop (via werk of studie) aan kunt komen. Daarnaast heb je met zelfbouw de keuze voor bv. een kleinere kast, stillere/zuinigere/betere voeding of een ssd ipv een hdd
Die keuzes maken de loss pc meestal duurder. Windows heeft men vaak toch nodig, maar als die al een legale versie heeft, natuurlijk. De desktops van Dell zijn dacht ik best wel stil. Hij kan ook de 320 euro versie nemen en er een ssd bijdoen.

[ Voor 9% gewijzigd door Madrox op 07-02-2015 14:40 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• ray84man
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-05-2024
Hoi Galnaros,

Ik weet dat de vraagstelling een nieuw systeem betrof, maar heb je overwogen te gaan voor een gebruikt systeem van een betrouwbare leverancier en merk?

Los van het systeem dat je koopt, dien je ook nog een OS aan te schaffen.
Ik zelf koop voor familie leden met niet al te hoge eisen vaak een gebruikt systeem van dell of hp met OS geinstalleerd. Dit zijn vaak zakelijke pc's geweest, ingericht op duurzaamheid, stilte, prestatie en vormgeving met 3 tot 6 maanden garantie.

Bijvoorbeeld :
http://www.hardwareoutlet...ndows-7-Home-Premium.aspx

Mvg,
Ray

• Rrob
DeNachtwacht schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 14:25:
Sorry hoor, maar je praat nu gewoon om het inhoudelijke argument heen. Waar heb ik ooit gezegd dat alleen megahertzen belangrijk zijn?
Juist niet, het inhoudelijke argument is - wat mij betreft- juist dat het belangrijkste kenmerk van een processor is wat voor soort processor het is (desktop, laptop, atom, tablet, smartphone,...) en niet het aantal MHz, cores of threads.
Het enige punt dat ik maak is: als je niks hebt aan meer dan pakweg 2Ghz (ruim voldoende voor basistaken), zijn alternatieven als de NUC, J1900 of AM1 het overwegen meer dan waard.
weer die GHzen... het is toch echt belangrijker is wat voor soort processor je hebt. (overdreven voorbeeld: windows 8 draaien op een 2GHz snartphone cpu gaat echt niet werken)
Maar goed, mijn (niet hoofd-)punt is dus dat een zwaardere processor altijd prettig is omdat windows na verloop van tijd 'vervuild' en extra power dan altijd fijn is.
En zo kom ik tot mijn hoofdpunt: waarom zou je een veel tragere oplossing kiezen terwijl een snellere oplossing goedkoper of nauwelijks duurder is?! Zoals ik in een andere thread ook al zei: ik heb niks fundamenteels tegen nuc j1900 of am1 alleen zijn ze veel te duur!
Madrox schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 14:39:
[...]

Die keuzes maken de loss pc meestal duurder. Windows heeft men vaak toch nodig, maar als die al een legale versie heeft, natuurlijk. De desktops van Dell zijn dacht ik best wel stil. Hij kan ook de 320 euro versie nemen en er een ssd bijdoen.
Die heeft een j2900 cpu, ook een atom met een andere sticker dus...

[ Voor 14% gewijzigd door Rrob op 08-02-2015 21:33 ]

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Laten we nou even wachten op wat de TS vindt (die sinds de OP al niet meer online is geweest :X)

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:00

P_Tingen

omdat het KAN

Rrob schreef op maandag 09 februari 2015 @ 18:34:
[...]
Het feit dat er al meer dan een jaar een (desktop!) celeron of pentium in het BBG budget/instap systeem http://tweakers.net/reviews/zoeken/?itemTypes%5B%5D=265 zit zegt eigenlijk wel genoeg. Daar wil ik het dan ook graag bij laten.
Haha, je zou voor de grap even een kijkje moeten nemen in het BBG forum.

Daar maakt onderstaand systeem op dit moment grote kans het instapmodel te worden voor de komende BBG en dat is echt op basis van een AM1 processor, die - zo is de redelijk algemene consensus - snel zat is voor wat je met een instapcomputer doet, namelijk zo ongeveer wat TS beschrijft.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 47,95€ 47,95
1MSI AM1I€ 27,77€ 27,77
1Antec ISK 110 Vesa€ 67,95€ 67,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,95€ 29,95
1Crucial M550 2,5" 128GB€ 59,80€ 59,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 233,42

... en gaat over tot de orde van de dag

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:57
De antec ISK 110 is wel een leuk kastje.

Het kan nog kleiner, maar dan zit je wel met een wat hogere prijs en een externe voeding:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus H81T€ 77,-€ 77,-
1Silverstone PT13€ 50,12€ 50,12
1Cooler Master NA 90€ 23,95€ 23,95
1Silverstone Argon SST-AR04€ 28,02€ 28,02
1Crucial CT51264BA160BJ€ 30,95€ 30,95
1Crucial M550 2,5" 256GB€ 96,50€ 96,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 340,49

Met jouw budget biedt de antec denk ik meer waar voor z'n geld.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:53

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Deel van het gekibbel getrashed. Willen jullie verder over cpu1 vs. cpu2, er is een heel mooi processor subforum.

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Heel erg bedankt voor jullie reacties :)
Ik ben de afgelopen dagen wegens omstandigheden niet online geweest.

Na het lezen van jullie reacties twijfel ik of het verstandiger is om een kant en klare pc te kopen of om zelf een systeem samen te stellen. Omdat ik het zelf niet aandurf om een pc in elkaar te zetten weet ik dat ik sowieso 50 euro aan assemblage kosten zal moeten betalen. Had ik misschien eerder moeten vermelden 😅

Is het zo dat de kosten van de assemblage het eigenlijk zonde maken om zelf een systeem samen te stellen aangezien het om een PC van 400 euro gaat en 50 euro toch een flink hap uit die 400 euro is.
Ik vraag me dus af of die 50 euro niet het geld dat normaliter bespaard wordt eigenlijk 'compenseert' en ik dus net zo goed een kant en klaar systeem kan kopen.
Ik hoop dat m'n vage gebrabbel hierboven duidelijk is.

Galnaros

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-03 10:20

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Op zulke lage totaalbedragen is er eigenlijk niet tegen kant en klare PCs op te boksen, de Windows-licentie (90 euro) en assemblagekosten (50 euro) alleen al vermoorden je budget. Als je nog het een en ander had liggen aan hardware (kast, RAM etc) dan was het te doen geweest, maar nu ben je beter af met prefab, die je al dan niet van een SSD kunt voorzien achteraf. Nee dat zijn niet de snelste dingen, en je bent een uurtje of wat zoet met het ruimen van de voorgeinstalleerde rotzooi, maar goedkoper lukt het amper.

Mocht je dat toch willen, dan denk ik dat bij LukasW z'n systeem je op het moederbord kunt bezuinigen, en dat het dan wel ongeveer afgelopen is. Daar komen dan nog 140 euro bij van de 1e paragraaf (Win + assemblage).

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:38

Tribits

Onkruid vergaat niet

Belangrijkste nadeel van de kant en klare systeempjes blijkt dat er niets (betaalbaars) te vinden is met een SSD. Even afgezien daarvan lijkt de pricewatch: Asus VivoPC VM42B-S039V de beste optie. De pricewatch: Medion Akoya S1500 D kan een alternatief zijn maar heeft als minpunt een wat tragere processor en als pluspunt een hybride HDD. Eventueel kan iets als een pricewatch: Lenovo ThinkCentre Edge E73 Tower (10AS0030MH) nog een optie zijn. Zal je waarschijnlijk vrij eenvoudig een SSD bij kunnen plaatsen en de totaalprijs blijft dan onder de 400 euro. Allemaal inclusief Windows 8.1.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Pagina: 1