Toon posts:

Mini Itx voor photoshop en meer...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag een mini itx systeem waar ik mee kan photoshoppen (cs6), cubase(5) of fruity loops op kan gebruiken en ook nog behoorlijk een game mee kan spelen. al is dat laatste niet een prioriteit.
Wat mag het systeem gaan kosten?
[i]Heb je een absolute maximumprijs? +/- 400/500

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
[voeding: zalman zm 600hp. Harde schijf : seagate 1 tb sata a300/600 7200rpm 3.5"

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 111,50€ 111,50
1Intel Pentium G3450 Boxed€ 69,95€ 69,95
1ASRock B85M-ITX€ 74,95€ 74,95
1XFX Radeon R7 260X 2GB€ 114,79€ 114,79
1Cooler Master Elite 130€ 37,20€ 37,20
1G.Skill Ares F3-1866C9D-8GAB€ 76,02€ 76,02
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 484,41

Ga je overklokken? weet niet

Ik game niet fanatiek maar kan soms wel verzand raken in een game als Morrowind. Het zou fijn zijn als dit een beetje liep. Daarnaast photoshop waarbij ik nik software en onone veelvuldig gebruik en maak muziek met cubase en fruity loops met een flink aantal plugins.

Mijn huidige systeem bestaat uit een intel e6600 core 2 processor asus p5qe moederbord en een asus eah 5450 silent videokaart. Dit werkt maar wordt wel langzamer. Gamen met moderne games doet ie niet en photoshop berekeningen duren soms even maar is niet ondragelijk.

ik ben dus opzoek naar een mini itx systeem wat dus relatief soepel loopt. Ik ben wel wat gewend en hoef dus niet het onderste uit de kast.

Alvast bedankt.

Groetjes, Armando

Oh ik kijk ook graag films daar zit toch ook wel een prioriteit!!!

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2015 21:14 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:05

br00ky

Moderator Harde Waren
Zet nog even je build in een goed leesbare lijst met de Handleiding Pricewatch, dan weet iedereen precies over welke onderdelen je het hebt. Tevens wordt automatisch de totaalprijs berekend en kan je achteraf heel makkelijk de goedkoopste (combinatie van) winkel(s) berekenen. Win-win-win!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Uhmm, die pentium mag weg hoor, tenzij je van cpu wilt wisselen....

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Maveryth
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-07-2025
Ja één processor is voldoende en ik zou dan voor de i5 4460 gaan. *offtopic: is die nou met 1 dag, 10 euro duurder geworden?*

Waarom die geheugenmodules? Er zijn goedkopere te vinden..

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 178,-€ 178,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 63,-€ 63,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 353,15

En dan voor een 2e hands videokaart waar je veel meer waar mee krijgt voor je geld:
http://tweakers.net/aanbo...bished-dus-als-nieuw.html

[ Voor 84% gewijzigd door Maveryth op 05-02-2015 23:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hahaha. Het waren slechts opties die processors. Ok maar een i5 maak echt een verschil? En die geheugenmodules kwamen goed uit een test. Het was meer een bomen en bos verhaal. Dit geldt ook voor de videokaart. Stel ik koop een i5 wanneer gaat een videokaart echt een verschil uit maken? Bij welke specs?

Wederom bedankt.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2015 23:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Op een andere thread Basis PC voor basis foto / videobewerking lees ik toch weer andere verhalen over de processor. iig. bij beeld bewerking dan???

• Maveryth
Een dualcore, zoals de i3 4130, zal geen games als de redelijk nieuwe farcry 4 kunnen draaien, daarvoor heb je echt een quad core nodig en is een i5 4460 meer dan voldoende.
Als je denkt dat je over 3 jaar nog steeds tevreden bent met alleen morrowind. Dan is zo'n pentium echt geen slechte keus.

De videokaart is vrijwel altijd degene die de prestaties nekt bij games. Morrowind is al een vrij oud spel en ik ben ervan overtuigd dat de gpu van de processor hem al wel kan draaien.
Zo'n videokaart als de R280x is hiervoor echt overkill en een gpu als de gtx470 kan het spel ook op uitstekende settings draaien.
tweakers.net/aanbod/766180/msi-n470gtx-m2d12.html

Ik weet niet waar je voorkeur ligt. Misschien ben je al tevreden met de gpu van de processor.

Overigens zou ik het fijn vinden als anderen ook hun mening geven. Ik voel me zo alleen hierin :|

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:15

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Die kast is echt enorm groot voor een itx kast, vergelijk bijvoorbeeld met de Silverstone SG05:
Afbeeldingslocatie: http://www.overclock.net/content/type/61/id/2135645/width/500/height/1000/flags/LL

De Coolermaster 130 is iets smaller maar langer dan mijn SG01, en dat is een m-atx kast (240 x 207.4 x 398.5 mm vs 263 x 216 x 393 mm)

Ik heb zelf de SG01 (m-atx) en een SG05 (itx) en die laatste is ongeveer de helft van de eerste:
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/J22_ZEFQTjnxWnG7D3wDXSLCZDnvmXyG523ThbwKlcI=w400

De SG05 heeft alleen geen plek voor een ATX psu (alleen SFX, na modding eventueel wel ATX), maar bijvoorbeelde de SG13 heeft dat wel, en is niet veel groter.

[ Voor 9% gewijzigd door W1LL3M op 06-02-2015 01:32 ]

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:38

Tribits

Onkruid vergaat niet

Morrowind behoort wel tot de generatie die op dit moment wel goed op een iGPU te spelen is, zelfs Skyrim moet volgens mij nog wel lukken als je eisen niet al te hoog zijn. Maar over het algemeen gaan we er hier toch vanuit dat je in de toekomst een volgende stap maakt in de richting die je nu bent ingeslagen en dan moet je toch rekening houden met bijvoorbeeld 'Dragon Age: Inquisition' dat vraagt om een quad core en een middenklasse videokaart. Of misschien nog eens een Elder Scrolls VI die vrijwel zeker soortgelijke specificaties zal hebben, Je kan je natuurlijk puur richten op de games die je nu of in het verleden speelde maar dat lijkt me dan geen weloverwogen advies. Wel is het een mogelijkheid om dus gewoon zonder grafische kaart te starten. Loopt het allemaal te langzaam dan kan je altijd nog uit gaan zoeken/aanschaffen wat je nodig hebt om het naar een acceptabel niveau te tillen, eventueel pas op het moment dat je aan een volgende generatie games toe bent.

Wat betreft Photoshop zal een i5 wellicht overkill zijn maar dan heb je in ieder geval toch een systeem dat wat vlotter aanvoelt en beter presteert dan een dual core of AMD FM2/AM3 processor. Maar bovenal blijft een i5 een investering in de toekomst. De vorige generaties i5 draaien nog prima mee en presteren nauwelijks minder als de huidige generatie. Al die factoren bij elkaar rechtvaardigen die extra investering van een euro of 100 wel. Als het budget er echt niet is kan een Pentium of i3 een optie zijn maar de toekomst ligt uiteindelijk toch bij de Intel quad cores.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Verwijderd

Topicstarter
Bedank allemaal voor het advies. Geen videokaart was niet bij me opgekomen. Komt idd later wel. Goed Photoshoppen, fijn films kijken en incidenteel gamen. p'cies wa'k wilde.

Oh ja en die kast. ja je hebt wel een punt maar die 13 is nog niet verkrijgbaar. Mocht dat zo zijn tegen de tijd van aanschaf dan is dat zeker een overweging waard.
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,-€ 62,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 352,15

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2015 14:34 ]

• Maveryth
Voor die SG13 kast. Ik had aan de support van silverstone even gevraagd hoe lang dat nog duurde:

"Thank you very much for your interest in SilverStone.

After check with our US branch office, they reply the shipment be delayed and it will arrive our warehouse in California in the second week of February. And may release to market in the last week of February.

Our Europe office reply it still under shipping and may release to Europe market on the first week of March or later."

Verwijderd

Topicstarter
... or later. Dat duurt nog wel even dus :-). Voordeel is wel dat de kasten de kosten niet zijn en dus vervangbaar.

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:15

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn punt was vooral dat die Coolermaster 130 echt groot is, er zijn waarschijnlijk ook nog wel andere alternatieven die wel een ATX psu kwijt kunnen. Zelfs de SG05 kan dat, maar dan moet je wel even je kast van 40,- verzagen... Of je koopt er een SFX psu bij voor 50,-

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Even t.a.v. games die 4 cores vereisen: Vanuit een software perspectief bestaan er alleen threads, geen cores. Dus een dual-core met HT heeft 4 threads (2x2=4), en een quad-core heeft ook 4 threads (4x1=4). Dragon Age:Inquisistion draait dan ook prima op een i3.

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Niet helemaal, software kijkt normaal gesproken ook niet hoeveel threads de CPU tegelijk kan draaien. Eigenlijk is het tegelijk draaien van threads ook al een onjuiste term. Het aantal actieve threads zal altijd hoger zijn dan het aantal cores en cpu threads, dat kan je makkelijk in je task manager zien. Om een idee te geven, de duo core waar ik nu achter zit heeft op dit moment een thread of 700 actief terwijl er vrijwel niets draait. Threads delen dus altijd een core met andere threads en dat je cpu vier threads tegelijk kan draaien (wat een i3 overigens niet kan) garandeert absoluut niet dat de vier threads van jouw applicatie ook gelijk zullen draaien.

Het blijft gissen waarom moderne games een quad core vereisen. De uitleg varieert, van een bug, slechte optimalisatie, een nieuwe engine die nu eenmaal vier cores nodig heeft, een complot samen met hardware fabrikanten, een nieuw multiplayer systeem dat meer van de client vraagt, een beveiliging met complexe encryptie die een eigen core nodig heeft et cetera et cetera. Geen van alle verklaringen is echt logisch en dus blijft het onduidelijk waarom een quad core vereist is en daarmee ook onzeker of een i3 in de toekomst zal blijven voldoen. Als de game zijn werklast probeert te verdelen over drie of vier gelijkwaardig presterende cores zal dat bij een i3 niet werken, die heeft er nu eenmaal twee plus hyperthreading. Bovendien draaien de huidige quad core games nog wel op een i3 maar blijft het de vraag of dat voor een GTA5 of the Witcher 3 ook het geval zal zijn.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik zou zelf geen systeem meer in elkaar zetten zonder een SSD. Daar wordt je PC pas echt soepel van.

Met het OS+Photoshop+enkele game erop zou ~120gb voldoende moet zijn (+ de 1tb disk die je al had natuurlijk).

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Tribits schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 16:30:
...
Als de game zijn werklast probeert te verdelen over drie of vier gelijkwaardig presterende cores zal dat bij een i3 niet werken, die heeft er nu eenmaal twee plus hyperthreading. Bovendien draaien de huidige quad core games nog wel op een i3 maar blijft het de vraag of dat voor een GTA5 of the Witcher 3 ook het geval zal zijn.
Ik heb het inderdaad niet goed geformuleerd. Voor zover ik het heb begrepen, kan het OS het verschil niet zien tussen HT: 2 physical cores x 2 = 4 logical cores en gewoon: 4 physical cores x 1 = 4 logical cores. Dus je opmerking dat een game z'n werklast niet kan verdelen over 3 of 4 cores op een i3 is niet juist, want de game/OS ziet gewoon 4 (logical) cores. Het is natuurlijk wel zo dat een echte quadcore de werklast beter zal verdelen dan de dualcore met HT.

Verwijderd

Topicstarter
Ok SSD erbij. ga ik het echt merken? Nou met mijn huidige computer ga ik alles merken maar hoeveel winst haal ik met een SSD?
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,-€ 62,-
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 52,95€ 52,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 405,10

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Genoil schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 16:54:
[...]
Dus je opmerking dat een game z'n werklast niet kan verdelen over 3 of 4 cores op een i3 is niet juist, want de game/OS ziet gewoon 4 (logical) cores. Het is natuurlijk wel zo dat een echte quadcore de werklast beter zal verdelen dan de dualcore met HT.
De game ziet normaal gesproken niets, de OS scheduler alles, waaronder ook hyperthreading zoals ook uit dit artikel duidelijk wordt. Je kan inderdaad als applicatie assignen wat je wilt maar je krijgt niet de prestatie die je nodig hebt en schiet er dus nog niets mee op.
Verwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 17:20:
Ok SSD erbij. ga ik het echt merken? Nou met mijn huidige computer ga ik alles merken maar hoeveel winst haal ik met een SSD?
Als het alleen voor gaming is en je budget is krap kan je nog wel zonder SSD, maar aangezien je aangeeft toch wel redelijk diverse taken op het systeem uit te gaan voeren lijkt een SSD me zeker wel aan te raden. Grote probleem van een HDD is toch het mechanische aspect en dan vooral de vertraging die het verplaatsen van de koppen oplevert. Zodra er een paar processen tegelijk draaien (als bijvoorbeeld je virus scanner zich opeens bedenkt dat het hoog tijd is om wat te scannen terwijl jij aan het Photoshoppen bent) zakt de prestatie compleet in. Dat nadeel heeft een SSD niet en zorgt ervoor dat je niet opeens geconfronteerd wordt met een systeem dat niet of slecht reageert. Kleine kanttekening is wel dat met een 128GB SSD vrijwel al je data nog steeds op HDD zal belanden maar in de praktijk zal diskactiviteit een combinatie zijn van OS en applicatie activiteit en daarmee toch een behoorlijk verschil opleveren.

Overigens zou ik gewoon een pricewatch: Crucial MX100 128GB kiezen, slecht iets duurder en wel een stukje beter dan de Kingston.

[ Voor 49% gewijzigd door Tribits op 06-02-2015 17:42 ]

• HitDyl
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-03 15:31
Tribits schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 17:33:
[...]

De game ziet normaal gesproken niets, de OS scheduler alles, waaronder ook hyperthreading zoals ook uit dit artikel duidelijk wordt. Je kan inderdaad als applicatie assignen wat je wilt maar je krijgt niet de prestatie die je nodig hebt en schiet er dus nog niets mee op.

[...]

Als het alleen voor gaming is en je budget is krap kan je nog wel zonder SSD, maar aangezien je aangeeft toch wel redelijk diverse taken op het systeem uit te gaan voeren lijkt een SSD me zeker wel aan te raden. Grote probleem van een HDD is toch het mechanische aspect en dan vooral de vertraging die het verplaatsen van de koppen oplevert. Zodra er een paar processen tegelijk draaien (als bijvoorbeeld je virus scanner zich opeens bedenkt dat het hoog tijd is om wat te scannen terwijl jij aan het Photoshoppen bent) zakt de prestatie compleet in. Dat nadeel heeft een SSD niet en zorgt ervoor dat je niet opeens geconfronteerd wordt met een systeem dat niet of slecht reageert. Kleine kanttekening is wel dat met een 128GB SSD vrijwel al je data nog steeds op HDD zal belanden maar in de praktijk zal diskactiviteit een combinatie zijn van OS en applicatie activiteit en daarmee toch een behoorlijk verschil opleveren.

Overigens zou ik gewoon een pricewatch: Crucial MX100 128GB kiezen, slecht iets duurder en wel een stukje beter dan de Kingston.
Beter dan de Kingston hoezo?

Kingston:
Lezen (sequentieel) 450MB/s
Schrijven (sequentieel) 450MB/s
Lezen (random 4K) 85.000IOPS
Schrijven (random 4K) 55.000IOPS

Crucial:
Lezen (sequentieel) 550MB/s
Schrijven (sequentieel) 150MB/s
Lezen (random 4K) 80.000IOPS
Schrijven (random 4K) 40.000IOPS

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Even los van het feit dat het twijfelachtig is of je in de praktijk veel gaat merken van die verschillen (en je trouwens ook geen bron noemt van deze cijfers) zijn er nog al wat benchmarks die een onjuist beeld geven van de Kingston SSDNow. Belangrijke factor hierin is dat Kingston wijzigingen in de drives aan heeft gebracht zonder daar ruchtbaarheid aan te geven.

• Maveryth
Van al je onderdelen zul je met een SSD nog het meeste het gevoel hebben dat het je een "snellere" pc oplevert. Zet er inderdaad wat Deveon zegt alleen je OS op en je frequent gebruikte programma's.

Verwijderd

Topicstarter
Zo dan/ Kan iedereen daar me leven? ;-)
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Expansion Portable USB 3.0 1TB Zwart€ 57,04€ 57,04
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 63,-€ 63,-
1Crucial MX100 128GB€ 63,95€ 63,95
Bekijk collectie
Importeer producten