[forum] Table met afwisselende achtergrondkleuren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:43
Dag allen,

Nog een suggestie van mijn kant als uitbreiding van de [ table ] tag:
[ table bgcoloralt=#ccc ]

Wat doet dit?

Dit maakt van
ContentContent
ContentContent
ContentContent
ContentContent

ContentContent
ContentContent
ContentContent
ContentContent

Dus in feite gebruikt het de :nth-child() selector van CSS om de goede kleur neer te zetten. Eventueel kan een standaardkleur gebruikt worden en is het niet meer dan een true/false. Natuurlijk kan een betere naam ook, maar het lijkt me handig om sowieso iets te kiezen wat een logische en korte uitleg is van wat hetgeen doet.

Meer info hier: http://www.cssreset.com/c...rnating-table-row-colors/

Ik ben me ervan bewust dat dit niet goed werkt op oude brouwsers, maar gezien het effect minimaal is (het bevorderen van betere leesbaarheid van tabelregels), lijkt het me ook geen grote impact als het wel mist.

Toch vind ik het altijd wel fijn als tabellen dergelijke arcering hebben. Het is bv te zien in het huidige Xbox One topic in de TS om de regels van de games te onderscheiden.

Waarom deze toevoeging?
Voor een TS als het Xbox One Topic is het handig om een tabel te hebben met data. Data die regelmatig wijzigt. Moet je elke keer bij elke [ td ] de kleur gaan aanpassen, dan wordt het al snel een behoorlijke klus om een tabel aan te passen. En dus: weinig zin om iets up2date te houden. Zeker bij een TS die een bepaalde stijl probeert te hanteren, is het prettig als de opmaak een beetje eenvoudig te houden is.

[XBO] Xbox One - Deel 3 | Gameslijst

[ Voor 14% gewijzigd door Martinspire op 05-02-2015 20:55 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX