Benzineaggregaat lang stilgestaan: schoonmaken?

Pagina: 1
Acties:
  • 9.789 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-08 10:15

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Niet echt een vervoersmiddel, maar ik denk dat dit het meest-relevante topic is :+

Ik heb hier een dieselaggregaat staan die lang (een jaar of twee) stilgestaan heeft. De eigenaar heeft hem onlangs geprobeerd, maar volgens de eigenaar 'loop hij niet goed meer´. Zijn advies was om de diesel te vervangen en de bougies even schoon te maken.

Ik heb niet zo veel verstand van dieselmotoren, maar genoeg om te weten dat daar geen bougies nodig zijn (tenzij de voorgoeier ook een bougie heet).

Daarom ben ik op zoek naar wat gedegen advies. Ik heb hem nog niet geprobeerd, maar wat zou verstandig zijn om dit apparaat goed aan de praat te krijgen? Ik wil hem binnenkort een weekend lang (overdag) laten gebruiken, en ik zou het vervelend vinden als hij ineens de brui er aan geeft.

Dit is hem:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/33kym4z.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door EMP op 04-02-2015 17:54 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-08 01:15

Wuursj

want worst is al bezet

Volgens mij is die op benzine.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:25
Volgens mij ook benzine inderdaad, dat krijg ik wel overal op Google terug als ik 'EM4500EX' intyp.

Dan zou een nieuw bougietje, brandstoffilter niet verkeerd zijn. Verder is de benzine die er evt. nog in zit waarschijnlijk 'vergomd' dus het zou kunnen dat je de tank + leidingen moet schoonmaken.

En nieuwe motorolie erin doen is ook wel lekker, waarschijnlijk ook nog nooit gebeurd. Flesje Shell van 1L (€4,99 bij Action) heb je genoeg aan denk ik.

Onderhoud is niet heel ingewikkeld, in principe is het vaak gewoon een 4takt blokje die je ook op scooters vind (volgens mij zijn de blokjes van die cheapo 4takt scooters (Baotian, Fosti, Znen) uit China zelfs afgeleid van die aggregaatblokjes :P). Bij het olie vervangen kan er daarom waarschijnlijk ook gewoon 10W40 in. Heb ik er bij onze Fosti scooter ook ingedaan (las ik op internet) en dat gaat prima. Ging nog niet eens een liter in volgens mij.

Voor tips zou je dus hier even kunnen vragen: Het scooter- en brommertopic

Oja en ik weet niet wat je er op gaat aansluiten, maar als dat een wisselende belasting is (audio-apparatuur bijv.) dan is het verstandig om gelijktijdig een dikke bouwlamp o.i.d. aan te sluiten. Anders heb je kans dat de spanning gaat variëren en daarmee je apparatuur sloopt. Komt omdat het toerental door de wisselende belasting heen- en weer slingert en de regelaar het niet kan bijbenen.

Oh en de rode krachtstroom CEE is geen echte 3-fasen aansluiting: http://www.circuitsonline...w/message/1689965#1689965

[ Voor 71% gewijzigd door ThinkPad op 04-02-2015 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-08 17:21

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

nogal wiedes dat die dan niet op diesel loopt :+ zoals al gezegd, even goed schoonmaken: leidingen doorblazen met perslucht, nieuw brandstof filtertje (kun je bij de meeste scooterzaken wel vinden) en even de tank doorspoelen en goed laten drogen en hij moet weer lopen als een zonnetje. Dat soort materiaal is vaak hufterproof. Heb hier een waterpomp met honda blokje van 30 jaar oud wat na 1 keer trekken start. En voor zo ver ik weet was mijn opa nooit zo nauw met het onderhoud :+

volgens mij is dit ook een honda blok. Zou je het serienummer even kunnen posten? / kijken wat er op de motor zelf staat ?

heb een handleiding van zijn kleine broertje gevonden.
http://cdn.powerequipment.../pdf/manuals/31899010.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-08 01:15

Wuursj

want worst is al bezet

ThinkPadd schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 18:06:

Dan zou een nieuw bougietje, brandstoffilter niet verkeerd zijn. Verder is de benzine die er evt. nog in zit waarschijnlijk 'vergomd' dus het zou kunnen dat je de tank + leidingen moet schoonmaken.
Yep! Vergeet daarbij ook de carburateur niet! Even uit elkaar halen en schoonmaken, ook als het er schoon uit ziet. Vergomde benzine zie je niet als vuil maar geeft wel ellende. En tegenwoordig gaat dat snel, sneller dan vroeger.
Dit soort motortjes zie je ook veel op grasmaaiers.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Meulugar schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 18:24:
[...]
volgens mij is dit ook een honda blok. Zou je het serienummer even kunnen posten? / kijken wat er op de motor zelf staat ?
[...]
Ik gok op een cheapo namaak, omdat er nergens op het ding iets als 'Honda' staat. Techniek zal overigens wel grotendeels gelijk zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:01

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja Honda namaak, maar passen wel Honda onderdelen op ;) kijk trouwens ook eens of die 3f stekker ook 3f is aangesloten, ik heb er hier 1 binnen gehad en dat ding was maar 2 fase aangesloten, ook de zekering was niet aangesloten zoals het moest (kan ook zijn dat er al iemand aan gesleuteld had)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Rij even naar Van Cranenbroek in Schijndel. Die kunnen je waarschijnlijk alles over het ding vertellen, ook wat je moet doen om hem op te starten en repareren indien nodig ook nog eens voor je :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

ThinkPadd schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 18:53:
[...]

Ik gok op een cheapo namaak, omdat er nergens op het ding iets als 'Honda' staat. Techniek zal overigens wel grotendeels gelijk zijn :)
Dit zeg ik niet omdat ik een Honda fanboy ben, maar dat ding valt echt niet te vergelijken met een echte Honda, enigste dat ze gelijk hebben is dat ze een 4takt blokje hebben en er een benzinetank opstaat. :)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat ik altijd doe bougie eruit cilinder spoelen met benzine, nieuwe bougie erin tank schoonspoelen olie vervangen carburateur schoon maken sproeier door spuiten met lucht en gaan

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2015 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Haha, lekker dan, diesel in een benzineaggregaat, dan loopt 'ie zeker niet lekker :)

Morgen ga ik er aan sleutelen, ben benieuwd!

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
The Eagle schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 21:03:
Rij even naar Van Cranenbroek in Schijndel. Die kunnen je waarschijnlijk alles over het ding vertellen, ook wat je moet doen om hem op te starten en repareren indien nodig ook nog eens voor je :)
Elke willekeurige andere tuinmachinehandelaar kan dat ook wel ;)
Zo een waar ze dus zitmaaiers, kettingzagen en bosmaaiers enzo verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Vandaag begonnen met sleutelen. De bougie dat een dikke zwarte laag roet op, dus die heb ik maar vervangen. Met wat benzine de cylinderkamer gespoeld en de luchtfilter (die er nog verbazend schoon uitzag) er af gehaald, voor zover ik kon zien alles uit de carburateur gehaald en van verse, schone benzine voorzien.

Starten gaf een paar pufjes (waarschijnlijk de benzine uit de cilinder), maar daarna was er geen leven meer in te krijgen....

Hebben jullie nog tips wat ik verder zou kunnen doen? Hier nog wat foto's van het apparaat:
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/avt0si.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/143dj7l.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/iqkg2e.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/33ttmhw.jpg

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Die bougie is wel heul zwart ja, koffiebruin is mooiste volgens mij.

Je hebt niet aan schroefjes in/aan de carburateur lopen draaien? Wellicht dat je daarmee de afstelling om zeep hebt geholpen.
Of wellicht een gasklep die dichtstaat? Choke die niet doet wat hij moet doen?

Kijk ook hier eens: http://www.scooter-freaks.nl/forum/forumdisplay.php?f=314 (How-to's over niet willen starten, afstellen e.d.).
Geen brommerzaakje in de buurt zitten? Die kunnen wellicht wat tips geven.

Hoort trouwens daar bij die klep en slang met 90 graden knik (op de foto met de injectiespuit) niet nog iets erop te zitten? Luchtfilter ofzo?

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 07-02-2015 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Je hebt benzine, lucht en een vonk nodig. Waarschijnlijk ontbreekt een van de drie. Controleren dus.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Spuit ff remmenreiniger in de inlaat, en dan nog een starten. Als ie loopt, nog een beetje remmenreiniger, en dan kijken of ie op benzine wil lopen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:49

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

ThinkPadd schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 17:34:
Die bougie is wel heul zwart ja, koffiebruin is mooiste volgens mij.

Je hebt niet aan schroefjes in/aan de carburateur lopen draaien? Wellicht dat je daarmee de afstelling om zeep hebt geholpen.
Of wellicht een gasklep die dichtstaat? Choke die niet doet wat hij moet doen?

Kijk ook hier eens: http://www.scooter-freaks.nl/forum/forumdisplay.php?f=314 (How-to's over niet willen starten, afstellen e.d.).
Geen brommerzaakje in de buurt zitten? Die kunnen wellicht wat tips geven.

Hoort trouwens daar bij die klep en slang met 90 graden knik (op de foto met de injectiespuit) niet nog iets erop te zitten? Luchtfilter ofzo?
Die slang lijkt me carterontluchting die op de inlaat aangesloten wordt. Volgens mij ontbreekt het filter nu.

Of die slang los of vast zit, zou niet uit mogen maken.

Mijn eerste idee is dat er geen benzine door de carb komt. De eerste pufjes waren restjes van het schoonmaken en nu staat hij droog.

Hoever heb je de carb uit elkaar gehad? Ik vermoed namelijk een verstopte naald of verklootte afstelling.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Met een pufje remmenreiniger deed hij het als een trein! Oftewel lucht en vonk zijn in orde.

Carb uit elkaar gehaald, daar de prut uitgehaald en alle brandstof dingetjes, met name een soort buisje met gaatjes even helemaal schoongemaakt. Boel weer in elkaar, een paar keer goed starten en vroem! Hij doet het!

Natuurlijk had ik naar een expert/brommerzaak kunnen gaan, maar we zitten niet voor niets op Tweakers hè ;)

Alleen het aantrek-koord heb ik kapotgetrokken... ik heb het gaatje gecontroleer op scherpe randjes er nu een ander touwtje ingezet, maar die gaat het denk ik niet lang uithouden. Binnenkort dus even langs een zaakje voor het goede soort touw.

Thanks voor alle tips in ieder geval!

[ Voor 8% gewijzigd door EMP op 08-02-2015 12:31 ]

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
evilution schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 17:44:
Je hebt benzine, lucht en een vonk nodig. Waarschijnlijk ontbreekt een van de drie. Controleren dus.
Je vergeet de vierde, compressie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:01

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wij hadden er 1 waar de hoofd naald echt vast zit, na 5 keer in het ultrasone bad te zijn geweest kwam er nog prut uit, dan maar een andere carbu erop en ding deed het zo goed als direct :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zolderopruiming
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-06 16:44
Ik heb ook zo'n namaak honda aggregaat (ems4500ex staat er op) , en probeer die aan de praat te krijgen maar ben bang dat als ik de carburateur verder uit elkaar schroef er schroefjes afbreken, weet iemand waar ik een vervangende carburateur kan krijgen ?

De motor loopt namelijk wel op remmenreiniger

Grtjs
Gerard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-08 17:49
Tenzij die carburateur heel verrot is zou ik me er niet druk om maken. Die schroefjes breken zomaar niet af.

Ik kan eigenlijk niet echt informatie vinden, maar als mensen hier boven gelijk hebben, neem aan van wel, kan een scooter zaak je ongetwijfeld helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:52

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Nu snap ik dat met zolderopruimingen veel oude spullen gevonden worden, maar een topic vinden van 5 jaar oud en kicken gaat mij wat te ver. Mijn advies is om een nieuw topic te starten @Zolderopruiming ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.