Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 516261

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb eergisteren met hulp van een paar Tweakers een game pc in elkaar gezet, maar zit nu met het probleem dat draadloos internet (zoals ik al jaren game) toch niet meer goed werkt om een of andere reden.
Ik zit nu met een PC op zolder die dus geen kabel heeft, maar de situatie is wat ingewikkelder namelijk:

In de woonkamer heb ik mijn modem, er komt een coax kabel uit de muur die naar de modem toegaat en dus zorgt voor internet. Ik heb ook nog een receiver, en die heeft ook een coax kabel die gaat vanuit de woonkamer naar kamer A (kamer op de eerste verdieping) en gaat via kamer A naar de schotel toe.

In kamer A heb ik ook een 2e coax kabel die gaat vanuit de schotel naar de zolder toe (bij mijn gamepc) maar deze coax kabel gebruiken wij niet meer dus hij is er eigenlijk voor niks.

Mijn eerste idee was dus om via de coax kabel die vanuit de woonkamer naar kamer A gaat (die nu wordt gebruikt voor de receiver in de woonkamer) ook internet te krijgen, misschien doormiddel van een splitter als dat kan? (maar ik betwijfel dat dat kan)

Mijn plan B is dus om een coaxkabel te trekken vanuit de woonkamer naar Kamer A, die coax kabel connecten met de coaxkabel die naar de zolder gaat en daar een soort van 2e router zetten die er voor zorgt dat die coax kabel veranderd in een internet kabel. Maar het slotje dat uit de muur komt in de woonkamer en dan met een coax in de modem gaat heeft maar 1 ingang, dus ik weet niet wat ik daarvoor kan doen.

Is er eventueel iemand die hier verstand van heeft en mij kan helpen? Ik hoop dat het lukt want een nieuwe kabel vanuit de woonkamer naar de zolder trekken is vrijwel onmogelijk in mijn situatie.

Groetjes, Fearion!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 21:48
Je plan B is als ik het goed begrijp een extra kabel trekken? Dan zou ik dit sowieso als ethernet doen. Is het niet mogelijk de coax van kamer A naar de zolder te vervangen voor een ethernet? dan kan je met een switch/ connectortje om 2x ethernet te verbinden er al zijn.

Er bestaan wel setjes om ethernet over coax te doen, maar zo ver ik weet ben je je tv signaal dan wel kwijt (maar ik ben hier niet heel bekend mee).

Ik zou eigenlijk zeggen dat je 2 reele opties hebt:
1. Powerline adapter in de woonkamer en op zolder.
2. (mits ik jouw verhaal goed begrijp) een niewe ethernet aanleggen, als je dit tactisch doet, icm vervangen van de kabel naar zolder lukt dit zelfs in 1 kabel. Dan ben je er ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb toevallig ook een powerline adapter maar die is onstabieler dan mijn draadloos netwerk dus dat is al geen optie meer voor mij.

En een kabel trekken vanuit de woonkamer naar kamer A is een stuk makkelijker dan een kabel trekken van kamer A naar de zolder, vandaar dat ik alleen een kabel wil trekken vanuit de woonkamer naar kamer A en deze 2 coax kabels wil connecten. De kwaliteit van de bestaande coax kabel is ook zeer goed, hirschmann kabel met luchtdichte connectors dus ik verwacht niet (veel) te lijden aan snelheidsverlies.

Of is denk ik verkeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jurgen schreef op zondag 01 februari 2015 @ 20:06:
[...]

Er bestaan wel setjes om ethernet over coax te doen, maar zo ver ik weet ben je je tv signaal dan wel kwijt (maar ik ben hier niet heel bekend mee).
Dat blijkt...

MoCA (want daar heb je het over) werkt in Europa altijd op frequenties boven 1GHz, terwijl TV onder de 868MHz zit. Dat zit elkaar totaal niet in de weg.

Waarom je anno 2015 nog liniaire TV wilt kijken is een tweede, maar het kan zeker icm MoCA.
Ik zou eigenlijk zeggen dat je 2 reele opties hebt:
1. Powerline adapter in de woonkamer en op zolder.
Geen enkele garantie of het werkt en zo ja wat voor performance je krijgt. Ga uit van ergens rond de 25Mbps, maar als je geluk hebt kun je het drievoudige halen. Heb je pech dat werkt het totaal niet.

Tenzij je gratis een setje kunt proberen wmb sterk af te raden.
2. (mits ik jouw verhaal goed begrijp) een niewe ethernet aanleggen, als je dit tactisch doet, icm vervangen van de kabel naar zolder lukt dit zelfs in 1 kabel. Dan ben je er ook.
Ethernet is altijd beste optie, tevens goedkoopste.

Wil je dat echt niet (afrader dus) dan kun je alsnog naar MoCA kijken. MoCA 2.0 biedt snelheden >400Mbps aan, maar is nog niet op de consumentenmarkt in EU. Het oude MoCA 1.1 doet nog altijd 170Mbps. Strak. Altijd. Ongeacht hoe brak je coax is. Zoek naar Hirschmann MOKA-16, dat is een simpel en betrouwbaar setje.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Moca?

Maar mijn modem werkt gewoon via coax, ik heb ook nooit problemen met snelheid (ben er zelfs tevreden over), ik heb ziggo als internet provider.
Het is gewoon dat metertje coax vanuit mijn muurplug naar de modem, vanuit de modem komt er een internet kabel uit.
Mijn gedachtegang was dus, i.p.v. dat metertje kan ik net zo goed een paar meter doortrekken naar Kamer A, en via Kamer A connecten met een kabel naar de zolder en zo dus ook die snelheid bereiken.

Toch? Of begrijp ik iets helemaal verkeerd.

Edit:

Sorry ik had het beter moeten lezen. MoCa houdt dus in dat ik wel gewoon een soort splitter kan gebruiken en eigenlijk geen extra kabel hoef te trekken vanuit de woonkamer naar kamer A?
Het probleem is dan denk ik dat de kabel die er nu ligt ontzettend oud is (ik denk zon 9 jaar) en dat ik misschien wel internetverlies zal hebben met deze kabel. Terwijl de kabel van kamer A naar de zolder relatief nieuw is.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 516261 op 01-02-2015 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
dion_b schreef op zondag 01 februari 2015 @ 20:12:
MoCA (want daar heb je het over) werkt in Europa altijd op frequenties boven 1GHz, terwijl TV onder de 868MHz zit. Dat zit elkaar totaal niet in de weg.
Het zit Kabel-TV niet in de weg, bedoel je. TS noemt een schotel, zover ik weet gebruikt satelliet de frequenties tussen de 1 en 2GHz op de coax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 21:48
8)7 ;)

Gezien het verhaal lijkt me een middagje klussen met een beetje ethernet kabel het beste. Dan weet je zeker dat je voorzien bent. Alle andere opties blijven volgens mij noodgrepen.

Mocht je toch over coax willen, dan moet je investeren in apparatuur, dat misschien een alternatief als powerline misschien wel eenvoudiger/ goedkoper is. Vandaar mijn optie, maar dat valt dus al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Met moca wordt bedoelt dat je internet signaal na het modem weer via een coax kabel kan worden gestuurd.
Als je ziggo als internet provider hebt dan heb je toch al standaard tv? Die gebruik je dus niet? Dan kun je als je geluk hebt (zonder versterker) de kabels aan elkaar maken en boven het aop incl. modem neerzetten. Hoef je ook geen Moca apperatuur aan te schaffen. Misschien een versterker als je signaal te zwak wordt.

Maar een ethernet kabel trekken heeft de voorkeur.

[ Voor 21% gewijzigd door MB113 op 01-02-2015 20:27 ]

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MB113 schreef op zondag 01 februari 2015 @ 20:25:
Met moca wordt bedoelt dat je internet signaal na het modem weer via een coax kabel kan worden gestuurd.
Als je ziggo als internet provider hebt dan heb je toch al standaard tv? Die gebruik je dus niet? Dan kun je als je geluk hebt (zonder versterker) de kabels aan elkaar maken en boven het aop incl. modem neerzetten. Hoef je ook geen Moca apperatuur aan te schaffen. Misschien een versterker als je signaal te zwak wordt.
Je bedoeld coax vanuit de muur in de woonkamer naar Kamer A en dan naar de zolder en op zolder de modem plaatsen? Want dat is inderdaad wat ik in gedachte had, dan hoef ik geen extra apparatuur aan te schaffen en hoef ik alleen een kabel van de woonkamer naar kamer A te trekken.

Is dit mogelijk zonder veel internetverlies? Of is dit echt heel erg afgeraden?
Het is namelijk echt veel meer werk om helemaal vanuit de woonkamer naar de zolder een internetkabel te trekken (bijna onmogelijk om het goed weg te werken in ieder geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat Coax wat uit je muur komt is DOCSIS3, en je modem "vertaalt" (moduleer/demoduleer) dat naar je externe IP, en vervolgens een combinatie DHCP server, router, NAT, en firewall maakt er een intern IP aangelegenheidje van.

Je DOCSIS modem >KAN< en >MAG< eigenlijk alleen aan het abonneeovernamepunt zitten met een filter er voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 516261 schreef op zondag 01 februari 2015 @ 20:15:
Edit:

Sorry ik had het beter moeten lezen. MoCa houdt dus in dat ik wel gewoon een soort splitter kan gebruiken en eigenlijk geen extra kabel hoef te trekken vanuit de woonkamer naar kamer A?
Het probleem is dan denk ik dat de kabel die er nu ligt ontzettend oud is (ik denk zon 9 jaar) en dat ik misschien wel internetverlies zal hebben met deze kabel. Terwijl de kabel van kamer A naar de zolder relatief nieuw is.
Ik heb een keer met wat oude MoCA spul van 5 jaar terug zitten spelen in een zalencentrum met schoenveter-dunne coax van >>25m waar alleen de laagste twee of drie VHF TV-frequenties (slecht) doorkwamen, toch probleemloos volle snelheid over MoCA gehaald (94Mbps omdat die oude zooi nog 100Mb Ethernet had).

Zou er iig geen problemen mee verwachten als het enigszins TV-signaal kan vervoeren.
hcQd schreef op zondag 01 februari 2015 @ 20:23:
[...]

Het zit Kabel-TV niet in de weg, bedoel je. TS noemt een schotel, zover ik weet gebruikt satelliet de frequenties tussen de 1 en 2GHz op de coax.
Dan is de hamvraag exact welke. Overigens is satelliet voor TV en coax voor internet een wat rare combo, aangezien je al TV hebt over de coax zodra het actief is. Ik neem die 'schotel' daarom met korreltje zout.
Anoniem: 516261 schreef op zondag 01 februari 2015 @ 20:30:
[...]

Je bedoeld coax vanuit de muur in de woonkamer naar Kamer A en dan naar de zolder en op zolder de modem plaatsen? Want dat is inderdaad wat ik in gedachte had, dan hoef ik geen extra apparatuur aan te schaffen en hoef ik alleen een kabel van de woonkamer naar kamer A te trekken.

Is dit mogelijk zonder veel internetverlies? Of is dit echt heel erg afgeraden?
Het is namelijk echt veel meer werk om helemaal vanuit de woonkamer naar de zolder een internetkabel te trekken (bijna onmogelijk om het goed weg te werken in ieder geval)
Als je al coax hebt liggen zou ik als eerste proberen om Ethernet door dezelfde buis te trekken. Als je relatief slappe Cat5E neemt zou dat misschien kunnen lukken.

Maar die modem boven... brr, niet doen. Zeker niet als je twijfelt over de Coax.

Redenen:
- (technisch) Je ISP zorgt voor signaalniveau's en zendvermogen in modem dat berekend is op plaatsing bij eerste aansluitpunt. Daarbuiten loop je risico op problemen, vooral qua upstream. Als je modem niet genoeg kan zenden moet het terugvallen op minder upstreamkanalen (minder bandbreedte) of kan de verbinding helemaal wegvallen.
- (procedureel) Als je een keer problemen hebt is eerste wat je ISP je gaat vragen om je modem op de juiste plek te hangen. Dat moet je doen voordat je ze willen helpen. Pain-in-the-arse, zeker als je zelf niet zo handig bent erin.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vreemd ik heb gereageerd maar er zal waarschijnlijk iets mis zijn geweest met mijn internet.

Ik heb besloten om toch zoals door iedereen wordt aangeraden de lange weg te nemen en via de woonkamer naar de kruipruimte te boren, via daar de wc te bereiken en rechtstreeks naar boven naar zolder boren.

Een collega had me laten herinneren aan het feit dat mijn wc recht onder mijn handdoekenkast staat en er dus eigenlijk nergens kabels te zien zijn.

Dit zal wel waarschijnlijk zon 30/40 meter kabel (schat ik ruim) worden, raad iemand mij nog eventueel speciale kabels aan die beter zijn dan andere omdat een deel van de kabel in de kruipruimte terecht komt of iets dergelijks?

Ik denk dat 40m ook geen effect zal hebben op mijn snelheid, maar dat al ik nu even googlen.

Groetjes Fearion,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:50

Umbrah

The Incredible MapMan

CAT5e UTP kabels zouden gewoon goed moeten zijn, mogelijk dat je het stuk (ken je kruipruimte niet...) in de kruipruimte in een PVC buis wil toen. CAT5e kan tot 100 meter onversterkt,, daarna wil je een bridge/switch er tussen zetten. Koop wel goede CAT5e!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarbij "goede" betekent: echte koperkern, geen alu oid. Zeker bij meerdere tientallen meters moet je zorgen dat je met kwalitiatief OK spul werkt.

Zie ook dit topic:
Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:56
dion_b schreef op zondag 01 februari 2015 @ 20:12:
[...]

Ethernet is altijd beste optie, tevens goedkoopste.

Wil je dat echt niet (afrader dus) dan kun je alsnog naar MoCA kijken. MoCA 2.0 biedt snelheden >400Mbps aan, maar is nog niet op de consumentenmarkt in EU. Het oude MoCA 1.1 doet nog altijd 170Mbps. Strak. Altijd. Ongeacht hoe brak je coax is. Zoek naar Hirschmann MOKA-16, dat is een simpel en betrouwbaar setje.
Denk toch nog even reageren op dit topic :) Heb namelijk een MoCA 2.0 set besteld van Hirschmann, die zijn in NL gewoon verkrijgbaar via: http://www.allekabels.nl/...et-over-coax-adapter.html

Ik heb thuis Coax binnenkomen (Groene kabel), dan word ie gesplit:
- Modem
- Versterker - Multi tap verdeler

Ik neem aan dat ik de eerste MoCA dus achter de versterker hang zodat het zo word en dus overal in -principe een andere MoCA installed kan worden:

- Versterker - MoCA - Multi tap verdeler

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:51

servies

Veni Vidi Servici

tcviper schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 13:29:
[...]

Denk toch nog even reageren op dit topic :) Heb namelijk een MoCA 2.0 set besteld van Hirschmann, die zijn in NL gewoon verkrijgbaar via: http://www.allekabels.nl/...et-over-coax-adapter.html

- Modem

Ik neem aan dat ik de eerste MoCA dus achter de versterker hang zodat het zo word en dus overal in -principe een andere MoCA installed kan worden:

Moca 2.0 is pas sinds een kleine maand eindelijk te verkrijgen voor consumenten. Het heeft enorm lang geduurd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd, toen ik dat in februari schreef waren ze nog niet 'gewoon' verkrijgbaar :z

Maar goed, nu wel en daarmee eindelijk een vervanger voor Ethernet dat zelfs bij redelijk high-end WiFi geen bottleneck meer gaat vormen. Hiermee kun je zelfs een 3x3 WiFi-AC AP prima aansturen :)

Iig zou ik alle MoCA apparaten aan zelfde kant van de versterker houden (versterkers willen nogal eens alles boven de GHz eruit filteren). Exact waar luistert minder nauw, dynamisch bereik van MoCA is erg groot.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Werkt heel goed deze adapters :) Alleen mis ik wel waar je dingen kunt instellen / regelen (zoals dat channel bonding bijvoorbeeld), heb geprobeerd IP in web browser maar dan krijg je puur 404 not found.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:50
Dat vraag ik me inderdaad ook af. Het ding heeft een reset-knopje, maar wat wordt er gereset als je niets kunt instellen?
En welk IP-adres heb jij gebruikt? Op de achterkant zie ik wel een sticker met een MAC-adres, maar verder niets. En volgens Hirschmann is het plug&play, niets te vinden over instellingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:04
Ik heb er niet echt verstand van maar volgens mij werken die dingen niet met een ipadres en kun je er helemaal niets op instellen.
Het werkt net als een switch alleen met een mac adres op layer 2 en wordt gewoon alle data tussen de moca systemen verstuurd.

Met die reset knop wordt het systeem geinitialiseerd en zoekt hij opnieuw verbinding met andere moca's.
Daarbij zoeken ze naar een optimale frequentie band om te verbinden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Ja, wat Ben zegt is volgens mij ook het geval inderdaad. Dus daar valt niks aan in te stellen, het werkt gewoon :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik denk dat die moca's snel in populariteit gaan toenemen, want ze zijn veel stabieler dan powerline adapters.
Veel mensen hebben wel coax naar de eerste verdieping voor een TV, maar geen UTP kabel en wifi blijft altijd behelpen.

Verder komen er steeds meer providers (vooral via glasvezel) die geen coax tv meer aanbieden, maar alleen iptv, terwijl in de huizen zelf (van AOP naar TV) nog overal coax ligt en niet iedereen ziet het zitten om kabels te gaan vervangen.

Nu nog wachten op een 1Gb versie van moca.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Die 2.0 moet in principe tot 800mb/s kunnen dus das al meer dan prima lijkt me :)
Ben best impressed met dit spul, werkt stukken beter dan Powerline en Wifi, we halen gemiddeld 485Mb/s LAN <> LAN met speed testje. Das in principe meer dan prima. Alles boven 100mbit is al perfekt.

[ Voor 13% gewijzigd door tcviper op 08-05-2015 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002

The Eagle

I wear my sunglasses at night

tcviper schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 13:29:
[...]

- Modem

Of dat laatste zomaar gaat werken betwijfel ik, maar prove me wrong - ik ken de techniek niet.
Maar zelf zou ik zeggen dat het ethernet over coax is, en dat kun je niet zomaar splitten, daar heb je een switch voor nodig lijkt me - geen multitap. Dus dat zou net als met powerline aan elk uiteinde een MoCa betekenen. Of praat ik dan poep :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tcviper schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 21:30:
Die 2.0 moet in principe tot 800mb/s kunnen dus das al meer dan prima lijkt me :)
Deze niet... daarvoor moet je een set hebben die channel bonding doet over twee 50MHz kanalen tegelijk, en dat kan de Entropic chip in deze dingen nog niet.
Ben best impressed met dit spul, werkt stukken beter dan Powerline en Wifi, we halen gemiddeld 485Mb/s LAN <> LAN met speed testje. Das in principe meer dan prima. Alles boven 100mbit is al perfekt.
Het is vooral betrouwbaar >475Mbps, dat is het grootste verschil met WiFi en Powerline. Beide kunnen eveneens >475Mbps halen, maar niet altijd. Overigens haal je die 485Mbps alleen maar omdat hij in 'turbo' mode gaat als er maar twee nodes in het MoCA netwerk zitten. Zonder turbo gaat overhead omhoog (want addressering moet erin) en dan haal je "maar" 400Mbps.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
The Eagle schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 21:51:
[...]

Of dat laatste zomaar gaat werken betwijfel ik, maar prove me wrong - ik ken de techniek niet.
Maar zelf zou ik zeggen dat het ethernet over coax is, en dat kun je niet zomaar splitten, daar heb je een switch voor nodig lijkt me - geen multitap. Dus dat zou net als met powerline aan elk uiteinde een MoCa betekenen. Of praat ik dan poep :?
Jep you are wrong :) werkt perfekt over de multi tap heen :) zoals ik het beschreef heb ik het ook geïnstalleerd. Versterker > Moca > multi tap. Werkt perfekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Top, goed om te weten :)
Niet dat ik het ga gebruiken though, nieuwbouwhuis met overkill aan loze leidingen hiero.
Laatst gemerkt hoe makkelijk die UTP inbouwdozen te monteren zijn, binnenkort voor op de zolder maar eens met een trekveer of trekdraad aan de slag :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Uiteraard werken zaken als splitters en multitaps wel. Het is dan nog gewoon coax signaal.
Anders zouden als die digital kanalen van je tv daar ook last van hebben.

Het enige waar je op moet letten dat splitters en vooral multitaps veel signaalverlies geven en al is de dynamiek van die signalen vrij groot, alles natuurlijk een keer teveel gedempt worden.

Uiteraard is UTP leggen altijd beter, maar niet altijd mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:57
Ben(V) schreef op zaterdag 9 mei 2015 @ 10:50:
Uiteraard werken zaken als splitters en multitaps wel. Het is dan nog gewoon coax signaal.
Anders zouden als die digital kanalen van je tv daar ook last van hebben.

Het enige waar je op moet letten dat splitters en vooral multitaps veel signaalverlies geven en al is de dynamiek van die signalen vrij groot, alles natuurlijk een keer teveel gedempt worden.

Uiteraard is UTP leggen altijd beter, maar niet altijd mogelijk.
Ik heb gisteren een rondje gelopen in onze nieuwbouwwoning welke binnenkort wordt opgeleverd. Ik was in de veronderstelling dat we op de werkkamer (1e etage) en op de zolder 2x een loze leiding hadden besteld. Waar het exact is mis gegaan in de communicatie weet ik nog niet, maar het lijkt er op dat 1 van deze loze leidingen is bedraad en afgemonteerd als CAI. Ik ga er vooralsnog vanuit dat dit opgelost wordt vanuit de bouw, maar mocht dit om wat voor reden niet lukken heb ik een coax kabel naar de werkkamer lopen i.p.v. een loze leiding. Deze loze leiding was initieel bedoeld voor een UTP kabel. Is het verstandig deze coax altijd te vervangen door een UTP, of zou ik deze ook kunnen laten zitten en verder werken met een MOKA oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hutch schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 13:47:
[...]

Ik heb gisteren een rondje gelopen in onze nieuwbouwwoning welke binnenkort wordt opgeleverd. Ik was in de veronderstelling dat we op de werkkamer (1e etage) en op de zolder 2x een loze leiding hadden besteld. Waar het exact is mis gegaan in de communicatie weet ik nog niet, maar het lijkt er op dat 1 van deze loze leidingen is bedraad en afgemonteerd als CAI. Ik ga er vooralsnog vanuit dat dit opgelost wordt vanuit de bouw, maar mocht dit om wat voor reden niet lukken heb ik een coax kabel naar de werkkamer lopen i.p.v. een loze leiding. Deze loze leiding was initieel bedoeld voor een UTP kabel. Is het verstandig deze coax altijd te vervangen door een UTP, of zou ik deze ook kunnen laten zitten en verder werken met een MOKA oplossing?
De vraag is wat je van plan bent qua TV. Als je kabeltv in enige vorm wilt hebben is coax wel zo nuttig. Zo niet niet.

Maar als je twee leidingen hebt naar iedere kamer zou ik de coax voorlopig vrolijk laten liggen en de andere, loze, leiding met Cat6 afwerken. Pas als je een tweede UTP wilt zou ik overwegen de coax te vervangen.

Mbt MoCA - ik zou dat alleen doen als je geen Ethernet kunt/wilt trekken. Met tweede leiding ernaast zou ik nooit MoCA doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
dion_b schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 14:19:
[...]

De vraag is wat je van plan bent qua TV. Als je kabeltv in enige vorm wilt hebben is coax wel zo nuttig. Zo niet niet.

Maar als je twee leidingen hebt naar iedere kamer zou ik de coax voorlopig vrolijk laten liggen en de andere, loze, leiding met Cat6 afwerken. Pas als je een tweede UTP wilt zou ik overwegen de coax te vervangen.

Mbt MoCA - ik zou dat alleen doen als je geen Ethernet kunt/wilt trekken. Met tweede leiding ernaast zou ik nooit MoCA doen.
Ok thanks voor het advies. Het betreft 1 leiding per kamer. Dus in plaats van de oorspronkelijke loze leiding in de werkkamer, is dit nu een leiding welke bedraad is met coax. In de werkkamer komt geen TV, maar enkel computer. De optie zou dus zijn ofwel MoCA ofwel coax draad vervangen door Cat6 UTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hutch schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 14:23:
[...]

Ok thanks voor het advies. Het betreft 1 leiding per kamer. Dus in plaats van de oorspronkelijke loze leiding in de werkkamer, is dit nu een leiding welke bedraad is met coax. In de werkkamer komt geen TV, maar enkel computer. De optie zou dus zijn ofwel MoCA ofwel coax draad vervangen door Cat6 UTP.
Dan had ik verkeerd gelezen, excuses.

In dat geval: Cat6 erin.
- kost veel minder dan de ~ EUR 120 voor twee MoCA adapters
- levert hogere performance (1Gbps nu, tot 10Gbps zodra dat nodig is)
- heeft een bij benadering onbeperkte levensduur en verbruikt geen stroom

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
dion_b schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 14:26:
[...]

Dan had ik verkeerd gelezen, excuses.

In dat geval: Cat6 erin.
- kost veel minder dan de ~ EUR 120 voor twee MoCA adapters
- levert hogere performance (1Gbps nu, tot 10Gbps zodra dat nodig is)
- heeft een bij benadering onbeperkte levensduur en verbruikt geen stroom
Ok, helder verhaal. Dan gaan we die coax vervangen door de Cat6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Moka is mooi in gevallen dat je klem zit, maar je voor de 1e MOKA verbinding al 2 kastjes nodig (das al 120-140 euro...), dus als je op meer kamers....
Succes met de aanleg vd Cat6.
Pagina: 1