Domotica goedkoop op afstand verwarming aanzetten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-05 14:56
Ik ben een simpele computer deskundige ik kan dingen installeren en portforwarden maar programmeren gaat me iets te ver. Wel kan ik een paar simpele regeltjes in ubuntu schrijven die ik geleerd heb.

Mijn probleem is dat ik vaak weg ben en de verwarming dan laag zet als ik thuis kom is het dan koud,
Ik heb nieuwe ATAG kete uit 2014l met bijbehorende Atag thermostaat.

Vraag : Is er een manier dat je afstand met internet de ketel kan aanzetten en op een bepaalde temperatuur kan zetten ? Dit met een setje wat zo goedkoop mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Atag One (WiFi)
Werkt op alle ketels vanaf 2010 (uitgezonderd Q-Solar)
https://www.atag-one.com/kenmerken/

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Je kan ook gewoon voor dat je weg gaat een tijd instellen waarop je ketel zichzelf moet inschakelen, zo deden mensen dat de laatste 10 jaar al om dit probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat kon in de tijd dat men strak van 9 tot 5 werkte. Tegenwoordig wordt daar flexibiliteit in verlangd door werkgevers. Op het moment dat jij een werknemer bent die daar in mee moet gaan heb je niks aan dergelijke programma's. Op dat moment is het alleen handig dat je vanaf kantoor alvast de verwarming aan kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:01
Round Connected Modulation (via app op afstand te bedienen).
Kan ook gekoppeld worden met domotica: GENETX in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"

Of als het ultra low-budget moet, mijn eigen oplossing: [Remeha iSense] DIGI-ingang gebruiken om ketel te activeren.
Daarmee kon (gebruik het niet meer) ik prima op afstand het dagprogramma (zelf te kiezen temperatuur) activeren, of weer uitzetten (=terug naar nachtprogramma, zelf te kiezen temperatuur). Ik kon daarmee niet kiezen of ik het 19 of 21 wilde hebben, maar wel het verschil maken tussen een warm of een koud huis.

Ik gebruik het nu niet meer omdat ik de discipline niet had om telkens voor ik thuiskwam het spul aan te zetten. Dat resulteerde erin dat de ketel pas aanging zodra er iemand thuis kwam. Daardoor voelden meubels e.d. nog koud aan. En volgens mij werkt het zuiniger als ik het via een klokprogramma doe, dan kan de ketel rustiger naar de gewenste temperatuur.

Als ik dit nu opnieuw zou moeten doen dan zou ik de bovengenoemde Honeywell kopen. Nu alleen geen budget voor :P

[ Voor 58% gewijzigd door ThinkPad op 01-02-2015 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan_f
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-06-2022
Ik heb het na enige tijd voor elkaar gekregen:
Ik heb een honeywel chromotherm iV (modulation) maar de truuk werkt volgens mij op alle Honeywell kamerthermostaten.

op deze thermostaten zit een ¨tele¨ ingang. Wanneer je deze tele ingang sluit gaat de thermostaat naar een door je te programmeren temperatuur toe. Die heb ik op 15 graden gezet: laag, op een niveau dat ik wil dat ik niet thuis ben.

Een 4 aderige kabel brengt de normale CV schakeldraad (of Opentherm Bus) en de pootjes van de tele-ingang naar mijn CV ketel.

De draadjes van de tele ingang gaan vervolgens naar een Klik aan Klik uit setje. Ik heb hiervoor AP3-1500R set genomen.

Als je de goede aanbieding afwacht heb je voor 5 tot 7 euro een op afstand bedienbare stekkerdoos te pakken.
Die doos moet je dan even open maken en de secondaire kant van het relais loshalen van de voeding. Het relais wat er in zit is een SRD 24VDC SLA. Dat loshalen kan door een koperbaantje weg te krassen. Omdat je het baantje hebt doorgekrast moet je even een nieuw kabeltje op het printje solderen (ter plaatse van de diodebrug) en klaar ben je.

Het printje heb ik in een montagedoos gezet en ligt nu naast de CV ketel.
De KaKu set kan ik zelf bedienen via HomeWizzard. Dat betekent dat ik via HomeWizzard met de telefoon via de app de verwarming laag kan zetten of z´n normale programma kan laten aflopen.

Ik heb er ook foto´s van die ik kan sturen van het aanpassen van het printje. Voor pakweg een 10 euro aan onderdelen kun je dan je CV op afstand bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239318

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan_f
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-06-2022
Jammer bij die is alleen dat je die thermostaat niet kan programmeren (dag / nacht en zo). Zón chromotherm iv heeft volgens mij half nederland hangen en kun je redelijk makkelijk tweaken :

http://home.kpn.nl/lhendrix/x10_verwarming.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb een oude ketel met een klokthermostaat (2 draads, geen modulatie oid) en heb hier nu een paar relais aan toegevoegd die ik direct met een Raspberry Pi schakel.
De default stand is dat verwarming via de klokthermostaat gaat, met 1 relais om die uit te zetten, en een ander relais om de verwarming handmatig aan/uit te zetten.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Pagina: 1