Hallo allemaal,
Allereerst vind ik het super dat jullie dit project zo waarderen. Een hele dag op de homepage van Tweakers.. Wauw!
>Laat ik beginnen met duidelijk maken dat ik dit voor eigen gebruik heb gemaakt als zijnde ‘studie project’ en dat ik absoluut niet wil doen alsof ik alles zelf ‘bedacht’ heb. Alle credit gaat dan ook uit naar de makers van Retropie. Zonder deze software geen ‘Nin10do’!<
Wat het project voor mij zo interessant maakt is niet de emulatiesoftware of het overclocken van de Pi (dat is natuurlijk al kant en klaar) maar juist de mix van elektronica/mechanica/software in combinatie met het oplossen van de 101 puzzels die je tegenkomt als je zo’n project gaat doen.
Projectdoel was dus het maken van een unieke spelcomputer voor Retrogaming met de volgende voorwaarden / uitdagingen:
- Het ontwerp wilde ik zelf maken in Autodesk 123D en wel zo dat alle onderdelen ( asje / stappenmotor / Raspi / Voeding / Klepje etc. etc.) perfect zouden passen direct na het printen.
- De Nin10do moest met één voeding kunnen worden gebruikt. Zowel de USB hub, ATX Power Supply board, Stappenmotor en de Raspi zelf.
- Het ontwerp moest in 3d kunnen worden geprint en in twee kleuren gebeuren waardoor de onderdelen die WIT zijn en dus los moesten worden aangeleverd.
- Het Python script zorgt voor de besturing van het elektronische klepje klepje en de leds.
Op de achtergrond moest mijn Python Script draaien zonder dat dit de snelheid van de emulators zou aantasten. (Dit bleek een groter probleem dan gedacht)
- Het klepje moest automatisch open en dichtgaan bij het opstarten / afsluiten van de console
Tevens met een drukknop los bediend kunnen worden.
- Ook mocht het klepje / motor niet stuk gaan indien hij per ongeluk ‘dubbel’ open of dicht zou gaan door een onverwachte stroomuitval of bug in de software.
- De Raspi moest af te sluiten zijn zonder de adapter eruit te trekken en ‘sudo halt’ te gebruiken.
- De leds boven de USB poorten moesten aangeven welke controller er daadwerkelijk is aangesloten.
- De computer moest (ondanks het nieuwe Python script wat op de achtergrond draait) op volle snelheid games kunnen spelen en gebruik kunnen maken van WIFI / Ethernet en een draadloos toetsenbord/muis (voor de adventure games ;-))
Op het op één na laatste punt na is alles boven verwachting gelukt. De Led indicatie boven de USB poorten zorgden voor veel problemen en een aanzienlijke vertraging van Retropie. (Het Python script monitorde constant de USB poorten in een loop)
Voor de liefhebbers:- De PowerSupply is ondertussen vervangen voor de ATX RASPI van LowPowerLab
(Werkt naar mijn volle overtuiging veel beter en professioneler dan die van Pi Supply)
- Servo’s werken niet lekker zonder extra controller op de Raspi. Vandaar de keus voor het stappenmotortje.
- Het stappenmotortje is nu 5V zodat deze de voeding uit de Power Supply krijgt.
Tevens is het motortje te zwak om zichzelf of het klepje te beschadigen bij het dubbel openen/sluiten.
- De behuizing zit met 5 M5 boutjes vast.
- Het was mogelijk om de originele controllers te gebruiken. Dit zou alleen onhandig zijn voor de overige emulators. (Ooit Mortal Kombat gespeeld met 2 knoppen?)
Nu zijn alle controllers makkelijk aan te sluiten alsmede een draadloos toetsenbord.
- Het model is meerdere malen opnieuw ontworpen om de printkosten binnen de perken te houden. Plastic is dus toch duur..:-)