Raspberry Pi Gaming Console (3d printed)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor iedereen die dit onderwerp aanspreekt:

Afgelopen maand heb ik dit project afgebouwd. Het is dus een spelconsole met de Raspberry Pi als basis.
Het ontwerp is gemaakt in 123D van Autodesk en is door een Nederlands bedrijfje geprint in XT polyester.

Update: 3d modellen en Python Script staan nu live op GitHub: https://github.com/TheDanielSpies/Nin10do-Project

Update: De Nin10do is ondertussen ge-upgrade met de nieuwe Raspberry Pi 2 model B
Start nu supersnel op en overclocken is niet meer nodig :-) video:

Tutorial video deel 1:

Tutorial video deel 2:

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2015 00:16 . Reden: Tutorial video deel 2 toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-09 11:40
Super gaaf!
Wist ook niet eens dat er een emulator voor de Pi waren.

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cool :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wauw. Leuk filmpje ook.

Wanneer komt het bouwpakket op kickstarter? :D

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:35
Like! En wat Erasmo zegt! Ik wil m Ik wil m Ik wil m.

Wil je alles met ons delen over het hoe en wat je dit voor elkaar heb gerkegen.
En eventueel ook de cad tekeningen (al dan niet tegen betaling).

[ Voor 59% gewijzigd door debom op 03-02-2015 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris van der G
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-09 00:08

Chris van der G

Tailchakra

Ik zou er zeker zelf ook een willen! Ik zeg ook bouwpakket voor kickstarter!

Pixel 8 Pro | Machine Gen 6 Hybrid Smartwatch Smoke | Kobo Aura One | Xbox Series S | PS 5 | Switch OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompmaker
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-07 09:03
Ja erg gaaf, een bouwpakket.
Maar mag ook het vrijgeven van de SD image en de print modellen? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiederikRhee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 20:47
Geweldig dit! Even een vraagje... In het filmpje zeg je iets over het afsluiten van de spelcomputer. Hoe werkt dit? Met een relais ofzo?

Ik hoor het graag. En als ik jou was zou ik iets met dit project gaan doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:41

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Heel gaaf gemaakt! Leuk detail ook van dat klepje.

Het zou super zijn als je de SD image en het schema zou kunnen delen. (misschien ook zonder motoraansturing voor de luie knutselaars onder ons :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Echt super dit. Ik ben een echte kluns als het op computers aan komt maar zou super graag zoiets willen hebben. Zodat ik de oude games weer kan her beleven en me 3 kids laten zien hoe games horen te zijn.

Leuk gedaan!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CerielTjuh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 21:13
Wat een onwijs gaaf ding !
Denk echt dat er markt voor is, ik stem voor een Kickstarter!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompmaker
  • Laatst online: 17-07 09:03
Okay hierbij alvast info voor die gene die niet kunnen wachten met bouwen!!
Voor het 3D print model: http://www.thingiverse.com/thing:622690 (dank aan Shad0w1)
En voor de software hier een paar handige links:
- http://lifehacker.com/how...ro-game-console-498561192
- lifehacker.com/how-to-turn-your-raspberry-pi-into-a-retro-game-console-498561192
- http://emulationstation.org/
En voor de controller(s) :
- http://www.gekkogames.be/...-tomee-0813048010227.html

Laat maar weten wie em als eerst heeft na gemaakt! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
wat ik mij nou afvroeg, heb je per controller nou dus aparte emulatoren tot je beschikking? of maakt dat neits uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Raspberry pi gebruikt als retro (multi)console - Retropie
Om ook kort iets bij te dragen; voor de mensen die aan de slag willen met beperkte kennis met non windows systemen (zoals ik ook heb), heb ik een half jaar geleden de moeite genomen om alle versnipperde kennis op 't internet bij elkaar te knallen om retropie werkend te krijgen (op een raspberry pi, obviously..)

TheDanielSpies, helemaal tof wat jij er van hebt gemaakt, en mooi om te zien dat ook jij je niet laat hinderen door een gebrek aan kennis! (van wat ik van de comments begreep had je ook weinig/geen ervaring toen je begon)
Keep up the good work, mooi projectje en wat mij betreft verdient op de frontpage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJ
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-09 16:47
Heel gaaf gedaan! Prachtig mooi project waar nog veel reactie op zal komen. Keep up the good work!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Lednov schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 14:55:
wat ik mij nou afvroeg, heb je per controller nou dus aparte emulatoren tot je beschikking? of maakt dat neits uit?
Met een PS3 controller kun je vrijwel alles wel bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Allereerst vind ik het super dat jullie dit project zo waarderen. Een hele dag op de homepage van Tweakers.. Wauw!

>Laat ik beginnen met duidelijk maken dat ik dit voor eigen gebruik heb gemaakt als zijnde ‘studie project’ en dat ik absoluut niet wil doen alsof ik alles zelf ‘bedacht’ heb. Alle credit gaat dan ook uit naar de makers van Retropie. Zonder deze software geen ‘Nin10do’!<

Wat het project voor mij zo interessant maakt is niet de emulatiesoftware of het overclocken van de Pi (dat is natuurlijk al kant en klaar) maar juist de mix van elektronica/mechanica/software in combinatie met het oplossen van de 101 puzzels die je tegenkomt als je zo’n project gaat doen.

Projectdoel was dus het maken van een unieke spelcomputer voor Retrogaming met de volgende voorwaarden / uitdagingen:
  • Het ontwerp wilde ik zelf maken in Autodesk 123D en wel zo dat alle onderdelen ( asje / stappenmotor / Raspi / Voeding / Klepje etc. etc.) perfect zouden passen direct na het printen.
  • De Nin10do moest met één voeding kunnen worden gebruikt. Zowel de USB hub, ATX Power Supply board, Stappenmotor en de Raspi zelf.
  • Het ontwerp moest in 3d kunnen worden geprint en in twee kleuren gebeuren waardoor de onderdelen die WIT zijn en dus los moesten worden aangeleverd.
  • Het Python script zorgt voor de besturing van het elektronische klepje klepje en de leds.
    Op de achtergrond moest mijn Python Script draaien zonder dat dit de snelheid van de emulators zou aantasten. (Dit bleek een groter probleem dan gedacht)
  • Het klepje moest automatisch open en dichtgaan bij het opstarten / afsluiten van de console
    Tevens met een drukknop los bediend kunnen worden.
  • Ook mocht het klepje / motor niet stuk gaan indien hij per ongeluk ‘dubbel’ open of dicht zou gaan door een onverwachte stroomuitval of bug in de software.
  • De Raspi moest af te sluiten zijn zonder de adapter eruit te trekken en ‘sudo halt’ te gebruiken.
  • De leds boven de USB poorten moesten aangeven welke controller er daadwerkelijk is aangesloten.
  • De computer moest (ondanks het nieuwe Python script wat op de achtergrond draait) op volle snelheid games kunnen spelen en gebruik kunnen maken van WIFI / Ethernet en een draadloos toetsenbord/muis (voor de adventure games ;-))
Op het op één na laatste punt na is alles boven verwachting gelukt. De Led indicatie boven de USB poorten zorgden voor veel problemen en een aanzienlijke vertraging van Retropie. (Het Python script monitorde constant de USB poorten in een loop)

Voor de liefhebbers:
  • De PowerSupply is ondertussen vervangen voor de ATX RASPI van LowPowerLab
    (Werkt naar mijn volle overtuiging veel beter en professioneler dan die van Pi Supply)
  • Servo’s werken niet lekker zonder extra controller op de Raspi. Vandaar de keus voor het stappenmotortje.
  • Het stappenmotortje is nu 5V zodat deze de voeding uit de Power Supply krijgt.
    Tevens is het motortje te zwak om zichzelf of het klepje te beschadigen bij het dubbel openen/sluiten.
  • De behuizing zit met 5 M5 boutjes vast.
  • Het was mogelijk om de originele controllers te gebruiken. Dit zou alleen onhandig zijn voor de overige emulators. (Ooit Mortal Kombat gespeeld met 2 knoppen?)
    Nu zijn alle controllers makkelijk aan te sluiten alsmede een draadloos toetsenbord.
  • Het model is meerdere malen opnieuw ontworpen om de printkosten binnen de perken te houden. Plastic is dus toch duur..:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 11:30
dit is serieus de beste wat ik ooit heb gezien. Ik heb nu zin om zelf 1tje te bouwen alleen zoveel games op de SNES heb ik nooit gehad dus ken er helaas niet zoveel ervoor :(

Maar nogmaals serieus super vet gedaan. Kuddo's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWalnut
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-02 17:47

DutchWalnut

[CMDR Yondu]

Nu weet ik gelijk wat ik met de nieuwe PI ga doen :)

Bedankt voor de inspiratie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.diepenbroek
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-07 09:13
Echt een super gaaf idee met een goed eindproduct. Je hebt me geïnspireerd om zelf ook an de slag te gaan. Toch nog een reden gevonden om de nieuwe pi 2 te bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
Erasmo schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 17:11:
[...]

Met een PS3 controller kun je vrijwel alles wel bedienen.
dat zal zeker, alleen dat is mijn vraag niet.

mijn vraag is, detecteert de Pi welke controller zit aangesloten en past ie daarop aan welke spellen je aangeboden krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mole4food
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-09 21:03
Ik vroeg me af, je hebt die 4 usb controller ports, draait de pi ook nog zo soepel als je een game multiplayer speelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSp4wN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-08 19:26
You SIR! are a hero! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Het was daarnaast ook gewoon een erg aangenaam filmpje om te kijken. Een rustige demonstratie met fijn commentaar en een goede stem. Respect dat je zonder veel voorkennis hieraan begint.

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoz Lombardo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 17:58
Lednov schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 08:23:
[...]

dat zal zeker, alleen dat is mijn vraag niet.

mijn vraag is, detecteert de Pi welke controller zit aangesloten en past ie daarop aan welke spellen je aangeboden krijgt?
Nee, dat gebeurd niet. Je kan Sonic spelen met een NES controller of Mortal Kombat met toetsenbord; de controller bepaald niet welke emulator gestart wordt.
mole4food schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 09:08:
Ik vroeg me af, je hebt die 4 usb controller ports, draait de pi ook nog zo soepel als je een game multiplayer speelt?
Hebben we* nog niet uitgebreid getest, denk dat we dat volgende week met 3-4 personen gaan proberen.

*) Ik ken Daniël persoonlijk en heb al een paar keer even met de Nin10do gespeeld.

[ Voor 32% gewijzigd door Snoz Lombardo op 04-02-2015 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detheavn
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-09 10:40
Verwijderd schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 18:52:Ooit Mortal Kombat gespeeld met 2 knoppen?
Ja, op de gameboy :+ (niet aan te raden btw)

Waar heb je je case laten printen als ik dat vragen mag? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoz Lombardo
detheavn schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 12:15:
[...]

Ja, op de gameboy :+ (niet aan te raden btw)

Waar heb je je case laten printen als ik dat vragen mag? :)
Printics
http://printics.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Blijft een mooi ontwerp en ook super dat je de files beschikbaar stelt.

Ik denk dat de meeste mensen die dit interessant vinden alles zelf wel in elkaar kunnen knutselen maar zo'n case ontwerpen en printen is toch een best werkje.

@TheDanielSpies: Zit te denken, als je genoeg mensen bij elkaar krijgt moet een matrijs laten ontwerpen wel mogelijk zijn, ik weet niet of je er bezwaar tegen hebt als je ontwerp daarvoor wordt gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonDalton
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-08 07:58
Cool gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank allemaal voor de leuke reactie's

Ik ben van plan om een nieuwe video te maken waarin we de Nin10do gaan upgraden met de nieuwe Raspberry Pi 2 . Tevens zullen we de stabiliteit van de emulatiesoftware testen tijdens multiplay.

Als jullie andere wensen hebben die leuk zijn om in de video mee te nemen laat dit dan weten!

Groet,

Daniel

• Snoz Lombardo
En daar is de upgrade naar RPi 2!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:10
Damn wat kan hij snel schroeven zeg :+

Enorm gaaf project, zit er al sinds dit project op de frontpage staat aan te denken om maar een Pi aan te schaffen puur voor de oude nostalgische games :+

Wat was nu de reden dat in de eerste instantie het niet werkte? (klepje, leds en Emulation Station)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:35
Is RetroPie al aangepast voor RPI2 ?
Of is er al een complete image beschikbaar?

BP on the move!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Ziet er zeker erg gaaf uit! Ik vraag me alleen af waarom de game niet fullscreen is (boven&onder that is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ArcticTiger schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 10:59:
Damn wat kan hij snel schroeven zeg :+

Enorm gaaf project, zit er al sinds dit project op de frontpage staat aan te denken om maar een Pi aan te schaffen puur voor de oude nostalgische games :+

Wat was nu de reden dat in de eerste instantie het niet werkte? (klepje, leds en Emulation Station)
RPi.GPIO bleek (nog) niet goed te werken. Handmatig installeren en de (per ongeluk) uitgezette 'Device-Tree functie' in Raspi-Config weer aanzetten deed wonderen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://cdn.hackaday.io/images/6321561427748815840.JPG

Druk bezig met het design van een plexiglas model. Dit is de laatste versie met nog minder 3d printing support.

Dit model kan worden gesneden met een laser en is daarom veel lager in prijs dan de XT Polyester versie.

Meer info volgt!

gr

D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 08:52

silverball

De wagen voor moderne mensen

Wat een gaaf project!
Ben je al verder met je nieuwe model?
Ik kan niet wachten totdat ik er zelf een laat printen, en een plexi variant is natuurlijk een super plan!

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De eerste Nin10do Tutorial video (3 in totaal) staat live.
Hierin bouwen we stap voor stap een (3d geprinte) Raspberry Nintendo

Deel één gaat over de elektronica, 2 over het inbouwen in de case, 3 over de software & retropie

Veel plezier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ezra070
  • Laatst online: 15-09 05:15
Nice! Was al onder indruk bij 1 van je eerste filmpjes op Youtube.
Kan ik geen kant-en-klare bestelling bij je doen? ;) Ben niet zo'n knutsel held...hehe

Ook een positieve ontwikkeling dat je met een plexiglas variant aan komt. Anyways, echt een tweaker! :)
Pagina: 1