Surround 5.1 (5.0) of zuilspeakers 2.1 (2.0)?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 18:38
Ik ben op dit moment in het bezit van een Sony surroundset ( ik meen HT-SS2300 met een Blurayspeler 350 type) Deze is gekoppeld aan een Samsung UE40D6500 TV. Ook maak ik gebruik van een Apple TV (niet vaak, maar dat maakt volgens mij de mogelijkheid om Airplay achterwege te laten een stuk makkelijker). Regelmatig vallen de achterspeakers uit tijdens tv kijken. Ik kan me haast niet voorstellen dat dit aan de bedrading ligt, want die is schuurvrij de kruipruimte ingevoerd en komt er aan de andere kant van de ruimte weer uit de vloer.
Omdat ik veel films kijk, maar ook de hele dag muziek aan heb staan, zit ik erover na te denken om een andere stereoset aan te schaffen.
Ik heb een woonkamer van ongeveer 4,5 bij 5 meter, waarbij de TV aan de lange zijde staat en de bank hier recht tegenover.Dus effectief zit ik ongeveer op 3,5 a 4 meter van de TV af. Ik heb links en rechts van het TV-meubel en de bank voldoende ruimte om speakers op te hangen of neer te zetten.

Ik zoek een?
Betaalbare en mooie geluidsset inclusief speakers. Ik weet nog niet helemaal of ik voor een 2.0, 2.1, 5.0 of 5.1 set wil gaan.

Wat is je budget?
Max €1000,-.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Films kijken, muziek/radio luisteren.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb een drietal recievers gevonden die volgens mij de potentie hebben om goed geluid te produceren: http://tweakers.net/price...;405390;365630/categorie/ . Ik heb geen specifieke voorkeur qua merk, maar het mag er best strak uitzien (dus weinig knopjes aan de voorzijde). De reciever zal d.m.v. de Logitech One bediend gaan worden.

Welke vragen heb je hier nog over?
Aan de keuze van de Sony kun je denk ik wel opmaken dat ik niet echt verstand van audio heb. Ik zou het tof vinden als jullie met mij willen nadenken over een goede recievers met bijbehorende speakers. Ik wil in ieder geval geen Harman Kardon. Een oude bekende van mij had zo'n set en dat vond ik niet "uitgebalanceerd" klinken. De reciever hoeft echt niet alle snufjes van de wereld te hebben, maar mag wel zolang dit niet teveel effect op de aanschafwaarde heeft.

Heb je vragen: Stel ze gerust!

[ Voor 4% gewijzigd door BvZwolle op 31-01-2015 20:55 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Klein schopje....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Het is in ieder geval niet de bedoeling om binnen 24 uur je topic te kicken. ;)

Of je voor een stereo of surround opstelling wil gaan, kun je natuurlijk alleen zelf bepalen. Het is maar net wat je het belangrijkste vindt.

Qua receiver adviseer ik je om gewoon een model te kiezen die de aansluitmogelijkheden en features heeft die je nodig hebt. En probeer daar niet té veel geld in te steken. Het verschil in geluidskwaliteit maak je met de speakers dus stop daar het meeste geld in. Gericht merken/typen aanraden is niet echt zinvol omdat ze allemaal anders klinken. En welke jij mooi vindt klinken, kun je alleen zelf bepalen. Om je toch een paar merken mee te geven die je zou kunnen gaan beluisteren, Boston Acoustics en Dali hebben best leuke en relatief betaalbare speakers in het assortiment. En er zullen er vast nog wel meer zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-03-2024
Bedrading kun je doormeten.

Voor een goede filmervaring is surround wel een must, dus minimaal 5.0. Voor muziek heb je nette stereo speakers nodig. Daarom zou kijken naar een 5.0 of 5.1 set met zuilen als frontspeaker.

De receiver zal het verschil nauwelijks maken, kijk daarom zoals hierboven al genoemd vooral naar de aansluitmogelijk en de prijs, voor ca. 300euro is al wat leuks te krijgen van de betere merken. Restant houdt je over voor speakers.

Speakers zijn erg persoonlijk, proefluisteren is het belangrijkste advies. Het blijft anders een gok. Jamo zou je ook voor kunnen kijken, redelijk groot aanbod binnen je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Voor dit budget; sowieso geen 5.1, dat ga je niet redden met fatsoenlijke kwaliteit.

Tenzij je echt alleen maar films kijkt, maar dat blijkt niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
Op papier leuke speakerssets:

Voor 400euro:
http://www.amazon.de/Whar...her-schwarz/dp/B004YJ360E

Voor 700euro:
pricewatch: Jamo S 626 HCS Home Cinema System (Wit)

Ook voor 700euro:
http://hificorner.nl/spea...boston-acoustics-250-pack

Voor 800euro:
http://www.besthomecinema...ference26-speakerset.html

Prijzen niet gechecked, dus mogelijk elders goedkoper.

Hificorner en besthomecinema zijn goede winkels, ook voor persoonlijk advies en luistermogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
S1NN3D schreef op maandag 02 februari 2015 @ 07:34:
Het is in ieder geval niet de bedoeling om binnen 24 uur je topic te kicken. ;)

Qua receiver adviseer ik je om gewoon een model te kiezen die de aansluitmogelijkheden en features heeft die je nodig hebt. En probeer daar niet té veel geld in te steken. Het verschil in geluidskwaliteit maak je met de speakers dus stop daar het meeste geld in.
Excuses... O-) . Maar maken zaken als wattage en dergelijke niet uit dan? En hoe zit het met de kwaliteit van versterkers?
123RR schreef op maandag 02 februari 2015 @ 18:18:
Bedrading kun je doormeten.

Voor een goede filmervaring is surround wel een must, dus minimaal 5.0. Voor muziek heb je nette stereo speakers nodig.

De receiver zal het verschil nauwelijks maken, kijk daarom zoals hierboven al genoemd vooral naar de aansluitmogelijk en de prijs, voor ca. 300euro is al wat leuks te krijgen van de betere merken.
Ik ben a-technisch op het gebied van elektra, maar kun je me vertellen hoe ik de speakerkabel moet doormeten? Welk gereedschap heb ik daarvoor nodig?
En is bij een, bijvoorbeeld Boston, 5.0 speakerset, subwoofer achterwegen te laten?
Als ik het goed begrijp, zijn de drie recievers die ik geselecteerd heb alledrie voldoende voor mijn wensen?
Die Klipsch! Mooi!

[ Voor 36% gewijzigd door BvZwolle op 03-02-2015 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
Er is veel afhankelijk van de manier van muziek luisteren en het type muziek.

Bij "normale" (feestjes en partijtjes etc.) volumes voldoet elk 80-100W setje al. Voor uitsluitend film en normaal muziek luisteren voldoet 50w al. Voor echt harde muziek heb je meer nodig.

Subwoofer is heel persoonlijk en vooral afhankelijk van het soort muziek. Bij housemuziek etc. is het wel wenselijk, bij al het andere heb ik e sub nog nooit gemist. Met zuilen heb je sowieso minder snel een sub nodig. Ik zou altijd eerst zonder proberen, grote kans dat je niks mist.

Genoemde receivers voldoen waarschijnlijk allemaal wel, maak een lijstje met jouw wensen betreft aansluitingen en mogelijkheden. Dus aantal en type hdmi in en uit, misschien overige aansluitingen en netwerkfunctionaliteiten. Dus wat wil je aansluiten en hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theck88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-09 13:05

Theck88

If it's hard just KISS!

Ik ben van mening dat je drie simpele stappen kunt nemen waarmee je voor je zelf al een heleboel duidelijk krijgt voordat je hier wordt overladen met technische kennis etc.

Stap 1: Ga naar een fatsoenlijke HiFi winkel en ga luisteren naar eigen muziek en films. (Beeldvorming en eigen mening)
Stap 2: Laat je daar goed voorlichten wat er binnen jouw gestelde budget mogelijk is.
Stap 3: Maak een keuze wat jij het beste vindt klinken qua speakers en opstelling (2.1, 2.0 en 5.1)

Muziek is het beste in stereo (2.0 of 2.1)
Film is geschikt voor surround (5.1)

My computer once beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
Wat een hele boel mensen vergeten, is dat je met een fatsoenlijke 2.0 setup ook prima kunt genieten van film.
Een juist opgestelde stereo setup (van genoemd budget nieuw, en 2e hands nog beter) geeft de dialoog perfect en kristalhelder weer vanuit het centrum. Daarnaast is er ook prima te genieten van knal boem bats als de versterker en speakers in kwestie voldoende laag met voldoende kracht weergeven.

Het enige waar je op inlevert is surroundeffecten. Ik kan je melden, ik mis ze echt niet als ik een film kijk. Maar dit is geheel afhankelijk van hoe je film kijkt en wat belangrijk is. Voor mij maakt een goed verhaal, goede soundtrack en goed acteerwerk een film meeslepend. Transformersmeuk is leuk voor wat spectakel enzo, maar is dat echt belangrijk?

[kleine edit] Een versterker met ingebouwde DAC (steeds meer voorhanden) of een externe DAC is veelal noodzakelijk om het signaal van TV of Setopbox via de versterker te kunnen laten lopen. Meeste boxen hebben nogwel analoog uit dus dat kan ook als "tijdelijke" oplossing worden gezien. Echter, daar valt een hoop kwaliteitswinst te behalen.

[ Voor 18% gewijzigd door SmauG op 04-02-2015 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
Vandaag even bij Hanze-HiFi ( http://hanzehifi.nl/ )in Zwolle geweest. Of dat nu zo handig was weet ik niet, maar hij heeft me daar flink aan het twijfelen gebracht. Hij stelde voor om alle apparaten op de TV aan te sluiten. Vanuit de TV zou ik dan met een optische kabel naar een NAD D3020 ( pricewatch: NAD D 3020 Hybrid Digital Amplifier ). Op deze NAD zouden dan twee Dali Zensor 1 ( pricewatch: Dali Zensor 1 (Bruin) ) speakers aangesloten moeten worden. Ik zou dan ongeveer €800,- kwijt zijn. Het geluid was echt supermooi, maar ik twijfel of de speakers voor mijn woonkamer niet een beetje te klein zijn.

Ik werd overigens supernetjes geholpen daar en de verkoper is een echte audiofiel!

TWIJFEL!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Alles op de tv? Alles op de receiver neem ik aan? En dan gewoon met HDMI naar de tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:47
Dat, plus bijzonder kleine luidsprekers voor zo'n grote kamer. Muziek zal nog nét lukken misschien, films is absoluut no-go.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Brad Pitt schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 21:15:
Dat, plus bijzonder kleine luidsprekers voor zo'n grote kamer. Muziek zal nog nét lukken misschien, films is absoluut no-go.
Maar wat zou je mij dan wel adviseren? Ik snap dat smaak kan verschillen, maar misschien breng je me dan een beetje in de richting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Je zal dat uiteraard zelf moeten beslissen/beluisteren.

Voor een leuke film avond op een "enthousiast" volume heb je aan dit soort luidsprekers imho weinig. Om relaxt naar muziek te luisteren voldoen ze wellicht prima, afhankelijk van het genre muziek dan.

Je kan er uiteraard ook altijd een subwoofer bij nemen maar dat is uit budgettaire overwegingen niet ideaal.

Ik zou gewoon wat grotere luidsprekers nemen, vloerstaanders, als dat thuis geen issue is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Brad Pitt schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 21:25:
Voor een leuke film avond op een "enthousiast" volume heb je aan dit soort luidsprekers imho weinig. Om relaxt naar muziek te luisteren voldoen ze wellicht prima, afhankelijk van het genre muziek dan.
Ik zou gewoon wat grotere luidsprekers nemen, vloerstaanders, als dat thuis geen issue is :)
Ik snap je punt van formaat en ik wil je kennis niet in twijfel trekken, maar de verkoper bij Hanze liet mij in een redelijk vergelijkbare ruimte (iets kleiner) de set horen en op half vermogen wat het echt luid en vooral zuiver... Misschien moet ik zijn set maar een keer mee naar huis nemen om het uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-09 20:59

iop

BvZwolle schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 20:51:
Regelmatig vallen de achterspeakers uit tijdens tv kijken. Ik kan me haast niet voorstellen dat dit aan de bedrading ligt, want die is schuurvrij de kruipruimte ingevoerd en komt er aan de andere kant van de ruimte weer uit de vloer.
Is je bron wel 5.1 ? Bij normaal TV kijken hoort ook geen geluid uit je achterspeakers, gezien tv 2.0 is.

Je kan wel een fake suround mode aanzetten, maar echt beter wordt het daar niet van imho.

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
BvZwolle schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 21:29:
Ik snap je punt van formaat en ik wil je kennis niet in twijfel trekken, maar de verkoper bij Hanze liet mij in een redelijk vergelijkbare ruimte (iets kleiner) de set horen en op half vermogen wat het echt luid en vooral zuiver... Misschien moet ik zijn set maar een keer mee naar huis nemen om het uit te proberen.
Luid en zuiver geloof ik meteen hoor.

Denk dat wij andere definitie hebben van enthousiast filmpje kijken. Ik vind het dan leuk als je ook letterlijk wat "voelt". Dat is onmogelijk met 5 inch conussen, da's alles :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
iop tha man schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 21:34:
[...]

Is je bron wel 5.1 ? Bij normaal TV kijken hoort ook geen geluid uit je achterspeakers, gezien tv 2.0 is.

Je kan wel een fake suround mode aanzetten, maar echt beter wordt het daar niet van imho.
Misschien is dat het probleem wel. Ik heb daar eerlijk gezegd niet bij nagedacht. Ga dat morgen eens even testen.
Tnx voor de wake-upcall.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
@BvZwolle:
Je bent volledig op de goede weg, je bent de winkel binnen gestapt en je hebt e.e.a. beluisterd en je laten adviseren. Houd hier absoluut niet mee op, dit is de juiste manier en de leukste manier om tot een resultaat naar tevredenheid te komen. d:)b Ga vooral niet over een nacht ijs.
Dali en Nad zijn zeer goede en gerespecteerde spelers op de HIFI markt, tot aan het High-End segment aantoe.

Wat heel erg belangrijk is, is dat je een doel voor ogen hebt.
Zoals ik al eerder aangaf is het prima genieten van een film over een goede stereoset.
V.B. Ikzelf speel met een "bescheiden gespecificeerde" stereoversterker aan twee vloerstaande tweeweg luidsprekers (Wat grotere kast, 7" laag, lagere afstemming).
De set staat in een doorsnee Hollandse huiskamer met open keuken. Muziek was voor mij het belangrijkste en daarin excelleert de set. Dat de hele kamer niet schud als ik film kijk heb ik geaccepteerd en mis ik dan ook totaal niet. Ik ben van mening dat deze effecten ook enkel iets toevoegen bij grote spektakelfilms en dat is over het algemeen niet het genre waar ik voor blijf zitten.

Moraal van het verhaal:
Besluit wat JIJ belangrijk vindt, en onttrek je van de illusie dat je voor €1000,- the best of both worlds zult gaan vinden (Nieuw zeker niet). Staar je ook niet blind op goedbedoelde adviezen/meningen van anderen.
Feit: €1000,- verdelen over twee kanalen zal je betere kwaliteit materiaal geven dan €1000,- verdeeld over 5.(1)kanalen. Dit hoeft niet beter te klinken

Belangrijke tip: In de winkel of bij iemand anders thuis (bij 2e hands aankopen bijv.) zal een stereoset nooit hetzelfde klinken als thuis, dus zonder dat je een set thuis in de huiskamer hebt gehad kun je eigenlijk niet heel veel zeggen over de uiteindelijke sound.

Probeer ook eens of je ergens kunt luisteren naar de Marantz PM6005 i.c.m. een vloerstaande speaker uit de Wharfedale Diamond reeks. Een klassieke combinatie die het erg goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
http://www.redcoon.nl/B15...list&utm_content=default1

zn kleinere broertje de es80 kost bij bol 400 euro dus 269 voor de es90 lijkt me wel een goede deal.
bij jbl.nl staat de es90 voor 449 euro

de es90 gaat tot Frequentiebereik 36Hz – 40kHz (–3dB) das erg laag dus een subwoofer zal je niet direct missen.

[ Voor 4% gewijzigd door Goofy1978 op 06-02-2015 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spin1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-08-2024
Wat een verschillende kijkwijzes allemaal :).(maar audio is ook emotie, smaak en opstelling).

Blijf wel 1 ding in je achterhoofd houden, in audioland moet ieder detail tot de speakers top zijn voor het beste resultaat.

Vaak als je in een audiowinkel speakers gaat beluisteren, hebben zij de beste kabels, juiste opstelling en flac audiobestanden van zeer hoge kwaliteit. Hier hoor je super mooie klanken welke je thuis ook kan bereiken. Maar als je vanaf je laptop youtube gaat streamen via een bluetooth receiver gaat de kwaliteit minder uitvallen. Zie het als swarofski kristal welke in de winkel staat te glimmen en welke je thuis neerzet. Met dezelfde vitrine/belichting kan je dit kristal effect ook bereiken, met huis tuin en keuken lampen zal het iets minder uitvallen.

Niets ten nadele van een audiowinkel :). Het is juist fijn om te kunnen beluisteren, maar houd er rekening mee dat je bekabeling, audiobestanden enz. moeten kloppen.

Ikzelf heb een q acoustic set met pioneer receiver waar ik erg blij mee ben. In jouw geval zou ik naar deze 2 kijken en eventueel beluisteren in de winkel natuurlijk:

q acoustic cinema pack:
http://www.apollo.nl/nl/7...00i-cinema-pack-graphite/

teufel ultima 40 surround:
http://www.teufelaudio.nl...round-5.1-set-p13214.html

Wat betreft 2.0 vs 5.1:
- 2.0 klinkt top bij klassieke muziek/ detail wenst te horen.
- 2.1 heb je eigenlijk nodig bij rock/dance muziek voor die vullende klap (helaas kost een goede subwoofer al snel >€200)
- 5.1 wanneer je haast alleen maar muziek luistert, beter investeren in 2 top stereo speakers. Bij gamen/films heb je eigenlijk dit wel nodig om de volledige kamer te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:02

FeaR

In GoT we trust

Spin1 schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 14:01:
Wat betreft 2.0 vs 5.1:
- 2.0 klinkt top bij klassieke muziek/ detail wenst te horen.
- 2.1 heb je eigenlijk nodig bij rock/dance muziek voor die vullende klap (helaas kost een goede subwoofer al snel >€200)
- 5.1 wanneer je haast alleen maar muziek luistert, beter investeren in 2 top stereo speakers. Bij gamen/films heb je eigenlijk dit wel nodig om de volledige kamer te vullen.
Dat is wel erg zwart-wit als je het zo stelt. Genoeg audio wat in 5.1 is geleverd (SACD, DTS-CD, Blu-ray) en waarvoor je ook voor muziek een 5.1 set kan gebruiken. Idem met de subwoofer. Al ben ik dan ook van mening dat er voor elke set een passende subwoofer te vinden is. Waar inderdaad wel bij moet worden gezegd dat een goede subwoofer, die dus netjes integreert in je set, anders is dan een boenk-boenk-doosje van honderd euro. In dat geval beter geen subwoofer dan een slechte subwoofer.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
Tevens kan (nagenoeg) elke surroundreceiver prima stereo aansturen, dus waarom beperken tot stereo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Omdat je je voor dit budget aardig beperkt in kwaliteitscomponenten als je een volledige 5.1 set gaat kopen misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:19

DjVe

Hatsaflats!

Onzin. Met een surround receiver kan je ook prima uit de voeten met twee speakers.

Mijn idee zal zou ook een midrange receiver zijn van +/- €350 en de rest in twee mooie zuilen steken. Als je later dan toch nog surround wilt gaan kijken, kan je het gewoon uitbreiden. Daarnaast is een receiver zoveel makkelijker in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Daarom zei ik dan ook 'volledige 5.1 set'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:35

JT

VETAK y0

Je kunt met 1000e best een leuke set samenstellen :) Met een beetje zoeken kun je nieuw een leuke 5.1 set hebben. 300e receiver, 200e subwoofer, 500e voor 5 speakers. Bij Correct heb je bijvoorbeeld Cambridge boekenplankspeakers voor 69e per stuk en Klipsch of Cambrdige vloerstaanders voor 99 euro per stuk. Bij HifiCorner zie ik een Mordaunt Short Carnaval 5.0 set voor 339. Ik heb ook wel eens Kef en Tannoy boekenplanlspeakers gekocht voor 49 euro nieuw in de hifi winkel :X :D Je keuze wordt wat beperkter maar er zit ongetwijfeld iets voor je tussen. Wellicht moet je dan wel iets langer/meer zoeken ;)

Tweedehands wordt het helemaal leuk; er staat nu bijvoorbeeld een surround set van Mission op Marktplaats met de Mission 773, een van de hogere modellen destijds, een center en surroundspeakers uit dezelfde serie volgens mij voor 250 euro ofzo. Ik heb er Kef eitjes gekocht voor 35e en nog wel meer. Heb er ook complete 5.0 en 5.1 sets van Tannoy voorbij zien komen voor 200-400 euro. Ook staat er een Rel Strata te koop voor 100 euro, die subwoofer kostte een jaar of 12 terug 600e :P Zoek en gij zult vinden en dan kun je echt iets leuks hebben voor 1000e.
Spin1 schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 14:01:
Sorry maar dat vind ik echt kort door de bocht. Orgelmuziek heeft als laagste noot 16,4hz; ik hoor graag welke gewone speaker dit kan weergeven. En ook DnB klinkt zonder sub niet hetzelfde. Ik vind het klinkklare onzin dat een sub wat betreft muziek alleen zin zou hebben met electronische/dancemuziek :)

Volgens mij kun je je beter het volgende afvragen:
1. Ga je materiaal gebruiken met surround (films/series en/of muziek met surround opname)

2. Nee? -> stereo, eventueel een subwoofer, afhankelijk van wat je luistert
Ja? -> hecht je waarde aan effecten om je heen en het kunnen voelen van effecten? Dan koop je een 5.1 set.
Nee? -> koop een stereo set, evt met subwoofer afhankelijk van de muziek die je luistert.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

• BvZwolle
JT schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 21:33:
Je kunt met 1000e best een leuke set samenstellen :) Met een beetje zoeken kun je nieuw een leuke 5.1 set hebben. 300e receiver, 200e subwoofer, 500e voor 5 speakers. Bij Correct heb je bijvoorbeeld Cambridge boekenplankspeakers voor 69e per stuk en Klipsch of Cambrdige vloerstaanders voor 99 euro per stuk. Bij HifiCorner zie ik een Mordaunt Short Carnaval 5.0 set voor 339. Ik heb ook wel eens Kef en Tannoy boekenplanlspeakers gekocht voor 49 euro nieuw in de hifi winkel :X :D Je keuze wordt wat beperkter maar er zit ongetwijfeld iets voor je tussen. Wellicht moet je dan wel iets langer/meer zoeken ;)

Tweedehands wordt het helemaal leuk; er staat nu bijvoorbeeld een surround set van Mission op Marktplaats met de Mission 773, een van de hogere modellen destijds, een center en surroundspeakers uit dezelfde serie volgens mij voor 250 euro ofzo. Ik heb er Kef eitjes gekocht voor 35e en nog wel meer. Heb er ook complete 5.0 en 5.1 sets van Tannoy voorbij zien komen voor 200-400 euro. Ook staat er een Rel Strata te koop voor 100 euro, die subwoofer kostte een jaar of 12 terug 600e :P Zoek en gij zult vinden en dan kun je echt iets leuks hebben voor 1000e.

[...]

Volgens mij kun je je beter het volgende afvragen:
1. Ga je materiaal gebruiken met surround (films/series en/of muziek met surround opname)

2. Nee? -> stereo, eventueel een subwoofer, afhankelijk van wat je luistert
Ja? -> hecht je waarde aan effecten om je heen en het kunnen voelen van effecten? Dan koop je een 5.1 set.
Nee? -> koop een stereo set, evt met subwoofer afhankelijk van de muziek die je luistert.
Ik denk dat ik toch genoeg waarde hecht aan surround opties om dit te negeren.
Er schoot mij nog iets anders door mijn hoofd: ik heb bij de pc een Logitech Z-5500 ( pricewatch: Logitech Z-5500 Digital ) set staan. Is jullie bekend of dit in een woonkomer een beetje klinkt?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat let je om het te proberen? Als je toch perse surround wilt, is de vraag van het topic beantwoord toch?

In dat geval uitzien naar een tweedehands setje.

[ Voor 50% gewijzigd door MikeyMan op 12-02-2015 19:54 ]

• BvZwolle
MikeyMan schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 19:53:
Wat let je om het te proberen? Als je toch perse surround wilt, is de vraag van het topic beantwoord toch?

In dat geval uitzien naar een tweedehands setje.
Ik probeer de adviezen zo veel mogelijk aan te nemen hoor, maar ik heb een wederhelft die én totaal geen interesse in audio heeft én zoveel mogelijk de hand op de knip probeert te houden... :o
Het uitproberen is in mijn geval wat lastig, aangezien ik alle bekabeling onder de plinten heb leggen en de speakers aan de muur heb geschroefd. Ik hoopte eigenlijk dat iemand deze in de woonkamer had geprobeerd.
Ik denk toch dat ik een mooie set Teufel of Klipsch wil hebben... ( wat is twijfelen een bitch! )

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:35

JT

VETAK y0

Je kunt toch gewoon tijdelijk even door de kamer leggen :) Maar een Z5500 is natuurlijk in vergelijking met fatsoenlijke speakers niks.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi, ik zit precies met hetzelfde. Ik wil ook een luidspreker set voor mijn tv. ik ging ook naar de hifi-zaak en ook mij werd een versterker, aan te sluiten op de TV aan geraden. Ik denk toch dat ik een receiver ga kopen omdat er aan een stereo versterker als NAD 3020 voor mij 2 grote nadelen kleven.

- die NAD stereo versterker is stereo (2.1) en eventueel uitbreiden naar bv 5.1 kan hier dus niet mee.
- Ik luister veel muziek via mn pc die nu met een HDMI kabel aan mn TV zit, strakt wil ik dus muziek van mijn PC op mijn nieuwe boxen afspelen. Als ik een versterker neem, moet ik elke keer als ik muziek wil luisteren mijn TV aan zetten... met een receiver hoeft dit niet aangezien de hdmi kabel rechtstreeks in de receiver zit...

ik zit te denken om dus ook Dali Zensor 1 te kopen (2 om te beginnen), een Dali Subwoofer en een yamaha receiver

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2015 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen topics kapen, verder in je eigen topic: Home Cinema (2.1 of 5.1?) voor 500-750 euro.

[ Voor 91% gewijzigd door FeaR op 16-02-2015 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Ik denk dat ik voor de volgende set ga:
#ProductPrijsSubtotaal
1Denon AVR-X1100W€ 399,-€ 399,-
1Teufel Ultima 40 surround (Zwart)€ 899,99€ 899,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.298,99

Ik heb het voordeel dat ik binnen 8 weken de Teufelset gratis kan terugsturen. Tijd zat dus om de boel te testen.
De Denon lijkt mij voldoende mogelijkheden te hebben, zonder dat ik helemaal financieel leegloop.

Iemand ervaring verder met de werkwijze van Teufel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 14:12
Teufel heeft nu hele scherpe aanbiedingen, je kunt ze altijd nog retour sturen!
Pagina: 1