Toon posts:

linux kwijt na aanpassen windows partitie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb een systeem met 3 partities. Zie gerommel met herinstallatie triple-boot voor meer details. Heb blijkbaar nog lang niet door hoe het nu allemaal scheidt. Ben weer tegen een probleem aangelopen.

Ik had wat meer ruimte nodig op mijn Linux Mint (ext3) partitie en heb daarom de Windows (ntfs) partitie daarachter iets korter gemaakt en naar achteren geschoven met Easeus Partition Master. Dit liep allemaal netjes en Windows laat het gewenste resultaat zien (voor beide Windows OS'en op mijn systeem).

Maar helaas wil Linux Mint nu niet meer booten. Ik begrijp niet goed wat er aan de hand is. Ik krijg een Grub error bij het booten. Daarom dacht ik even een Grub repair actie proberen uit te voeren. Ik boot met Linux-mint-live op mijn usb stick. Als ik dan met Gparted op mijn tweede schijf kijk waar naast de genoemde Windows partitie ook Linux Mint op staat, dan zie ik helemaal niets in dat programma. Toch staat alles er nog netjes naar mijn idee, want als ik met een Linux driver onder Windows de Linux partitie benader, dan zie ik de herkenbare bestanden van Linux wel.

Tja, veel meer kan ik er nu niet over zeggen. Blijkbaar is het een stuk gecompliceerder dan ik dacht. Ik hoop dat ik het weer kan fixen en dat iemand mij de weg kan wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
je kan dit even proberen :

http://sourceforge.net/projects/boot-repair-cd/

eventueel krijgen we er ook een mooi logje van , meestal weet boot-repair het wel op te lossen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:01
https://sites.google.com/site/computertip/grub
Of met supergrub

Lees ook eens de gehel site eens door, daar staan veel tips in, bijv storingen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 20:45:
Ik krijg een Grub error bij het booten.
Nou, laat maar zien dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 20:45:
Heb een systeem met 3 partities. Zie gerommel met herinstallatie triple-boot voor meer details. Heb blijkbaar nog lang niet door hoe het nu allemaal scheidt. Ben weer tegen een probleem aangelopen.

Ik had wat meer ruimte nodig op mijn Linux Mint (ext3) partitie en heb daarom de Windows (ntfs) partitie daarachter iets korter gemaakt en naar achteren geschoven met Easeus Partition Master. Dit liep allemaal netjes en Windows laat het gewenste resultaat zien (voor beide Windows OS'en op mijn systeem).

Maar helaas wil Linux Mint nu niet meer booten. Ik begrijp niet goed wat er aan de hand is. Ik krijg een Grub error bij het booten. Daarom dacht ik even een Grub repair actie proberen uit te voeren. Ik boot met Linux-mint-live op mijn usb stick. Als ik dan met Gparted op mijn tweede schijf kijk waar naast de genoemde Windows partitie ook Linux Mint op staat, dan zie ik helemaal niets in dat programma. Toch staat alles er nog netjes naar mijn idee, want als ik met een Linux driver onder Windows de Linux partitie benader, dan zie ik de herkenbare bestanden van Linux wel.

Tja, veel meer kan ik er nu niet over zeggen. Blijkbaar is het een stuk gecompliceerder dan ik dacht. Ik hoop dat ik het weer kan fixen en dat iemand mij de weg kan wijzen.
Waarom niet gekozen voor ext4??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jansen, geef eens foutcodes, plaatjes van de indeling, etc. Nu moeten we zoeken naar een speld in een hooiberg en door de sneeuwval van afgelopen nacht is m'n kristallen bol stuk omdat ik uitgleed (dat heb ik vreemd genoeg niet aan zien komen). Ik heb een vermoeden, maar dan moet je wel met meer informatie komen.

Ik vraag mij ook af waarom je specifiek / groter hebt moeten maken. Hoe groot was deze en hoe groot heb je 'm gemaakt, evenals hoe heb je 'm vergroot?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal dank voor jullie snelle reacties. Aionicus en Jan99999, jullie tips neem ik mee. Ik heb de programma's bekeken en houdt ze achter de hand voor onverhoopte problemen in de toekomst of als ik hier niet uitkom.

Thralas en Hero of Time, jullie verzoek om meer informatie ga ik graag op in. Ik hoop er wat van te leren. Hero of Time, ik voel me wel een beetje op mijn nummer gezet, maar ik begrijp dat je meer informatie nodig hebt om specifiek mij verder te kunnen helpen. Bij deze een poging om de gevraagde duidelijkheid te verschaffen: Hier begrijp ik zelf niets van, dus ik zet het er maar neer zoals ik het zie.

Ten eerste de foutcodes waar ik tegen aanloop. Zoals reeds aangehaald start ik op met de Microsoft bootloader. Als ik dan voor Linux kies kom ik op het volgende scherm uit met een error 15 (zegt mij nu nog niets): Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/j3r6k0q0t/IMG_0053.jpg

Als ik dan een willekeurige toets indruk, kom ik in het volgende menu terecht. Elke keuze hierin leidt weer tot de hierboven reeds genoemde error 15. Afbeeldingslocatie: http://s11.postimg.org/bkq7n5t4z/IMG_0054.jpg

Linux-live. Hieronder een plaatje van Gparted draaiend in Linux-Mint-live. Op sdb staat volgens diskmanangement.msc onder Windows: 1) een Windows Vista partitie, 2) de desbetreffende Linux Mint partitie, 3) Linux swap partitie en 4) de Windows (ntfs) partitie die ik - zoals verteld - heb verkleind en een stuk naar achter heb geschoven met Easeus Partition Master.
Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/pr4j8ppmp/IMG_0055.jpg

Ten slotte wat betreft het specifiek groter maken van mijn Linux partitie. Deze was oorspronkelijk 10GB. Ik wou hem een 100GB extra geven. Zover ben ik niet gekomen. Er zit nu een vrij stuk achter deze Linux partitie op deze harde schijf. Mijn plan was om met Gparted het vrijgekomen stuk op de harde schijf bij de de Linux partitie te voegen. Ik ben nu wel een beetje bang of dit zomaar kan. Gaat dit goed, of kan ik straks mijn Windows niet meer booten?

Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid verschaft. Zo niet, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinegangster
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-09 22:30
Zoals ik het zie 1 van de volgende dingen:

* Partitietabel (MBR) stuk, je kan even checken (onder een livelinux) of je partitietabel nog goed herkend word, hiervoor run je fdisk -l /dev/sdb (of /dev/sda) afhankelijk van je disk, fdisk kan het ook voor je fixen, maar ik weet niet wat er dan met je windows gebeurt

* Grub stuk ( zeer waarschijnlijk ), als je Windows Bootloader verwijst naar Grub staat deze waarschijnlijk in de "root partitie" van je Linux systeem, dit is ook af te leiden uit je screenshots. Omdat je echter de grootte van je root partitie hebt gewijzigd is het waarschijnlijk dat je grub installatie de benodigde bestanden niet meer kan vinden omdat de partitie layout is gewijzigd.

Nadat je je partitietabel gefixt (met fdisk), kun je het best even via de livecd chrooten naar je fysieke installatie en vandaar even
sudo grub-install /dev/sda# --force draaien (waar # het nummer van je linuxpartitie is), kan niet garanderen dat het dan werkt, maar je zou al een heel eind verder moeten zijn.
Success!

http://askubuntu.com/ques...-grub-to-ubuntu-partition
https://help.ubuntu.com/community/Grub2/Installing

Those penguins, they sure ain't normal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 14:15:
Thralas en Hero of Time, jullie verzoek om meer informatie ga ik graag op in. Ik hoop er wat van te leren. Hero of Time, ik voel me wel een beetje op mijn nummer gezet, ...
Komt helaas met de functieomschrijving. Iemand moet 't doen. :P Maar het was nou niet echt duidelijk wat er aan de hand was, wat je ziet e.d.
Ten eerste de foutcodes waar ik tegen aanloop. Zoals reeds aangehaald start ik op met de Microsoft bootloader. Als ik dan voor Linux kies kom ik op het volgende scherm uit met een error 15 (zegt mij nu nog niets): [afbeelding]

Als ik dan een willekeurige toets indruk, kom ik in het volgende menu terecht. Elke keuze hierin leidt weer tot de hierboven reeds genoemde error 15. [afbeelding]
Ik ben niet zo bekend met Grub4DOS, ik had gewoon Grub verwacht omdat je 2 schijven hebt en dat de manier was die ik had aangegeven in je vorige topic. Maakt verder weinig uit, als 't maar werkt voor je (wat 't helaas nu niet doet).
Linux-live. Hieronder een plaatje van Gparted draaiend in Linux-Mint-live. Op sdb staat volgens diskmanangement.msc onder Windows: 1) een Windows Vista partitie, 2) de desbetreffende Linux Mint partitie, 3) Linux swap partitie en 4) de Windows (ntfs) partitie die ik - zoals verteld - heb verkleind en een stuk naar achter heb geschoven met Easeus Partition Master.
[afbeelding]
Dat ziet er niet al te best uit. Het lijkt erop dat Easeus nogal wat fout heeft gedaan. Waarom heb je 't niet met Gparted gedaan? Ik heb daar nog geen problemen mee gehad, terwijl andere partitiemanagers regelmatig geld kosten en niet altijd lekker werken met non-Microsoft file systems. Ga iig maar een goede backup maken van de schijf, want als de tip hierboven met fdisk niet werkt en andere pogingen geven ook geen beter resultaat, dan zit je tegen een volledig nieuwe installatie aan te kijken voor die schijf.
Ten slotte wat betreft het specifiek groter maken van mijn Linux partitie. Deze was oorspronkelijk 10GB. Ik wou hem een 100GB extra geven. Zover ben ik niet gekomen. Er zit nu een vrij stuk achter deze Linux partitie op deze harde schijf. Mijn plan was om met Gparted het vrijgekomen stuk op de harde schijf bij de de Linux partitie te voegen. Ik ben nu wel een beetje bang of dit zomaar kan. Gaat dit goed, of kan ik straks mijn Windows niet meer booten?

Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid verschaft. Zo niet, dan hoor ik het graag.
Duidelijk verhaal. Helaas is wat je van plan was hoe dan ook niet gelijk mogelijk, omdat je nog een swap partitie er tussen hebt zitten. Je had beter in Windows zelf ruimte kunnen maken op de schijf, maakt niet uit waar, en van de nieuw verkregen ruimte een Linux partitie maken. Je hebt waarschijnlijk meer ruimte nodig omdat je veel dingen opslaat in je persoonlijke map (/home/[gebruiker]). Die kan je ook makkelijk verplaatsen. Of gewoon een heel ander mount point (zo heet het als je een schijf koppelt, zelfde als schijfletters in Windows) maken en daar al je zooi in gooien.

Als ik dit systeem onder handen zou hebben gekregen, had ik een backup gemaakt van alles wat mogelijk was en opnieuw begonnen. Het herstellen van je partitietabel kan nog wel eens hele vreemde resultaten geven. Als je denkt dat 't in orde is, krijg je weer andere foutmeldingen en ben je uiteindelijk langer bezig om het een en ander te fixen, dan wanneer je van scratch begint.
Heel veel succes iig! Dat zal je nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
Hero of Time schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 16:40:
Ik ben niet zo bekend met Grub4DOS, ik had gewoon Grub verwacht omdat je 2 schijven hebt en dat de manier was die ik had aangegeven in je vorige topic. Maakt verder weinig uit, als 't maar werkt voor je (wat 't helaas nu niet doet).
Inderdaad. Je zou grub2 als primary loader verwachten, die dan Windows chainload.
Als ik dit systeem onder handen zou hebben gekregen, had ik een backup gemaakt van alles wat mogelijk was en opnieuw begonnen. Het herstellen van je partitietabel kan nog wel eens hele vreemde resultaten geven.
Mwah, als je de partities onder Windows ziet dan kun je naar ik aanneem prima de sector offsets en sizes achterhalen, en vervolgens de MBR reconstrueren met fdisk. Geen rocket science, maar je moet wel weten wat je doet.

Ik ben wel extreem puzzled door het feit dat Windows klaarblijkelijk prima boot, maar gparted (meest recente versie?) die disk als unallocated ziet. Ik heb zo'n vermoeden dat fdisk je gaat vertellen dat het een en ander niet klopt.

Misschien is het handig als TS (voor zover mogelijk) even zowel in Windows de exacte partition offsets/sizes opzoekt, als de output van fdisk -l post. Dat Easeus Partition Master zal wel wat onhandigs hebben gedaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Thralas schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 17:02:
[...]

Inderdaad. Je zou grub2 als primary loader verwachten, die dan Windows chainload.
Dat niet eens. In het topic wat hij linkt geeft hij ook aan dat-ie liever de Windows bootloader gebruikt. Prima, met BCD kan je ook chainloaden naar Grub. Maar er is zo te zien een howto gevolgd dat grub4dos gebruikt.
Mwah, als je de partities onder Windows ziet dan kun je naar ik aanneem prima de sector offsets en sizes achterhalen, en vervolgens de MBR reconstrueren met fdisk. Geen rocket science, maar je moet wel weten wat je doet.
Aangezien de TS hier komt voor hulp, denk ik niet dat hij de kennis bezit om dit met succes uit te voeren. Ik ben op veel vlakken een expert en ben heus niet bang om iets nieuws te doen, maar dit is iets waar ik liever niet mee speel zonder degelijke backup en een alternatieve oplossing. Dat is dus gewoon opnieuw beginnen. Als ik meer dan een uur eraan zou zitten, gaat de schijf leeg en begin ik wel opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Heeft EaseUS je disk misschien geconverteerd naar een dynamic disk?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat wat er allemaal voorgesteld wordt met commando's hier gaat mij boven de pet. Daarom heb ik het voorstel van Aionicus opgevolgd: ik heb de Bootrepair Disk ingezet. Dit heeft mijn probleem opgelost! Ik kan weer booten in mijn Windows en mijn Linux omgeving. Het is voor mij een black-box benadering. Ik heb geen flauw idee waar het probleem nu precies in zat en hoe het is opgelost. Voor de geinteresseerden plaats ik hier een linkje naar de bijbehorende log-file: http://paste.ubuntu.com/9993883/ Als iemand hierover iets kan of wil zeggen, dan lees ik het graag terug hier :-).

De laatste stap van mijn oorspronkelijke plan. Ik wou Linux Mint meer ruimte geven. Ik gebruik Gparted om de ext3 partitie uit te breiden, of zitten hier ook valkuilen achter die ik niet zie? Ik herinner me dat House of Time schreef dat ik mijn swap file die achter deze Linux partitie zit niet kan verplaatsen. Kan ik dan beter een losse ext3 partitie op de vrije ruimte zetten en hiernaartoe mounten vanuit Linux? Of zijn er mooiere oplossingen denkbaar?

Bij deze allemaal dank voor jullie bijdrage!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, ik heb te vroeg gejuicht. Ik kom weliswaar weer netjes in Linux Mint terecht met booten, maar met Gparted blijf ik hetzelfde beeld houden als hierboven gepost op zaterdag 31 januari.

Tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat ik uit 't log kan halen, is dat die boot repair wel netjes je partitietabel kan lezen van sdb met fdisk, maar niet met parted. Parted is wat foutgevoeliger, dus dat verklaart het niet kunnen lezen: er staan nog steeds fouten in blijkbaar. De repair heeft ook grub in alle schijven gezet, dus je mooie Windows boot menu heb je niet meer op je 1e schijf als ik 't goed zie.

Je hebt overigens nog een 'probleem' voor het vergroten van je Linux partities. De NTFS partitie wordt als 2e genoemd, maar staat achteraan. Deze partitie is een primaire partitie en maakt geen deel uit van de extended partities waar Linux zich in bevind. De volgorde klopt niet, zoals fdisk ook al aangeeft, maar je zou dan eerst de extended partitie moeten vergroten voordat je de logische partities daarin kan vergroten. Niet zo'n ramp, maar je moet het wel even weten.

Wat je je 'herinnert' over de swap partitie klopt (je kan 't gewoon teruglezen, en ik heet Hero of Time, niet House of Time ;)). Die zit nog steeds in de weg. Tuurlijk kan je 'm verwijderen of verplaatsen, maar je zal daar in Linux uiteindelijk ook weer het een en ander mee moeten doen om 'm te kunnen gebruiken.

Omdat je toch maar 4 partities op die schijf hebt, kan je net zo goed opnieuw beginnen, alle partities in de juiste volgorde zetten en alles als primaire partitie maken. Een schijf met MBR indeling kan maximaal 4 primaire partities aan, wil je er meer dan moet je een extended partitie maken waar dan weer logische partities in kunnen.

Gaat het allemaal wat boven je pet, zoek dan de termen op met je favoriete zoekmachine en lees wat bij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uiteindelijk er toch voor gekozen om Linux opnieuw te installeren. Heb de overwegingen en tips die langs zijn gekomen in deze discussie meegenomen. Het ziet er nu weer netjes uit hier op mijn pc.

Dank aan allen voor het meedenken.
Pagina: 1