Toon posts:

gerommel met herinstallatie triple-boot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb wat problemen gehad - zoals de titel al aangeeft - met de herinstallatie van Linux op mijn pc met daarnaast een windows vista die netjes moet blijven en daarnaast een zelfde windows versie om wat mee te experimenteren. Triple boot dus. Ik heb veel zitten rommelen met master-boot-records (mbr's) die corrupt waren. Uiteindelijk heb ik de mbr hersteld met de officiële installatie cd van windows. Ik vraag me af of dit ook netjes kan zonder herstel-actie of dat er een goede reden is waarom het niet netjes kan.

Verhaal met wat meer details. Op de c-schijf heb ik een microsoft mbr staan die mijn voorkeur heeft boven grub. Als ik linux kies, dan kom ik vervolgens in grub uit. Bij een standaard herinstallatie van linux krijg ik grub als hoofd mbr op de c-schijf. Als ik de mbr op de linux partitie zelf installeer, dan kan mijn pc niet meer opstarten omdat de mbr volgens de pc corrupt is. De windows cd kan dit dan wel weer herstellen zoals hierboven beschreven.

Ik begrijp het allemaal niet zo goed. Ik hoop dat iemand mij hier wat helderheid over kan verschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Kan je niet beter een virtuele machine gebruiken als je niet zo goed weet wat je aan het doen bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik heb helaas ook een beetje om te begrijpen wat er nu gebeurd is, maar wat je wil kan op zich prima. Of het nu een dual- of een triple-boot is maakt verder niet zo veel uit.
Hoe is je systeem gepartitioneerd?
Hoeveel schijven heb je?
Gebruikt je systeem UEFI?

Even wat terminologie je gooit "MBR" en "bootloader" door elkaar. De MBR is de Master Boot Record. Dat is een klein stukje aan het begin van je eerste HD. Je hebt er precies eentje. In die MBR installeer je een bootloader. Je kan meerder bootloaders hebben, maar er kan er maar eentje in de MBR staan. Grub is een bootloader, Microsoft heeft er ook eentje.
De MBR bevat ook nog de partitietabel.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En waarom is Grub als default geen optie? Wat is de reden dat je zo standvast die van MS moet hebben?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik haal inderdaad mbr en bootloader door elkaar. Dank voor deze verheldering capslock2000. Dat schept al weer wat meer duidelijkheid voor mij. Ik zal proberen om mijn verhaal wat duidelijker neer te zetten.

Mijn systeem heeft geen uefi maar een bios. Er zitten twee harde schijven in mijn pc:
schijf1-> c:\windows vista ''netjes'' (ntfs) en d:\data (ntfs)
schijf2-> t:\windows vista ''test'' (ntfs); linux partitie (ext4); linux swap en m:\moviesb (ntfs)

In de mbr heb ik een bootloader van microsoft staan, waarin ik kan kiezen voor 1) windows vista netjes, 2) windows vista test of 3) linux. De linux entry kan ik met easybcd toevoegen aan de bootloader van microsoft. Hiermee kom ik terecht in de bootloader grub van linux.

Ik hoop dat dit wat meer helderheid verschaft.

In reactie op hero of time: ik kies hiervoor omdat mijn eerste boot-menu op deze manier beperkt blijft tot drie opties. Ik heb gemerkt dat linux kernel updates in de grub lijst worden toegevoegd en de lijst steeds langer maken. Bovendien wordt grub op een erg hoge resolutie op mijn scherm gezet zodat ik het nauwelijks kan lezen. Misschien is dit allemaal aan te passen, maar zover ben ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Aanpassen kan je zeker. De resolutie stel je in via /etc/default/grub (optie GRUB_GFXMODE geloof ik, staat als comment). Na het aanpassen van 't bestand wel even de grub config bijwerken via 'sudo update-grub'.

Voor wat betreft de kernels, je gebruikt dus Ubuntu of afgeleide. Daar is maar 1 oplossing voor: zelf de teringbende die Ubuntu maakt mbt kernels opruimen. Als je de meta-package geïnstalleerd hebt, zouden updates automatisch als dependency komen. Versies die niet meer nodig zijn moeten dan bij auto-removable komen te staan. Simpelweg een 'sudo apt-get autoremove' uitvoeren of in Synaptic kijken naar Status > Obsolete of Auto-removable (een van de twee).

Omdat je twee schijven hebt, is het nog wel redelijk makkelijk te houden. Zorg dat Grub zich in de MBR van de tweede schijf nestelt. Dan heb je je 'mooie' Vista schijf met BCD en kan je er mee doen wat je wilt, als default boot opgeven, waar jij blij van wordt. Zodra je Linux gaat installeren even de schijfvolgorde omdraaien in je BIOS en klaar. Daarna uiteraard wel weer terug zetten voor je BCD menu.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helder. Dank voor de hulp.
Pagina: 1