Standaard platform voor slimme meter uitlezen + domotica

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Topicstarter
Hoi!

Ik ben op zoek naar een manier om mijn slimme meter uit te lezen en eventueel wat andere domotica aan te sturen (zoals een opentherm thermostaat).

Nu heb ik het hele internet afgestruind (en dit forum), maar ik kom allerlei zwaar technische zaken tegen zoals het zelf maken van controllers e.d. en ik zie door de bomen het bos niet meer. -O-

Mijn expertise ligt op het gebied van PHP / databases en ik ben dus eigenlijk op zoek naar een apparaat waar ik mijn slimme meter (en andere apparaten) aan kan koppelen zodat ik vanuit PHP data kan opvragen, maar ook data kan versturen. Kan iemand mij wat helder licht verschaffen in de wirwar van websites met zelfbouw systemen, unix servers + daemons, etc. Kortgezegd: is er een universeel apparaat waar ik alleen een PHP shell overheen hoef te leggen? Zo niet; wat is dan meest 'simpele' oplossing om te bereiken wat ik wil?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
wat dacht je van:
http://gejanssen.com/howto/Slimme-meter-uitlezen/

of Slimme meter uitlezen via P1-poort

Is erg vaak gedaan, snap dat het wat verwarrend kan zijn wat nou wat is, maar deze dingen vond ik in 2 min...

Meestal wordt een Raspberry Pi gebruikt en een scriptje om het 'telegram' uit te lezen. Dit kun je dan wel weer met PHP verwerken als je dat graag wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:13
Domoticz - Open source domotica systeem

Dat kun je op Windows / Linux draaien, maar is ook een kant en klare image voor een Raspberry Pi voor te downloaden. Werkt als een trein, en het ding maakt automatisch grafieken + kostenoverzicht als je je slimme meter er op aansluit.

Is al kant en klaar allemaal, dus je hoeft niet met PHP aan de slag.

Probeer het eens :) Image op een SD-kaartje flashen, in de Pi stoppen en gaan met die banaan framboos

Voor OpenTherm is er de OpenTherm gateway, die ook door Domoticz wordt ondersteund.

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 31-01-2015 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Domoticz kan ook op een Synology nas.
Hier nog (beetje) weinig programmeer ervaring, maar ik vindt het nu al heel erg leuk.
2x youless en 2x Cresta temperatuur/RV meters en uitbreidende.
Hoop uiteindelijk daarmee zoneregeling vloerverwarming en warmtepomp aan te sturen. (verwarmen en koelen)
En dit op het meest gunstige moment te doen, met de opwek van de zonnepanelen. (direct verbruik)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-01-2015 00:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek