Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Wij zijn momenteel bezig met het mogelijk aankopen van een nieuwbouw woning. Deze woning komt te staan in een grote nieuwe wijk waarvoor Eneco een warmte centrale heeft gebouwd. Er zijn inmiddels meerdere gebruikers die zich hebben laten afsluiten van stadsverwarming, maar kan het al bij voorbaat niet aangesloten worden?

De ontwikkelaar staat er op zich welwillend tegenover, maar zij krijgen van hun contract partij, de gemeente, nul op het rekest. De gemeente heeft namelijk met Eneco een contract dat alle woningen in de wijk op hun centrale aangesloten worden. Voor Eneco ook logisch, want die moesten investeren in een nieuwe centrale.

Echter, daarvan ben ik als consument de dupe. En hier zie ik een mogelijkheid, de ontwikkelaar heeft mij voorgerekend dat een nul-op-de-meter woning niet mogelijk is met stadsverwarming, omdat je niet genoeg energie kunt opwekken om het vastrecht van de stadsverwarming te compenseren.

Bestaat er dus een mogelijkheid om het recht op een nul-op-de-meter woning op te eisen als consument, of is dit hopeloos en moet ik gewoon meteen na aansluiten, de stadsverwarming aansluiting afsluiten?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:25

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Je kan je jezelf altijd na oplevering van de woning laten afsluiten. Reken erop dat dit wel gepaard gaat met een hoop bangmakerij vanuit de kolenboer.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

In een koopcontract staan clausules en canons. Het is met name dat dat je verplicht bepaalde zaken af te nemen. Daar teken je voor. Zeker bij dergelijke grote projecten zit stadsverwarming er gewoon in. Want stel je verkoopt de boel, dan wil de stadsverwarming ook graag aan een nieuwe bewoner kunnen leveren. Dan moet de infrastructuur er wel zijn. En aangezien je die op basis van de canon iig moet tolereren (en dus betalen), gaat hem dat niet worden.
Want als jij niet wilt kopen vinden ze vast wel een ander ;)

Kun je het afdwingen? Nee. De gemeente laat dingen aanleggen. De projectontwikkelaar is afhankelijk van de gemeente. En die heeft toezeggingen gedaan.
Zelfs al breng je zoiets voor een rechter, dan verwacht ik dat die zal zeggen "dan gaat u toch ergens anders wonen?".

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

kpn en de kabelaars gedragen zich toch ook niet zo raar mag ik hopen ?
een verplichte keuze lijkt wel normaal.. ik vind het niet normaal.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou heel goed het contract lezen, of desnoods hier posten. Als je eenmaal getekend hebt kan het erg lastig worden.

Wise enough to play the fool

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:21
Verwijderd schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 21:24:
kpn en de kabelaars gedragen zich toch ook niet zo raar mag ik hopen ?
een verplichte keuze lijkt wel normaal.. ik vind het niet normaal.
Een keuze is er altijd. Niet kiezen te tekenen is ook een mogelijkheid. De TS kan ook zeggen dat een woning met stadsverwarming minder waard is. En dat is waarschijnlijk nog een heel goed punt ook in de onderhandelingen.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:28
Of je laat 't gewoon aansluiten, en direct afsluiten. Heb je voor de verkoper in elk geval de keuze open gelaten.. Of zijn er nog expliciete nadelen aan het afsluiten verbonden? Behalve een eenmalige desinvestering?

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:16
Voor het aansluiten rekent Eneco ook een vors bedrag. Dat was bij mijn woning (NUON) iets van 3500 euro. Daarmee ben je al heel aardig op weg naar een WP (lucht/water). Direct laten afsluiten is dus wel een dure optie maar ik denk eerlijk dat je niet veel opties hebt daarin. Een vrije keuze zou heel terecht zijn, maar die kan je niet afdwingen ben ik bang.

Ik denk dat je drie opties hebt;

1. Het accepteren en direct laten afsluiten (kosten voor eigen rekening).
2. Met de verkopende partij een deal sluiten in de vorm van een korting te hoogte van de aansluitkosten. Zij verkopen een woning en jij betaald niet voor iets dat je niet gaat gebruiken.
3. Niet kopen.

Note, controleer ook even hoe die stadverwarming in de EPC berekening is mee genomen. Hij kan ingeboekt zijn waardoor er minder aan isolatie e.d. besteed hoeft te worden door die EPC punten. In mijn gemeente is hij er uit gelaten, maar met de strenger wordende eis kan ik mij goed voorstellen dat hij ook vaker wordt mee gerekend. Uiteindelijk betaald de gebruiker dan de rekening in de vorm van een hogere energie factuur.

Je kan proberen om

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:29
Misschien kun je hier nog wat aanvullende info vinden: Stadsverwarming vervangen door Warmtepomp

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Er worden serieus nog wijken gebouwd met nieuwe SV-centrales?

* Erasmo weet niet of hij moet :D of :'( hierom...

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:14

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

toevalig kwam ik tijdens het googlen op deze link terecht:

http://nautilus-amsterdam.nl/?post_type=nieuws&p=2109 dat is een collectief die probeerd onder de verplichte SV uit te komen. Geen idee hoe het er mee staat. Heb niet echt doorgelezen.

Wel weet ik dat in Almere een man al zeker 10 jaar bezig is tegen de Nuon. En ook sucessen heeft geboekt.

http://uitspraken.rechtsp...ECLI:NL:GHARL:2013:BY8878
http://www.dichtbij.nl/al...g-moeten-echt-omlaag.aspx

en Attentie web 1.0:
http://www.nietmeerdan.nl/pages2/framemodel.htm

wellicht kun je hier wat mee
Pagina: 1