Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomsassen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-08-2024
Hallo,

Ik woon op een studentenkamer in een drukke flat.
Er zitten dus heel veel netwerken vlak bij elkaar.
De router die ik nu heb is zeer langzaam en bijvoorbeeld de originele counterstrike is nu niet speelbaar.
Op de site van de flat staat dat wordt aangeraden een gigabit router en 5GHz te gebruiken.
Er moet dus een nieuwe router komen.
Naast dat ik gewoon fatsoenlijk op internet wil heb ik niet veel eisen.
Hebben jullie tips voor een router van maximaal €50,-/€60,-(liefst zo min mogelijk natuurlijk)?
Bij voorbaat dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:10
Gebruik anders een rustiger kanaal :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 15:34
of sluit je computer met een kabel aan. Ik denk niet dat de router het probleem is, ik denk dat je wifi verbinding mogelijk niet lekker werkt.

[ Voor 57% gewijzigd door borft op 29-01-2015 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09 15:13
Controleer eens met een tool zoals vistumbler/ wifistumbler wat er aan gebruik is van kanalen en pas je instellingen aan. Anders is dit een mooi begin om te zoeken:

http://tweakers.net/categ...F2WmKNkFa1kZmxgphRbW1sLAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:55
borft schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 12:57:
of sluit je computer met een kabel aan. Ik denk niet dat de router het probleem is, ik denk dat je wifi verbinding mogelijk niet lekker werkt.
voor gamen is inderdaad een kabeltje het beste :).
Draadloos gamen( en dan vooral shooters) blijft een lastig iets, werkt nooit zonder problemen is mijn ervaring in elk geval.

Verder een leeg of leger kanaal zoeken, op de router, dat helpt b.v om hier bij mij thuis wifi problemen op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomsassen
Ik heb nu een leeg kanaal en dan is volgens http://internetsnelheid-testen.nl/
mn snelheid van 19Mbit/sec down en 6.4Mbit/sec up naar 31 en 19 gegaan.
Het heeft dus in ieder geval iets geholpen.
Zou dit nog sneller kunnen of heeft een andere router dan weinig zin?
Counterstrike werkte in de vorige flat prima op de wifi.
Ik loop altijd nogal veel rond met mijn laptop en de aansluiting voor internet zit aan de andere kant van de kamer, dus fatsoenlijk wifi heeft wel de voorkeur als het even kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
tis nogal een verbetering!,niet een beetje:)

De vraag is eerst welke router heb je nu?? :)
een 5ghz router al zeker wat uitmaken omdat deze band veel rustiger meestal, dus veel minder storing van andere netwerken.

[ Voor 75% gewijzigd door freaky35 op 29-01-2015 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomsassen
Ik heb de test nog 2 keer gedaan en de 2e keer zat onder het originele resultaat en de 3e keer 23.6 en 11.0. Helaas was het dus niet iedere keer zo goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09 15:13
Welke router gebruik je op dit moment? Wifi is afhankelijk van heel veel omstandigheden. Als je het enigzins goed wil testen zul je de meting steeds op dezelfde plek moeten doen.

[ Voor 64% gewijzigd door m3gA op 29-01-2015 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomsassen
een linksys E900 wireless -N300 router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Welke laptop heb je trouwens, niet elke laptop ondersteund 5ghz helaas. als die dat wel ondersteund, dan zal je er zeker op vooruit gaan met een andere router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomsassen
HP Elitebook 8570w met een Intel(R) Centrino(R) Ultimate-N 6300 AGN dus 5ghz moet daarop kunnen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Zeker kan dat inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tomsassen schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 13:29:
Ik heb nu een leeg kanaal en dan is volgens http://internetsnelheid-testen.nl/
mn snelheid van 19Mbit/sec down en 6.4Mbit/sec up naar 31 en 19 gegaan.
Het heeft dus in ieder geval iets geholpen.
Zonder te weten wat je internetverbinding is zegt dit vrij weinig. Wat zou je moeten halen?

Wat ik wel alvast opvallend vind is dat je upload ook lijkt te veranderen. Dat is niet wat je bij WiFiproblemen verwacht aangezien WiFi geen verschil tussen up- en download kent. Als je WiFi-bottleneck hoger is dan de uploadsnelheid, dan zou je uploadsnelheid volledig gehaald moeten worden, is de bottleneck lager dan je uploadsnelheid dan zou je evenveel up- als down moeten halen.

Hier is dus meer aan de hand dan alleen WiFi.
Zou dit nog sneller kunnen of heeft een andere router dan weinig zin?
Counterstrike werkte in de vorige flat prima op de wifi.
Ik loop altijd nogal veel rond met mijn laptop en de aansluiting voor internet zit aan de andere kant van de kamer, dus fatsoenlijk wifi heeft wel de voorkeur als het even kan.
Tja, eerst en vooral de vraag of je probleem echt WiFi is. Is het altijd even stabiel en snel als je met een draadje aangesloten bent? Als dat zo is, dan moet je idd WiFi aanpakken en is iets met 5GHz zeker aan te raden. Met draadje ook fout: dan is de hele verbinding brak en is jouw WiFi niet het probleem.
tomsassen schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 14:05:
HP Elitebook 8570w met een Intel(R) Centrino(R) Ultimate-N 6300 AGN dus 5ghz moet daarop kunnen toch?
Yep, prima NIC, dualband 802.11n met 3x3 MiMo. Als je iets nieuws koopt, zorg dan voor 3x3 MiMo voor max prestaties en betrouwbaarheid. Dus "N 900" of "AC1750" oid.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf net ASUS RT-AC87U aangeschaft vanwege het hebben van AC-apparatuur. De 5Ghz band kan je zetten op 80Mhz naast 20/40. Op die 80Mhz is het helemaal schoon. Bereik wordt wel iets minder..maar dat is minimaal

Hij valt denk ik niet in het budget van TS

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2015 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 15:32:
Zelf net ASUS RT-AC87U aangeschaft vanwege het hebben van AC-apparatuur. De 5Ghz band kan je zetten op 80Mhz naast 20/40. Op die 80Mhz is het helemaal schoon. Bereik wordt wel iets minder..maar dat is minimaal
Klok-klepel :P

"80MHz" (niet 80Mhz...) is niet een kanaal/band maar aan kanaalbreedte. Een breder kanaal is mooi, maar je levert zendsterkte in - vermogen moet constant blijven dus per verdubbeling kanaalbreedte 3dB minder signaal (RSSI), dus ook minder bereik idd. Dat maakt je ook gevoeliger voor ruis (want performance wordt bepaald door afstand tussen signaal en ruis, wat dus 3dB kleiner is), dus dat je 80MHz gekozen hebt is niet de reden dat het schoon is, maar omgekeerd: alleen omdat het zo schoon is kun je enigszins zinnig 80MHz kiezen :o

Dat heeft trouwens weinig met 5GHz an sich te maken. 80MHz is typisch voor 802.11ac, oudere 5GHz standaarden als n en a deden het met 40/20MHz op 5GHz.
Hij valt denk ik niet in het budget van TS
Idd. Fantastisch apparaat, maar peperduur. Met een Netgear WNDR4300 ben je er voor een derde van de prijs ook al :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je begrijpt in ieder geval waar ik het over heb Dion. Dat is de bedoeling van de bijdrage. Verder lijkt het mij dat je eens wat minder belerend zou moeten zijn. Zou je bijdrages ook een stuk verfrissender maken. En neen, ik ga dit niet middels een topicreport of zoiets dergelijks melden. Een ieder mag weten wat ik van jouw reactie vind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik post buiten m'n 'eigen' subfora (Harde Waren) gewoon als user hoor - en als user word ik erg moe van steeds zelfde verhaal op te moeten hangen, niet omdat vraagstellers iets niet weten (daarom stellen ze de vraag), maar omdat mensen antwoorden geven die inderdaad prima te begrijpen zijn als je voorbij de klok-klepels kijkt, maar juist voor vraagstellers alleen maar de verwarring doen toenemen. Die moeheid uit zich in belerende posts. Excuses voor de toon, maar de inhoud - helaas terecht.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:45

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

ik heb de post van Dion meerdere keren gelezen, maar vind het weinig belerend hoor.

Ik kan de routers van TP-link aanraden. Vallen binnen het budget van TS en kunnen geflashed worden met andere OS zoals bijv OpenWRT. Verder heb ik na verschillende vragen van o.a Dion nog geen reactie gezien van TS waarin hij zijn situatie omschrijft.

Wat voor problemen ondervind je met gamen? Doe eens een ping naar ftp.xs4all.nl (of willekeurig andere site) en post de resultaten.
Heb je internet via fiber,kabel of Vdsl?
Word het hoofdabbo gedeeld met de hele flat of heeft jouw apartement een aparte internet aansluiting?
Als je bekabeld aansluit merk je dan verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als laatste nog even off-topic dan.

Je hoeft niet te reageren! Mierenneuken over 80MHz of 80Mhz is al tenenkrommend, en draagt niets extra's bij. Dat de draagkracht/bereik afneemt is een constatering die die niets toevoegt aan wat ik heb beschreven.

En de toon maakt de muziek. En jouw muziek in dit geval was behoorlijk 'vals'

Hier laat ik het bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:45
dion_b, in een ander topic ([Ervaringen] Asus RT-AC66U Dualband Gigabit Router) heb je het nog over het wel/niet ondersteunen van 'DFS' waardoor die router (met de toenmalige firmware & hardware) niet alle 5GHz kanalen ondersteunt (of, als ik je commentaren daar goed lees, zelfs maar 1 enkel 5GHz kanaal ondersteund).

Is dit een probleem wat bij andere routers (en dan met name degenen die in dit topic genoemd worden) ook voor komt of is dit probleem tegenwoordig niet meer van toepassing? En hoe kun je zien of een router hier last van heeft? Ik zit zelf namelijk ook in een nogal vol 2.4GHz en 5GHz spectrum en ben op zoek naar een betaalbare router (minder dan 100 euro). En dan is het jammer dat hij op 5GHz vast zit op het drukste kanaal :+

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ShadowLord schreef op maandag 02 februari 2015 @ 17:16:
dion_b, in een ander topic ([Ervaringen] Asus RT-AC66U Dualband Gigabit Router) heb je het nog over het wel/niet ondersteunen van 'DFS' waardoor die router (met de toenmalige firmware & hardware) niet alle 5GHz kanalen ondersteunt (of, als ik je commentaren daar goed lees, zelfs maar 1 enkel 5GHz kanaal ondersteund).

Is dit een probleem wat bij andere routers (en dan met name degenen die in dit topic genoemd worden) ook voor komt of is dit probleem tegenwoordig niet meer van toepassing? En hoe kun je zien of een router hier last van heeft? Ik zit zelf namelijk ook in een nogal vol 2.4GHz en 5GHz spectrum en ben op zoek naar een betaalbare router (minder dan 100 euro). En dan is het jammer dat hij op 5GHz vast zit op het drukste kanaal :+
Ja, dat is helaas nog schering en inslag :(

Even kort DFS: dat is verplicht om te voorkomen dat je luchtvaartradar's stoort met je WiFi. Apparaat moet luisteren naar interferentie en als het gedetecteerd wordt als de wiedeweer uit het kanaal weg. Geen overbodige luxe. Ik heb in een huis in de Bijlmer - zoals tragisch bekend onder de aanvliegroute van Schiphol - meegemaakt dat een DFS-enabled AP radar detecteerde en terug moest springen naar een ongereguleerd kanaal.
Dat 'kost' slechts een simpele algoritme. Maar vervolgens moet het ook gecertificeerd zijn. Bij de FCC in de US, bij de ETSI in de EU. Apart. En per keer kost dat EUR 25k. Mag duidelijk zijn waarom fabrikanten het liever niet doen.

Waarom wel? Omdat je in 5GHz in de EU in totaal 19 kanalen hebt van 20MHz, waar slechts 4 van zonder DFS gebruikt mogen worden. De overige 15 mis je. Komt bij dat we met 802.11n al 40MHz-brede kanalen gebruiken, dus dat je daar maar twee van kunt pakken. En met 802.11ac heb je 80MHz-brede kanalen. Een ac-apparaat zonder DFS pakt per default alle vier kanalen zonder DFS. Erger nog: omdat zoveel apparaten geen DFS hebben zit daar sowieso al meeste storing in 5GHz-band. Dus zodra je enige vorm van interferentie hebt in 5GHz moet je echt, echt naar DFS-kanalen toe.

Komt bij dat de laagste 8 5GHz-kanalen max 200mW zendvermogen toestaan, waaronder allevier de non-DFS kanalen. Voor hoge zendvermogen van 1W moet je een van de 11 kanalen vanaf 100 hebben. Die vereisen allemaal DFS. Zonder interferentie en op korte afstand scheelt die extra vermogen zo'n 20-25% performance. Met interferentie of op grotere afstand kan het het verschil uitmaken tussen een stabiele verbinding of geen (stabiele) verbinding.

Maw DFS is een must, zowel voor extra (vrije) bandbreedte als voor extra zendsterkte. Dan de vraag: hoe herken je het?

Makkelijkst zou zijn als er bij ETSI een lijst zou zijn van gecertificeerde apparaten. Is er niet (of iig niet openbaar). Tweede keus zou zijn als fabrikanten - die op andere vlakken zo sticker- en certificatengeil zijn - een duidelijke 'DFS-certified' sticker zouden plakken. Helaas doen ze dat niet, deels omdat geen hond weet wat het is, deels omdat ze geen slapende honden wakker willen maken die ertoe zouden leiden dat ze alles moesten certificeren (a EUR 25k per ontwerp dus). Oh, en in de US gecertificeerd zijn zegt niets over in de EU gecertificeerd zijn (Asus en TP-Link I'm looking at you :( )

Wat dan wel?
1) zelf kijken in de GUI. Kun je >48 selecteren? Dan zijn de DFS-kanalen supported. Zo niet, niet.
2) een open firmware (DD-WRT, OpenWRT etc) erop flashen die certificaat of geen certificaat DFS netjes ondersteunt.

Per merk kun je wel vuistregels geven, al kun je er allerminst blind op varen.

Geen DFS:
- Sitecom (officieel aangegeven)
- TP-Link (in EU, in de US af en toe wel, maar daar heb je weinig aan)

Soms DFS:
- Asus (geen peil op te trekken, AC66U niet (in EU), AC68U wel etc)
- Ubiquiti (voorheen altijd wel, maar toen kwam de UniFi-AC die het juist het hardst nodig had en het niet had...)

(Bijna) altijd DFS:
- Netgear
- Apple
- Engenius (al moet je het daar wel in de GUI onder Advanced aanzetten)
- kabelmodems incl router (jawel, zowaar iets waar ze goed in zijn :+ )

Daarmee verhaal af? Nee, je client device moet het ook aankunnen. Voorheen (tot 2013) moesten clients zelfde certificering doorlopen als AP's. Dat was vanuit logica dat ze als ad-hoc netwerk kunnen werken en dus potentieel zelf iets kunnen opzetten. Leuk in theorie, niet relevant in praktijk. Daarom dat ad-hoc bij 802.11ac deprecated is en - goed nieuws - clients niet meer die dure certificering nodig hebben. Toch vind je clients die het niet doen. Ik noem bijv de Asus AC53U USB dongle en nogal wat Android tablets. De impact van een client die het niet ondersteunt is een stuk zwaarder: je kunt dan gewoonweg niet verbinden met netwerken die het wel ondersteunen.

Zucht...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:45

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

dion_b, wellicht is deze info een Sticky waardig? (info over kanalen, kanaalbreedte, 5ghz en DFS)

[ Voor 32% gewijzigd door Meulugar op 05-02-2015 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Uhuh. Eigenlijk zou ik eens een keer een volledige WiFi FAQ moeten schrijven (als het niet hier is hebben ze het op m'n werk ook nodig :+ ). Maar ben bang dat ik dat niet op korte termijn ga doen, werk is krankzinnig druk en thuis zitten we middenin verbouwing/verhuizing.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1