Daarnaast, hoe heb je geconcludeerd dat de videokaart stuk is?
[ Voor 27% gewijzigd door br00ky op 28-01-2015 13:00 ]
Verwijderd
Geen moeilijk verhaal ophangen bij die shop. Gewoon garantie claimen met de simpele melding dat ie het niet meer doet.
Zit er nog garantie op? Dan de bon regelen en garantie claimen. Het probleem omdat de kaart het nog deed bij jou, ligt niet bij de verkoper.
Dat zou ik willen. Ware het niet dat het ding uit de VS komt. In de garantievoorwaarden staat dat garantie geclaimd mag worden door de 1e eigenaar en in het land van aanschaf. Is het ding via onofficiële kanalen (via een particulier) naar NL verscheept dan kun je ook geen garantie claimen. Ik heb een aankoopbewijs van het ding. Is aangeschaft in december 2013 en er zit 2 jaar garantie op. Maar goed.. daar heb ik volgens de voorwaarden helemaal niets aan...Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 12:57:
Als er niets geks met de kaart is gebeurt wat valt onder user abuse dan is het gewoon garantie claimen bij de shop waar dat ding verdaan komt. Eventueel met hulp van de verkoper.
Geen moeilijk verhaal ophangen bij die shop. Gewoon garantie claimen met de simpele melding dat ie het niet meer doet.
Stimmt. Ik wil de schuld ook niet bij de verkoper neerleggen. Ik wil gewoon de feiten checken en zien wat ik kan doen om het op te lossen.wimpie007 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 13:00:
Strict genomen is dit ook helemaal geen probleem van de verkoper aangezien bij particuliere verkoop je zeg maar garantie tot de deur hebt en jij onderzoeksplicht. Maar je zou garantie kunnen claimen bij de fabrikant of webshop zonder te zeggen dat je hem ' vreemd' had aangesloten
En wat bij mij al weleens geholpen heeft is spanning eraf en dan de kaart eruit.
CMOS clear (batterij eruit voor 10 min ofzo) en dan weer kaart erin doen
[ Voor 9% gewijzigd door wimpie007 op 28-01-2015 13:05 ]
Ik ben vooraf bij een computer zaak geweest om advies in te winnen. De beste man in die zaak wist mij te vertellen dat mijn huidige voeding het waarschijnlijk wel zou trekken. Mocht dit niet het geval zijn, dan zou hoogstens mijn voeding kapot gaan was zijn verhaal. Ik heb toen voor het geval dat die voeding stuk zou gaan een nieuwe meegenomen. Of de eerste voeding stuk is, is trouwens nog maar de vraag, dit laat ik vanmiddag uitzoeken. De pc startte nog wel met die voeding, alleen niet met de GPU en die voeding.Arunia schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 12:59:
Het lijkt me eerder dat je oudere voeding (als je een nieuwe hebt gekocht omdat je verwacht dat je oude het niet trekt, waarom bouw je die dan niet eerst in?) de kaart stuk heeft gemaakt toen je pc na een half uur uit viel.
Zit er nog garantie op? Dan de bon regelen en garantie claimen. Het probleem omdat de kaart het nog deed bij jou, ligt niet bij de verkoper.
Twijfelachtig allemaal.
Overigens is dat verhaal van die verkoper niet het hele verhaal. Een slechte voeding kan wel degelijk je hele build om zeep helpen.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2015 13:17 ]
Precies. Je hele build, het lijkt mij heel erg sterk dat enkel je videokaart kapot is gegaan met als oorzaak de voeding.br00ky schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 13:14:
/note, dubbelposten zoals je nu al een aantal maal doet wordt niet gewaardeerd. Je kan makkelijk meerdere quotes in 1 reactie verwerken.
Overigens is dat verhaal van die verkoper niet het hele verhaal. Een slechte voeding kan wel degelijk je hele build om zeep helpen.
1) Deed de videokaart het wel weer in het systeem van de verkoper?
2) Hoe ziet de rest van de koeling eruit? Draaien alle fans?
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2015 13:38 ]
Als ik verkoper was, dan vond ik het overigens ook wel gezegend. Eerst verkeerd aangesloten (los van de oorzaak) en vervolgens doet ie het 3 uur weer wel en daarna weer stuk?
Dat is verder lekker belangrijk. Dat is gewoon verkeerde informatie die hij dan heeft.
Als ik jou zo hoor, is je grafische kaart gewoon kapot.
Je kunt contact opnemen met de fabrikant en kijken of je je kaart op kan sturen om te laten fixen of omruilen, maar dat is aan hen natuurlijk. Wat het je dan kost is het verzenden die kant op.
De discussie moet je verder ook niet met de verkoper doen. Die heeft er niets mee te maken omdat die kaart het gewoon deed en nu in meerdere machines niet meer.
Het is aannemelijk dat jou oude voeding die kaart gesloopt heeft.
Heb je de bon? Ja? Ga kijken hoe je het beste garantie kunt claimen. Is de bon van een winkel in de VS, ga kijken of je bij de fabrikant zelf terecht kan. Sterker nog, veel fabrikanten accepteren dit gewoon!
Hoe ziet de rest van je systeem eruit?Señor Sjon schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 13:49:
Hoe ziet de rest van je systeem eruit? Ik begrijp dat ie op een andere pc met andere monitor e.d. het ook niet meer doet? Andere ingang gebruikt voor de monitor?
Als ik verkoper was, dan vond ik het overigens ook wel gezegend. Eerst verkeerd aangesloten (los van de oorzaak) en vervolgens doet ie het 3 uur weer wel en daarna weer stuk?
Asus Maximus VII Ranger
Core i7 4770
8 GB
En 600 watt voeding waarvan ik het merk en type ff niet bij de hand heb.
Ik begrijp dat ie op een andere pc met andere monitor e.d. het ook niet meer doet?
Correct
Andere ingang gebruikt voor de monitor?
Bedoel je uitgang of snap ik je vraag niet?
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2015 18:54 ]
Verwijderd
Daar ben ik niet geheel zeker over. Sommige systemen trekken ~350W met een r290 en de modxtreem is toch al wat ouder (5 jaar?). Die voedingen vinden het niet altijd fijn meer om richting de 75-100% belasting te gaan. Je hebt alsnog wel gelijk hoor, hij zou het horen te trekken.Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 18:51:
Tenzij de voeding stuk was, nee. Niks mis met die voeding trouwens. Die had niet vervangen hoeven te worden.
Verwijderd
Hallo,Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 12:46:
Hallo,
Afgelopen week heb ik een HIS R9 290 gekocht. Tweedehands. Eenmaal thuis aangekomen heb ik het ding in mijn pc gezet en probeerde ik op te starten. Geen beeld.. ik was in mijn enthousiasme vergeten de PCIE power kabels aan te sluiten op de kaart (ik wist dit eerlijk gezegd ook niet). Hierdoor heeft de pc welgeteld 30 seconden in die toestand aan gestaan. Even later heb ik de kabels aangesloten op de kaart. Toen werkte het ding goed. Na een halfuurtje spelen viel de pc uit. Ik had voor de zekerheid al een nieuwe (zwaardere) voeding aangeschaft, deze heb ik geïnstalleerd en wederom deed de kaart wat ie moest doen. Met de nieuwe voeding heeft de kaart me nog drie uur speelplezier opgeleverd voordat mijn pc weer uitviel. Na wat onderzoek blijkt dat de videokaart stuk is en mijn voeding (600watt) functioneert nog naar behoren. Nu ben ik met de kaart terug naar de verkoper gegaan en die beweert dat de kaart defect is gegaan doordat deze zonder aangesloten voedingskabel in mijn pc heeft gezeten (voor 30 seonden).
Gezien het feit dat het ding nog drie uur naar volle tevredenheid heeft gedaan vind ik dit moeilijk om te geloven. Heeft de verkoper in kwestie gelijk?
Alvast dank voor de reacties!
Vriendelijke groet,
Thijs
ik ben de verkoper van de R9 290.
Deze is hier werkend weggegaan.
Meneer heeft mij toen weten te vertellen zelf een ICT achtergrond te hebben. Heb hem nog meegegeven minimaal een 700 watt voeding te gaan gebruiken aangezien hij zei dat hij ook een i7 heeft.
In zijn post hier schrijf hij een 600 watt voeding te hebben gebruikt. waarheid is dat het een OCZ modstream is OCZ500MXSP (een voeding uit het 6850 tijdperk)
Dit is een 500 watt voeding met 432watt max op de 12 volt rail.
Deze foto heeft hij mij hiervan gestuurd.

Ik heb hem heel netjes geholpen maar nu lees ik hier dat hij de waarheid verdraait door alleen al te zeggen 600 watt voeding! In plaats daarvan gebruikt meneer een knaken voeding op een gigantisch dikke kaart.
hieronder 2 links waar je verbruik van de kaart kun zien.
http://www.tomshardware.c...-290-and-290x,3728-4.html
http://www.guru3d.com/art...review-benchmarks,10.html
last but not least, hier is 3dguru's recommendation
Here is Guru3D's power supply recommendation:
AMD R9 290 - On your average system the card requires you to have a 550 Watt power supply unit.
Toen zijn systeem is gestopt voor de eerste keer (na een halfuur) heeft waarschijnlijk overhitting in zijn voeding plaats gevonden, die jammer genoeg schade heeft gedaan aan de kaart. niet genoeg om hem direct te laten "sterven" maar pas toen hij warmer werd en de kaart weer ging beladen.
Ik heb deze meneer heel goed proberen te helpen, degelijk geinformeerd dat hij een goede voeding nodig heeft.Ook na het defect heb ik hem nog geholpen en heeft hij nu zelfs een GTX660Ti te LEEN van mij. Ik ben momenteel telleurgesteld om dan dit hier zo te lezen. Deze kaart wil ik nu natuurlijk voor morgenavond terug hebben anders volgt aangifte van diefstal bij politie.
Ook wil ik je herinneren aan het feit dat je me vertelde dat als ik in de eerste maand problemen zou hebben met dit ding je me garantie zou geven.
Nou.. ik heb problemen. Jij geeft geen garantie want ik heb het, volgens jou, zelf verprutst. Kan iemand dit dan alsjeblieft bevestigen zodat ik met een goed gevoel en opgeheven hoofd die tweehonderd euro kan weg flikkeren?!
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2015 19:34 ]
Verwijderd
heb ik jou wel of niet gezegd minimaal een 700 watt voeding te gebruiken?
heb ik jou wel of niet gezegd dat de stroom aansluiting cruciaal is?
wat doe jij vervolgens? een verouderde voeding gebruiken wat niet kan leveren wat de kaart vraagt.
Je hebt mijn advies totaal in de wind geslagen blijkt hieruit.
ja ik heb jou verteld dat als hij binnen een maand defect gaat dan vervang ik hem voor je. Maar niet als het aannemelijk is dat je het zelf hebt veroorzaakt. Dat zou ook een beetje raar zijn he
Ja of nee? Ik wil alleen bevestigd krijgen dat hetgeen dat je verkondigt de waarheid is. Tot nu toe heb ik alleen nog maar mensen gesproken die jou tegenspreken. Enkel en alleen om die reden heb ik die discussie gestart. Ik ben niet uit op ruzie. Ik ben niet boos op je. Wellicht is dit een beetje een lullige manier om de discussie te openen.,.. maar goed.. we zijn beiden anoniem. Ik zie het hele probleem niet.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2015 19:51 ]
Verwijderd
selectief lezen is een vak!Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 19:48:
Tot nu toe heb ik alleen nog maar mensen gesproken die jou tegenspreken. Enkel en alleen om die reden heb ik die discussie gestart.
EensspNk schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 13:18:
Een defecte voeding kan alles vernielen. Zelf meegemaakt dat 2 schijven kapot gingen toen mijn voeding de geest gaf, maar ook het moederbord kan de geest geven.
Dat probeer ik meneer ook duidelijk te makenArunia schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 12:59:
Het lijkt me eerder dat je oudere voeding (als je een nieuwe hebt gekocht omdat je verwacht dat je oude het niet trekt, waarom bouw je die dan niet eerst in?) de kaart stuk heeft gemaakt toen je pc na een half uur uit viel.
Je eerste punt verschilt per producent.Señor Sjon schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 13:17:
Als je een PCIE niet aansluit krijg je een melding in Windows dat de 3D-capaciteiten niet benut kunnen worden o.i.d. Ik heb eigenlijk nog nooit van schade gehoord hierdoor.
1) Deed de videokaart het wel weer in het systeem van de verkoper?
2) Hoe ziet de rest van de koeling eruit? Draaien alle fans?
1 Ja
2 Fan draait
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2015 19:53 ]
Verwijderd
ik vind het heel vervelend voor jou maar als alles wat tussen hier weggaan en kapot gaan niet was gebeurd. dus je gedoe met de voeding enz dan had ik je zonder gezeur je geld terug gedaan. Ik heb zelfs nog aangeboden aan je dat je hem kunt opgeven aan je verzekering als "geleend en kapot gegaan" en dan krijg je gewoon je centjes plus wat de verzekering meer betaald, want hij is meer waard dan wat je betaald hebt. Ben altijd netjes naar je geweest.Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 19:59:
Selectief lezen is inderdaad een vak.. Ik stop hiermee.
Verwijderd
Een voeding die kapot aan het gaan is en onstabiele waardes levert, en daardoor valt je PC uit en/of krijgt de kaart een klap, ja, dan kan de kaart wel kapot gaan.
En zoals al gezegd, als je die extra power-connectors niet aansluit krijg je in Windows gewoon een melding dat de kaart niet volledig benut kan worden.
En als laatste, volgens mij is het handiger als jullie elkaar nog even bellen. Dan kan de verkoper jou ook niet verkeerd opvatten.
Zo simpel is het.
Ikzelf heb mijn oude 430 W coolermaster vervangen voor een 750W goede kwaliteit model omdat 550W er op dat moment niet was toen ik mijn r9 290x heb gekocht. 550W is meer dan genoeg voor dat systeem.
Volgens mij heeft de verkoper niet door dat je helemaal niet slecht over hem praat en verder niet echt bezig bent met iets van hem te willen, maar dat je alleen wilt weten hoe het kan gebeuren.
Verwijderd
In de horeca blijft inderdaad een glas wat niet direct kapot valt heel.Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:04:
Uit niets blijkt dat de voeding stuk was. Daarnaast zal een voeding met te weinig vermogen er niet voor zorgen dat een kaart stuk gaat.
Met electronica werkt dat toch echt anders. Een 500 watt voeding is niet voldoende voor zijn systeem. Dat zal iedere gediplomeerde ICT-er met me eens zijn. En als je dat 1 keer verkeerd heb en load geeft dan kan hij genoeg schade krijgen dat hij het nog maar kort doet. in zijn geval 3 uur op max gamen.
Verwijderd
De rest van wat je zegt is echt onzin. Zolang die voeding niet defect was zal die de kaart niet slopen.
Een kaart gaat niet zomaar kapot als je de PCI-e stekkertjes er niet in doet.. Als dat wel zo was, had ik al met een half dozijn defecte kaarten moeten zitten.
Kijk eens naar dit systeem http://www.anandtech.com/...md-radeon-r9-290-review/3
Daarmee trekken ze voor het hele systeem in Crysis 3 nog geen 400W.
Ik zeg niet dat je niet een iets sterkere voeding moet nemen, maar minimaal 700W aanraden is een grove overschatting.
Dus 750W aanraden bij een r9 290 is echt overkill. Wat mij al verteld dat je op dat gebied net als het overgrote deel van GoT en ikzelf verder weinig kaas hebt gegeten.
Verwijderd
ja knip,, zit een 1200watt voeding in. weetje hoe efficient?! Power Supply: Corsair AX1200ifaust2016 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:13:
De zwaarte van voedingen die nodig is wordt vaak zwaar overschat.
Een kaart gaat niet zomaar kapot als je de PCI-e stekkertjes er niet in doet.. Als dat wel zo was, had ik al met een half dozijn defecte kaarten moeten zitten.
Kijk eens naar dit systeem http://www.anandtech.com/...md-radeon-r9-290-review/3
Daarmee trekken ze voor het hele systeem in Crysis 3 nog geen 400W.
Ik zeg niet dat je niet een iets sterkere voeding moet nemen, maar minimaal 700W aanraden is een grove overschatting.
daarom trekken ze maar 400 watt van wall...
Voeding is de key
[ Voor 0% gewijzigd door br00ky op 28-01-2015 20:34 ]
Uit wat er staat lijkt het erop dat dat ook geprobeerd is, maar dat de computer toen op een gegeven moment is uitgevallen. Dat duidt erop dat de voeding dus wel overbelast is. Niet zo gek misschien, de voeding was immers al wat ouder ook dus niet meer in topstaat. Het lijkt me eigenlijk iig niet uit te sluiten dat de voeding geen schade heeft aangericht?
Weet er eigenlijk verder ook niet heel veel vanaf, maar zover ik de 'verhalen' begrepen heb lijkt het mij dat het verhaal van de verkoper niet helemaal op puin slaat
De ModXStream voedingen van OCZ zijn al oud qua ontwerp (uit 2009) en de multi-rail voedingen van destijds hebben mij nooit echt bevallen. Nu moet ik zeggen dat het mij verwonderd dat je die nieuwe Cooler Master RS600, oftewel de Silent Pro M600, nog hebt kunnen krijgen. Dit is namelijk ook een behoorlijk verouderd model uit 2009 en is volgens de algemene bronnen (Tweakers Pricewatch, Hardware.info, Newegg) allang niet meer te koop. Daarbij klopt jouw aanname, of datgeen wat de verkoper van de voeding jouw verteld heeft, ook niet. Het ding mag dan wel bestempeld zijn als een 600W voeding, maar hij levert hooguit 480W op de 12V rail. Deze voeding werd destijds door Jonnyguru als goed bestempeld, maar we zijn inmiddels heel wat verder. In diezelfde review is men bijvoorbeeld nog erg positief over "minder dan 40 mV ripple", terwijl dat tegenwoordig hooguit als matig wordt bestempeld (minder is beter). Echt highend voedingen komen tegenwoordig net aan de 10 tot 15mv bij 100% load, zie bijvoorbeeld hier. Kleine kanttekening hierbij is dat de Cooler Master Silent Pro M600 nooit een echt highend voeding is geweest en voedingen uit de video van Overclock3D zoals de Super Flower Gold 650W en Corsair AX1500i dat absoluut wel zijn.
Anyway, klopt het dat de R9 290 in een ander systeem, dat van de verkoper, wel nog werkt? In dat geval zou ik persoonlijk met die Cooler Master RS600 voeding terug gaan en een betere, modernere voeding halen. Je kunt eventueel in dit topic om advies op maat vragen. Over het algemeen zou een goede voeding van rond de 500W meer dan afdoende moeten zijn van een merk als Seasonic, Super Flower of een Cooler Master V-serie. Het is alleen te hopen dat, mocht het inderdaad zo zijn dat de oude voeding de boosdoener is, dat deze geen andere componenten heeft beschadigd.
Tenslotte zou ik ook, mocht de GPU inderdaad nog werken, naderhand in jouw systeem even de temperaturen in de gaten houden. Wellicht heb je erg slechte airflow in de kast waardoor de GPU, of wellicht andere onderdelen van de pc, erg warm of zelfs te warm wordt.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Heb je wel eens een vermogensmeter tussen je PC en het stopcontact gehad? Nee?Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:19:
[...]
ja knip,, zit een 1200watt voeding in. weetje hoe efficient?! Power Supply: Corsair AX1200i
Voeding is de key
Ik wel. Spreek me dus niet zo kleinerend toe aub.
[ Voor 54% gewijzigd door br00ky op 28-01-2015 20:34 ]
Verwijderd
Kan best, maar dan moet het niet een model van 2009 zijn. die zijn gemaakt voor 100 a 150 watt gpu'sArunia schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:18:
Er werd mij door The Mask een coolermaster 550W voeding aangeraden voor een systeem met i7 3770k en een r9 290x welke wellicht overclocked worden.
Dus 750W aanraden bij een r9 290 is echt overkill. Wat mij al verteld dat je op dat gebied net als het overgrote deel van GoT en ikzelf verder weinig kaas hebt gegeten.
Zitten danwel 2 kabels op maar intern is er maar 1 rail.
Nieuwere modellen met 500 watt piek vermogen hebben tegenwoordig vaak wel 2 of meerdere rails. waardoor de "zware kaarten ook ondersteund worden.
Niet zo bedoelt, maar je zegt iets terwijl je een ander voorbeeld geeft, namelijk een dikke vette voeding...faust2016 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:21:
[...]
Heb je wel eens een vermogensmeter tussen je PC en het stopcontact gehad? Nee?
Ik wel. Spreek me dus niet zo kleinerend toe aub.
ja heb ik
en tussen de mn ASICS.... ik weet donders goed waar ik over praat, zeker als het op voedingen aan komt...
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2015 20:24 ]
is het mogelijk om de status van de huidige voeding te controleren?
Verwijderd
Nah ja, niet dus.Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:22:
[...]
Kan best, maar dan moet het niet een model van 2009 zijn. die zijn gemaakt voor 100 a 150 watt gpu's
Nieuwere modellen met 500 watt piek vermogen hebben tegenwoordig vaak wel 2 of meerdere rails. waardoor de "zware kaarten ook ondersteund worden.
[...]
Niet zo bedoelt, maar je zegt iets terwijl je een ander voorbeeld geeft, namelijk een dikke vette voeding...
ja heb ik
en tussen de mn ASICS.... ik weet donders goed waar ik over praat, zeker als het op voedingen aan komt...
Tevens is die kaart dus afgeragd in een miner. Dat was vermeld bij de verkoop?
Waarom werkt dit wel werkend en zorgt dit niet voor een defecte gpu? Het lijkt mij
sterk dat een stervende voeding wel de ene maar niet de andere gpu meeneemt
Uit het plaatje dat je zelf hebt gepost blijkt dat er 2 12v rails zijn met 18a, dat lijkt me dus prima.Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:22:
[...]
Kan best, maar dan moet het niet een model van 2009 zijn. die zijn gemaakt voor 100 a 150 watt gpu's
[...]
Denk eerder dat het door ouderdom zou komen, voeding lijkt verder ok en efficient genoeg...
Met een goeie 700w voeding zou SLI nog wel moeten lukken, had zelf jaartje of wat geleden met een 600w voeding zelfs een miner met dubbele r9 290 (stabiel) draaien.
Verder is het idd zoals iemand hierboven al opmerkte niet helemaal duidelijk of de kaart het nou nog doet of niet? Aangezien je zelf eerder postte dat hij het nog deed in jouw systeem? Als dat het geval zou zijn dan is er niks aan de hand.
Over temps zou ik me tenslotte niet zo druk maken, is een reference card neem ik aan en die koelers kunnen in vliegtuigmodus (qua lawaai) die kaarten koel genoeg houden. Kan me niet voorstellen dat die bij gebruik van een enkele kaart ooit zouden oververhitten met hoge fan% in welke pc dan ook.
Verwijderd
"afgeragd"? waarom zou hij door mining zijn afgeragd? wat heb ik eraan als ze kapot gaan, tevens heb jij geen idee in welke hoedanigheid ze voor minen zijn gebruikt en welke algoritmes en hoeveel load of dat danwel geeft voor de kaart.... Voor de scrypt en sha gebruik je echt geen GPUVerwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:25:
[...]
Nah ja, niet dus.
Tevens is die kaart dus afgeragd in een miner. Dat was vermeld bij de verkoop?
Hij heeft er 1 gekocht uit een batch van 12 stuks. Zijne is de enigste die kapot is gegaan terwijl hij hier werkend uit de pc van mijn vrouw is gekomen.
Vermeld jij bij verkoop welke games je allemaal hebt gespeeld en knip?
2 kabels, 1 cap intern. lees maar een indept review van de psuSnowdog schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:29:
[...]
Uit het plaatje dat je zelf hebt gepost blijkt dat er 2 12v rails zijn met 18a, dat lijkt me dus prima.
Denk eerder dat het door ouderdom zou komen, voeding lijkt verder ok en efficient genoeg...
Met een goeie 700w voeding zou SLI nog wel moeten lukken, had zelf jaartje of wat geleden met een 600w voeding zelfs een miner met dubbele r9 290 (stabiel) draaien.
Verder is het idd zoals iemand hierboven al opmerkte niet helemaal duidelijk of de kaart het nou nog doet of niet? Aangezien je zelf eerder postte dat hij het nog deed in jouw systeem? Als dat het geval zou zijn dan is er niks aan de hand.
Over temps zou ik me tenslotte niet zo druk maken, is een reference card neem ik aan en die koelers kunnen in vliegtuigmodus (qua lawaai) die kaarten koel genoeg houden. Kan me niet voorstellen dat die bij gebruik van een enkele kaart ooit zouden oververhitten met hoge fan% in welke pc dan ook.
* Single large capacitor rather than many small capacitors
bron: http://www.overclock3d.ne...ocz_modxstream_pro_500w/5
[ Voor 44% gewijzigd door br00ky op 28-01-2015 20:35 ]
Het is redelijk normaal dat de verkopende partij aangeeft of een gpu is ingezet voor minen i.v.m. potentiële levensduur.
Zou iedereen kunnen stoppen met de vijandigheid? Het helpt de situatie niet.
[ Voor 55% gewijzigd door br00ky op 28-01-2015 20:36 ]
Verwijderd
hij is niet op een manier gebruikt die schade brengt aan de kaarten.Junia schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:32:
@verkoper
Het is redelijk normaal dat de verkopende partij aangeeft of een gpu is ingezet voor minen i.v.m. potentiële levensduur.
Zou iedereen kunnen stoppen met de vijandigheid? Het helpt de situatie niet.
Dat is ook niet in mijn voordeel.
Er zijn gpu friendly algoritmes mee gemined zoals bijvoorbeeld SKEIN en Groestl op low load omdat ze in 2 desktops zaten in woonkamer. Dus geen reden om dit aan te geven.
8 anderen uit de batch staan in California. 3 draaien hier nogsteeds als een malle! nummer 4 ging hier draaiend weg
excuus ik bedoelde natuurlijk natuurfilmsbr00ky schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:32:
[modbreak]Iedereen graag zijn taalgebruik in toom houden.[/]
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2015 20:42 ]
Voor scrypt gebruik(te) je juist wel GPU in the good old days toen mining nog profitable wasVerwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:29:
[...]
"afgeragd"? waarom zou hij door mining zijn afgeragd? wat heb ik eraan als ze kapot gaan, tevens heb jij geen idee in welke hoedanigheid ze voor minen zijn gebruikt en welke algoritmes en hoeveel load of dat danwel geeft voor de kaart.... Voor de scrypt en sha gebruik je echt geen GPU
Hij heeft er 1 gekocht uit een batch van 12 stuks. Zijne is de enigste die kapot is gegaan terwijl hij hier werkend uit de pc van mijn vrouw is gekomen.
Vermeld jij bij verkoop welke games je allemaal hebt gespeeld en [mbr]knip[/]?
[...]
2 kabels, 1 cap intern. lees maar een indept review van de psu
Verder van het hele cap gebeuren nooit teveel kaas gegeten, maar het lijkt me niet zo'n groot probleem (tenzij die cap het begeeft)?
Anyway gaan offtopic zo, dus zal het hierbij houden
Ik wil hier even specifiek op inhaken.Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:29:
[...]
"afgeragd"? waarom zou hij door mining zijn afgeragd? wat heb ik eraan als ze kapot gaan, tevens heb jij geen idee in welke hoedanigheid ze voor minen zijn gebruikt en welke algoritmes en hoeveel load of dat danwel geeft voor de kaart.... Voor de scrypt en sha gebruik je echt geen GPU
Vermeld jij bij verkoop welke games je allemaal hebt gespeeld en -knip-?
De kleine onderdeeltjes op zo'n kaart zullen gespecificeerd zijn op een bepaald temperatuurbereik; als een deel daarvan langdurig dag en nacht volledig gebruikt wordt zal dat absoluut effect hebben. Nou lijkt dat hierbij niet het geval te zijn, maar alsnog is dat soort informatie een stuk nuttiger dan welke games (nou niet de meest constante workload!) er gespeeld zijn of iets dergelijks.
Verwijderd
mijn kaarten staan onder zwaardere load als ik games als bijv star citizen speel dan als ze minen. En je hebt wel gelijk als ze af zijn geragd dan moet je dit aangeven. maar ik heb koper al aangegeven dat ik hem dan niet zou hebben verkocht. had hem zelfs een andere kaart meegedaan 660TI (nooit mee gemined, nividia mined niet denderend) zodat hij zijn game week met zijn familie kon bijwonen. een kaart die 2 jaar oud is en ik daarom niet wou verkopen. Want ik wil zelf als verkoper ook niet dat iemand anders met een kapot product opgezadeld word.XpanD schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:47:
[...]
Ik wil hier even specifiek op inhaken.
De kleine onderdeeltjes op zo'n kaart zullen gespecificeerd zijn op een bepaald temperatuurbereik; als een deel daarvan langdurig dag en nacht volledig gebruikt wordt zal dat absoluut effect hebben. Nou lijkt dat hierbij niet het geval te zijn, maar alsnog is dat soort informatie een stuk nuttiger dan welke games (nou niet de meest constante workload!) er gespeeld zijn of iets dergelijks.
Verwijderd
waar jij het nu over hebt is iets wat offtopic was, en wat ging over een dik systeem wat maar 400 watt trok, dit deed hij met een moderne 1200watt voeding. dat ging dus niet over het verhaal hier.spNk schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 21:03:
Dat zegt dus niets, een 400watt rated voeding kan rustig 500watt uit de muur trekken door inefficiëntie. Dat veranderd niks aan het feit dat hij 400watt kan leveren. Als hij bij een voeding met een hoge efficiëntie 400watt trekt, betekend dit dus dat hij alsnog minder van de voeding zelf trekt (tenzij het rendement 100% is, wat nooit het geval is).
Dit kan door heel veel dingen komen, oververhitting van een onderdeel of een overbelastingbeveiliging van een onderdeel. Waar precies het aan ligt is altijd lastig te achterhalen. Maar volledig uitvallen is vaak wel een beveiliging, een beveiliging die in werking treed voordat er wat mis kan gaan.Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 12:46:
Na een halfuurtje spelen viel de pc uit.
Dat kan in principe niet. Als de stroomconnectors niet zijn aangesloten weigert de kaart en daarmee de PC te starten en voor de rest gebeurt er niks. Na het aansluiten deed de PC het ook goed, waaruit ook blijkt dat dat het niet is geweest.en die beweert dat de kaart defect is gegaan doordat deze zonder aangesloten voedingskabel in mijn pc heeft gezeten (voor 30 seonden).
Juist, maar dit wist je neem ik aan ook van te voren? Want dat is niet heel handig naar mijn mening. Maar misschien kun je wat coulance krijgen van de fabrikant HIS?Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 13:00:
[...]
Dat zou ik willen. Ware het niet dat het ding uit de VS komt. In de garantievoorwaarden staat dat garantie geclaimd mag worden door de 1e eigenaar en in het land van aanschaf. Is het ding via onofficiële kanalen (via een particulier) naar NL verscheept dan kun je ook geen garantie claimen. Ik heb een aankoopbewijs van het ding. Is aangeschaft in december 2013 en er zit 2 jaar garantie op. Maar goed.. daar heb ik volgens de voorwaarden helemaal niets aan...
Misschien omdat die verkoper dikke rommel verkoopt, maar een heel klein beetje fatsoenlijke voeding is al beveiligd tegen overbelasting en schakelt gewoon uit. En als zo'n vreselijke gare voeding hebt die stuk gaat dan kan die ook heel wat meer slopen dan alleen zichzelf.Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 13:12:
[...]
Ik ben vooraf bij een computer zaak geweest om advies in te winnen. De beste man in die zaak wist mij te vertellen dat mijn huidige voeding het waarschijnlijk wel zou trekken. Mocht dit niet het geval zijn, dan zou hoogstens mijn voeding kapot gaan was zijn verhaal.
Dat zie je maar weinig, meestal start de PC niet.Señor Sjon schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 13:17:
Als je een PCIE niet aansluit krijg je een melding in Windows dat de 3D-capaciteiten niet benut kunnen worden o.i.d.
Dat zou heel erg goed zijn voor zo'n voeding, rond de 200W is meestal echt wel de max.Señor Sjon schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 13:19:
En natuurlijk: als het een of andere MS-Tech 600W voeding is, dan zegt dat nog niks. Die kunnen op de 12V lijn maar op piek 450W leveren ofzo.
Nou dit draait prima op een high-end 450W voeding en liever een high-end 450W voeding dan een matige of flut voeding van 600W.Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 13:56:
[...]
Hoe ziet de rest van je systeem eruit?
Asus Maximus VII Ranger
Core i7 4770
8 GB
HIS R9 290
En 600 watt voeding waarvan ik het merk en type ff niet bij de hand heb.
Dat kan altijd. Klinkt wel wat zo. Sowieso had ik bij zo'n kaart altijd een factuur willen hebben waarmee garantie claimen gewoon goed te doen zou zijn.Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 19:11:
Ik geloof ook dat de kaart is ingezet voor het minen van bitcoins.. Kan het zijn dat het ding gewoon op is en dat ik 'm het laatste zetje heb gegeven?
Dat is natuurlijk de reinste onzin. Daarmee kun je gemakkelijk twee in CrossFire van stroom voorzien, tenminste uitgaande van een kwaliteitsvoeding en niet een ruk ding die maar 300W kan leveren.Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 19:21:
[...]
Heb hem nog meegegeven minimaal een 700 watt voeding te gaan gebruiken aangezien hij zei dat hij ook een i7 heeft.
Waar duidelijk ook is te zien dat het verbruik vrij laag is, Guru3D komt voor het hele systeem incl. verlies van de voeding niet verder dan 372W. Dat is dus minder dan 350W wat hun uit de voeding trekken, voor het hele systeem.hieronder 2 links waar je verbruik van de kaart kun zien.
http://www.tomshardware.c...-290-and-290x,3728-4.html
http://www.guru3d.com/art...review-benchmarks,10.html
Waaruit blijkt dat ze hun eigen cijfers niet goed interpreteren.last but not least, hier is 3dguru's recommendation
Here is Guru3D's power supply recommendation:
AMD R9 290 - On your average system the card requires you to have a 550 Watt power supply unit.
Dat lijkt mij vrij onmogelijk, de voeding beschikt namelijk over een prima werkende overbelastingsbeveiliging, maar het verbruik van de PC komt daar niet aan.Toen zijn systeem is gestopt voor de eerste keer (na een halfuur) heeft waarschijnlijk overhitting in zijn voeding plaats gevonden, die jammer genoeg schade heeft gedaan aan de kaart. niet genoeg om hem direct te laten "sterven" maar pas toen hij warmer werd en de kaart weer ging beladen.
Waar heb je weg dat het een Silent Pro 600W is? Ik heb alleen RS gezien en elk typenr. van Cooler Master begint met RS en ze hebben ook tientallen 600W voedingen, dus ik vraag mij af welke het is en hoe jij weet dat het die is.Moi_in_actie schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:20:
Nu moet ik zeggen dat het mij verwonderd dat je die nieuwe Cooler Master RS600, oftewel de Silent Pro M600, nog hebt kunnen krijgen. Dit is namelijk ook een behoorlijk verouderd model uit 2009 en is volgens de algemene bronnen (Tweakers Pricewatch, Hardware.info, Newegg) allang niet meer te koop.
Minder dan 40mV ripple matig?nog erg positief over "minder dan 40 mV ripple", terwijl dat tegenwoordig hooguit als matig wordt bestempeld (minder is beter).
Dat zijn twee totaal losstaande dingen die je door elkaar haalt.Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:22:
[...]
Multi-rail is een kortsluitbeveiliging en overbelastingsbeveiliging en heeft niks met de videokaart nodig. Tegenwoordig zie je ook minder multi-rail voedingen en meer single-rail door marketing onzin.
Dat kon anders tijden prima uit en heel veel mensen gebruikten de videokaart daar dan ook voor, ik ook.Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:29:
Voor de scrypt en sha gebruik je echt geen GPU
Dat is nu niet echt een hele goede review. Je kan het al direct halen uit de conclusie.2 kabels, 1 cap intern. lees maar een indept review van de psu
Is natuurlijk onzin van de bovenste plank. Er is namelijk geen enkele reden om meerdere hold-up caps te gebruiken in deze voeding. De enige reden voor deze voeding om er twee te gebruiken zou zijn als één niet genoeg capaciteit had en er geen ruimte was voor een grotere waardoor je twee kleinere moet nemen. Maar voor de prestaties, kwaliteit of wat voor reden dan ook maakt het echt helemaal niks uit.The Mediocre
Die 400W was AC verbruik, waardoor er dus minder dan 375W uit de voeding werd getrokken. Het verbruik was dus niet hoger dan 375W in dat geval, waaruit ook blijkt dat een goede 450W voeding zeker moet voldoen.Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 21:12:
[...]
waar jij het nu over hebt is iets wat offtopic was, en wat ging over een dik systeem wat maar 400 watt trok, dit deed hij met een moderne 1200watt voeding. dat ging dus niet over het verhaal hier.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Excuses, ik zie nu inderdaad dat de recente Cooler Master B serie bijvoorbeeld ook wel eens als RSxxx wordt aangeduid. De meeste hits op Google verwijzen echter naar de Silent Pro M serie, vandaar mijn iets wat overhaaste conclusie.-The_Mask- schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 21:34:
Waar heb je weg dat het een Silent Pro 600W is? Ik heb alleen RS gezien en elk typenr. van Cooler Master begint met RS en ze hebben ook tientallen 600W voedingen, dus ik vraag mij af welke het is en hoe jij weet dat het die is.
Ik bedoelde eerder in de zin van 40mV is tegenwoordig niet meer denderend of bijzonder. Hoewel Tom van Overclock3D pas recentelijk bezig is met zijn PSU reviews, krijgt de Corsair RM1000 hier wel minpunten voor in de review (vanwege de 45mV). Hetzelfde wordt geconcludeerd bij TechPowerUp, waar deze op de 12V lijn bij 100% load zelfs over de 90mV gemeten wordt. Goede voedingen halen daar veel betere waardes, zoals de Corsair AX650 met 18.8mV (25.8mV op crossload) en de Super Flower Leadex Gold met 14.4mV als maximum. 40mV is zeker niet slecht (ruim binnen de ATX 2.2 spec) en genoeg veelgebruikte en degelijke voedingen zitten in de 25 tot 35mV range (Seasonic S12G, Seasonic G-Serie of Cooler Master V-Series), maar het kan tegenwoordig veel beter. Wellicht dat mijn gebruikte term "matig" iets te hard overkomt.Minder dan 40mV ripple matig?
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Elk typenr. van een Cooler Master voeding begint gewoon met RS, dus het kan ook zelfs nog een mindere voeding zijn als de Cooler Master B-serie. Bijvoorbeeld een eXtreme Power Plus van 600W, die is nog gaarder.Moi_in_actie schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 22:18:
[...]
Excuses, ik zie nu inderdaad dat de recente Cooler Master B serie bijvoorbeeld ook wel eens als RSxxx wordt aangeduid. De meeste hits op Google verwijzen echter naar de Silent Pro M serie, vandaar mijn iets wat overhaaste conclusie.
Het is niet bijzonder laag meer tegenwoordig. Maar er zijn ook genoeg high-end voedingen welke ook rond de 40mV max zitten. Komt omdat veel moderne designs welke goed zijn voor een hoog rendement, wel wat meer last hebben van hoge ripple. Het ondertussen al wat oudere double forward design is bijvoorbeeld veel beter goed in lage ripple, alle ripple onder de 15mV houden is hier ook mee te doen. Terwijl veel fabrikanten dat het een modern design dat eigenlijk (bijna) niet voor elkaar krijgen. Waarom dan geen double forward in moderne voedingen? Lager rendement, 80PLUS Gold is met een double forward design al lastig voor elkaar te krijgen, hoger hoef je niet te proberen. Double forward zie je daarom tegenwoordig ook vooral in 80PLUS Bronze voedingen.Ik bedoelde eerder in de zin van 40mV is tegenwoordig niet meer denderend of bijzonder.
90mV en 45mV is nogal een verschil. De Seasonic Platinum 1050W doet ook dik 40mV ripple op 100% belastingHoewel Tom van Overclock3D pas recentelijk bezig is met zijn PSU reviews, krijgt de Corsair RM1000 hier wel minpunten voor in de review (vanwege de 45mV). Hetzelfde wordt geconcludeerd bij TechPowerUp, waar deze op de 12V lijn bij 100% load zelfs over de 90mV gemeten wordt.
http://www.techpowerup.co...easonic/SS-1050XP3/9.html
Super Flower is eigenlijk de enige die de ripple tegenwoordig echt goed laag kan houden en dit combineren met een hoog rendement, anderen zitten gewoon rond de 30/40mV max en dit is nog steeds gewoon erg goed.Goede voedingen halen daar veel betere waardes, zoals de Corsair AX650 met 18.8mV (25.8mV op crossload) en de Super Flower Leadex Gold met 14.4mV als maximum. 40mV is zeker niet slecht (ruim binnen de ATX 2.2 spec) en genoeg veelgebruikte en degelijke voedingen zitten in de 25 tot 35mV range (Seasonic S12G, Seasonic G-Serie of Cooler Master V-Series), maar het kan tegenwoordig veel beter. Wellicht dat mijn gebruikte term "matig" iets te hard overkomt.
AMD Nieuwsdiscussie
Jammergenoeg zal die 1200w voeding zijn maximale efficientie niet bereiken bij 400WVerwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:19:
[...]
ja [mbr]knip[/],, zit een 1200watt voeding in. weetje hoe efficient?! Power Supply: Corsair AX1200i
Voeding is de key
Daarnaast is 400w uit de muur inclusief verliezen terwijl de ocz 500w kan leveren zonder verlies en dus meer uit de muur zal trekken. Toegegeven een 5 jaar oude voeding zal nodig zijn om vervangen te worden maar zal een r9 290 incl. i7 met gemak kunnen trekken.
Daarnaast gaat een videokaart niet kapot omdat je de pcie stekker bent vergeten. ik heb dit zelf meerdere malen gedaan en het effect verschilde van niet uit de 2d modus gaan tot een harde piep geven welke aangeeft dat de videokaart niet correct is aangesloten. Dit heeft bij alle videokaarten niet tot gevolg gehad dat de kaart defect zal raken.
Als laatste kom je vijandig en defensief over, dit is niet nodig. De koper van de kaart wilt alleen maar weten wat de oorzaak van het probleem kan zijn en of deze nog garantie kan claimen buiten jou om.
EDIT: zag niet dat er al veel reacties onder geplaatst waren... 't is al laat
[ Voor 3% gewijzigd door rodebest op 29-01-2015 00:14 ]
Ik vind alleen wel dat je te snel een conclusie had getrokken over de oorzaak van het defect. Een conclusie gebaseerd op aannames en daar heb je erg hardnekkig aan vastgehouden. Dat is voor mij een beetje moeilijk te verkroppen. Zeker als je me vol overtuiging zegt: "Mocht je binnen een maand problemen hebben, kom dan maar terug, ik geef je garantie". Dan is er wat en dan ligt het eerst aan dit en dan aan dat maar met die kaart is niks mis.. snap je? Ook om deze reden vond ik het nodig om de discussie even hier te laten gebeuren.
Verder heb ik je netjes betaald en heb ik inmiddels ook de leenkaart afgerekend bij je. Ik neem mijn verlies en verantwoordelijkheid, maar vind het ondanks dat wel prettig om hier wat meer over te weten en even een puntje te maken. Dit is in ieder geval de eerste en zeker de laatste keer geweest dat ik een tweedehands aankoop doe voor mijn pc.
Of de eerste (500watt) voeding defect is laat ik zaterdag even controleren door de computerboer hier in de buurt. Het ding doet het nog .. maar ik ben benieuwd of er iets defect is. De HIS wilde er in ieder geval niets meer van weten.
En als er iemand pissig zou moeten zijn... ik heb nu €360,- uitgegeven aan een kapotte kaart, nieuwe voeding, onderzoekskosten en een oude NVidia 660ti. Wat denk je dat mijn vrouw daarvan vindt? Ik had dat geld beter aan m'n gezin uit kunnen geven, ik heb nu namelijk heulemoal niks. Maar ik ben niet boos.. de zon schijnt nog steeds, m'n vrouw en kinderen lachen nog en de koffie is warm.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2015 07:36 ]
Wat betreft de voeding, als die nog gewoon werkt in een PC en die PC start met die voeding en er geen rook is uitgekomen dan is die voeding gewoon goed. De computerboer zal precies hetzelfde doen, maar kan de voeding ook niet echt testen. Waarom niet? Hij heeft er simpelweg niet de kennis en apparatuur voor. Dus bespaar je die kosten maar, als die gewoon werkt met de PC is er geen reden te bedenken waarom er iets mis mee zou zijn.
Welke voeding had je trouwens nu nieuw gekocht?
AMD Nieuwsdiscussie
Mwah garantie is natuurlijk altijd mooi,maar daar betaal je in principe ook voor.-The_Mask- schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 10:21:
Tweedehands is op zich niks mis, maar bij sommige onderdelen is het gewoon beter om garantie te hebben. De videokaart is daar één van.
Wat betreft de voeding, als die nog gewoon werkt in een PC en die PC start met die voeding en er geen rook is uitgekomen dan is die voeding gewoon goed. De computerboer zal precies hetzelfde doen, maar kan de voeding ook niet echt testen. Waarom niet? Hij heeft er simpelweg niet de kennis en apparatuur voor. Dus bespaar je die kosten maar, als die gewoon werkt met de PC is er geen reden te bedenken waarom er iets mis mee zou zijn.
Ik heb van alle videokaarten die ik so far in mn leven heb gehad (stuk of 10) pas 1x een kaart gehad die kapot is gegaan en dat was buiten de garantieperiode.
Ik vind het dan ook gewoon een stukje risico en ik zou zelf voor een flinke korting wel bereid zijn het risico te nemen. Nu pakt het slecht uit, dat is dan enorm balen,maar om nou nooit kaarten zonder garantie aan te raden... Dat gaat mij ook wat ver... Uiteindelijk is het doorgaans toch of de hoofdprijs betalen of flinke korting en hopen dat het ff meezit (of eigenlijk meer: dat niet tegenzit)
Die 600 watt cooler master. Heb het type ff niet paraat. Deze kaart kopen op deze manier was een dure les. Gaan we gewoon niet meer doen. Ben wel weer wat wijzer geworden.-The_Mask- schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 10:21:
N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®
Type voeding al gevonden?
AMD Nieuwsdiscussie
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2015 23:14 ]
Dus waarom niet garantie claimen? Moet toch ook een originele aankoopbon zijn ergens?
This Limited Warranty is only valid in the country where originally purchased. If products were shipped internationally by an authorized reseller, country of original purchase is the shipping point of the reseller. This Limited Warranty applies only to the original purchaser and is non-transferable.
Het ding komt uit de VS en ik ben niet de 'original purchaser'. Gaat 'm niet worden vrees ik.
Maar een kaart gaat zeker niet stuk door het niet aansluiten van de extra voedingsstekkers.
Heb dat zelf ook wel eens gehad en niks geen problemen.
Draai met 2x 290X in een crossfire opstelling op een 1000watt voeding.
Heb wel eens gehad dat ik een kaart eruit gehaald had en terug geplaatst dat hij ook niet werkte.
Vaak eens opnieuw plaatsen en het werkt weer.
Heb je ook nog andere PCI-e x16 sloten op je moederbord die je kan proberen?
Is maar de vraag of die voeding beter en/of betrouwbaarder is. Ik zou er niet te veel op hopen, maar er is nooit een review of foto's van de binnenkant van verschenen zo ver ik weet.Verwijderd schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 23:10:
Het type voeding is: Cooler Master RS-600 ACAB-D3.
AMD Nieuwsdiscussie
A) Kaart eerst aangesloten op de 500w met 1 peg ?
C) Geen beeld meer maar wel windows boot.
Dan is mijn vraag doet A de 500 watt voeding het nog ?
Een mogelijk antwoord je pc start op met de discrete graphics.
De kaart kan een oplazer gehad hebben mocht de 500 watt voeding geploft zijn gezien mijn ervaring met die serie zou het zomaar kunnen heb zelf 3 coolermasters gehad die alle 3 dood zijn gegaan waarvan eentje mijn moederbord heeft meegenomen.
Weet ook niet hoe de stroomverdeling werkt op de kaart zelf, als deze op 1 peg draait of de betreffende paden aan elkaar zitten of afzonderlijk naar de vrm van de kaart gaat, en dan ook nog de stroomvoorziening vanaf de pcie bus.
En nog even een opmerking over het minen mits de kaarten binnen de specs van amd blijven is de kans op schade van componenten op de kaart niet heel aannemelijk.
Ik heb in al mijn jaren van hardware mishandelen nog nooit its kapot gekregen door hitte, eerder gerepareerd (gt92 serie nvidia
Moet ik hier nog tijd en energie in steken of moet ik het ding gewoon in de vuilnisbak mikken?
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2015 08:33 ]
Zit er geen fabrieksgarantie meer op dan?Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 08:31:
Moet ik hier nog tijd en energie in steken of moet ik het ding gewoon in de vuilnisbak mikken?
Je kan toch de verkoper dat ding laten opsturen naar de VS op jouw kosten o.i.d.
[ Voor 69% gewijzigd door wimpie007 op 30-01-2015 08:57 ]
Als een voeding stuk gaat kan er een hoop gebeuren in een tijdspanne van enkele milliseconden een mosfet kan zodanig op zijn kop krijgen dat het alsnog na een uur stuk gaat.
Vergelijk het met een blikseminslag de schade is niet direct te merken maar meestal na een blikseminslag zie je na enkele dagen tot zelfs enkele maanden later verhoogde uitval van elektrische apparatuur.
Ik zou eerder kijken of je aanspraak kan maken op garantie via his desnoods dat je verhuisd bent etc, kleine leugen in dit soort gevallen vind ik kunnen aangezien er gewoon 2 jaar garantie op moet zitten ongeacht degene die de kaart aankoopt.
En als er niks mee te doen is kan je hem nog verkopen op pricewatch voor de geluk zoeker dan kan je je verlies alsnog beperken.
Idd er zijn er zat die kaarten in de oven bakken als hobby hebbenTRAXION schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 08:58:
[...]
En als er niks mee te doen is kan je hem nog verkopen op pricewatch voor de geluk zoeker dan kan je je verlies alsnog beperken.
Op ebay kopen ze deze kaarten zelfs op om de core en mem eraf te solderen en weer op andere kaarten te solderen om zodoende van van meerdere defecte kaarten hele kaarten te maken.wimpie007 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 09:01:
[...]
Idd er zijn er zat die kaarten in de oven bakken als hobby hebben
Dit proces is begonnen met de 8x00 seroe van nvidia waar mensen zijn begonnen met bga reballing.
Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 08:31:
Voeding 1 was een 500 wat voeding. De kaart is hierop aangesloten met 2 peg,
In je OP staat dat je geen van beide had aangesloten.
Stimmt! De eerste 30 seconden. Daarna heb ik de kabels aangesloten en heb ik met die voeding een half uur kunnen spelen.br00ky schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 09:20:
[...]
offtopic:
In je OP staat dat je geen van beide had aangesloten.
Ik ga het ding vanavond eens in de over leggen. Kijken of dat wat uithaalt.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2015 09:55 ]
De orginele koper kocht de videokaart in de VS en bracht m toen naar Nederland? Verder als jij een aankoopbewijs hebt ga je toch gewoon naar HIS en zeg je dat je die kaart gekocht hebt?...Verwijderd schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 23:12:
In de voorwaarden bij HIS staat het volgende
This Limited Warranty is only valid in the country where originally purchased. If products were shipped internationally by an authorized reseller, country of original purchase is the shipping point of the reseller. This Limited Warranty applies only to the original purchaser and is non-transferable.
Het ding komt uit de VS en ik ben niet de 'original purchaser'. Gaat 'm niet worden vrees ik.
In het ergste geval zeggen ze nee...
Fixing things to the breaking point...
Symptomen: de kaart die ik hiervoor gebruikte nooit geen enkel issue mee (HD6970), deze kaart geplaatst. De 1e kaart heeft een half uur beeld gegeven, vervolgens ging het beeld op zwart (op de desktop, dus in 2D met no load nota bene!) en kwam nooit meer terug. Mainboard reset geen effect, ander slot geen effect. Andere voeding geen effect. Andere aansluiting DP/HDMI in plaats van DVI geen effect.
Kaart RMA gestuurd, nieuwe gesealde kaart gehad. Ingebouwd. Heeft 3 dagen uitstekend gewerkt. Toen begon het : beeld op zwart tijdens desktop werk, bijv. in Firefox tijdens simpel browsen ... Oplossing gevonden: zorgen dat power management één stapje lager stond waardoor ie niet helemaal terugklokte, het ging mis met overschakelen van de laagste kloksnelheid naar hogere. Oplossing die ook werkte: maximale kloksnelheid van het RAM tikkie lager zetten. Daar koop je de kaart niet voor, het zou gewoon goed moeten werken nietwaar ?
Dat heeft enkele weken zo gewerkt, tijdens gamen, max. belasting geen enkel issue, heel incidenteel nog zwart beeld met simpel desktop werk. Tot twee weken terug, volledig zwart beeld, PC liep vast, hard reset, geen beeld meer. Inmiddels RMA goedgekeurd (kostte even wat moeite met HIS support) en kaart nummer 3 komt er eerdaags aan. Geeft wel echt vertrouwen in de kwaliteit van HIS.
Het vermelden waard is dat gedurende deze periode ik als vergelijking drie andere videokaarten in het systeem heb gezet waarbij deze telkens in één keer opstarten, beeld gaven en foutloos bleven werken. De oorzaak zit dus echt in de HIS kaarten.
Power supplies die ik geprobeerd heb: Seasonic S12G 750W en Corsair CX750M, lijken me beide van uitstekende kwaliteit. Ik heb ook twee stuks HD6970 in crossfire gedraaid zonder enig probleem.
Mijns inziens is er structureel iets mis met de R290(X) kaarten van HIS, dit kan geen toeval zijn.
Zou hem nog even niet in de oven leggen totdat je zeker weet dat je geen garantie lan claimen.Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 09:52:
[...]
Stimmt! De eerste 30 seconden. Daarna heb ik de kabels aangesloten en heb ik met die voeding een half uur kunnen spelen.
Ik ga het ding vanavond eens in de over leggen. Kijken of dat wat uithaalt.
En mocht je hem willen bakken controleer dan eerst welke handelingen je moet doen daarvoor.
Hou er ook rekening mee dat je hem niet in elke oven kan doen ! Meeste ovens worden warmer dan de stand waar je ze op zet.
Ik zelf preheat borden op 130 graden en verwarm dan lokaal tot 190~210 graden.
Ik ben weer verder aan het pielen met deze kaart. Ik kan mij er niet bij neerleggen... Ik heb de kaart net naast mijn primaire kaart in mijn pc gezet. De primaire kaart voorziet mij van beeld. Ik heb de bios ge-update. Ik kan de kaart zien in windows en ik kan met MSI afterburner zelfs de fan bedienen. Ook kan ik in GPU-Z de sensoren monitoren en informatie mbt de videokaart bekijken. Het enige dat ik niet kan doen is beeld krijgen uit het verrekte ding. Ben ik nou gek?
Wat kan ik doen om een defect vast te stellen?
Hellllp!!
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2015 21:05 ]
Zou dat ding zelf wel eens willen testen
Na de PCIe op 95mhz gezet te hebben werkte hij perfect.