Compact budget PC - Klein budget

Pagina: 1
Acties:

• Macfreak101
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Hallo allemaal,

De laatste tijd heb ik is lopen denken aan een zeer goedkoop en zeer zuinig systeempje. Apparatuur als een scherm, muis, etc. heb ik allemaal al en kan dus buiten beschouwing gelaten worden. Dit systeempje gaat voornamelijk gebruikt worden voor downloaden, kleine 2d (sprite-based) games en een beetje internet en office.

Nu heb ik een maand of 6 geleden een Macbook Pro 13" retina gekocht en ik houd van deze aankoop, maar omdat ik gewoon geïnteresseerd ben in een 2e PC'tje erbij (en het soms ook wel handig is om gewoon Windows te hebben) ben ik van plan deze te kopen/bouwen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Kleine 2d (sprite-based) games, internetten, office en downloaden.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Het liefst zo goedkoop mogelijk. Een max. van 200 is toch wel haalbaar, omdat snelheid bij deze PC niet van belang is (hier heb ik een Mac voor)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Beeldscherm, muis, etc. Echte computeronderdelen koop ik het liefst nieuw. Als je iets doet, doe het dan goed zeg ik altijd.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

De standaard computer componenten. Het liefste een mini-ATX natuurlijk, omdat ik het zo compact mogelijk wil houden.

Als jullie tips hebben voor een te kopen pre-build computer vind ik dat ook prima. Dit maakt mij niks uit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Neen. Alles is wat mij betreft prima.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Het liefste zo compact mogelijk. USB 3.0 zou fijn zijn i.v.m. het downloaden.

Ga je overklokken?

Neen.

P.S.

Ik heb al naar de Zotac Pico gekeken, maar deze heeft helaas geen USB 3.0.

Bij voorbaat dank,

MacFreak101

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:16

br00ky

Moderator Harde Waren
Beste Macfreak,
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Je kunt hiervoor de verschillende topics in dit subforum doorzoeken en de recente Best Buy Guide van september, november en januari. Met wat tweaken vallen er wel kleine systemen van te maken.

Tevens vind je veel waardevolle informatie in [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen. Met de Handleiding Pricewatch kan je vervolgens een mooi lijstje maken. Met die informatie kan er ook gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Succes!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-03 13:05
Of je budget van 200 euro haalbaar is hangt af van de vraag of je al beschikt over windows. Tenzij je in aanmerking komt voor een studentenlicentie zit die al in de buurt van 100 euro en dan blijft er heel weinig over voor de componenten.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:48

Tribits

Onkruid vergaat niet

Een budget van 200 euro is natuurlijk erg beperkt, dan kom je uit op een J1900 plankje (bijvoorbeeld pricewatch: ASRock Q1900-ITX) of een pricewatch: Intel Celeron G1820 Boxed systeem zonder SSD en met een kleine HDD. Risico van het strikt aanhouden van het budget is dat je componenten koopt die geen waar voor hun geld bieden zoals een kleine SSD/HDD. Voor een paar tientjes meer heb je een SSD, voor een euro of 50 meer een SSD van fatsoenlijke capaciteit (256GB). De J1900 is een zuinige quad core die niet bijster presteert, de G1820 een snellere dual core. Zie ook deze blog voor wat informatie over zuinige servertjes:
mux' blog: BBG Zuinige Server Maart 2014

Is een 2e hands E8400 eventueel wat? Niet bepaald meer de snelste processor tegenwoordig maar daar is de prijs van 127 euro dan ook naar: http://estunt.nl/product_info.php/products_id/594.

edit: Of een vergelijkbaar systeem van Hartman Direct met Win 7 Pro voor 189 euro: http://www.hartmandirect....n/hp-dc5800-sff-e8400-w7p

[ Voor 15% gewijzigd door Tribits op 27-01-2015 17:51 ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-03 13:05
Die estunt computer is wel zonder windows, maar lijkt mij voldoende voor wat je er mee wil (zit denk ik geen usb3.0 op). Heb zojuist al wat zitten knutselen aan een lijstje, maar onder de 220 euro (zonder windows) kom ik niet (zit dan wel usb3.0 op).

Mijn vrouw gebruikt haar computer voor ongeveer hetzelfde als wat jij er mee wil. Haar E8400 is meer dan voldoende en zal dat de komende jaren ook nog zijn.

Edit: een overdenking voor die estunt computer lijkt mij wel dat er nog bar weinig aan up te graden is. Een goedkope intel built kun je altijd nog upgraden met een sterkere processor en een videokaart.

goed, eerst maar eens je eigen lijstje afwachten.

[ Voor 30% gewijzigd door Philpend op 27-01-2015 17:31 ]

• MENACExz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:37
Exclusief Windows, inclusief SSD. Kan eventueel voor traditionele 2.5" HDD worden gekozen om binnen het budget te blijven (incl. verzendkosten)
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5150 Boxed€ 38,50€ 38,50
1Asus AM1I-A€ 31,95€ 31,95
1LC-Power LC-1340mi€ 33,50€ 33,50
1Crucial CT51264BA160BJ€ 31,95€ 31,95
1Crucial MX100 128GB€ 61,01€ 61,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 196,91

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:48

Tribits

Onkruid vergaat niet

Tsja, dat dan vooral vanwege het LC-Power kastje met voeding. Nu zal het voor een dergelijke build wel loslopen en de reviews zijn overwegend positief maar over het algemeen worden die LC-Power kasten met voeding niet echt als aanrader gezien. Overigens zie ik ook een review waarin wordt gemeld dat de voeding om raadselachtige redenen niet met bepaalde moederborden overweg kan.

Voor de volledigheid: Die AMD 5150 is vergelijkbaar met de J1900 qua prestaties. Verbruikt meer maar heeft een snellere GPU.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Macfreak101
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Allemaal alvast hartstikke bedankt voor de reacties.
Het spijt mij dat ik mijn eigen lijstje posten over het hoofd heb gezien. Natuurlijk, als een echte (nog niet zo oude) Tweaker heb ik hier al in mijn vrije tijd aan gewerkt en ik zal hier morgen al onderdelen van posten.

De Windows licentie hoeft er niet bij trouwens! Ik kan deze namelijk voor 2 tientjes op de kop tikken.

P.S.

Deze Windows is geen key, maar ik heb deze van een vriend overgekocht die Windows 7 boven Windows 8 verkoos en dus een miskoop had gemaakt.

[ Voor 16% gewijzigd door Macfreak101 op 27-01-2015 21:50 ]

Pagina: 1