Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 07:22
Ik ben aan het overwegen om een vloerverwarming met zonnecollectoren te nemen. Dit is een mooie combinatie voor lage temperatuurverwarming en zo goedkoop je huis te verwarmen.

Alleen in de zomer is het nutteloos, en dat is jammer.

Als je een warmtepomp met grondwater zou nemen had je in de zomer nog vloerkoeling, dat is wel relaxt.
Alleen is zo'n systeem een zware initiele investering (10K euro als ik het internet mag geloven).

Zijn er andere mogelijkheden om het waterleidingsysteem van in de vloer te gebruiken voor koeling in de zomermaanden?

Het gaat trouwens over een 90M2 rijtjeshuis in de stad.

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 14:18
een gewone warmtepomp op lucht.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Aikon
  • Niet online
Die je dan weer in de winter niet 'kan' (hoeft te) gebruiken. Dus wellicht die zonnecollectoren vervangen door zonnepanelen en die warmtepomp ook gebruiken om te verwarmen?

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
liquid_ice schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 12:57:
Ik ben aan het overwegen om een vloerverwarming met zonnecollectoren te nemen. Dit is een mooie combinatie voor lage temperatuurverwarming en zo goedkoop je huis te verwarmen.

Alleen in de zomer is het nutteloos, en dat is jammer.

Als je een warmtepomp met grondwater zou nemen had je in de zomer nog vloerkoeling, dat is wel relaxt.
Alleen is zo'n systeem een zware initiele investering (10K euro als ik het internet mag geloven).

Zijn er andere mogelijkheden om het waterleidingsysteem van in de vloer te gebruiken voor koeling in de zomermaanden?

Het gaat trouwens over een 90M2 rijtjeshuis in de stad.
Heb je al vloerverwarming?
Zo nee, dan is investeren in een airco een optie en veel goedkoper (lees minder dan 2800 euro). Bijvoorbeeld de airco Daikin Ururu Sarara is een totaaloplossing: verwarmen, koelen, bevochtigen, ontvochtigen, ventileren via buitenlucht, zuiveren van de lucht. En dat met een SCOP van 5.7. Check dit topic.

Daarnaast kun je (later) nog zonnepanelen nemen ipv zonnecollectoren.

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 28-01-2015 22:36 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zie een grote verbouwing aankomen. Heb je ook al eens gedacht aan een totaalplaatje?

0. isoleren, isoleren, isoleren.Dak/muur/vloer/ramen.Voldoende ventileren met wtw
1. opslagboiler met meerdere spiralen,liefst 1 boiler voor tapwater (warme maanden/koude maanden) en 1 buffer voor cv water (koude maanden)
2. pellet/houtkachel met cvondersteuning(zeer koude maanden, als de warmtepomp het niet meer trekt en voor de gezelligheid)
3. Zonnepanelen (op het moment het snelst terugverdiend, tot salderingsregeling afgeschaft wordt, daarna duurt het langer)
4. Warmtepomp lucht/lucht of warmtepomp lucht/water om al dat moois wat opgewekt wordt op te maken en gas besparen/uit te bannen)
5. douche wtw.
6.Zonneboiler, heeft hetzelfde probleem als de lucht/water en lucht/lucht warmtepomp. Seizoen gebonden en in de winter niet voldoende voor verwarming tapwater en cv. Of je moet er heel veel van wegleggen met enorme opslagboilers voor cv.

Koelen met de vloer en een lucht/water warmtepomp is leuk, maar plafond/wandkoeling is beter. Koude lucht zakt.
In dat geval heeft de lucht/lucht warmtepomp een voordeel, echter geen tapwater of je hele huis koelen/verwarmen via ltv vloervww tov lucht/water warmtepomp.

Sorry, gaat iets verder dan je vraag, maar punt 0 t/m 5 gaat wel uitgevoerd worden bij mij. Gedeeltelijk al gereed.
Alles opgeteld aan kosten is ineens de aanschaf van warmtepomp met grondwater minder duur, maar bovenstaande is stap voor stap beter uitvoerbaar. Vergeet ook de kosten van een grondboring niet!

Teveel aan zonne (zomer) warmte kan ook omgezet worden dmv absorbtiekoeling.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-01-2015 00:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik vraag me eerlijk gezegd af of je veel gaat merken als je koud water in de zomer door de vloerverwarming pompt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• liquid_ice
  • Laatst online: 19-11 07:22
Er is nog geen vloerverwarming, nu is er een houten vloer met kruipruimte. Ook is er nog geen vloer, muur of dakisolatie. Wel dubbelglas trouwens.
De dakisolatie en HR++ is duidelijk.

Hierna wordt het wat lastiger voor mij is dat het een en ander 'geschakeld' is.
Ik wil namelijk graag tuindeuren op een plek waar nu een raam met grote radiator zit.

Waarschijnlijk kan ik de tuindeuren het beste voor de muurisolatie doen. Maar dan nog een oplossing voor de radiator, daar had ik dus die vloerverwarming (incl. isolatie en betonvloer) voor verzonnen.

een geïsoleerd huis met vloerverwarming onderop is een mooie combi met zonnecollectoren (dan heb je geen last van veranderende saldeer regeltjes). Zo had ik mijn (komende jaren) plan verzonnen.

Gezien het huis niet zo groot is moet ik wel oppassen met buffervaten en allerlei ruimte kostende onderdelen.

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Pagina: 1