5400 rpm SSHD vs 7200 rpm HDD

Pagina: 1
Acties:

• kokeworst
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-01-2022
Hallo,

Mijn sshd (1tb 5400rpm) in mijn laptop is al voor de tweede keer stuk gegaan.
Nu vragen ze vanuit msi of ze er een 7200 rmp HDD 1TB in mogen doen, omdat de sshd op het moment niet lieverbaar is.

Echter heb ik hier zelf weinig verstand van, hopelijk kan iemand mij helpen of dit verstandig is om te doen ja of nee?

Mvg

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

In de praktijk ontlopen die 2 elkaar niet veel, de SSHD is vooral sneller bij korte seek/read acties, waar de 7200 over het algemeen hogere read/write snelheid kan halen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• kokeworst
Ok bedankt! Dus in principe ga ik er niet erg op achteruit als ik een 7200rpm hdd er in laat zetten? Aangezien de laptop hier vele malen sneller door gerepareerd zal zijn.

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Beetje afhankelijk wat je precies doet met je laptop, maar in huis/tuin/keuken gebruik zal je het amper merken (buiten mogen wat extra ratelgeluid van de HDD).

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:44
Het lijkt mij toch wel dat je erop achteruit gaat. De 7200RPM HD zal sneller zijn als een 5400RPM HD, maar bij lange na niet zo snel als het flash gedeelte van een SSHD.

Je zou benchmarks kunnen opzoeken om het precieze verschil te weten te komen, maar ik zou er niet mee akkoord gaan.

Edit:
Lees verder ook even de FAQ van dit forum na, want je mist hier en daar een paar dingen ;) .

[ Voor 21% gewijzigd door My-life op 26-01-2015 14:46 ]

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-01 17:00
@SinergyX: weet niet of je het goed hebt gelezen, maar een SSHD is een harddisk met een klein deel aan SSD die voor caching gebruikt wordt. Daar kan geen gewone (7200rpm) harddisk tegen op als het gaat om (veel gebruikte) files voor wat betreft accesstimes.

Kortom geen goede deal.

Verwijderd

Daar ga je wel op achteruit ja. Probleem is alleen dat SSHDs niet zo heel goed zijn. Hij kan defect raken terwijl het hardeschijf-gedeelte nog gewoon goed is. Beter is een hardeschijf + een SSD maar voor een laptop heb je daar veelal niet genoeg plek voor. Dus dan is de keuze een SSD en wat minder opslagruimte, of een SSHD zodat je 1TB+ ruimte kunt hebben, maar wel de random I/O performance die je wilt voor je systeemdisk. Het is dus een compromis.

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

rookie no. 1 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 14:45:
@SinergyX: weet niet of je het goed hebt gelezen, maar een SSHD is een harddisk met een klein deel aan SSD die voor caching gebruikt wordt. Daar kan geen gewone (7200rpm) harddisk tegen op als het gaat om (veel gebruikte) files voor wat betreft accesstimes.

Kortom geen goede deal.
Ik weet niet of jij goed leest?

Ik heb zelf de Momentus XT, in de praktijk op een Win8 laptop vind ik het meevallen 'hoeveel sneller' een SSHD zou moeten zijn tov een normale 7200 (ik heb enkel een 5400 Seagate ter vergelijking). Moment dat je buiten die SS komt, het is gewoon een 5400RPM schijf, gezien ik met veel video en foto materiaal werk, heb ik daar marginaal baat bij, hoofdzakelijk omdat die caching voor mij niet werkt (werk je met relatief weinig, heb je inderdaad baat).

[ Voor 6% gewijzigd door SinergyX op 26-01-2015 14:59 ]

• kokeworst
Bedankt voor alle reacties. Ik zou ook aan msi kunnen vragen een ssd(256gb) er in te doen. Maar ik weet niet of dat een goede oplossing zou kunnen zijn?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-01 17:51

heuveltje

KoelkastFilosoof

Als je er met de ruimte mee uit komt, zou ik zeker die optie nemen !
Zal veel sneller aanvoelen dan een 5400 of 7200 rpm disk

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-01 14:59

Famous

R 400+

kokeworst schreef op maandag 26 januari 2015 @ 14:59:
Bedankt voor alle reacties. Ik zou ook aan msi kunnen vragen een ssd(256gb) er in te doen. Maar ik weet niet of dat een goede oplossing zou kunnen zijn?
Ik betwijfel of ze hiermee zullen instemmen maar proberen kan je altijd.
Een echte SSD zal je meer voordeel opleveren welke ook nog eens goed merkbaar is.

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

• kokeworst
Ik heb een mail gestuurd naar msi, met de vraag: of er anders een ssd(256gb) in kon.
Mochten ze hier niet mee akkoord gaan, dan toch maar vragen of ze sshd kunnen bestellen?

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-01 17:00
@SinergyX: jij gebruikt hem inderdaad voor de verkeerde doeleinden: storage is niet de doelgroep voor SSHD's. Eigenlijk is het concept alweer wat verouderd, maar voor je OS en programma disk heeft het wel degelijk veel voordeel t.o.v. een normale HDD. En ik heb zelf ook eem Seagate Momentus XT (750GB) :)

@kokeworst: inderdaad gewoon vragen. Ze moeten een gelijkwaardig product leveren of beter.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:29

P_Tingen

omdat het KAN

kokeworst schreef op maandag 26 januari 2015 @ 15:40:
Ik heb een mail gestuurd naar msi, met de vraag: of er anders een ssd(256gb) in kon.
Mochten ze hier niet mee akkoord gaan, dan toch maar vragen of ze sshd kunnen bestellen?
Dit is echt je beste optie, eventueel zou je een beetje kunnen bijbetalen; een 256GB ssd kost zo'n €100 en een sshd de helft daarvan. Vaan een SSD kun je pas echt veel plezier beleven en persoonlijk zou ik hier wel een paar tientjes voor over hebben, zeg max 40 á 50 euro (ik zou laag inzetten, MSI heeft wat goed te maken :) ). Maar goed, ik kan niet in jouw portomonnee kijken.

... en gaat over tot de orde van de dag

Pagina: 1