• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:24
Matched: n305
Rolfie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:42:
[quote]stormfly schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:44:
Klopt heb ik ook in mijn N305 die mem test faalt als je geen fan aan de onderzijde hebt. Alleen koelen aan de bovenzijde werkt niet afdoende voor 48G ram. HUNSN heeft een fan opgestuurd, kost niets.[/quote[]
Gezien mijn ervaringen met TopTon service momenteel.... Ga ik maar niet de vraag aan hun stellen.
Ik heb nog wat normale computerfans liggen, maar ik moet even kijken of ik deze op het SysB kan aansluiten. Volgens mij andere aansluitingen.

Ik had hoopt deze eigenlijk fanless te houden, misschien toch maar de 48GB terug sturen naar Amazon en daar de 32GB versie bestellen. Zeker koeling aan de onderkant is een stuk lastiger in.

[...]

Ik had de NVMe SSD al wel moet een koellichaam gekocht, voor de zekerheid. Al kan dit nu iets lastiger zijn/worden icm de mogelijk benodigde FAN.
Voordat je retourneert ben ik benieuwd of je mijn usecase kan reproduceren, dat het door warmte komt? Als je de unit op zijn zijkant zet en de fan er haaks in laat blazen koel je de onderkant prima.

Wil je dat nog even testen, als je daar dan de feiten van hebt kunnen we die test nog een keer doen bij de 32G, zonder fan. En kijken of de resultaten weer eindigen in fails.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:07
stormfly schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:39:
Die smartcontrolled fan aan de onderzijde is wel heel stil hoor, de bovenzijde zou je nog fanloos kunnen laten die kan vaak zijn warmte wel kwijt.
Welke is dit exact?
Heb je nog kunnen kijken waarom jouw kloksnelheid linksboven lager is dan die van mij? Je hebt ook andere test-regels in het midden links van het scherm, test je doelbewust met speciale instellingen?
Zeker. geen specifieke aanpassingen gedaan. Zal zo even een foto uploaden.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mDpYDs1/2023-12-22-15-45-15.jpg

Wat was precies jouw test? En was dat ook icm een N305?

[ Voor 8% gewijzigd door Rolfie op 22-12-2023 15:46 ]

• stormfly
Rolfie schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:42:
[...]

Welke is dit exact?

[...]

Zeker. geen specifieke aanpassingen gedaan. Zal zo even een foto uploaden.

Wat was precies jouw test? En was dat ook icm een N305?
De fan die HUNSN levert, en TopTon mogelijk ook alleen niet als na-levering. Ik heb de HUNSN RJ35 N305 van Amazon tijdens een leuke discount.

Mijn test was vanwege de warmteproblemen icm het geheugen, alleen ik zie bij mij een hogere kloksnelheid staan linksboven. Ik vraag mij af wat jij anders doe als ik, of andersom.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0fvrbpF/2023-12-22-15-28-57.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8S8gdAEbHsmNk_t4AOnHg2wzMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WN03Xb3JGA5iN3qXQKQaRrEk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door stormfly op 22-12-2023 15:47 ]

• Rolfie
stormfly schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:45:
De fan die HUNSN levert, en TopTon mogelijk ook alleen niet als na-levering. Ik heb de HUNSN RJ35 N305 van Amazon tijdens een leuke discount.
Zien mijn huidige ervaringen met TopTon, ga ik daar niets meer bestellen.
Mijn test was vanwege de warmteproblemen icm het geheugen, alleen ik zie bij mij een hogere kloksnelheid staan linksboven. Ik vraag mij af wat jij anders doe als ik, of andersom.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bijzonder inderdaad. Misschien een BIOS instelling? Lastig bij mij is, die ben ik iedere keer kwijt...... Momenteel.

Bij mij heeft hij wel die melding, heb jij die ook? Of detecteerd hij hem wel goed tijdens de mem testen.

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-03 15:05
stormfly schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 08:03:
[...]

Chips hij is vannacht weer plat gegaan weer alles uit na 10 dagen, het is dus nog niet helemaal stabiel te noemen. Ik denk dat ik ook maar met 32GB ga testen....

Nou er was niemand wakker rond die tijd :D
code:
1
2
3
Dec 23 04:07:49 pve systemd-logind[757]: Power key pressed short.
Dec 23 04:07:49 pve systemd-logind[757]: Powering off...
Dec 23 04:07:49 pve systemd-logind[757]: System is powering down.
Ik heb dit soort dingetjes eigenlijk niet gehad met de N305. Ik heb zelf 16GB.

• stormfly
ANdrode schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:59:
[...]

Wat een rotprobleem. Het systeem is wel meerdere passes stabiel in memtest - maar heeft dan dit issue tijdens echt gebruik?

Welke memtest variant heb je gebruikt? Voor mij werkt de passmark variant het beste in multicore stand.

Verder kan je ook prime95 doen als je andere stabiliteitsissues verwacht. Hier heb ik een keer een CPU met issues mee gediagnosticeerd..
EDIT: zo dit een gelijkwaardig probleem zijn:
https://forums.servetheho...39685/page-71#post-403670
https://forums.servetheho...39685/page-71#post-403809

Ja het is echt een rotprobleem, ik heb mijn N5105 router maar weer aangezet want de impact op het gezin is te groot in de vakantie. De virtuele router (ploink ontopic :9 ) die crashed ook mee, dus de boel gaat op zwart en staan Hepie & Hepie aan je bed in de vakantie.

Het is stipt op het tijdstip van de backup, althans iets erna. Hij draait dan wat backups van de 4x lane NVMe naar de 1x lane NVMe dat gaat mis tijdens de 4e VM (107 ter naslag). De normale load is erg laag zo'n 12-15% en dan piekt hij enorm want veel kopiëren zippen en archiveren. Draai ik dezelfde backup job overdag dan krijg ik hem niet in de stress.

De memory passes gaan goed, althans de 4 uur die hij heeft gedraaid. NVMe en RAM zitten allemaal aan de onderzijde, daar ontstaat bij een backup dan wel de meeste warmte. Ik heb daar de originele fan in zitten die draait en koelt. Powersupply is gewisseld en de originele en de nieuwe hebben dezelfde output, hij crashed soms.

@Villager en @TumTum hebben jullie het N305 V2 board met de vele USB porten? Jij wel toch @Rolfie
  • Ik denk aan issue met passtrough van porten naar OPNsense, ik laat OPNsense nu gewoon doordraaien zonder aangesloten NIC.
  • 48G ram probleem specifiek voor de N305 V2 en dat is echt een gebed zonder einde naar China...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LKyzgOLKRZ_NKktWfRxz3l3NQc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H5snLuMEBgzRXQxdOZO50X1m.png?f=fotoalbum_large

V2 variant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfip8GscyAb6-8I2WK74_mx24As=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P7MP0R33bpq1iOKsGKwipo6R.png?f=fotoalbum_large

Aan het eind van een backup window overdag gestart, zelfde job als in de nacht.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
root@pve:~# sensors
nvme-pci-0600
Adapter: PCI adapter
Composite:    +48.9°C  (low  = -273.1°C, high = +81.8°C)
                       (crit = +84.8°C)
Sensor 1:     +48.9°C  (low  = -273.1°C, high = +65261.8°C)
Sensor 2:     +56.9°C  (low  = -273.1°C, high = +65261.8°C)

acpitz-acpi-0
Adapter: ACPI interface
temp1:        +27.8°C  (crit = +119.0°C)

coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Package id 0:  +48.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 0:        +37.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 1:        +37.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 2:        +37.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 3:        +37.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 4:        +48.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 5:        +48.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 6:        +48.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 7:        +48.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)

nvme-pci-0100
Composite:    +46.9°C  (low  = -273.1°C, high = +81.8°C)
                       (crit = +84.8°C)
Sensor 1:     +46.9°C  (low  = -273.1°C, high = +65261.8°C)
Sensor 2:     +62.9°C  (low  = -273.1°C, high = +65261.8°C)

[ Voor 23% gewijzigd door stormfly op 23-12-2023 17:04 ]

• stormfly
TumTum schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:08:
@stormfly en haal even de power eraf voor 1 minuut, switch op off. Power erop, bios reset en dan verder.
Ja ga ik morgen ff doen, nu even op de bank anders val je weer met zo'n denk-hoofd op je bed neer en slaap je slecht.
TumTum schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:57:
[...]

The physical ON/OFF toggle is for determining whether it will automatically power on when you plug the machine in.

Voor Windows 11: selecteer installation media en gebruik een usb die leeg mag
https://www.microsoft.com/software-download/windows11
Hopelijk heb je een windows pc. Anders iso downloaden en met rufus ofzo ff maken.

Boot vanaf usb en volg de setup stappen. Als je heen ms account wilt gebruiken, door setup lopen zonder netwerkkabel tot je bij het scherm komt dat je moet connecten. Shift + F10 en typ dan: oobe\bypassnro
Dan krijgt de setup een restart en kun je een lokaal account gebruiken. De drivers ontbreken dan nog wel.

Rechtermuisklik op de startknop > device manager en daar kun je alle drivers selecteren. Die moet je ergens kunnen downloaden en op die usb gooien/uitpakken. Zoals de nic drivers en n100 chipset.

Daarna gewoon prime95 proberen:
https://www.mersenne.org/download/
Hwinfo:
https://www.hwinfo.com/download/
Dank ik wist niet dat je windows zomaar kon downloaden, ik test de installatie even op een promox VM. En dan binnenkort op de N305. Dank voor al je hulp!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06
ANdrode schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:59:
Verder kan je ook prime95 doen als je andere stabiliteitsissues verwacht. Hier heb ik een keer een CPU met issues mee gediagnosticeerd..
TumTum schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:39:
Dit heb je ook met memtest en/of Windows direct op het systeem?

Met hwinfo in windows kun je veel zien. Bij dit soort situaties kijk ik eerst naar hardware, koelpasta en of de cpu strak tegen de behuizing zit. Als dit in orde* is, windows installeren en troubleshooten. Eventueel in de bios spelen met voltage en tdp.
stormfly schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:20:
Ja ik besef mij dat ik met windows ook nog kan testen, ik ben alleen helemaal geen windows man. Zijn er een aantal tooltjes te benoemen?
Windows nodig hebben om je CPU en/of GPU te testen is zwaar achterhaald tegenwoordig IMHO :)

Ik heb echt van alles en nog wat het afgelopen jaar gewoon onder Linux getest en IMHO doet dat niet onder voor de Windows Tools 8)
- CPU en GPU stresstesten op allerlei manieren.
- Benchmarks draaien.
- Temperaturen uitlezen.

Het kan allemaal d:)b
TumTum schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:39:
Die shutdown melding lijkt thermal protectie.
Een echte Thermal Protection Shutdown zou gewoon de PC meteen uit moeten zetten in één klap zonder enige waarschuwing IIRC :?
Sp33dFr34k schreef op donderdag 21 december 2023 @ 23:47:
Vraagje, ik kom ergens niet uit.

Ik heb een reverse proxy draaien voor mijn eigen domein op mijn server, daarvoor heb ik onder "Services: Unbound DNS: Overrides" een domain override ingesteld waardoor *.mijndomein.nl wordt afgehandeld door (de reverse proxy die draait op) mijn server. Dit werkt prima.

Zodra ik onder "System: Settings: General" onder domain hetzelfde domein (dus mijndomein.nl) invul, kan ik ineens geen DNS meer resolven. Vul ik bijv. iets anders in zoals mijndomein.com, dan werkt alles wel prima. Het zal vast logisch zijn, maar ik snap hem niet. Wat mis ik?
Sp33dFr34k schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:27:
Geen reacties, dus mijn conclusie is dat niemand echt iets doet met dat domein onder general? Of gebruikt niemand hier domain overrides? :+
Ik heb het idee dat het systeem niet leuk vindt dat je tweemaal hetzelfde opgeeft en dan ermee kapt, want Unbound die zeurt om een incorrete config en dus helemaal niet opstart of beter gezegd herstart :?

/Gokje O-)
TumTum schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:57:
Voor Windows 11: selecteer installation media en gebruik een usb die leeg mag
https://www.microsoft.com/software-download/windows11
Hopelijk heb je een windows pc. Anders iso downloaden en met rufus ofzo ff maken.
Ik heb een tijdje geleden een Windows 10 ISO kunnen downloaden na contact met de Microsoft Chat waarna ik de boel met https://www.ventoy.net/en/download.html naar mijn USB Stick heb weggeschreven :)

De website deed namelijk heel naar tegen me dus dan maar op die manier! :P

Wat ik wel jammer vond is dat ik hem niet vanaf mijn Ubuntu Touch telefoon geboot kreeg, want die heeft een hele leuke app waarmee je telefoon zo'n oude Zalman USB HDD behuizing wordt waarmee je ISO bestanden kan kiezen en booten! :*)
Verkeerd ISO type of zoiets...
Boot vanaf usb en volg de setup stappen. Als je heen ms account wilt gebruiken, door setup lopen zonder netwerkkabel tot je bij het scherm komt dat je moet connecten. Shift + F10 en typ dan: oobe\bypassnro
Dan krijgt de setup een restart en kun je een lokaal account gebruiken. De drivers ontbreken dan nog wel.
Dat is toch allemaal niet nodig als je een Professional of beter/hoger licentie hebt :?
Rechtermuisklik op de startknop > device manager en daar kun je alle drivers selecteren. Die moet je ergens kunnen downloaden en op die usb gooien/uitpakken. Zoals de nic drivers en n100 chipset.
Tegenwoordig is toch juist het voorkomen van het automatisch installeren en updaten een groot probleem dus dat zou dan toch niet nodig moeten zijn :?
stormfly schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:58:
Ja ga ik morgen ff doen, nu even op de bank anders val je weer met zo'n denk-hoofd op je bed neer en slaap je slecht.
Herkenbaar... :X
Dank ik wist niet dat je windows zomaar kon downloaden, ik test de installatie even op een promox VM. En dan binnenkort op de N305.
Zie hierboven :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
stormfly schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:20:
[...]
EDIT ik heb net toch wat vreemds geconstateerd, het heeft toch te maken met dat vreemde ATX1 schakelaartje. Dat is blijkbaar auto-start, maar dat doet hij ook via de BIOS...
  • Schakelaar op aan: dan stagneert de host bij een prime95 test 3 en komt de melding "alsof iemand op de powerbutton drukt" net als in het filmpje
  • Schakelaar op uit: dan stagneert de host bij een prime95 test 3 en sluit hij niet af, en staat er gewoon "killed" in beeld.
@Rolfie misschien kan jij ook eens met deze schakelaar spelen?
Bij prime95 heb je een kans dat je vermogens- of stroom-limieten van het moederbord raakt. Om het piekvermogen te verlagen was mijn eerste gedachte daarom om turbo te verlagen. Maar dit zou niet nodig moeten zijn.

Soms zijn er wel verschilllen in power management tussen linux en windows.

Reccentere kernels helpen ook. Ubuntu is hier eigenlijk geen handige keuze. Ik heb veel betere ervaringen met Fedora (of Arch, maar dan alleen met de kernel, de hele ervaring is :X)

Mijn N305 kastje is stabiel in memtest met crucial 48GB dimm en de onderkant er vanaf. Het RAM werd wel (te) warm.

Ik heb het gevoel dat mijn use case (combineren van thuisserver en router) wat betreft belasting niet bij dit systeem past en ik misschien toch voor een complete kleine PC moet gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWATE_xlFTyt200p89BaFE6gufM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ROkAS0TqNcS6zBFPKwa1GUBN.jpg?f=fotoalbum_large

Wat voor fan past er in en wat voor kabel heeft die nodig? (onderkant moederbord)

[ Voor 5% gewijzigd door ANdrode op 24-12-2023 11:48 ]

• stormfly
ANdrode schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:43:
[...]

Bij prime95 heb je een kans dat je vermogens- of stroom-limieten van het moederbord raakt. Om het piekvermogen te verlagen was mijn eerste gedachte daarom om turbo te verlagen. Maar dit zou niet nodig moeten zijn.

Reccentere kernels helpen ook. Ubuntu is hier eigenlijk geen handige keuze. Ik heb veel betere ervaringen met Fedora (of Arch, maar dan alleen met de kernel, de hele ervaring is :X)
Ik ben ook van mening dat Linux dat moet kunnen, powermgmt van Ubuntu is goed met die kernel krijg ik hem het laagst in idle. Ga toch even aan de bak met windows want hulp via Tweakers is zeer gewaardeerd.
Mijn N305 kastje is stabiel in memtest met crucial 48GB dimm en de onderkant er vanaf. Het RAM werd wel (te) warm.

Ik heb het gevoel dat mijn use case (combineren van thuisserver en router) wat betreft belasting niet bij dit systeem past en ik misschien toch voor een complete kleine PC moet gaan.

[Afbeelding]

Wat voor fan past er in en wat voor kabel heeft die nodig? (onderkant moederbord)
Wat je op servethehome veel leest is dat ze hem toch wat down-clocken zodat je nog steeds het voordeel hebt van de 8 cores. Want het is voor mij wel de snelste machine in mijn huis, zelfs met Zenarmor DPI doet hij e.a. met zijn vingers in de neus.

Zou je hem dan terugsturen naar Aliespress?

Zie hier de fans, de kabeltjes zijn via amazon te koop als je 18 uur door het forum struint. De connector waar hij in moet zit onder de S van je NVMe naam.

Als jouw memory zo heet kan worden en je hebt geen errors....wat is er dan toch aan de hand met mijn unit. Misschien wel gewoon defect memory oid...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0sK-Q6Cu1-w6F8UL8eLlK7UcKs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Un5T0LuF9Tfm4j7J0VSiSApB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DI0oDuGuz_yzu0VzquHWj3M47k8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QTLUA8fmfwLH8rDzZHMumXUV.jpg?f=fotoalbum_tile

• TumTum
Ik gebruik een USB fan bovenop het systeem en heb 0 problemen met de N305. Alle testjes van hierboven heb ik probleemloos kunnen draaien. Ik heb ook nog een fan liggen van Topton voor de N305, die kon ik achteraf gewoon bestellen via de chat. Mochten jullie daar moeite mee hebben, laat het dan even weten. Dan probeer ik 2 fans of een link te regelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UsJoEKAn-SL2VsPkyAEO2EiZm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fe3OYuRWi9jLozVvzhvcYn6Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyETIUy_ntJWzka5rEoeH5GRhPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LypEMq3etrP20nUsXKjKyWiR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eju1dV2t8pRccOLSIPGtk320neg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pYoLXJ7687qn4lo7pPbxQv1.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNcdhiY_1V_e3XzLHTLkd3v14Ko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VvlCOBDOWG8CxBHSi4Be9QOc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 73% gewijzigd door TumTum op 24-12-2023 12:47 ]

• stormfly
TumTum schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:41:
Ik gebruik een USB fan bovenop het systeem en heb 0 problemen met de N305. Alle testjes van hierboven heb ik probleemloos kunnen draaien. Ik heb ook nog een fan liggen van Topton voor de N305, die kon ik achteraf gewoon bestellen via de chat. Mochten jullie daar moeite mee hebben, laat het dan even weten. Dan probeer ik 2 fans of een link te regelen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk dat @ANdrode dat wel kan waarderen, vroeger hadden ze een link met een 1.25 bedrag, en dat moest je dan 7maal bestellen dan zat je rond de 9 dollar voor een fan...maar die kan ik niet meer vinden.

Ik denk dat het de JST 1.25 100mm (???) 4 pin variant is, heb er een paar van deze kabeltjes besteld.

Overigens is de pinout voor de fan deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPDVQh6P4Ll9kkNkwEmNIRlyfmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OaF7brIGZViWBfgHNpCHTtDO.png?f=fotoalbum_large

• ANdrode
  • Niet online
TumTum schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:41:
Die ziet er goed uit.

Over de extra acessoires: op servethehome las ik "4x NVMe break-out". Heeft iemand hier die besteld?

Ik verwacht dat het een recept voor thermal throttling is. Maar an sich de makkelijkste manier om meer storage te installeren.

• TumTum
andru123 schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:20:
Wacht, jullie kopen een passief gekoelde pc (van twijfelachtige kwaliteit) om vervolgens een ventilator (van twijfelachtige kwaliteit) bovenop te plaatsen met ducttape... anders mag het niet een zelfbouw worden genoemd? ;)
In principe is de ventilator niet nodig. Er zijn mensen in dit topic met problemen en 'denken' dat het te maken heeft met koeling. Bij zware toepassingen of load is het wel verstandig om met een i3-N305 wat koeling te hebben. Ik heb ook veel testjes gedaan met de i3 zonder koeler en dat ging ook prima. Ik moet zeggen dat de kwaliteit niet tegenvalt. Ik speel best vaak met die systemen.

• stormfly
TumTum schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:02:
[...]

Kun je op basis hiervan niet zeggen. Het kan ook voltage zijn of het type memory. Er zijn veel factoren die een rol kunnen spelen.

Ik vermoed ram. Kun je niet ergens een stickje bestellen van 8GB om te proberen? Heb je aankomende week iets te doen.

https://www.amazon.nl/dp/...ativeASIN=B09S2QT75C&th=1
of
https://www.amazon.nl/dp/...ativeASIN=B09S2MN8JH&th=1

Ik kreeg dit mailtje voor 5 euro korting: https://www.amazon.nl/you...a6-4ec0-a01f-a5633fa1d237
Jeps het 32GB bankje is binnen dat staat nu te draaien in de passmark memtest, dat was een goede tip van @ANdrode die pushed hem nog meer dan de memtest86, dat baseer ik op de aangesloten powermeter.
TumTum schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:25:
[...]

In principe is de ventilator niet nodig. Er zijn mensen in dit topic met problemen en 'denken' dat het te maken heeft met koeling. Bij zware toepassingen of load is het wel verstandig om met een i3-N305 wat koeling te hebben. Ik heb ook veel testjes gedaan met de i3 zonder koeler en dat ging ook prima. Ik moet zeggen dat de kwaliteit niet tegenvalt. Ik speel best vaak met die systemen.
Als de CPU goed tegen de behuizing zit dan voelt hij heel heet aan de buitenzijde, dat is juist goed omdat hij het afvoert. De CPU zelf blijft tijdens de stresstesten rond de 60graden, echter als je naar het RAM gaat kijken. Haalde dat de 130-135 graden zonder ventilator vanmiddag, en toen was het weer rood.

Dus ja ik "denk" 8) dat het met temperatuur te maken heeft, maar hoe bewijs je dat echt :? Hypothese: pass #1 gaat goed, daarna is het chassis door en door warm en wordt het te warm om pass #2 foutloos te doorlopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXlgLH4kMKVPTW8sdRLgbSj8Id0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NLeaLL9GtvU410XZpTdXryV.jpg?f=fotoalbum_large

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-04 15:34

thof

FP ProMod
ANdrode schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:01:
[...]

Die ziet er goed uit.

Over de extra acessoires: op servethehome las ik "4x NVMe break-out". Heeft iemand hier die besteld?

Ik verwacht dat het een recept voor thermal throttling is. Maar an sich de makkelijkste manier om meer storage te installeren.
Ik heb een N305 met de 4x NVMe break-out. Werd netjes voorgeinstalleerd. Machine heeft al Proxmox gekregen, maar is nog niet helemaal in gebruik. Wil nog wat testjes doen om te kijken wat de temps doen, heb (nog) geen fan. Idle lijkt het prima te gaan in ieder geval :P

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• stormfly
thof schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:41:
[...]

Ik heb een N305 met de 4x NVMe break-out. Werd netjes voorgeinstalleerd. Machine heeft al Proxmox gekregen, maar is nog niet helemaal in gebruik. Wil nog wat testjes doen om te kijken wat de temps doen, heb (nog) geen fan. Idle lijkt het prima te gaan in ieder geval :P
Welke memory gebruik je?
TumTum schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:08:
[...]
We horen het resultaat straks of morgen denk ik :)
Denk dat we met 99,999% zekerheid kunnen zeggen dat mijn moederboard in goede staat is. Met de 32GB module is hij niet meer gek te krijgen. De passmark test komt zelfs tot groen (zal zo het rapport nog even ophalen van de USB stick). En de prime95 test #3 welke direct faalde bij opstarten heeft nu de hele nacht gelopen. Zie hieronder de temps, compleet fanless op maximale load en erg stabiel uren lang. Een pak van mijn hart gezien de zorgen voor een China RMA :9

In het nieuwe jaar komt het 48G RMA geheugen binnen, ik wil toch nog even een test draaien dan om te kijken of het een defecte module is of een compatibiliteit verhaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QICVgqP4Ot9dWGnKiidnqzrL4xk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tTYYeJktvVah5NYkbRDDXVxg.png?f=fotoalbum_large

Temps fanless prime95 optie 3 meerdere uren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLTerKK0_z9CvqhvLdd1ea6eTh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dT7SsO5mFYNAoy3iM8I552GE.png?f=fotoalbum_large

EDIT report N305-V2 met de vele USB porten werkt goed samen met onderstaand geheugen. 113graden maximaal, fanless.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vy0ZekoZhkEPSi-Q-Oa-ZnE2o8A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hwZM3tn2ddZMM2TVjXOSbZ42.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1F1skRQurO7q8wWE0VubL-FQDU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bGHWSfVjVGEStzpxTtrdeBez.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door stormfly op 25-12-2023 13:00 ]

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:10
Omdat jullie hier zo met het geheugen aan het testen waren dat ook maar eens gedaan.

Heb op 14-11 bij HUNSN (Amazon) ook de I3 N305 besteld en een Crucial RAM 48GB DDR5 5600MHz
https://www.amazon.nl/dp/..._487767311_302_E_DDE_dt_1
https://www.amazon.de/dp/...27711_TE_SCE_3p_dp_1?th=1

Had niet echt problemen maar vond proxmox niet echt snappie.

Al vrij vlot ging memtest86 al op error.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nraULk94efPs5XVqHZ2inGKE4LE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bjUcYOhylZdGixe5vHKlCjeB.jpg?f=fotoalbum_large

Kon ook geen hand meer bovenop leggen.
Geen fan gebruikt.

Bij een 2e test hetzelfde ....

Deze kan terug neem ik aan .... ?
Heel vreemd wel.

• TumTum
Wolfram55 schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:08:
Omdat jullie hier zo met het geheugen aan het testen waren dat ook maar eens gedaan.

Heb op 14-11 bij HUNSN (Amazon) ook de I3 N305 besteld en een Crucial RAM 48GB DDR5 5600MHz

[Afbeelding]

Geen fan gebruikt.

Heel vreemd wel.
Wss ook teveel geheugen. Maximum is 32GB. Ik ga zelf nooit hoger dan het aangegeven maximum. Bestel een module tot 32GB en probeer het nog een keer.

• stormfly
Wolfram55 schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:08:

[Afbeelding]

Geen fan gebruikt.

Heel vreemd wel.
Wat is de datumcode van je module? Bij mij 2328

• nero355
TumTum schreef op zondag 24 december 2023 @ 08:52:
Roep dit soort dingetjes niet te snel.
Des te minder Windows 8.x/10/11 in mijn leven des te gelukkiger ik ben ;)
De hardware is specifiek voor Windows en daar richt intel zich ook op.
Intel en Linux is anders vrijwel een ideale combinatie en al helemaal als het op de GPU keuze aankomt tegenwoordig dus IMHO kan daar een streep doorheen :)

Daarnaast zijn de echte originele Intel NUC's zo'n beetje de #1 keuze voor VMWare en Proxmox achtige toepassingen en daar komt toch echt geen Windows bij kijken! ;)
Sterker nog : Omdat het zo algemeen is geworden houden beide partijen tegenwoordig rekening met elkaar!
Ik heb hier N100 mini pc’s en alleen maar gezeik in combinatie met Linux + hwe enabled stacks / nieuwere kernels. Proxmox werkt ook niet goed. De verkoper zegt doodleuk, het is alleen voor Windows. Toevallig power state issue en communication errors AER. Dit kan ik uitzetten in de kernel, maar dan is de efficiëntie gelijk weg.
Ja, maar dan komen we hierbij terecht :
andru123 schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:20:
Wacht, jullie kopen een passief gekoelde pc (van twijfelachtige kwaliteit) om vervolgens een ventilator (van twijfelachtige kwaliteit) bovenop te plaatsen met ducttape... anders mag het niet een zelfbouw worden genoemd? ;)
En dan ook nog eens de pogingen om meer RAM te gebruiken dan officiëel de bedoeling is daar bovenop... :X :F

Bovendien moet je het wel erg slecht treffen om laten we effe voor het gemak zeggen "Een Chinees kastje" te kopen dat niet de laatste Ubuntu LTS Release geboot krijgt : Iets als Banggood.com stond er altijd vol mee !! ;)

Verder weet ik effe zo gauw niet hoe lang die Nxxx modellen tekoop zijn, maar ik kan me voorstellen dat op het moment dat zo'n "Atom SoC" net nieuw is dat dan de drivers en dergelijke nog niet helemaal optimaal zijn en dat je dan eigenlijk in een situatie terechtkomt dat je "Early Beta Tester" wordt, maar in het geval van een Intel produkt verwacht ik dat eigenlijk niet.
Mijn ervaring is dat het vooral de vreemde keuzes zijn zoals de welbekende oude situatie met die DP naar HDMI Bridge/Converter bij een bepaalde generatie Intel NUC's en ook dergelijke kastjes van andere fabrikanten die voor allerlei vreemde problemen zal zorgen dan allerlei andere dingen!
En daar zit juist het punt. Intel levert de chipset, cpu drivers en alles wat nodig is voor Windows 11.
Met Ubuntu, Debian of andere distros ben je afhankelijk van de community en kernel updates van developers. Als je zeker wilt zijn dat alles gecontroleerd is en werkt zoals het zou moeten werken, dan is Windows in dit geval nog steeds de best optie.
Intel commit zelf code/drivers/enz. aan de Linux Kernel en van alles eromheen dus dat zou in principe niet zo moeten zijn! ;)
Als ik veel problemen heb ga ik terug naar Windows, download officiele drivers van de leverancier en ga testjes doen.
Sinds al die rare Windows versies vanaf 8.x en hoger wordt er gewoon alles voor je geïnstalleerd zonder dat je daar ook maar wat over te zeggen hebt en anders download je alleen nog de Intel Chipset Drivers vanaf de Intel website en dan zou je Intel NUCje het wel moeten doen :)
Sterker nog, elke mini pc die ik ontvang:

- memtest 4 uur
- windows installatie met intel drivers. Daarna prime95, hwmonitor, geekbench. Hier werk ik ook een tijdje op via rdp. Speel dan ook 4k videos af etc.
- daarna de ubuntu installatie met hwe enabled kernel en daarmee dezelfde tests, uiteraard geen garantie dat het in orde is.
En daarom vermijd ik liever allerlei vage kastjes en koop ik het liefst Intel NUC's of eventueel soortgelijke modellen van AsRock/Gigabyte/MSI/enz. als het echt betrouwbaar moet werken! :)
Ik gebruik zelf Windows en Linux. Je moet soms alleen weten wanneer je het inzet.
Gaming => Windows
Al het andere => Linux

En des te minder Apple/Google/Microsoft in het algemeen des te beter! }) :P
ANdrode schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:43:
Bij prime95 heb je een kans dat je vermogens- of stroom-limieten van het moederbord raakt.
FurMark doet hetzelfde met de GPU mocht je die ook gaan testen :)
Dat dan weer wel...
IMHO moet je gewoon iets als Debian Testing of zelfs Unstable pakken op het moment dat je "Vers van de pers" Kernels wilt gaan testen! :)
Mijn N305 kastje is stabiel in memtest met Crucial 48 GB DIMM en de onderkant eraf. Het RAM werd wel (te) warm.

IMHO zijn die kastjes gewoon slecht ontworpen en is dat de hele reden van al dit gezeik! :| :F
stormfly schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:18:
Ja die RAM module wordt echt kokend heet, bij Androde gisteren 115 met de onderkant open.
Afhankelijk van hoe en wat ga je met die temperatuur al richting een grens waarbij je VRM's bijvoorbeeld zullen zeggen "Ja, daaag! Wij kappen ermee!" :w

Dus ik kan me voorstellen dat je met zo'n temperatuur misschien onbetrouwbare aanvoer van de stroom/spanning krijgt en er bitjes beginnen om te vallen...
Koele elektronica droogt minder snel uit en gaat langer mee.
Dat valt wel mee als we het hebben over het wel of niet koelen van HDD's en die hebben ook een printplaat die gekoeld moet worden...

Het punt is gewoon dat je spullen binnen hun grenzen moeten werken en IMHO doen ze dat niet op dit moment :
- Alles wordt te warm.
- De hoeveelheid RAM is buiten de specificaties.
Moeilijk nu al vast te stellen uit de losse pols; ik denk niet dat de 32G module boven de 100graden geweest. Je ziet het overigens in de 48G memory test results middelste waarde bij temp: 137C...auw.
Dat is echt serieus veel teveel gewoon! :X
Wat mij nog opviel tussen de 32G en de 48G is CL40 v.s. CL46.
Hou er rekening mee dat die waarde niet alles zegt :
- Je moet de losse timings weten.
- De clocksnelheid van je RAM kan een hoop compenseren!
ANdrode schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:06:
Die 48GB module wordt erg warm. Elektronica kan wat hebben. 115+ graden is alleen wat extreem.
Boven de 105 graden Celsius begint het afhankelijk te worden van de kwaliteit van de componenten zelf dus dat is gewoon sowieso veeeeel te hoog !!
Wolfram55 schreef op maandag 25 december 2023 @ 16:09:
Maakt het nog uit wat je besteld ?
4800, 5200 of 5600 MHz ?
Je moet gewoon spul hebben dat 1:1 met je CPU draait of beter dan dat :)

Sneller dan nodig RAM zeg maar is vooral handig bij toepassingen die veel bandbreedte van je geheugen lekker vinden of als je veel met de iGPU gaat doen en ik gok dat de meesten hier dat niet zullen doen.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• stormfly
Wolfram55 schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:22:
[...]

Dat had ik ook in gedachte ja ...
Had begrepen dat deze doosjes een origineel Intel boordje had ... ( Heb ik dat mis?).
Daardoor leek mij het een in principe goede keus.

Ik ben een redelijke noob wat betreft hardware. Door dit draadje al een tijdje gevolgd te hebben kwam opeens die Alder Lake voorbij en 'gewaagd' dit eens te proberen. Ook Andreas Spies haalde ze n paar keer aan. Niet dat hij alwetend is.
Heb verschillende nucjes maar wil meer netwerk (proxmox, vlan gns3 etc) dingen gaan doen en dan zijn meerdere netwerkpoorten een 'must'. Daar komen de nucjes te kort.
Binnenkort komt er hier glas en ik twijfel nog over te gaan op Omada.

[...]

Hier schrok ik ook wel van ja ....
Mijn 60C vond ik al niet fijn.

Twijfel inmiddels of het complete setje retour gaat en niet alleen het geheugen.
Zoals ik er nu in sta gaat denk ik alles terug.
Wat dan wel te kopen weet ik nog niet.
Ik denk dat het afhankelijk is van wat je doet. Mijn eis is om twee WAN porten en een LAN port aan het router OS aan te bieden plus een Proxmox LAN port. Een zelfbouw chassis uit losse componenten past fysiek niet in mijn meterkast.

Intel NUC is gestopt met produceren (toch?) en heeft veel te weinig NIC porten voor mijn wensen. Los van de hoge aanschafkosten voor een NUC.

Mijn N5105 draait al een jaar echt super super stabiel. Heb ook met veel vertrouwen de N305 gekocht voor veel performance. De N100 is ook heel krachtig en zit hier nog onder qua warmte en performance. Als je de N305 al in huis hebt dan zou ik eerst eens met échte load testen en als hij te warm is dan iets down clocken.

@nero355 dat 48GB geheugen. Tja het is buiten de specs (dat is 32GB ook al volgens Intel). Op de forums zegt iedereen dat het werkt. Het is dat we hier als échte Tweakers een goede test doen met elkaar en in dezelfde week 3 nodes hebben welke falen met 48GB. Het effect van: “het werkt want hij boot” door papegaaien heeft dit geheugen advies denk ik genekt op de fora.

• Wolfram55
stormfly schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:17:
[...]

Ik denk dat het afhankelijk is van wat je doet. Mijn eis is om twee WAN porten en een LAN port aan het router OS aan te bieden plus een Proxmox LAN port. Een zelfbouw chassis uit losse componenten past fysiek niet in mijn meterkast.

Intel NUC is gestopt met produceren (toch?) en heeft veel te weinig NIC porten voor mijn wensen. Los van de hoge aanschafkosten voor een NUC.

Mijn N5105 draait al een jaar echt super super stabiel. Heb ook met veel vertrouwen de N305 gekocht voor veel performance. De N100 is ook heel krachtig en zit hier nog onder qua warmte en performance. Als je de N305 al in huis hebt dan zou ik eerst eens met échte load testen en als hij te warm is dan iets down clocken.

@nero355 dat 48GB geheugen. Tja het is buiten de specs (dat is 32GB ook al volgens Intel). Op de forums zegt iedereen dat het werkt. Het is dat we hier als échte Tweakers een goede test doen met elkaar en in dezelfde week 3 nodes hebben welke falen met 48GB. Het effect van: “het werkt want hij boot” door papegaaien heeft dit geheugen advies denk ik genekt op de fora.
Ik ben ook altijd een voorstander geweest van Intel. Gewoon een goeie betrouwbare bouwer. Ook getwijfeld met AMD die t tegenwoordig wel goed doet maar Intel is toch wel erg stabiel over de decennia.

Ook toch wel een dingetje ... geen BIOS updates .... toch best wel n dingetje hoor.

Op zich was Hunsn niet verkeerd. Kreeg gelijk mail met eea aan aanwijzingen waarvan ik dacht ... ok geen dozenschuiver.

32 Gig staat bij de specs als max.
En idd ... het biepje tijdens het booten en meerdere mensen die zeggen dat het werkt zijn geen goede raadgevers.

Ik tweak graag maar er moet wel een betrouwbare basis zijn zeg maar.
Och ja .... Al doende leert men.
No hard feelings or what so ever. Was mijn eigen beslissing ..... (y) :)

• ANdrode
  • Niet online
TumTum schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:36:
Ik will Assisted gebruiken (gebruik ik nu). Windows 11 lijkt niet goed te werken met alleen SLAAC. Problemen gehad met edgerouters en fortigates.
Windows heeft voor mij jarenlang (maar dan praten we over windows 7 tijd) goed gewerkt met SLAAC. Dit zou gewoon moeten werken.

Update over N305 + 48GB dimm:
  • Memtest pass met open kast
  • Memtest fouten met een dichte kast
In mijn ogen is het een temperatuur probleem. Dat maakt voor mij niet uit: Niet fit for purpose voor de gewenste use case, dus dit moet terug naar de winkel.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
2023-12-26 09:08:21 - MtSupportRunAllTests - Test execution time: 153.789s (Test 8 cumulative error count: 0, buffer full count: 0)
2023-12-26 09:08:21 - Running test #9 (Test 9 [Modulo 20, ones & zeros])
2023-12-26 09:08:21 - MtSupportRunAllTests - Setting random seed to 0x50415353
2023-12-26 09:08:21 - MtSupportRunAllTests - Start time: 1321904 ms
2023-12-26 09:08:21 - MtSupportRunAllTests - Enabling memory cache for test
2023-12-26 09:08:21 - MtSupportRunAllTests - Enabling memory cache complete
2023-12-26 09:08:21 - Start memory range test (0x0 - 0xC7FC00000)
2023-12-26 09:08:21 - DIMM0 temperature: 107.250C
2023-12-26 09:08:21 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] =                0)
2023-12-26 09:09:22 - DIMM0 temperature: 114.500C
2023-12-26 09:09:22 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] =                0)
2023-12-26 09:10:22 - DIMM0 temperature: 119.250C
2023-12-26 09:10:22 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] =                0)
2023-12-26 09:11:23 - DIMM0 temperature: 123.750C
2023-12-26 09:11:23 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] =                0)
2023-12-26 09:12:24 - DIMM0 temperature: 127.500C
2023-12-26 09:12:24 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] =                0)
2023-12-26 09:13:25 - DIMM0 temperature: 131.000C
2023-12-26 09:13:25 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] =                0)
2023-12-26 09:13:37 - [MEM ERROR - Data] Test: 9, CPU: 3, Address: 8EAA8E1BC, Expected: 784828EE, Actual: 784828CE
2023-12-26 09:13:46 - [MEM ERROR - Data] Test: 9, CPU: 7, Address: 93A132E80, Expected: 1199AED8, Actual: 1399AED8
2023-12-26 09:14:25 - DIMM0 temperature: 134.500C
2023-12-26 09:14:25 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] =                0)
2023-12-26 09:14:33 - [MEM ERROR - Data] Test: 9, CPU: 4, Address: A6EE8B228, Expected: 4C5DC01A, Actual: 6C5DC01A
2023-12-26 09:14:43 - [MEM ERROR - Data] Test: 9, CPU: 4, Address: AAF2B82C8, Expected: 2715DF64, Actual: 2715DF65
2023-12-26 09:14:48 - [MEM ERROR - Data] Test: 9, CPU: 2, Address: AC466CA4C, Expected: 07986F68, Actual: 27986F68
2023-12-26 09:15:02 - [MEM ERROR - Data] Test: 9, CPU: 3, Address: B28F64790, Expected: 15DC0F68, Actual: 14DC0F68
2023-12-26 09:15:06 - [MEM ERROR - Data] Test: 9, CPU: 3, Address: B4B174BC8, Expected: 60E2108B, Actual: 61E2108B
2023-12-26 09:15:06 - [MEM ERROR - Data] Test: 9, CPU: 0, Address: B5F2F22DC, Expected: E479A6DD, Actual: E479A6DF
2023-12-26 09:15:11 - [MEM ERROR - Data] Test: 9, CPU: 2, Address: B6527B654, Expected: E479A6DD, Actual: C479A6DD
2023-12-26 09:15:11 - [MEM ERROR - Data] Test: 9, CPU: 6, Address: B75927D60, Expected: E479A6DD, Actual: E479A6DF

• stormfly
ANdrode schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:44:
[...]

Windows heeft voor mij jarenlang (maar dan praten we over windows 7 tijd) goed gewerkt met SLAAC. Dit zou gewoon moeten werken.
Win10 en Win11 gaat hier ook prima met SLAAC, het is mogelijk meer te wijten aan de implementatie van EdgeRouters of Fortigates. Mijn ervaringen met pfSensen en OPNsense zijn prima icm met de OS'en deze omgeving.

Update over N305 + 48GB dimm:
  • Memtest pass met open kast
  • Memtest fouten met een dichte kast
In mijn ogen is het een temperatuur probleem. Dat maakt voor mij niet uit: Niet fit for purpose voor de gewenste use case, dus dit moet terug naar de winkel.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
2023-12-26 09:08:21 - DIMM0 temperature: 107.250C
2023-12-26 09:08:21 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] =                0)
2023-12-26 09:09:22 - DIMM0 temperature: 114.500C
2023-12-26 09:09:22 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] =                0)
2023-12-26 09:10:22 - DIMM0 temperature: 119.250C
2023-12-26 09:10:22 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] =                0)
2023-12-26 09:11:23 - DIMM0 temperature: 123.750C
2023-12-26 09:11:23 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] =                0)
2023-12-26 09:12:24 - DIMM0 temperature: 127.500C
2023-12-26 09:12:24 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] =                0)
2023-12-26 09:13:25 - DIMM0 temperature: 131.000C
2023-12-26 09:13:25 - MapTempIntel - Invalid TjTarget (MSR[0x1A2] =                0)
2023-12-26 09:13:37 - [MEM ERROR - Data] Test: 9, CPU: 3, Address: 8EAA8E1BC, Expected: 784828EE, Actual: 784828CE
2023-12-26 09:13:46 - [MEM ERROR - Data] Test: 9, CPU: 7, Address: 93A132E80, Expected: 1199AED8, Actual: 1399AED8
2023-12-26 09:14:25 - DIMM0 temperature: 134.500C
Oef ja dat gaat ook over de 130graden heen, dan hebben we de 4e 48GB module die bewezen faalt in de N305 V2. Dank voor je test!

• TumTum
stormfly schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:51:
[...]

Win10 en Win11 gaat hier ook prima met SLAAC, het is mogelijk meer te wijten aan de implementatie van EdgeRouters of Fortigates. Mijn ervaringen met pfSensen en OPNsense zijn prima icm met de OS'en deze omgeving.

[...]

Oef ja dat gaat ook over de 130graden heen, dan hebben we de 4e 48GB module die bewezen faalt in de N305 V2. Dank voor je test!
Heb jij Windows 11? Zo ja, doe voor mij aub even een ipconfig /all. Staat alles netjes ingevuld, zoals ipv6 dns?

• thof

thof

FP ProMod
stormfly schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:50:
[...]

Welke memory gebruik je?

[...]

Denk dat we met 99,999% zekerheid kunnen zeggen dat mijn moederboard in goede staat is. Met de 32GB module is hij niet meer gek te krijgen. De passmark test komt zelfs tot groen (zal zo het rapport nog even ophalen van de USB stick). En de prime95 test #3 welke direct faalde bij opstarten heeft nu de hele nacht gelopen. Zie hieronder de temps, compleet fanless op maximale load en erg stabiel uren lang. Een pak van mijn hart gezien de zorgen voor een China RMA :9

In het nieuwe jaar komt het 48G RMA geheugen binnen, ik wil toch nog even een test draaien dan om te kijken of het een defecte module is of een compatibiliteit verhaal.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

EDIT report N305-V2 met de vele USB porten werkt goed samen met onderstaand geheugen. 113graden maximaal, fanless.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Crucial CT48G56C46S5 DDR5 48GB 5600Mhz
https://www.amazon.nl/dp/B0C79T2CP7

Wel schokkend als ik die verhalen zoo lees van 130+ graden. Moet ook maar eens een memtest gaan doen voordat ik het systeem volledig in gebruik heb.

Edit: memtest gestart, hoe snel kwamen bij jullie de fouten?

[ Voor 4% gewijzigd door thof op 26-12-2023 12:26 ]

Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• thof

thof

FP ProMod
thof schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:12:
[...]

Crucial CT48G56C46S5 DDR5 48GB 5600Mhz
https://www.amazon.nl/dp/B0C79T2CP7

Wel schokkend als ik die verhalen zoo lees van 130+ graden. Moet ook maar eens een memtest gaan doen voordat ik het systeem volledig in gebruik heb.

Edit: memtest gestart, hoe snel kwamen bij jullie de fouten?
Slecht nieuws! Ook hier memory errors met 48GB i.c.m. met de Intel i3-N305...
Temperatuur lijkt mee te vallen, 61 max so far na ~1.5 uur memtest.
Gebruik geen ventilator, de fins op de case zelf zijn een graadje of 50 maar zie het geheugen oplopen tot 137 (!!!)

Hardware:
  • Case/Mobo: CWWK met 4x NVMe expansion board (V2 mobo)
  • CPU: Intel i3-N305
  • MEM: Crucial CT48G56C46S5 DDR5 48GB 5600Mhz (Amazon)
    • 4800 MT/s
    • Week 29 van 2023
  • FANS: Geen, nog niet...
Memtest 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJxMg_yZGiK5kx-782lnW9FZ0i4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Odhb5ynTVWwUXmPPvHgCIntA.jpg?f=fotoalbum_large

Memtest 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wuhSWv8Qlwf4jjIbiBKEvJ0FI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24zr6dlNalyURhzi0kLgbAj6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTClhgGlSL-gaBHIxqZCtDhbB08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5rPoSu05llMsjGHkUo48DOI2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door thof op 26-12-2023 16:09 . Reden: Meer info en tweede memtest toegevoegd ]

• thof

thof

FP ProMod
Vorkie schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:56:
[...]

Je gebruikt toch wel ECC geheugen? Getuige je handtekening.
Nee hoor, de N305 heeft geen ECC geheugen. Enkel 1x DDR5 SODIMM. Die oude Xeon bak wel, maar is niet meer in gebruik.

• ANdrode
  • Niet online
thof schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:40:
[...]
Gebruik geen ventilator, de fins op de case zelf zijn een graadje of 50.
De closed source memtest86 variant laat de temperatuur zien en doet een zwaardere multicore test.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
thof schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:24:
[...]

Nee hoor, de N305 heeft geen ECC geheugen. Enkel 1x DDR5 SODIMM. Die oude Xeon bak wel, maar is niet meer in gebruik.
als tip, check als je documenten/bestanden die je eventueel erop hebt staan, die zouden nu corrupt kunnen zijn.

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:33

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Hier inmiddels overgestapt naar de R86S met N305 CPU. Heb er wel voor gekozen om de 25Gbe ConnectX 4 NIC om te wisselen met de ConnectX 3 uit m'n N6005 R86S.
De ConnectX 4 gebruikt namelijk 10W in z'n eentje, nog zonder iets ingeplugt, wat zorgde voor 20W totaal idle stroomverbruik.

De N6005 R86S is nu ingericht als LAN party OpenWRT router. Load balancing met mwan3, traffic shaping met cake, ad blocking met adguardhome en een 1TB NVME SSD voor lancache.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• thof

thof

FP ProMod
thof schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:40:
[...]

Gebruik geen ventilator, de fins op de case zelf zijn een graadje of 50 maar zie het geheugen oplopen tot 137 (!!!)

Hardware:
  • Case/Mobo: CWWK met 4x NVMe expansion board (V2 mobo)
  • CPU: Intel i3-N305
  • MEM: Crucial CT48G56C46S5 DDR5 48GB 5600Mhz (Amazon)
    • 4800 MT/s
    • Week 29 van 2023
  • FANS: Geen, nog niet...
Memtest 1:
[Afbeelding]

Memtest 2:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vandaag verder aan het testen met de Crucial 48GB module, welke dus veel te warm werd.

Scenario 1: error/failed
- Volledig passief, standaard
- 137 graden
- zie quote hierboven

Scenario 2: incomplete
- Volledig passief, maar zonder bodemplaat en op een verhoging van ~4 CM geplaatst zodat er ruimte is voor ventilatie
- 137 graden
- Zelf test afgebroken want hoge temps

Scenario 3: success
- Kast verticaal (LAN-side up) met usb fan in een powerbank.
- 1 pass completed

Scenario 4: pending...
- Kast horizontaal, fan tussen de bodemplaat en kast inhoud gemod
- Het is een 140mm fan met 1000rpm die bij de Fractal Design R5 kwam, hij steekt een beetje uit :+
- 82 graden+, 1 pass, memtest loopt nog

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShAQS5-M1vDbjJPB8Ue89WPw214=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wiynaO9dipu3CPz0FTuXQugx.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRQS1dtg2DGNlpoj4aAed6wEeIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcuJyIvsb4ZnD1n0EFpQ8U4b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door thof op 29-12-2023 18:18 . Reden: Plaatjes toegevoegd ]

• Villager
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-04 17:07
Sp33dFr34k schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:15:
[...]

Dank voor de tips hierboven. IDS/IPS moet ik me nog in verdiepen op OPNSense, heb je wat meer info/leesvoer betreft Zenarmor, beter dan Hyperscan? Betreft het een apart (betaalde?) licentie? Heeft iemand ervaring of een N5105 hier krachtig genoeg voor is? Verbinding is nu 600/70 maar zal komend jaar naar 1000/1000 gaan.
Ik heb Suricata geactiveerd met de ET Telemetry ruleset actief aan de LAN zijde en Crowdsec aan de WAN zijde. Merk weinig verschil in CPU load op mijn N305.

• Wolfram55
Heb mijn Crucial 32GB module binnen voor de I3 N305 en de memtest86 gedraaid.

Bij deze module hier ook geen problemen. Draaide zelfs de hele nacht door. (blijkbaar gaat hij automatisch door ... Wist ik niet).

Temperatuur 71C/78C dus dat is netjes denk ik.

Dus wat dat betreft ben ik geneigd het systeem te houden .... maar ...

Heb dus proxmox geinstalleerd maar de snelheid valt me tegen.
Een aantal VM's geprobeerd (Fedora, Debian, Win10 & 11) maar ik heb last van een behoorlijke lag. De muis blijft behoorlijk achter op op die van mijn laptop.

Is dat een instelling?

In de bios staat alles op default.
Als ik top draai op mijn laptop (Fedora) dan zie ik geen noemenswaardige cpu.

• stormfly
stormfly schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:50:
[...]

Welke memory gebruik je?

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Sinds de 32GB module is geplaatst geen problemen meer gehad met uitval of andere opmerkelijkheden tijdens zware load. Rocksolid nu voor 12 dagen.

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-04 14:38
Ik ben al een tijdje aan het spelen met het idee om mijn Pfsense VM te migreren naar een fysiek toestel en met de huidige problematiek van mijn ESX server, wil ik dit even concreet maken. Ik heb hier even gezocht en ik zie dat er veel mensen lovend zijn over de Topton toestellen.

Ik ben nu aan het twijfelen of ik zal gaan voor de N100 of de N305. Het enige wat er zal draaien is PfSense, dus ik vermoed dat de N100 voldoende zal zijn? Is er nog iets waar ik op moet letten?
Gaat om deze https://nl.aliexpress.com/item/1005005397523761.html
Is dit het 'juiste' model qua koeling of moet ik alsnog een koeling bij bestellen? Welke raden jullie bijvoorbeeld aan?
Is er een reden waarom men ander geheugen verkiest dan wat er in zit? Ik zie niet echt in waarom ik meer dan 128GB aan schijfruimte en 4GB aan geheugen moet hebben; De VM gebruikt amper schijfruimte en heeft maar 2GB aan geheugen en heb tot nu toe weinig problemen.
Wat is de reden waarom men een andere adapter verkiest? Is het puur om het verbruik te minderen?

Alvast bedankt!

• TumTum
Le Enfant! schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:34:
Ik ben al een tijdje aan het spelen met het idee om mijn Pfsense VM te migreren naar een fysiek toestel en met de huidige problematiek van mijn ESX server, wil ik dit even concreet maken. Ik heb hier even gezocht en ik zie dat er veel mensen lovend zijn over de Topton toestellen.

Ik ben nu aan het twijfelen of ik zal gaan voor de N100 of de N305. Het enige wat er zal draaien is PfSense, dus ik vermoed dat de N100 voldoende zal zijn? Is er nog iets waar ik op moet letten?
Is dit het 'juiste' model qua koeling of moet ik alsnog een koeling bij bestellen? Welke raden jullie bijvoorbeeld aan?
Is er een reden waarom men ander geheugen verkiest dan wat er in zit? Ik zie niet echt in waarom ik meer dan 128GB aan schijfruimte en 4GB aan geheugen moet hebben; De VM gebruikt amper schijfruimte en heeft maar 2GB aan geheugen en heb tot nu toe weinig problemen.
Wat is de reden waarom men een andere adapter verkiest? Is het puur om het verbruik te minderen?

Alvast bedankt!
N100 is ruim voldoende. Je zou ook nog kunnen kijken voor een N5105. Je hebt geen aparte koeling nodig als je opnsense direct op het device zet. Mijn N5105 is altijd rond de 38 tot 40 graden qua cpu temp zonder fan.

— model in je link is goed —

Je kunt ram meebestellen, maar het kan duurder uitvallen door de btw en de kwaliteit kan twijfelachtig zijn. Ik ga zelf voor Crucial DDR5 (de goedkoopste). Lifetime limited garantie is dan mooi meegenomen.

Je kunt gebruik maken van ZFS en ram is nog steeds goedkoop. Daarom doe ik minimaal 16GB. 8 voor het OS en 8 voor de cache. 128GB NVMe is voldoende, maar het prijsverschil is minimaal. Het is een afweging.

Mocht je memory willen uitbreiden, dan moet je de module vervangen en dat kost meer geld.

Ik heb advies gevraagd mbt de adapter en de meegeleverde adapters zijn prima. Je kunt hem vervangen, maar is niet noodzakelijk. Gewoon goed testen en dan is het prima. Mocht je twijfelen over de kwaliteit, dan kun je kiezen voor bijv. een Leicke. Niet geweldig, maar een prima alternatief. Maar dit is wss niet nodig.

• TumTum

Alvast bedankt!
Zoiets kan ook als je een N5105 overweegt.
https://www.amazon.nl/Fir...hunsn%2Caps%2C100&sr=8-10

• stormfly

Alvast bedankt!
Ik heb het draaien op een N5105 en 16G ram. Gaat goed zonder extra koeling. Ik heb wel extra koeling omdat ik dan denk dat electronica een langere levensduur heeft.

Een OPNsense aanbeveling voor een recommend installatie is 8G ram. Ik draai ook Zenarmor, die specs zijn echt hoog.

[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 16-01-2024 19:31 ]

• TumTum
andru123 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 20:24:
Bedankt voor de uitleg, duidelijk verhaal. U raadt dus specifiek voor firewallgebruik een ander model aan. Ik heb niet eens ervaring met n100, het lijkt er ook op dat realtek nics werken volgens synoniem in "Zelfbouwproject: Firewall / Router / AP"
Maar als andere boxen veel beter zijn, wil je dat natuurlijk wel.
Jammer dat er geen gepinnde berichten zijn of een overzicht dat regelmatig wordt bijgewerkt met de nieuwste/beste modellen.
Het zijn leuke pc’tjes om mee te spelen. Maar over het algemeen erg brak qua bios, firmware en drivers. De i225-v B3 of i226-v zijn qua adapters een stuk beter. Ik denk namelijk dat je de cwwk/topton devices ook zo kan tunen, maar dat je uiteindelijk performance moet inleveren of dat het gewoon niet kan, omdat een router vrijwel altijd bezig/actief is.

De i3 N305 heb ik ook lager gekregen, maar daarvoor lever je wel performance in. Dus als je kijkt naar zuinigheid, dan maakt het niet veel uit of je kiest voor een topton, t8, t9 etc. Wel is het handig om componenten uit te schakelen in de bios waar mogelijk.

• stormfly
tMb schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 21:32:
Van een mede-tweaker heb ik een Lenovo ThinkCentre m720q tiny form factor pc overgenomen voor gebruik als router en firewall.

Dit topic op Servethehome bevat veel waardevolle info over de Lenovo Tiny’s, waaronder het partnummer voor de riser (01AJ940).

Van een collega een HPE 331t 4x1GB NIC overgenomen en die erin geplaatst.

De custom bracket die bij de riser kaart kwam past nét in combinatie met de HPE 331t. Alleen de schroef waarmee je de bracket aan de NIC vastmaakt past niet, maar het zit stevig genoeg.

Ik ga pfSense in een VM draaien. Anders is het een beetje zonde van de I5-9400T. Waarschijnlijk XCP-ng als hypervisor en dan de UniFi controller en HomeAssisant er ook op.

Ben benieuwd naar het stroomverbruik. Als ik alles heb geïnstalleerd eens meten.

Ps. Deze setup komt naast / in plaats van mijn Dell Optiplex 7400 SFF die al 4 jaar lekker draait als router (ook gevirtualiseerd maar dan met ESXi).
Leuk, ik ben heel benieuwd naar je stoomverbruik. De I5-9400T gaat qua performance redelijk gelijk op met de N305, de N305 heeft een lagere TDP omdat hij 5 jaar nieuwer is.

Wat verbruikt je huidige server, ben je van plan een vergelijking te maken tussen oud en nieuw qua stroomverbruik?

• tMb
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-04 08:02

tMb

stormfly schreef op zondag 11 februari 2024 @ 08:03:
[...]

Leuk, ik ben heel benieuwd naar je stoomverbruik. De I5-9400T gaat qua performance redelijk gelijk op met de N305, de N305 heeft een lagere TDP omdat hij 5 jaar nieuwer is.

Wat verbruikt je huidige server, ben je van plan een vergelijking te maken tussen oud en nieuw qua stroomverbruik?
Ja ik ga zeker vergelijken. Het huidige stroomverbruik van m'n server/router is 26,9W gemiddeld gemeten over 5 dagen met een Innr SP120 smart plug. Dat is een i5-6500 met 16GB ram (65W TDP), 240GB SATA SSD en een Intel I350-T2 NIC.

• Tom Paris
  • Laatst online: 00:34
stormfly schreef op zondag 11 februari 2024 @ 08:03:
de N305 heeft een lagere TDP omdat hij 5 jaar nieuwer is.
:?

De N305 heeft een lagere TDP omdat het een compleet andere microarchitectuur is, ontworpen voor een totaal andere toepassing en marktsegment, en op een andere node geproduceerd is.

[ Voor 5% gewijzigd door Tom Paris op 11-02-2024 13:37 ]

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• stormfly
Tom Paris schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:36:
[...]

:?

De N305 heeft een lagere TDP omdat het een compleet andere microarchitectuur is, ontworpen voor een totaal andere toepassing en marktsegment, en op een andere node geproduceerd is.
Ik ben op dat gebied leek hoor :9 die weblink die ik gaf is voor mij de bijbel qua info _/-\o_ ik vergelijk gewoon CPU prestaties ten aanzien van TDP/verbruik.

Welke gelaagdheid sla ik onbedoeld over?

• Tom Paris
stormfly schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:12:
[...]

Ik ben op dat gebied leek hoor :9 die weblink die ik gaf is voor mij de bijbel qua info _/-\o_ ik vergelijk gewoon CPU prestaties ten aanzien van TDP/verbruik.

Welke gelaagdheid sla ik onbedoeld over?
N-serie is de Atom-lijn van microarchitectuur, waar Intel bewust een simpelere architectuur hanteert om het verbruik en kosten laag te houden. Bedoeld voor minder veeleisende toepassingen zoals thin clients, embedded systemen, tablets/netbooks, etc. Core-serie is de mainstream microarchitectuur met alle toeters en bellen, bedoeld voor desktops en laptops waar prestaties hoger moeten zijn en dus kosten en verbruik hoger mogen zijn.

Natuurlijk zitten er enkele generaties tussen de genoemde N305 en i5-9400T, waardoor prestaties enigszins in lijn zijn, en voor de toepassing als firewall ook meer dan voldoende. Maar zo'n benchmark zegt zeker niet alles, waardoor het toch een beetje appels en peren vergelijken blijft.

Maar belangrijker, TDP zegt niets over totaal opgenomen vermogen, maar over de maximale afgegeven warmte.

• Villager
OPNsense als enige VM in Proxmox is misschien wel beter ja. Maar ik draai het zo naast nog 4 containers op een Topton i3-N305 met 32GB memory en 2TB ssd en als je het onderhoud op tijden doet dat de vrouw even geen TV kijkt dan levert dat geen problemen op. Wat wel prio 1 is dat je heel frequent backups maakt (doe ik dagelijks naar m'n NAS), zodat je bij problemen gewoon de laatst werkende versie terug zet. Dat is me in de beginfase regelmatig overkomen. Nu gewoon een heel stabiel systeem met eigenlijk zelden een probleem. En if so, dan heb ik meestal zelf weer wat doms gedaan :-)

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02:19
Ik lurk hier af en toe mee. Ben voorlopig nog tevreden met mijn Qotom doosje (7200u, 32GB) uit 2019 alweer die nog prima voldoet voor Proxmox met een stel VM’s.

Zie dat momenteel der veel van die Ali doosjes gebaseerd zijn op N100 of N305. Die hebben voor zover ik zie allemaal de beperking op 16GB Max Mem.

Wat zou een goede zuinige vervanging zijn voor de 7200u maar wel met 32GB ondersteuning?

• stormfly
m.eddy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:27:
Ik lurk hier af en toe mee. Ben voorlopig nog tevreden met mijn Qotom doosje (7200u, 32GB) uit 2019 alweer die nog prima voldoet voor Proxmox met een stel VM’s.

Zie dat momenteel der veel van die Ali doosjes gebaseerd zijn op N100 of N305. Die hebben voor zover ik zie allemaal de beperking op 16GB Max Mem.

Wat zou een goede zuinige vervanging zijn voor de 7200u maar wel met 32GB ondersteuning?
N100 en N305 ondersteunen in reallife 32GB, geen 48GB

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02:19
stormfly schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:31:
[...]

N100 en N305 ondersteunen in reallife 32GB, geen 48GB
Ik vind dat altijd lastig als Intel zelf maar 16 GB aangeeft:
https://ark.intel.com/con...cache-up-to-3-40-ghz.html

Is lastig bestellen op Ali toch? Voor mijn huidige 7200u staat gewoon netjes 32GB aangegeven.

• Rolfie
m.eddy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:17:
[...]

Ik vind dat altijd lastig als Intel zelf maar 16 GB aangeeft:
https://ark.intel.com/con...cache-up-to-3-40-ghz.html

Is lastig bestellen op Ali toch? Voor mijn huidige 7200u staat gewoon netjes 32GB aangegeven.
Bij Amazon zijn ze ook te bestellen.

32GB werkt stabiel, die ik heb. 48GB wordt heel erg warm en daarom onstabiel en zou ik dus niet adviseren.
32GB is ook meestal wel genoeg. Ik heb zelf een N305 van Ali. Helaas ook wat gedoe er mee gehad icm hardware issue. Maar dat is eigenlijk gewoon domweg pech.

• Rocco008
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-02-2024
Mijn Qotom Mini i5-4200U, 8G RAM, 32G SSD met 4x Gigabit is overleden :'(.. destijds aangeschaft via AliExpress. Sinds 2017 heeft de server 24/7 zijn werk als pfsense server uitstekend uitgevoerd en sinds een paar jaar werkte het ook als VPN-server.

Ik ben door het topic heen gelezen en ik ben wel gecharmeerd van de nieuwe energiezuinige Intel N305 met de Intel i226-V chipset voor de 2.5gb LAN. Ik gebruik maar 2 LAN poorten dus even de zoektocht hierop gericht, en ik kom tot volgende opties:

i3-N305 Barebone, Dual Lan - geen actieve koeling
https://www.amazon.nl/Firewall-Appliance-Fanless-OPNsense-Ethernet/dp/B0CNH23VNL?th=1

i3-N305, 8GB, Dual Lan - geen actieve koeling
https://iamnuc.com/gb/minisforum/2486-un305-mini-pc-minis-forum-intel-core-i3-n305-dual-lan.html?text1=undefined&text2=undefined&color=

i3-N305, 8GB, 500gb, Dual Lan - actieve koeling | niet op voorraad
https://www.amazon.com.be/-/nl/Beelink-Mini-EQ12-Intel-Core/dp/B0C1MQ8DYD?language=nl_BE

Mijn vraag is of een actieve koeling voor de N305 echt een must is? En zijn er nog andere interessante modellen beschikbaar?

• TumTum
Rocco008 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:56:
Mijn Qotom Mini i5-4200U, 8G RAM, 32G SSD met 4x Gigabit is overleden :'(.. destijds aangeschaft via AliExpress. Sinds 2017 heeft de server 24/7 zijn werk als pfsense server uitstekend uitgevoerd en sinds een paar jaar werkte het ook als VPN-server.

Ik ben door het topic heen gelezen en ik ben wel gecharmeerd van de nieuwe energiezuinige Intel N305 met de Intel i226-V chipset voor de 2.5gb LAN. Ik gebruik maar 2 LAN poorten dus even de zoektocht hierop gericht, en ik kom tot volgende opties:

https://www.amazon.nl/Firewall-Appliance-Fanless-OPNsense-Ethernet/dp/B0CNH23VNL?th=1

https://iamnuc.com/gb/minisforum/2486-un305-mini-pc-minis-forum-intel-core-i3-n305-dual-lan.html?text1=undefined&text2=undefined&color=

https://www.amazon.com.be/-/nl/Beelink-Mini-EQ12-Intel-Core/dp/B0C1MQ8DYD?language=nl_BE

Mijn vraag is of een actieve koeling voor de N305 echt een must is? En zijn er nog andere interessante modellen beschikbaar?
De eerste met N100 werkt uitstekend en is heel efficient. Ik denk dat de N305 wat lastiger is in zo'n kleine behuizing. Ik heb zelf de N305 in een betere behuizing en die wordt al vrij warm.

• Villager

Ik heb dus een 4 poort (2.5Gbit) N305 met 32GB intern geheugen en actieve koeling aan de onderkant. Ik merk dat het wel uitmaakt wat je allemaal 'aanzet'. Voorbeeld: ben afgelopen week bezig geweest om IPv6 te configureren en merkte dat op een gegeven moment de processor core temp naar boven de 50 graden ging. Uiteindelijk zaten er te veel consequenties aan het inrichten van IPv6 en heb de configuratie weer teruggezet. Vervolgens bleven er kennelijk processen actief, want de temperatuur daalde pas nadat ik een reboot deed. Heb dit gedrag al eerder meegemaakt. Na de reboot weer gewoon 38 graden. In mijn ogen heb je dan geen actieve koeling nodig. Ik draai overigens nog 6 containers naast Opnsense.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
Villager schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:12:
[...]

Ik heb dus een 4 poort (2.5Gbit) N305 met 32GB intern geheugen en actieve koeling aan de onderkant. Ik merk dat het wel uitmaakt wat je allemaal 'aanzet'. Voorbeeld: ben afgelopen week bezig geweest om IPv6 te configureren en merkte dat op een gegeven moment de processor core temp naar boven de 50 graden ging. Uiteindelijk zaten er te veel consequenties aan het inrichten van IPv6 en heb de configuratie weer teruggezet. Vervolgens bleven er kennelijk processen actief, want de temperatuur daalde pas nadat ik een reboot deed. Heb dit gedrag al eerder meegemaakt. Na de reboot weer gewoon 38 graden. In mijn ogen heb je dan geen actieve koeling nodig.
offtopic:
Gegarandeerd dat dat niks met IPv6 te maken had. En met de instelling "IPv6 weer uit gezet" ben je dus terug naar het jaar 2000 gegaan.

Overigens kan ik mij ook absoluut niet indenken dat een N305 nodig zou zijn voor puur een router. Daarvoor lijkt zelfs een N100 mij overkill. Tenzij je uiteraard de totaal overbodige IDS/IPS features wilt gebruiken om elke mogelijke "indringer" te zien en loggen terwijl 100% van de detectie die die doet toch semi onschadelijk is. (/me heeft een tijd IDS/IPS gebruikt op een UniFi Security Gateway. Leuk allemaal die waarschuwingen dat iemand een login probeert te doen op een WordPress site. Alleen... draai ik niet eens een webserver naar de buitenwereld, laat staan WordPress).

• Rocco008
RobertMe schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:18:
[...]

offtopic:
Gegarandeerd dat dat niks met IPv6 te maken had. En met de instelling "IPv6 weer uit gezet" ben je dus terug naar het jaar 2000 gegaan.

Overigens kan ik mij ook absoluut niet indenken dat een N305 nodig zou zijn voor puur een router. Daarvoor lijkt zelfs een N100 mij overkill. Tenzij je uiteraard de totaal overbodige IDS/IPS features wilt gebruiken om elke mogelijke "indringer" te zien en loggen terwijl 100% van de detectie die die doet toch semi onschadelijk is. (/me heeft een tijd IDS/IPS gebruikt op een UniFi Security Gateway. Leuk allemaal die waarschuwingen dat iemand een login probeert te doen op een WordPress site. Alleen... draai ik niet eens een webserver naar de buitenwereld, laat staan WordPress).
Eens dat de N305 (nu) een overkill is maar het idee is om direct voorbereidt te zijn op de komende jaren; upgrade van het interne netwerk naar 2.5gb en een glasverbinding van 2.5/5gb. Ik zal me eens verdiepen in de mogelijkheden van de N100.

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

Met persoonlijke voorkeur als disclaimer;

Als iets er (goed) voor gemaakt is, is passieve koeling imo top. 'k Heb een passief gekoelde PC en laptop.

Maar passief gekoelde apparatuur in de meterkast zet ik 'op de tocht' met een 140mm fan (op een USB stekkertje gesoldeerd).

Waarom? Apparatuur / onderdelen hebben een MTBF. Zoals ik daarop heb ingelezen, neem ik als vuistregel dat elke 10° stijging de MTBF kan halveren (valt vast over te discussiëren). Een goede 140mm fan op 5v hoor ik niet draaien.

Wanneer je idle op 38° zit is het vast echt overbodig, maar 24/7 >60° in de meterkast voorkom ik graag actief. Ik zou een passief gekoeld model durven aanschaffen en die sowieso op de tocht zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Chris.nl op 18-02-2024 10:55 ]

• TumTum
Rocco008 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:31:
[...]

Eens dat de N305 (nu) een overkill is maar het idee is om direct voorbereidt te zijn op de komende jaren; upgrade van het interne netwerk naar 2.5gb en een glasverbinding van 2.5/5gb. Ik zal me eens verdiepen in de mogelijkheden van de N100.
Voor 2.5 routing/firewall is een N100 ruim voldoende. De N305 is interessant als je Proxmox gaat draaien en andere zaken gaat hosten.

• Rocco008
TumTum schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:11:
[...]

De eerste met N100 werkt uitstekend en is heel efficient. Ik denk dat de N305 wat lastiger is in zo'n kleine behuizing. Ik heb zelf de N305 in een betere behuizing en die wordt al vrij warm.
@TumTum , welke behuizing heb jij nu?

• stormfly
oltk schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:25:
[...]

ahh..

ik heb meer:
Package id 0: +61.0°C (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 4: +60.0°C (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 5: +60.0°C (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 6: +60.0°C (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 7: +60.0°C (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Is dit in rust?

Dit is een N305 met een bodemfan en een top fan erop. 60% cpu load al geruime tijd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
root@pve:~# sensors
nvme-pci-0600
Composite:    +56.9°C  (low  = -273.1°C, high = +81.8°C)
                       (crit = +84.8°C)
Sensor 1:     +56.9°C  (low  = -273.1°C, high = +65261.8°C)
Sensor 2:     +77.8°C  (low  = -273.1°C, high = +65261.8°C)

acpitz-acpi-0
Adapter: ACPI interface
temp1:        +27.8°C  (crit = +119.0°C)

coretemp-isa-0000
Package id 0:  +47.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 0:        +47.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 1:        +47.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 2:        +47.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 3:        +47.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 4:        +44.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 5:        +44.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 6:        +44.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 7:        +44.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)

nvme-pci-0100
Composite:    +50.9°C  (low  = -273.1°C, high = +81.8°C)
                       (crit = +84.8°C)
Sensor 1:     +50.9°C  (low  = -273.1°C, high = +65261.8°C)
Sensor 2:     +61.9°C  (low  = -273.1°C, high = +65261.8°C)

[ Voor 57% gewijzigd door stormfly op 15-03-2024 17:29 ]

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:33

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

martdj schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:22:

...

- Mijn huidige server die er toch al staat uitbreiden met een insteek netwerkkaart. Daar Opnsense of Pfsense in een VM op draaien en dat dus als extra taak (die ie zeer makkelijk aan zal kunnen, want dat ding heeft meer dan genoeg resources)

...
Maar ik geen idee of het slim is om een server die al voor van alles en nog wat gebruikt wordt en zo nu en dan ook geupdate moet worden en daarvoor gereboot wordt, ook als router te gebruiken. Hebben jullie daar ideeën over.
De laatste optie lijkt leuk speelgoed, maar ik lees tot nu toe dat dat toch tussen de 9-13W extra oplevert en da's best veel. Ik ben benieuwd of jullie al een goede zelfbouwrouter die minder verbruikt voor elkaar hebben gekregen.
Ik heb opzettelijk een aparte x86 router (OpenWRT, r86s, n305, 15W idle met 1Gb BiDi SFP, 10Gbit DAC SFP+ en 1Gbit RJ45) en neem het extra stroomverbruik voor lief. Voor m'n router wil ik eigelijk 100% uptime, terwijl m'n server af en toe uit moet kunnen om stof eruit te zuigen, of kernel/OS upgrades.

Als je niet vies bent van OpenWRT kun je ook nog een NanoPi R6S overwegen, die kan prima gigabit internet aan. 2-4W idle.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Villager
martdj schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:22:
Aangezien ik sinds afgelopen vrijdag 1 Gbit/s glasvezel heb, maar mijn huidige router (TP-Link met OpenWRT) niet verder komt dan 240 Mbit/s, ben ik ook aan het kijken naar een zelfbouw router. Ik wil daarbij ook ervaring opdoen met OpnSense of Pfsense. Nu zit ik naar 2 opties te kijken:
- Deze N100 Mini PC van CWWK waar ik dan Proxmox opzet en ik naast de routertaak misschien ook nog een paar containers of VMs op laat draaien (dat zou dan puur als backup zijn. Zie optie 2)
- Mijn huidige server die er toch al staat uitbreiden met een insteek netwerkkaart. Daar Opnsense of Pfsense in een VM op draaien en dat dus als extra taak (die ie zeer makkelijk aan zal kunnen, want dat ding heeft meer dan genoeg resources)

De laatste optie is natuurlijk het goedkooptste en zal ook verreweg het minste extra energie kosten. Maar ik geen idee of het slim is om een server die al voor van alles en nog wat gebruikt wordt en zo nu en dan ook geupdate moet worden en daarvoor gereboot wordt, ook als router te gebruiken. Hebben jullie daar ideeën over.
De laatste optie lijkt leuk speelgoed, maar ik lees tot nu toe dat dat toch tussen de 9-13W extra oplevert en da's best veel. Ik ben benieuwd of jullie al een goede zelfbouwrouter die minder verbruikt voor elkaar hebben gekregen.
Ik heb een Topton N305 met Proxmox en OPNsense in een VM. Ben blij dat ik het zo gedaan heb. Had geen kennis van OPNsense en beperkte kennis van firewall rules. Door veel backups te maken, kon ik lekker 'aanklooien'. Als de setup weer eens verkloot was dan kon ik gewoon de laatste backup terugzetten en weer opnieuw beginnen.
Ik heb geen kinderen meer thuis wonen, dus heb voldoende momenten om dat te doen (wel even inplannen). Als je hele gezin er achter zit dan wordt het wat lastiger om te plannen.
Draai daarnaast overigens nog een stuk op 6 containers en dat gaat eigenlijk hartstikke goed ernaast.

• Rolfie
Misschien toptom met een N305 of N100? Bij Ali zijn deze heel leuk en hier zijn al voldoende voorbeelden van te vinden in dit topic.

• RobertMe
Rolfie schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 11:46:
Misschien toptom met een N305 of N100? Bij Ali zijn deze heel leuk en hier zijn al voldoende voorbeelden van te vinden in dit topic.
N100 lijkt mij overkill? N305 dus nog meer.

Heb zelf een N5105 draaien van TopTon en draait prima. Maar... heb geen gigabit, noch PPPoE.

Edit:
Ter aanvulling. En de N100s zijn ook bijzonder onzuinig met 8W (lagere metingen zijn er niet / alleen de Firebat?).
De Odroid H4 kan potentieel wel ook nog een optie zijn. N97, en daarmee iets krachtiger dan de N100. En geadverteerd energieverbruik van 2,xW als ik me niet vergis.

[ Voor 27% gewijzigd door RobertMe op 22-06-2024 12:22 ]

• Tom Paris
Topton heeft nu een N100/N305 systeem met 2x SFP+

Afbeeldingslocatie: https://www.toptonpc.com/wp-content/uploads/2024/07/5.png

Interessant voor multi-gig fiber met de juiste XGS-PON module. Vraag me wel af hoever je komt met *sense op deze CPUs.

• RobertMe
Tom Paris schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:44:

[Afbeelding]

Interessant voor multi-gig fiber met de juiste XGS-PON module. Vraag me wel af hoever je komt met *sense op deze CPUs.
Wat is die aansluiting naast de power connector? Lijkt wel een wchroefterminal, maar dan zonder schroeven :p

Edit:
Ook stroom dus, via inderdaad een schroefterminal, alleen dan schroeven in de behuizing.
Afbeeldingslocatie: https://www.toptonpc.com/wp-content/uploads/2024/07/%E8%AF%A6%E6%83%85%E8%8B%B1%E6%96%87%E6%8E%92%E7%89%88_05-scaled.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door RobertMe op 02-07-2024 06:43 ]

• nero355
Tom Paris schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:44:

Vraag me wel af hoever je komt met *sense op deze CPUs.
Want :?

/EDIT :
Tom Paris schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 18:49:
Kom aan, hoe vaak is nu al besproken dat PPPoE single-threaded is in FreeBSD. Dat wordt op zo'n Alder Lake CPU gewoon flink aanpoten op 4 of 8 Gbps.
Zeg dat dan meteen :P

Er bestaan ook XGS-PON gebruikende ISP's die PPPoE niet gebruiken hé! ;)
RobertMe schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 06:39:
Wat is die aansluiting naast de power connector? Lijkt wel een wchroefterminal, maar dan zonder schroeven :p

Edit:
Ook stroom dus, via inderdaad een schroefterminal, alleen dan schroeven in de behuizing.
[Afbeelding]
Humor dat men nog moeite doet om WiFi beschikbaar te maken op zo'n kastje terwijl er al meer dan genoeg LAN bandbreedte aanwezig is :D _O-

WLAN+BT NICje eruit rippen is denk ik het eerste wat ik meteen na ontvangst ervan zou doen! :P
Martidjen schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:49:
Ik zie al een aardige tijd niemand meer iets noemen over de HP Thinclient T730, deze lijkt een beetje ondergesneeuwd te worden door de populaire n100 machines. Betekent dit dan ook dat deze thinclients ondertussen enigzins verouderd en dus minder interessant worden? Zijn deze alsnog wel aan te raden i.c.m. 8GB ram en een 32GB ssdtje?'Of kan ik beter zoeken naar een iets nieuwer systeem met N100 of i5?
IMHO een kwestie van budget en/of verkrijgbaarheid ervan :)

Hoe oud zijn die dingen eigenlijk ondertussen ??
Ik verwacht eerder dat de adapter ervan kapot gaat dan het kastje zelf, maar opzich ook wel iets om over na te denken...!!

[ Voor 9% gewijzigd door nero355 op 03-07-2024 20:59 ]

• Tom Paris
RobertMe schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:07:
[...]
Als in: als je een i7 of i9 pakt zal die niet een noemenswaardig betere performance hebben dan een N processor. Beide lopen AFAIK ergens in de 3GHz maximaal (i9 of zo misschien net in de 4GHz).
Nee nee, het zijn echt fundamenteel andere processors. N100/N305 bestaan alleen maar uit E-cores (de voormalige Atom lijn), de i5/i7/i9 bestaan uit P+E cores. Zeggen dat een N100 en i9 hetzelfde presteren omdat ze beide maximaal 3GHz lopen is als zeggen dat een Hyundai en een Rolls-Royce hetzelfde zijn omdat ze allebei 200 kunnen.
Chris.nl schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:12:
[...]

OpenWRT is zo gek nog niet

Met als kanttekening dat ik met OpenWRT z'n SQM/piece_of_cake.qos dan weer eigenlijk geen (multi)gig nodig heb om een 4k stream te starten terwijl wat torrents e.d. lopen. Dus een dedicated rockchip/armv8 doosje van paar watt idle eigenlijk ook meer dan genoeg is.

'k Zie het nog wel gebeuren dat ik zo'n Topton met OpenWRT bij vrienden, die persé het snelste van het snelste willen, plaats/aanbeveel.
Kijk eens naar de Banana Pi BPI-R4 :) Goedkoper, zuiniger, veelzijdiger. OpenWrt ondersteunt hardware acceleratie op dat platform, op het OpenWrt forum al een aantal gebruikers die 8Gbps PPPoE draaien zonder load.

• RobertMe
Tom Paris schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:36:
[...]

Nee nee, het zijn echt fundamenteel andere processors. N100/N305 bestaan alleen maar uit E-cores (de voormalige Atom lijn), de i5/i7/i9 bestaan uit P+E cores. Zeggen dat een N100 en i9 hetzelfde presteren omdat ze beide maximaal 3GHz lopen is als zeggen dat een Hyundai en een Rolls-Royce hetzelfde zijn omdat ze allebei 200 kunnen.
De grote vraag is dan of die i processoren ook daadwerkelijk de betere performance kunnen geven. Als dat komt uit extra instructiesets of aanverwanten waar BSD geen gebruik (v.w.b. PPPoE) van maakt schiet je er nog niks mee op.

Nog even los van dat die P cores een onevenredig hoog extra energieverbruik opleveren.

• TumTum
Lethalis schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:18:
[...]

Dingen die ik mij afvraag:
- Voor iets meer geld krijg je waarschijnlijk veel meer processorkracht. Waarom zou je dan voor een goedkoop model gaan? Zeker wanneer je met Proxmox nog meer wil draaien dan alleen de firewall / router.
- Is zo'n Beelink VESA mountable? Ik heb momenteel een Intel NUC (met core i5) in de meterkast. Ik heb de metalen VESA plaat aan de wand geschroefd en de NUC kan ik er zo opschuiven en afhalen naar wens. Dat zou ik met een nieuwe mini PC ook weer willen.

Ik zag bijvoorbeeld deze Beelink met een AMD Ryzen processor:

https://www.amazon.nl/Bee...d%2Caps%2C62&sr=8-31&th=1
Met dat soort mini pc’s zijn de NICs vaak brak. Je kunt kijken naar cwwk of topton. Zoiets; https://a.aliexpress.com/_Ez1udhx

Je kunt misschien ook een code gebruiken. Kom je uit op 140 euro zonder ram en nvme.

Heb zelf een plankje geplaatst. Staat nu een topton n305 op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjF-pTa4Si5kDp8foy61VirYvdQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KENSDadpwzs4qPyz8sS1uKMa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door TumTum op 13-09-2024 11:24 ]

• RobertMe
nero355 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:53:
[...]

Het ligt er ook wel een beetje aan hoe erg die 100% CPU LOAD is : Tijdelijk piekje of constante zwaar overloaded belasting ??

Ik gok het laatste op basis van je verhaal :
Ik zou de upgrade dan uiteraard doen voor (grote) file transfers, en nouja, dan loop ik dus tegen dat verhaal aan ja. (wat ik dus bedoelde met '"op die momenten"', als ik de 2,5Gbit/s vol zou trekken, dan moet dat naar de disk, en nouja...).

V.w.b. AVX heeft het nooit op de Athoms/... gezeten. Behalve nu op de N100 / N97 (en N300 / N305 dat sowieso i3s zijn en dus niet onder de Athoms vallen). Maar ook de C lineup CPUs die nogal eens wat meer in NAS achtige hardware zit zou geen AVX ondersteunen. En daar is het dan weer wel frappant wellicht. Juist omdat bv een Samba ook AVX kan (/doet) gebruiken (indien aanwezig) als je Samba dus met encryptie gebruikt (over de lijn). Dat ook een variant van AES met GCM gebruikt, net zoals ZFS. Waarbij AES wel offloaded kan met de AES-NI instructieset (wel aanwezig), en GCM offloaded kan al met SSE(4 minimaal, 15+ jaar oud, ook aanwezig op antieke Athoms), maar dus ook met AVX en AVX de standaard "vereiste" is (voor offloading) en er zelden een SSE4.1 variant is.

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:16
Wat voor hardware heb ik nodig voor barebone opnsense met een 1 gbps up/down verbinding met ids/ips ingeschakeld? Is een N100 dan voldoende en zo ja met hoeveel intern geheugen of kan ik dan toch beter voor een N305 kiezen?

Ik zit te twijfelen tussen bovenstaande of toch een wat grotere uitgave en dan proxmox draaien met opnsense en nog wat vm's. Ook omdat ik misschien in de toekomst een snellere internetlijn neem. Wat kunnen jullie dan adviseren? De MS-01 van Minisforum spreekt me dan aan maar ik weet dan niet welke cpu ik dan het beste kan nemen.

• TumTum
qwasd schreef op zondag 15 september 2024 @ 22:30:
Wat voor hardware heb ik nodig voor barebone opnsense met een 1 gbps up/down verbinding met ids/ips ingeschakeld? Is een N100 dan voldoende en zo ja met hoeveel intern geheugen of kan ik dan toch beter voor een N305 kiezen?

Ik zit te twijfelen tussen bovenstaande of toch een wat grotere uitgave en dan proxmox draaien met opnsense en nog wat vm's. Ook omdat ik misschien in de toekomst een snellere internetlijn neem. Wat kunnen jullie dan adviseren? De MS-01 van Minisforum spreekt me dan aan maar ik weet dan niet welke cpu ik dan het beste kan nemen.
N100 is wel wat krap voor ids/ips met 1gbps. Ik denk dat een N305 net aan voldoende kan zijn. Ik heb ze allebei en denk dat een N100 prima is voor 1Gbps zonder ips/ids. Zit momenteel ook te kijken om toch over te stappen naar een cloud gateway. Die kan wel makkelijk 1gbps met ids/ips.

• Villager
Ik heb een Topton N305 met 32GB geheugen en 2TB opslag. Draai daar Proxmox op met OPNsense in een VM en nog een stuk op 8 containers. Zit op 1 gigabit KPN glas. Heb ook IDS/IPS (Suricata) en Zenarmor geactiveerd gehad en dat doet dat ding met 2 vingers in de neus :-)

[ Voor 5% gewijzigd door Villager op 16-09-2024 10:33 ]

• Villager
Start na stroomuitval

Gisteren een stroomuitval gehad en nadat de stroom terug was merkte ik dat ik nog geen Internet verbinding had. Bleek dat m'n Topton N305 niet automatisch was opgestart.
Voordat ik 'm down breng en loskoppel, weet iemand of dit een setting is in de bios?

• stormfly
Villager schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:55:
Start na stroomuitval

Gisteren een stroomuitval gehad en nadat de stroom terug was merkte ik dat ik nog geen Internet verbinding had. Bleek dat m'n Topton N305 niet automatisch was opgestart.
Voordat ik 'm down breng en loskoppel, weet iemand of dit een setting is in de bios?
De nieuwe modellen hebben een mini schakelaartje aan de buitenzijde om dit te realiseren. Daarmee komt de vraag in mij op: zou de bios dit dan niet ondersteunen?

[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 19-09-2024 09:28 ]

• stormfly
TumTum schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 07:40:
[...]

Ik heb AP’s, switches van de unifi serie. Mijn doel was altijd om de topton te laten functioneren als NVR en router. De snelheid van de cloud gateway max is erg goed inclusief alle features die ik wil gebruiken. Daarnaast is het een vrij efficiente router.

Voor mijn vm’s en containers heb ik een ASUS NUC (155H) die idle maar 6 tot 8 Watt verbruikt. Daarmee komt er een soort van einde aan de topton hobby. Wel gebruik ik nog een N100 nas uit china.

En mijn netwerk is nu nog volledig 2.5G. De unifi flex switches gaan vlans volledig ondersteunen en dan maak ik de complete stap. De switches uit China gaan dan ook weg.
Ik gebruik de UCG Max ook, en ik moet zeggen dat het echt een enorm goede router is. De sites laden heel snel, mogelijk door de hardware offloading welke ze gebruiken? Machine model: Qualcomm Technologies, Inc. IPQ5332 Ik meen dat hij minder dan 4watt gebruikt zonder NVMe, ik ben er meer dan happy mee. De N305 met OPNsense zelfbouw is toch een fractie trager met website opbouw, ondanks de hogere CPU snelheid.

Ik wilde al heel lang een 19inch switch in de meterkast, maar dat kan niet met de kastdiepte. Wat ik nu heb gedaan is een beugel gehaald bij de Karwei en daar hangt de USW-24-Pro-Max aan (powerplug beneden en UTP porten wijzen omhoog). Feitelijk vóór de gasmeter in de loze ruimte tot aan de deur. Ik had toen die Zyxel 2.5Gbps switches gekocht als alternatief voor op de plank, werkte ook goed zeker voor het formaat.

Mijn N305 draait nog lekker door, de load is zo hoog op deze machine dat zelfs met meer powersave instellingen de load ervoor zorgt dat hij altijd 17-19 watt verbruikt. Heb afgelopen weken de BIOS en Samsung NVMe's van nieuwe firmware voorzien in de hoop dat de crashes in de laatste proxmox kernels zouden verdwijnen. Nu maar een oudere kernel gepinned plus de grub tweaks waardoor het stabiel lijkt _/-\o_

De hoofd reden om toch weer een losse router te gebruiken waren de kernelcrashes en daarmee ook direct de internet crashes doordat de OPNsense VM mee crashed. Dat waren de gebruikers in huis wel zat, net als patch onderhoud.

Hoeveel Toptons zijn er door jouw handen gegaan, je hebt heel veel modellen de revue laten passeren hier?

• TumTum
stormfly schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:39:
[...]

Ik gebruik de UCG Max ook, en ik moet zeggen dat het echt een enorm goede router is. De sites laden heel snel, mogelijk door de hardware offloading welke ze gebruiken? Machine model: Qualcomm Technologies, Inc. IPQ5332 Ik meen dat hij minder dan 4watt gebruikt zonder NVMe, ik ben er meer dan happy mee. De N305 met OPNsense zelfbouw is toch een fractie trager met website opbouw, ondanks de hogere CPU snelheid.

Ik wilde al heel lang een 19inch switch in de meterkast, maar dat kan niet met de kastdiepte. Wat ik nu heb gedaan is een beugel gehaald bij de Karwei en daar hangt de USW-24-Pro-Max aan (powerplug beneden en UTP porten wijzen omhoog). Feitelijk vóór de gasmeter in de loze ruimte tot aan de deur. Ik had toen die Zyxel 2.5Gbps switches gekocht als alternatief voor op de plank, werkte ook goed zeker voor het formaat.

Mijn N305 draait nog lekker door, de load is zo hoog op deze machine dat zelfs met meer powersave instellingen de load ervoor zorgt dat hij altijd 17-19 watt verbruikt. Heb afgelopen weken de BIOS en Samsung NVMe's van nieuwe firmware voorzien in de hoop dat de crashes in de laatste proxmox kernels zouden verdwijnen. Nu maar een oudere kernel gepinned plus de grub tweaks waardoor het stabiel lijkt _/-\o_

De hoofd reden om toch weer een losse router te gebruiken waren de kernelcrashes en daarmee ook direct de internet crashes doordat de OPNsense VM mee crashed. Dat waren de gebruikers in huis wel zat, net als patch onderhoud.

Hoeveel Toptons zijn er door jouw handen gegaan, je hebt heel veel modellen de revue laten passeren hier?
Veel :) En de meeste heb ik nog steeds. Misschien gaan die in de verkoop voor een mooie prijs.

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
TumTum schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:24:
We gaan weer richting ubiquiti zo te zien. Het gaat hier om zelfbouw / custom firewalls.
Mea culpa O-)

Ik krijg vandaag een Cloud Gateway Ultra binnen en zal deze parallel draaien met mijn OPNsense firewall zodat ik een mooie vergelijking kan maken.

Een zelfbouw OPNsense heeft uiteraard meer standaard functionaliteit dan een Unifi gateway, veel meer uitbreidingsmogelijkheden en met die N100/N305 CPUs van tegenwoordig belachelijk veel performance. Ik draai al vele jaren pfSense en sinds enkele jaren OPNsense. Aanvankelijk virtueel samen met andere VMs, maar uiteindelijk op dedicated hardware voor minimale downtime. Gedurende deze tijd had ik eerst veel addons, uitgebreide IDS/IPS, (te)veel VLANs, maar met de laatste herinstallatie van OPNsense ben ik van scratch begonnen (keep it simple stupid!) en gebruik ik nog maar enkele addons.

Ik ben benieuwd of Unifi tegenwoordig kan voorzien in mijn basisbehoeften en of de werking kan tippen aan OPNsense. En natuurlijk of de geintegreerde interface van Unifi de beperkingen compenseert. Weet nog niet of ik die vergelijking in dit topic zal plaatsen in een nieuw topic.

• stormfly
wian schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:00:
[...]

Mea culpa O-)

Ik krijg vandaag een Cloud Gateway Ultra binnen en zal deze parallel draaien met mijn OPNsense firewall zodat ik een mooie vergelijking kan maken.

Een zelfbouw OPNsense heeft uiteraard meer standaard functionaliteit dan een Unifi gateway, veel meer uitbreidingsmogelijkheden en met die N100/N305 CPUs van tegenwoordig belachelijk veel performance. Ik draai al vele jaren pfSense en sinds enkele jaren OPNsense. Aanvankelijk virtueel samen met andere VMs, maar uiteindelijk op dedicated hardware voor minimale downtime. Gedurende deze tijd had ik eerst veel addons, uitgebreide IDS/IPS, (te)veel VLANs, maar met de laatste herinstallatie van OPNsense ben ik van scratch begonnen (keep it simple stupid!) en gebruik ik nog maar enkele addons.

Ik ben benieuwd of Unifi tegenwoordig kan voorzien in mijn basisbehoeften en of de werking kan tippen aan OPNsense. En natuurlijk of de geintegreerde interface van Unifi de beperkingen compenseert. Weet nog niet of ik die vergelijking in dit topic zal plaatsen in een nieuw topic.
Ja het is lastig want we hebben het allemaal over routers, misschien past de titel van dit topic niet meer bij de huidige behoefte. En blijven we krampachtig proberen het passend te maken, het nadeel van GoT is dat je voor alles een ander topic "moet" maken. Maar waarbij je dan de lezers mist uit de grote topics en je niet tot de kern komt in je nieuwe topic. Juist die harde kern met de langlopende topics maakt GoT zo sterk kennisplatform.

Is er een alert in te stellen voor een notificatie als er een nieuw topic wordt geopend in "
Forum -> Internet en netwerken -> Netwerken" volgens mij niet @rens-br ? Dat zou het laten lezen van nieuwe topics wel positief kunnen beïnvloeden voor de harde kern?

@wian
Misschien is het verstandig om een topic te openen "UniFi versus Zelfbouw project: Firewall / Router / AP" en daar je feedback delen. Dan kunnen we dat weer uitbouwen tot een veel gelezen topic.

Ik had ontzettend veel draaien in OPNsense, vele NAT rules, reverse proxy, full DNS interceptie DNScrypt/DoH VPN's etc. Dat heb ik allemaal op een andere manier ingericht:

-reverse proxy -> Cloudflared tunnels, ben je ook direct af van certificaten
-VPN -> Wireguard vervangen door Tailscale met tailock
-DNS interceptie met port 53 redirect zit al in routers van andere merken "DNS Shield"
-Portforwards vervangen door Tailscale tunnels.

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 29-10-2024 10:22 ]

• Villager
TheCeet schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:07:
Ik zit te denken om een nieuwe hardware setup aan te schaffen om deze in te stellen als router (Opnsense).
Momenteel draait het hier op een Lenovo M720q met 2e NIC ingebouwd. Maar ik blijf toch problemen hebben met de 24.7 versie, 24.1 draait wel perfect.
De Lenovo zou ik dan willen inrichten als proxmox en daar allerlei containers op inrichten + zelfstudie materiaal.

Ik lees hier al tijdje mee en zie vanalles verschijnen.
Maar wat is nu jullie favoriet hardware router?
Ikzelf kom toe met LAN + WAN poort, want ik heb na de router een Unifi switch hangen.

De Topton's en andere Chinese mini PC's heb ik wat "schrik" voor ivm de hitte die deze genereren en ook het slechte koelpasta verhalen.

Protectli zag ik ook passeren hier recent, en in het bijzonder dan V1210 – 2 Port Intel N5105.
Maar die heeft gesoldeerd RAM aan boord, en misschien toekomst gericht niet echt interessant?
Ik heb vorig jaar ook de overstap gemaakt van een Fritzbox naar OPNsense en heb daarvoor een Topton N305 met 32GB en 2TB SSD aangeschaft. Ik had al een Intel NUC draaien met Proxmox, dus wist al dat ik 'm voor meer dan alleen OPNsense ging gebruiken. Inmiddels draaien er 2VM's en 7 containers op. Als je dedicated OPNsense gaat draaien dan hoeft t allemaal niet zo zwaar. Als je Proxmox gaat installeren en je wilt 'm voor meerdere doeleinden gebruiken, koop dan ruime hardware.
Ik heb overigens nog niet eerder warmte problemen ervaren. Heb er wel meteen een fan in laten zetten en om de levensduur te verhogen heb ik er ook nog een rustig draaiende USB fan op staan. Temperatuur CPU zit rond de 39 graden.

• stormfly
In het kader van leuke china doosjes, ik heb hem zelf niet gekocht maar twijfel ;-) Deze heeft een collega van mij gekocht, stil, koel, 18 watt verbruik met 3 VM's. Voordeel is het SFP+ slot voor de verglazing van woningen.

https://www.amazon.de/dp/B0DFYF2FHL?th=1 er leuke prijs voor een N100

N100= 188 euro
N305= 280 euro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZR1ixk5gG7vObUaLJwpZNnD4zHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bZiYXzP4s1wSEfMOJtJl6Oho.png?f=fotoalbum_large

• RobertMe
stormfly schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:34:
In het kader van leuke china doosjes, ik heb hem zelf niet gekocht maar twijfel ;-) Deze heeft een collega van mij gekocht, stil, koel, 18 watt verbruik met 3 VM's. Voordeel is het SFP slot voor de verglazing van woningen.

N100= 188 euro
N305= 280 euro

[Afbeelding]
Ik mag hopen SFP+, en niet SFP? Anders zit je al snel aan de limiet :p

• nero355
stormfly schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:34:
In het kader van leuke china doosjes, ik heb hem zelf niet gekocht maar twijfel ;-) Deze heeft een collega van mij gekocht, stil, koel, 18 watt verbruik met 3 VM's. Voordeel is het SFP+ slot voor de verglazing van woningen.

N100= 188 euro
N305= 280 euro

[Afbeelding]
Leuk, maar...

Tijdens het doorbladeren van dit topic via de Search bovenaan met puur en alleen de zoekterm "N100" kwam ik N100 doosjes tegen die rond deze "Black Friday" tijd voor € 115 besteld konden worden !! :o

OK... die hadden geen SFP/SFP+ maar dan nog...

En dan heb je niet eens een volledige Intel X520 NIC blijkbaar :
Tom Paris schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:03:
Bij STH hebben ze deze getest. Het Alder Lake-N platform heeft maar beperkt PCIe-lanes, de SFP+ sloten (of eigenlijk, de X520 NIC) zijn aangesloten op PCIe 2.0 x4 ipv x8. Dat is een bottleneck voor de throughput. Routeren op 10Gbit ga je dus niet halen, hooguit ~7Gbit (en dan negeren we de PPPoE issues even voor het gemak).
Hoewel dat weer geen ramp is omdat je sowieso van geluk mag spreken als je meer dan 6,5 Gbps haalt op een 10 Gbps link zonder extra tuning :)

Dus dan klinkt dit veel leuker :
Tom Paris schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:54:
Koop dan een Wyse 5070, Futro S940 of Lenovo M720/M920 met een X520. Beetje zoeken in V&A en eBay, ben je rond de €100 kwijt voor praktisch dezelfde performance in *sense.
Alleen zijn dat dan weer behoorlijk oude dan wel steeds ouder worden kastjes qua SoC die erin zit en dus ook de performance en bugs en zo...

Lastige keuze! :D
Belgar schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:46:
Ik draai de router in een container en gebruik de commandline voor configuratie (VYOS).

De router container is ook bij volle belasting redelijk zuinig gelukkig.
Ik zou daar eigenlijk wel wat meer info over willen hebben :
- Wat voor Container ?
- Welke hardware ?
- VyOS als in Ubiquiti EdgeRouters of echt Brocade Routers ?
- Zet je dan de hardware (de NICs van de Host) door via VT-D of iets dergelijks ?

Als ik het in een VM kan gooien dan wil ik daar wel een keer mee rommelen :)

/EDIT :
Belgar schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:18:
De router kun je krijgen direct bij: https://vyos.io/ . Indien je een specifieke versie wil moet je zelf wel compilen. Om gewoon te testen kun je de daily release (gratis precompiled en download) in een VM slepen en werkt het in principe direct uit de doos (hoewel een router per default niets doet natuurlijk :P ). In proxmox GUI terminal openen naar vyos VM en configureren maar.
Klinkt goed! Thnx! d:)b

[ Voor 9% gewijzigd door nero355 op 15-11-2024 19:02 ]

• Villager
Wat is t stil hier :-)
Niemand aan het kijken voor een nieuw router boxje nu de black friday aanbiedingen er zijn?
Ik wel dus. Hen nu een Topton N305 (32GB 2TB) met Proxmox en daarop 2 VM's en een stuk of 8 containers. De machine kan het prima aan, maar merk dat het soms wel lastig is met updates en resets om het zo te plannen dat het de vrouw niet gaat irriteren omdat de TV het even niet doet :-).
Een los doosje voor OPNsense zou het probleem oplossen. Zat ook te kijken naar de doosjes met 2x sfp+, maar die zijn nog best prijzig. Ook een doosje met 2x lan is bijna net zo duur als eentje met 4. Een N100 met 8Gb en 256 SSD volstaat. Iemand suggesties?

• TumTum
Tom Paris schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:31:
Deze discussie over geheugencompatibiliteit is wel exact waarom ik die AliExpress merken wantrouw. Als de N100 CPU echt maar met zo weinig merken RAM/chips compatible zou zijn, dan zou elke moederbordfabrikant daar last van hebben. Maar kijk naar de memory support lijsten van bijv. ASrock en Asus N100 bordjes, dan zie je hele ruime support. Plus dat je niet hoeft te gokken adhv beperkte support via chat en AI.

Voor mij klinkt dit meer als slechte electronica en/of PCB layout waardoor signaling-problemen ontstaan, of issues in de BIOS. C'T Magazine had al bedenkingen bij de memory settings in de BIOS van CWWK/Topton/etc systemen vorig jaar:

[...]
Ik heb heel veel N100/N305 en andere Topton PC's gehad (en nog steeds) en alleen problemen gehad met Samsung modules. Verder eigenlijk vrijwel niet. Ik adviseer altijd de Crucial CTXX modules. Ze adviseren om de Corsair Vengeance niet te proberen. Ik heb memtests doorstaan met Kingston, Crucial, G.Skill en Lexar.

• nero355
Tom Paris schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:31:
Deze discussie over geheugencompatibiliteit is wel exact waarom ik die AliExpress merken wantrouw.
Ik wantrouw alle merken by default dus dat is geen probleem opzich :Y)
Als de N100 CPU echt maar met zo weinig merken RAM/chips compatible zou zijn, dan zou elke moederbordfabrikant daar last van hebben.
Het is dan ook het moederbord en niet de CPU die dat bepaalt...
Maar kijk naar de memory support lijsten van bijv. ASrock en Asus N100 bordjes, dan zie je hele ruime support.
Ik vind het ironisch dat je die twee aanhaalt, want vooral ASUS heeft altijd al bekend gestaan als het merk dat super kieskeurig is qua RAM modules :+

En beiden zitten onder hetzelfde moederbedrijf en hadden daardoor altijd al de net wat minder goede USB poorten op de markt bijvoorbeeld...
TumTum schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:38:
Ik heb heel veel N100/N305 en andere Topton PC's gehad (en nog steeds) en alleen problemen gehad met Samsung modules.
Wel humor dan dat mijn N5105 TopTon weer juist prima werkt met een Samsung module erin :)

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
net op upgrade gedrukt. emmm niks voorbereid, niet eerst de packages verwijderd zoals in de handleiding.
Zweet zweet, zelfs geen backup gemaakt.

pffff ging goed, na een paar minuten draait de beta, en zo te zien gaat alles goed.
Hier ook een KPN 1G lijntje. en verder de gebruikelijke packages: haproxy,acme,nut,openvpn,pfblocker.

Intel(R) Core(TM) i3-N305 .

-edit-

• stormfly
nike schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:33:
net op upgrade gedrukt. emmm niks voorbereid, niet eerst de packages verwijderd zoals in de handleiding.
Zweet zweet, zelfs geen backup gemaakt.

pffff ging goed, na een paar minuten draait de beta, en zo te zien gaat alles goed.
Hier ook een KPN 1G lijntje. en verder de gebruikelijke packages: haproxy,acme,nut,openvpn,pfblocker.

Intel(R) Core(TM) i3-N305 .
Hoe is de core verdeling voor PPPoE als je de aanpassing doorvoert en een file van een paar gigabyte binnenhaalt?
This new PPPoE backend is not active by default in this version, but can be enabled with the global option under System > Advanced on the Networking tab <if_pppoe_option>`.

[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 02-04-2025 19:43 ]

• Villager
mohblack schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:03:
Is er al iemand die ervaring heeft met RAM en SSD voor een Topton met N150?
Besteld via ali en de verkoper gevraagd maar nog geen reactie ontvangen.
Nee, wel met een Topton N100. Ben na wat minder goeie keuzes uitgekomen op een 16GB Samsung geheugenmodule, zoals de verkoper aangaf, en een WD_Black SN770 nvme drive. Ik draai nu Opnsense bare metal nadat het me niet lukte om Opnsense stabiel te krijgen op Proxmox. Heb ook een N305 en daarop draaide het onder Proxmox als een zonnetje.

[ Voor 17% gewijzigd door Villager op 01-05-2025 16:52 ]

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Persoonlijk ga ik nooit meer mijn *sense router virtualiseren.
Elke keer als ik de host wil updaten, ligt het internet er uit.
Het het kan best wel eens handig zijn als er iets met je host is, dat je altijd nog internet heb.

Maar ja bij mij is het nu even zwaar overkill, mijn pfsense draait op een chinees doosje een n305 met alleen de firewall. wel super stabiel en snel Ik had eerst een atom ding, maar ik kwam met speed testen nooit boven de 1G. dat had te maken dat ik altijd speedtesten deed via vlans en dat trok hij niet. nu wel.
Maar alles in het unify eco systeem trek mij ook wel.

-edit-

• Villager
wian schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:52:
Protectli is een stuk duurder dan een TopTon/Qotom/CWWK op aliexpress bestellen, maar er is wel een verschil. Ik heb verschillende aliexpress firewalls gehad en daarna een protectli. Eerste grote verschil is de prijs. Je betaalt het dubbele voor een protectli firewall. Daar krijg je wel iets voor terug:

1. kwaliteit. de huidige protectli firewalls (v serie en vp serie) hebben custom ontworpen hardware. Het wordt nog steeds in China geproduceerd maar op specificaties van protectli. Ik heb een TopTon N150 vergeleken met een protectli vault v1410 en de protectli heeft een beter doordachte en duidelijk hogere kwaliteit behuizing. De bovenkant van de metalen behuizing maakt direct contact met de CPU, SSD en RAM voor een uitstekende hitte overdracht. Bij de TopTon zit er een dikke laag goedkope pasta over de CPU om contact te maken met de behuizing. De SSD en het geheugen maken geen contact met de behuizing, er zit een gat van 1-2 centimeter. Die worden dan ook heel snel warm. Met proxmox werd de SSD zo warm dat de performance flink naar beneden ging. Je kunt een fan op de TopTon leggen, maar de behuizing zit potdicht, dus er is binnen geen airflow. Je krijgt de temperatuur pas echt omlaag als je de behuizing open laat en direct lucht tegen de SSD en RAM blaast. De protectli had dit probleem niet. De behuizing werd goed warm, maar de SSD ging nooit throttelen en als je aan de buitenkant een ventilator plaatst zie je direct een groot verschil. Er zijn ook andere kleine verschillen, zoals een power connector die je kunt vastschroeven.

2. support. ten eerste is er uitgebreide documentatie op de protectli site. Ten tweede onderhouden ze coreboot die je makkelijk kunt flashen met een scriptje of zelf kunt compilen. Dan weet je dus zeker dat er geen vage modules of kwetsbaarheden in de bios van je firewall zitten. ik had de protectli 2e hands gekocht en kreeg netjes support adhv het serienummer zonder facturen te hoeven overleggen oid.
Ik ben het helemaal met je eens!
Maar je kunt zeker iets doen om het beter te krijgen. Ik heb een Topton N100 met baremetal OPNSense en heb recent de CPU ge-repaste. Dat heeft de CPU temperatuur van ruim 50 graden gemiddeld naar rond de 42 graden teruggebracht. Van de dikke klodder naar subtiel aangebracht. Dat zorgt ook voor minder hitte intern. Heb er nog wel steeds een Fan op liggen.
Ik heb ook een Topton N305 met Proxmox met 3 VM's en een stuk of 10 containers. Die heeft wel een interne fan aan de onderzijde. Maar ook daar heb ik alsnog een fan op liggen.
Dus het is een afweging voor iedereen of je het geld er voor over hebt om een Protectli te kopen met de kwaliteitsvoordelen of met een beetje aanpassen prima vooruit te kunnen met de Toptons.

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Villager schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:28:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens!
Maar je kunt zeker iets doen om het beter te krijgen. Ik heb een Topton N100 met baremetal OPNSense en heb recent de CPU ge-repaste. Dat heeft de CPU temperatuur van ruim 50 graden gemiddeld naar rond de 42 graden teruggebracht. Van de dikke klodder naar subtiel aangebracht. Dat zorgt ook voor minder hitte intern. Heb er nog wel steeds een Fan op liggen.
Ik heb ook een Topton N305 met Proxmox met 3 VM's en een stuk of 10 containers. Die heeft wel een interne fan aan de onderzijde. Maar ook daar heb ik alsnog een fan op liggen.
Dus het is een afweging voor iedereen of je het geld er voor over hebt om een Protectli te kopen met de kwaliteitsvoordelen of met een beetje aanpassen prima vooruit te kunnen met de Toptons.
Het is allemaal wel op te lossen, je moet er alleen wel van bewust zijn. Je moet het niet erg vinden om even te repasten en evt. een fan op een fanless systeempje te leggen. En als je wilt "optimaliseren" door je firewall te combineren met proxmox en een sloot VMs / containers, dan kun je eigenlijk beter kiezen voor een systeem wat ontworpen is als server met een ingebouwde ventilator.

Dat laatste geldt ook voor protectli. Als bare metal firewall voldoet de passieve koeling prima, maar als je hem zwaar gaat belasten met proxmox, kun je er beter ook een fan op leggen.

Conclusie: (die hier iedere maand wordt gemaakt en daarna weer genegeerd :P ) beter je firewall en proxmox server gescheiden houden dan een high-spec firewall kopen waardoor je in de verleiding komt om er van alles bij te draaien.

• Villager
wian schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:41:
[...]

Het is allemaal wel op te lossen, je moet er alleen wel van bewust zijn. Je moet het niet erg vinden om even te repasten en evt. een fan op een fanless systeempje te leggen. En als je wilt "optimaliseren" door je firewall te combineren met proxmox en een sloot VMs / containers, dan kun je eigenlijk beter kiezen voor een systeem wat ontworpen is als server met een ingebouwde ventilator.

Dat laatste geldt ook voor protectli. Als bare metal firewall voldoet de passieve koeling prima, maar als je hem zwaar gaat belasten met proxmox, kun je er beter ook een fan op leggen.

Conclusie: (die hier iedere maand wordt gemaakt en daarna weer genegeerd :P ) beter je firewall en proxmox server gescheiden houden dan een high-spec firewall kopen waardoor je in de verleiding komt om er van alles bij te draaien.
Wel grappig eigenlijk. Ik had dus de N100 wel ge-repaste, maar de N305 nog niet. Naar aanleiding van deze 'discussie' heb ik 'm gisteren ook gedaan en meteen het anti-stof gaasje wat tussen de uitblazende fan en de onderplaat zat verwijderd. Bij de lucht inlaat plekken heb ik het uiteraard laten zitten. Systeem draait nu zonder externe fan erop en de CPU temperatuur is van 30 graden naar 32 gegaan. Dank voor deze 'trigger' _/-\o_
Pagina: 1 2