Des te minder Windows 8.x/10/11 in mijn leven des te gelukkiger ik ben

De hardware is specifiek voor Windows en daar richt intel zich ook op.
Intel en Linux is anders vrijwel een ideale combinatie en al helemaal als het op de GPU keuze aankomt tegenwoordig dus IMHO kan daar een streep doorheen
Daarnaast zijn de echte originele Intel NUC's zo'n beetje de #1 keuze voor VMWare en Proxmox achtige toepassingen en daar komt toch echt geen Windows bij kijken!

Sterker nog : Omdat het zo algemeen is geworden houden beide partijen tegenwoordig rekening met elkaar!
Ik heb hier N100 mini pc’s en alleen maar gezeik in combinatie met Linux + hwe enabled stacks / nieuwere kernels. Proxmox werkt ook niet goed. De verkoper zegt doodleuk, het is alleen voor Windows. Toevallig power state issue en communication errors AER. Dit kan ik uitzetten in de kernel, maar dan is de efficiëntie gelijk weg.
Ja, maar dan komen we hierbij terecht :
andru123 schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:20:
Wacht, jullie kopen een
passief gekoelde pc (van twijfelachtige kwaliteit) om vervolgens een ventilator (van twijfelachtige kwaliteit) bovenop te plaatsen met ducttape... anders mag het niet een zelfbouw worden genoemd?

En dan ook nog eens de pogingen om meer RAM te gebruiken dan officiëel de bedoeling is daar bovenop...
Bovendien moet je het wel erg slecht treffen om laten we effe voor het gemak zeggen "Een Chinees kastje" te kopen dat niet de laatste Ubuntu LTS Release geboot krijgt : Iets als Banggood.com stond er altijd vol mee !!
Verder weet ik effe zo gauw niet hoe lang die Nxxx modellen tekoop zijn, maar ik kan me voorstellen dat op het moment dat zo'n "Atom SoC" net nieuw is dat dan de drivers en dergelijke nog niet helemaal optimaal zijn en dat je dan eigenlijk in een situatie terechtkomt dat je "Early Beta Tester" wordt, maar in het geval van een Intel produkt verwacht ik dat eigenlijk niet.
Mijn ervaring is dat het vooral de vreemde keuzes zijn zoals de welbekende oude situatie met die DP naar HDMI Bridge/Converter bij een bepaalde generatie Intel NUC's en ook dergelijke kastjes van andere fabrikanten die voor allerlei vreemde problemen zal zorgen dan allerlei andere dingen!
En daar zit juist het punt. Intel levert de chipset, cpu drivers en alles wat nodig is voor Windows 11.
Met Ubuntu, Debian of andere distros ben je afhankelijk van de community en kernel updates van developers. Als je zeker wilt zijn dat alles gecontroleerd is en werkt zoals het zou moeten werken, dan is Windows in dit geval nog steeds de best optie.
Intel commit zelf code/drivers/enz. aan de Linux Kernel en van alles eromheen dus dat zou in principe niet zo moeten zijn!

Als ik veel problemen heb ga ik terug naar Windows, download officiele drivers van de leverancier en ga testjes doen.
Sinds al die rare Windows versies vanaf 8.x en hoger wordt er gewoon alles voor je geïnstalleerd zonder dat je daar ook maar wat over te zeggen hebt en anders download je alleen nog de Intel Chipset Drivers vanaf de Intel website en dan zou je Intel NUCje het wel moeten doen

Sterker nog, elke mini pc die ik ontvang:
- memtest 4 uur
- windows installatie met intel drivers. Daarna prime95, hwmonitor, geekbench. Hier werk ik ook een tijdje op via rdp. Speel dan ook 4k videos af etc.
- daarna de ubuntu installatie met hwe enabled kernel en daarmee dezelfde tests, uiteraard geen garantie dat het in orde is.
En daarom vermijd ik liever allerlei vage kastjes en koop ik het liefst Intel NUC's of eventueel soortgelijke modellen van AsRock/Gigabyte/MSI/enz. als het echt betrouwbaar moet werken!

Ik gebruik zelf Windows en Linux. Je moet soms alleen weten wanneer je het inzet.
Gaming => Windows
Al het andere => Linux
En des te minder Apple/Google/Microsoft in het algemeen des te beter!

FurMark doet hetzelfde met de GPU mocht je die ook gaan testen

Soms zijn er wel verschilllen in power management tussen linux en windows.
Dat dan weer wel...
Reccentere kernels helpen ook. Ubuntu is hier eigenlijk geen handige keuze. Ik heb veel betere ervaringen met Fedora (of Arch, maar dan alleen met de kernel, de hele ervaring is

)
IMHO moet je gewoon iets als Debian Testing of zelfs Unstable pakken op het moment dat je "Vers van de pers" Kernels wilt gaan testen!

Mijn
N305 kastje is stabiel in memtest met
Crucial 48 GB DIMM en
de onderkant eraf. Het RAM werd wel (te) warm.
Ik heb het gevoel dat mijn use case (combineren van thuisserver en router) wat betreft belasting niet bij dit systeem past en ik misschien toch voor een complete kleine PC moet gaan.
IMHO zijn die kastjes gewoon slecht ontworpen en is dat de hele reden van al dit gezeik!

Afhankelijk van hoe en wat ga je met die temperatuur al richting een grens waarbij je VRM's bijvoorbeeld zullen zeggen
"Ja, daaag! Wij kappen ermee!"
Dus ik kan me voorstellen dat je met zo'n temperatuur misschien onbetrouwbare aanvoer van de stroom/spanning krijgt en er bitjes beginnen om te vallen...
Koele elektronica droogt minder snel uit en gaat langer mee.
Dat valt wel mee als we het hebben over het wel of niet koelen van HDD's en die hebben ook een printplaat die gekoeld moet worden...
Het punt is gewoon dat je spullen binnen hun grenzen moeten werken en IMHO doen ze dat niet op dit moment :
- Alles wordt te warm.
- De hoeveelheid RAM is buiten de specificaties.
Moeilijk nu al vast te stellen uit de losse pols; ik denk niet dat de 32G module boven de 100graden geweest. Je ziet het overigens in de 48G memory test results middelste waarde bij temp: 137C...auw.
Dat is echt serieus veel teveel gewoon!

Wat mij nog opviel tussen de 32G en de 48G is CL40 v.s. CL46.
Hou er rekening mee dat die waarde niet alles zegt :
- Je moet de losse timings weten.
- De clocksnelheid van je RAM kan een hoop compenseren!
Boven de 105 graden Celsius begint het afhankelijk te worden van de kwaliteit van de componenten zelf dus dat is gewoon sowieso veeeeel te hoog !!
Je moet gewoon spul hebben dat 1:1 met je CPU draait of beter dan dat
Sneller dan nodig RAM zeg maar is vooral handig bij toepassingen die veel bandbreedte van je geheugen lekker vinden of als je veel met de iGPU gaat doen en ik gok dat de meesten hier dat niet zullen doen.