Aankoopadvies videokaart en voeding, knel in keuze

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjeck
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-07 13:53
Beste mede-tweakers,

Normaliter weet ik na een aantal dagen vergelijken/benchmarken welke producten ik wil aanschaffen. Echter ben ik nu het spoor bijster geraakt.

Op dit moment heb ik een 7870xt die bij aanschaf al coilwhine had (net als de kaart daarvoor!!! >:( ). Wegens tijd, moeite en tevens verlies van interesse in gamen liet ik die kaart maar gewoon zitten. Dat retour sturen e.d. stelde ik maar uit en uit (uit ervaring duurde dat altijd te lang met teveel moeite). Nu is de coilwhine verdwenen, maar is het gaan tikken (misschien fans) en loopt mijn hele systeem soms vast bij het gamen (af en toe blue screens). Voor mij nu reden om een nieuwe kaart aan te schaffen, en gezien mijn voeding - Be Quiet L7 530w - inmiddels ook alweer 4 á 5 jaar meegaat is die ook zeker aan vernieuwing toe (heeft ook de coilwhine en vastlopers kunnen veroorzaken).

Budget is tussen de 200 en max 250 voor een videokaart en max. 50 voor een voeding. Eis is huidige games en GTA V op high/ultra.

De kaarten waar ik over twijfel zijn; de Nvidia gtx 960, AMD r9 280x of r9 290. Nu is het zo dat ik 'overall' minder ben gaan gamen, maar dat ik wel geniet van graphics bij nieuwe games op 1080p. Dus de kaart moet wel future proof zijn.

Qua prijs/prestatie/kwaliteits verhoudingen is de AMD reeks super lastig. Besteed je steeds 20 euro meer, dan maak je sprongen in prestaties (r9 280, 285, 280x, 290). De GTX 960 vind ik misschien niet zo'n hele waardige opvolger, maar is wel heerlijk koel, stil, zuinig (dus goedkopere voeding) en van Nvidia met ongeveer dezelfde prestaties als de 7870xt. Mja, als je dan toch geld gaat uitgeven...en wachten op een beter toekomstige kaart (960ti) is niet altijd de truc bij aankoop van hardware. Die valt denk ik al af.

Hoever moet ik gaan in die AMD reeks? Wat is jullie mening of advies? Ik denk dat de 280x in de lijn der verwachtingen ligt, maar dan is voor 20 of 30 euro meer er een 290 in huis (maar geld overhouden is ook fijn). Voeding wordt waarschijnlijk een cooler master g550m (lijkt me voldoende voor 280x/290). Sorry voor het misschien onnodig lang verhaal. Mijn dank alvast.

Systeem:
i5 3450
Be Quiet l7 530W
Sapphire 7870 XT
Bitfenix raider
ASRock B75 Pro3-M
4GB Geheugen
Windows 8.1
SSD+HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-07 15:54
Een leuke optie is om voor een tweedehands R9 290 te gaan: V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X -- REFURBISHED DUS ALS NIEUW. Met deze kaart kun je echt nog even vooruit. Voor 10 euro buiten je budget kun je een nieuwe R9 290 kopen van MSI of Asus. Over de GTX 960 ben ik persoonlijk niet enthousiast, al is hij natuurlijk wel lekker zuinig zoals je zelf al zegt. Ik struikel ook over het feit dat hij maar 2GB geheugen heeft en dat is voor high-end gaming echt te weinig.

Voor de voeding zou ik voor een pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W gaan, wat tegenwoordig een heel populaire keuze is. Die Cooler Master mag dan wel 4 euro goedkoper zijn, maar de interne componenten zijn van matige kwaliteit. Zie ook deze review: http://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/G550M/4.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De GTX960 zou ik nooit aanraden, dat ding is imo nu al obsoleet. Kijk maar eens hoe hij presteert op hogere resoluties dan fullHD.

Maxmimaal 250 euro voor een videokaard, dan is het vrij makkelijk: Zo'n refurbished R9 290 uit de V&A voor 180 euro. Dan heb je een "nieuwe" kaart met garantie, en een zeer goede koeler. En ding maakt gehakt van een GTX960

pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W is een erg goede voeding, maar het design begint wat oud te worden, maar, eerlijk is eerlijk, ik heb nog geen echte opvolger gevonden die dezelfde prijs vraagt voor dezelfde kwaliteit. Je komt al snel op gold voedingen uit, en die zitten rond de 70 euro voor 500w.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjeck
Bedankt voor de reactie. Normaliter ben ik niet zo van tweedehands hardware, maar die ongebruikte refurbished ones zijn zeker interessant! Dat lijkt me wel wat. Seasonic is goede kwaliteit, maar is die 520watt dan niet wat te laag? Mijn systeem heeft veel toeters en bellen eraan gekoppeld.

Lijkt me wel een moeilijke kwestie als ik weer eens een kaart met coilwhine heb mogen ontvangen. Plus, ik vraag me af hoe dat zit met die advertentie. Ik zal eens informeren.

[ Voor 28% gewijzigd door tsjeck op 25-01-2015 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:24

br00ky

Moderator Harde Waren
Hoeveel toeters en bellen mogen dat wel niet zijn? Met een 290 in full load haal je amper 380W.

[ Voor 32% gewijzigd door br00ky op 25-01-2015 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjeck
4 fans, 5 hdd/ssd's, dvd writer, geluidskaart. Ik wil niet dat de voeding een bottleneck wordt. Misschien zit ik hiermee wel fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:24

br00ky

Moderator Harde Waren
Fans gebruiken een paar watt, HDD's max 10 per stuk, geluidskaart misschien iets meer, maar dan zit je nog ruim onder de 520W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
JoepD schreef op zondag 25 januari 2015 @ 16:34:
Voor de voeding zou ik voor een pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W gaan, wat tegenwoordig een heel populaire keuze is.
Een mooie, "ik heb eigenlijk geen idee maar praat maar iemand na" keuze.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

-The_Mask- schreef op zondag 25 januari 2015 @ 23:22:
[...]

Want wat is dan een betere keuze rond hetzelfde budget?

De S12 is idd wat oud, maar een echte opvolger ervan heb ik nog niet ontdekt rond de 500w in dezelfde prijsklasse. Tot 400w zijn er leuke voedingen voor een leuke prijs, maar daarboven staat er ook in jouw topic niks goedkoops bij de 500w.

Het is best dat je kritiek hebt op mensen die het minder goed dan jou weten, maar kom dan zelf ook eens met wat, in plaats van lekker laagdunkend over andere gebruikers te doen. JoepD helpt de TS, jij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Rond hetzelfde budget en dezelfde kwaliteit is in mijn wereld niet:
12 euro duurder
25 euro duurder
Goedkoper maar met slechtere onderdelen [wat in jouw topic staat]
idem als hierboven
Zowaar goed geprijsd, maar weinig over bekend.
Tientje duurder
Even duur, maar minder watt.

En we zitten hier wel op het punt dat een tientje vrolijk 20% meer is. Als ik een videokaart van 20% duurder koop, wat dan snel richting de 40-60 euro gaat, mag die ook wel duidelijk beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het probleem is dat jij denkt dat de S/M12II Bronze nog zo goed is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ik moet gewoon nog de eerste echte opvolger zien. Ja, een voeding van 15 euro is beter, wie had dat gedacht? En als TS dat kan missen, moet hij vooral zo'n voeding kopen, echter, dat moet maar net kunnen. Er zijn zat topics te vinden waar het om tientjeswerk gaat. .

En de voedingen die even duur zijn, zoals die GM's, hebben de ook door jou gehekelde CapXon caps erin zitten, dat noem ik nou niet echt een opvolger van een voeding die behoorlijk degelijk in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjeck
Gezien het feit dat ik nu waarschijnlijk wat kan besparen op de GPU zou een 80 plus gold voeding misschien wel een optie zijn. Toch vraag ik mij sterk af of 520 watt (of iets in die trent) van Seasonic voldoende is. CPU van mij heeft geloof ik 95watt thermal design power, mobo trekt misschien 25 a 40, toeters en bellen 50 in totaal, en dan nog de gpu (max 380). Volgens mij bereik je dan wel zo'n beetje de max?

Toch bedankt voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Een voeding zoals de Seasonic S12G 450W (en Antec True Power Classic 450W toen die goed leverbaar was) is maar 10 euro meer. Voor die 10 euro krijg je een veel efficiëntere voeding terug, waardoor je die 10 euro qua stroomkosten sowieso makkelijk zal terug verdienen.

Maar dat is niet het enige verschil de kwaliteit is ook beter van die voeding. Een ander groot verschil is de performance, dit heeft te maken met het interne design. De oude S/M12II Bronze serie heeft namelijk groep regulatie, terwijl alle andere voeding die ik hierboven noemen independent spanningsregeling hebben.

Waarom is dit belangrijk? Een voeding met groep regulatie houdt niet van een niet gebalanceerde load op de verschillende spanningen, dan schieten de spanningen namelijk omhoog of omlaag. Het S/M12II Bronze design heeft hier ook veel last van, zie bijvoorbeeld deze review. Het probleem is nu dat moderne PC's juist heel zuinig in idle of slaap/standbystand en dat zal bij de volgende generatie alleen maar groter worden.

Wil je lang met de voeding doen heb je dus een voeding nodig die ook voldoet aan de moderne eisen van een PC. Hij kan immers nog zo goed zijn, als die niet compatibel is met je systeem, heb je er maar weinig aan.
Goedkoper maar met slechtere onderdelen
En weet je wel wat het inhoudt en betekend?
Zowaar goed geprijsd, maar weinig over bekend.
Als je de foto's en beschrijving had bekeken weet je meer dan genoeg.
Even duur, maar minder watt.
Als de dag is gekomen dat meer beter zou zijn, mag je het zeggen.

Ik heb daarnaast trouwens alleen de voedingen genoemd met independent spanningsregulatie, als ik dat niet zou doen zijn er nog veel meer keuzes. Ook voedingen die veel beter met crossload om kunnen gaan als de S/M12II Bronze dat kan ook al is het een voeding met groep regulatie.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-07 16:29
Is het op grond van oa. bovenstaande info dan niet handig om de lijst met PSU's in [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen te herzien?
Denk dat er toch nog flink wat mensen blind varen (waaronder ikke, maar nu al minder :) ) op dat lijstje met goede voedingen.
Misschien zou je die lijst zelfs kunnen verwijderen en direct doorverwijzen naar het voedingen topic omdat voor elke setup en budget bepaalde voedingen wel of niet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
-The_Mask- schreef op zondag 25 januari 2015 @ 23:22:
[...]

Kraam geen onzin uit. Ik heb uiteraard ook zelf de reviews gelezen en deze voeding is echt nog heel prima. En zeker gezien de prijs is hij goed. Ik heb inderdaad niet veel verstand van elektronische componenten, maar als ze in een uitgebreide review van een bekende site zeggen dat het goed is, dan deel ik die mening. Daarnaast is hij in de pricewatch ook goed beoordeeld.

Het is inderdaad wel slim om naar voedingen met minder wattage te kijken, maar dat even terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Het is misschien geen onzin, maar, zoals ik al zei, komt het imo behoorlijk bot over hoe je tegen hem, en later tegen mij, deed/doet. Ik weet dat jij er veel van weet, maar dat maakt jou niet meer dan mij of hem.

Die mindere componenten betekenen minder lange levensduur, ook iets wat jij zelf zegt in je topic. Die S12's doe je weg omdat ze te krachtig zijn, of te verouderd, iets wat ze imo nog niet zijn. Je doet ze iig niet snel weg omdat ze kapotte caps hebben.

Zelf kan ik nog niet genoeg over de VPF vinden, ja, misschien zoek ik niet goed genoeg, dat kan, maar ik kan slechts een paar foto's vinden, waar niet alles even duidelijk op te zien is. Op het oog ziet hij er idd goed uit, maar dat zegt lang niet alles.

En meer watt is beter als het ook nodig is, een i5 uit de 3000 serie is al behoorlijk zuinig, maar een R9 290 lust nog wel watt, en TS had het over een stapeltje HDD's. Ik ga er niet automatisch vanuit dat een 450w voeding voldoende kan leveren voor die onderdelen, en ik had weinig zin om om 00:30 even op te zoeken hoeveel die FD kan leveren op 12v, en op te zoeken hoeveel de PC van TS zou kunnen gaan verbruiken.

Ik probeer TS gewoon te helpen, en misschien maak ik eens een fout, ik hoop dat ik fouten maak, dat betekend dat ik een mens ben [of een slechte A.I] en van fouten leer ik. Maar, er zijn verschillende manieren om aan te geven dat iemand fout zit.

En, zeg nou zelf, het is niet alsof ik een of andere ronduit waardeloze voeding zit te verdedigen of aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
Dit heeft puur betrekking op de zin die ik quote in mijn vorige bericht. Dat is namelijk onzin. Ik praat niemand na, ik ga alleen niet in ieder topic verdedigen waarom een bepaald component goed is of niet. Zoals gezegd heb ik geen enorme kennis over elektronische componenten, maar baseer ik mijn mening/advies op reviews van de bekende sites. Reviews van mensen die er wel verstand van hebben. En op basis van een budget kan dan een voeding aangeraden worden of kan er aangeraden worden het budget op te rekken. Voor de rest eens met VasZaitsev. Ik kende je overigens nog niet, maar ik ben ook niet enorm actief. Ik zie nu dat je er veel verstand van hebt en kun je waarschijnlijk een beter advies geven dan ik. Maar ik probeer het op basis van de middelen die ik heb te doen en dat is meestal ook wel prima. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjeck
Ik ga nu waarschijnlijk voor de Seasonic M12II Evo 620W tenzij iemand mij met zekerheid kan vertellen dat 520w of 550w wel voldoende is.

[ Voor 46% gewijzigd door tsjeck op 26-01-2015 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjeck
Ik lees op het internet zoveel verschillende dingen. 550watt zit ik wel safe denk ik. Bedankt voor de hulp so far! Stukje wijzer geworden
Pagina: 1