Toon posts:

TV kijken met DVB-T

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Twieeker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-10-2022
Beste Tweakers,

Ik woon sinds kort op mijzelf, maar ik heb geen TV-abbonoment genomen omdat ik amper TV kijk.
Echter, besefte ik dat ik met enige regelmaat wel naar NPO1/2/3 keek en dat ik dat wel een beetje mis.

Ik weet dat deze zenders gratis in de lucht zijn te ontvangen met een DVB-T antenne.

Nu vraag ik mij af, waar kan ik zien of mijn TV zo'n ingang heeft (heb een flatscreen LCD Tv van een jaar of 5 oud) en wat voor antenne kan ik het beste kopen?

Bij voorbaat dank.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:15

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
DVB-T gaat via de normale antenne ingang, de COAX-ingang dus.

Noem eens een merk + typenummer van die TV. Wie weet heeft het ding wel helemaal geen DVB-T tuner aan boord.

DVB-T wordt in Nederland beheerd door Digitenne, van KPN. Je zou eens kunnen zoeken op 'Digitenne antenne' en dan kijken of je iets vind wat je ergens in de buurt van je TV kwijt kan. Groter is altijd beter dan zo'n miezerig sprietje natuurlijk ;)

Je kunt die 3 zenders overigens ook gewoon via internet bekijken:
http://www.npo.nl/live/npo-1
http://www.npo.nl/live/npo-2
http://www.npo.nl/live/npo-3

NPO1/2/3 en een regionale zender moeten altijd vrij te ontvangen zijn. Dat kan dus via DVB-T maar ook via internet.

[Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 25-01-2015 14:55]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

In de handleiding staat dat.. Heb je die niet, dan vindt je die vast wel online. De tuner moet in iedergeval DVB-T ondersteunnen. Doet ie dat niet, dan een DVB-T decoder op de kop tikken.

Een mummy uit z'n verband trekken is nooit grappig.
Een Napster t-shirt aantrekken voor het concert van Metallica is nooit grappig.

• Twieeker
Bedankt voor de reacties!

Ik moet inderdaad even opzoeken of er een DVB-T tuner aan boord is.

En koop inderdaad wel liever een fijne buiten-antenne, of eentje die goed binnen werkt.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:54

OgWok

U.N.C.L.E.

Mocht je geen ingebouwde DVB-T tuner in je TV hebben dan kan je een scart-DVB-T "stekker" aanschaffen.
Daar zit een DVB-T tuner in en is iets groter dan een scart stekker zelf. Antenne eraan; tv op juiste scart poort en kijken maar. Sommige van die "stekkers" hebben ook een USB aansluiting en dan kan je opnames plannen en opnemen op een USB-stick. Beeldkwaliteit is goed.
Heb er ooit één in de aanbieding in Lille gekocht en werkt prima voor € 17,--

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Twieeker
Zijn er nog antennes die men aanraad hier? Of specificaties van antennes?

• Twieeker
OgWok schreef op zondag 25 januari 2015 @ 14:57:
Mocht je geen ingebouwde DVB-T tuner in je TV hebben dan kan je een scart-DVB-T "stekker" aanschaffen.
Daar zit een DVB-T tuner in en is iets groter dan een scart stekker zelf. Antenne eraan; tv op juiste scart poort en kijken maar. Sommige van die "stekkers" hebben ook een USB aansluiting en dan kan je opnames plannen en opnemen op een USB-stick. Beeldkwaliteit is goed.
Heb er ooit één in de aanbieding in Lille gekocht en werkt prima voor € 17,--
Ah ik zie het al. Toffe dingen. Met een afstandsbediening ook vaak!

Bedankt.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

M'n moeder had digitenne, maar het ontvangst is gewoon naatje in die omgeving. Als er een bus of een brommer voorbijkwam viel het beeld en geluid weg. Slecht weer? Dan was tv-kijken geen pretje..

Het hangt dus ook nog eens af van de locatie waar je je bevindt. Voor een binnen antenne is het nog van belang wat voor huis je woont. Zo is mijn oude buurman verhuist van een oud gebouwd uit 1980 naar nieuwbouw wat vorig jaaropgeleverd is. Daar zit nog geen kilometer afstand tussen die 2 flats.. Maar hij ontving amper signaal doordat er weer een speciale coating over het dubbelglas heen zit.

Ze kan een goedkope binnen antenne prima werken, En een dure gewoon amper.. Ik zou sowieso voor een buitenantenne gaan. Die zal je toch moeten aanschaffen als een binnenantenna niet blijkt te voldoen, en dan is goedkoop gewoon duurkoop geworden..

Een mummy uit z'n verband trekken is nooit grappig.
Een Napster t-shirt aantrekken voor het concert van Metallica is nooit grappig.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Twieeker schreef op zondag 25 januari 2015 @ 15:02:
[...]

Ah ik zie het al. Toffe dingen. Met een afstandsbediening ook vaak!

Bedankt.
Dacht alleen maar. Zitten geen knopjes op die scart stekker. O, ja en een infrarood-oog aansluiting; zat erbij.
En geluk hebben met de ontvangst waar je zit. Heb hier prima ontvangst op een sprietje van 20 cm :)

Gisteravond Wallander opgenomen op stick. 1,5 uur in 2GB. Met de stick aan de PC ook daar af te kijken. Niet verschrikkelijk belangrijk, maar als het zo uitkomt handig.

[Voor 38% gewijzigd door OgWok op 25-01-2015 15:36]

• Twieeker
Update voor de geïnteresseerden: Ik heb zo'n Koning buitenantenne gehaald voor €25.

Werkt binnen al heel prima. Ook tijdens de zeer felle regenbuien van gisteren. Dus ik laat hem lekker binnen staan denk ik.

Tevens heb ik een Chromecast gekocht (€35) waarmee je ook superveel kan.

Al met al een betaalbare oplossing voor wie amper TV kijkt en zeker vrijwel nooit naar de commerciëlen. Dus ik adviseer deze oplossing ook!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Bedoel je dat je een antenne (met DVB-T tuner erin) hebt voor aan je TV?
Wat doe je met Chromecast?

[Voor 27% gewijzigd door OgWok op 30-01-2015 13:24]

Anoniem: 667018

Ik heb een DVB-T tuner in mijn televisie zitten. Maar ik krijg geen beeld. Als ik zo'n antenne koop, kan ik dan NPO 1, 2 en 3 krijgen?

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:14
Als je binnen ontvangstgebied zit, ja :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee