6 jaar oude desktop, upgraden?

Pagina: 1
Acties:

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb zowel een MacBook als een desktop (Windows 8 ). Deze laatste is in huis mijn hub voor films, muziek en soms wat gaming. Hij is aangekocht in 2008 en begint toch wel een beetje verouderd te worden. Ik zit er aan te denken om de desktop een upgrade te geven zodat ik weer wat moderne games kan spelen (Far Cry 4) en ook in de toekomst een 4k scherm kan aansluiten. Ik vraag me echter af of ik deze desktop beter kan upgraden of helemaal opnieuw beginnen. Als ik naar de onderstaande lijst van componenten kijk die er momenteel in de computer zitten dan lijkt de eerste voor de hand liggende optie om de videokaart te vervangen. Echter mijn vraag is of ik dan ook beter een nieuwe CPU (en dus moederbord) moet aanschaffen. Extra RAM erbij kan ook geen kwaad natuurlijk.

Huidige componenten
  • AMD Phenom II X4 Black Edition 955 (Quadcore 3.2 Ghz)
  • ATI Radeon HD5770 (Asus EAH5770)
  • Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H
  • 4 GB DDR3 geheugen
  • Crucial M4 64GB SSD
  • Corsair 400W voeding
Wat denken jullie op basis van deze componenten? GPU vervangen en extra RAM erbij prikken en ik kan weer een tijd vooruit? Of ook moederbord en CPU upgraden? Mogelijk is het wattage van de voeding dan ook te weinig (met andere woorden, helemaal overnieuw beginnen).

Alvast bedankt voor alle reacties! :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik mis een belangrijk punt, namelijk, wat is je budget? Er zijn genoeg upgrademogelijkheden, maar als je budget hebt voor een nieuw systeem dan is dat net zo makkelijk natuurlijk.

• monnick
  • Niet online
Tsja, er is in principe genoeg budget maar aangezien de computer momenteel eigenlijk nog prima functioneert voor full HD films kijken, muziek luisteren, internetten etc wil ik mijn uitgaven aan de upgrade dus het liefst zo laag mogelijk houden. Natuurlijk kan ik een hoop geld uitgeven aan een nieuwe PC maar ik vraag me af of het ook voldoende is als ik gewoon alleen een nieuwe videokaart koop. Kan ik dan weer een aantal jaar vooruit met deze PC of raden jullie me dan aan om toch even te investeren in allemaal nieuwe onderdelen. In dat laatste geval, wat zouden dan de onderdelen zijn die nog prima meekunnen naar een volgende PC?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54
Geheugen naar 8GiB upgraden. Heb je 2x2GiB? Koop 2x4GiB en verkoop het oude setje. Heb je 1x4GiB, koop er een reepje van 4GiB bij.

Voeding; koop een nieuwe, goede voeding waar ook een stevige videokaart op aangesloten kan worden.
Voeding advies en informatie topic - Deel 30

pricewatch: Seasonic S12G 550W of pricewatch: Seasonic S12G 450W

Donder er een refurbished tweedehands R9 290 in;
V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X -- REFURBISHED DUS ALS NIEUW

of R9 280X;
V&A aangeboden: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X --- REFURBISHED DUS ALS NIEUW

En dan ben je klaar voor, laten we zeggen, minder dan €300 als je de vervangen onderdelen verkoopt.
En dan over een jaar of twee een Intel Skylake/Cannonlake setje erin zetten en je kunt weer aardig wat jaren vooruit.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• monnick
  • Niet online
Thanks voor de tips!! Die refurbished kaarten zien er uit als een hele goede optie. Met name die R9 280X. Ga ik dan bijvoorbeeld Far Cry 4 alles op de hoogste settings kunnen spelen als ik er 8GB DDR3 in heb zitten? Processor niet te traag dan?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:23

D4NG3R

kiwi

:)

Het is verre van de snelste CPU, maar je kan dat ding behoorlijk op z'n staart trappen door te gaan overklokken. ;)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1