Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 02:17
Is dit überhaupt mogelijk?
Google geeft me geen antwoorden.

Ik heb maar 6 lichtpunten te bedienen, vind het wat overkill om dan met een home automation systeem te werken.

[ Voor 3% gewijzigd door C00P op 25-01-2015 04:29 ]

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-06 03:15

lordsnow

I know nothing

Even m'n glazen bol afstoffen... (i.e. Need more info.)

Wat voor 'n iput verwacht een "Teleruptor"? Is deze draadloos? En hoeveel heb je er? 6? Zitten deze bij/naast elkaar of bij elk lichtpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
lordsnow schreef op zondag 25 januari 2015 @ 04:59:
Even m'n glazen bol afstoffen... (i.e. Need more info.)

Wat voor 'n iput verwacht een "Teleruptor"? Is deze draadloos? En hoeveel heb je er? 6? Zitten deze bij/naast elkaar of bij elk lichtpunt?
De 6 teleruptoren komen in de zekeringkast te staan.
Ze zijn bedraad aangesloten aan wandschakelaars.
Ze krijgen een signaal voor te schakelen, dat kan zijn 12v 24v of 240v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-06 03:15

lordsnow

I know nothing

in de zekerinskast staat dan ook de router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
lordsnow schreef op zondag 25 januari 2015 @ 05:50:
in de zekerinskast staat dan ook de router?
Yep, router, NAS en switch allemaal pal naast de meterkast, dus een utp kabel leggen is geen probleem.

[ Voor 16% gewijzigd door C00P op 25-01-2015 06:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als 12V werkt kun je mooi een Arduino gebruiken

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Erasmo schreef op zondag 25 januari 2015 @ 13:00:
Als 12V werkt kun je mooi een Arduino gebruiken
Bij 13V ook. Ofwel dat maakt toch eigenlijk niet uit?

Een Arduino uitgang kan middels een relais (of andere wijze van ontkoppelen) ieder voltage sturen. Misschien aan de TS om wat meer toe te lichten? Met foto's en omschrijving.

Van Wikipedia:
Een teleruptor is een op afstand bediend bistabiel relais, waarbij één of meer schakelcontacten bij elke stroompuls van stand verandert. Deze stand blijft behouden tot een volgende puls. Andere veel gebruikte namen voor dit apparaat zijn impulsrelais of afstandschakelaar.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:59
Domoticz op een Raspberry Pi: Domoticz - Open source domotica systeem
Relay board met optocouplers: http://www.ebay.com/itm/8...ain_0&hash=item33954a93ac

En klaar is C00P. Heb je gelijk een webinterface om het spul te bedienen en zijn ook al apps voor (zowel iOS als Android).

Een relais is eigenlijk niet eens nodig lijkt mij, dat zijn teleruptoren immers al. Maar ik kan zo geen goedkoop bord vinden met alleen maar optocouplers. Het is bij zo'n relayboard wel belangrijk dat je eentje met optocouplers neemt. Een relais rechtstreeks aansturen via de GPIO pinnen levert de Pi niet genoeg stroom voor, vandaar die optocouplers. De optocoupler krijgt een signaaltje van de GPIO pin, en zet dan de voedingsspanning (die wel genoeg stroom kan leveren voor een relais) op het relais.

Ik heb een module met één relais aan m'n Raspberry hangen en dat werkt perfect. Kan op m'n telefoon het relais bedienen.

Zie ook Google: https://www.google.nl/search?q=teleruptor%20raspberry

[ Voor 62% gewijzigd door ThinkPad op 25-01-2015 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
ThinkPadd schreef op zondag 25 januari 2015 @ 14:35:
Domoticz op een Raspberry Pi: Domoticz - Open source domotica systeem
Relay board met optocouplers: http://www.ebay.com/itm/8...ain_0&hash=item33954a93ac

En klaar is C00P. Heb je gelijk een webinterface om het spul te bedienen en zijn ook al apps voor (zowel iOS als Android).

Een relais is eigenlijk niet eens nodig lijkt mij, dat zijn teleruptoren immers al. Maar ik kan zo geen goedkoop bord vinden met alleen maar optocouplers. Het is bij zo'n relayboard wel belangrijk dat je eentje met optocouplers neemt. Een relais rechtstreeks aansturen via de GPIO pinnen levert de Pi niet genoeg stroom voor, vandaar die optocouplers. De optocoupler krijgt een signaaltje van de GPIO pin, en zet dan de voedingsspanning (die wel genoeg stroom kan leveren voor een relais) op het relais.

Ik heb een module met één relais aan m'n Raspberry hangen en dat werkt perfect. Kan op m'n telefoon het relais bedienen.

Zie ook Google: https://www.google.nl/search?q=teleruptor%20raspberry
Dank je, dat moet me wel lukken denk ik zo.
Maar nu vraag ik me af, stel dat ik met een schakelaar een teleruptor bedien, weet de raspberry dit?
Stel ik maak een event, bv tv kijken, sfeerlichten moeten omschakelen naar aan maar wat als die al aan stond? gaat hij die dan uit schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je kunt een terugkoppeling vragen over de stand van de schakelaar. Hierop kun je de Raspberry laten acteren wat je wilt.

• C00P
sypie schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 07:06:
Je kunt een terugkoppeling vragen over de stand van de schakelaar. Hierop kun je de Raspberry laten acteren wat je wilt.
Met welke module wordt dit gedaan?

• sypie
  • Niet online
Je kunt in je code (vraag me niet hoe) de status van een schakelaar laten zien. Dit kun je vervolgens via een weginterface of een app zichtbaar maken.

Het zou toch een beetje gek zijn dat een Raspberry niet weet wat de status is van een uitgang die hij zelf aan boord heeft.

Het enige punt is: wat gebeurt er als je voor dezelfde lichtpunten ook nog wandschakelaars hebt? Dan heeft de Raspberry niet meer de actuele stand van het lichtpunt.

• ruudvee
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-02 00:58
Als je de wandschakelaar via de Raspberry de lamp laat schakelen is dat probleem ook opgelost.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:59
Maar kun je het licht niet meer aanzetten als je Pi is gecrashed :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
sypie schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 07:06:
Dus het signaal van de schakelaars komt binnen op een ingang van een raspberry pi en gaat dan naar gelang hoe de raspberry geprogrammeerd is naar de teleruptoren?

Hoe heet zo een module? Je hebt er 2 nodig denk ik, 1 wat de ingangen registreert en 1 die de uitgangen aanstuurt?
Als ik de namen weet kan ik ze aankopen en wat experimenteren.

Ik wou ook 2 lichtpunten dimmen met licht dimmers , dus heel eenvoudig lijkt het me niet.

[ Voor 17% gewijzigd door C00P op 13-02-2015 02:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Die in-en uitgangen zitten al op een Raspberry. Dit is namelijk de GPIO, de pennen die zo keurig netjes in een rijtje van twee staan. Afhankelijk van het aantal apparaten wat je er aan hangt kom je er een heel eind mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
sypie schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 07:10:
Die in-en uitgangen zitten al op een Raspberry. Dit is namelijk de GPIO, de pennen die zo keurig netjes in een rijtje van twee staan. Afhankelijk van het aantal apparaten wat je er aan hangt kom je er een heel eind mee.
Het lijkt me wel netter om iets op de pennen te zetten zodat ik makkelijker mijn schakelaars er kan aansluiten.
De naam van dit had ik graag geweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Dat kan met kabeltjes zoals deze:
Afbeeldingslocatie: http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/741159413/Best-Price-40Pcs-20cm-Male-to-Female-DuPont-Breadboard-Jumper-Wires-for-Arduino.jpg

Deze kabeltjes kun je al in bosjes van 50 krijgen voor een paar euro. Zorg er wel voor dat je dan male-female hebt. Dus mannetje aan de ene kant en vrouwtje voor de andere kant. Zo kun je ze netjes in een braadbordje doen of aansluiten met krokodillenklemmen.

Mocht je een permanente oplossing zoeken dan is een ouderwetsche flatcable met printje voor een breadboard een mooie oplossing.
Afbeeldingslocatie: http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v1/2035947059/Free-shipping-Raspberry-Pi-model-B-plus-cobbler-expansion-DIY-kit-GPIO-cable-breadboard-GPIO-adapter.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
sypie schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 15:59:
Dat kan met kabeltjes zoals deze:
[afbeelding]

Deze kabeltjes kun je al in bosjes van 50 krijgen voor een paar euro. Zorg er wel voor dat je dan male-female hebt. Dus mannetje aan de ene kant en vrouwtje voor de andere kant. Zo kun je ze netjes in een braadbordje doen of aansluiten met krokodillenklemmen.

Mocht je een permanente oplossing zoeken dan is een ouderwetsche flatcable met printje voor een breadboard een mooie oplossing.
[afbeelding]
Dank je, de bedoeling is dat het permanent blijft, met deze kabeltjes kan ik ze aansluiten op een klemmenstrook in mijn zekeringkast.

Dus het aansluiten moet me wel lukken.

Ik heb ondertussen de app dromotica gedownload, maar hier kan je niets programmeren, dit zal dus op de raspberry moeten gebeuren.

Best een scherm op de rpi aansluiten en dan beginnen? Hoe ziet het programmeren eruit? Ik kan er niets van terug vinden op youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik geen programmeur ben, ik weet alleen dat de mogelijkheden bestaan. (ik knip en plak ook als ik het nodig heb)

Op de Raspberry wordt doorgaans geprogrammeerd in Python, schijnt goed te leren te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
sypie schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 18:06:
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik geen programmeur ben, ik weet alleen dat de mogelijkheden bestaan. (ik knip en plak ook als ik het nodig heb)

Op de Raspberry wordt doorgaans geprogrammeerd in Python, schijnt goed te leren te zijn.
Dat is wel een serieuze drempel.
Als het nu klik en plak en sleep was zou het doorsturen
iedereen die zich een beetje Tweaker noemt te doen zijn.
Ik ga me even verdiepen in python.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Wat ook een mogelijkheid zou kunnen zijn, bedenk ik me net zelf, is Scratch. Dit is een grafisch programmeerprogramma wat ook dan draaien op de Raspberry, uiteraard onder de linuxvariant die je installeert. Hoe Scratch verder werkt met ingangen en uitgangen op de Raspberry weet ik niet, ik heb me daar nog niet in verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
sypie schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 18:29:
Wat ook een mogelijkheid zou kunnen zijn, bedenk ik me net zelf, is Scratch. Dit is een grafisch programmeerprogramma wat ook dan draaien op de Raspberry, uiteraard onder de linuxvariant die je installeert. Hoe Scratch verder werkt met ingangen en uitgangen op de Raspberry weet ik niet, ik heb me daar nog niet in verdiept.
Een eenvoudiger programma bestaat blijkbaar al, namelijk CODESYS

Hier zie je een filmpje, en het is blijkbaar visual basic style, dus dat moet iedereen wel kunnen.

Met dit board aangesloten moet het wel te doen zijn lijkt me ?

Wat denk jij ervan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ziet er goed, maar ook prijzig uit.
Pagina: 1