Nas server advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• Chasin
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-03 20:03
Wil graag een NAS gaan kopen of bouwen. Helaas heb ik hier zelf niet heel erg veel verstand van.
Nu hoop ik dat een aantal van jullie mij kunnen helpen met mijn keuze.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gebruiken als webserver.
Films en series op te downloaden via torrents/sabnzb en sickbeard.
Films en series streamen naar TV.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb zelf drie opties gemaakt. Wil er zeker een paar jaar plezier van hebben.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 63,-€ 63,-
1Asus H81I-PLUS€ 72,-€ 72,-
1WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 110,50€ 110,50
1Cooler Master Elite 110€ 31,95€ 31,95
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 34,70€ 34,70
1Corsair VS350 80Plus€ 31,95€ 31,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 344,10

#ProductPrijsSubtotaal
1Synology DiskStation DS214+€ 299,86€ 299,86
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 410,36

#ProductPrijsSubtotaal
1Zyxel NSA325 v2€ 83,28€ 83,28
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 193,78

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-03 22:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je zegt het zelf al: je hebt dr geen verstand van. Dan zou ik zelf voor Synology gaan. gebruikt apps, snapt alles wat jij wilt doen out of the box.
Wel ff opletten met die webservert qua beveiliging, maar dat geldt voor iedere NAS.

Ik zie dat je geen RAID oid wilt gaan draaien? Gooi dr 110 euro extra tegenaan en koop een 2e WD RED. Zet de boel in RAID1 (mirror) en draaien. Weet je iig dat als er een disk uitvalt, je de data allemaal nog hebt. Want bij een probleem 3TB moeten backuppen - dan heb je alsnog die 3TB extra nodig ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:07
Synology, doe je wel een jaar of 4-5 mee...

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02:08

Tribits

Onkruid vergaat niet

Weet alleen niet of ik nu nog 300 euro neer zou tellen voor een 2014 model terwijl zo'n beetje de hele 2015 lijn al uit is. Helaas echter nog geen spoor van een DS215+, wel de goedkopere DS215j en de duurdere DS415play. Bedenk Synology hun NAS systemen doorgaans een jaar of vijf support na het verschijnen dus dan heb je met een 2015 model waarschijnlijk een jaar extra support vanaf nu. Geruchten en roddels op het Synology forum melden dat er al info gelekt is over een DS215+ en dat deze mogelijk in maart op de Cebit geïntroduceerd wordt, maar meer dan geruchten zijn dat ook niet.

Oh ja, als je wilt transcoden dan is deze informatie waarschijnlijk wel zinvol om even door te nemen: Can my Synology NAS transcode videos for my device?

[ Voor 35% gewijzigd door Tribits op 24-01-2015 22:55 ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• GSOD
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-03 17:13
Topic maken was niet nodig geweest kan gewoon hier :)

Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

Als je een paar pagina's door bladert dan zie je al vele verscheidene builds / adviezen m.b.t. jouw geval.
Hoeft totaal niet moeilijk te zijn als je een beetje kan knutselen. Op YT staan er genoeg how to's en uiteindelijk is zelf bouwen goedkoper.

[ Voor 52% gewijzigd door GSOD op 24-01-2015 22:40 ]

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Die grote topics bevatten ongetwijfeld een schat aan informatie maar zonder een topic start met een concreet bouwvoorstel zal je die informatie er dan zelf uit moeten vissen, en met ruim 600 pagina's is dat eigenlijk een ondoenlijke opgave. Bovendien vind ik dergelijke topics ook niet altijd uitblinken in overzichtelijkheid omdat er nog al eens verschillende discussies door elkaar heen lopen of mensen opeens op een heel ander onderwerp over gaan. Het is niet om de experts in dergelijke topics aan te vallen of zo maar ik ben er gewoon niet zo van overtuigd dat dit de meest handige manier is om je kennis te delen.

• Chasin
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-03 20:03
Bedankt voor jullie reacties. Wist niet zo goed waar ik moest zijn.
Vind die Synology behoorlijk duur kwa hardware in vergelijking met een zelfbouw.

Een dat misschien een Zyxel NSA325 v2 weer net niet is kwa hardware/firmware.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:50
Neem een moederbord met meer dan 4 sata-poorten en een kast met meer dan 3 drives voor HD's, anders moet je over een poos die weer vervangen als je verder wilt groeien.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Dat geld voor die Synology betaal je ook voor de software en voor de uitvoering van de hardware. Je kan de schijven er in plaatsen zonder gereedschap en zonder de behuizing open te maken en de Synology wizzard leidt je met een paar klikken door het hele setup proces heen. Daarnaast biedt Synology nog wat extra diensten zoals Quickconnect om je NAS makkelijk van buitenaf toegankelijk te maken.

Daar staat tegenover dat de processor kracht van die dingen nou niet bijster is. Volgens mij zitten al die Marvell Armada processoren nog onder de Intel Atom qua prestaties. Blijft de vraag of je die rekenkracht nodig hebt. Eventueel kan je trouwens ook voor weinig geld een energiezuinige Intel Quadcore bouwen op basis van een J1900 bord. De J1900 is officieel een Celeron maar eigenlijk gewoon een (Silvermont) Atom. Langzamer dan een G3258 (pak in dat geval trouwens liever een G3420, een NAS overklokken lijkt me geen goed plan) maar sneller dan vrijwel iedere kant-en-klaar NAS.

Wat ik zo snel over die Zyxel lees is dat het op zich een leuk apparaatje is maar dat de kwaliteit van de hardware en de gebruikersvriendelijkheid wat minder is dan Synology. Het prijsverschil met de 215+ is erg groot maar ik denk dat een vergelijking met de wat goedkopere DS215j beter op zijn plaats is. Beide overigens met Armada processor dus ik betwijfel of transcoding op 1080p gaat werken als dat nodig is om naar je TV te streamen.

Al dat moois wat een kant en klaar NAS biedt is ook prima mogelijk met een zelfbouw NAS en nog goedkoper ook maar het zal alleen wel wat meer moeite en inspanning vragen, zowel waar het aankomt op aanschaf/bouw als installatie/configuratie. Dat is even de afweging, als je het niet erg vind om er een beetje je hobby van te maken is het zeker het overwegen waard, als het alleen maar je humeur bederft als iets niet naar verwachting werkt kan je het beter niet doen.

Voorbeeldje van een J1900 NAS:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900-ITX€ 70,95€ 70,95
1Cooler Master Elite 110€ 31,95€ 31,95
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 34,70€ 34,70
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 279,05

Nadeel van die goedkopere J1900 bordjes is dan weer dat ze maar vier SATA poorten hebben. De J1900 borden die er meer hebben zoals de pricewatch: Supermicro X10SBA zijn dan weer zo duur dat dan een server bordje als de pricewatch: ASRock C2550D4I meer voor de hand ligt. Overigens hoeft vier poorten niet echt een probleem te zijn. Je kan natuurlijk sowieso drie NAS schijven plus een systeem schijf plaatsen maar ik geloof dat het ook nog mogelijk is om je systeem op 1 van de NAS (raid) schijven te plaatsen. Maar goed, dat kunnen ze je eventueel dan wel weer vertellen in het grote NAS topic.

[ Voor 42% gewijzigd door Tribits op 24-01-2015 23:46 ]

Pagina: 1