GTX 970 advies

Pagina: 1
Acties:

• Wouter123103
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-01-2021
Hallo!
Ik ben op zoek naar een nieuwe videokaart, omdat ik graag mijn games met wat meer fps zou willen runnen. Ik heb momenteel de volgende videokaart: R7850 TWIN FROZR 2GD5/OC
( pricewatch: MSI R7850 Twin Frozr 2GD5/OC ). Uiteraard heb ik deze geoverclocked maar dan alsnog is het niet altijd even smooth (tussen 35 en 55 fps, battlefield 4 ultra settings).

Ik heb een AMD Phenom II 965 x4 black edition ( pricewatch: AMD Phenom II X4 965 Black Edition ). De vraag is of mijn CPU überhaupt zo'n beest van een videokaart aan kan. Maar hier waren de meningen op verschillende fora's over verdeeld. Heeft een van jullie hier een beetje zicht op of ervaring mee?

Nu zat ik de kijken naar de 'nieuwe' 970 series, maar ik ben een beetje verzopen in de hoeveelheid soorten en maten. Ik hoop dat jullie daar wat meer zicht op hebben. Ik wil simpelweg de beste videokaart, met een budget van rond de 350 euro (maar als je voor 30 euro een veel betere kaart hebt, doen we die natuurlijk :) ).

Wat ik wil is een stille kaart, zonder coil whining (waar ik erg veel over heb gelezen bij sommige Gigabyte, Asus en Inno3D versies), met de beste peformance. En dit uiteraard tegen de beste prijs kwaliteitsverhouding.

Daarnaast heb ik een 520W voeding, de Antec HCG-520 ( pricewatch: Antec HCG-520 ). Ik weet niet of dit hem precies is, het is een tijdje geleden dat ik mijn pc heb gebouwd. Maar hij ziet er precies hetzelfde uit. Hij heeft 2x een 6-pins aansluiting. Kan deze voeding zo'n GPU trekken, of zou ik een grotere moeten hebben?

Zelf zat ik te denken aan de volgende videokaart:
pricewatch: MSI GeForce GTX 970 4GD5T OC

Wat is volgens jullie de ideaalste 970? (Dus 2x 6-pins, en een goede balans tussen dB en peformance).

Ik hoor het graag van jullie, want ik ben een beetje de weg kwijt :/

Thanks,
Wouter

[ Voor 6% gewijzigd door Wouter123103 op 23-01-2015 22:06 ]

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G

Dit is volgens mij een van de beste 970's die er zijn, de voeding zal zeker wel goed genoeg zijn hoor, de 970 verbruikt helemaal niet zo veel.

pricewatch: Gainward GeForce GTX 970 4GB

van gainward ben ik trouwens ook een grote fan. Maar deze is niet zo een goede cooler...

[ Voor 28% gewijzigd door thibautb op 23-01-2015 22:00 ]

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-02 14:43

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik zou even wachten met een GTX 970 aan te bevelen. Er schijnt een vrij kritische bug gevonden te zijn in de allocering van het geheugen wanneer een spel om meer dan 3500MB vraagt:
https://gathering.tweaker...message/43626194#43626194

Ik persoonlijk zie niet in hoe een driver dit kan fixen, maar goed, ik kan er niks over zeggen aangezien ik geen chipexpert ben.

Overigens de nieuwe EVGA GTX970 FTW+ is volgens mij de beste 970 die er is, maar dan kijk ik even niet naar de prijs, maar naar de algemene koelingsoplossing, het PCB+stroomvoorziening, de clockspeeds en OC-potentieel. Deze kaart heeft namelijk de allerhoogste clocks out of the box, een 6+2 PWM design voor betere en stabielere stroomtoevoer naar de GPU, memory+mosfet cooling heatsink, 8+6pins powerconnector, een hogere power limit (100% TDP op 201watt in plaats van 187watt, dis 110% TDP = 221Watt), en dus een hoog OC-potentieel. Fans zijn stil totdat de 60C bereikt wordt, net als MSI.
Volgens mij is de MSI wel ietsje koeler, maar dat zal dan wel komen vanwege de minder agressieve kloks en fanprofielen e.d.

Daarnaast is de kaart ook vrij compact; een goed voorbeeld van een "no-nonsense" cooler die zeer goed presteert.
Het is dan wel ook één van de duurste GTX970 kaarten, zo niet de duurste (400 euro).
Over de MSI en Asus strix is ook niks verkeerds te zeggen, behalve dat zij ervoor kiezen om hun memory niet te voorzien van heatsinks en ook geen backplate hebben. Maar qua koeling en geluid, beide topkaarten.

Mocht je ondanks de memorybug toch voor de beste GTX970 kaart willen gaan en je wilt dan de FTW+ van EVGA (met artikelnummer -3978-KR op het einde), raad ik je toch de SSC-versie van EVGA aan (met artikelnummer -3975-KR op het einde). Deze heeft slechts 26Mhz minder, maar is voor de rest identiek aan de FTW+, maar kost 55 euro minder. Hij mist wel een backplate.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Wouter123103
Hallo!
Ik ben op zoek naar een nieuwe videokaart, omdat ik graag mijn games met wat meer fps zou willen runnen. Ik heb momenteel de volgende videokaart: R7850 TWIN FROZR 2GD5/OC
( pricewatch: MSI R7850 Twin Frozr 2GD5/OC ). Uiteraard heb ik deze geoverclocked maar dan alsnog is het niet altijd even smooth (tussen 35 en 55 fps, battlefield 4 ultra settings).

Ik heb een AMD Phenom II 965 x4 black edition ( pricewatch: AMD Phenom II X4 965 Black Edition ). De vraag is of mijn CPU überhaupt zo'n beest van een videokaart aan kan. Maar hier waren de meningen op verschillende fora's over verdeeld. Heeft een van jullie hier een beetje zicht op of ervaring mee?

Nu zat ik de kijken naar de 'nieuwe' 970 series, maar ik ben een beetje verzopen in de hoeveelheid soorten en maten. Ik hoop dat jullie daar wat meer zicht op hebben. Ik wil simpelweg de beste videokaart, met een budget van rond de 350 euro (maar als je voor 30 euro een veel betere kaart hebt, doen we die natuurlijk :) ).

Wat ik wil is een stille kaart, zonder coil whining (waar ik erg veel over heb gelezen bij sommige Gigabyte, Asus en Inno3D versies), met de beste peformance. En dit uiteraard tegen de beste prijs kwaliteitsverhouding.

Daarnaast heb ik een 520W voeding, de Antec HCG-520 ( pricewatch: Antec HCG-520 ). Ik weet niet of dit hem precies is, het is een tijdje geleden dat ik mijn pc heb gebouwd. Maar hij ziet er precies hetzelfde uit. Hij heeft 2x een 6-pins aansluiting. Kan deze voeding zo'n GPU trekken, of zou ik een grotere moeten hebben?

Zelf zat ik te denken aan de volgende videokaart:
pricewatch: MSI GeForce GTX 970 4GD5T OC

Wat is volgens jullie de ideaalste 970 (of de beste videokaart voor mijn systeem)? (Dus 2x 6-pins, en een goede balans tussen dB en peformance). Waarmee ik uiteraard nog een tijdje vooruit kan. Ik ben niet van plan een 4K monitor te kopen! :)

Ik hoor het graag van jullie, want ik ben een beetje de weg kwijt :/

Thanks,
Wouter

• Wouter123103
Deathchant schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 22:09:

Overigens de nieuwe EVGA GTX970 FTW+ is volgens mij de beste 970 die er is, maar dan kijk ik even niet naar de prijs, maar naar de algemene koelingsoplossing, het PCB+stroomvoorziening, de clockspeeds en OC-potentieel. Deze kaart heeft namelijk de allerhoogste clocks out of the box, een 6+2 PWM design voor betere en stabielere stroomtoevoer naar de GPU, memory+mosfet cooling heatsink, 8+6pins powerconnector, een hogere power limit (100% TDP op 201watt in plaats van 187watt, dis 110% TDP = 221Watt), en dus een hoog OC-potentieel. Fans zijn stil totdat de 60C bereikt wordt, net als MSI.
Volgens mij is de MSI wel ietsje koeler, maar dat zal dan wel komen vanwege de minder agressieve kloks en fanprofielen e.d.
Bedankt voor je reactie! Alleen is het mogelijk om een 8+6 pins connector aan te sluiten met een 2x 6-pins connector?

• thibautb
Wouter123103 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 22:13:
[...]

Bedankt voor je reactie! Alleen is het mogelijk om een 8+6 pins connector aan te sluiten met een 2x 6-pins connector?
Er komt zo goed als altijd een adapter voor zo een probleem, maar dat is dan wel met molex. Het gaat normaal gezien wel niet lukken met 6+6 pins.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-02 14:43

Deathchant

Don't intend. Do!

@Wouter, zoals hierboven wordt gezegd zou het met zo'n adapters moeten lukken, mits je 12V lijn genoeg ampere kan trekken benodigd voor je videokaart. Sommige voedingen hebben 12V rails die wel 80A kunnen trekken. Volgens mij trekt een GTX970 minimaal 30A van je 12V lijn, maar dit weet ik niet zeker.

watts/volts = amps

Dus als je een 8 pins + 6 pins videokaart hebt en dan de power uit het PCI-E slot meetelt, dan zit je theoretisch op 300watt dat je videokaart kan vragen van je voeding.
Je zou dan nodig hebben: 300/12=25A

100% TDP op zo'n evga kaart staat op 201Watt, 110% TDP = 221 watt. Dus wanneer je je kaart stock laat, zal je theoretisch 201/12 = 17A nodig hebben.

Dan heb ik geen rekening gehouden met pieken in amperages.

Maar goed, dit is gewoon even het P=V x I verhaal, maar ik ben geen elektronica of voedingexpert.

Maar ik ben wel benieuwd wat voor voeding je dan hebt? Meest recente voedingen hebben meestal wel 1x8pins erbij zitten, zo niet 2x 6+2pins. Mijn voeding (Corsair AX750) is al dik 4,5 jaar oud en heeft dit ook.

[ Voor 35% gewijzigd door Deathchant op 23-01-2015 22:29 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Verwijderd

Als het goed is, moet je voeding 6+2 pins hebben. Dan kan je V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X -- REFURBISHED DUS ALS NIEUW nemen (qua prestaties ongeveer gelijk aan GTX 970, dus je kan ook met deze GPU nog een aantal jaar mee met nieuwe games op hoogste settings) en aangezien je huidige spel, BF4, Mantle ondersteunt, wordt je CPU geen bottleneck, al moet die nog wel een tijdje meekunnen. Niet de stilste, maar de stilte van GTX 970 kaarten lijkt me het niet waard, gezien het prijsverschil. Je kast moet wel een GPU kwijt kunnen van 305mm.

Je oude GPU kan je waarschijnlijk verkopen voor 70-80 euro, dus je bent uiteindelijk ongeveer 100 euro kwijt voor gemiddeld zo'n 100% meer performance ten opzichte van een 7850.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2015 22:53 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54
Wat dacht je er van om de settings op high te zetten in plaats van ultra? Zou je dat nou echt merken tijdens het spelen qua kwaliteit? En misschien anti-aliasing wat terugschroeven?

Volgens mij moet dat aardig wat prestatiewinst opleveren zonder dat het je een cent kost. Dus probeer eerst eens of je daar mee kunt leven want die GTX 970 schijnt een probleempje te hebben;
nVidia GeForce GT(X) 9xx Serie Ervaringen - Deel 1 (laatste pagina's)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Eén topic lijkt mij genoeg. Nette met andere.

• Wouter123103
Deathchant schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 22:22:
Maar ik ben wel benieuwd wat voor voeding je dan hebt? Meest recente voedingen hebben meestal wel 1x8pins erbij zitten, zo niet 2x 6+2pins. Mijn voeding (Corsair AX750) is al dik 4,5 jaar oud en heeft dit ook.
Ik heb dus de Antec HCG-520. Daarbij zitten twee van de volgende adapters: Afbeeldingslocatie: http://oi58.tinypic.com/18oshv.jpg

Voor deze adapters heb ik dus een verloopstukje nodig, en dan kan ik er een 8pins van maken? Of begrijp ik dat nu verkeerd?
Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 22:23:
Aangezien je huidige spel, BF4, Mantle ondersteunt, wordt je CPU geen bottleneck, al moet die nog wel een tijdje meekunnen. Niet de stilste, maar de stilte van GTX 970 kaarten lijkt me het niet waard, gezien het prijsverschil. Je kast moet wel een GPU kwijt kunnen van 305mm.
Ik speel naast battlefield 4 ook Far Cry 4. Ik kan deze het beste op high zetten, omdat m'n videokaart het anders wat moeilijk vind. Hij doet het in principe op ultra met AAx2 ook, maar dat ga je wel merken in de fps. Kan ik met Mantle (wat ik momenteel nog niet heb geïnstalleerd) hogere fps halen, zonder dat ik daarvoor een nieuwe kaart hoef te kopen?
Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 22:23:
Je oude GPU kan je waarschijnlijk verkopen voor 70-80 euro, dus je bent uiteindelijk ongeveer 100 euro kwijt voor gemiddeld zo'n 100% meer performance ten opzichte van een 7850.
Dat was precies mijn bedoeling :). Thanks!
thibautb schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 22:16:
Er komt zo goed als altijd een adapter voor zo een probleem, maar dat is dan wel met molex. Het gaat normaal gezien wel niet lukken met 6+6 pins.
Dus we kunnen nu concluderen dat het in principe mogelijk is om te upgraden naar een gtx 970 (misschien even wachten vanwege een bug) op het gebied van CPU en power supply. Er is een verloopstuk/adapter voor het 6-pins naar 8-pins omzetten. Dus dat komt helemaal goed!

En is dan de [url="http://http://tweakers.net/pricewatch/431427/evga-geforce-gtx-970-ftw+-acx-20/specificaties/"]EVGA GeForce GTX 970 FTW+ ACX 2.0[/url] de beste die er momenteel op de markt is? (of is de [url="http://http://tweakers.net/pricewatch/416139/evga-geforce-gtx-970-ftw-acx-20-4gb/specificaties/"]EVGA GeForce GTX 970 FTW ACX 2.0 4GBB[/url] logischer omdat hij 2x 6 pins al heeft).

[ Voor 3% gewijzigd door Wouter123103 op 24-01-2015 17:43 ]

• thibautb
Ja ziet er goed uit. Als je nu echt zeker bent zou je eens kunnen kijken naar de unboxing van de gpu die je wilt nemen. Dan zie je of er een adapter bij zit of niet. Maar zoals ik al zei meestal zit er wel eentje bij.

[ Voor 40% gewijzigd door thibautb op 24-01-2015 16:37 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:37

Thomg

Aww yiss

https://tweakers.net/pric...;431427;416139/categorie/

Er is niet objectief echt een "beste". Ga je voor stilte? Ga je voor meeste peformance? Vind jij een backplate belangrijk? Heb jij er problemen mee om een significante premium te betalen voor een marginaal beter product omdat je dan het "beste" hebt?

De beste kaart is vrijwel altijd subjectief als prijs ook relevant is.

Merk dat de prijzen aanzienlijk omhoog gegaan zijn ;w

[ Voor 11% gewijzigd door Thomg op 24-01-2015 20:13 ]

• Wouter123103
Ik zoek een kaart met de juiste balans. Dat ik aan beide kanten misschien een klein beetje moet inleveren (de hoogste overall score). De looks maken me niet zo veel uit. Ik heb een gesloten kast. Het gaat mij er om dat ik de komende paar jaar de nieuwste games kan draaien met een hoge fps.

Ik ben het met je eens dat het erg subjectief is.

Op basis van de selectie die je hebt gemaakt zou ik de EVGA GeForce GTX 970 FTW ACX 2.0 4GB nemen, puur uit praktische redenen: m'n voeding sluit daar het beste op aan.

Is dat de beste keuze? :*)

[ Voor 22% gewijzigd door Wouter123103 op 24-01-2015 20:21 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

De EVGA is nu niet echt relatief duur meer, eerst was de gigabyte zo'n 20€ goedkoper en werd je voor gek verklaard als je voor de EVGA ging.

De EVGA is een prima kaart voor zijn prijs omdat die geen significante gebreken heeft en de hoogste out of the box clocks heeft.

Wachten op de nieuwe EVGA lijkt me niet echt handig, die zal waarschijnlijk wel geprijs worden rond de 400.

Doe jezelf wel een lol en loop met een flinke boog om non FTW ACX 2.0 kaarten heen van EVGA.

[ Voor 11% gewijzigd door Thomg op 24-01-2015 20:21 ]

• Wouter123103
Thomg schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 20:21:
De EVGA is een prima kaart voor zijn prijs omdat die geen significante gebreken heeft en de hoogste out of the box clocks heeft.

Doe jezelf wel een lol en loop met een flinke boog om non FTW ACX 2.0 kaarten heen van EVGA.
Dus de EVGA is momenteel, met mijn wensen (hoge specs, redelijk stil), de beste kaart?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Jep.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:58
Ook hier zou ik zeggen: mocht je een GTX970 overwegen, wacht even de VRAM problemen af en wat NVidia's uiteindelijke reactie hierop is. Het zou zonde zijn als het daadwerkelijk een hardwarematige fout is en je met een GPU zit die niet naar behoren werkt (enorme performance drop boven de ~3.5GB used memory). Voor meer info, zie o.a.:
nVidia GeForce GT(X) 9xx Serie Ervaringen - Deel 1
Guru3D
NVidia forum

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Wouter123103
Moi_in_actie schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 20:27:
Ook hier zou ik zeggen: mocht je een GTX970 overwegen, wacht even de VRAM problemen af en wat NVidia's uiteindelijke reactie hierop is. Het zou zonde zijn als het daadwerkelijk een hardwarematige fout is en je met een GPU zit die niet naar behoren werkt (enorme performance drop boven de ~3.5GB used memory). Voor meer info, zie o.a.:
nVidia GeForce GT(X) 9xx Serie Ervaringen - Deel 1
Guru3D
NVidia forum
Bedankt voor de tip! Zal ik doen

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:58
Wouter123103 schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 21:49:
[...]

Bedankt voor de tip! Zal ik doen
Er is hier nog een wellicht interessant topic. Schijnbaar heeft Gigabyte een bios update uitgebracht, echter lijkt dit (wel maar op basis van tests van 1 persoon) het probleem niet te verhelpen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Pagina: 1