Windows 10 en het ReFS filesystem

Pagina: 1
Acties:
  • 1.603 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:11

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Ik heb een paar weken terug een nieuwe pc in elkaar geknutseld (zie sig) en heb meteen maar de knuppel in het hoenderhok gegooid en Windows 10 technical preview erop gezet na een eerste positieve indruk onder VMware workstation 10.

Tot zover gaat het goed en ben ik behoorlijk tevreden :) .. dus ik ben begonnen om al mijn disks over te zetten vanaf mijn huidige Windows 7 rig naar mijn nieuwe rig.

Met de komst van Server 2012 is er nu naast FAT/FAT32 en NTFS nu ook eindelijk ReFS verschenen!
meer info ->> http://en.wikipedia.org/wiki/ReFS

Ik wil nu met ReFS gaan werken vanwege de zogeheten bit rot. ReFS moet dit kunnen voorkomen, dus ik ben een groot liefhebber van deze nieuwe mogelijkheid! Hierom gebruikte ik tot op heden nog steeds 3 disks, dus 6 TB (en 3 TB pariteit en 3 TB spare) maar wil nu proberen van 3 naar 4 disks te gaan expanden.

Ik heb 4 3TB disks achter een Areca ARC1210 PCI-e raid-controller hangen en had eerder al een test met 4 kleinere disks gedaan en getest met Windows Storage spaces.

Afbeeldingslocatie: http://www.winrumors.com/wp-content/uploads/2011/12/storagespaces1.jpg

Interessant stuk: Windows Storage Spaces and ReFS: Is it time to ditch RAID for good?

Op zich een prachtig principe, maar gezien de reviews en mijn eigen ervaring nu alleen toepasbaar als "RAID 1" of "RAID 0" modus. Windows Storage Spaces is niet een exacte 1 op 1 software raid functionaliteit natuurlijk (er zitten meer slimmigheden in!), maar als ik parity selecteer ben je minimaal 3 disks nodig dus vergelijkbaar met raid 5 .. maar dan kakt de performance enorm in. Als ik via de Areca ca. 150 MB/s write doe (3 disks!), dan is het via de Windows Storage Spaces nog maar 20 MB/s write (4 disks!) ... dus dat gaan we niet doen. Jammer, want daar kon ik wél moeiteloos ReFS selecteren/formateren!

Een software RAID met Windows Storage Spaces is dus géén optie ... dan dus maar een echte hardware RAID met de Areca, dus 4 disks in een RAID 5 setup en dus 1 knoepert van een volume en daar ReFS op .. maar hoe?

Onder computerbeheer -> schijfmanagement is er met geen mogelijkheid ReFS te vinden!!!

Onder Windows 8 is dit wel mogelijk (te maken) ..

Afbeeldingslocatie: http://cdn3.blogsdna.com/wp-content/uploads/2013/01/REFS-Option.png

Nu heb ik getracht de Windows 8(.1) ReFS fix te implementeren door een extra regeltje in het register op te nemen, maar dat heeft het tot nog toe niet geactiveerd. Ik heb hier nog eens naar gekeken ..
http://www.firstever.eu/en/refs-vs-ntfs-benchmark/
.. maar die links naar de zipjes zijn dood en bovendien zijn die bestanden reeds op mijn systeem aanwezig. Onder Windows Storage Spaces werkt het immers ook gewoon.

Maar hoe krijgen we Windows 10 zover dat ie onder diskmanagement ook de optie ReFS laat zien?? :?

Zijn hier nog meer mensen die met ReFS werken?? En hoe gaat dat?

[ Voor 3% gewijzigd door Alfa Novanta op 22-01-2015 16:53 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:15
Het idee achter ReFS was goed ; dat het echter NIET werkt icm functies welke je binnen een enterprise omgeving wel graag wilt gebruiken (DFSR, Deduplication etc) heeft ervoor gezorgd dat ik na een uur alweer ben afgehaakt hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
.. en gebrek aan quota's e.d. inderdaad. Snap ik. Wat een zijspoortje, maar hoe heb je het nu opgelost?

Voor ons tweakers :) met onze workstations met vele Terabytes met mega audio/video/image collecties etc. is ReFS imho best een heel goed ding en met de steeds groter wordende schijven is NTFS op den duur niet meer houdbaar.

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:15
Ik heb het nooit opgelost ; ik heb besloten om dit niet te gebruiken.
Ook omdat ik graag Deduplication wel wil gebruiken (Dedup is namelijk ook op Windows 8 te gebruiken met een paar simpele trucjes) ben ik maar gestopt met ReFS (het leek veelbelovend maar in de praktijk viel dat dus tegen omdat een groot deel van de features niet werken met ReFS).

Zodra de enterprise features zoals DFSR (toch wel de belangrijkste naast eventuele quotas) werken met ReFS dan ben ik om ; tot die tijd blijf ik bij NTFS.

Jammer dat MS de boot gemist heeft ; eerst kwam de opvolger van NTFS al 2 versies te laat (deze zou met Vista al komen als WinFS, daarna kwamen ze dus met ReFS), vervolgens blijkt het om een halve implementatie te gaan gezien de enorme lijst met storage features van MS zelf welke niet werken met ReFS (zelfs functies welke met 2012 beschikbaar zijn gekomen zoals Dedup werken veelal niet met ReFS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Ja klopt. Moet zeggen dat me dat ook wel tegenviel toen ik me er verder in ging verdiepen, ook omdat er reeds betere voorbeelden voorhanden zijn .. maar voor mijn doel is het iig een verbetering. Zakelijk gezien zou je waarschijnlijk verder kijken of er omheen moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
ing._Buttje schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 11:04:
Zijn hier nog meer mensen die met ReFS werken?? En hoe gaat dat?
Ik ben er voorzichtig mee begonnen in win81 64. In plaats van een (handmatige) raid1+0 oplossing met 4 schijven, heb ik nu als probeersel in Storage Spaces een two-way mirror opgezet met 3 schijven. WD Red 2TB.
Het hangt aan de gewone sata-poorten van mijn ASrock Z97 bordje.

De schijven zijn met ReFS geformatteerd en vormen een dynamisch volume. Een heel voorzichtige kopieeractie leidde tot een schrijfsnelheid van rond de 100 MB/s. Vanaf een raid0 volume. Vanaf een single volume haalde ik ~70 MB/s.

Niet snel, maar misschien wel betrouwbaar en een leuk probeersel. Mijn muziekbestanden komen er op en als het er eenmaal staat is het wel best. Dan maakt de schrijfsnelheid niet meer zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
Aangezien Windows 10 nog in preview is, graag alle ervaringen en issues in het algemene topic houden : [Windows10] Ervaringen & Discussie (dus hier verder gaan)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.