De tijd is aangebroken om eens een deftige desktop aan te schaffen en deze voor het eerst eens zelf in elkaar te steken. Momenteel heb ik een iMac uit 2007 (met Windows
) die zijn dienst bewezen heeft. Ik ben al een tweetal weken forums aan het afschuimen op zoek naar de ideale componenten.
Alles begint bij de kast en daar heb ik gekozen om voor mITX systeem te gaan aangezien ik momenteel een all-in one systeem gewent ben en deze in de woonkamer moet staan. Na wat rond zoeken is mij oog gevallen op de In Win 901 case , voornamelijk door de review van Foritain. Sinds ik deze gezien heb vind ik zowat al de rest spuuglelijk
. Het lijkt me echter wel een uitdaging om deze case als eerste build te nemen omdat ik lees dat het niet zo eenvoudig is om intern alles goed koel te houden en het feit dat de case ook vrij smal is waardoor niet alle GPUs erin passen, zo zouden heel wat aftermarket GPUs te breed zijn ( gelezen op : overclock.net ) Ik vind hier echter geen bevestiging van hoe breed de GPU echt mag zijn en het blijkt ook geen evidentie om van elke soort GPU de exacte breedte te vinden. Zou hier dus wat input kunnen gebruiken. Ook wordt er een blower type GPU aangeraden (dus niet aftermarket) omdat dit dan niet de lucht in de kast blaast maar direct naar buiten. Is dit zo? Momenteel heb ik gekozen voor de MSI geforce 750TI gaming omdat deze ook vrij stil zou moeten zijn en toch redelijk performant is en vooral betaalbaar. Qua breedt zou die slechts 120mm zijn en moeten passen. Ik sta echter open voor alternatieven.
Ook qua koeling heb ik dus geen enkele ervaring. In heel wat van de builds die ik tegen kwam werd een gesloten waterkoeling systeem van Corsair type h60, h75 gebruikt (zo ook in de review van Fortain). Ik heb echter geen idee of dit een goed idee is aangezien ik soms lees dat dit niet altijd super goed koelt. Is dit trouwens stil? Voorlopig heb ik een Zalman CNPS8900 Quiet geselecteerd omdat dit deze zeer stil zou moeten zijn. De in win case wordt ook zonder fans geleverd heb er nu twee geselecteerd, maar ook gewoon afgaande op andere builds. Graag input hiervoor.
Ook voor de voeding heb ik gezocht naar en zo stil mogelijke voeding en volgens http://www.silentpcreview.com/Recommended_PSUs is de X-650 een zeer stille voeding wat voor mij belangrijk is. Mss wel iets teveel vermogen voor mijn systeem.
Aangezien ik nog geen ervaring heb met een eigen systeem in elkaar te steken is alle info welkom. Ook rond welke dingen in best nog aanschaf voor de assemblage zelf (schroevendraaiers, antistatisch bandje,..)
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zal het systeem vooral gebruiken om development te doen, browsen, emailen, ook wat fotobewerking in lightroom, maar ik wil ook graag wat games kunnen spelen, ik hoef echter geen +300€ grafische kaart want ik ben geen hardcore gamer en heb momenteel imac uit 2007 dus het verschil zal sowieso al groot zijn. Wel zou ik bvb graag GTA V op redelijk settings kunnen spelen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Aangezien ik nu een imac heb zal ik ook een scherm moeten kopen, wrschl 28" maar heb hiervoor nog geen keuze gemaakt. Alles samen zou ik toch niet veel boven de 1500€ willen uitkomen
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
nee
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb absolute voorkeur voor intel en nVidia , de rest maakt niet
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
De belangrijkste eisen voor deze build zijn in volgorde van belangrijkheid:
Stil
Mooi design
Klein
Futureproof , dus krachtig genoeg
Ga je overklokken?
Nee overklokken is niet nodig
update na feedback over moederbord, voeding en memory
Alles begint bij de kast en daar heb ik gekozen om voor mITX systeem te gaan aangezien ik momenteel een all-in one systeem gewent ben en deze in de woonkamer moet staan. Na wat rond zoeken is mij oog gevallen op de In Win 901 case , voornamelijk door de review van Foritain. Sinds ik deze gezien heb vind ik zowat al de rest spuuglelijk
Ook qua koeling heb ik dus geen enkele ervaring. In heel wat van de builds die ik tegen kwam werd een gesloten waterkoeling systeem van Corsair type h60, h75 gebruikt (zo ook in de review van Fortain). Ik heb echter geen idee of dit een goed idee is aangezien ik soms lees dat dit niet altijd super goed koelt. Is dit trouwens stil? Voorlopig heb ik een Zalman CNPS8900 Quiet geselecteerd omdat dit deze zeer stil zou moeten zijn. De in win case wordt ook zonder fans geleverd heb er nu twee geselecteerd, maar ook gewoon afgaande op andere builds. Graag input hiervoor.
Ook voor de voeding heb ik gezocht naar en zo stil mogelijke voeding en volgens http://www.silentpcreview.com/Recommended_PSUs is de X-650 een zeer stille voeding wat voor mij belangrijk is. Mss wel iets teveel vermogen voor mijn systeem.
Aangezien ik nog geen ervaring heb met een eigen systeem in elkaar te steken is alle info welkom. Ook rond welke dingen in best nog aanschaf voor de assemblage zelf (schroevendraaiers, antistatisch bandje,..)
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zal het systeem vooral gebruiken om development te doen, browsen, emailen, ook wat fotobewerking in lightroom, maar ik wil ook graag wat games kunnen spelen, ik hoef echter geen +300€ grafische kaart want ik ben geen hardcore gamer en heb momenteel imac uit 2007 dus het verschil zal sowieso al groot zijn. Wel zou ik bvb graag GTA V op redelijk settings kunnen spelen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Aangezien ik nu een imac heb zal ik ook een scherm moeten kopen, wrschl 28" maar heb hiervoor nog geen keuze gemaakt. Alles samen zou ik toch niet veel boven de 1500€ willen uitkomen
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
nee
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- qua CPU als GPU ben ik niet voor de top of the line gegaan omdat ik het prijs verschil heel groot vind.
- SSD is absolute noodzaak voor snelheid.
- Een scherm van 28" zodat ik wat zaken naast elkaar kan openzetten (of toch beter twee 24" nemen?)
- Bluetooth en M.2 op moederbord
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb absolute voorkeur voor intel en nVidia , de rest maakt niet
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
De belangrijkste eisen voor deze build zijn in volgorde van belangrijkheid:
Stil
Mooi design
Klein
Futureproof , dus krachtig genoeg
Ga je overklokken?
Nee overklokken is niet nodig
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 173,- | € 173,- |
| 1 | Asus Z97I-PLUS | € 139,95 | € 139,95 |
| 1 | MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING | € 142,- | € 142,- |
| 1 | Toshiba DT01ACA300, 3TB | € 92,50 | € 92,50 |