Racesim-newbie met vragen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brick Top
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-01-2024
Hallo iedereen,

Ik zou me graag een keertje aan een deftige racesim wagen à la iRacing, Assetto Corsa etc. Nu heb ik nog een aantal vragen. Vooreerst, de keuze van het spel.
  1. Als ik het goed begrepen heb zijn er momenteel drie grote spelers op de markt: iRacing, Assetto Corsa en Project CARS. Rfactor is ook nog een bekende (en heb ik vroeger al is gespeeld) maar die sequel lijkt nog in een vroege ontwikkelingsfase te zitten. Elke game zal wel zijn zwakke en sterke punten hebben maar wat voor mij belangrijk is:
    - Grafisch mag het in orde zijn maar ik verwacht geen state of the art. Bovendien zou ik ook graag met Oculus Rift spelen (zie infra) dus enige performance is wel gewenst.
    - Car Handling vind ik wel belangrijk, liefst geen arcade-toestanden
    - Hoe meer modes/cars/tracks, hoe beter. Nascar-mogelijkheden zijn zéker een plus! Ik weet dat iRacing die optie biedt maar ik weet niet hoe het zit bij de anderen?
    - Een levendige community (online racen, competities, mods etc.) is een groot pluspunt!

Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar iRacing omdat me dat de grootste speler op de markt lijkt (?) en de ondersteuning voor Ocolus Rift zou bij iRacing ook al wel goed op punt staan. Maar ik ben benieuwd wat jullie de beste keuze vinden? Zowel nu (plus -en minpunten) als naar de toekomst toe.
  2. Ik heb het al aangehaald maar ik zou me dus graag een Oculus Rift DK2 aankopen om te racen. Filmpjes op youtube hebben me overtuigd en een Oculus Rift aanschaffen lijkt me ook minder duur te worden dan voor een goede triple screen setup te opteren. Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen met racen/Oculus Rift DK2 maar ik vraag me ook oprecht af of mijn systeem dat wel trekt? Ik heb een deftige pc (i5 @ 3.40Ghz, 780ti, 16GB RAM) maar als ik het goed heb begrepen moet je minstens aan 75FPS draaien om een vlotte game-ervaring te hebben. Is dat überhaupt mogelijk bij pakweg iRacing of Assetto Corsa, online en offline?
  3. Als stuur zou ik voor de Thrustmaster RS 500 gaan. Dat lijkt mij momenteel een goede 'out of the box' optie, zonder dat ik me (voorlopig) moet verdiepen in modden enzo. Is die Thrustmaster een goede keuze voor zijn prijs of zijn er betere alternatieven op de markt? Bijkomende vraag, is zo'n stuur speelbaar op een gewoon bureaumeubel? Of moet je sowieso een Playseat ofzo aanschaffen om alles goed te kunnen bedienen? Op termijn overweeg ik zeker de aanschaf van een Playseat maar voorlopig zou ik het nog gewoon even met m'n bureau willen doen.
Hoe meer feedback ik krijg, hoe beter! Ik ben jullie alvast zéér dankbaar. Nog een prettige dag gewenst iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik kan niet al je vragen beantwoorden en eigenlijk alleen over iRacing praten, en dat die ik graag :P

Allereerst een waarschuwing, iRacing brengt hoge kosten met zich mee. Zodra je meer content hebt en goed gebruik maakt van de aanbiedingen wordt het vrijwel gratis. Aanbiedingen die ze hebben:
- black friday deal $49,- voor 1 jaar
- 100,- iRacing dollars voor $75,-
- 25,- iRacing dollars voor $20,-
- participation bonus max 10,- iRacing dollars per seizoen (totaal dus $40,- per jaar)
- yearly anniversary bonus $5,-
- volume discount tot 30%
Kortom als je het goed aanpakt word je zelfs betaald om te racen O-) maar de initiele investering is redelijk hoog.

Naast de kosten nog een aantal andere negatieve kenmerken van iRacing:
- geen dynamic light, kortom een 24 uurs race staat het zonnetje 24 uur op dezelfde plek...
- geen mods mogelijk
- physics zijn niet het beste van alle sims
- grafisch niet zo heel spectaculair, looks dated
- vast nog wel meer nadelen

Nu dat uit de weg is kunnen we over het mooie van iRacing spreken:
- eenvoud van installatie en updaten, geen gedoe met versie verschillen
- de race kwaliteit
- een zeer groot aanbod van circuits
- een hoop verschillende autos
- rijderswissel, brengt een heel ander element bij het online racen
- zowel road en oval
- nog veel meer....

Het aanbod op Oval is iRacing volgens mij het enige in. Ieder jaar is de NASCAR iRacing Series die de officiele kalender volgt. Er zijn dan 4 races per week en zijn van 50% van de officiele lengte. Je komt dus iedere week ongeveer dezelfde mensen tegen. Ik vind dit erg leuk en ben dus nu al aan het aftellen naar de eerste race in het weekend van 22 februari.

Wat betreft het stuur, het hoeft niet veel te kosten maar ik heb goeie verhalen gehoord over de T500. Ik rij zelf met de Logitech Driving Force Pro :) Playseat is echt niet noodzakelijk, een bureau waar je je scherm direct achter je stuur kunt plaatsen is vaak beter dan de playseat oplossingen die ik soms langs zie komen. Bureau stoel op wielen kan wel een issue zijn ;)

[ Voor 5% gewijzigd door The_FrankO op 21-01-2015 22:55 ]

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkloeth
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-06 06:58
Hey goedenavond,

1. Iracing vond ik persoonlijk grafisch matig. Project Cars is nog in Beta, dus daar kan ik niet over oordelen, je kunt pas echt vergelijken als hij uit komt denk ik.Qua stuurwerk wordt van deze 2 AC vaker als beter omschreven. de race ervaring vind ik erg vet, de beste tot nu toe van alle spellen die ik gespeeld heb. Online is nog niet super maar er gebeurt veel. Ik vind de RSR timing app erg cool, deze showt ingame de snelste tijd gereden en je kunt een poging wagen om deze te verbeteren. er komen geregeld mods uit en binnenkort leuke DLC met bvb de Nordschleiffe.

2.Oculus Rift is nog in ontwikkeling maar werkt met AC. Een vriend van me, tevens fervent racer, zei dat op dit moment het bepalen van rempunten nog niet zo duidelijk was en dat het daar nog wel verbetering kan gebruiken. Wellicht bij de officiele release is dit opgelost. Je kunt het proberen maar er moet nog wel wat gebeuren voor het perfect werkt. de resolutie mag bijvoorbeeld van mij nog wat omhoog.

3. stuur=Ik ben van g25 naar g27 gegaan, beviel erg slecht....daarna heb ik een fanatec CSR elite gehaald. ik vind het een superding, het is niet te vergelijken met de hiervoor genoemde stuurtjes. Je voelt alles en erg realistisch. Dit stuur is al wat ouder maar als je zoekt kun je er wel een vinden, vrienden van mij hebben de nieuwe clubsport en ze vinden de oude in veel gevallen leuker sturen.

http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

de meeste sturen kun je perfect op je bureau plaatsen tot je wat leukers wilt.

hoop dat je er wat aan hebt,

groet Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ithric
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-07 22:22
Ik zal ook niet alles in detail bespreken, maar race nu momenteel ongeveer een jaar in IRacing en heb geen AC of PCars dus daar laat ik mij niet over uit.

1. Iracing kan inderdaad duur zijn, maar alle race (Behalve test rijden) zijn online en als je de juiste serie kiest is er elke dag/avond wel een official race.
Verder vanuit Tweakers hebben wij een leuke community waar we ook veel doen om mensen te helpen beter te kunnen racen. (elke week een race en oefenen regelmatig voor series waar wij aan mee doen).
(iRacing: 2015 Seizoen 1 t/m 4)

2. Kan hier niet over spreken want heb hem niet, er zijn wel meerdere mensen in bovengenoemde topic die de Rift gebruiken en ook filmpje online zetten hiervan.

3. Ik gebruik zelf de T500 RS en dit bevalt uittermate goed en heb nog geen problemen met het stuur gehad.
Persoonlijk heb ik de pedalen wel vervangen voor de Fanatec Clubsport V2 (Vanwege Loadcell remmen) en geen spijt van gehad, ben hierdoor voornamelijk veel constanter gaan rijden. (niet direct sneller)

Volgens mij is de T300 nu ook uit en goedkoper dan de T500, dit is mogelijk een goede optie?

Tevens rijdt ik momenteel gewoon op een bureau, waar ik het stuur op monteer zodra ik wil gaan racen.
Jou pc setup is redelijk gelijk aan die van mij, ik heb enkel een I7 proc. en ik haal met 3 schermen rond de 150-200 fps (Afhankelijk van de baan, veel dingen uit die voor racen niet van belang zijn.)
Toen ik nog 1 scherm reed had ik 200-300 fps alles High)

Hopelijk heb je hier iets aan

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubinski666
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-06 20:42
Hallo,

Ik ben een echte newbie en heb sedert vorige week een Fanatec CSR Elite met elite pedalenset en shifter aangeschaft.

Ik heb momenteel enkel een XBOX360 en Forza4 om te proberen.
Ik lees op allerlei fora/website's wat de aanbevolen settings zijn voor die game.
Volgens mij is dit strikt persoonlijk en ik zou liever, vanaf de standaard instellingen van het stuur (in heb alle instellingen gereset naar fabrieksinstellingen) stilletjes aan tot mijn eigen ideale setup komen.

Nu vroeg ik mij af, hoe begin je daaraan, ik heb reeds wat gelezen wat de verschillende settings (sen, ff, drift, ...) allemaal doen maar is er een soort van methode/checklist die je kan aflopen om zo tot de voor u ideale instellingen te komen?

bedankt voor de feedback

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:18
Ik heb een paar keer iRacing geprobeerd, maar op een of andere manier pakt het me niet. Je begint als rookie en je moet er flink wat tijd in stoppen om progressie te maken. Maar wat me het minste bevalt is het abonnementsmodel. Je kunt een hoop geld investeren in auto's en tracks, maar die zijn niets meer waard als je je abonnement niet meer verlengd. Offline spelen kan niet bij iRacing. Als je in de toekomst een nieuw abonnement afsluit, dan werken de aangeschafte auto's en tracks natuurlijk wel weer. Nog een nadeel van iRacing is dat je alleen online kunt racen en dus niet tegen AI.

Buiten Project Cars en Assetto Corsa zijn er nog twee interessante opties. De eerste is RRE. Als je close wilt racen met AI, dan is die op dit moment veel beter dan Project Cars en Assetto Corsa. RRE heeft ook het beste geluid en persoonlijk vind ik de physics (m.n. force feedback) ook beter. RRE is alleen grafisch wat minder. Nog een interessante sim racer is Game Stock Car Extreme. Deze is nog op de oude rFactor engine gebaseerd, maar qua sim kan deze game zich meten met de beste. De naam is een beetje misleidend, want er zitten inmiddels allerlei type auto's in, waaronder ook de huidige F1. Binnenkort zal deze game ook op Steam verschijnen.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Pagina: 1