Aansluiten kookplaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:20
Hallo,

ik heb een (nieuwe) kookplaat en wil deze aansluiten maar ben eerlijk gezecht een beetje bang dat ik hem verkeerd aansluit. het gaat om de bosch NKT615CEU

op de achterkant staat het volgende schema:
https://www.dropbox.com/s/mlier6g2nmw8k3r/IMG_1926.JPG?dl=0

daaruit haal ik dat je of 1x220 of 2x220 kan aansluiten

ik heb 3x220

mijn draaden zijn als volgt aangesloten
L1: zwart (220?)
L2 Blauw (220?)
L3 Bruin (220?)
N grijs (neutraal?)
en aarde groen geel

moet ik nu de draad van L3 lussen aan N zodat stopcontact L3 niet wordt gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-10 20:30

painkill

Pain(k)(ill)

Jij hebt 3 fases, ofterwijl krachtstroom.
Daar is deze kookplaat niet voor geschikt.

Wat deze kookplaat nodig heeft is 2x230v en 2x N

Krachtstroom zomaar aansluiten zou ik niet doen zelfs als je L3 niet aansluit, je krijgt dan een nullast, iets wat je niet wil.

Het beste is om of een krachtstroom kookplaat te halen, of de bekabeling en groepen zo aan te passen dat je 2x230v aan kunt sluiten dmv een zogenaamde kookgroep. Dit is wat anders dan 2 fases van een krachtgroep aansluiten en L3 weglaten!

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-10 21:16
Normaal is blauw neutraal!
Bruin - L1
Zwart - L2
Grijs - L3
Blauw - Nul
Geel/Groen - Aarde

In dit geval heb je dan een installatie van 3x380V. Tussen de lijndraden 380Vac, tussen een lijndraad en de nul 230Vac.

Soms gebeurt het dat dat in een installatie niet alle draden zijn aangesloten en dat het toch een 230Vac. Dan kan je een 2x230V of soms zelfs een 3x230V hebben.

Met andere woorden, meten is weten :P Ik sluit niet snel zoiets aan zonder er even de multimeter bij genomen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:34
PheraX schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 22:11:
mijn draaden zijn als volgt aangesloten
L1: zwart (220?)
L2 Blauw (220?)
L3 Bruin (220?)
N grijs (neutraal?)
en aarde groen geel
Waar heb je het nu over? Is dit hoe de draden nu op de kookplaat zijn aangesloten? (Dat kan niet, want die heeft geen klem die "L3" heet). Of is dit hoe de draden op je Perilex wandcontactdoos zijn aangesloten?

Als je inderdaad een krachtstroom aansluiting hebt horen er geen aparte draden op klem 3 en 4 van de kookplaat te zitten!!!

Vanwaar alle vraagtekens? Pak een meter en weet het zeker... ;)

Begin eens met op de doos te meten. Als het goed is is het zo aangesloten:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Vdz130S0HVXstZcfKsIQTorP/full.png
Tussen N en L1, N en L2, N en L3 zou je 230V moeten meten.
Tussen L1 en L2, L2 en L3, L1 en L3 zou je 400V moeten meten.
Tussen N en PE zou je ongeveer 0V moeten meten.
Tussen PE en L1, PE en L2, PE en L3 zou je 230V moeten meten.

Als dat klopt, dan weet je hoe je de boel aan kunt sluiten. Als je nu nergens 400V hebt gemeten moet je het stuk hieronder negeren!

Te beginnen in de Perilex stekker:
Blauw aan N
Bruin aan L1
Zwart aan L2
Grijs aan L3
Groen/Geel aan PE

En dan bij de kookplaat:
Bruin aan "1"
Zwart aan "2"
Blauw aan "4"
Bruggetje tussen 3 en 4
Groen/Geel aan PE.
Grijs niet gebruiken en netjes afdoppen

Afhankelijk van de rest van de verbruikers in je woning kan het trouwens handig zijn om niet L3, maar juist een andere fase ongebruikt te laten. Daar is met deze informatie niets over te zeggen.

Denk er wel aan om adereindehulzen te gebruiken, dat is wel een noodzaak bij dit soort vermogens. Of nog beter, haal een kant en klaar Perilex aansluitsnoer met aangegoten stekker en hulsjes aan de andere kant. :)
moet ik nu de draad van L3 lussen aan N zodat stopcontact L3 niet wordt gebruikt?
Nee, L3 moet je zeker niet aan N verbinden, dan maak je een volle kortsluiting. 8)7

Tussen contact 3 (dat is dus niet "L3!") in het aansluitblok en contact 4 moet inderdaad een bruggetje zitten, zoals in het schema staat.
painkill schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 22:33:
Jij hebt 3 fases, ofterwijl krachtstroom.
Daar is deze kookplaat niet voor geschikt.

Wat deze kookplaat nodig heeft is 2x230v en 2x N

Krachtstroom zomaar aansluiten zou ik niet doen zelfs als je L3 niet aansluit, je krijgt dan een nullast, iets wat je niet wil.

Het beste is om of een krachtstroom kookplaat te halen, of de bekabeling en groepen zo aan te passen dat je 2x230v aan kunt sluiten dmv een zogenaamde kookgroep. Dit is wat anders dan 2 fases van een krachtgroep aansluiten en L3 weglaten!
Wijs mij eens een normale 4 pits inductieplaat aan, geschikt voor een 3 fase aansluiting, die daadwerkelijk 3 fasen gebruikt? :)

Het zijn bijna altijd 7,2kW platen die maar 2 fasen gebruiken, ook al heb je er 3 beschikbaar. Dit kan gewoon aangesloten worden.

Mits het daadwerkelijk 2 verschillende fases zijn dus, anders overbelast je de nul... Maar meten is weten. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
wat een prachtig response thnx!

ik heb geen meter, dus zal hier achteraangaan (of ik bel gewoon een electricien)

wat ik heb weergegeven was hoe de stekker zit, en eigenlijk heb je daar dus niks aan want dat kan ik veranderen.

ik dacht dat ik 3x230 had omdat volgens dat schema de oude kookplaat was aangesloten (die nooit goed heeft gefunctioneerd misschien vanwege het schema) in de meterkast zitten 2 stoppen en er staat 2/230 dus ik denk dat dat betekend dat er 2x 230 zit.

dat plaatje van jou kom ik ook op google tegen maar dat is niet hoe mijn stekker zijn symbolen heeft, die zit zo;
N L1
L3 L2

en met dat lussen bedoelde ik inderdaad een bruggetje in de kookplaat plaatsen, en dus 1 draad ongebruikt laten. (wat ik wel raar vind)

ik denk dat ik toch even iemand laat kijken want ik kan het zelf niet opmeten.

thanks voor de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
heb m met mn eigenweize kop toch aangesloten, na wat zoekwerk de tekening van het gebouw gevonden.
situatie is als volgt:
N1 N2
L1 L2

aangesloten:
L1-->1
L2-->2
N1-->3
N2-->4

en het werkt

sluit deze handel maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik zou de groepenkast nog even openmaken en kijken of het inderdaad met een dubbele nul is aangesloten. Anders gaat het niet goed, dan loopt het vermogen over één 2,5mm² draad, en die gaat dat niet leuk vinden.

Niet van toepassing, je hebt verschillende fasen, dan kan het wel met één enkele nul.

Kijk inderdaad nog wel even hoe fase verdeling is nu. Als er al veel op L1 en L2 hangt is het wellicht beter om bijv L2 en L3 te pakken.

offtopic:
Hoi Xander :w Zonnebank doet het nog prima :)

[ Voor 48% gewijzigd door ThinkPad op 21-01-2015 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
ik had in eerste instantie toch die brug geprobeerd, maar toen deed alleen de rechterhelft van de plaat het

dus toen was het als volgt aangesloten

N1--->1
L2--->2
N2--->3+4

daarnaast woon ik in een studentencomplex waar (hoop ik) alles hetzelfde is aangesloten en dan zal het schema toch voor iedere kamer hetzelfde zijn.

zal voor de zekerheid vanmiddag even een meter halen en het alsnog checken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik kan geen gedachten lezen en al helemaal niet op afstand. Maar ik merk wel dat je kennis van de elektrotechniek tamelijk gering is. Totaal geen beletsel, want ik merk dat je heel goed weet waar je mee bezig bent en het is vrij eenvoudig als je weet hoe die dingen in elkaar zitten. Anders zou ik je ook hebben geadviseerd om er iemand bij te roepen die verstand van zaken heeft.
Het gezamenlijke vermogen van volledig elektrische fornuizen is te hoog voor één aansluitgroep, vandaar de verdeling over twee groepen, dat was neem ik aan wel duidelijk. Per saldo is het fornuis qua vermogen opgedeeld in twee ongeveer gelijke delen, het ene aangesloten tussen L1 en N1, het andere tussen L2 en N2.

Ten overvloede, bij alleen elektrische oven en kookplaat op gas, kun je doorgaans volstaan met één groep en dan heb je deze vragen niet.

Vervolgens heb je met die twee groepen twee mogelijkheden afhankelijk van je huisaansluiting. Heb je maar één fase tot je beschikking, dan moet elke groep z'n eigen nul houden en moet je dat bruggetje tussen 3 en 4 er uit halen. De nuldraad op klem 3 hoort dan bij L1, die op klem 4 bij L2. Doe je dit niet, d.w.z. je gebruikt maar één nul, dan raakt bij vol vermogen de dan gemeenschappelijke nuldraad zwaar overbelast.
Bij 2-fasen daarentegen kun je volstaan met een gemeenschappelijke nul omdat de twee fasestromen 120° in fase verschillen, zodat de nul-stroom bij twee gelijke fasestromen gelijk daaraan is. En dan laat je uiteraard het bruggetje zitten. Dat is in het kort de achtergrond van die twee schemaatjes.
Let wel, mocht je desondanks bij beide fasen de nul wel tot je beschikking hebben, dan kun je er alsnog voor kiezen ze met het verwijderen van het bruggetje afzonderlijk aan te sluiten.

Maar hoe het ook zij, je hebt het zondermeer goed gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

PheraX schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 08:41:
heb m met mn eigenweize kop toch aangesloten, na wat zoekwerk de tekening van het gebouw gevonden.
Da's mazzel hebben. Ik zou 2x16A niet aan durven te sluiten op mijn nieuwe kookplaat zonder even met een multimeter gecheckt te hebben eerlijk gezegd. Je zal niet de eerste zijn die er op de verkeerde manier achter komt dat een en ander niet volgens tekening is opgeleverd (of tussentijds gewijzigd is).

Voor jou nu niet meer relevant, maar misschien voor een volgende lezer met een soortgelijke situatie: die Perilex-aansluiting heeft geen standaard aansluitwijze, dat wil zeggen soms is het een driefasen aansluiting, soms is het 2x230, en ik heb ze ook gebruikt zien worden voor centrale afzuiging met hoog/laag stand. Oftewel meten is weten.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Haal gewoon even een multimeter, Gamma heeft ze al voor 7 euro ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-10 10:27
Met een multimeter meet je alleen maar onzin :)

230v installaties meet je met een duspol of gelijkwaardig meetinstrument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
En kun je ook uitleggen waarom jbhc? Ik vind het nogal een boude uitspraak. Beetje kort door de bocht.
Hetzelfde richt ik ook aan HomePlayer. Dus waarom, kun je dat ook uitleggen? Ik heb wel een vermoeden wat hier wordt bedoeld (ik ben geen leek), maar ik laat jullie graag aan het woord met jullie eigen bewoordingen..

[ Voor 66% gewijzigd door Techneut op 24-01-2015 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomePlayer
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-08-2022
jbhc schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 20:30:
Met een multimeter meet je alleen maar onzin :)

230v installaties meet je met een duspol of gelijkwaardig meetinstrument.
Ik sluit me aan bij;
Techneut schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 21:33:
En kun je ook uitleggen waarom jbhc? Ik vind het nogal een boude uitspraak.
Met als aanvulling op hier boven; jbhc = van eroep E-monteur
Da's niet nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Sprite_tm op 25-01-2015 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

een N +L1,L2,L3 haal je er wel uit met een multimeter.

2x L1 haal je er ook wel uit. met een multimeter maar niet waar de (gedeelde) nul of fase zit.
dan moet je er even een spanningzoeker bij pakken (of ff de aders voelen .. voor de niet mietjes onder ons)

Maar persoonlijk zou ik gewoon de meterkast en de wcd opentrekken. net zo makkelijk

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
HomePlayer schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 21:40:
[...]

Ik sluit me aan bij;
[...]

Met als aanvulling op hier boven; jbhc = van eroep E-monteur
@Techneut:

Omdat je wegens de "oneindig hoge" interne weerstand van een multimeter onbelast meet. Dit kan tot gevolg hebben dat je ontstane inductiespanning gaat meten wat nog wel eens voor hele vreemde waarden wil zorgen.

Een duspol heeft een motortje of iets gelijkwaardigs waardoor je belast meet en je van bovenstaande verschijnselen geen last meer hebt.

Overigens zou ik iedereen ten zeerste afraden om een multimeter van 7 euro van de bouwmarkt aan het net te hangen. Deze hebben over het algemeen geen beveiligingen tegen kortsluiting en afdoende isolatie. Dit is gevaarlijk!

[ Voor 20% gewijzigd door Sprite_tm op 25-01-2015 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je boude uitspraak over een multimeter is ook lekker subtiel

Het is allemaal goed gereedschap, waarvan je wel moet weten hoe je het moet gebruiken en waar je het op gebruikt.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Een multimeter is prima gereedschap maar niet om zomaar even aan een 230v installatie te meten.
Een spanningzoeker hoort gewoon in de vuilnisbak.
Als je even met je vingers voelt heb je wat mij betreft een doodswens. Houd in gedachte dat elke keer dat je een opdonder krijgt, het puur mazzel is dat je hem overleefd.

[ Voor 18% gewijzigd door jbhc op 24-01-2015 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
jbhc schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 21:48:
[...]

@Techneut:

Omdat je wegens de "oneindig hoge" interne weerstand van een multimeter onbelast meet. Dit kan tot gevolg hebben dat je ontstane inductiespanning gaat meten wat nog wel eens voor hele vreemde waarden wil zorgen.

Een duspol heeft een motortje of iets gelijkwaardigs waardoor je belast meet en je van bovenstaande verschijnselen geen last meer hebt.

<knip>
Kijk dat snijdt hout, evenals je laatste bericht, als je dat er nou meteen had bij verteld dan had ik niet gereageerd met de opmerking van boude uitspraak. Een multimeter moet je inderdaad zorgvuldig mee om weten te gaan en weten wat je meet met alle beperkingen van dien, maar dat geldt voor alle instrumenten. Dan meet je dus niet zoals jij zo kort door de bocht stelt niet alleen maar onzin. Want dat is zelf onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Techneut schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 22:19:
[...]
Kijk dat snijdt hout, evenals je laatste bericht, als je dat er nou meteen had bij verteld dan had ik niet gereageerd met de opmerking van boude uitspraak. Een multimeter moet je inderdaad zorgvuldig mee om weten te gaan en weten wat je meet met alle beperkingen van dien, maar dat geldt voor alle instrumenten. Dan meet je dus niet zoals jij zo kort door de bocht stelt niet alleen maar onzin. Want dat is zelf onzin.
Sorrie maar af en toe stoor ik me gewoon aan hoe makkelijk er om wordt gegaan met 230v installaties (welke *** sluit nou een kookplaat op goed geluk aan) en kan ik nogal eens wat kort door de bocht reageren. Overigens heb ik met jou opmerking geen enkel probleem hoor. Echter die van HomePlayer vind ik echt niet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik ben aan het snijden geweest. Houdt het lief aub.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 00:34
Fish schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 21:43:
2x L1 haal je er ook wel uit. met een multimeter maar niet waar de (gedeelde) nul of fase zit.
dan moet je er even een spanningzoeker bij pakken (of ff de aders voelen .. voor de niet mietjes onder ons)
Natuurlijk haal je dat er wel uit met een multimeter of duspol. Je kunt ook ten opzichte van aarde meten. ;)

Even voelen lijkt me inderdaad niet het beste advies...
jbhc schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 21:48:
[...]
Plus je moet met een multimeter wel goed weten wat je aan het doen bent. Je hoeft maar het meetsnoer in de verkeerde bus te steken en je kunt er kortsluiting mee maken. Een duspol is wat dat betreft wat meer foolproof.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Xander schreef op zondag 25 januari 2015 @ 14:41:
[...]

Natuurlijk haal je dat er wel uit met een multimeter of duspol. Je kunt ook ten opzichte van aarde meten. ;)
meh zou ik niet doen aarde staat technisch los van het geheel.
Even voelen lijkt me inderdaad niet het beste advies...
Niet helemaal nee :P ...

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-10 20:12

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Wat een ellende toch altijd met die perilex stopcontacten. Je moet altijd maar meten voordat je weet hoe het is aangesloten. Ongeveer 50/50 kans op 2x230 of anderzijds 3F. Als het een enigszins verantwoordelijk installateur is geweest staat er nog met viltstift gemarkeerd wat voor draden er op welke pin zitten, maar meestal mist dat ook.

Perilex is een 3F krachtstroom connector, punt. Misschien eens tijd dat er een industrie standaard voor 2x 230v kookgroepen komt. Want dit zorgt gewoon altijd voor gedoe. En bij onervaren thuisklussers werkt het ook nog eens gevaar in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nee
je kan hem ook openmaken ;)
Maar persoonlijk zou ik gewoon de meterkast en de wcd opentrekken. net zo makkelijk

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-10 20:12

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

En dan hopen dat degene voor je zich aan de kleurcodering heeft gehouden. Bij meer dan 1 fase zijn ineens de kleuren op namelijk. En sommige hobbyisten maken dan hele rare keuzes (zelf meegemaakt).

Het is toch waardeloos dat je de dekplaat van een stopcontact moet halen om het veilig aan te kunnen sluiten? Puur omdat perilex voor verschillende doelen wordt gebruikt? De pinout moet unambiguous zijn vind ik.

[ Voor 32% gewijzigd door AtomicShockwave op 26-01-2015 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja leuk he

niet allen van de wcd maar ook de meterkast zoals ik al zei,

en dan word het ook nog eigenlijk altijd voor de machanische afzuiging gebruikt :P

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Laatst online: 04-10 16:17
AtomicShockwave schreef op maandag 26 januari 2015 @ 00:38:
En dan hopen dat degene voor je zich aan de kleurcodering heeft gehouden. Bij meer dan 1 fase zijn ineens de kleuren op namelijk. En sommige hobbyisten maken dan hele rare keuzes (zelf meegemaakt).
In zijn startpost staat dat er bruin/zwart/grijs is, dat is dan hopelijk de Belgische codering. De nul en aardedraad zullen wel kloppen als het geen immens geklungel is, de fases durven wel eens omgewisseld te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Bruin/zwart/grijs wordt hier in NL ook gebruikt hoor. Laatste keer dat ik met een YMVK bezig was had ik ook exact die kleuren. En kabel vorig jaar besteld in een NL webshop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Nu online
Ik heb een raar probleem.
Ik heb nu 3 kookplaten aangesloten, maar telkens werken er maar 2 van de 4 elektrische pitten.
Dit heeft in het verleden hier altijd goed gewerkt, maar sinds 2 weken niet meer.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Check eerst eens op losse draden bij:
  • de aansluiting van de kabel op de kookplaat
  • de aansluiting IN de perilex stekker
  • de aansluiting van de draden in het perilex stopcontact
  • de aansluiting van de draden op de automaat van de betreffende groep
Niet te lang mee door blijven koken, een draad die slecht vastzit kan brand veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

pitchdown schreef op woensdag 30 december 2015 @ 08:37:
Ik heb een raar probleem.
Ik heb nu 3 kookplaten aangesloten, maar telkens werken er maar 2 van de 4 elektrische pitten.
Dit heeft in het verleden hier altijd goed gewerkt, maar sinds 2 weken niet meer.

Iemand enig idee?
How about even uitleggen hoe je ze hebt aangesloten. Foto van de aansluitingen erbij doen met uitleg welke draad op welke fase is aangesloten. Gebruik je wel een kookgroep?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Zit je kookplaat soms op 2 groepen / fases en ligt 1 van die groepen / fases er uit?

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Huis zal wel afgefikt zijn in de tussentijd

Iperf

Pagina: 1