U2415 vs. U2415H, 20% fotobewerking, 80% gamen

Pagina: 1
Acties:

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-02 23:35
Effe polsen met de Tweakers community want ik kom er effe niet uit...

Eerst en vooral, ik wil een nieuw scherm!
Oude Samsung 21" LCD 1650*1050 is aan z'n laatste dagen bezig na 10 jaar trouwe dienst...
Aangezien ik er een wil kopen om weer 10 jaar te gebruiken (hopelijk...), koop ik liefst ineens een deftig model...

Gebruik 20% fotobewerking 80% games en normaal PC gebruik dat effe niet relevant is.

Kom nu uit bij volgende 2 schermen:

pricewatch: Dell Ultrasharp U2415 Zwart

- 16:10 verhouding had ik vroeger ook en vond ik altijd prettig werken.
- 269€ lijkt mij ok in ruil voor de specs, kwaliteit en design dat je ervoor krijgt
- krijgt bijna allemaal top reviews
- 1920 x 1200 moet mijn videokaart (GTX 660) nog wel aankunnen om World of Tanks op highest settings te spelen (met 40 fps ben ik al tevreden... nu draai ik alles op max aan constant 60 fps)

pricewatch: Dell U2515H Zwart

- 16:9 resolutie, dat zal wel geen wereld van verschil zijn denk ik, zeker niet dankzij de hogere resolutie
- te vinden voor net boven de 300€, dus duurder maar je lijkt voor de kleine meerprijs wel wat te krijgen... (voorlopig enkel op Duitste sites te krijgen of hier http://www.vcd.be/ maar op zich geen probleem om daar te bestellen en ik kan ook nog enkele weken nadenken dus misschien tegen dan al bij BE/NL webshops te krijgen).
- die is dus 2560*1440 .... de vraag is nu, kan mijn PC dat wel aan voor games? Met een single GTX 660 vrees ik ervoor en om zowel een nieuw scherm als nieuwe GPU te kopen heb ik op dit moment geen budget (en met een 2de kindje op komst gaat dat budget nog wel ruim lang op zich laten wachten....) Om dit te verhelpen zou ik dan gewoon desktopwerk (foto's) aan hoge resolutie doen en games aan 1920*1080... Als ik dit op m'n huidig scherm doe ziet alles behalve de native resolutie er echt SLECHT uit. Is dit bij nieuwe schermen nog steeds zo? Ik wil niet 80% van m'n tijd op blurry graphics zitten kijken! Misschien is de hogere resolutie wel leuk kwestie van iets meer future proof te zitten, aan de andere kant ben ik niet echt overtuigd van al die extra pixels als ik toch maar op 1 meter van m'n monitor zit (meestal zelfs dichter).

Please help me choose!

En dan is er nog de u2414h, ook leuk al lijk ik dan toch eerder te kiezen voor de iets duurdere u2415 met hogere verticale resolutie, betere reviews en mooier design (dunnere bezels)... dus deze valt in principe al af.

pricewatch: Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart

[ Voor 4% gewijzigd door Inrage op 19-01-2015 15:01 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik heb je even een eigen topic gegeven, [TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 20 is niet bedoeld voor persoonlijk advies.

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:25
Ik heb zelf een pricewatch: Dell Ultrasharp U2415 Zwart deze kan ik je van harte aanbevelen, erg mooie monitor met zeer goede kleuren.

Bij 2560*1440 zal je wel een betere videokaart moeten kopen als je op HIGH/ULTRA wilt spelen, maar heb verder geen ervaring met deze monitor. Volgens mij als je deze monitor op 1920x1080 zet zal er alles wat minder uitzien, maar dat weet ik niet zeker. :+

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:59

aap

Ik heb zelf een U2715H die dezelfde resolutie heeft als de U2515H. Ik gebruik hem i.c.m. een Nvidia GTX970, waarmee ik in World of Warcraft - toch niet een van de meest zware games - op ultra nog 60+ fps kan halen, maar de marge is niet zeer ruim.
Ik vermoed dus dat je GTX660 niet voldoende zal zijn om 1440p aan te sturen, tenzij je bereid bent zwaar in te leveren op de beeldkwaliteit.

Als je je videokaart niet wilt upgraden, dan zou ik kiezen voor de U2415.

Ik zou de U2515H sowieso een spannende keuze vinden, omdat de DPI behoorlijk hoog is. Op mijn 27" kan ik nog net werken zonder schaling in Windows, maar op een 25" red je dat misschien net niet meer. Aangezien die schaling van Windows niet overal even goed werkt (veel programma's ondersteunen het niet echt), zou dat een minpunt kunnen zijn. En als je dan toch aan de schaling moet, dan zou ik even wachten totdat de UHD schermen betaalbaar worden...

• Inrage
aap schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 12:52:
Ik heb zelf een U2715H die dezelfde resolutie heeft als de U2515H. Ik gebruik hem i.c.m. een Nvidia GTX970, waarmee ik in World of Warcraft - toch niet een van de meest zware games - op ultra nog 60+ fps kan halen, maar de marge is niet zeer ruim.
Ik vermoed dus dat je GTX660 niet voldoende zal zijn om 1440p aan te sturen, tenzij je bereid bent zwaar in te leveren op de beeldkwaliteit.

Als je je videokaart niet wilt upgraden, dan zou ik kiezen voor de U2415.

Ik zou de U2515H sowieso een spannende keuze vinden, omdat de DPI behoorlijk hoog is. Op mijn 27" kan ik nog net werken zonder schaling in Windows, maar op een 25" red je dat misschien net niet meer. Aangezien die schaling van Windows niet overal even goed werkt (veel programma's ondersteunen het niet echt), zou dat een minpunt kunnen zijn. En als je dan toch aan de schaling moet, dan zou ik even wachten totdat de UHD schermen betaalbaar worden...
Als je dan voor de 'lol' je resolutie in WoW downscaled naar Full HD. Zien de graphics (en text) er dan blurry uit of blijven die haarscherp?

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:59

aap

Inrage schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 17:21:
[...]
Als je dan voor de 'lol' je resolutie in WoW downscaled naar Full HD. Zien de graphics (en text) er dan blurry uit of blijven die haarscherp?
Nooit geprobeerd, want ik weet wel leukere dingen voor de lol :)

Maar ik zal het eens even voor je proberen en terugrapporteren!

Edit:
Inmiddels geprobeerd. Het ziet er duidelijk minder uit, maar toch ook weer minder slecht dan ik verwacht had. De eerste indruk is eerder dat de kleuren wat valer zijn dan dat er iets met de resolutie gebeurd is. De tekst is eigenlijk best goed te lezen.

Ik heb wat foto's, maar ik moet er wel bij aantekenen dat de foto's een iets andere indruk geven dan hoe ik het met mijn ogen ervaar.

Foto van 1080-beeld op 1440 monitor. N.B. bewegende objecten zijn onscherp vanwege sluitertijd van de camera.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/S9NhEuM2LKAknGo8ueYCIe62/medium.jpg

Inzoomen op chat venster:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CaR2jO8jKnnKGGEZXtruJv8J/medium.jpg

En chat venster als ik het beeld weer op 1440 gezet heb:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VLoFod7a8uEywIYTxaOErGXU/medium.jpg

Samengevat: functioneel prima te doen, maar de beeldkwaliteit is waarneembaar slechter. Persoonlijk zou ik investeren in een videokaart die de native resolutie aankan, maar goed, niet iedereen kan zich dat permitteren 8)

[ Voor 62% gewijzigd door aap op 20-01-2015 23:56 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Inrage schreef op maandag 19 januari 2015 @ 14:53:
- te vinden voor net boven de 300€, dus duurder maar je lijkt voor de kleine meerprijs wel wat te krijgen...
300 euro is niet duur voor een 2560 x 1440 monitor, maar als je 80% van de tijd gamed zou ik voor 1920 x 1200 ofzo gaan.
Klopt die 300 euro wel, is nauwelijks meer dan het 24" 1920 x 1200 model.

• Inrage
Olaf van der Spek schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 00:11:
[...]

300 euro is niet duur voor een 2560 x 1440 monitor, maar als je 80% van de tijd gamed zou ik voor 1920 x 1200 ofzo gaan.
Klopt die 300 euro wel, is nauwelijks meer dan het 24" 1920 x 1200 model.
Denk inderdaad dat ik gewoonv oor het 1920x1200 model ga. Dat is nu beschikbaar en voor mij is die resolutie goed genoeg, nu en in de toekomst waarschijnlijk ook nog.

Enige Belgische site met de U2515 -->
http://www.vcd.be/product...roducts/210-adzg/0473033A
Ook wel op enkele duitste sites te vinden maar nergens al in voorraad.

• Inrage
Hoi

Het is dan uiteindelijk de U2415 geworden en die werd vandaag netjes geleverd!
Nu kan ik hem echter niet aansluiten...

Bijgeleverd zit er een miniDP naar DP kabel.

Ik heb deze GPU (x2):
pricewatch: MSI N660 TF 2GD5/OC

De aansluitingen zijn (volgend fabrikant):
Dual-link DVI-I x 1
Dual-link DVI-D x 1
DisplayPort x 1 (version 1.2)
HDMI x 1 (version 1.4a)

Blijkbaar kan ik met de bijgeleverde kabel niks doen, of zie ik echt iets dom over het hoofd?
Indien het toch zo is, welke kabel kan ik dan het beste kopen om de boel te laten werken?

Heb al wat liggen googlen maar wil gewoon zeker zijn dat ik het juiste koop en mij bevoorbeeld niet beperk tot 1920*1080 door iets banaals als het verkeerde kabeltje te kopen.

[ Voor 12% gewijzigd door Inrage op 03-03-2015 20:50 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Inrage schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 20:45:
Blijkbaar kan ik met de bijgeleverde kabel niks doen,
Waarom niet?

• Inrage
Ok, ik moest dus via te touch buttons de juiste imput selecten ;)
Wel lullig dat er zelfs geen 1 pagina manual bij komt :)
Pagina: 1